eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 مروری بر ویژگی‌های اسلامِ بادیه‌ ✂️برش‌هایی از متن: 🔺این طبیعت جغرافیایی تنها در دنیای فرد بدوی موثر نبود بلکه تصور او از آخرت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد به نحوی که بهشت برای او نقطه مقابل صحرا نشینی است. تصویر بهشت با رودها و سایه ها و سرسبزی که در قرآن به آن اشاره شده است. اسلام بدوی دارای یک فرهنگ دینی است به این معنا که او با سازگاری با طبیعت خشن صحرا و صبر و پایداری و پشت سر گذاشتن این شان و منزلت پایین امیدوار است تا بتواند به آخرت آرمانی که در آن تمام اشکال رفاه برای او فراهم است دست یابد. 🔺مظهر پنجم از اسلام بادیه سلطه است. در اسلام بادیه دین با حمایت گروهی که هویت دینی نژادی دارد از سلطه مستند به مفهوم دینی حمایت می کند. بدویان مسئولیت های دینی را به افراد معنوی واگذار می کردند و برای حفظ وحدت و قدرت خود از آن ها حمایت می کردند. سرپرست جامعه از خانواده ای متدین و شایسته و صاحب کرامت انتخاب می شود و این واگذاری معمولا با نشانه ای از سحر و شعبده همراه می شود. برای مثال باران ناگهان فرو می ریزد و فرد بدوی با حیرتی که به آن دچار شده قدرت و سلطه معنوی را به فردی که صلاحیت دارد واگذار می کند. 🔺عنصر چهارمی که تلیلی از آن یاد می کند غلبه بی سوادی یا امی بودن است. مسلمان بدوی علی رغم بی سوادی اما فصیح و خوش بیان بود و حافظه ای قوی داشت. اما بی سوادی تاثیر منفی در تعلق او به مسائل دینی داشت و باعث شد از ارتباط مستقیم با متون و تدبر و تامل در آن ها باز بماند. مسلمان بادیه بخش اعظم اسلام نصی را نمی شناخت و همین امر باعث می شد اسلام بادیه بیش از وابستگی به تعالیم متنی مذهبی، به آداب و رسوم دینی و احساسات درونی به ارث رسیده به او وابسته باشد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮مروری بر مواضع حزب وطن ترکیه؛ سکولارهای حامی اردوغان! 🔺گردشگران ایرانی میدان «تقسیم» استانبول را به مراکز خریدش می‌شناسند. در میان شهروندان ترک هم میدان تقسیم گرانیگاه حضور جریان‌های سکولار است و اسلام‌گراها حضوری در این منطقه ندارند. اردوغان زمانی که شهردار استانبول بود، برای اینکه کمی فضای این سوی شهر را تغییر داده و جای پایی برای اسلام‌گراها باز کند، در کنار میدان تقسیم مسجد بزرگی ساخت و گلدسته‌ای در این سمت شهر «گربه‌ها و گلدسته‌ها» که کمتر گلدسته‌ای در آن دیده می‌شود، اضافه کرد تا با صدای اذان و آمد و شد اسلام‌گراها، امنیت روانی سکولارها به هم بریزد و آنها همواره سایه جریان رقیب را بالای سرشان حس کنند. چنین مکانی در پنجمین سالروز شکست کودتای 2016 ضد اردوغان میزبان چند گردش‌گر اسلام‌گرای ایرانی بود که نه مانند دیگر گردش‌گران ایرانی مراکز خرید را هدف گرفته بودند و نه مانند اسلام‌گرایان ترکیه برای پریشان کردن محفل سکولارها و نماز خواندن در مسجد شیک اردوغان، به این سوی استانبول سفر کرده بودند... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
هدایت شده از شعوبا
🎯چرا رویه حامد کاشانی ها برای حرکت انقلاب مضر است؟ حسین کمیلی ✂️برش‌هایی از متن: 📮اصلا کار اصلی رهبران انقلاب همین تغییر ضرایب و وزن مقولات بر اساس یک فهم عمیق از مبانی اسلامی بوده است. خیلی از متدینین، در دوران مبارزه، سراغ حضرت امام(ره) می رفتند که چه نشسته اید! بهائیت دارد تبلیغ می کند. امام می فرمودند خبر دارم اما اولویت نیست! نمی فرمودند عقاید جوانان اهمیت ندارد؛ می فرمودند این مبارزه اولویت ندارد چون ما می خواهیم ساختار را به نحوی تغییر ‌دهیم که همه متغیرها در اختیار دین قرار بگیرد. راستی آیا حیاتی که انقلاب اسلامی برای اسلام و عزتی که برای شیعه در جهان ایجاد کرد، ناشی از کرسی های اشکال پراکنی و طعنه نسبت به اهل سنت بود یا یک اقدام عینی و گسترده برای اداره زندگی بشر؟! 