eitaa logo
سیره صالحان
647 دنبال‌کننده
379 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
📿 | ۰۰۲ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " الیَوم عَمَلٌ و لاحِساب و غَدًا حِسابٌ و لا عَمَل " | ۱ | 📜 ترجمه: " امروز ، روز عمل است، حسابی نیست؛ فردا روز امتحان و حساب است و عملی نیست. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ اگر انسان در دنیا بخوابد و بگوید من در آخرت به مقامات می رسم، اشتباه است. دنیا عالم کار است، مثلا فرض کنید محصل که دانشکده پزشکی می رود، آنجا باید کار کند. اگر بگوید من دیپلمم را می گیرم آن وقت کار می کنم، این غلط است، اینجا باید کار کند. اگر کار کرد، دیپلم هم به او ندهند، او دارای علم و سرمایه است، هر کجای دنیا که برود دارای سرمایه علمی هست. ولی اگر کار نکرد هزار دیپلم هم کاغذ پاره است، باید برود در دکان ، پایش بستنی بزند و بفروشد! به درد نمی خورد. ❖ دنیا محل عمل است، خدا ما را آورده برای اینکه بیدار باشیم، بینا باشیم، به سوی پروردگار خوب حرکت کنیم. تمام آن مقاماتی که در قرآن مجید دستور داده ، عنایت شده و بیان شده، از آن کسانی است که در دنیا کار کنند. ❖ هر عملی که ما انجام بدهیم، بهره و نتیجه اش داخل در خود عمل است؛ هر الله که از روی اخلاص بگوییم، لبیک پروردگار درون این الله ماست، هر قدمی که به سوی پرودگار برداریم، آن نتیجه در خود نفس همین عمل منطوی و نهفته است. | ۲ | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. نهج البلاغه (عبده) ، ج۱، ص۹۳، خطبه ۴۲ ۲. آیین رستگاری، ص ۳۳ 🔰 @sire_salehan |
🔰خرید محصولات انتشارات مکتب وحی: 📲1: سایت سرای جاوید http://sarayejavid.com/ 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📲2: سایت دیجی کالا https://www.digikala.com/brand/maktabevahy/
﷽ 📌 ارمغان مبارک تکنولوژی و فناوری جدید در ایجاد روح حقیقت جویی نسل جوان! 📚 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ در کتاب " فقاهت در تشیع ، ص ۳۴ " می فرمایند: ✍🏻 زمانه در حال تغییر و تحول است؛ مردم به واسطه تحولاتی در تبادل اطلاعات در سطح جهانی، و دسترسی همگانی به مطالب و حقائق ، در فضای جدیدی قرار گرفته اند و به خوبی می توانند از صحت و سقم سخنان اطمینان حاصل نمایند. اکنون دیگر یک روحانی و عالم سنی نمیتواند با سرپوش گذاردن بر روی حقائق تاریخی و وقایع لاینکر، اذهان و افکار و امیال مخاطبین خود را در اختیار خویش قرار دهد. ❖ پدیده تکنولوژی جدید و فناوری شگرف امروز گرچه دارای معایب و نواقصی است، ولی این ارمغان مبارک و هدیه خجسته را برای نسل امروز مهیا نموده است که پرده های ظلم و عصبیت و کتمان و هوی و هوس که همچون سدی محکم در دهانه جریان رودخانه و مسیل آب گوارا برای سیراب نمودن دل ها و نفوس مستعده قرار گرفته بودند، دیگر اثر خود را از دست داده اند و چشمه خروشان و زلال معرفت بر بستر نفوس و قلوب جویندگان و پویندگان حق و حقیقت، ساری و جاری می گردد. 🔰 @sire_salehan |
✨ #انوار_الصالحین ✅ هرچه ذهن از اخبار خالی تر باشد، توجه اش به عالم ملکوت بیشتر است. و البته این مطلب غیر از مسائل ضروری است که انسان باید در جریان باشد 🎙 عالم ربانی آیةالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدس سره 📚 سخنرانی شرح ابوحمزه ثمالی، سنه ۱۴۳۵، جلسه۱ 📲 @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. حافظ اگر قدم زنی در ره خاندان به صدق ... 📼. عالم ربانی حضرت آیت اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس سرّه 🎞. ، سنه 1435، جلسه 8، دقیقه 53:45 @maktabe_vahy
📿 | ۰۰۳ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " قیمةُ كُلِّ امرِئِِ ما يُحسِنُه. " | ۱ | 📜 ترجمه: " قدر و قیمت هرکسی، آن چیزی است که او را بر آن چیز و بر آن اساس، خود را استوار کرده و بر آن امر فائق و غالب شده است. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ افراد بشر تا آخر عمر ، همه در همان من چه کنم و مالم کم شد، همسایه به دیوار من تیشه زد، مالیاتم این طور شد، فلان کس به من بد گفت، خواهر زنم به من چنین گفت، شریکم به من چنین گفت ، من اینجا نمی روم به تقاص اینکه او به من بد کرد ، من جواب او را نمی دهم برای اینکه او فلان روز به من سلام نکرد، و این طور حرف ها گرفتار هستند ، و در همین افکار هم زندانی می شوند و در همین افکار هم می میرند ❖ چون قبر انسان افکارش است؛ این قبری که ما را می برند و در آن می گذارند، این قبر ما نیست، این قبر بدن ماست، بدن ما از خاک بوده و می رود در خاک؛ نفس ما هر درجه ای از علو که داشته باشد در همان می ماند؛ اگر نفس ما آلوده باشد ، ما را در روحانیت نفس نمی برند؛ قبر ما همان افکار ماست، قبر ما همین خیالات ماست، قبر ما همین تو و منی هاست، از تو و منی باید گذشت و تو و منی را فدای خدا کرد، آن عالمی که خدا انسان را در آن جا می دهد، مناسب با یک حقیقتی است که انسان با آن حقیقت در هنگام مرگ منطوی است. ❖ خیلی عجیب است ! اگر کسی قدر و قیمتش دنیا بود ، تمام عمر خودش را برای دنیا مصرف کرد، قدر و قیمتش آن است؛ ولی انسان می گوید: خدا این طور می گوید، این کار را بکن! می گوید چشم. آن وقت می کند، این خیلی خیلی مقام دارد، خیلی خیلی عالی است، قابل قیاس نیست، قابل معاوضه نیست، انسان آن را با دنیا و آخرت هم عوض نمی کند، و یک لحظه از آن حالات می ارزد به تمام لذت هایی که اهل دنیا دارند | ۲ | ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. نهج البلاغه (عبده) ، ج۴، ص۱۵۴، کلمات قصار ۸۱ ۲. آیین رستگاری، ص ۳۶ 🔰 @sire_salehan |
✅ صفحه سیره صالحان را در اینستاگرام دنبال کنید: 📸 yon.ir/8RdcL 📸 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
✨ #انوار_الصالحین " ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّ ما يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الْباطِلُ - لقمان| ۳۰ " • سالك بايد اين آيه را هميشه جلوى چشمش داشته باشد و در آن تفكر و تامل كند که تمام سعادت و رستگارى و فلاح و نيكبختى و خوشبختى انسان در اين دنيا به اين آيه مربوط است، فقط حق را در نظر بگير كه آن حق عبارت است از خدا و هر چه غير از خداست كنار بگذار، يعنى كل سلوك در اين آيه قرار مى گيرد. 🎙 عالم ربانی آیةالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدس سره 📚 سخنرانی پرسش و پاسخ ، جلسه ۳۸ 📲 @sire_salehan | #سیره_صالحان
📿 | ۰۰۴ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " اللَهُمَّ ارزُقنا التَّجافی عَن دارِ الغُرور، و الإنابَةَ إلي دارِ الخُلودِ، و الاستعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِهِ. " | ۱ | 📜 ترجمه: " بار پروردگارا! به ما روزی کن پهلو از این خانه غرور تهی کنیم، و به سوی خانه جاودان آخرت مجدانه دل دهیم، و استعداد مرگ را قبل از رسیدن آن به ما عنایت فرما. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ سالک از اول سلوک تا آخر سلوک، غیر از خدا را نباید در نظر داشته باشد، برای غیر از خدا نباید کار کند، چیزی را معادل خدا نباید قرار بدهد، عمل خودش را به مادون خدا نباید عوض کند، هر چه در راه پیدا شد، شد؛ اگر هم پیدا نشد، نشد؛ نه پیدا شدنش علامت قرب است و نه پیدا نشدنش علامت بُعد. ❖ علامت قرب توجه به خداست، ذکر خداست، وارد شدن در حرم خداست؛ و علامت بُعد عدم میل به عبادت است، عدم میل به ذکر خداست، عدم میل به یاد خداست، میل به امور متکثره و شهوانیه و غفلت و اعراض از خدا و حب جاه و مال و ریاست و ... . یا اینکه حب همان انوار قاهره و نورانیه، که حجاب های نورانی است. اینها همه از بین می رود و فقط خدا می ماند و بس، این علامت قرب است... ❖ علامت صحت طریق این است که: انسان در باطن و نفس خودش ببیند میلش به عالم معنا و حقیقت و عالم نور و پاکی و صدق و خلوص بیشتر است، و نسبت به عالم کثرت و دار غرور و اعتبارات و مصلحت اندیشی های بی خود، و جنگ و نزاعی که میان نفوس است برای اینکه به یکدیگر غلبه کنند و هر یک دیگری را می کوبند تا مقام خودش بالاتر برود و مال زیادتری به دست آورد، تنفر داشته باشد. ❖ علامت صحت طریق این است که توجه انسان به آن عالم زیادتر بشود و از این عالم همواره پهلو تهی کند، و قبل از اینکه موت برسد ، انسان مستعد شود، یعنی حرکت کند به سوی عالم مجردات ، حرکت کند به سوی عالم قدس و عالم خلوص ، این علامت صحت طریق است. |۲| ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. اقبال الاعمال، ص ۲۲۸ ترجمه از معادشناسی ، ج۹، ص ۱۱۷ ۲. آیین رستگاری، ص ۶۲ 🔰 @sire_salehan |
❖ مرحوم قاضی رضوان الله علیه به شاگردان توصیه می فرمود به زیارت اهل قبور بروند، و پس از قرائت فاتحه، در گوشه ای بنشینند و ساعتی را به سکوت و خلوت و تفکر در مآل و عاقبت امر و مرگ بگذرانند، و می فرمودند: " این شیوه تاثیر خوبی در قطع تعلقات و توجه نفس به مبدا هستی دارد، و از التفات به کثرات مانع می گردد. " 📚 مهرتابناک ، ج۱، ص ۲۵۰ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
📿 | ۰۰۵ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " المُؤمِنُ كَالجَبَل الرّاسِخِ لاتُحَرِّكُهُ العَوَاصِفُ " | ۱ | 📜 ترجمه: " مومن مثل کوه پابرجا می ماند، تندبادها و طوفان ها نمی توانند او را تکان بدهند. " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ نباید انسان با مردم سر و کله بزند، باید راه خودش را برود؛ " وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا " |۲| " بندگان خدا " وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ " بندگانی که نسبت با خدا دارند ، بنده زمین و شهوت و غفلت و بنده غیر خدا نیستند، بنده خدا هستند. این بندگان ، روی زمین با نرمی و سهولت و با آرامش راه می روند. و زمانی که جاهلین به اینها خطاب نموده و برخورد کنند، اینها به سلامت کار خود را می کنند و می گذرند! " ❖ فرض بفرمایید که انسان دارد از کنار دیوار و کوچه ای عبور می کند، آنجا هم یک سگ به انسان واق واق می کند، هیچ انسانی دیده اید برود به آن سگ بگوید چرا با من این کار را می کنی؟ من که به تو نظر بدی ندارم نباید با من این کار را بکنی! باید انسان زود کارش را بکند و برود، نباید خودش را با جاهلین در بیاندازد، مجادله کند، داد بزند، بیداد کند و بخواهد برود برای آنها استدلال کند که آقا کار من این طور است و آن طور است. بله ! یک وقت انسان با آنها بحثی میکند که برای آنها مفید است، آنها را به خدا نزدیک می کند، راه گشای آنهاست، بله؛ اما جاهلان میخواهند انسان را بکشند و بیاورند در جرگه و محیط افکار خود، میخواهند انسان را مثل خودشان کنند. ❖ در کلمات بزرگان هست که وقتی این سگ ها و کلاب جیفه ای به دست می آورند با یکدیگر بر سر آن جیفه دعوا می کنند. هر کدام می خواهند آن جیفه را برای خود بگیرد. اما وقتی یک مردی از کنار کوچه بگذرد، تمام این سگ ها می آیند به او حمله می کنند، چرا همه شان؟ برای اینکه آنها در خوردن جیفه، یک هدف دارند و خوردن جیفه مال همه شان است و اما این مرد چون مسلکش بر خلاف آنهاست، همه آنها به او حمله می کنند که چرا انسانی ؟ چرا هم مسلک و هم طبقه ما نیستی؟ این مردم جاهل هم همینطور هستند. شما با هرکس صحبت کنی، از افرادی که غیر طریق پروردگار و سلوک خدا را دارند، میخواهند تو را در جرگه خودشان بکشند. ❖ اما مومن به نیروی ایمان و توکل به خدا، باید محکم سرجای خود بایستد، بادها که می آید درخت ها را حرکت می دهد، بعضی شیروانی ها را بلند می کند، خانه ها را خراب می کند، ولی هیچ دیده اید آن بزرگترین طوفان ها و شدیدترین عاصف از عواصف بری آسمان و طوفان ها و آن عاطف های شدید، کوهی را تکان بدهد، مومن این طور است، کَالجَبَلِ الرّاسِخ. ❖ این مومن الآن در آن صراط حق با نیروی حق حرکت می کند و در قلبش تشخیص داده صراط چیست و راه چیست و تمام عواصف، این افکار، این خیالات، این دعوت ها به او می رسد و با قلب خودش قیاس می کند، می گوید که: " نه ، اینها غلط است، من اگر بروم در آن راه، حرام می شوم، فانی می شوم، آن کس که مرا یک ساعت به فلان جا دعوت کرده، یک ساعت مرا ضایع کرده است. نه تنها یک ساعت، به اندازه یک ساعت روح من و نفس من در آن مسیر رفته و من از کار خودم بازماندم؛ من باید بر صراط ایمان باشم و حرکت کنم. " مومن در این صورت موفق می شود. |۳| ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. المناقب، ج۲ ، ص ۳۴۷ ۲. سوره الفرقان ، آیه ۶۳ ۳. آیین رستگاری، ص ۷۱ 🔰 @sire_salehan |
❖ مرحوم حضرت سید هاشم حداد قدس سره می فرمودند: " در راه رفيق لازم است؛ و مسافرت راهِ معنى و منازل سلوكی بيشتر از مسافرتِ راه ظاهر و طريق بيابان احتياج به رفيق دارد؛ چرا كه غايت خطر تنهائى در آن سفر، هلاكت بدن و جسم است، و ليكن خطر تنهائى در اين سفر هلاكت نفس و روان آدمى و داخل شدن در زمره اشقياء و أبالسه مى باشد. " 📚 روح مجرد ، ص ۴۸۵ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
اهمیت_روز_زیارتی_امام_رضا_علیه_ا.mp3
694.1K
💠. استقبال از روز زیارت مخصوص امام رضا علیه السلام 🔹. اهمیت زیارت در روز 23 ذی القعده. 🎙. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه 🔊. ، سنه 1430، جلسه 19، دقیقه 77:11. علیه السلام @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
﷽ 📌 چرا به زیارت اعتاب مقدس می رویم؟ 📚 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ در کتاب " نفحات انس ، ص ۱۱۱ " می فرمایند: ✍🏻 ولايت امام عليه السّلام با انسان هست و انسان را دستگيرى مى كند. رفتن به اين طرف و آن طرف، ذهن را از "جذب به ولايت" و از توجّه به ولايت منصرف به مظاهر مى كند؛ منصرف به مظاهرى همچون كعبه كه مردم مى آيند و دور آن مى گردند و لبّيك و لا إله إلّا اللَه مى گويند، يا حرم امام حسين و حرم امام رضا كه مى آيند و دور مى زنند؛ گريه مى كنند؛ روضه مى خوانند و زيارت مى كنند، در حالى كه امام حسين و امام رضا عليهما السّلام همه جا هستند، در خانه ما و همراه ما هستند. ❖ نه اينكه نبايد به زيارات آنها رفت؛ بايد رفت! امّا نه اينكه انسان بخواهد خدا را فقط در آنجاها پيدا بكند، اين شرك است! اگر ما به مشهد برويم به اين عنوان كه حقيقت امام رضا در آنجاست، اين شرك است! امام رضا همه جا هست؛ ما امام رضا را "محدود به قالب جسمانى" كرده ايم و او را در يك قفس تن و "قفس ظاهر" و كثرت، محبوس كرده ايم، درحالیکه "امام" در "قالب" نمى گنجد، حقيقت امام در قالب نمى گنجد! بدن امام در آنجا هست، امّا امام كه آن بدن نيست، گرچه آن بدن هم بدن متبرّك و طاهر و مطهرّ است؛ ❖ ولى "ولايت امام را پذيرفتن" يعنى: به جاى اينكه تو پيش امام رضا بروى، امام رضا و امام زمان را بياورى در خانه ات. اين سلوك است و اين راه و طريق الى اللَه است. 🔰 @sire_salehan |
❖ تشیع تبلور و ظهور ولایت امام معصوم علیه السلام در همه مراتب وجودی انسان از اعمال و گفتار و سر و ضمیر می باشد، که نتیجه آن وحدت نفس شیعه با روح و نفس امام علیه السلام است. در این راستا یک فرد شیعه هدفی جز وصول به معرفت امام علیه السلام و شعاری جز تحقق مبانی مکتب ولایت ، و اسوه و الگویی جز امام معصوم نمی شناسد! 📚 کتاب شریف اربعین در فرهنگ شیعه 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
📿 | ۰۰۶ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " یاعَبدَالعَزیزِ ! إِنَّ لِلإیمانِ عَشرَ دَرَجاتِِ بِمَنزِلَةِ السُّلَّم يُصعَدُ مِنهُ مِرقاةً بَعدَ مِرقاة " " | ۱ | 📜 ترجمه: " ای عبدالعزیز! ایمان ده درجه دارد، مثل نردبان ، که باید پله پله یکی پس از دیگری بالا رفت! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ انسان دو پله ، سه پله نمیتواند یک مرتبه خودش را به پشت بام بیاندازد؛ کسی که تو می خواهی درجات ایمان او را بالا ببری و ایمانش را زیاد کنی ، یک مرتبه نمی توانی آن درجات ایمان را به او تحمیل کنی؛ باید کم کم دستش را بگیری و راه ببری؛ والا او را می اندازی و می شکنی، کسی که بخواهد دیگری را بدون سلسله مراتب از نردبان بالا ببرد، از بالای نردبان می اندازد و استخوانش را می شکند. ❖ آن وقت حضرت صادق علیه السلام می فرماید: کسی که استخوان کسی را بشکند، جبرش بر عهده اوست؛ باید خودش آن استخوان را پیوند بزند و جوش بدهد. اینکه این بنده مسکین را ضایع کردی و چیزی را که زیادتر از استعداد او بود بر او تحمیل کردی و او را شکستی، دیه اش و تعهد و مسولیتش و جبرش بر عهده تو خواهد بود. ❖ با مردم مرافقت کن و آنها را کم کم بالا بیاور ؛ کم کم ، ذره ذره تعلیم کن؛ یک مطلب فرا بگیرند، یاد بگیرند، بعد برو سر مطلب دیگر؛ یک مطلب را به آنان نشان بده، بعد برو سر مطلب دیگر. ❖ کمال داری ، برای خودت داشته باش، به مردم چه کار داری ؟! خدا می گوید: آن بندگان هم بندگان من هستند؛ شاید آنها هم توفیق پیدا کنند مثل تو یک روزی راه بیابند، باید دست آنها را بگیری و کم کم راه بیاوری، نه اینکه یک مرتبه بیایی برای آنها کشف سر کنی، و یک معنا و حقیقتی که خارج از تحمل و ظرفیت وجودی آنهاست، به آنها تحمیل کنی! ❖ لذا دیده می شود افرادی که کشف سر می کنند، و یک حال یا مکاشفه یا خواب خوش یا کرامتی از خودشان در مجلس غیر نقل می کنند و آنها تلقی به قبول نمی کنند، این مطلب آن چنان سرد و یخ زده و خشک می شود؛ چون مطلب در جای خودش واقع نشده، این حکم در موضوع خودش ننشسته، این عکس العمل را در قلب آنها ایجاد می کند و موجب دل سردی آنها می شود و راه بندگان خدا به خدا بسته می شود! اینها همه راجع به این است که بایستی انسان نسبت به اسراری که خودش دارد کَتم سرّ داشته باشد و با مردم به طور مماشات رفتار کرده و آنها را در راه بیاورد! |۲| ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. الکافی، ج۲، ص ۴۵ ۲. آیین رستگاری، ص ۸۴ 🔰 @sire_salehan |
❖ هنگامی که جامعه اسلامی لگدکوب و مغلوب شده است، باز هم مسلمانان باید هرچه می توانند در احیای آیین و اعلای کلمه دین بکوشد، حتی اگر یک مسلمان در جایی زندگی کند ، باید هر قدر می تواند آموزه های دین را فرا گیرد و تا میتواند به دستورات عمل کند، اگرچه در اعتقادیات به " عقد قلب" و در اعمال واجب به " اشاره " باشد. 📚 روابط اجتماعی در اسلام ، ص ۱۲۵ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
🎧 #صوت_سیره_صالحان 🎧 🎼 دانلود صوت تمامی جلسات عالم ربانی و حکیم متاله مرحوم آیةالله سیدمحمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 🎼 💽 شرح دعای ابوحمزه ثمالی | ۳۰۰ مجلس 💿 شرح حدیث عنوان بصری | ۲۴۰ مجلس 💽 دروس خارج فقه حج | ۱۵۹ مجلس 💿 سخنرانی شهرستان ها | ۵۰ مجلس 💽 پرسش و پاسخ | ۴۰ مجلس 💿 سیری در تاریخ پیامبر اکرم | ۳۵ مجلس 💽 مبانی سلوک بانوان | ۳۲ مجلس 💿 خطبه اعیاد فطر | ۱۵ مجلس 💽 حجیت فعل و کلام اولیاء | ۱۳ مجلس 💿 آداب ملکوت | ۱۲ مجلس 💽 ولایت تکوینی | ۱۰ مجلس 💿 عید نیمه شعبان | ۱۰ مجلس 💽 عید غدیر خم | ۱۰ مجلس 💿 سلوک عقلانی | ۵ مجلس 💽 ملکوت حج | ۴ مجلس 💿 افشای فتنه و نفاق | ۴ مجلس 💽 نفحات انس | ۳ مجلس 📲 برای دانلود کانال صوت #سیره_صالحان را دنبال کنید ↙️ https://t.me/joinchat/AAAAAEDwvZYSsDi2uAHj3A
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️. اهمیت و آداب دهه اول ماه ذی الحجه 📼. آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه 213، دقیقه 58:18. @maktabe_vahy
📿 | ۰۰۷ ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " اُستُر ذَهَبَکَ و ذِهابَکَ و مَذهَبَکَ " | ۱ | 📜 ترجمه: " پول و طلایت را و مذهبت را ، یعنی راهت را و طریقه و روشت را مخفی بدار " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖ ذهب را که مقصود سرمایه عمر است، مخفی بدار، چون دزد در کمین است ؛ او که بر سرّ تو مطلع بشود ، می آید و میزند؛ تنها دزد مال که نیست ! دزد ایمان هست، دزد نفس هست، دزد عقیده هست، دزد آرامش هست. ❖ بعضی ها هستند که حسودند، اینها نفوسشان روی نفس انسان کار می کند؛ نیمه شب نفس خبیث آنها بر علیه انسان کار می کند. در صحیفه علویه ثانیه حضرت امیرالمومنین علیه السلام وارد است که : " جبرئیل آمد و گفت : یا رسول الله ! یکی از شیاطین دارد با تو بازی می کند ، تو را کید می کند، ناراحت می کند؛ و لذا وقتی شب ها میخوابی آیةالکرسی بخوان که در حفظ و پناه پروردگار باشی و آن دیو و آن شیطان نتواند به تو صدمه بزند. " |۲| یعنی در خواب هم خودت را بسپار به خدا، و الا دیو هست، شیطان هست، و تو را هم که رسول خدا هستی می خواهد آزار بدهد و ناراحت کند و اذیت کند. ❖ پس انسان باید سرّ را نگه دارد تا اینکه سرد نشود؛ سرّ انسان مثل گُل آتش می ماند؛ اگر انسان یک گُل آتش، زغال خیلی خیلی عالی و خوب درست کند، بیاورد در مجرای باد، در هوای سرد، دوتا نسیم رویش بگذارد سرد می شود، تا آخر زغالش می رود. ولی این را بردارد، در یک مکان سرپوشیده بگذارد، روی منقل بگذرد، خاکستر هم رویش بریزد، یک شبانه روز کرسی را گرم می کند. این برای چیست؟ آن زغال از همه اش استفاده می شود، تا آن آخرش حرارت می دهد و گرم می کند. انسان همین طور است. ❖ حقیقت انسان بستگی به قلبش دارد، قیمت انسان به قلبش است، قیمت انسان به بدنش نیست؛ به ماده اش نیست؛ قیمت انسان به مثال و تخیلاتش نیست؛ قیمت انسان به حقیقت واقعی اوست که مرکز ادراکات معنوی است، و از او عالم مثال و بعد از او عالم بدنش پیدا میشود و تراوش می کند؛ قیمت انسان به قلبش است. خداوند این قلب را برای خودش خلق کرده و مرکز تجلیات و محل خودش قرار داده است... |۳| ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. التحفة السنیة ، ص ٣٣٠ ۲. مكارم الاخلاق، ص ٣٨ ٣. آیین رستگاری، ص ۸۹ 🔰 @sire_salehan |
❖ حج نسیمی از وحدت و نمایشی از توحید است، در آنجا طلبه و رئیس جمهور و کت و شلواری و کلاهی فرقی ندارد؛ خداوند حج را اینطور قرار داده است تا به ما بگوید: ای بشر بیچاره ای که دنیا تو را گرفته است، بیا نگاه کن و ببین در عالم توحید، جریان قرب به من چگونه است؛ من خدایی هستم که تو را با آن فقیر در کنار هم می گذارم! بیا این واقعیت را ببین! 📚 عنوان بصری ، ج۲ ، ص ۱۲۵ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
هدایت شده از مکتب وحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیان حقایقی عمیق پیرامون دعای عرفه. 💠آداب قرائت دعای عرفه چیست؟ 🎙. حضرت آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه. 🔊. #شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 202، دقیقه 44:29. #سلوک #دعای_عرفه @maktabe_vahy
❖ حقیقت کعبه مقام ولایت سیدالشهداء علیه السلام است! ✍ سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان
﷽ 🖇 سلسله مباحث | ۰۱ 📌 گفتگو علامه طهرانی قدس سره با علما اهل سنت در مسجدالحرام | | 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در " امام شناسے ، ج ۵ ، ص ۱۴۸ " میفرمایند: ✍🏻 درست به خاطر دارم در سنه ۱۳۹۰ ، هجريّه قمريّه كه براى بار دوّم به بيت الـله الحرام با دو نفر از پسران خود به جهت أداء مناسك حج مشرّف شده بودم؛ صبحگاهى پس از چند طواف مستحبّى، در گوشه اى از مسجد الحرام نشستيم؛ و به تماشا و زيارت بيت و كيفيّت طواف مردم مشغول بوديم. در اين حال يكى از علماء سنّى مذهب آمده و با ما معانقه نمود؛ و پهلوى ما نشست و مى گفت: من از اهل سوريا و از شهر حَلَب هستم؛ و اسم من: عُمَرْ عادِلْ مَلَا حِفْجى است. و ما با او گرم تكلّم و صحبت شديم. در اين حال به مناسبت آشنايى با او، يكى ديگر از علماى عامّه كه مى گفت: از أئمّه جماعت مدينه است آمد؛ و سلام كرد و روبروى من نشست؛ و بعد كم كم جماعت كثيرى از اهل تسنّن آمدند و همه پهلوى ما نشستند؛ و تقريباً مجلسى تشكيل شد. ❖ در اين هنگام، من از مُتعه حجّ از آنها پرسيدم! گفتند: ما تا حجّ را بجاى نياوريم تمتّع نمى كنيم. گفتم: مى دانيم كه رسول الـله در حِجَّة الوَداع در بالاى كوه صفا، براى مردم إعلان كرد كه: از حالا تا روز قيامت، حجّ تبديل به حجّ تمتّع شده است، براى كسانى كه خانه و منزلشان در نزديكی مسجد الحرام نيست. بدين معنى كه از ميقات كه احرام مى بندند، بايد به قصد عُمْره باشد؛ و پس از وارد شدن در مكّه و أداء مناسك عمره، مُحِلّ شوند؛ و مى توانند در اين صورت با زنان تمتّع كنند؛ و در مكّه مى مانند تا براى أدآء مناسك حجّ و وقوف به عرفات و مَشعر، از خود مكّه مُحْرِم مى شوند؛ و حجّ را بجاى مى آورند. و به پيغمبر اعتراض كردند كه چگونه ما براى أداى مناسك حجّ آمده ايم، و اينك در زير درخت أراك جوان هاى ما بنشينند؛ و از موهاى سرشان قطرات آب غُسل جنابت بچكد؟! رسول الـله فرمود: من از جانب خودم نگفتم؛ اينك جبرائيل است كه آمده؛ و اين حكم را آورده است! و در اين حال شَبَّكَ أَصَابِعَهُ انگشت هاى دو دست را رسول خدا در هم فرو برد؛ و فرمود: از حال تا روز قيامت اينطور حجّ و عمره در هم داخل شدند؛ و عمل واحدى گرديدند؛ و بنابراين هر كس از راه دور مى آيد، بايد عمره و حجّ را با هم انجام دهد؛ و بين آن دو عمل مُحِلّ گردد؛ اين است حكم خدا. ❖ گفتند: بلى همين طور است ولى عُمَر بنا بر مصالحى اين را تغيير داد؛ يعنى مُتعه را برداشت؛ و دستور داد هر كس از ميقات إحرام مى بندد، به قصد حجّ باشد؛ و بنابراين تا آخرين عمل حجّ، حقّ تمتّع و آميزش با زنان را كسى ندارد. ❖ گفتم: بگذريم از اين كه عُمَر اين عمل را از روى مصلحتى طبق انديشه خود انجام داد، فعلًا در اين بحث وارد نمى شويم؛ ولى مى خواهم بگويم: آيا عمل عُمَر حجّت است؟ و ما تا روز قيامت بايد از او پيروى كنيم؟! عُمَر كه مُسَلَّماً پيامبر نبوده است؛ و بر او وحى نازل نمى شده است. ما چگونه كلام پيغمبر رسول الـله كه بر او از جانب خدا وحى نازل مى شده؛ و جبرائيل به محضرش مى رسيده است، كنار بگذاريم، و به گفتار عمر عمل كنيم؟ عُمَر در زمان خود براى مردم خود گفتارى را گفت؛ آن گفتار به ما چه مربوط است؟! آيا گفتار عُمَر بر گفتار رسول الـله، و جبرائيل، و آيه قرآن مُقَدّم است؟! آيا عُمَر در حجّيت گفتار با رسول الـله شريك است، كه در صورت معارضه بين دو گفتار، كلام او را مثلًا مقدّم بداريم؟ يا آنكه گفتار او ناسخ كلام رسول الـله است؟ و بالأخره تا يكى از اين امور متحقّق نگردد؛ و به اثبات نرسد؛ ما كه نمى توانيم روى انديشه شخصى و ذوق نفسانى، از حجّيّت كلام رسول خدا رفع يد كنيم! • در اينجا اين دو عالم سُنّى سكوت اختيار كردند؛ و هيچ پاسخى ندادند... ❗️ | | 🔰 @sire_salehan |
❖ حقیقت شریعت و دین و قوام و اصل و رکن آن ، ولایت و تکیه به اوست و شریعت بدون ولایت امام علیه السلام نابود شدنی و مرده و مانند سنگ بی روح است. حج بدون ولایت فقط صرف و تلف کردن مال است. #علامه_طهرانی قدس الله سره 📚 صلاةالجمعة ، ص ۳۱ 🔰 @sire_salehan | #سیره_صالحان