eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.3هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔰 جملات تکان دهنده شهید مطهری در باب توبه رمضان... 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝 🎙 🔰 در قرآن چه موضوعاتی مطرح شده است؟! 💠موضوعاتى كه در قرآن طرح شده زياد است و نمى‏توان به طور جزئى برشمرد، ولى در يك نگاه اجمالى اين مسائل به چشم مى‏خورد: 1. ، ذات، صفات و يگانگى او و آنچه بايد خدا را از آنها منزّه بدانيم و آنچه بايد خدا را به آنها متصف بدانيم (صفات سلبيه و ثبوتيه). 2. ، رستاخيز و حشر اموات، مراحل بين مرگ تا قيامت (برزخ). 3. ، وسائط فيض و نيروهاى آگاه به خود و به آفريننده خود و مجرى اوامر الهى. 4. يا انسانهايى كه وحى الهى را در ضمير خود دريافت كرده و به انسانهاى ديگر ابلاغ كرده‏اند. 5. ترغيب و تحريض براى ايمان به خدا، به معاد، به ملائكه و پيامبران و كتب آسمانى. 6. آسمانها، زمين، كوهها، درياها، گياهان، حيوانات، ابر، باد، باران، تگرگ، شهابها و غيره. 7. دعوت به خداى يگانه و اخلاص ورزيدن در پرستش، كسى و چيزى را در عبادت شريك خدا قرار ندادن، منع شديد از پرستش غيرخدا، اعم از انسان يا فرشته يا خورشيد يا ستاره يا بت. 8. يادآورى خدا در اين جهان. 9. نعمتهاى جاويدان آن جهان براى صالحان و نيكوكاران، عذابهاى سخت و احياناً جاويدان آن جهان براى بدكاران. 10. احتجاجات و در مورد خدا، قيامت، پيامبران و غيره، و پاره‏اى خبرهاى غيبى ضمن اين احتجاجات. 11. و قصص به عنوان آزمايشگاهى انسانى و لابراتوارى كه صدق دعوت پيامبران را روشن مى‏كند، و عواقب نيك مردمى كه بر سنن انبياء رفته‏اند و عاقبت بد تكذيب‏كنندگان آنها. 12. ، پارسايى و تزكيه نفس. 13. توجه به نفس امّاره و خطر وساوس و تسويلات نفسانى و شيطانى. 14. خوب فردى از قبيل شجاعت، استقامت، صبر، عدالت، احسان، محبت، ذكر خدا، محبت خدا، شكر خدا، ترس از خدا، توكل به خدا، رضا به رضاى خدا و تسليم در مقابل فرمان خدا، تعقل و تفكر، علم و آگاهى، نورانيت قلب به واسطه تقوا، صدق، امانت. 15. از قبيل اتحاد، تواصى (توصيه متقابل) برحق، تواصى بر صبر، تعاون بر برّ و تقوا، ترك بغضاء، امر به معروف و نهى از منكر، جهاد به مال و نفس در راه خدا. 16. از قبيل نماز، روزه، زكات، خمس، حج، جهاد، نذر، يمين، بيع، رهن، اجاره، هبه، نكاح، حقوق زوجين، حقوق والدين و فرزندان، طلاق، لِعان، ظِهار، وصيت، ارث، قصاص، حدود، دَين، قضا، شهادت، حَلف (قسم)، ثروت، مالكيت، حكومت، شورا، حق فقرا، حق اجتماع و غيره. 17. و وقايع دوران بيست و سه ساله بعثت رسول اكرم. 18. خصائص و ، صفات حميده آن حضرت، عتابها نسبت به آن حضرت. 19. توصيف كلى از سه گروه در همه اعصار: ، ، . 20. اوصاف مؤمنين و كافران و منافقان دوره بعثت. 21. مخلوقات نامرئى ديگر غير از فرشتگان، و شيطان. 22. و تحميد موجودات جهان و نوع آگاهى در درون همه موجودات نسبت به خالق و آفريننده‏شان. 23. توصيف خود (در حدود پنجاه وصف). 24. جهان و ، ناپايدارى زندگانى دنيا و عدم صلاحيت آن براى اينكه ايده‏آل و كمال مطلوب انسان قرار بگيرد، و اينكه خدا و آخرت و بالاخره جهانِ جاويدان شايسته اين است كه مطلوب نهايى انسان قرار گيرد. 25. و خوارق عادات انبياء. 26. تأييد كتب آسمانى پيشين خصوصاً و و تصحيح اغلاط و تحريفهاى اين دو كتاب. 📚وحی و نبوت، موضوعات قرآن 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝ادمین نوشت @binesh_qom ✅سلام عرض می کنیم خدمت مخاطبین ارجمند 🔆در این ماه که ماه و ماه می باشد، خوب است که علاوه بر خواندن قرآن و ختم آن به معانی و معارفی که قرآن ارائه داده است نیز دقت کنیم. 🔆شهید مطهری در این یادداشت، موضوعات مطرح شده در قرآن را شمارش کرده اند و چه خوب است در هنگام قرائت قرآن دقت کنیم که هر موضوع در قرآن چگونه توصیف شده است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 (11) 🎙 🔰 اتکا تمدن نوین غربی بر اندیشه های اسلامی / دوران طلایی تاریخ در کلمات ویل دورانت 🔷 تمدّن عظيم و حيرت انگيز جديد اروپايى كه چشمها را خيره و عقلها را حيران كرده است و امروز بر سراسر جهان سيطره دارد، به اقرار و اعتراف محقّقين بى‏غرض غربى، بيش از هر چيز ديگر از تمدّن با شكوه اسلامى مايه گرفته است. 🔹 مى‏ گويد: «بعضيها [از اروپاييان‏] عار دارند كه اقرار كنند كه يك قوم كافر و ملحدى [يعنى مسلمانان‏] سبب شده اروپاى مسيحى از حال توحّش و جهالت خارج گردد، و لذا آن را مكتوم نگاه مى‏ دارند، ولى اين نظر به درجه‏اى بى‏اساس و تأسّف آور است كه به آسانى مى ‏توان آن را ردّ نمود ... نفوذ اخلاقى همين اعراب زاييده اسلام، آن اقوام وحشى اروپا را كه سلطنت روم را زير و زبر نمودند، داخل در طريق آدميّت نمود و نيز آنان دروازه علوم و فنون و فلسفه را كه از آن بكلّى بى‏خبر بودند به روى آنها باز كرد و تا ششصد سال استاد ما اروپاييان بودند». 🔹ويل دورانت در تاريخ تمدّن مى‏گويد: 🔸«پيدايش و اضمحلال تمدّن اسلامى از حوادث بزرگ تاريخ است. اسلام طىّ پنج قرن، از سال 81 هجرى تا 597 هجرى، از لحاظ نيرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نيك و تكامل سطح زندگانى و قوانين منصفانه انسانى و تساهل دينى [احترام به عقايد و افكار ديگران‏] و ادبيّات و تحقيق علمى و علوم و طبّ و فلسفه پيشاهنگ جهان بود». 🔸 «دنياى اسلام در جهان مسيحى نفوذهاى گونه‏ گون داشت. اروپا از ديار اسلام غذاها و شربتها و دارو و درمان و اسلحه و نشانهاى خانوادگى، سليقه و ذوق هنرى، ابزار و رسوم صنعت و تجارت، قوانين و رسوم دريانوردى را فرا گرفت و غالبا لغات آن را نيز از مسلمانان اقتباس كرد. 🔸علماى عرب [مسلمان‏] رياضيات و طبيعيات و شيمى و هيأت و طبّ يونان را حفظ كردند و به كمال رسانيدند و ميراث يونان را كه بسيار غنى‏تر شده بود، به اروپا انتقال دادند ... فيلسوفان عرب [مسلمان‏] مؤلّفات ارسطو را براى اروپاى مسيحى حفظ و ضمنا تحريف كردند. و از مشرق بر پرتو افكندند و صلاحيّتشان چون يونانيان مورد اعتماد بود ... اين نفوذ [اسلامى‏] از راه بازرگانى و جنگهاى صليبى و ترجمه هزاران كتاب از عربى به لاتين و مسافرتهاى دانشورانى از قبيل و و ادلارد باثى به اندلس اسلامى انجام گرفت». 🔆و هم او مى‏گويد: 👌🏼 «تنها به دورانهاى طلايى تاريخ، يك جامعه مى‏توانسته است در مدّتى كوتاه اين همه مردان معروف در زمينه سياست و تعليم و ادبيّات و لغت و جغرافيا و تاريخ و رياضيات و هيأت و شيمى و فلسفه و طبّ و مانند آنها كه در چهار قرن اسلام، از هارون الرّشيد تا ابن رشد بوده‏اند، به وجود آورد. قسمتى از اين فعاليّت درخشان از ميراث يونان مايه گرفت؛ امّا قسمت اعظم آن، بخصوص در سياست و شعر و هنر، ابتكارات گرانبها بود». 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص 349 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ بسم الله الرحمن الرحیم 🖌 یکی از کاربران با نام «انتقام سخت» برای ما نوشته اند که: 🔹 «در مورد اصل "هدف وسیله را توجیه(مباح) نمی کند از منظر شهید مطهری توضیحاتی بفرمایید و بگویید نظر متفکرین غربی و شرقی در مورد این اصل چیه و نمونه ها یی هم در تاریخ مثال بزنید...» 📝 برای پاسخ به این سوال مطالبی را از آثار شهید مطهری در این موضوع تنظیم و تلخیص کرده اند که خدمت شما ارائه می شود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ♨️پاسخ در پست بعدی کانال👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐دیدگاه شهید مطهری در موضوع استخدام وسیله در اهداف مقدس ✅طرح سوال 🔺يكى از مسائلى كه از سيره رسول اللّه (ص) بايد آموخت كيفيت استخدام وسيله است. انسان اولًا بايد در اهداف خودش يعنى در هدفها مسلمان باشد يعنى هدفش مقدس و عالى و الهى باشد، و ثانياً بايد در استخدام وسيله براى همان هدفها هم واقعاً مسلمان باشد. انسان براى هدفهاى پاك و مقدس و عالى خودش ناچار از وسائلى بايد استفاده كند. مسأله‏ اى كه مطرح است اين است كه آيا همين كافى است كه هدف، انسانى باشد و بالاتر اينكه هدف الهى باشد؟ اگر هدف الهى بود ديگر وسيله فرق نمى ‏كند و از هر وسيله ‏اى براى آن هدف مقدس مى ‏توان استفاده كرد؟ ✅مثالهایی از هدف مقدس و وسیله نامشروع 🔸1- استفاده از وسيله نامشروع در تبليغ دين‏: به عنوان مثال هدف ما تبليغ دين است. اگر من بخواهم كارى را نه براى خودم بلكه براى دين انجام بدهم، در اين صورت آيا جايز است از هر وسيله ‏اى استفاده كنم؟ مثلا مى‏ خواهم يك مسجد بسازم آیا می توانم برای تامین هزینه های این کار، نزد افرادی بروم و با تملق و دروغ پول جمع آوری کنم؟ آيا اين كار درست است يا درست نيست؟ 🔸2- جعل حديث‏: مثال ديگرى كه در تاريخ هم رخ داده است، اینکه به هدف هدايت و راهنمايى مردم، مى ‏آيد حديثى از پيغمبر يا امام جعل مى ‏كند در حالى كه غرض شخصى ندارد بلكه غرضش هدايت مردم است ولى فكر مى ‏كند كه اگر چنين حديثى را از پيغمبر يا امام براى مردم نقل كند، مردم بهتر مى ‏پذيرند. مثلا حديثى جعل كند در فضيلت فلان دعا كه مردم اين حديث را بخوانند و به جاى حرف لغو و بيهوده و غيبت بروند دعا بخوانند. آيا اين، كار خوبى است؟ ✅پاسخ 🔺علامه طباطبایی در المیزان ذكر كرده‏ اند كه: «هرگز انبياء در سيره و روش خودشان، براى رسيدن به حق از باطل استفاده نمى‏ كنند، براى رسيدن به حق هم از خود حق استفاده مى‏ كنند.» قرآن، پيغمبر، ائمه و كسانى كه تربيت ‏شده اين مكتب هستند محال است كه براى هدف مقدس، از يك امر نامقدس مثلًا از يك امر پوچ، از يك امر باطل، از يك امر بى ‏حقيقت استفاده كنند. علامه طباطبائى، در تفسير الميزان اين اصل را با ادلّه‏ اى از آيات قرآن ثابت مى ‏كنند كه اساساً در سيره انبياء چنين چيزى وجود نداشته كه حتى براى هدف مقدسشان از يك امر نامقدس استفاده كنند. 🔺براى حق بايد از حق استفاده كرد. معنى اين حرف اين است: اگر من بدانم چنانچه يك حرف ناحق و نادرست، يك دروغ بگويم يا يك حديث ضعيف، حديثى كه خودم مى ‏دانم دروغ است براى شما بخوانم همين امشب همه گنهكارانِ شما توبه مى ‏كنند و همه شما نماز شب خوان مى‏ شويد، [در عين حال‏] اسلام به من چنين كارى را اجازه نمى‏ دهد. آيا اسلام اجازه مى‏ دهد ما دروغ بگوييم كه مردم براى امام حسين اشك بريزند؟ آن كه مى‏ شنود كه نمى‏ داند دروغ است، اشك ريختن براى امام حسين هم كه شك ندارد اجر و ثواب دارد، آيا اسلام اجازه مى ‏دهد؟ ابداً. اسلام نيازى به اين دروغها ندارد. حق را با باطل آميختن، حق را از ميان مى ‏برد. وقتى انسان حق را ضميمه باطل كرد، حق ديگر نمى ‏ايستد، خودش مى‏ رود. حق تاب اينكه همراه باطل باقى بماند ندارد. 🔺يكى از راههايى كه از آن راه بر دين از جنبه ‏هاى مختلف ضربه وارد شده است، رعايت نكردن اين اصل است كه ما همان‏طور كه هدفمان بايد مقدس باشد، وسايلى هم كه براى اين هدف مقدس استخدام مى‏ كنيم بايد مقدس باشد. مثلًا ما نبايد دروغ بگوييم، نبايد غيبت كنيم، نبايد تهمت بزنيم؛ نه فقط براى خودمان نبايد دروغ بگوييم، به نفع دين هم نبايد دروغ بگوييم، يعنى به نفع دين هم نبايد بى‏ دينى كنيم، چون دروغ گفتن بى‏ دينى است. به نفع دين دروغ گفتن، به نفع دين بى‏ دينى كردن است. به نفع دين تهمت زدن، به نفع دين بى ‏دينى كردن است. به نفع دين غيبت كردن، به نفع دين بى ‏دينى كردن است. دين اجازه نمى ‏دهد و لو به نفع خودش ما بى ‏دينى كنيم. «ادْعُ إِلى‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ». ✅مثال هایی از سیره اهل بیت در استخدام وسیله 🔅ما واقعاً بايد در احوال پيشوايان بزرگ دينمان يعنى در احوال معصومين تأمل و تفكر كنيم، ببينيم آنها چگونه بودند. اين خيلى فكر دارد: 🌀رسول اكرم (ص) و استخدام وسيله‏ در تبلیغ دین 🔸عده ‏اى از قبيله ثقيف آمدند خدمت رسول اكرم: يا رسول اللَّه! ما مى‏ خواهيم مسلمان بشويم ولى سه تا شرط داريم، اين شرطها را بپذير. يكى اينكه اجازه بده يك سال ديگر ما اين بتها را پرستش كنيم. دوم اينكه اين نماز خيلى بر ما سخت و ناگوار است. سوم اينكه بت بزرگمان را به ما نگو به دست خودتان بشكنيد. فرمود: از اين سه پيشنهادى كه مى‏ كنيد، پيشنهاد آخرتان كه فلان بت را به دست خودتان نشكنيد مانعى ندارد، من يك نفر ديگر را مى ‏فرستم اما آنهاى ديگر، چنين چيزى محال است. يعنى پيغمبر هرگز چنين فكر نكرد كه يك قبيله آمده مسلمان بشود، او كه چهل سال بت را پرستيده، بگذار يك سال ديگر هم پرستش كند، بعد از يك سال بيايد مسلمان بشود. زيرا اين يعنى صحه گذاشتن روى بت‏ پرستى. از هر وسيله‏ اى استفاده نمى ‏كرد. 🌀على عليه السلام و استخدام وسيله‏ در سیاست 🔸سياست على چرا انعطاف نمى‏ پذيرفت؟ شك نيست كه هدفش مقدس بود. همين مغيرة بن شعبه (عليه ما عليه) كه بعدها جزء اصحاب خاص معاويه و از دشمنان على (ع) شد، در آغاز خلافت امير المؤمنين آمد با حضرت صحبت كرد. ابتدا سياستمدارانه به حضرت پيشنهاد كرد كه من عقيده ‏ام اين است كه شما فعلًا درباره معاويه يك كلمه حرف نزنيد و حتى تثبيتش كنيد يعنى او را هم مانند افراد ديگر كه لايق حكومت هستند فعلًا تثبيت كنيد، بگذاريد خيالش راحت بشود؛ همين كه اوضاع برقرار شد يك‏مرتبه از كار بركنار كنيد. حضرت فرمود: من چنين كارى نمى ‏كنم، براى اينكه اگر بخواهم معاويه را و لو براى مدت موقت تثبيت كنم معنايش اين است كه من معاويه را و لو در اين مدت موقت صالح مى ‏دانم، و من او را صالح‏ نمى ‏دانم و در اين زمينه به مردم دروغ هم نمى‏ گويم، تحميل هم نمى ‏كنم. چرا على قبول نمى‏ كرد؟ براى اينكه ادامه دهنده راه و روش انبياء بود و آن سياست بازى ‏ها و سياست پيشگى‏ ها را نداشت. اينكه گفته‏ اند ابو بكر نابغه بود، عمر نابغه بود، آن نابغه بودن‏ها همين بود كه از هر وسيله ‏اى براى آن هدفى كه داشتند استفاده مى ‏كردند. چرا عده ‏اى نمى ‏خواهند سياست على را بپذيرند؟ چون مى ‏بينند يك سياست انعطاف ناپذيرى دارد، هدفى دارد و وسيله ‏هايى. حق را او هدف ديده؛ وقتى مى ‏خواهد به آن حق برسد، در هر گام از وسيله‏ اى كه حق باشد استفاده مى ‏كند تا به آن هدف حق برسد. ولى ديگران اگر هم هدفشان فرض كنيم حق است، ديگر به وسايل اهميت نمى ‏دهند، مى ‏گويند هدف درست باشد. 🌀على (ع) و نبستن آب به روى دشمن‏ 🔸جنگ صفّين در يكى از كرانه ‏هاى فرات رخ داد. اصحاب معاويه «شريعه» يعنى محلى را كه مى ‏شد آب برداشت، مى ‏گيرند. بعد على عليه السلام وارد مى ‏شود. اصحابش بى ‏آب مى‏ مانند. [پيكى را] نزد معاويه مى ‏فرستد كه آخر ما اول براى مذاكره و صحبت كردن آمده‏ ايم، بلكه خداوند با مسالمت اين مشكل را از ميان مسلمين بردارد و حل كند؛ چرا دست به چنين كارى زدى؟ ولى معاويه كه فكر مى ‏كند پيروزى بزرگى به دست آورده گوشش بدهكار نيست. وقتى كه امير المؤمنين مى ‏بيند كه فايده ندارد، دستور حمله مى ‏دهد و همان روز به شام نرسيده، اصحاب معاويه رانده مى ‏شوند و اصحاب على عليه السلام شريعه را مى ‏گيرند. بعد اصحاب مى ‏گويند: ما حالا ديگر مقابله به مثل مى ‏كنيم و اجازه نمى ‏دهيم اينها آب بردارند. على عليه السلام مى ‏گويد: ولى من اين كار را نمى ‏كنم چون آب يك چيزى است كه خدا آن را براى كافر و مسلمان قرار داده. اين كار دور از شهامت و فتوّت و مردانگى است. آنها چنين كردند، شما نكنيد. على نمى ‏خواهد پيروزى را به بهاى يك عمل ناجوانمردانه به دست بياورد. 🌀علی (ع) و نکشتن عمرو عاص 🔹داستانى را مى ‏گويم، شايد خيلى از افراد بگويند اگر ما به جاى على بوديم اين كار را نمى‏ كرديم. در جنگ صفین، معاویه، عمرو و عاص را راضی کرد که به نبرد با امیرالمومنین بیاید. عمرو عاص اسلحه پوشيد آمد در ميدان جنگ و مبارز طلبيد. امير المؤمنين آهسته آمد. عمرو عاص نفهميد كه على (ع) است. حضرت، نزديك كه رسيد، خودش را که معرفى كرد، ديگر عمرو عاص خودش را باخت، فوراً سر اسب را برگرداند و شروع به فرار كرد. امير المؤمنين او را تعقيب كرد، شمشيرى به او زد، او از روى اسب پريد و به زمين خورد و فوراً كشف عورت كرد. تا اين‏جور كرد، حضرت رويشان را برگرداندند و رفتند. حالا آدمهايى كه براى هدفها از هر وسيله‏ اى استفاده مى‏ كنند تيپ عمرو عاص ‏اند. هركس ديگر باشد مى‏ گويد: واى! ببين، چه آدمى را على در چه فرصتى رها كرد! خوب، يك شمشير حواله ‏اش مى ‏كردى پدرش را در مى‏ آوردى. ولى على مردى نبود كه ولو براى كشتن عمرو عاص از مسير حق منحرف شود. و ما نظاير اينها را در سيره ائمه اطهار و پيغمبر اكرم زياد مى ‏بينيم؛ با دشمن هم كه روبرو مى ‏شوند دست از آن معالى اخلاق و مكارم اخلاق خودشان بر نمى‏ دارند. اينهاست كه نشان مى‏ دهد كه اينها در يك سطح ديگرى بودند و در سطح ديگرى فكر مى ‏كردند. آنها خودشان را پاسدار حق و حقيقت مى ‏دانند. 🌀امام حسين (ع) و استخدام وسيله‏ 🔸براى امام حسين مسأله اين نيست كه كشته بشود يا كشته نشود؛ مسأله اين است كه دين كشته نشود، يك اصل و لو اصل كوچك دين كشته نشود. صبح عاشورا مى ‏شود. شمر بن ذى الجوشن كه در بدسرشتى شايد در دنيا نظير ندارد، شتاب دارد كه قبل از شروع جنگ بيايد اوضاع را ببيند. فكر كرد از پشت خيمه ‏ها بيايد بلكه دست به جنايتى بزند. ولى نمى‏ دانست كه قبلًا امام حسين تعبيه‏ اى ديده است؛ دستور داده خيمه ‏ها را نزديك يكديگر به شكل خط منحنى در بياورند، پشتش هم يك خندق بكَنند و مقدارى نى خشك در آنجا بريزند و آتش بزنند كه دشمن نتواند از پشت سر بيايد. وقتى آمد، با اين وضع مواجه شد. ناراحت شد و شروع كرد به فحّاشى كردن. بعضى اصحاب جواب دادند، البته نه فحّاشى. يكى از بزرگان اصحاب گفت: يا ابا عبد اللَّه! اجازه بدهيد الآن با يك تير همين جا حرامش كنم. حضرت فرمود: من نمى ‏خواهم شروع كرده باشم. تا در ميان ما جنگ برقرار نشده است، هنوز به صورت دو گروه مسلمان روبروى يكديگر هستيم. تا آنها دست به جنگ و خونريزى نزنند، من دست به جنگ نمى ‏زنم. اين اصل قرآنى را كه در قرآن است: «الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ» که حضرت امير هم در صفّين به همين آيه استناد مى ‏كرد و مى ‏گفت من به حكم اين آيه شروع نمى‏ كنم ولى اگر شروع كردند دفاع مى ‏كنيم، امام حسين در مورد شمر هم رعايت مى‏ كند و مى‏ گويد قبل از آنكه جنگ عملًا از طرف دشمن شروع بشود از طرف ما نبايد شروع بشود. اين نكات است كه مقام معنويت امام را نشان مى‏ دهد كه آنها چگونه فكر مى ‏كردند: يك اصل كوچك و لو يك مستحب هم نبايد پايمال شود. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ♨️شما نیز سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را با ادمین کانال @binesh_qom به اشتراک بگذارید. http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 از نهج البلاغه (5) 🔰کرامت نفس 🎙امام علی (ع): 🖌منْ کرُمَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَیهِ شَهَواتُهُ 🖌آن که نفسش برایش عزت و شرف داشته باشد و احساس و کرامت برای خود کند، در نظرش خوار است؛ 📜حکمت 441 نهج البلاغه 🎙 ♨️یعنی اگر این حس در انسان پیدا شود، زود شهوت پرستی را رها می‌کند. 🔷انسان را ارجاع می ‌دهد به خودی در درون خودش که به «»ت توجه کن، «خودِ» تو یک دارد و برتر است از اینکه آلوده به این چیزها شود. مثل این است که کسی را به تابلوی بسیار زیبایی که‌ دارد آگاه می‌ کنیم که «می‌دانی این تابلو چه تابلویی است؟!» خیلی عالی و فوق العاده است، حیف است اینجا باشد که گرد و غبار و دود بگیرد. تا آن را نمی‌ شناسد اهمیت نمی‌دهد، ولی وقتی که شناخت فوراً آن را حفظ می‌ کند. 📚تعلیم و تربیت در اسلام ،ص ۱۳۶ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
. بسم الله الرحمن الرحیم 💠قابل توجه مخاطبین عزیز و گرامی 🔶 فردا سالروز شهادت استاد گرانقدر و معلم انقلاب اسلامی، آیت الله مرتضی مطهری و آغاز هفته معلم می باشد. 🔷 ان شاء الله کانال برای شما مخاطبین عزیز در این ایام و تا انتهای هفته مصاحبه و عکس نوشته و متون تحلیلی ناب و کمتر دیده شده ای خواهد داشت. 🎁 با ما همراه باشید. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰موضوع: اصل کرامت نفس در نگاه شهید مطهری 🔷 «از حدود سيزده سال پيش اين فكر براى من پيدا شد و هرچه بيشتر مطالعه كردم بيشتر به اين فكر اعتقاد پيدا كردم كه در اخلاق اسلامى، محور و آن چيزى كه حجم اخلاقى به دور آن مى‏گردد، براى احياى اخلاق انسانى و براى اينكه انسان را به سوى اخلاق سوق بدهد، و است. 🔆متن کامل رو در پست بعدی مطالعه کنید و نظرات خود را برای ما ارسال کنید. @binesh_qom 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝 تبیینی از اصل کرامت نفس از نگاه شهید مطهری 🔰 اصل کرامت نفس در تربیت اسلامی 🔷 یکی از اصول تعلیم و تربیت اسلامی است. اصل کرامت یعنی اینکه انسان توجه داشته باشد که خدای متعال او را در چه مرتبه و با چه عزت و شرف و جایگاهی خلق کرده است و بداند که ارزش انسان در این عالم در چه مرتبه ای است. 🔶 این اصل یکی از اصول مهم تعلیم و تربیت اسلامی می باشد که شهید مطهری تحت عنوان مسئله ی کرامت و عزت نفس به آن رسیدگی می کنند و بحث مبسوطی را پیرامون آن بیان می دارند. 1️⃣ بخش اول در ضمن مباحث تعلیم و تربیت اسلامی: 🔹«این خود مسئله ای است که کمتر مورد توجه واقع شده و یا اساسا مورد توجه واقع نشده است. حال آنکه ما ریشه و مبنا و زیر بنای اخلاق اسلامی را از همین جا می توانیم استنباط و استخراج کنیم، از نوعی بازگشت دادن انسان به خود و متوجه کردن او به شرافت و کرامت ذاتی خویش.» 2️⃣ بخش دوم در فصل اخلاق اسلامی از مباحث : 🔸«از حدود سيزده سال پيش (به مناسبت ارائه یک سخنرانی با عنوان خودی در اخلاق) اين فكر براى من پيدا شد و هرچه بيشتر مطالعه كردم بيشتر به اين فكر اعتقاد پيدا كردم كه در اخلاق اسلامى، محور و آن چيزى كه حجم اخلاقى به دور آن مى ‏گردد يا- به تعبيرى كه امشب گفتم- آن نقطه‏اى از روح انسان كه اسلام روى آن دست گذاشته است براى احياى اخلاق انسانى و براى اينكه انسان را به سوى اخلاق سوق بدهد، و است. 🔸ناچار بايد لااقل قسمتى از آيات و احاديث در اين زمينه را براى شما بخوانم، و تا اينها را نخوانيم درست آشنا نمى‏شويم. 🔆 خدای متعال در می فرماید: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَلِلْمُؤْمِنينَ» عزت منحصراً از آنِ خداست و پيامبر خدا و مؤمنين. مؤمن بايد هميشه عزيز باشد و عزيز است. 🔆 فرمود: «اطْلُبُوا الْحَوائِجَ بِعِزَّةِ الْانْفُسِ» انسان احتياج پيدا مى ‏كند به انسانهاى ديگر اما پيغمبر فرمود: اطْلُبُوا الْحَوائِجَ حاجتهايتان را بخواهيد، ولى بِعِزَّةِ الْانْفُسِ اما عزت نفس را از دست ندهيد. آنجا كه حاجتتان را با دوست و رفيقى بيان مى‏ كنيد، تا آنجا كه شرافتتان، عزت و كرامت نفستان پايمال نشده جلو برويد. آنجا كه دارد بر كرامت و عزت نفستان خدشه وارد مى ‏آيد توقف كنيد، نيازمندى و نداشتن بهتر است. 🔆 در نیز می فرماید «الْمَنِيَّةُ وَ لَاالدَّنِيَّةُ مرگ و نه پستى، التَّقَلُّلُ وَ لَاالتَّوَسُّلُ» به كم ساختن و دست پيش كس و ناكس دراز نكردن.» 3️⃣شهید مطهری در ضمن مباحث پیرامون سید الشهدا می فرمایند: «اين اصل بزرگ اسلامى (کرامت نفس) در وجود اباعبداللَّه عليه السلام تجسم پيدا كرد و تمام حيات آن حضرت پر است از شعارهاى كرامت نفس.» 📌 بنابراین یکی از اصول اساسی تعلیم و تربیت اسلام از نگاه شهید مطهری مسئله می باشد که هر متربی و مربی برای رشد و تعالی خود و اطرافیانش باید به آن توجه کند. برای تفصیل بیشتر به مباحث کتاب و شهید مطهری مراجعه بفرمایید. 📝 ناصر قیلاوی زاده 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰 مستند « » 💠 برنامه تلویزیونی "مجاهد" با موضوع بررسی اندیشه و زمانه شهید مرتضی مطهری پنجشنبه ۱۱ و جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه در دو قسمت از ساعت ۲۲ از پخش خواهد شد. 🔶برنامه تلویزیونی "مجاهد" در دو روایت، شخصیت و آرای شهید مطهری را واکاوی خواهد کرد. 1️⃣ روایت اول این برنامه با عنوان «هجرت» به بررسی فراز و نشیب زندگی و هجرت استاد شهید از فریمان به قم در دوره اختناق رضاخانی و هجرت از قم به تهران و تاثرات آن در اوج گیری حضرت امام(ره) می‌پردازد. 2️⃣ روایت دوم از برنامه مجاهد با عنوان «فیلسوف فطرت» اندیشه شهید مطهری و نقش آن در اسلامی ماندن نهضت امام و احیای تفکر اسلامی در دوره معاصر را را بررسی می‌کند. 💠در هر قسمت از برنامه مجاهد، مستندهای کوتاهی با موضوع شخصیت، مبارزه و آرای شهید مطهری پخش خواهد شد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 صوت شنیده نشده از لحظه رسیدن خبر شهادت شهید مطهری به استودیوی برنامه زنده ✅ لحظه رسیدن خبر شهادت استاد مطهری بامداد ۵۸/۲/۱۲ به استودیوی برنامه زنده رادیو و تاثر حمید عاملی هنرمند مشهور که بر حسب اتفاق در حال خواندن کتاب بود! 💢 وقتی از آثار بی نظیر شهید مطهری صحبت می کنیم منظورمان دقیقا این سطح از و آثار ایشان در همه اقشار است... از امامین انقلاب تا گوینده تلویزیون و رادیو... 🎥 کلیپی که مشاهده کردید بخش های ابتدایی مستند است که لینک مشاهده کامل آن در پست بعدی قرار دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
👆🏻👆🏻 🎥 👇🏻 💠 مستند «مرتضی مطهری» در کنار روایت آخرین شب زندگی شهید مطهری از زبان تنها شاهد عینی حادثه و بازسازی صحنه ترور در مکان اصلی، در روایتی غیر خطی به گوشه‌هایی از زندگی و مبارزات ایشان می‌پردازد. روایت این مستند بر دوش افرادی است که از نزدیک با مرتضی مطهری رابطه داشته و خاطرات مشترکشان را روایت می‌کنند. ❇️برخی از شخصیت های حاضر در این مستند عبارتند از: 🔹علی اکبر نماینده ادوار مختلف مجلس 🔹رضا رئیس فرهنگستان علوم و استاد قدیمی فلسفه دانشگاه تهران 🔹هاشم عضو آزادی و وزیر کشور مهندس بازرگان 🔹محمد مهدی از همرزمان مجاهد شهید نواب صفوی 🔹عبدالمجید معادیخواه وزیر فرهنگ و ارشاد در سال های 1360-1361 🔹مصطفی رحماندوست و معروف 💢 در این مستند فیلم ها و کلیپ های کمتر دیده شده ای از حسینیه ارشاد، مسجد الجواد و هدایت، کانون توحید و دیگر اشخاص و اماکن مربوط به شهید مطهر می بینید. 🎥 به دلیل کیفیت بالا و خوب این مستند امکان بارگزاری مستقیم آن وجود نداشته است لذا مخاطبین ارجمند حتما به سایت تلوبین مراجعه کرده و این مستند خوب را مشاهده کند: https://www.telewebion.com/episode/2263848 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔰سرود «ای مجاهد شهید مطهر» 💢 حتما و حتما این سرود را در آرامش و خلوت گوش بدهید. 💠 چند نکته ناب از امام خمینی (ره) در مورد این سرود برای شما در ادامه داریم. حتما با آرامش و دقت گوش بدید. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 در مورد سرود معروف « » چند نکته جالب و منحصر به فرد وجود دارد که مختصر برایتان می نویسم. 1️⃣ تنها موسیقی که در حضور حضرت امام اجرا شده و ایشان در سخنرانی رسمی علاوه بر اینکه شنیدش را اجازه داده اند، آن را مصداق سرود و دانسته اند. تعبیر حضرت امام چنین است: 📝 «اين جور سرودهايى كه مهيج است و سرودهايى كه مفيد است، اشكال ندارد؛ سرود آقاى مطهرى اشكالى ندارد.» (1) 2️⃣ خاطره ای است که مرحوم سید احمد خمینی نقل می کنند. ایشان در مصاحبه با روزنامه کیهان در سال 70 می گویند: «من به امام گفتم در مورد شایع شده است که شما این سرود را تأیید نمی کنید؛ لذا اگر موافق هستید، وقتی خانواده ی آقای مطهری به اینجا می آیند (قرار بود همان روزها بیایند) سرود را پیش شما بگذاریم، که امام گفتند ایرادی ندارد بگذارید. ما آن سرود را گذاشتیم و به شایعات خاتمه دادیم. امام این سرود را و هر وقت که رادیو این سرود را می گذاشت گوش می دادند و متأثر می شدند.» 3️⃣ خاطره جناب آقای محمد گلریز که خواننده این اثر هستند بسیار شنیدنی است. ایشان از توسل به روح پرفتوح شهید مطهری برای این اجرا می گویند و همچنین از زمان اجرای زنده ای سرود در نزد حضرت امام خاطراتی را بیان می کنند که پیشنهاد می کنیم حتما از لینک زیر مطالعه کنید. http://www.pana.ir/news/1060239 4️⃣ مسئله موسیقی در انقلاب اسلامی تبدیل به یکی از مسائل پیچیده شده است که تنها راه حل آن مواجهه روشمند فقاهتی با آن است. 1. صحیفه حضرت امام، جلد 12، ص440 ▫️▪️▫️▪️ http://Eitaa.com/Bayyenatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰موضوع: شهید مرتضی ؛ مجاهدِ شجاعِ عرصه علم 📝 نویسنده: حجت الاسلام سید محمد هاشمی ⭕️ فقط مفهومی در عرصه نبرد و جنگ نظامی نیست، ورود به عرصه علم نیز شجاعت می خواهد و چه بسا گاهی سختی و مشقت آن از دشواری جنگ نظامی نیز بیش تر باشد. ⭕️ شهید مرتضی مطهری مصداق اصیل شجاعت علمی است. او در طول زندگی خود دست به خطر بزرگی زد و به تمامی مرزهای اندیشه ی اسلامی که توسط هر نحله ای تهدید می شد رفت و از آنجا حراست نمود. ناشناخته بودن رقیبِ جدید که از غرب آمده بود کار او را به شدت مشکل تر می کرد اما او آسودگی نشستن در گوشه ای و «نامدار» شدن را به دفاع حقیقی از اسلام ترجیح نداد. ⭕️ کسانی که با فضاهای علمی آشنا هستند می دانند که این فضا گاهی با نوعی از ملاحظه و احتیاط همراه است و بسیاری ترجیح می دهند به همان مسیر سابق علمی محیط خود ادامه دهند و چندان خطر نکنند و به سوالات جدیدتر نپردازند. ⭕️ اما استاد شهید مطهری به معنای واقعی کلمه تمام همّ خود را بر معرفی اسلام در قرن بیستم قرار داده بود. او با تلاشی گسترده در برابر امواج جدید اندیشه در غرب ایستاد و به شدت با جریان تحجر درون حوزه ها نیز مبارزه کرد و در عین حال با جریان روشنفکری التقاطی وطنی هم تقابل جدی داشت. ⭕️ جالب است به لیستی از بخشی از تقابل های اساسی با بزرگترین متفکران غرب نگاهی کنیم: - در معرفت شناسی و مقولات استعلایی در برابر کانتی - بحث علت نخستین و مناط احتیاج به علت در برابر راسل و هگل - اصالت جامعه و فرد در مبادی جامعه شناسی دورکیم - نظریه فطرت در برابر نظریه جبر طبقاتی مارکسی - نظریه سنن الهی در برابر نظریه جبر تاریخی در فلسفه تاریخ - تقابل با داروینیسم و تفسیر معنای روح و حیات - توضیح حقیقت علیت در برابر دیوید هیوم - تبیین فلسفه اخلاق اسلامی در برابر فلسفه اخلاق راسل - نقد نظریه اراده آزاد اگزیتانسیالیستی - نقد انسان کامل نیچه و فرانسیس بیکن و بحث ابرمرد نیچه - نقد نظریه تضاد و دیالکتیک هگلی - نقد بر انتقاد هیوم بر برهان نظم - نقد مسئله رابطه ی کار و اقتصاد با فرهنگ و اخلاق انسانی نزد مارکسیسم - پاسخ به اشکال ثابت و ایستا بودن فلسفه اسلامی و نقد فلسفه حرکت مارکسیستی - تعیین تکلیف مسئله قضا و قدر در نسبت با آزادی در اسلام و تقابل با اگزیستانسیالسیم - تبیین نظریه پایان تاریخ مهدوی در برابر پایان تاریخ کمونیستی - نقد نظریه ی وجود گرایی اگزیستانسیالیستی سارتر - نقد نظریه ی سارتر در ارتباط انسان و خدا - تقابل با وجدان اخلاقی در فلسفه اخلاق کانت - نقد اخلاق جنسی راسل - نقد آگوست کنت در ادوار تاریخی بشر و ... حتی نگاه به این فهرست، رعب آور است چه رسد به اینکه یک متفکر تصمیم بگیرد در تمام این حوزه ها هم اندیشه ی طرف مقابل را درک کند و هم با درکی عمیق از اندیشه اسلامی دست به نقد و بررسی بزند. ⭕️ باید گفت هیچ اندیشمندی در تاریخ اسلامی به این وسعت و گستردگی با اندیشه ی رقیب درگیر نشده است. حتی بررسی های گسترده متکلمین و فقهای شیعه نسبت به اندیشه های اهل سنت چنین تنوع و دشواری ای نداشته است. از این جهت شهید مطهری راهی بسیار بدیع در تاریخ شیعه باز کرده که پیش از او به این شکل وجود نداشته است. به نظر نگارنده تاریخ اندیشه شیعه به قبل و بعد از مطهری تقسیم می شود. به همین دلیل است که به نظر می رسد هنوز و حتی با تمام بزرگداشت ها و همایش ها قدر او به خوبی دانسته نشده است. 🔺 پ.ن: پیرامون توفیق شهید مطهری در برابر غرب و کیفیت استفاده ایشان از منابع آن اندیشه جدیدا بحث هایی وجود دارد که در نوشته ای مجزا ثابت خواهیم کرد او در این مسیر بسیار کامیاب بوده است. 🔰 پیش از این توفیق بود جلساتی برای تبیین برخی ارکان اندیشه ای ایشان داشته باشیم: https://eitaa.com/Ofoqemobin/133 📝 استاد حجت الاسلام سید محمد هاشمی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰استاد در آیئنه دوستان 💠 گزیده‌ی بیانات یزدی در مراسم بزرگداشت علامه : 💢 سه کار بزرگ شهید مطهری در ارتباط با فلسفه اسلامی 1. بیان ساده و فارسی مطالب عمیق و ژرف فلسفی 2. تطبیق و مقایسه نظریات با فلسفه های رایج دنیا که هم باعث پاسخ به شبهات شد و هم باعث بارور شدن فلسفه اسلامی شد. 3. طرح مسائل جدید در فلسفه و عرضه کردن راه حل های نوین برای مسائل گذشته 💢 دو فضیلت بزرگ استاد مطهری 1. یار و مددکار حضرت امام خمینی (ره) در صحنه و مسائل اجتماعی 2. یار و مددکار علامه طباطبایی (ره) در صحنه فلسفه و 💢 هر یک از اینها کفایت می کند که بگوییم او یک است. 📝 مدرسه عالی شهید مطهری | اردیبهشت ۱۳۶۱ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم 💠عکس نوشته ای با بسیار زیبای برادر خوبمان آقا تقدیم به روح پرفتوح شهید مطهری و مخاطبین خوب کانال بینش مطهر 📝شهادت شهید مطهری نام و آثار او را جاودانه کرده است و باعث شده است خط سیر آثار ایشان تا ابد بر تارک اندیشه های بشری ماندگار باشد. 💢روز معلم و شهادت معلم انقلاب بر شما مبارک باد 🔰دبیرخانه بینش مطهر استان قم 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎥 🎙 🔰 نمی شود نمی توانیم نمی گذارند در ادبیات اسلامی نداریم 🔷بعضى عادت كرده‏اند كه وقتى به آنها تذكر داده مى ‏شود، مى‏گويند: ‏شود 🚫 دروغ نگو! نمى‏شود. 🚫به زن نامحرم نگاه نكن! نمی شود 🚫در نماز حضور ذهن داشته باش! نمى‏شود! 👌🏻اگر نمى‏شد، نمى‏گفتند داشته باش. 💢 ؛ اگر مراقبه كنى مى‏توانى در نماز حضور قلب داشته باشى 💢 مراقبه كن، خيال تو نيز در اختيارت قرار مى‏گيرد، يعنى خاطره ذهنى بدون اجازه تو به ذهنت نمى‏ آيد تا چه رسد به قسمتهاى ديگر. ✳️ چرا انسان بايد مُسَخَر باشد؟ خدا انسان را مسخّر هيچ موجودى قرار نداده است؛ آنچنان و به انسان داده كه اگر بخواهد، مى‏ تواند خود را از همه چيز آزاد كند و بر همه چيز مسلط باشد ولى درگيرى مى‏خواهد. ✳️انسان با خود بايد درگيرى داشته باشد؛ با هواى نفس خود، با و خود درگيرى داشته باشد. مسلماً اگر درگيرى نداشته باشد، محكوم است. 💯 النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَتْكَ خاصيت نفس امّاره اين است كه اگر تو او را وادار و مطيع خود نكنى، او تو را مشغول و مطيع خود خواهد ساخت. 📚 آزادی انسان - آزادی معنوی 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری