eitaa logo
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
195 دنبال‌کننده
289 عکس
25 ویدیو
39 فایل
هنر و ادبیات کودک و نوجوان #ادبیات_کودک #شعر #داستان #نقد ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
از ادبیات مکتب خانه ای تا ترجمه های منظوم در کتاب های تعاملی | انجمن تخصصی کودک و رسانهانجمن تخصصی کودک و رسانه این یادداشت را در سایت انجمن بخوانید: https://koodak.tv/10472/%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B8%D9%88/
بسم الله الرحمن الرحیم نقدی بر انیمیشن ببعی قهرمان دکتر مهتاب اسکندری استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا و جامعه شناس رسانه 📌انتقاد: در دوره ای که حتی انیمیشنهای سیاست‌زده والت دیزنی روی به تولید آثاری با محتوای جامعه شناسی آسیبهای کودک و نوجوان مثل «درون و برون» روی آورده اند، جای بسی تعجب و تاسف است که انیمیشن برخاسته از اثر سریال تلویزیونی و داستانی ادبی قوی کودک و نوجوان «ببعی و ببعو» در ایران، علی رغم تبلیغات قدرتمند رسانه ای برای اکرانش، به یکباره فیلمی با محتوای بسیار ضعیف و کلیشه ای، با موسیقی های رپ ناشایست برای گروه سنی مخاطبش با شخصیت پردازی های کاملا متناقض با اثر ادبی اش را جلوی چشمان کودکان و نوجوانان که به امید وعده ای به طاهر صادق به تماشا آمده اند به تصویر می کشد. 🔐رمز گشایی: در انیمیشن ببعی قهرمان، بره ها تبدیل به بزغاله شده اند و تصادفی نیست که خط رایج سرزمین این بزها بیشتر شبیه به الفبای عبری است تا هر زبان و خط دیگر! از نقطه نظر محتوا، عناصر جهان بینی فراماسونری و گنوسیسم در خط داستان آشکارا بیداد می کند. بچه ها برای موفقیت باید عضو کلوپ آقای جغد شوند که اتفاقا استاد قطعه موسیقی گل مریم‌ را با تکرار عبارت «برنمی گردم به خانه» برای بچه ها نهادینه می کند. تنها کودکی که در جمع بچه ها با والدین صادقانه در ارتباط است (ببعو با موهای صورتی!) به طور خاص به عنوان شخصیتی بی عرضه و ضد قهرمان مورد تمسخر و استهزای خط داستان است. مادر ببعی با موهای سبز (!) الگوی شخصیتی یک زن پرآرایش با خصوصیاتی دور از مادرانگی است. پدر ببعی از هیبت رسمی و مودبانه خود در اثر مبدا تبدیل به شخصیتی رپ و عامرانه شده است. هوش مصنوعی مانند جادو در صحنه های پیروزی شخصیتهای محبوب در داستان حضور دارد. و برای موفقیت قهرمانان لازم و ضروری نمایانده می شود. رقابتی ناسالم تمام محوریت شخصیت پردازی قهرمانان داستان است. طولانی ترین و قوی ترین شعر و ترانه فیلم مربوط به شیطانی ترین شخصیت داستان بوقلمون ماده است و این انفاقی نیست که محتوای آواز او توجیه نافرمانی ها و فتنه گری ها و پلیدی گری شیطان است و سعی در خاکستری نمایاندن شخصیت سیاه داستان در نظر مخاطب کودک و نوجوان دارد. 🔍ریشه یابی: نقطه ضعفهای جدی اثر برخاسته از جهان بینی دست اندرکاران کنونی صنعت وهنر انیمیشن در ایران هستند. بطور مثال بهرام عظیمی به عنوان شخصیتی کلیدی در این حوزه در برنامه هفت (شهریورماه ۱۴۰۳) در نقد اثر «درون و برون» دقیقا قوی ترین رویکرد اثر فوق را به عنوان نقطه ضعف تلقی می کند. وی در اشاره به معمولی و روزمره بودن شخصیت رایلی در این اثر، رسالت انیمیشن را اغراق در شخصیت و ارایه داستان حول محور شخصیتهای خاص و قهرمانانه بر می شمارد! در عصری که کودکان و نوجوانان ما از آسیبهای متنوع روحی و روانی رنج می کشند، اتفاقا پرداختن به مشکلات و چالشهایی که بطور روزمره گریبان‌گیر نسل کودک و نوجوان ما هستند بسیار پراهمیت و اضطراری تر است. متاسفانه می توان ادعا کرد که دست اندرکاران و بزرگان حوزه انیمیشن کودک که سنگین ترین مسوولیت آموزش را در حوزه آموزش رسانه ای این قشر از جامعه بر شانه دارند، مانند بسیاری از حوزه های دیگر از نظر شناخت آسیب شناسی جامعه و حقیقت جاری در زندگی کودکان و نوجوانان جامعه ما ناآگاه و کم سوادهستند. 📝پیشنهاد راهکار: کم سوادی شناختی و دردنا آشنا بودن گروهی که بیش از آنکه به عنوان متخصص عمل کنند رویکردی صرفا صنفی و تکنولوژیک به حوزه انیمیشن دارند، تا حد زیادی به دلیل انحصار قدرت تولید به گروهی خاص بنام نخبگان این حوزه است که انفاقا نخبگی آنها فقط مربوط به مهارت ایشان در پارتی بازی و وابستگیشان به شبکه های سرمایه داری یا دست اندرکاران همیشه پشت میز است. دست اندرکاران همیشه پشت میز افرادی هستند که در هر عصر و دوره ای موقعیتهای کلیدی تصمیم سازی دست این عده معدود و مخصوص است. ❇️ منابع اخذ تجربه و سواد اجتماعی که بتوانند به عنوان مرجع برای تولیدکنندگان انیمیشن و نویسندگان این حوزه مورد استفاده قرار بگیرند بایستی از پژوهشهای جامعه شناسی کودک و نوجوان از بستر جامعه خودمان تغذیه شوند. در این صورت می توان انتظار تولید و ظهور انیمیشنهایی چون لوپتو که برخاسته از نیازهای روحی و اجتماعی کودکان و نوجوانان این سرزمین هستند را داشت.تنها در این صورت فرزندان ایران می توانند از آسیبهای انیمیشنهای سلیقه ای و سفارشی که آمال پیش پا افتاده عده ای سرمایه دار نامربوط به این حوزه را به نقش تخیل می کشند خلاصی یابند. 🦉انیمیشن به عنوان مرجع تولید خوراک ذهن و منبع انتقال جهان بینی و فرهنگ یک حوزه استراتژیک است که اتفاقا متعهدترین و بیدارترین قشر متخصصان حوزه آموزش و رسانه کودک و نوجوان را می طلبد. 🙏🏻با امید به جدی گرفتن این حوزه فوق استراتژیک توسط دست اندرکاران شایسته.
به نام هستی بخش انجمن تخصصی کودک و رسانه به مناسبت هفته کودک و هفته نوجوان برگزار می کند: 🔻 عنوان وبینارها: ارتقا کیفیت آثار رسانه ای کودک و نوجوان، با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی 🔻 موضوع این وبینار: ارتقا تولیدات رسانه ای مکتوب ویژه کودکان ونوجوانان، با رویکرد ترویج فرهنگ ایرانی در سطح بین المللی 🗣️ دبیر: دکتر معصومه مرادی استاد دانشگاه نویسنده و شاعر حوزه کودک 🗣️ کارشناس:دکتر علیرضا سبحانی نسب مدیر انتشارات جمال فعال حوزه نشر در سطح بین الملل 🗣️ کارشناس:دکتر مریم جلالی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی نویسنده کتاب کودک و نوجوان 🕗 تاریخ برگزاری: شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳ از ساعت ۲۰ تا ۲۲ 🌐 در گوگل میت به نشانی: https://meet.google.com/sza-teuj-zaz 🔸انجمن تخصصی کودک و رسانه www.koodak.tv
1_13780815904.pdf
15.64M
گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران درمورد وضعیت ادبیات کودک و نوجوان
جلسه چهارم: مدیریت بازی‌های دیجیتال در خانه چهارشنبه | ساعت ۱۷.۰۰ لایو در ایتا و در همین کانال پخش میشه اما توصیه می‌کنم از آپارات یا روبیکا ببینید، باکیفیت‌تر هست لینک آپارات 👇 https://www.aparat.com/hamidkasiri_ir/live لینک روبیکا 👇 https://www.rubika.ir/hamidkasiri_ir پایگاه مقاومت منطقه پنج عملیات انتقال گاز https://eitaa.com/basij5dist
🔺«چرا ترانه-متل‌ها می‌تواند به بهبود لکنت‌های زبانی کودکان خردسال که ریشه و منشاء سرریز واژگانی دارند کمک کند؟ ترانه-متل‌ها از جنبه خاستگاه تاریخی و فرهنگی تنها برای سرگرمی کودکان ساخته نشده است. این روایت‌ها در هر زبانی بخشی از کارکردهای زبان گفتاری مانند ریتم و لحن و سبک‌های آوایی یک زبان خاص را به کودکان خردسال آموزش می‌دهند. کودکان خردسال از این راه می‌توانند راه‌ها و روش‌های تسلط بر زبان گفتاری را بیاموزند.» به قلم 🔹کاربرد ترانه-متل‌ها در بهبود و درمان لکنت‌های رشد زبانی کودکان خردسال https://amoozak.org/content/2564-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%84%DA%A9%D9%86%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D9%84
"فهرست پیشنهادی کانال‌های فعال ادبی در ایتا" فراخوان شعر: اطلاعات فراخوان‌ها و رویدادهای ادبی نشانیhttps://harfeto.timefriend.net/16943973433572 پرویزن: نقدها، یادداشت‌ها و اشعار محمد مرادی نشانی https://eitaa.com/mmparvizan شعر انقلاب: گزیده‌ی اشعار شاعران انقلاب اسلامی نشانی https://eitaa.com/Shere_Enghelab مجتبی خرسندی: اشعار و آثار نشانی https://eitaa.com/Mojtaba_khorsandi باشگاه کتاب سیب نارنجی: معرفی کتاب و نقدهای حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان نشانی https://eitaa.com/sibbook کمی کافر: اشعار و یادداشت‌های مصعب یحیایی نشانیhttps://eitaa.com/yahyaei_m دل‌نخواهی: اشعار و آثار محمدحسین انصاری‌نژاد نشانی https://eitaa.com/delnakhahi خاتم: خانه‌ی شعر و ادبیات نشانی https://eitaa.com/khatam_shz محفل شعر قند پارسی: انجمن شعر اداره‌ی کتابخانه‌های فارس نشانی https://eitaa.com/ghandeparsi_shiraz صدَرَ حدیثا: کتاب‌ها و تحقیقات ادبیات عربی و اسلامی نشانی https://eitaa.com/arabickotobjadid/3 *این فهرست به‌مرور روزآمد خواهد شد. https://eitaa.com/mmparvizan