دکلمه و شعرِ جعلی که سالهاست به نام #قیصر_امینپور دست به دست میشود + فیلم - ایرنا
https://www.irna.ir/news/85450691/%D8%AF%DA%A9%D9%84%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%D8%AC%D8%B9%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%87%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%82%DB%8C%D8%B5%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
هدایت شده از حدیث (نیکوسخن)
امام حسين عليه السلام:
لَيستِ العِفّةُ بمانِعَةٍ رِزْقا، و لا الحِرصُ بجالِبٍ فَضْلاً، و إنَّ الرِّزقَ مَقْسومٌ و الأجَلَ مَحتومٌ، و اسْتِعمالُ الحِرصِ طَالبُ المَأْثَمِ
نه عفّت و مناعت مانع روزى مى شود و نه حرص زدن روزى بيشتر مى آورد؛ زيرا روزى تقسيم شده و اجل حتمى است و حرص زدن طلب گناه است
ميزان الحكمه ج3 ص25
📖https://eitaa.com/hadis_nikusokhan
#روزی_یک_حدیث_بخوانیم
💞 یک عاشقانه آرام
از کودکی، عسل را بسیار دوست داشتم. این، شاید، یک قطعه خیالِ خالصِ چسبندهی شیرینِ طلایی رنگ بود. کودکانِ کمسال، قدرتِ انتخاب ندارند. کودک، عاشقِ مادر نیست، محتاجِ مادر است. عشق، احساسی و کلامی کودکانه نیست. یک قطعه خیالِ خالصِ طلایی به نام عسل را دوست داشتم، وبعدها، این دوست داشتنِ خیالی، گرفتارم کرد.
زمانی عسلی خریدم که عسل نبود. دلم شکست. برانگیخته شدم. دربهدر به دنبالِ عسلِ اصل گشتم، نیافتم. عسلفروشان، پیوسته فریبم میدادند. عسلفروشان چیزی را میفروختند که «مثلِ» عسل بود. دلم بیشتر شکست. دلم برای کودکیهایم سوخت. دلم برای خلوصم سوخت. نمیخواستم از کودکی تا نوجوانی، تا جوانیِ تمام، چیزی را با لذت، یک لقمه هر صبح، در دهان نهاده باشم که دروغ بوده باشد. هرجا که رفتم، حتی کنار بسیاری از کندوها، عسلِ راست نیافتم، و زنبورانِ بیشماری را افسرده و متاسف یافتم، و گریستم.
برای ساختنِ یک جهانِ جعلی، که در آن هیچ چیز، همان چیزی نباشد که باید، گروهانی از آدمها، سرسختانه تلاش کردهاند؛ و ایشان، به احترامِ همین تلاشِ جانفرسای غولآسای کمرشکن، دَمی به صداقتْ باز نخواهند گشت؛ دَمی.
📚برشی از کتاب #یک_عاشقانه_آرام
👤#نادر_ابراهیمی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
سخنی از سعدی
دُرُشتی و نرمی
خشم بیش از حد گرفتن، وحشت آرد و لطفِ بیوقت، هیبت ببَرَد. نه چندان درشتی کن که از تو سیر گردند و نه چندان نرمی که بر تو دلیر شوند.
درشتی و نرمی، به هم در، بِه است
چو فاصِد که جرّاح و مرهمنِه است
درشتی نگیرد خردمند پیش
نه سستی که ناقص کند قدر خویش
نه مر خویشتن را فزونی نهد
نه یکباره، تن در مذلّت دهد
🌻🌻🌻
شبانی با پدر گفت: ای خردمند
مرا تعلیم دِه، پیرانه یک پند
بگفتا: نیکمردی کن نه چندان
که گردد خیره، گرگِ تیزدندان
لغات:
فاصد: رگزن، حجامتکننده
خیره: گستاخ، سرکش
کلیات سعدی، گلستان، باب هشتم در آداب صحبت
#سعدی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
من متعلق به نفرتِ از اسارتم و نفرت از استبداد؛ اما به باورْداشتن، عادت نمیکنم. میگویم: تو هرگز به خاطر وطنی که به عادتِ دوست داشتنش مُبتلا شدهیی به جان نخواهی جنگید.
هرگز به خاطر مردمی که به مهرورزیِ به ایشان، عادت کردهیی، زندگی نخواهی داد.
نمازی که از روی عادتْ خوانده شود، نماز نیست، تکرار یک عادت است: نوعی اعتیاد. حرفهیی شدن، پایانِ قصّهی خواستن است.
عادت، رَدّ تفکر است و ردّ تفکّر، آغازِ بلاهت است و ابتدای دَدی زیستن.
انسان، هرچه دارد، محصولِ تمامی هستی خویش را به اندیشه سپردن است.
و من، پیوسته میاندیشم که کدام راه، کدام مکتب، کدام اقدام، در فروریختنِ این بِنا میتواند تاثیرِ بیشتری داشته باشد.
📚برشی از کتاب #یک_عاشقانه_آرام
👤#نادر_ابراهیمی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
با آنکه دلم از غم هجرت خونست
شادی بغم توام ز غم افزونست
اندیشه کنم هر شب و گویم یارب
هجرانش چنین است وصالش چونست
#قطران_تبریزی
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast
انواع سبکهای شعر فارسی از دیدگاه ملکالشعرای بهار📚📚📚
ا- سبک خراسانی یا تُرکستانی (آغاز شعر فارسی تا قرن ششم ه. ق.).
۲ - سبک عراقی (از قرن ششم تا قرن دهم).
۳ - سبک هندی (از قرن دهم تا سیزدهم).
۴ - دورهی مشروطه.
۵ - دورهی معاصر.
ادبیات فارسی
#ملکالشعرایبهار
🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات)
@shekardast