eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.3هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 پیام بالا را یکی از بینش پژوهان که مربوط به مباحث «حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام» هست برای ما ارسال کرده اند. 🌀 نکات خوب و دقیقی رو مطرح کرده اند که به اشتراک گذاشتن اونها مفید است. 💢 در ادامه پاسخی رو که برای ایشون ارسال کردیم رو با هم می خونیم. 🌐 آیدی دریافت پیام های شما مخاطبین محترم @binesh_qom 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ✅ اکثر قریب به اتفاق مواردی رو که فرمودید درست است و علت اصلی اینکه ما محور اندیشه هایمان را آثار شهید مطهری قرار داده ایم همین مسائل و موارد است. یکی از مهمترین خصوصیت های استاد شهید این است که در راه اسلام و بیان نظر اسلام با هیچ کس تعارف ندارد. ❇️ این جملات و موارد رو از شهید مطهری ببینید: 1️⃣ من براى صدرالمتألّهين فوق‏العاده عظمت قائل هستم و اصلا به اندازه‏اى كه از كتابهاى اين مرد و از تدريس كتابهاى او لذت مى ‏برم، از هيچ چيزى لذت نمى‏ برم؛ عاليترين آرزوى من هميشه اين است؛ ولى در عين حال حس مى‏ كنم كه در محيط خودش غرق شده؛ يعنى در آن كه فن خودش هست غرق شده است و ديگر از آن نمى‏ تواند بيرون بيايد؛ تفسير قرآن هم كه مى ‏نويسد، هيچ امكان ندارد كه از آن پوست گردويى كه در داخل آن قرار گرفته بيرون بيايد. 2️⃣ خاطره ای را که از استاد شهید به نقل از آقای ناطق نوری نقل کردیم بخوانید. استاد شهید در جایی که تشخیص می دهند حکم اسلامی چیزی است، حتی با حضرت امام خمینی (ره) که فوق العاده او شیفته او هستند، تعارف ندارد. https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1124 3️⃣ آخرین مورد که موید بحث شما هم هست در کتاب «پاسخ های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب» ببینید که وقتی تشخیص ایشان در مورد احکام اسلامی چیزی باشد که هیچ کس دیگر نگفته باشد بدون ذره ای مسامحه آن را بیان می کنند. 💠 الغرض که مسئله درستی می فرمایید ولی همان جمله ابتدایی که علی الظاهر خسته کننده هم شده است را باید تکرار کنیم که «اسلام به ذات خود ندارد هیچ عیبی» و برای رفع این خسته کننده شدن ، باید مسلمین و انقلابی ها دامن همت به کمر بزنند و آنگونه که نیاز است به تلاش و فعالیت و تربیت خود و جامعه بپردازند که هیچ راه دیگری وجود ندارد. 🌀 به نظر می رسد هیچ اندیشمند و مجتهد صاحب تفکری بهتر از شهید مطهری برای این مسیر وجود ندارد، به حق که ایشان جامعه بودند، به امید اینکه این تلاش ها مورد رضای خدای متعال قرار بگیرد. 🌐 آیدی دریافت پیام های شما مخاطبین محترم @binesh_qom 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
پاسخ_های استاد به نقدهای کتاب به مسأله حجاب.PDF
14.11M
📙 دانلود فایل PDF کتاب 📝نویسنده: استاد شهید مرتضی مطهری 🌐 حجم: 13مگابایت ✅ این کتاب بسیار خواندنی در پاسخ به نقد ها و اشکالات یکی از خوانندگان کتاب نگاشته شده است. ✅ کیفیت پاسخگویی فقهی و نوع نگاه اجتماعی شهید مطهری در این کتاب به خوبی روشن است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰صحیفه سجادیه و توحید 🔷جمله‏اى در اوّلين دعاى صحيفه سجّاديّه است كه دعايى است كه با حمد و ثناى الهى شروع مى ‏شود و همه آن دعاى حمد است. 🔶در همان اوايل اين دعا اين چند جمله آمده است: «ابتدع بقدرته الخلق ابتداعا» ابداع كرد با قدرت خود، خلق و آفرينش را، ابداع كردنى. 🔸«ابداع» يعنى خلقتى نه از روى يك مثال و تقليد، می دانیم که بشر در عالم خودش و در حدّ خودش نوعى آفرينندگى دارد ولى آفرينندگى بشر، گر چه اسمش را «ابداع» بگذاريم، باز از روى يك مثال (طبيعت و خلقت) است، امّا خداوند متعال كه خالق عالم است، قبل از او چيزى نبوده كه از روى يك نقشه خلق بكند. 🔸«و اخترعهم على مشيّته اختراعا» آنها را بر طبق مشيّت خودش اختراع كرد اختراع كردنى. 🔹«اختراع» نيز همان معناى «ابداع» را مى‏ رساند يعنى [فقط] از ناحيه خداوند، اختراع است، چنانكه مثلًا ضبط صوت را يك كسى ابتدا- مى ‏گوييم- اختراع كرده، بعد ديگران هر چه مى ‏آيند مى ‏سازند ديگر عمل اينها «اختراع» شمرده نمى ‏شود. 🔹«ثمّ سلك بهم طريق ارادته و بعثهم فى سبيل محبّته» بعد كه اينها را آفريد، اينان را راه برد و به راه انداخت در طريق اراده خودش. به قرينه بعدى معنايش اين است: در طريق اين كه خلق، او را اراده كند (نه در طريقى كه او اراده كرده است)، در راهى كه او را مى ‏خواهند، آنها را به راه انداخت و به حركت در آورد. 🔶جمله بعد مطلب را بيشتر روشن مى‏ كند: «و بعثهم فى سبيل محبّته» خلق را در راه محبّت خودش برانگيخت (خيلى جمله عجيبى است) يعنى اصلًا تمام اين حركتها و جنبش هاى خلق، چه خودشان بفهمند و چه خودشان نفهمند، در طريق محبّت خداست. ❤️ در مسأله «» حتّى آن كسى هم كه غير خدا را مى ‏جويد، محرّك اصلى‏اش جستجوى خداست، مصداق را اشتباه گرفته است. حال، كلمه «خالق» كه در ابتداى اين جمله بود: «ابتدع بقدرته الخلق» ممكن است مقصود از آن، مطلق خلق و آفرينش باشد كه قهراً شامل انسان هم مى‏ شود. ❤️ در اين صورت معناى جمله اين است كه تمام دار وجود در طريق محبّت الهى در حركت است؛ آن گياه هم كه حركت مى ‏كند جز عشق او چيزى در سر ندارد، آن سنگ هم كه مى‏ گوييم با قوّه جاذبه حركت مى‏ كند در واقع غير از اين كه ذات حق را جستجو مى‏ كند و محبّت او در ذات او هست چيز ديگرى نيست. 📚 مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏3، ص: 609 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⭕️ ⁉️ دانشجویی از شهر بوشهر برای ما سوال ارسال کرده اند که آیا روانشناسی اسلامی و روانشناسی غیر اسلامی تفاوت دارند؟ ✅ پاسخ بر اساس آثار شهید مطهری از اساتید بینش مطهر حوزه علمیه قم را با هم می شنویم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 دانشجوی رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان هستم. درباره روانشاسی اسلامی و تولید علم روانشناسی چند سوال داشتم. سوالاتم رو در صوت خدمتتون ارسال می کنم. 🌐 آیدی دریافت پیام های شما مخاطبین محترم @binesh_qom 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🎙 پاسخ به این سوال رو از استاد قیلاوی زاده می شنویم. مسائلی که در این صوت به آنها اشاره شده است عبارتند از: 1️⃣ اهمیت و جایگاه تولید علم اسلامی 2️⃣ تاثیر علوم بنیادی در تولید علم و روانشناسی 3️⃣ رویکرد شهید مطهری در تولید علم دینی 4️⃣ چگونگی استفاده از آثار در زمینه سازی تولید علوم دینی 🌐 آیدی دریافت سوال های شما مخاطبین محترم @binesh_qom 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 🔰 اسلام واقعى و اسلام منطقه‏ اى‏ 🔷 ما معمولا وقتى مى‏ گوييم فلان كس مسلمان است يا مسلمان نيست نظر به واقعيت مطلب نداريم. از نظر جغرافيايى، كسانى را كه در يك منطقه زندگى مى‏ كنند و به حكم تقليد و وراثت از پدران و مادران، مسلمانند، مسلمان مى‏ ناميم و كسانى ديگر را كه در شرايط ديگر زيسته‏اند و به حكم تقليد از پدران و مادران، وابسته به دينى ديگر هستند، يا اصلا بى‏دينند، غير مسلمان مى‏ ناميم. 🔹 بايد دانست اين جهت ارزش زيادى ندارد، نه در جنبه مسلمان بودن و نه در جنبه نامسلمان بودن و كافر بودن. بسيارى از ماها مسلمان تقليدى و جغرافيايى هستيم، به اين دليل مسلمان هستيم كه پدر و مادرمان مسلمان بوده‏اند و در منطقه‏اى به دنيا آمده و بزرگ شده‏ايم كه مردم آن مسلمان بوده‏اند. 🔹آنچه از نظر واقع با ارزش است اسلام واقعى است و آن اين است كه شخص قلبا در مقابل حقيقت تسليم باشد، در دل را به روى حقيقت گشوده باشد تا آنچه كه حق است بپذيرد و عمل كند و اسلامى كه پذيرفته است بر اساس تحقيق و كاوش از يك طرف، و تسليم و بى‏تعصبى از طرف ديگر باشد. 🔶 اگر كسى داراى صفت تسليم باشد و به عللى حقيقت اسلام بر او مكتوم مانده باشد و او در اين‏باره بى‏تقصير باشد، هرگز خداوند او را معذّب نمى ‏سازد، او اهل نجات از دوزخ است. 📝خداى متعال مى‏فرمايد: و ما كنّا معذّبين حتّى نبعث رسولا «1». «ما چنين نيستيم كه رسول نفرستاده (حجّت تمام نشده) بشر را معذّب كنيم.» 🔸يعنى محال است كه خداى كريم حكيم كسى را كه حجت بر او تمام نشده است عذاب كند. اصوليّين مفاد اين آيه را كه تأييد حكم عقل است « » اصطلاح كرده‏اند، مى‏ گويند تا خداى متعال حقيقتى را براى بنده‏اى آشكار نكرده باشد زشت است كه او را عذاب كند. 📚 مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص 293 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 🔰ما چقدر می توانیم از خودمان بی خبر باشیم! / تمدن اسلامی فراموش شده... 🔸ديشب بعد از سخنرانى، يكى از برادرها آمد با كمال صداقت از من سؤالى پرسيد، گفت مخالفان سؤالى از ما مى كنند كه اگر اسلام به عنوان يك ايدئولوژى قادر بود ملتى را نجات بدهد و سر پاى خودش نگه دارد، تمدنى به وجود آورد، فرهنگى به وجود آورد، يك واحد اجتماعى به وجود آورد، چطور در طول اين چهارده قرن يك نمونه هم نتوانست به وجود آورد؟ 🔸 به آن برادر عرض كردم: به همان دليل كه پنج قرن چنين تمدنى را به وجود آورد و من و تو از تاريخ خودمان بى خبريم. ما چقدر بايد از تاريخ خودمان بى خبر باشيم! اسلام پنج قرن (پانصد سال) تمدنى را در سه مركز بزرگ (اندلس، مصر، و بغداد و ايران) به وجود آورد كه مجموع اينها را «تمدن اسلامى» مى نامند. 🔸يكى از نيرنگهاى غرب اين بود كه در پوست ملل مسلمان رفت [و ميان آنها در باب تمدن اسلامى تفرقه ايجاد كرد.] چون نمى شد اين تمدن گذشته را انكار كرد، در پوست عربها رفت و گفت تمدن عرب. حتى گوستاو لوبون وقتى كتاب مى نويسد مى گويد تمدن عرب. گو اين كه مترجم فارسى اش گفته تمدن اسلام و عرب، ولى او مى گويد تمدن عرب، براى اين كه عرب بگويد اين تمدن مال من بود. ولى وقتى كه به ايران مى آمدند نقيض و ضد آن را به ايران تلقين مى كردند كه اين تمدنى كه در گذشته بوده تمدن ايرانى بوده، بو على سينا وابسته به تمدن ايرانى است و از بقاياى تمدن 2500 ساله پيشتر است! در جشن 2500 ساله چقدر كوشش مى كردند روى مسئله استمرار فرهنگى تكيه كنند كه ما در 2500 سال پيش يك فرهنگ را آغاز كرديم و آن فرهنگ با روح خاصى كه داشته است ادامه داشته تا به زمان ما رسيده است؛ بو على سينا، ابو ريحان بيرونى، حافظ، مولوى و خواجه نصير الدين طوسى زاده آن فرهنگ اند، همان روح است كه تا زمان ما استمرار پيدا كرده؛ در صورتى كه اين يك دروغ محض است. 🔸تمدنى كه در دوره اسلام شروع شد با يك روح مخصوص شروع شد. اين تمدن مثل هر تمدن ديگرى از تمدنهاى ديگر جهان استفاده كرد اما به صورت تغذيه نه به صورت التقاط، مثل هر جاندار جوانى كه پيدا مى شود و از محيط خودش تغذيه مى كند، ولى معنى تغذيه اين است كه او را هضم مى برد و به شكل خودش در مى آورد و روح خودش را به او مى دهد. اما كارى كردند كه ملت ما از تاريخ خودش بى خبر و به آن بى اعتقاد و بى اعتماد باشد. 🔸سالهاست كه در ميان ما تبليغ مى كنند، يك تبليغ دروغ كه اسلام نه تنها تمدنى را پايه گذارى نكرد، تمدنهاى گذشته را هم نابود كرد، تمدن مصر و تمدن ايران را از بين برد. اينها كارهاى حساب شده است، مى خواهند ملت مسلمان به تاريخ اسلامى خودش بدبين شود. 🔸به آن دوست و برادر عزيز گفتم اگر اسلام در طول تاريخ و در بدو ظهور خود تا زمانى كه انحراف پيدا نشده بود- كه ريشه اين انحراف مسيحيت است- تمدنى ايجاد نكرده بود حرف شما درست بود، ولى پنج قرن بر دنيا سيادت فرهنگى و علمى داشته ايم. تمدن امروز اروپا در كمال صراحت خودش را مديون تمدن اسلامى مى داند. خوب است كه كتابهاى فارسى در همين زمينه چاپ شده. همان كتاب تمدن اسلام و عرب گوستاو لوبون را بخوانيد كافى است. كتاب كارنامه اسلام اثر يكى از اساتيد دانشگاه تهران را بخوانيد، روى مدارك ثابت مى كند كه تمدن امروز دنيا و تمدن اروپا تا چه حد مديون تمدن اسلام است! ولى ما از تاريخ خودمان بى خبريم. 🔸همچنين ما از فلسفه احكام خودمان بى خبر هستيم. من در موضوعاتى كه خودم روى آنها تحقيقا كار كرده ام برايم مثل روز روشن شده است كه فلسفه هاى اجتماعى و فلسفه هاى زندگى اسلامى به درجاتى مترقى تر از فلسفه هاى زندگى غربى است. 🔸ما چرا در فلسفه اجتماعى خودمان تعمق و غور نكنيم، چرا در فلسفه سياسى خودمان غور نكنيم؟ فلسفه سياسى ما چه بايد باشد؟ حتما بايد ما در فلسفه سياسى يكى از الگوهاى غرب را بگيريم؟ بايد در فلسفه سياسى تابع انگلستان يا آمريكا يا فرانسه و يا شوروى باشيم؟ آيا امكان ندارد كه فلسفه سياسى ديگرى وجود داشته باشد مترقى تر و عالى تر از آنها؟ چرا، امكان دارد. 🔸در فلسفه اقتصادى و نظام اقتصادى همين طور. در فلسفه اخلاق چطور؟ آيا اخلاق ما حتما بايد اخلاق به اصطلاح بورژوازى و سرمايه دارى باشد يا اخلاق سوسياليستى و اخلاق كمونيستى باشد؟ اخلاق ديگرى در دنيا وجود نداشته و ندارد و ما نمى توانيم از خودمان فلسفه اخلاق مستقل داشته باشيم؟ چرا، مى توانيم داشته باشيم. 📚 مجموعه آثار، ج24، ص 221 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝 استاد حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🎙 جلسات مبانی مرحله اول دوره 🔰 توفیق شد به دعوت مجموعه بینش مطهر استان یزد جلساتی را پیرامون مبانی اندیشه شهید مطهری در کتاب‌های آزادی انسان، آزادی بندگی و خدا در زندگی انسان (سه کتاب تدوین شده برای مرحله اول دوره بینش مطهر) جهت اساتید بینش مطهر استان، تشکیل شود. 🔰 این جلسات ویژه بزرگوارانی است که بنا دارند مرحله اول بینش مطهر را تدریس کنند. در این جلسات تلاش شده که فرد با اندیشه های بنیادین شهید مطهری که بر اساس آن مطالب این سه کتاب تحریر شده، آشنا شود و فراتر از این سه کتاب بتواند با دانشجویان و دانش پژوهان خود تعامل علمی نماید. 🔰 یکی از آسیب‌های اساسی ترویج اندیشه شهید مطهری، ورود به مرحله تدریس با اکتفا به مطالعه بخش محدودی از آثار ایشان و غفلت از هندسه فکری این متفکر است، در این جلسات تلاش شده بخشی از این مشکل بر طرف شود. 🔰 این جلسات تنها ناظر به همین سه کتاب و بیشتر مشتمل بر مباحث انسان شناختی است و با جلسات مبانی اندیشه شهید مطهری که پیش از این در کانال قرار گرفت تفاوتهای مهمی دارد و آن مجموعه بی شک مقدم بر این جلسات است. 🔶 در ۴ جلسه مبانی کتاب آزادی بندگی فرآیند قوس صعود و نزول حقیقت انسان ‌در حدی توضیح داده شد که مستقلا قابل استفاده است. 🔺 تعداد جلسات: ۱۰ 🎙 دانلود جلسات: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/444 @ofoqemobin @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️فهرست هفتم کانال 🔰موضوع: عکس نوشته های در کانال 💠در عکس نوشته ها تلاش می شود که گفتارهای کوتاه و جذاب و خواندنی پیرامون استاد شهید و آثار ایشان به شما مطهری خوان های بزرگوار تقدیم شود. 1⃣ اسلام بدون شک یک نظام فکری و اعتقادی جدید به ایران داد https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/505 2⃣ چشم هایتان را باز کنید/ هر حرفی را که می شنوید فورا نگویید «می گویند چنین» https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/468 3⃣تلاش شهید مطهری بر بیان راستین حقائق اسلامی و رعایت اولویت در مواجهه با انحرافات فکری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/528 4⃣لزوم جامعیت فکری در مواجهه با مسائل مختلف؛ در بیان شهید مطهری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/534 5⃣اصل کرامت و عزت نفس؛ محور و کانون مسائل اخلاقی https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/706 6⃣تصاویری از استاد شهید مرتضی مطهری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/780 7⃣وحدت شخصیت علمی و مسیر انقلابی حضرت آقا و استاد شهید https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/800 8⃣ نداشتن [مال ] و ندادن آن كمال نيست.... https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/937 9⃣ آیا شصت سال برای صفا کافی است؟! / شهید مطهری؛ مرد اجتماع و کار و تشکیلات https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/940 🔟 انسان در دو حالت ممکن است خدا را بخواند... https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1044 1⃣1⃣استاد شهید در کلام مقام معظم رهبری https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1063 2⃣1⃣اصالت با فرد است یا جامعه؟! https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1116 از شما مخاطبین عزیز درخواست می کنیم که در راستای اهداف کانال؛ اگر ایده و نظری در مورد آثار استاد و کیفیت نشر آنها دارید حتما به آیدی @binesh_qom ارسال کنید تا همه و ها از آن بهره مند گردند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
✅ چقدر اسم این خدا در زندگی ما وجود دارد و معنی خدا در زندگی ما وجود ندارد... 🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 موضوع: تردید در انتخاب، حوزه یا دانشگاه؟! 🔶 بخشی از متن: ✳️ ابتدای سال تحصیلی هستیم و هنوز نتایج کنکور سراسری اعلام نشده است. بسیاری در پی پاسخ به این پرسش هستند که برای آینده خود چه تصمیمی باید بگیریم؟! ⁉️ به رشته های فنی دانشگاهی بروم یا در علمیه تحصیل کنم؟! ⁉️آیا بعنوان یک عصر می توانم در و مفید باشم یا بعنوان یک نیروی تحصیل کرده دانشگاهی مفیدتر هستم؟! 🔷 در این یادداشت به پنج نکته کوتاه اشاره می کنم و برای تفصیل مسئله به مطالبی از شهید مطهری ارجاع می دهم. 🌐 لیکن متن کامل یادداشت: https://eitaa.com/shmotahari/110 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
🎙 🔰حسین علیه السلام 🚩حسین را یک روز کشتند و سر او را از بدن جدا کردند، اما حسین که فقط این تن نیست، حسین که مثل من و شما نیست؛ ✨حسین یک است و بعد از مرگش زنده تر میشود✨ ▪️دستگاه بنی امیه خیال کرد که حسین را کشت و تمام شد، ولی بعد فهمید که مرده حسین از زنده حسین مزاحم تر است، تربت حسین کعبه صاحبدلان است. 🔻زینب (سلام الله علیها)هم به یزید همین را گفت... ▪️گفت: اشتباه کردی، هر نقشه ای که داری به کار ببر، ولی مطمئن باش تو نمی توانی برادرم را بکشی و بمیرانی؛ برادر من زندگیش طور دیگر است؛ او نمرد، بلکه زنده تر شد. 📚برگرفته از کتاب 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 معنای ترس از خدا در ادعیه ائمه 🔷 ممكن است اين سؤال براى بعضى مطرح شود كه يعنى چه؟ مگر خداوند يك چيز موحش و ترس آورى است؟ خداوند كمال مطلق و شايسته ترين موضوعى است كه انسان به او محبت بورزد و او را دوست داشته باشد. پس چرا انسان از خدا بترسد؟ ✅ در جواب اين سؤال مى‏ گوييم مطلب همين‏طور است. ذات خداوند موجب ترس و وحشت نيست، اما اينكه مى‏ گويند از خدا بايد ترسيد يعنى از بايد ترسيد. در دعا وارد است: 🔹يا مَنْ لايُرْجى‏ الّا فَضْلُهُ وَ لا يُخافُ الّا عَدْلُهُ.. اى كسى كه اميدوارى به او اميدوارى به فضل و احسان اوست و ترس از او ترس از عدالت اوست. 🔹جلَلْتَ انْ يُخافَ مِنْكَ الَّا الْعَدْلُ وَ انْ يُرْجى‏ مِنْكَ الَّا الْاحْسانُ وَ الْفَضْلُ.. يعنى تو منزّهى از اينكه از تو ترسى باشد جز از ناحيه عدالتت، و از اينكه از تو جز اميد نيكى و بخشندگى توان داشت. ✳️ عدالت هم به نوبه خود امر موحش و ترس آورى نيست. انسان كه از عدالت مى ‏ترسد، در حقيقت از خودش مى ‏ترسد كه در گذشته خطاكارى كرده و يا مى‏ ترسد كه در آينده از حدود خود به حقوق ديگران تجاوز كند. لهذا در مسئله خوف و رجاء كه مؤمن بايد هميشه، هم اميدوار باشد و هم خائف، هم خوشبين باشد و هم نگران، مقصود اين است كه مؤمن همواره بايد نسبت به طغيان نفس امّاره و تمايلات سركش خود خائف باشد كه زمام را از كف عقل و ايمان نگيرد و نسبت به ذات خداوند اعتماد و اطمينان و اميدوارى داشته باشد كه همواره به او مدد خواهد كرد. 🔷 على بن الحسين (سلام اللَّه عليه) در دعاى معروف مى ‏فرمايد: 🔹موْلاىَ اذا رَايْتُ ذُنوبى فَزِعْتُ، وَ اذا رَايْتُ كَرَمَكَ طَمِعْتُ.. يعنى هرگاه به خطاهاى خودم متوجه مى‏شوم ترس و هراس مرا مى‏گيرد، و چون به كرم و جود تو نظر مى‏افكنم اميدوارى پيدا مى‏كنم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐 من مانند اين روشن مى‏ بينم كه دنياى غرب در پرتو علم تدريجاً اصول اسلامى را در مقررات خانوادگى خواهد پذيرفت‏. 🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 ورود اسرا به شام و عظمت حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس شام 🔷 مى ‏گويند تاريخ ورود اسرا به شام دوم بوده است. بنابراين بيست و دو روز از اسارت زينب گذشته است؛ بيست و دو روز رنج متوالى كشيده است كه با اين حال او را وارد مجلس يزيدبن معاويه مى ‏كنند، يزيدى كه كاخ اخضر او (يعنى كاخ سبزى كه معاويه در شام ساخته بود) آنچنان بارگاه مجلّلى بود كه هركس با ديدن آن بارگاه و آن خدم و حشم و طنطنه و دبدبه، خودش را مى‏ باخت. بعضى نوشته‏اند كه افراد مى ‏بايست از هفت تالار مى‏ گذشتند تا به آن تالار آخرى مى ‏رسيدند كه يزيد روى تخت مزيّن و مرصّعى نشسته بود و تمام اعيان و اشراف و اعاظم سفراى كشورهاى خارجى نيز روى كرسيهاى طلا يا نقره نشسته بودند. 🔶 در چنين شرايطى اين اسرا را وارد مى‏ كنند و همين زينب اسير رنج ديده و رنج كشيده، در همان محضر چنان موجى در روحش پيدا شد و چنان موجى در جمعيت ايجاد كرد كه يزيدِ معروف به فصاحت و بلاغت را لال كرد. يزيد شعرهاى ابن زبعرى را با خودش مى ‏خوانَد و به چنين موقعيتى كه نصيبش شده است افتخار مى ‏كند. زينب فريادش بلند مى‏شود: 🔸«اظَنَنْتَ يا يَزيدُ حَيْثُ اخَذْتَ عَلَيْنا اقْطارَ الْأرْضِ و افاقَ السَّماءِ فَاصْبَحْنا نُساقُ كَما تُساقُ‏ الْاسارى‏ انَّ بِنا عَلَى اللَّهِ هَواناً وَ بِكَ عَلَيْهِ كَرامَةً؟» اى يزيد! خيلى باد به دماغت انداخته‏اى (شَمَخْتَ بِانْفِكَ!) 🔸تو خيال مى ‏كنى اينكه امروز ما را اسير كرده‏اى و تمام اقطار زمين را بر ما گرفته‏اى و ما در مشت نوكرهاى تو هستيم، يك نعمت و موهبتى از طرف خداوند بر توست؟! به خدا قسم تو الآن در نظر من بسيار كوچك و حقير و بسيار پست هستى و من براى تو يك ذره شخصيت قائل نيستم. 🔷ببينيد، اينها مردمى هستند كه بجز و و معنوى همه چيزشان را از دست داده‏اند. آن وقت شما توقع نداريد كه شخصيتى مانند شخصيت زينب چنين حماسه‏اى بيافريند و در شام انقلاب به وجود بياورد؟ همان‏طور كه انقلاب هم به وجود آورد. 🔹 يزيد مجبور شد در همان شام روش خودش را عوض كند و اسرا را محترمانه به مدينه بفرستد، بعد تبرّى كند و بگويد: «خدا لعنت كند ابن زياد را، من چنان دستورى نداده بودم، او از پيش خود اين كار را كرد.» چه كسى اين كار را كرد؟ زينب چنين كارى را كرد. در آخر جمله هايش اين‏طور فرمود: 🔹 «يا يَزيدُ! كِدْ كَيْدَكَ وَ اسْعَ سَعْيَكَ ناصِبْ جَهْدَكَ فَوَ اللَّهِ لا تَمْحوا ذِكْرَنا وَلا تُميتُ وَحْيَنا» 🔹 زينب عليها السلام به كسى كه مردم با هزار ترس و لرز به او «يا اميرالمؤمنين» مى‏گفتند، خطاب مى‏ كند كه يا يزيد! به تو مى ‏گويم: هر حقّه‏اى كه مى ‏خواهى بزن و هر كارى كه مى ‏توانى انجام بده اما يقين داشته باش كه اگر مى‏ خواهى نام ما را در دنيا محو كنى، نام ما محو شدنى نيست؛ آن كه محو و نابود مى‏شود تو هستى. 🔶چنان خطبه‏اى در آن مجلس خواند كه يزيد لال و ساكت باقى ماند و خشم سراسر وجود آن مرد شقى و لعين را فرا گرفت و براى اينكه دل زينب را آتش بزند و زبان او را ساكت كند و براى اينكه زينب منقلب بشود، دست به يك عمل ناجوانمردانه زد: ▪️با عصاى خود به لب و دندان ابا عبداللَّه اشاره كرد. ▪️ ولا حول و لا قوّة الّا باللَّه العلى العظيم‏ 📚 برگرفته از کتاب نهضت حسینی / مجموعه آثار جلد 17 صفحه 61 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 🔰معنای صحیح نقد 💢 منظور از نقد، نقد به معنى واقعى است كه به معنى ايراد گرفتن نيست. نقد به معنى واقعى مانند عمل صرّاف است، يعنى آن كارى كه صراف با يك سكه انجام مى ‏دهد. او سكه را به محك مى ‏گذارد و عيارش را به دست مى ‏آورد؛ مى ‏خواهد بفهمد چند درصد يك سكه طلاى خالص يا نقره خالص است و چقدر مخلوط دارد. 💢بنابراين، نه اين است كه نقد كردن همه ‏اش رد كردن باشد. نقد كردن يعنى اينكه ببينيم كه با معيارها و محك هاى اسلامى، آن سكه ‏ها چه از آب در مى ‏آيد. 🔰 جلد 23 مجموعه آثار ؛ ص 212 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 ⁉️آیا ذکر مصیبت امام حسین (ع) ضرورتی دارد؟ 💥اگر بناست مکتب امام حسین احیا شود امام حسین هم ضرورت دارد. 🌐این دستوری است که ائمه اطهار به ما داده اند و این دستور ای دارد و آن اینکه هر مکتبی اگر چاشنی نداشته باشد و صرفا مکتب و فلسفه و فکر باشد ، آنقدر ها در روح ها نفوذ ندارد و ندارد ، 🌐ولی اگر یک مکتب چاشنی ای از عاطفه داشته باشد ، این عاطفه به آن حرارت می دهد . 🌐معنا و فلسفه ی یک مکتب ، آن مکتب را روشن میکند و به آن مکتب می دهد ، آن مکتب را منطقی میکند. 🌐بدون شک امام حسین (ع) منطق و فلسفه دارد ، درس است و باید آموخت . ☄اما اگر ما دائما این مکتب را صرفا به صورت یک مکتب فکری بازگو کنیم حرارت و جوشش گرفته می شود و اساسا کهنه می شود. 📚سیره ی نبوی پنجمین کتاب از سیر مطالعاتی بینش مطهر، ص40 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐 منطق از یک طرف منطق عشق الهی است و از طرف دیگر منطق اصلاح اجتماعی، دو شخصیت و را اگر ترکیب کنند و از آنها یک انسان به وجود بیاورند، شهید به وجود می آید. 📚نهضت حسینی ، ص 172 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 خلا عشق 🔷 یکی از خلأهایی که در دنیای اروپا و آمریکا وجود دارد، خلأ است. در کلمات دانشمندان اروپایی زیاد این نکته به چشم می ‌خورد که اولین قربانی آزادی و بی‌بند و باری امروز زنان و مردان، عشق و شور و احساسات بسیار شدید و عالی است. در جهان امروز هرگز عشق‌هایی از نوع عشق های مجنون و لیلی، خسرو و شیرین رشد و نمو نمی‌کند. 🔶 این داستان‌ها بیان کننده واقعیاتی است که در اجتماعات شرقی وجود داشته است. از این داستان‌ها می‌ توان فهمید که زن بر اثر دور نگه داشتن خود از دسترسی مرد تا کجا پایه خود را بالا برده است و تا چه حد سر نیاز مرد را به آستان خود فرو آورده است! قطعا درک زن از این حقیقت در تمایل او به پوشش بدن خود و مخفی کردن خود به صورت یک راز، تأثیر فرآوان داشته است. 📚 حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام، ص۶۵ 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 کوری چشم باطن 🔷 عزيزا! اگر به هر يك از ما يك طفل ده ساله [اى‏] اطلاع دهد كه خانه‏ات آتش گرفت يا پسرت در آب افتاد و الآن غرق مى ‏شود، آيا اگر اشتغال به هر كار مهمّى داشته باشيم، دست از آن برداشته، در تعقيب اين اخبار هولناك سراسيمه مى‏ دويم يا آن كه با اطمينان نفس نشسته اعتناء نمى ‏كنيم؟ 🔶 اكنون چه شده است، تمام آيات و اخبار و برهان و عيان به قدر خبر يك بچه ده ساله در ما تأثير نكرده. اگر تأثير كرده بود، راحتى را از ما سلب نموده بود. 🔷 آيا اين كورى باطن و عماى قلب را بايد به چه نحو معالجه كرد؟ آيا اين مرض قلبى محتاج به علاج و طبيب هست؟ آيا راهى براى علاج اين احتجاب و ظلمت هست؟ آيا كسى كه به مقدار خبر يك طفل نابالغ خبر انبياء و كتب آسمانى را نشمرده، بايد او را مؤمن دانست، و خواص ايمان را براى او ثابت كرد؟ ✅ اگر آنچه را كه مذكور شد با مراجعه به احوال خود درست يافتى، بدان كه‏ دود شهوت و غضب چشم باطن ما را كور كرده، و مجارى ادراك ما را بسته، و تصرف شيطان و نفس گوش ما را از شنيدن حق و آيات الهيّه كر نموده، با چشم بسته و گوش كر نتوان حقايق را دريافت كرد. 📚شرح حديث جنود عقل و جهل، ص 287 〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⁉️آیا زمان سعد و نحس داریم؟! 🔷 معنای درست نحس بودن یک زمان خاص كلمه «نحس» به معنى «شوم» است. ما بعضى روزها را مبارك مى ‏دانيم و بعضى روزها را شوم. البته مقصود ما اين نيست كه اين روز از آن جهت كه اين روز است ، مبارك است يا اين روز از آن جهت كه اين روز است شوم است، بلكه مقصود ما اين است كه اين روز براى ما يادآور حادثه پربركتى است يا اين روز براى ما يادآور حادثه شومى است. مثلًا ما روز عيد غدير را روز مبارك مى‏ دانيم. ❌یک طرز فکر غلط بعضی اینطور فکر می کنند که چون روز دهم محرم روزى بوده كه از اوّلى كه عالم ساخته شده اصلًا اين روز، بد ساخته شده، شوم ساخته شده و حادثه كربلا در روزى واقع شد كه بالذات شوم بود و قهراً قبل از اينكه امام حسين هم شهيد شود هر سال كه روز دهم‏ محرم مى ‏آمد روز شومى مى‏ آمد، از زمان حضرت آدم و قبل از حضرت آدم اين روز شوم بوده و الآن هم روز دهم محرم شوم است، تا قيامت هم اين روز از آن جهت كه اين روز است شوم است. حادثه كربلا هم در يك روز شوم واقع شد. ⭕️این طرز فکر را عقل قبول ندارد و تأییدی از طرف دین نیز برای آن وجود ندارد . ✅ نظر صحیح در مساله دهم محرم شومى خودش را (نه اينكه بالذات شوم است) از شهادت امام حسين دارد نه [اینکه] كشته شدن و قتل امام حسين، شومى خودش را از دهم محرم [داشته باشد.] مثال نحس بودن یک زمان خاص مثل نحس بودن یک کلمۀ خاص است. الفاظ از نظر اينكه الفاظند يعنى حروف الفبا [هستند] تركيب مى ‏شوند از الف و ب و پ و ت و ث و ج تا آخر. هيچ لفظى با هيچ لفظ ديگرى فرق نمى ‏كند. ولى الفاظ براى معانى مختلفى وضع مى ‏شوند، بعضى الفاظ براى معانى بسيار عالى و لطيف وضع مى‏ شوند، مثل اينكه ما از الف و دو تا لام مشدّد و يك الف ديگر و يك «ه» لفظ «اللَّه» را ساخته‏ايم كه نام خداوند است. چون معنا مبارك است لفظ هم براى ما لفظى است مبارك، حتى احترام دارد و وقتى كه به صورت كتبى درمى ‏آيد دست بى‏وضو هم به آن نمى‏ زنیم. 📚مجموعه آثار ، جلد 26، ص 732 📎مطالعه بیشتر : تفسیر المیزان جلد 19 ص 71 « کلام فی سعادة الایام و نحوستها» 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت !!! 👌🏼تلنگری در باب تولید علوم انسانی 📌همانطور که می دانید تولّد و رشد علوم انسانی امروزی، در فضای تفکر غرب و با مبانی تفکرات فلسفی غرب بوده است. تاثیر این علوم در جوامع مختلف به شدت خودنمائی میکند به طوریکه آنچه امروزه در حوزه های مختلف خانواده و نظام آموزشی و سیاسی و اقتصادی جوامع می بینیم همگی از نتایج علوم انسانی غربی است؛ یعنی علومی که تحت تأثیر اندیشۀ فلسفی دانشمندان مغرب زمین است. 📍با توجه به اینکه مبانی فکری جامعه دینی ما تفاوت زیادی با تفکرات فلسفی غربی دارد ؛ لذا نتایجی که در علوم انسانی غربی وجود دارد ، مورد قبول مبانی اندیشه ای ما نیست و ما در قسمت علوم انسانی احتیاج به علومی داریم که مطابق مبانی و نیازهای جامعه اسلامی باشد. 💠 چند سالی است که تولید علوم انسانی دغدغۀ بسیاری از محافل علمی کشور شده است؛ اما نتیجه مطلوبی به دست نیامده است . ✅ یکی از نکات مهمی که در مورد تولید علوم انسانی اسلامی باید مورد توجه باشد، (موضوع شناسی) است. موضوع شناسی علوم انسانی در هر گرایشی، هم در شناخت و نقد علوم انسانی رایج ، ضروری است و هم در تولید و ساخت موضوعات و نظام های جدید مؤثر است. 🔰 مطلب مهمی که گاهی در موضوع شناسی علوم انسانی مورد غفلت قرار می گیرد این است که ما در علوم انسانی رایج ، ابتدا باید موضوع را با عینک دانشمندان غربی ببینیم و با آن نگاه، موضوع را بشناسیم و همان موضوعی که در نگاه آنان شکل گرفته است دریافت کنیم زیرا همانگونه که اشاره شد مبدا پیدایش و گسترش این علوم و این نوع نگاه به علوم انسانی از طرف مغرب زمین است؛پس برای شناخت دقیق موضوع بسیار مهم است که ذهن خود را خالی کنیم و با ذهن آن دانشمندان به موضوعات بنگریم. اگر موضوعات مختلف اینگونه دریافت شوند آنگاه می توانیم در جهت حل مسائل آن علم حرکت کنیم . ما می توانیم با این نوع شناخت به سراغ منابع فقهی برویم و درصدد یافتن حکم آن موضوع بر آییم و در قدم بعد موضوعات جدید را یافته و یا جایگزین مناسبی برای موضوعات قبلی پیدا کنیم و آنگاه به سمت تولید یک نظام فکری منسجم در یک رشته خاص علوم انسانی برویم. 👈 (ره) یکی از دانشمندان بزرگی است که در مجموعه آثار خود از این روش استفاده کرده است و موفقیت بزرگی در موضوع شناسی علوم انسانی کسب کرده و قدم بزرگی در گرایش های مختلف تولید علوم انسانی برداشته است. 📒 مجموعه مقالات «نظام حقوق زن در اسلام» (بخشی از کتاب های نظام حقوق زن و مرد در اسلام) از جمله آثاری است که ایشان، موضوع شناسی را با این روش انجام داده و بررسی کرده است. (در ادامه بخشی از این مطالب ایشان منتشر می شود.) 🔴 یکی از دلائل عدم موفقیت برخی از دانشمندان در تولید علوم انسانی، توجه نکردن به موضوع شناسی با توجه به مبدأ تولید و نشر علوم انسانی است؛ به طوریکه برخی از نظرات علمی نه مسأله ای را حل می کند و نه مورد پذیرش و توجه دیگران قرار می گیرد؛ گویی هیچ زبان مشترکی بین آنان با اصطلاحات و فهم رایج آن علم وجود ندارد. ✅ خلاصه اینکه گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت و به قول معروف حداقل برای شروع «باید با زبان قوم صحبت کرد». 📝حجت الاسلام حامد سامی 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری