eitaa logo
سیره صالحان
656 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔍 | ۰۰۱۱ 📌 آیا ذات خدا را می توان شناخت؟ 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/ojGC5 ☑️ سوال: ~ سلام علیکم؛ آیا اینکه می گویند ذات خدا منطقه ممنوعه است و استدلال به آیه قران میکنند که " و الی ربک المنتهی " نفرموده " و فی ربک المنتهی " و روایاتی هم شاهد بر این معنا ذکر میکنند صحیح است ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم ؛ منطقه ممنوعه ، جهل و نادانی و تعصّب و درگمراهی ماندن است، ما منطقۀ ممنوعه نداریم. مقصود از: " و الی ربک المنتهی " ، معنای دیگری است که هیچ ربطی به سوال ندارد . مقصود قوس صعود: " و إنا الیه راجعون " می باشد نه آنچه شما مطرح کردید یعنی همانطور که ابتدای حرکت انسان از مبدأ هستی و وجود بسیط است ، سیر در مظاهر عالم و تزیّن به زینت و آثار هستی نیز به همان وجود بسیط باز می گردد و این عین کمال و نهایت معرفت است که از شناخت به ذات اقدس پروردگار نشأت می گیرد. چه کردی فهم از دین العجائز که برخود جهل می داری تو جائز برون آی از سرای امّ هانی بخوان مجمل حدیث لن ترانی ❖ بنابراین اخبار و احادیثی که می فرماید: " لا تفکّروا فی ذات الله " به این معنی است که تفکّر در ذات الهی با توجه به حقیقت نور وجود، دیگر معنایی ندارد. زیرا تفکّر حرکت از مجهول به معلوم است و چگونه در ذات الهی که همه چیز عیان است می توان از مجهول به معلوم حرکت نمود، ذات الهی را با مشاهده قلب وضمیر و سرّ می توان دریافت، چنانچه فرمود : " لم أعبد رباً لم أره " حرکت فکر باید در آثار باشد تا به ذات برسد و در آنجا دیگر فکر معنی ندارد نه اینکه نباید فکر کرد. 🔰 @sire_salehan |
✍ نظر عرفای الهی به مسئله سیدالشهداء علیه السلام نظر غنیمت بود.... #آیةالله_طهرانی حفظه الله 📚 شرح حدیث عنوان بصری ، جلسه۱۶۳ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 کسی که به ثبات در صراط مستقیم نرسیده، طاعات و معصیت هایش ناشی از تخیلات است! 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در " مبانی تشیع، ص ۱۵۸ " مرقوم نموده اند که: ❖ انسان در حالتی که در نعمت است، آن خداشناسی اش خداشناسی نیست؛ در حالت شر و ضرر هم گرفتاری اش، باز مستند به التجاء و پیدا کردن حق نیست. این ضرر و این خیر هر دو در ردیف همدیگرند و در رتبه همدیگر مثل طاعت و معصیت. مردم اگر از سطح این طاعت های عادی بیایند بالاتر به یک طاعت های مجرد و نورانی برسند، آنجا خیلی خوب است؛ و وقتی هنوز نرسیده اند، امروز معصیت می کنند و فردا هم طاعت می کنند ، باز پس فردا معصیت می کنند و باز طاعت می کنند. و این طاعت ها و معصیت ها همه مشابه با همدیگر هستند. نشسته است ، به خیالش می آید که: این کار خوب را بکنیم، می کند؛ بعد خیالش می آید به کار بد را بکند، می کند. هم آن طاعت و هم آن معصیت ، اینها همه پرورده خیال است. 🔰 @sire_salehan |
✍ مکتب سیدالشهداء مکتب تعقل است نه تقلید کورکورانه ، مکتب تدبر است، مکتب آزادی و رشد و انبساط فکر است.... #آیةالله_طهرانی حفظه الله 📚 اسرارملکوت ، ج ۲ ، ص ۱۸۵ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 ملاقات حبیب بن مظاهر و میثم تمار 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در " انوارالملکوت، ج۲، ص ۲۰۷ " مرقوم نموده اند که: ❖ و شيخ كشّى از فضيل بن زبير روايت كرده است كه: ميثم تمّار كه از خواصّ اصحاب أميرالمؤمنين عليه السّلام بود، بر روى اسبى سوار بود. در اين حال حبيب بن مظاهر اسدى هم از طرف مقابل بدين سو می آمد. و در محلّى كه جمعى از بنى اسد در مجلس خود نشسته بودند به هم رسيدند. و با يكدگر بطورى نزديك با هم به گفتگو پرداختند كه گردن هاى اسبانشان به هم رسيد؛ ❖ در اين حال حبيب گفت: «گويا من دارم می بينم پيرمردى را كه شكمش برآمده و جلوى سرش مو ندارد، و در كنار دارالرّزق شغلش خربزه فروشى است؛ كه وى را به جرم محبّت اهل بيت پيغمبرش بر دار كوبيده اند، و بر روى چوبه دار، شكمش شكافته شده است.» ميثم در پاسخش گفت: «و من می شناسم مردى سرخ چهره را كه گيسوانش از دو سو بافته شده است؛ او براى يارى پسر دختر پيغمبرش خروج می كند و كشته می شود، و سرش را در محلّات و كوى و برزن كوفه براى تماشاى مردم می گردانند.» اين بگفتند و از يكدگر جدا شدند. اهل مجلس با هم گفتند: ما دروغگوتر از اين دو مرد كسى را نديده ايم! ❖ هنوز اهل مجلس از جاى خود برنخاسته بودند كه رشيد هجرىّ به سراغ آن دو آمد و از اهل مجلس پرسيد: آن دو نفر كجا هستند؟! گفتند: از هم جدا شدند. و ما از آن دو شنيديم كه چنين و چنان می گفتند. رشيد گفت: «خدا ميثم را رحمت كند؛ فراموش كرد بگويد: به آن كس كه سر را در كوفه می آورد، يكصد درهم به عطاى او از بيت المال كه پيوسته به او می دهند، زياد می نمايند! اين بگفت و پشت كرد و بازگشت.» آن جماعت مجلس گفتند: «سوگند به خدا اين دروغگوترين آنهاست!» ❖ سپس گفتند كه: «سوگند به خدا روزها و شبها سپرى نشدند مگر اينكه ديديم ما كه: ميثم را در خانه عمرو بن حريث به دار زده اند، و سر حبيب بن مظاهر را كه در كربلا با حسين عليه السّلام شهيد شده بود به كوفه آوردند؛ و هر چه را كه آن سه نفر گفتند، ما خود با ديدگانمان ديديم!» 🔰 @sire_salehan | ______ 🗃 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به: • نور ملکوت قرآن ، ج۳، ص ۳۹۳
💟 #حدیث_صالحان • ای علی! اگر مشاهده کردی مردم با انجام اعمال شایسته خود را به خداوند نزدیک میکنند؛ تو با عقل و فهم خویش به او نزدیک شو تا از آنها سبقت بگیری! 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
🔍 | ۰۰۱۲ 📌 خصوصیات مجالس اهل بیت علیهم السلام 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/xAxmg ☑️ سوال: ~ سلام علیکم. لطفا در مورد مجالس اهل بیت علیهم السلام و تاثیراتی که در نفس انسان می گذارد و نحوه ی برگزاری آن توضیحاتی بفرمائید و نیز بفرمائید که این محافل چقدر در رشد و حرکت سعودی انسان تاثیر دارند؟ و حضرتعالی چقدر سعی و اهتمام در برگزاری و شرکت در این جلسات را توصیه می فرمائید⁉️ با تشکر. ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ از امام علیه السلام روایت است که فرمودند: " رحم الله من أحیی ذکرنا - خداوند آن کسی را که با برپا داشتن مجالس و تبلیغ و نیز نشر آثار تشیّع موجب احیاء یاد و مرام ما می شود، مورد رحمت و عطوفت خویش قرار دهد." ونیز در احادیث وارد است : " عند ذکر الصالحین ینزل الرحمة. هنگامی که یاد پاکان در مجلسی شود رحمت خداوند بر آن مجلس نازل می شود. " ❖ در مجالس اهل بیت سخن از مرام آنها و سیرۀ آنها و مبانی راستین آنهاست بدون ملاحظات دنیوی و مصالح شخصی و گروهی و حزبی به طوری که شنونده احساس صداقت و خلوص را در مطالب مطرح شده بنماید. مجالس فقط باید جهت تبلیغ مبانی باشد نه برای تظاهر و شهرت در قالب تبلیغ. مطالب باید مستند باشد و روضه ها باید متین و با نزاکت باشد از خواندن اشعار توهین آمیز خودداری شود. مقام و منزلت معصومین علیه السلام با سایر افراد متفاوت است. ❖ شرکت در مجالس اگر بصورت عادت درآید نفعی نخواهد داشت. به دنبال مجالسی بروید که خلوصش بیش از سر و صدایش باشد. مجالسی که با اعلانها و پوسترها و تبلیغات همراه باشد معلوم نیست حائز این شرائط باشند. 🔰 @sire_salehan |
✍ ارتباط با ولایت که روح کلی این عالم است، برای تکامل بشر از نان شب ضروری تر است! #آیةالله_طهرانی حفظه الله 📚 سرالفتوح،ص۲۲ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘. ارزش آموزه های سیدالشهدا ماورای اسلام است. 🔘. آداب ماه محرم و صفر. 🎙. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی. 🔊. ، جلسه 220، دقیقه 70:58. @maktabe_vahy
﷽ 📌 حسن حال و سعادتمندی جناب حر بن یزید ریاحی 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در کتاب شریف " معاد شناسى، ج۳ ، ص ۱۹۸ " مرقوم نموده اند که: ❖ در كتاب «تنقيح المَقال» مامَقانى نقل ميكند از حائرى از سيّد نعمة الله جزائرى در كتاب « أنوار نعمانيّه » كه او ميگويد: « جماعتى از مردمان معتمد و موثّق براى من نقل كردند كه چون شاه إسمعيل بغداد را به تصرّف خود درآورد براى زيارت قبر حضرت سيّد الشهداء عليه السّلام به كربلا آمد. و چون از بعضى از مردم شنيده بود كه به حرّ بن يزيد رياحى طعن ميزنند، به سمت قبر حرّ آمد و دستور داد قبر حرّ را نبش كنند. چون قبر حرّ را نبش كردند، ديدند كه به همان هيئت و كيفيّتى كه كشته شده است خوابيده است، و بر سر او دستمالى ديدند كه با آن سر حرّ بسته شده بود. ❖ شاه إسمعيل نوَّر اللهُ مضجعه چون در كتب سِيَر و تواريخ خوانده بود كه در واقعه كربلا كه سر حرّ مورد اصابت قرار گرفت و حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام دستمال خود را بر سر حرّ بستند و حرّ با همان دستمال دفن شده است، براى باز كردن و برداشتن دستمال تصميم گرفت چون آن دستمال را باز كردند خون از سر حرّ جارى شد بطورى كه از آن خون قبر پُر شد. و چون دستمال را بستند خون باز ايستاد و چون دوباره باز كردند خون جارى شد. و هر چه كردند كه بتوانند آن خون را به غير از همان دستمال بند بياورند و از جريانش جلوگيرى كنند ميسّر نشد. ❖ و از اينجا دانستند كه اين قضيّه موهبت الهى است كه نصيب حرّ شده است و به سبب حسن حال حرّ و سعادتمندى اوست كه چنين كرامتى براى او مانده است. شاه إسمعيل دستور داد قبّه اى بر مزار او بنا كردند و خادمى را بر آن گماشت تا آن بقعه را خدمت كند. 🔰 @sire_salehan |
✍ جریان کربلا و واقعه عاشورا یک نعمتی الهی است که به این صورت برای بیدار باش و هشیار باش ما پدید آمده است... #آیةالله_طهرانی حفظه الله 📚شرح حدیث عنوان بصری، ج۲۰۳ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️. چرا امام حسین علیه السلام توبه حرّ را پذیرفتند؟ 📼. آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی حفظه اللَه 🎞. ، جلسه 205، دقیقه 14:59. @maktabe_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️. عدالت در سلوک یعنی چه؟ -مقام حضرت علی اصغر علیه السلام 📼. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی حفظه اللَه 🎞. ، جلسه 205، دقیقه 46:05. @maktabe_vahy
﷽ 📌 فتح باب تجلیات ذاتیه * مرحوم قاضی توسط حضرت اباالفضل العباس علیه السلام 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب " مهرتابناک ، ج۱، ص ۱۴۱ " میفرمایند: ✍🏻 و اما حضرت ابالفضل العباس علیه السلام را شاگردان ایشان، کعبه اولیا می گفتند! توضیح آنکه : مرحوم قاضی پس از سیر مدارج و معارف و التزام به سلوک و مجاهده نفس و واردات قلبیه و کشف بعضی از حجاب های نورانی ، چندین سال گذشته بود و هنوز وحدت حضرت حق تعالی تجلی ننموده و یگانگی و توحید وی در همه عوالم در پس پرده خفا باقی بود، و مرحوم‌ قاضی به هرعملی که متوسل می شد این حجاب گشوده نمی شد! تا هنگامی که ایشان از نجف به کربلا برای زیارت تشرف پیدا کرده و پس از عبور از خیابان عباسیه ( خیابان شمالی حرم مطهر ) و عبور از در صحن ، در آن دالانی که میان درصحن و خود صحن است و نسبتاً قدری طویل است، شخص دیوانه ای با ایشان می گوید: "" ابوالفضل کعبه اولیاء است ! "" مرحوم‌ قاضی همین که وارد رواق مطهر می شود در وقت دخول در حرم ، حال توحید به او دست می دهد و تا ده دقیقه باقی می ماند؛ و سپس که به حرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام مشرف می گردد، در حالی که دست های خود را به ضریح مقدس گذاشته بود، آن حال قدری قوی تر دست می دهد و مدت یک ساعت باقی می ماند؛ دیگر از آن به بعد مرتباً و متناوباً و سپس متوالیاً حالت توحیدی برای ایشان بوده است. رَزقَنا بمحمّدِِ و اهل بَیتِه و بحقّ الحسین و اخیه أبی ألفضل العبّاس کَما رَزَقَه بِهم و جَعَلَنا مِنَ المُتَّبِعینَ بِمِنهاجِه فی فَقرِه الی الله و تَبتُّلِهِ الَیه، و رحمة الله و بركاتُه عليه 🔰 @sire_salehan _______________ 🖇 جهت اطلاع پیرامون اقسام تجلیات فعلیه ، صفاتیه، ذاتیه و ذات ، رجوع شود به رساله سیر و سلوک بحرالعلوم ص ۱۷۰
✍ هزاران نفر مثل سلمان باید کفشداری و خاکروبی صحن و درگاه قمربنی هاشم علیه السلام را بنماید! #علامه_طهرانی قدس سره 📚امام شناسی،ج۱۴،ص۱۴۷ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
⚫️عاشورا روز تجلی و ظهور بود... @maktabe_vahy ⚫.️⚫️..⚫️.⚫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️. بر امام حسین علیه السلام در کربلا چه گذشت؟ 📼. آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی حفظه اللَه 🎞. ، سنه 1438، جلسه 10، دقیقه 40:39 . @maktabe_vahy
⚫کلام دُرَر بارِ عارف بزرگ آیه الله سید علی قاضی رضوان الله علیه، درباره توسّل به سیّد الشّهداء علیه السلام... @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘.
🔺از سرگیری فعالیت کانال مکتب وحی در تلگرام🔺 🔹با عرض سلام خدمت همراهان گرامی! به امید خدا کانال "مکتب وحی" فعالیّت خود را در پیام رسان تلگرام - همراه با حفظِ فعالیت در پیام رسان های ایتا و سروش- از سر می‌گیرد. 🔹ان شاءالله خداوند برای همگی رهپویانِ حقیقت مسیری هموار در راستای حق جویی مهیا فرماید. بمحمّد و آله الطاهرین. 🔽🔽🔽 https://t.me/maktabevahy_pub
✅ جلد اول کتاب «سیری در تاریخ پیامبر اکرم» منتشر شد. 📚 این کتاب شامل بیانات آیةاللَه حاج سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی - حفظه الله - در بیان تاریخ اسلام با رویکرد تحلیل و بررسی تاریخ پیامبر اکرم و تاثیر آن بر نگرش انسان به معارف شریعت می باشد. 📘 جلد: اول 📃 صفحه: ۴۷۰ 💵 قیمت: ۳۵ تومان 💳 خرید آنلاین: yon.ir/WR0tG ______________ 🔰 @sire_salehan
﷽ 📌 یک دم اولیاء الله جان را تغییر می دهد! 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے حفظہ اللہ در کتاب شریف " آموزه های معرفت ، ج۱ ، ص ۱۶۴ " مے فرمایند: ✍🏻 بین مرحوم حاج میرزا جعفر کبودر آهنگی و یکی از بزرگان اختلاف بر سر این بود که آیا ذاتیات تغییر پیدا می کنند یا نه ، و آیا ماهیت هرکسی قابل تغیر هست یا نه ؟! ایشان می گفتند : " قابل تغیر است! " و او میگفت: " نه، آن چیزی که از اول زده شده همان است! " خب این جای بحث دارد. و می گفت: " به من نشان بده که اینها قابل تغییر هستند! " منظور از ماهیت افراد ، یعنی همان عوارض و ذاتیاتشان، یعنی شقاوت و سعادتشان! مرحوم کبودر آهنگی گفت: " خب برو یکی را پیدا کن و بیاور ! " او هم رفت و دید یکی دارد با سگ ها بازی می کند، گفت بروم این را بردارم و ببرم، دیگر خیال نمیکنم در این مملکتمان از این آدم بدتر پیدا شود! گفت : " فلانی ، پولی به تو میدهم ، می آیی باهم جایی برویم ؟! " گفت: " باشد برویم، کاری ندارم. " آمد پیش مرحوم جعفر کبودر آهنگی که مجتهد و از علما بود و در همان کبودر آهنگ همدان مرجع تقلید بود و دیوان دارد، و ایشان یک نگاه به او کرد و او صیحه ای کشید و زمین افتاد و غش کرد و بعد بلند شد رفت و جزء رجال الغیب شد! ❖ نجات از طرف کیست؟ یک دم درویش، یک دم خدایی؛ از این است! 🔰 @sire_salehan |
❖ مبادا تحصیلتان در علم، شما را به شخصیت و تجبر و تکبر بکشاند! شما همیشه باید خود را نیست و نابود ، و مرکز تجلیات علمی پروردگار ببینید! قدس سره 📚 سالک آگاه، ج۱، ص ۵۸ 🔰 @sire_salehan |
﷽ 📌 تنها لوادار و قیم مکتب تشیع ، امام زمان علیه السلام است و بس! 📚 حضرت آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے حفظہ اللہ در کتاب شریف " فقاهت در تشیع ، ص ۸۶ " مے فرمایند: ✍🏻 امروزه گاه انسان مشاهده می کند که بعضی ها از روی جهل و نادانی می خواهند برخی از بزرگان ازمنه سابقه را حتی بر امام معصوم علیه السلام فضیلت بخشند؛ غافل از اینکه ایشان با عمل خویش ، موجب تنزیل شخصیت و مرتبت آنان گشته اند. و یا اینکه هیچ گونه عیب و نقص و خطا و عمل ناصوابی را حاضر نیستند به آنها نسبت دهند، و در مقام انکار و پرخاش در می آیند، تو گویی انسان با این اعتقاد - نعوذ بالله - از دین خارج گشته و راه ارتداد در پیش گرفته است! ❖ روزی با یکی از فضلای مشهد راجع به مطلبی که مرحوم علامه والد [ علامه طهرانی ] قدس سره راجع به مرحوم آیةالله بروجردی رحمةالله علیه فرموده بودند، مذاکره بود. آن مرد فاضل گفت: " اگر ما نسبت به مرحوم آقای بروجردی خطائی را منتسب کنیم و اشتباهی را متوجه ایشان بنماییم، دیگر کسی برای ما در تشیع باقی نمی ماند! " من گفتم: " نماند! آیا مکتب ما قائم به مرحوم آقای بروجردی است یا قائم به امام زمان علیه السلام است؟! آقای بروجردی شاگردی از شاگردان این مکتب است، نه بیشتر! و این نکته ای است که باید سخت بدان اندیشید و بدان پرداخت! " 🔰 @sire_salehan |
❖ تمام تکالیف پیامبران به امتهایشان فقط به جهت رفع حجب نفسانیه آنان است. چون حجاب برداشته شد، بهشت است، حق است، لقاء و وصول فناء است! اگر حجاب برداشته نشد، دوزخ است، شیطان است، بطلان است ، حرمان است، بُعد است! #علامه_طهرانی قدس سره 📚 الله شناسی، ج۱، ص ۳۳۰ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 📌 تفاوت هـاے جهـان بینے توحیدے و غیر توحیدے 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب " امام شناسے ، ج۲ ص ۷۲ و ۷۴ " آوردہ اند: ✍🏻... توحید یعنی تمام موجودات را بدون استثناء در تحت علم و قدرت و تاثیر خدا دیدن و خدا را در تمام عوامل وجود موثر دانستن، و در قبال خدا برای هیچ موجودی ارزش و استقلال وجودی نیافتن است. دستورات اسلام همگی بر این اصل وضع شده است. شخص مسلمان و پابند به این قانون خود را مرتبط به تمام جهان هستی می بیند و از هیچ موجودی نمی‌گریزد، با همه انس و الفت دارد، از ملاقات و برخورد با مردم، صله رحم ، عیادت مریض ، بر آوردن حوائج نیازمندان ، و الفت با فقرا و مسکینان ، بذل مال برای آسایش دیگران، و هزاران دستوری که انسان را با تمام موجودات می پیوندد لذت می‌برد و کانه انسان‌ یک قطعه غیر قابل انفکاک از کارگاه هستی بوده است.‌... ❖ بر خلاف قوانین غیر توحیدی که خواهی نخواهی بر اساس افتراق و نفع طلبی و سودجوئی و کامیابی است.‌ آن قوانین انسان را به تفرقه دعوت می کند، پیوند انسان را با جهان می بُرد ، هرکس گمان می‌کند که از عالم جداست و برای بقاء وجود خود گرچه منافات با هستی غیر داشته باشد می کوشد. حتی در ممالک راقیه، آنها دنبال منافع خود می روند و به فقر و مسکنت و ضلالت کشور های دیگر کاری ندارند، مرام آنها کامیابی خود آنان است ، و بدین وسیله خود را از جهان هستی منقطع می دانند. "مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ • مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ " [ به او بازگرديد، و از او بترسيد، و نماز بگزاريد و از مشركان مباشيد • از آنان مباشيد كه دين خود را پاره‌ پاره كردند و فرقه‌ فرقه شدند و هر فرقه‌اى به هر چه داشت دلخوش بود. "روم / ۳۱-۳۲" ] 🔰 @sire_salehan |