📮اصلا سراغ تفاوت تعاریف درباره وحدت و این دعواها نرویم؛ یک شاخص شفاف این است که ببینیم آیا اگر کسی، مدتی با مطالب ایشان همراهی کند، دغدغه اولش چه می شود!؟ کافی است چند دوره سخنرانی های ایشان را گوش کنید و سری به سایت ایشان بزنید؛ آیا دغدغه تحقق تمدن اسلامی از آن در می‌آید!؟ مگر رهبری در بیانیه گام دوم نفرمودند دوگانه انقلاب ما، دوگانه اسلام- استکبار است؟ آیا دوگانه جناب کاشانی همین است؟ ایشان حتی قصه توهین فرانسه به پیامبر را هم، ذیل سقیفه خوانش می کنند؟! آیا این مساله عجیب نیست!؟ 🖇متن کامل: https://b2n.ir/068133 @shouba
💠روانشناسی تاریخی روابط فلسطین و الجزایر ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در گذشته، مسجد الاقصی پس از مسجد الحرام، دومین عبادتگاه اصلی الجزایری ها به شمار می‌آمد؛ چراکه ایشان یک نماز در مسجد الاقصی را معادل 500 نماز می‌دانستند. هنگام سفر به قدس نیز محله مغاربه را برای اقامت برمی‌گزیدند. 🔹میگویند هرگاه دنیا بر یاسر عرفات سخت می گرفت، به الجزایر می‌رفت و در خیابان دیدوش‌مراد قدم زنان به سازه‌ها و عمارت‌هایی که فرانسوی‌ها با گمان فرانسوی کردن الجزایر بنا کرده بودند، نظر می‌افکند و ایمانش به پیروزی فلسطین و زوال اسرائیل، بیش از پیش تقویت می‌شد. 🔹همان شرایطی را که مردم الجزایر طی 132 سال تحت آن زیستند، امروز مردم فلسطین با آن دست و پنجه نرم می کنند. شرایطی مملو از خرابی و نابودی سرزمین و هویت. امروز الجزایر تفاوتی میان اشغالگران صهیونیست و اشغالگران فرانسوی نمی بیند. همانگونه که فرانسه با دروغ و تهمت و توسل به زور، مدعی تعلق الجزایر به فرانسه شد و حکومت و حقوق مردم الجزایر را به رسمیت نشناخت، امروز نیز استعمار صهیونیستی با تکیه بر ادعاهای خویش (سرزمین یهودی، سرزمین خالی از سکنه، سرزمین موعود، سرزمین تورات) در فلسطین همان اقدامات (یهودی سازی، الحاق و اخراج فلسطینیان) را انجام می دهد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 جریان شناسی سیاسی شیعیان عراق؛ جنگ قدرت در یک جامعه‌ ناامید از احزاب! علی شمس‌آبادی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺اگر تشرینی‌­ها را کنار بگذاریم، تقریبا همه احزاب شیعه، باواسطه یا بی‌­واسطه برآمده از این جریان هستند. حزب الدعوه بواسطه سیل تحولاتی که هر روز در عراق رخ می­دهد، آن هیمنه و قدرت انسجام سابق را در فضای شیعه و عراق ندارد. الان حزب الدعوه بیشتر یک چتر سمبولیک است که جنبه معنوی دارد و مثل قبل ساختار منسجم حزبی در آن وجود ندارد. خیلی افراد از این حزب جدا شدند که آخرین آنها حیدر العبادی بود، البته او هم هنوز بصورت قطعی اعلام نکرده است! امروز بزرگترین قدرت در حزب الدعوه نوری المالکی است که ائتلافی به نام دولت قانون را دارد. 🔺ائتلاف فتح نزدیکترین ائتلاف کلان به ایران است. البته باید توجه داشته باشیم که آنها نیز رویکردهای مستقل دارند و این اقتضای جامعه عراقی است، یعنی هیچ حزب و ائتلاف و مجموعه‌­ای در عراق خودش را وابسته به هیچ کشور عنوان نمی­کند و از اعلام وابستگی یا هواداری احتراز می­کنند. به همین دلیل نمی­توانیم هیچ حزب و جریانی را پیدا کنیم که یار صددرصدی ایران باشد و مثلا به هواخواهی ایران، با آمریکا مقابله کند. شاید برخی نمایندگان فتح ضد ایران هم صحبت کنند! البته النجباء به عنوان حزب ولایت فقیه در عراق شناخته می­شود. 🔺طرفداران جریان صدر قائل به «ایران بره بره» هستند ولی شخص مقتدی صدر به آن غلظت نیست و شاهد این ادعا رفت و آمدهای او به ایران و قم است. البته از نصرالله، بیش از ما حرف شنوی دارد و به همان اندازه که به قم رفت و آمد دارد، به بیروت هم می‌­رود. برخی جریانات عراقی در مورد ایران معتقدند چون ایران در حوزه امنیتی دست برتر را دارد، باید دست ایران را کوتاه کنیم تا متوازن شود. 🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 پربازدیدترین‌های شعوبا در پاییز 1400 🔹 ویژه‌نامه: آشنایی با وضعیت سیاسی اجتماعی عراق 🔹بررسی مدارس فکری نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی 🔹گفتگو با یک عالم علوی؛ به ایرانیان بگویید نگاه‌شان را به علویان ترکیه تغییر دهند! 🔹نگاهی به تنش‌های اخیر آذربایجان و ایران؛ در جستجوی نقش مغفول و مهم روسیه! 🔹درباره آینده مرجعیت پس از آیت‌الله سیستانی؛ ظهور سیستانی دیگر یا انشعاب چندگانه؟! 🔹جریان‌شناسی سیاسی کردستان عراق 🔹معرفی امارت اسلامی طالبان از زبان سران آن 🔹تحلیلی بر نتایج انتخابات عراق؛ صدر جوان در مسیر تمامیت‌خواهی! 🔹نگاهی به بحران‌های جامعه شیعی ترکیه؛ رابطه شیعه ترکیه با ایران چگونه باید باشد؟! 🔹جریان صدر در عراق و مرجعیت عربی 🔹سرطان بروکراسی و پدیده‌ای به نام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی! 🔹تفکر طالبان از زبان یکی از علمای طالبان؛ موسیقی حرام است تحصیل زنان نه! ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯مروری بر نبرد افغان‌ها با انگلستان؛ افغانستان گورستان امپراطوری‌ها! ✂️برش‌هایی از متن: 📍«استفان تانر» مورخ آمریکایی در کتاب خود تحت عنوان «افغانستان؛ تاریخ نظامی از عصر اسکندر تا سقوط طالبان» می‌نویسد: «زمانی که به تاریخ افغانستان نگاه می‌کنیم و تحولات نظامی در این کشور را مرور می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که زندگی در سایه صلح، ثبات و آرامش برای افغانستان مقدّر نبوده است. افغانستان از دیرباز هدف بلندپروازی‌های قدرت‌های امپریالیستی فراوانی بوده است. ازجمله این قدرت‌ها می‌توان به امپراطوری بزرگ پارسی به عنوان اولین امپراطوری در جهان و نیز امپراطوری ایالات متحده آمریکا که بزرگترین قدرت در عصر حاضر محسوب می‌شود، اشاره کرد» 📍حوادث اخیر افغانستان که در آن عقب‌نشینی نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا از این کشور را به خوبی مشاهده کردیم، برای خودِ افغانستانی‌ها اصلا عجیب و غریب نبود. شاید سازندگان فیلم‌های هالیوودی در آمریکا هیچگاه نمی‌توانستند ظهور و بروز چنین صحنه‌هایی را پیش‌بینی کنند، اما افغانستانی‌ها در طول تاریخ‌شان به تحقق پیروزی و تحمیل شکست به بزرگترین قدرت‌ها و امپراطوری‌ها عادت داشته‌اند و حوادث امروز را عجیب نمی‌بینند. حتی انگلیسی‌ها در توصیف افغانستان می‌گویند که این کشور «گورستان امپراطوری‌ها» است. 📍با فرا رسیدن ماه اکتبر سال 1842 نیروهای بریتانیایی از خاک افغانستان عقب‌نشینی کردند. در سال بعد نیز «دوست محمد خان» رهبر افغانستان از زندان آزاد شد و به شهر کابل بازگشت. بدین ترتیب، انقلابیون افغان اولین پیروزی بزرگ در برابر بزرگترین قدرت جهانی را محقق ساخته باشند. آن‌ها در ادامه نیز پیروزی‌های بزرگی را در برابر شوروی و ایالات متحده آمریکا محقق ساختند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 نگاهی به فعالیت‌های فمنیستی زنان مهاجر سوری در آلمان 🔹 در چارچوب تلاش‌های انقلابیون پس از تحولات و آغاز موج پناهندگی به کشورهای همسایه و اروپا، به‌ویژه آلمان، بخش بزرگی از کار فمنیستی با همراهی زنان برای تمرکز و توسعه به راه افتاد. پروژه‌ها و ایده‌ها با توجه به اینکه نیازهای زنان سوری در کشورهای پناهنده با حضور جامعه جدید و چالش‌های جدید کاملاً متفاوت از جامعه مادر است، بنابراین لازم بود فعالانی وجود داشته باشند که این نیازها را مجدداً بسنجند و درک کنند و دست یاری در ابعاد مختلف حقوقی و اجتماعی و حمایت روانی و اخلاقی از خود فعالان و به طور کلی از زنان دراز کنند. 🔹 در این گزارش داستان و تجربیات سه زنی که از سوریه به آلمان پناهنده شدند را بیان می‌کنیم که هر یک از آن‌ها سازمان یا مؤسسه‌ای را برای حمایت و توانمندسازی زنان پناهنده تأسیس کردند... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 نگاهی به الگوی شهید صدر برای نزدیک‌سازی فقها و روشنفکران استاد حیدر حب‌الله ✂️برش‌هایی از متن: 🔺مشکل اصلی این است که رابطه روشنفکر و فقیه مدت‌ها نامناسب بوده است و ریشه آن به چالش رابطه‌ی فقیه و فیلسوف در قرن اول هجری برمی‌گردد. بحرانی که مسلمانان بین فقها و فلاسفه، بین معتزله و اهل حدیث و یا بین گرایشات عقلی و نقلی می‌شناسند، نوعی اختلاف میان روشنفکر و فقیه است. «ابن رشد» سعی در حل این مساله داشت و «ملاصدرا» نیز با تلفیق حقیقت، طریقت و شریعت در صدد دستیابی به این هدف بود. 🔺پروژه «الأسس المنطقیّه للاستقراء» است که توسط آقای صدر انجام شده است. این محقق در مبانی معرفتی کتاب به این نتیجه رسیده است که روش علمی و عقلی که برای تولید علوم طبیعی و انسانی در نظر گرفته شده است، همان روشی است که علم دینی را می توان با درصد کمی تفاوت تولید کرد. هنگامی که شهید صدر این پروژه را انجام داد، شکاف بزرگی را بین شیوه تفکر فرهنگی و علمی معاصر و طرز تفکر دینی ایجاد کرد زیرا روش‌ها را بهم نزدیک کرد. 🔺آقای صدر در حال ایجاد یک همگرایی قدرت‌مدارانه بین دو رکن بزرگ علمی جامعه یعنی روشنفکر و فقیه است. زیرا به روشنفکر می‌گوید تو می‌توانی در اداره کشور مشارکت کنی و به فقیه می‌گوید تو نقش نظارتی داری. ایشان از فقها در مسائل حقوقی، تعیین شاخص و تدوین چهارچوب قانونی و قانون اساسی از لحاظ انطباق آن با شرع اسلام توقع دارد. بدین ترتیب، میزان خوبی از مشارکت و همکاری در قدرت حاصل می‌شود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 دکترین «انتقام سخت» و ضرورت کنش‌گری امت سامان اقدامی 🔺آنچه مسلم است «واکنش» مناسب ایران در قبال شهادت سردار سلیمانی باید در ابعاد و سطوح مختلفی صورت گیرد. و این مهم تحقق نخواهد یافت مگر با همراهی مردم منطقه. از طرفی وجهه بد ایران در بین بخش زیادی از مردم منطقه، مانع بزرگی است در تحقق این هدف. لذا اگر واقعا به «انتقام سخت» فکر می کنیم و چنانکه رهبری گفت به دنبال انتقام در سطوح مختلفی هستیم، نیازمند برنامه ای درازمدت و کنش گری در سطوح مختلفی هستیم. در روزگاری که جنگ ها نیز هیبریدی شده اند، خیال خامی است که با کنش گری صرفا نظامی بتوانیم به اهداف خود برسیم و تاثیر پایدار و ماندگاری داشته باشیم. از طرفی دیگر، اولین گام پروسه انتقام سخت، «شکست هیمنه» آمریکا است در ذهن و قلب مردم منطقه. امری که چنانکه رهبری نیز تاکید کرد از نوع «مواجهه نرم» است. که این خود از سویی نشانگر اولویت «مواجهه نرم» است و از دیگر سو هشداری است برای مسئولان مربوطه تا به فکر اصلاح سازوکارهای فرهنگی و رسانه ای ضعیف ما در فضای بین الملل باشند... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند «سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی (قسمت اول) 🔹مستند «سفر آخر» به تحولات روزهای آخر حیات شهید قاسم سلیمانی و اتفاقاتی که در آن روزها و لحظات آخر زندگی حاج قاسم رخ داد و سبب شهادت ایشان شد میپردازد. 🔹این مستند توسط شبکه العهد عراق تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید. @shouba
هدایت شده از شعوبا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند «سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی (قسمت دوم) 🔹مستند «سفر آخر» به تحولات روزهای آخر حیات شهید قاسم سلیمانی و اتفاقاتی که در آن روزها و لحظات آخر زندگی حاج قاسم رخ داد و سبب شهادت ایشان شد میپردازد. 🔹این مستند توسط شبکه العهد عراق تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید. 📌 برای مشاهده قسمت اول این مستند اینجا کلیک کنید. @shouba
💠 نگاهی به برخی آثار خوانندگان عرب درباره سردار سلیمانی علی ناصری 🔹اولین آثار موسیقیایی بعد از شهادت حاج قاسم در خارج از ایران تولید شد و آمادگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فراتر از مرزها را به رخ کشید. 🔹اولین چراغ را بچه های «گروه سرود انصار الله» یمن و «گروه سرود ازار» لبنان طی یک همکاری مشترک آغاز کردند. بعد هم آثاری از حاج علی عطار و محمد محیدلی و هادی فاعور و مهدی العبودی و دیگران به سرعت در حال انتشار بود. 🔹این در حالی بود که در ایران هنوز موسیقی درخوری تولید نشده بود. خیلی برایم جالب بود که چطور با این سرعت چنین آثاری تولید می کنند. دوست داشتم بدانم که واقعا چطور چنین چیزی ممکن است. 🔹چند ماه که از شهادت حاجی گذشت و فراغتی حاصل شد تصمیم گرفتم با آنها گفت و گو کنم. یکی یکی با همه تماس گرفتم و با همه گفت و گو کردم. 🔹گفتگو ها اسکایپی بود و جذابیت خاطره ها ترغیبم کرد که آنها را تبدیل به کلیپ و منتشر کنم. 🔹متن پیش رو خلاصه گزارشی از این گفت و گو هاست: 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: جنگ قدرت در خاندان آل سعود 🔹پس از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد، درگیری‌های درونی خاندان آل‌سعود بر سر تصاحب قدرت پژواک رسانه‌ای بیشتری پیدا کرد. در این مستند سعی شده به قطب‌بندی‌های قدرت در خاندان آل‌سعود اشاره شده و به پیش‌بینی نتیجه این کشمکش‌ها پرداخته شود. 🔹این مستند توسط شبکه ماهواره‌ای العربی تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند اینجا کلیک کنید. @shouba
📚 معرفی، مرور و خلاصه‌ای از کتاب «امام موسی صدر، عالم تراز» علی اکبری ✂️برش‌هایی از متن: 🔺ایشان به درستی یک عالم تراز دینی است. عالمی که معتقد است دین در خدمت انسان است نه انسان در خدمت دین. عالمی که معتقد است تا معضلات و مشکلات اجتماعی انسان ها در جامعه حل و مرتفع نشود، طرح مباحث دینی راه به جایی نخواهد برد. شخصیتی که به باور مولف در عمل نشان داد که در ارتباط با مردم حس اخوت دارد نه حس ابوت. 🔺مبانی نواندیشی امام موسی صدر در تقریر آقای مهریزی عبارت است از: 1- توجه به قرآن و مرکزیت دادن به آن در فهم 2- تفاوت گذاشتن بین اسلام با آداب و رسوم مسلمانان 3- تفاوت گذاشتن بین احکام ثابت و احکام تاریخ مند اسلام 4- تلاش برای کشف روح دین و شریعت 5- درک کردن واقعیت و شرایط جامعه برای فهم مسائل دینی و در نظر گرفتن آنها 🔺انبیاء هم واسطه اند. با این دیدگاه علت پیروی و اطاعت ما از پیامبر به خاطر سلطه داشتن و پدر بودن ایشان بر ما نیست، بلکه بخاطر واسطه بودنشان است. در ضمن پیامبر در قرآن «اخ» خطاب شده است نه «اب». پیامبران آمده اند تا بستری را فراهم کنند که انسانها عادل و قائم به قسط شوند نه اینکه عدل را فقط برپا کنند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 نگاهی به تاریخ و وضعیت قوم هزاره در افغانستان؛ داستان قوم همواره مغضوب! ✂️برش‌هایی از متن: 🔺هزاره وقتی به تاریخ خود نگاه می‌کند می‌بیند قدمت چندهزارساله دارد (هزاره‌ها پیش از اسلام بودایی بودند و از این نظر هم تاریخ غنی دارند). افتخارات فرهنگی و تمدنی در کنار ویژگی‌های قومی مثل شجاعت و جنگاوری را وقتی کنار وضعیت فعلی خود قرار می‌دهد می‌بیند به موازات این افتخارات در تاریخ معاصر دچار نوعی له‌شدگی هویتی شده‌اند و وضعیت امروز او در صحنه قدرت و سیاست افغانستان به گونه‌ای است علاوه بر اینکه کمترین سهم را از کیک قدرت دارد و بلکه این فوبیا و واهمه را دارد که با توجه به قدرت گرفتن دوباره طالبان، از هر دو بعد قومیتی و مذهبی سرکوب نشود در مجموع اینها باعث شده است که هزاره‌ها به تعبیری به نوعی شیزوفرنی و سرخوردگی مبتلا شود. 🔺با فرو ریختن هژمونی قدرت پشتون‌ها از یک طرف و ظهور مجاهدین اقوام مختلف، بازی قدرت پیشین به هم می‌ریزد و به نوعی بعد از خروج شوروی باقی اقوام هم که 250 سال به حاشیه رانده شده بودند سربرآورده‌اند. در این فضاست که عبدالرشید دوستم که ازبک است ادعا می‌کند که دیگر نمی‌توانید مرا نادیده بگیرید. یا مسعود و ربانی که تاجیک است هم مدعی و سهم‌خواه قدرت می‌شوند. از هزاره‌ها در اینجا عبدالعلی مزاری به پا می‌خیزد و این جمله پرتامل را بیان می‌کند که: «دیگر هزاره بودن جرم نیست و نمی‌خواهم دیگر هزاره بودن جرم باشد؛ دیگر کسی نمی‌تواند هزاره را در صحنه معادلات افغانستان نادیده بگیرد!» 🔺مزاری از «حق» دم می‌زد. اما بعد از او چه محمد محقق، چه کریم خلیلی و چه سرور دانش بزرگترین ظلم را به گفتمان سیاسی مزاری و هزاره‌ها کردند. این‌ها این «حق» را تبدیل به «امتیاز سیاسی» کردند و ای کاش همین امتیاز هم برای هزاره‌ها بود که به خدا نبود. مثلا همین محقق وقتی به ریاست یک از وزارتخانه‌ها رسید این امتیاز سیاسی قومی را هم به امتیاز خانوادگی تقلیل داد. یعنی فضای حق سیاسی در دوران مزاری در دوران پسامزاری به امتیاز سیاسی و بعد هم امتیاز شخصی تبدیل شد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 درباره نسبت عقل و نقل در اندیشه ابن‌تیمیه؛ آیا ابن‌تیمیه عقل‌ستیز است؟! محمدجواد حسین زاده 🔹 برخلاف تصوری که وجود دارد، در میان کتاب‌های ابن‌تیمیه نمی­توان موردی را یافت که وی به صراحت قائل به عقل‌ستیزی و تقدّم نقل بر عقل شده باشد. بسیاری از عبارت‌هایی هم که به عنوان عقل‌­ستیزی ابن‌­تیمیه مطرح شده، یا نیش و کنایه‌­ها و اتهام‌­هایی است که متوجه متکلّمان و فیلسوفان و متصوفان کرده و متضمن بحث علمی و مصداقی نیست، و یا ناشی از عدم توجه به صدر و ذیل عبارات اوست.‌ نباید گمان بُرد که ابن‌­تیمیه همچون برخی از حنبلیان پیشین‌اش یا سلفیان پسین‌اش با صراحت تمام و بطور نخ نما در مقام ستیز با عقل بر‌می­‌آید. او خود را مدافع توأمان عقل صریح و نقل صحیح معرفی کرده و متکلّمان و فیلسوفان را وهم‌پیشگانی اهل حشو و باطل می­داند که بافته‌­های ذهنی و موهومات‌شان را به عنوان عقل عرضه می­کنند، در حالی که این انگاره‌­ها، واقع‌­نمایی ندارند. وی اکثر عقل‌­باورانی که به زعم او با نصوص کتاب و سنت مخالفت می‌­ورزند را متهم به بهره‌­مندی از قیاس فاسد یا نقل کاذب و یا خطاب شیطانی کرده و معتقد است که چنین افرادی نام قیاس فاسد را عقل و ضرورت می‌گذارند، در حالی که نه عقل است و نه ضرورت. همین رویکرد را می‌توان در میان اهل‌حدیث و اخباریان شیعه نیز مشاهده کرد... 🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 داستان چند قرن انتقام از مسلمانان هند 🔹در سالهای اخیر مسلمانان هند مورد ظلم و ستم بسیاری قرار گرفتند. اما ریشه این ظلم ها را باید در تاریخ جستجو کرد. در این ویدئو سعی شده تاریخ اسلام در هند و اختلافات و تعارضهایی که با هندوها وجود داشته و باعث فشارهای امروز بر مسلمان شده است بررسی گردد. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آیا پهپادهای ایرانی خاورمیانه را تغییر می‌دهند؟ 🔹گزارش شبکه الجزیره از قدرت پهپادی ایران @shouba
💠تاریخ‌زیسته اجتماعات مسلمان در خاورمیانه و شمال آفریقا ✂️برش‌هایی از متن: 🔹شرق‌شناسی اسلام را نه به عنوان دین، بلکه به عنوان یک نظام سیاسی تکامل یافته تحلیل می‌کند. به همین دلیل فضای کافی برای اصول اساسی دمکراسی، یعنی برابری، آزدی و برادری، در اسلام نمی‌بیند. از سوی دیگر، شرق‌شناسی معکوس هم اسلام را نه به عنوان یک دین، بلکه به عنوان یک فلسفه‌ی سیاسی تحلیل می‌کند، فلسفه‌ای که خودبسنده است و در آن دمکراسی نقش خاصی برای هدایت به‌حق جامعه ندارد. هیچ کدام از این دو دیدگاه به این که دین واقعا چیست توجه نمی‌کنند. 🔹اصطلاحات موجود در توصیف این منطقه دو مشکل دارند: هم راه‌کار معرفت‌شناسانه‌ای ندارند، هم تحت تأثیر اهمیت بین‌المللی منطقه، بار سیاسی به مطالعات می‌دهند. از این رو، لازم است با پیش کشیدن تاریخ شفاهی، عاطفی و ادبی منطقه، با استفاده از جامعه‌شناسی فراتر از گفتمان مذهبی، و با کمک دیگر علوم، خاورمیانه و شمال آفریقا را در کلیت آن مطالعه کنیم. مفهوم تاریخ زیسته، در تضاد با این ایده قرار دارد که می‌توان از اعراب تعریف واحدی ارائه داد. جوامع همواره سیال‌اند، حرکت می‌کنند و دگرگون می‌شوند. از این رو، تعریف کردن مردم و دادن اسم «عقل عربی» یا «عقل مدرن» به آن‌ها عملی ضدتاریخی است. برای رسیدن به شناخت مناسب، باید فرهنگ‌ها و مناسک بومی را در جوامع متعدد مطالعه کرد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به وضعیت زنان در عربستان؛ از افراط وهابی تا تفریط سلمانی! ✂️برش‌هایی از متن: 🔺کشوری که تا ۴ سال پیش حق رانندگی به زنان نمی‌داد الان شعار برابری جنسیتی می‌دهد که این برابری جنسیتی همه چیز را شامل خواهد شد. لغو ممنوعیت رانندگی زنان، بازگشایی سینماها، برگزاری کنسرت‌ها و لغو ممنوعیت مختلط بودن زن و مرد در اماکن عمومی، حذف مقررات مربوط به سرپرستی و قیمومیت مردان بر زنان به گونه ای که زنان اکنون نه تنها مجاز هستند تنهایی به سفر بروند بلکه می توانند با وجود داشتن خانواده در مسکن مستقل به همراه دخترانی دیگر یک زندگی به سبک غربی داشته باشند از جمله این آزادی هاست. آزادی های دوره سلمان به این موارد ختم نمی شود. زنان عربستان اکنون اجازه یافته اند به کنسرت ها و کلوپ های رقص مختلط رفته و در آنجا مواد مخدر یا مشروبات الکی مصرف کنند. 🔺تحولات اخیر که با برچیدن پلیس مذهبی موسوم به کمیته های امربه معروف همراه بود زنان عربستان را با پدیده افزایش اذیت و آزار جنسی روبرو کرده و امنیت آنان را تحت الشعاع قرار داده است و هرچند که مورد استقبال جوانان قرار گرفته اما خانواده ها به آن به چشم مراسم‌های مختلط نفرت‌انگیز همراه با آزار و اذیت نوامیس مردم می نگرند. در همین جشن های اخیری که تحت عنوان فستیوال ریاض برگزار شد بی بی سی گزارش داد که فراگیر شدن این جشن ها، ترس زنان این کشور را از افزایش پدیده آزار و اذیت علیه آنها افزایش داده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚نگاهی به دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و سبک زندگی آیت‌الله سیستانی محمد دشتی 🔹کتاب «نگاهی به دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و سبک زندگی آیت الله سیستانی» به کوشش سیدمحمد غضنفری به رشته‌ تحریر درآمده و انتشارات ایده نو آن را منتشر کرده است. این کتاب، مجموعه‌ای از یادداشت‌هاست که افراد مختلف پس از دیدار با آیت الله سیستانی نوشته و در نشریات مختلف منتشر کرده‌اند. نویسنده در مقدمه کتاب می‌گوید: «در جمع آوری مطالب کتاب سعی کردم از قول اشخاص ذی‌صلاح و دقیق استفاده کنم و با نقل قول از منبع معتبر و ارائه منابع در هر مورد و حفظ امانت در کلام، احتیاط لازم را انجام دهم و امیدوارم در این خصوص به حقیقت دست یافته باشم.»... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠تحلیلی بر ناآرامی‌های قزاقستان؛ شرق و غرب حامی دولت قزاقستان! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹بعد از فروپاشی شوروی و اعلام استقلال قزاقستان آقای نظربایف که دبیر اول حزب کمونیست جمهوری سوسیالیستی قزاقستان شوروی بود از سال ۱۹۹۱ رئیس جمهور این کشور شد و تا سال ۲۰۱۹ که استعفا داد در قدرت بود. ایشان همچنین حزب نور اوتان را از دهه 1990 میلادی تاسیس کردند که تاکنون برنده قاطع تمام انتخابات بوده است. در انتخابات پارلمانی این حزب معمولا با ۷۰ درصد و در انتخابات ریاست جمهوری آقای نظربایف با حداقل ۹۰ درصد آرا همیشه برنده بوده‌اند. لذا گردش قدرت در این کشور به درستی انجام نگرفت و فضای این کشور بسته شد. در کنار این هم رسانه ها در این کشور آزادی چندانی نداشتند 🔹کشور خاصی به طور منسجم و یکپارچه پشت این قضیه وجود نداشته است، حداقل در سطح مواضع رسمی چنین چیزی مشاهده نشد و داده‌های قابل اعتمادی هم نداریم. آقای توکایف هم صرفا گفتند که اینها جنگجویانی بودند که در خارج آموزش دیده اند و یا از خارج وارد قزاقستان شده‌اند. اما به طور کل میتوان خشونت روی داده در این اعتراضات را در دو گروه تقسیم کرد، گروه اول اراذل و اوباشی که در همه شهرها وجود دارند و هر اتفاقی بیفتد اینها میروند برای دزدی و غارت که در شهر آلماتی هم طبیعتاً حضور داشتند، و حتی باندهای قاچاقچی. و دسته دوم گروه های مذهبی افراطی بودند که قزاقستان در سالهای اخیر با این گروه ها و جریان‌ها مواجه بوده است. 🔹در بیانیه های کشورهای غربی به خصوص بریتانیا و آمریکا، مشاهده می‌شود که ادبیات اینها متفاوت از ادبیاتی‌ست که در بحران بلاروس، قرقیزستان و حتی ارمنستان به کار بردند. بخشی از بیانه های کشورهای غربی مطابق معمول دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان و اینگونه مسائل است و بخش دیگری که در بیانیه ها بر آن تأکید داشتند حمایت از دولت قزاقستان و مخالفت با خشونت‌ها بود و حتی در بعضی از بیانه های آنها مشاهده شد که مقابله دولت و برخورد با خشونت ها را به رسمیت شناختند؛ موضعی که در اتفاقات بلاروس یا اوکراین اصلا دیده نشد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جنگ بر سر «آب» در جهان عرب! 🔹مناطق عربی کم‌آب‌ترین نقاط کره زمین هستند و هم‌اکنون درگیر مشکل خشکسالی اند. بعضی پیش‌بینی‌ها از تشدید این بحران در سال‌های آینده که منجر به درگیری‌های خونین میان دول عربی خواهد شد سخن گفته‌اند. در این ویدئو به مسئله جنگ بر سر آب در جهان عرب پرداخته شده است. 🔹لازم به ذکر است این ویدئو توسط شبکه الجزیره تولید شده و ترجمه آن توسط پایگاه اینترنتی شعوبا به معنای تایید تمام جزئیات مندرج در آن نیست. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba