eitaa logo
سیره صالحان
653 دنبال‌کننده
369 عکس
56 ویدیو
33 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا • . نشر فرمایشات و سیره علامه طهرانی و آیت الله طهرانی رضوان الله علیهما . 💻 اینستاگرام: instagram.com/siresalehan . 🎥 آپارات: aparat.com/sire_salehan
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 مرثیه سرایی عارف ربانی حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه، به مناسبت ایام شهادت حضرت مولی الموحدین، امیر المؤمنین، علیه آلافُ التحیّة و الثناء 🗓سنۂ 1421 هجری قمری @maktabe_vahy 🏴.🏴.🏴.🏴
🕯. | قسمت ۱۶ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ___ 📌. عنوان: زودتر از نزول بلا و حادثه دعا نمودن‏ ❖. شرط شانزدهم دعا: زودتر از نزول بلا و حادثه دعا نمودن است. يعنى انسان هميشه بايد به خدا متوجّه باشد و از او بخواهد رفع گرفتاري ها و برداشتن موانع و نزول رحمت و بركت را. اگر انسان از خدا معرض باشد و هنگام بلا فقط بسراغ خدا رود ملائكه مى‏ گويند: ما اين صدا را نمى‏ شناسيم! اى دعا كننده قبل از امروز كجا بودى؟! ❖. مرحوم شيخ طبرسى در «مكارم الأخلاق» وصيّت مفصّلى از حضرت رسول الله به أبى‏ ذر غفارى نقل مى‏ كند، تا آنجا كه حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله مى‏ فرمايد: " آيا نمى‏ خواهى مطالبى را به تو بياموزم تا خداوند بواسطه آنها به تو نفعى برساند؟ عرض كرد: بلى اى رسول خدا. حضرت فرمودند: پيوسته خدا را در نظر بياور، او را جلوى خود خواهى يافت. در حال انبساط و فراخى خدا را بشناس و از او غافل مباش تا او تو را در حال گرفتارى بياد خواهد آورد. " | ۱ | ❖. و هارون بن خارجة از حضرت صادق عليه السّلام نقل مى‏ كند، حضرت میفرمایند: " دعا در حال فراخى موجب برآورده شدن حاجات در گرفتارى مى‏ شود. " و نيز از آن حضرت روايتست كه: " كسى كه پيوسته دعا نمايد هنگام نزول بلاء حاجتش مستجاب مى‏ شود و ملائكه مى‏ گويند: اين صدا را مى‏ شناسيم و دعايش به آسمانها مى‏ رود و كسى كه در حال گشايش دعا ننمايد هنگام ابتلاء گرچه دعا كند ولى مستجاب نمى‏ شود. و ملائكه مى‏ گويند: صاحب اين صدا را نمى‏ شناسيم. " ❖. و نيز از حضرت صادق عليه السّلام روايتست، كه: " امام سجّاد عليه السّلام مى‏ فرمود: دعاء پس از نزول بلاء فائده‏اى ندارد. " و نيز از آن حضرت روايتست كه قال: " كسى كه از بلائى نگران باشد و قبل از آن دعاء نمايد خداوند او را مبتلاء نخواهد كرد. " | ۲ | ___ 📚. منابع و مصادر: ۱. مكارم الأخلاق، ص۲۵۵ ۲. الكافى، ج۲ ، ص ۴۷۲ 🔰. @sire_salehan |
🕯 || متن حدیث عنوان بصری از امام صادق علیه السلام ✍🏼. دستخط حضرت قدس الله سره 🔰 @sire_salehan |
🔘چه چیزی در شب های قدر از امام زمان علیه السلام طلب کنیم؟🔘 🔷اميرالمؤمنين عليه السّلام شعری روی قبر حضرت سلمان رضوان اللَه عليه نوشتند، و درست هم نوشتند و حق هم همين است كه نوشتند، و اعتقاد خودشان را نوشتند و شوخی و رودربايستی هم نكردند. 🔹 حضرت روى قبر سلمان با انگشت خودشان نوشتند: "وَفَدتُ عَلَي الكَريمِ بِغَيرِ زادٍ مِن الحَسَناتِ و القَلبِ السَّليمِ" یعنی: من وارد شدم بر يك شخص بزرگ؛ بدون زاد و توشه. آن توشه چيست؟ آن توشه عبارت است از حَسَنات و قلب صاف و پاك. و من بدون توشه آمدم؛ نه قلب صافی دارم و نه حسناتی دارم. 🔹بعد حضرت می ‏فرمايد كه: و حَملُ الزّادِ أقبَحُ كُلِّ شَي‏ءٍ إذا كانَ الوُفودُ عَلَي الكَريمِ وقتی شما به مهمانی يك بزرگ می‏رويد، آیا نهار هم با خودتان مي‏بريد؟! اين اهانت نيست؟! پس سلمان كه الآن بر خداوند وارد شده، زاد و توشه ندارد؛ نه قلب سليم دارد و نه حسنات، هيچی ندارد، اينها باور آنها بود! تواضع نمیكردند؛ باور داشتند. قائل نبودند که قلب سلیم یا حسنات دارند. 🔹حال ما هم در اين شب ها كشكولمان را بگيريم دستمان، و ببريم به امام زمان بگويیم: «خودت نگاه كن هيچی در اين نيست، فقط هوا! پُر از هوا است، هيچی در آن نيست؛ هرچه خواستی خودت در آن بريز!» واگذار كنيم و تقدير و اراده و آينده خود را به حضرت تسليم كنيم؛ هرچه خودش می‏ خواهد و صلاح می ‏داند اختيار كند. اختيار او را بر اختيار خودمان ترجيح دهيم، به جای اراده خودمان، اراده او را بنشانيم. 🔺اين مسئله در اين شب ها بايد مورد توجّه قرار بگيرد. 📝. آیت اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه. 🔊. ، جلسه 7، سنه 1431. @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
13.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠. فرق امیرالمومنین علیه السلام با دیگران چه زمانی مشخص می شود؟ 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سنه 1435، جلسه 13، دقیقه 28:57 @maktabe_vahy 🌑.🌑.🌑.🌑
🕯. | قسمت ۱۷ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ______________ 📌. عنوان: نام بردن حاجت‏ ❖. شرط هفدهم دعا: نام بردن حاجت است. روايت كرده است أبوعبدالله فرّاء از حضرت صادق عليه السّلام، قال: " إنَّ اللهَ تَبارَكَ و تَعالَى يَعلَمُ ما يُرِيدُ العَبدُ إذا دَعاهُ ولَكِنَّهُ يُحِبُّ أن تُبَثَّ إلَيهِ الحَوائِجُ. || بدرستى كه خداوند مى‏ داند حاجت بنده‏ اش را وليكن دوست دارد حاجت ها بسوى او سوق داده شود. " | ۱ | ❖. و نيز روايت شده است كه: " مَكتُوبٌ فى التَّوراة: يا مُوسَى! إنِّى لَستُ بِغافِلٍ عَن خَلقِى ولَكِن احِبُّ أن يَسمَعَ مَلائِكَتِى ضَجِيجَ الدُّعاءِ مِن عِبادِى و تَرَى حَفَظَتِى تَقَرُّبَ بَنِى آدَمَ إلَىَّ بِما أنا مُقَوِّيهِم عَلَيهِ و مُسَبِّبُهُ لَهُم. || در تورات نوشته شده است: اى موسى! من غافل از مخلوق خود نيستم ولى دوست دارم فرشتگانم صداهاى بلند شده به دعا را از بندگانم بشنوند و پاسداران عوالم غيب نزديكى فرزندان آدم را به من مشاهده نمايند و ببينند كه من آنان را تقويت نموده و به دعا وا داشته‏ ام. " | ۲ | ______________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج۲ ، ص ۴۷۶ ۲. المحجّة البيضاء، ج۲، ص۳۰۲ 🔰. @sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در فطرت و انسانیّت متجلّی است. 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سنه 1436، جلسه 9، دقیقه 17:17 علیه السلام @maktabe_vahy 🔘.🔘.🔘.🔘
🕯. | قسمت ۱۸ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ __________ 📌. عنوان: عموميّت دادن مورد دعا ❖. شرط هجدهم: عموميّت دادن مورد دعاست؛ بطورى كه انسان تنها براى خود دعا نكند بلكه براى جميع مؤمنين و مؤمنات دعا بنمايد. ❖. ابن قدّاح روايت كرده است از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام قال: " قالَ رَسُولُ اللهِ صلّى الله عليه و آله: إذا دَعا أحَدُكُم فَليُعَمِّمَ فَإنَّهُ أوجَبُ لِلدُّعاءِ. || رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمود: اگر خواستيد دعا كنيد بطور عموم انجام دهيد تا برآورده شود. " | ۱ | ❖. [ و در «كافى» آمده است ] از عبدالله بن جندب كه در عرفات دعا مى‏ نمود بطورى كه از چشمان او اشك مى‏ ريخت، چون مردم متفرّق شدند از او پرسيده شد كه: اى عبدالله موقفى از موقف تو بهتر نبود! گفت: قسم به خدا دعا نکردم جز برای برادران ایمانی خودم؛ زیرا از امام موسی بن جعفر علیهما السلام شنیدم که فرمودند: کسی که پشت سر برادر مومنش دعا کند از جانب عرش ندا می رسد: " هردعائی کردی صد هزار برابر آن از آن تو می باشد و من نخواستم که صد هزار اجابت را رها کنم به خاطر یک دعایی برای خود که نمی دانم اجابت میشود یا خیر. " ❖. و از همين شخص (عبدالله بن جندب) روايت است كه: چون از عرفات افاضه كردم نزد ابراهيم بن شعيب آمدم و سلام دادم، و گفتم: يك چشم تو نابينا شده است و آنقدر گريه نموده‏ اى كه يك چشم ديگرت مانند پاره خون گرديده است و من نگرانم كه او نيز نابينا گردد، كاش قدرى گريه كمتر مى‏ نمودى! گفت : قسم به خدا این کار را نخواهم کرد. ای ابامحمد ! امروز هیج دعائی برای خودم ننمودم. گفتم: پس برای که دعا کردی؟ پاسخ داد: برای برادران ایمانی، زیرا از امام صادق علیه السلام‌ شنیدم: " کسی که برادر مومنش را در نهان دعا کند خداوند فرشته ای را مامور می کند تا مانند همان دعا را برای او بکند. " | ۲ | __________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی ، ج۲، ص ۴۸۷ ۲. الکافی ، ج۴، ص ۴۶۵ 🔰. @sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. اعتراف به اشتباه و رفع آن وجوب شرعی دارد ؟! 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سنه 1434، دقیقه 33:51 @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
🕯. | قسمت ۱۹ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ______ 📌. عنوان: مجتمعاً دعا نمودن‏ ❖. شرط نوزدهم دعا: مجتمعاً دعا نمودن است. « وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ || و پیوسته جان و اراده خود را با آنان که پروردگار خود را در صبحگاهان و شامگاهان می خوانند، و او را می جویند ، نگهدار ؛ و با صبر و شکیبایی با آنان هماهنگ باش - الکهف/آیه۲۸ » ❖. امام صادق عليه السّلام فرمودند: هيچ گروهى كه چهل نفر باشند براى دعا اجتماع نمى‏ كنند مگر اينكه خداوند دعاى آنان را مستجاب مى‏ گرداند پس اگر چهل نفر نباشند چهار نفر هم مى‏ توانند دعا را ده بار تكرار كنند و خداوند قطعاً اجابت خواهد كرد و اگر چهار نفر نباشند يك نفر هم مى‏ تواند چهل بار خدا را بخواند تا خداوند عزيز و جبّار او را اجابت كند. | ۱ | ❖. و روايت نموده است علی بن عقبه از امام صادق عليه السّلام فرمودند: " پدرم هرگاه از مسأله‏ اى غمگين مى‏ شد زنان و بچه‏ ها را جمع مى‏ كرد و او دعا مى‏ كرد و آنان آمين مى‏ گفتند. " | ۲ | ❖. همينطورى كه در عالم طبيعيّات و مادّيات چنانچه قوّه تزايد يابد مى‏ تواند بار سنگين‏ ترى را بكشد ( مانند قوّه چهار مرد يا چهل مرد كه مى‏ تواند چهار يا چهل برابر بار مردى واحد را حمل كند، و بلكه بعضى از اوقات تضاعف پيدا مى‏ كند و چهل مرد مى‏ توانند كارى را انجام دهند كه توان آن از چهل واحد نيز بيشتر است) همينطور در عالم معنويّات و أنفس چنانچه دو اراده يا بيشتر مجتمع گردند مى‏ توانند مانعى عظيم را از سر راه بردارند؛ و چنانچه تعداد آن به چهار نفر يا ده يا چهل برسد آنچه متصوّر است از مشكلات و موانع برطرف مى‏ گردد. ❖. لذا مستحبّ است نماز كه خود نيز شامل ادعيه فراوانى است در جماعت خوانده شود. و حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله براى مباهله با نصاراى نجران با أميرالمؤمنين و حضرت فاطمه زهرا و حسنين عليهم السّلام حاضر شدند، كه مجموعاً دعا كنند و مباهله نمايند. لذا در آيه مباركه قرآن ديده مى‏ شود كه مؤمنين را امر به تصابر نموده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ - آل عمرآن/آیه۲۰۰ ». معنى تصابر ارتباط دلها و اراده‏ ها و استقامت اجتماعى در برابر مشكلات و رفع موانع است؛ و معلومست كه دعا چون طلب امرى است از خدا، چنانچه نفوسى متّحدالقلب با هم دور هم گرد آيند و دعا كنند اثر آن به مراتب شديدتر و به استجابت نزديكتر خواهد شد. ❖. در حالات سلطان محمود غزنوى نوشته‏ اند كه هنگام جنگ متعمّداً جنگ را تا عصر جمعه تأخير انداخت تا مسلمين هر كجا بوده‏ اند و در نمازهاى جمعه در بلاد حاضر شده‏ اند و براى جنگجويان و سرحدّداران دعا نموده‏ اند از دعاى خود فارغ شوند، در اين هنگام كه دعاهاى آنها مستجاب شده است اقدام به جنگ نمود و فاتح شد. و داستانهاى عجيب از اثر دعاهاى دسته‏ جمعى بسيار وارد شده و تجربه نيز شاهد آن است. ______ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی ، ج۲، ص ۴۸۷ ۲. الکافی، ج۲، ص ۴۸۸ 🔰. @sire_salehan |
🔶خاموش باش تا دل بی‌این زبان بگوید! رحمه الله @maktabe_vahy 💎.💎.💎.💎
🕯. | قسمت ۲۰ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ _____________ 📌. عنوان: گريه كردن در حال دعا ❖. شرط بيستم دعا: گريه كردن در حال دعاست. در «عدّة الداعى» اين ادب را سيّد الآداب شمرده است، ثُمَّ قالَ: امّا اوّلًا: چون معلومست كه اخلاص در دعا علامت اجابت است، و گريه دلالت بر رقّت قلب دارد كه او دليل اخلاص است. قال الصّادق عليه السّلام: " چون پوستت جمع شود و چشمانت به اشك بنشيند و قلبت به خوف و خشيت درآيد پس آماده باش آماده باش كه نيّتت مقرون به اجابت شده است " چون جمود عين و خشكى چشم علامت قساوت قلب و مشعر به بُعد از رحمت خداست. و كسى كه قساوت قلب داشته باشد دعاى او مردود است، لقوله عليه السّلام: " خداوند عزّوجلّ دعاى فردى كه دل سخت و قاسى است اجابت نمى‏ كند. " | ۱ | ❖. و امّا ثانياً: به علّت آنكه در اشك چشم زيادى خشوع و انقطاع بسوى خداست. رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمود: " هنگامى كه خداوند بنده‏ اى را دوست مى‏ دارد در قلبش مقدارى از غم و اندوه را باقى مى‏ گذارد زيرا خداوند هر قلب غمناكى را دوست مى‏ دارد. و بنده‏ اى كه از خوف خدا بگريد هيچگاه داخل آتش نخواهد شد مگر اينكه شير به پستان باز گردد. و هيچگاه غبار در راه خدا با دود ناشى از آتش جهنّم در گلوى مؤمن جمع نمى‏ شود و هنگامى كه خداوند بر بنده‏ اى غضب نمايد در قلب او آهنگى از خنده قرار مى‏ دهد. و خنده قلب را مى‏ ميراند و خداوند خنده‏ كنندگان را دوست ندارد." | ۲ | ❖. و امّا ثالثاً: به علّت آنكه گريستن در حال دعا موافقت امر خداست؛ چون خدا در وصيّت هاى خود به پيمبرانش دستور گريستن داده است، حيث يقول لِعِيسَى عليه السّلام: " اى عيسى از چشمان خود گريه را به من هديه بده و از قلبت خشوع را. " و لِموسى عَلَيه السَّلام: " و به موسى عليه السّلام فرمود: هنگام مناجات با من با قلب خاشع و نگران با من مناجات نما. تا اينكه مى‏ فرمايد: صداى استغاثه خود را به من از زيادى گناهان بلند نما مانند صداى كسى كه از دست دشمنش در حال فرار است. " | ۳ | ❖. و امّا رابعاً: چون در گريه از فضايل و شرف خصوصيّاتى است كه در طاعات ديگر نيست. و در خبر است: بين بهشت و جهنّم گذرگاهى است بسيار سخت كه جز گريه‏ كنندگان از خشيت و خوف خدا كسى از آن عبور نمى‏ تواند بكند. و از رسول خدا روايت شده است كه فرمود: " پروردگارم تبارك و تعالى به من خبر داده است و فرموده: قسم به عزّت و جلال خود، از آنچه گريه‏ كنندگان از من دريافت خواهند كرد عبادت‏ كنندگان را خبرى نيست و من براى گريه‏ كنندگان در جوار خود قصرى خواهم ساخت كه كسى ديگر در آن راه ندارد و از جمله وحى‏ هاى خداوند بر حضرت موسى عليه السّلام اين است كه: گريه كن بر خود تا مادامى كه در دنيا هستى و از هلاكت و موارد نابودى بترس و جاذبه‏ هاى زندگى دنيا و زرق و برق‏هاى آن تو را نفريبد. و به حضرت عيسى عليه السّلام وحى فرستاد: اى عيسى فرزند زنى دوشيزه و پاك! بر خود گريه كن مانند كسى كه از عيال و فرزندانش خداحافظى مى‏ كند و دنيا را مبغوض مى‏ دارد و آن را براى اهل و عيالش ترك مى‏ نمايد و ميل و خواستش به سمت و سوى خداوند جهت پيدا كرده است. " امام صادق عليه السّلام فرمودند: " تمامى چشم ها در روز قيامت گريانند مگر سه گروه: چشمى كه نگاه به نامحرم نكرده باشد. و چشمى كه در طاعت خدا شبها را بيدار گذرانده باشد و چشمى كه در دل شب از خشيت و خوف خدا بگريد. " |۴| ❖. و اخبارى را راجع به تباكى در صورت عدم بكاء ذكر فرموده است که از امام صادق عليه السّلام وارد است: " و اگر اشك از چشمانت نمى‏ بارد، خود را به هيأت گريه‏ كننده در آور. " أبى‏ حمزه ثمالى گويد: امام صادق عليه السّلام به أبى‏ بصير فرمودند: اگر از مسأله‏ اى نگرانى يا توقّع برآورده شدن حاجتى را دارى، ابتداء تمجيد خداى تعالى و ثنا بر او را چنانكه سزاوار اوست، بجاى آور و بر پيامبر و اهل بيت او درود بفرست و خود را به حال گريه كننده در آور گرچه به اندازه سر مگسى باشد. بدرستى كه پدرم مى‏ فرمود: نزديك‏ترين حالت بنده نسبت به پروردگار در حالت سجده همراه با گريه مى‏ باشد. " | ۵ | _____________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج٢ ، ص ٣٢٩ ۲. المحجى البيضاء، ج٢، ص٣٠٣ ٣. المستدرك الوسائل، ج١١، ص ٢٤٣ ۴. عدی الداعی، ص ۱۵۴ ۵. عدی الداعی، ص ۱۶۰ 🔰. @sire_salehan |
22.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠. فضیلت شب 27 ماه رمضان. 💠. حالات اولیا در روزهای پایانی ماه رمضان. 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞 ، سنه 1435، جلسه 13، دقیقه 54:12 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
🕯. | قسمت ۲۱ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ _________ 📌. عنوان: براى برادران ايمانى دعا نمودن و التماس دعا از آنها ❖. شرط بيست و يكم دعا: براى برادران ايمانى دعا نمودن و التماس دعا از آنهاست. در «كافى» با إسناد خود از هشام بن سالم روايت مى‏ كند از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام که فرمودند: " كسى كه چهل مؤمن را دعا كند سپس حاجت خود را عرض كند مستجاب خواهد شد. " | ۱ | ❖. و تأكيد دعا نمودن بر چهل مؤمن در نماز شب بسيار است؛ و روايت شده است كه: " خداوند به موسى وحى فرستاد اى موسى! مرا با زبانى بخوان كه با آن گناه نكرده باشى. موسى عرض كرد: كجا مى‏ توانم اين مسأله را انجام دهم؟ خداوند فرمود: مرا با زبان غير خودت بخوان. " رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: " هيچ حاجتى زودتر به اجابت نمى‏رسد از دعاى شخصى كه غايب است براى فردى كه او نيز حاضر نيست. " | ۲ | ❖. و عبدالله بن سنان از امام صادق عليه السّلام روايت مى‏ كند كه فرمودند: " دعاى شخص براى برادر مؤمن خود در پنهانى موجب سرازيرى ارزاق و وارد نشدن غم و اندوه خواهد شد. " و نيز از حضرت أبى‏ عبدالله عليه السّلام روايت است كه، رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس براى مؤمنين و مؤمنات دعاء كند خداوند به مانند آن دعا دعاى هر مؤمن و مؤمنه‏ اى را از اوّل خلقت روزگار تا پايان آن براى او به حساب مى‏ آورد. چه بسا بنده‏ اى در روز قيامت بسوى آتش هدايت مى‏ شود در اين هنگام مؤمنين و مؤمنات عرض مى‏ كنند: بار پروردگارا ، اين شخص همان كسى است كه ما را در دنيا دعا مى‏ كرد پس ما را شفيع او قرار ده. پس خداوند آنان را شفيع او قرار مى‏ دهد و بدين جهت از عذاب نجات مى‏ يابد. " | ۳ | _________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی، ج۲ ، ص۵۰۹ ۲. الکافی، ج۲، ص ۵۱۰ ٣. عدی الداعی، ص ۱۷۰ 🔰. @sire_salehan |
13.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠. راه خدا به این طرف و آن طرف نگاه کردن نیست! 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سنه 1434، دقیقه 14:01 @maktabe_vahy 🌼.🌼.🌼.🌼
🕯. | قسمت ۲۲ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ _____ 📌. عنوان: اعتماد به غير خدا نداشتن‏ ❖. شرط بيست و دوّم دعا: اينست در دعا ابداً اعتماد بر غير خدا نداشته، و تمام همّ و غمّ خود را مصروف به توجّه به خدا و فقط و فقط استمداد از فيض رحمت او بنمايد. قال الله تعالى: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ || و كسى كه توكّل برخدا كند؛ پس خود خدا براى او كافى است. - طلاق/آیه ۳ » معلومست كه چنانچه در حال دعا انسان اتّكاء به غير خدا داشته باشد در حقيقت دعاى او راجع به آن موردِ اتّكاء بوده و دعاى به خدا صورى است، و همين اتّكاء به غير خدا حجاب و سدّ عظيمى است كه بين او و مطلوب او حائل مى‏ گردد. چون حقيقت دعا توسّل و دلبستگى به خداست و اتّصال معنوى با حضرت اوست، و با وجود اتّكاء به غير اين حقيقت صورت نبندد؛ به خلاف آنكه تمام توجّه و اتّكاء به خدا باشد، در اين حال نفسْ خود را به مقام تجرّد و معنويّت رسانيده و در حرم اراده خدا واقع شده است، البتّه دعاى او مستجاب است. ❖. حفص بن غياث روايت مى‏ كند از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام فرمودند: " اگر فردى از شما مى‏ خواهد كه از خدا درخواستى نكند مگر اينكه مستجاب شود بايد از تمامى مردم نااميد گردد و هيچ اميدى جز اميد به خدا براى او نماند، در اين وقت اگر خداوند اين حالت را از او مشاهده كرد هر درخواستى را اجابت مى‏ كند. " | ۱ | ❖. و در جمله مواعظى كه خداوند علىّ أعلى حضرت عيسى عليه السّلام را موعظه فرموده است چنين فرمايد: " اى عيسى! مرا بخوان چونان شخص غريقى كه هيچ فرياد رسى ندارد و اندوه تمام وجود او را فراگرفته است. | ۲ | اى عيسى! فقط از من بخواه و از غير من مخواه پس چه نيكو است از تو درخواست و از من اجابت و مرا مخوان جز با حال تضرّع بسوى من و قصد تو قصد واحد باشد پس اگر در اين صورت مرا بخوانى اجابت مى‏ كنم. | ۳ | ❖. و از حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم مرويست كه، قال: " خداوند عزّوجلّ مى‏ فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه فقط خود را در پناه من درآورد نه در پناه خلق من مگر اينكه آسمانها و زمين را ضامن رزق و روزى او گردانم، پس اگر مرا بخواند اجابت كنم و اگر از من درخواست كند به او عطاء مى‏ نمايم و اگر از من طلب بخشش كند او را مى‏ آمرزم. و هيچ مخلوقى نيست كه به جاى پناه به من به مخلوق من پناه آورد مگر اينكه تمامى راه هاى آسمان ها و راه هاى زمين را بر او مى‏ بندم و در اين هنگام اگر از من سؤال كند به او چيزى نخواهم داد و اگر مرا بخواند اجابت نخواهم كرد. " | ۴ | _____ 📚. منابع و مصادر: ۱. الكافى، ج۲ ، ص ۱۴۸ ۲. عدّة الداعى، ص ۱۴۶ ٣. المحجّة البيضاء، ج۲، ص۳۰۷ ۴. المحجّة البيضاء، ج۲، ص۳۰۸ 🔰. @sire_salehan |
❖. یهودیان خیال اسرائیل صغیر و سپس اسرائیل کبیر را با خود، با شمشیر امام ما : امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به گور خواهند برد..... قدس سره 📚 رساله نکاحیه ، ص ۳۳۴ 🔰 @sire_salehan |
🕯. | قسمت ۲۳ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ____________________ 📌. عنوان: خواندن دو ركعت نماز ❖. شرط بيست و سوّم دعا: خواندن دو ركعت نماز است، براى برآورده شدن حاجت؛ بدين ترتيب كه با قصد قربت دو ركعت نماز استخاره بجاى آورد، و در سجده آخر يا بعد از سلام نماز صد مرتبه يا صد و يك مرتبه بگويد: " استخير الله برحمته" ، و امر خود را به خدا واگذار كند تا او خيرش را مقدّر فرمايد. و در بعضى از روايات وارد است كه اين نماز را نماز آخر شب قرار دهد، و يا نافله صبح قرار دهد و مستحبّ است غسل نيز بجا آورد به عنوان غسل استخاره و سپس اين نماز را بخواند. ❖. در أخبار ائمّه معصومين نسبت به اين نماز بسيار توصيه شده است؛ تجربه هم شده اثر عجيبى در قضاء حاجت و استجابت دعا و طلب خير نمودن دارد و شايد نماز حاجت كه به طرق مختلفى در كتب معتمده اخبار مانند «من لا يحضره الفقيه» و «كافى» نقل شده از مصاديق همين نماز استخاره بوده باشد، و يا آنكه آنها عنوان خاصّى داشته و براى قضاء حوائج مخصوص به آن كيفيّت هاى خاصّه وارد شده است. به هرحال، چه نماز استخاره و چه ساير نمازهائى كه براى حاجت در شريعت مقدّسه وارد شده است همه از شرائط كمال و متمّمات دعاست. ❖. روايتست از حسن بن صالح از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‏ فرمود: كسى كه وضوء بگيرد و آن را نيكو به پايان آورد و دو ركعت نماز بگزارد و ركوع و سجود را به نحو نيكو انجام دهد سپس بنشيند و خدا را ثناء و حمد نمايد و بر پيامبر و اهل بيتش درود بفرستد و آنگاه حاجت خود را طلب نمايد پس به تحقيق كه امر خيرى را در موقع و جايگاه اجابت قرار داده است و كسى كه امر خيرى را در موارد اجابت قرار دهد سر افكنده نخواهد شد. " | ۱ | ❖. البتّه رواياتى در «كافى» و «تهذيب» وارد است كه اين دو ركعت نماز را با تسبيحاتى خاصّ به جاى آورد و خدّين و پيشانى خود را بعد از نماز به سجده گذارد و دعاهائى بنمايد مسلّماً مستجاب مى‏ شود؛ اين كيفيّات مخصوصه براى شدّت اتّصال و انقطاع به خداست، وگرنه اصل نماز قضاء حاجت همان دو ركعت است كه ذكر شد. ____________________ 📚. منابع و مصادر: ۱. الکافی، ج۳، ص ۴۷۸ 🔰. @sire_salehan |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. خداوندا مرا در هر خیر و خوبی که محمد و آلِ او را داخل کردی، داخل بفرما! 🔹شرح فرازی از دعای قنوت عید فطر 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، جلسه 210، دقیقه 16:26 @maktabe_vahy 🌺.🌺.🌺.🌺
🕯. | قسمت ۲۴ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ________________ 📌. عنوان: يك يا سه روز روزه گرفتن‏ ❖. شرط بيست و چهارم دعا: يك روز يا سه روز روزه گرفتن، و سپس دعا نمودن است؛ البتّه اين شرط از مكمّلات و متمّمات دعا است. ❖. مرحوم شيخ طوسى از محمّد بن سهيل نقل مى‏ كند از امام صادق عليه السّلام که فرمودند: وقتى كه حاجتى مهم برايت پيش آمد كه از خداى تعالى انجامش را خواستار شدى، سه روز متوالى روزه بدار، چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه. پس در روز جمعه إن شاء الله غسل كن و لباس جديدى بر تن نما سپس به پشت بام كه بالاترين نقطه منزل توست صعود نما، دو ركعت نماز به جاى آور و دستانت را به سوى آسمان بالا ببر سپس بگو: .... الخ. | ۱ | ❖. در كيفيّت نماز استسقاء و دعا براى طلب باران ذكر شده است كه: مستحبّ است سه روز روزه بگيرند و در روز سوّم كه روز دوشنبه باشد براى نماز به صحرا روند. على بن مهزيار مى‏ گويد: از حضرت امام محمّد باقر درخواست نمودم دستورى را براى رفع زلزله‏ هاى كثيره در اهواز، حضرت فرمودند: سه روز روزه بگيريد: چهارشنبه و پنج‏شنبه و جمعه را، در روز جمعه براى دعا به صحرا رويد و دعا كنيد. ابن مهزيار مى‏ گويد: چنين كرديم ديگر زلزله نيامد. | ۲ | ❖. و البتّه سرّ استحباب صيام براى قضاء حوائج از مطالب گذشته به دست مى‏ آيد؛ چون روزه انسان را از أثقال معنوى سبك مى‏ كند و موجب نشاط معنوى و توجّه كامل به خدا مى‏ شود، لذا براى استجابت دعا مقدّمه قوىّ است. و ملاحظه مى‏ شود كه در طلب حوائج مهمّ چون روح دعا بايد بسيار شديد باشد تا اثر كند ائمّه أطهار دستور داده‏ اند كه سه روز روزه بگيرد تا خفّت معنوى و روح تجرّد در او قوّت يابد و روح بهيميّت ضعيف شود، در آن حال مسلّماً دعا مستجاب است. ________________ 📚. منابع و مصادر: ۱. تهذيب الاحكام، ج۳ ، ص۱۸۳ ۲. من لا يحضره الفقيه، ج۱، ص۵۴۴ 🔰. @sire_salehan |
💎عید گرفتن به معنای ساز و دُهُل زدن نیست... @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
🕯. | قسمت ۲۵ | ✍🏼. برگرفتہ از ڪتاب شریف " انوارالملڪوت " تالیف عالم باللہ و بامراللہ سیدالطائفتین حضرت علامہ آیت اللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ ________ 📌. عنوان: ملاحظه آداب دعا ❖. شرط بيست و پنجم دعا: ملاحظه آداب دعاست؛ كه شخص داعى بايد آدابى را لحاظ بنمايد، و آن ملاحظه قدرت و علم إحاطى خداست به جميع موجودات و تقدير مصالح عباد بر وفق حكمت، و ملاحظه مقام عبوديّت محضه بنده است خاضعاً خاشعاً بين يديه. و در اين مقام هر چه خدا را عظيم‏تر و رفيع‏تر ملاحظه نمايد و بهتر او را بر كمون و سرّ خود مطّلع بيابد و خود را در پيشگاه او ضعيف‏تر ببيند به حقيقت نزديكتر بوده و دعاى او در چنين موقفى بهتر به منصّه اجابت خواهد رسيد. بنده در اين حال كه خدا را حكيم مى‏ داند، در مقام عرض سؤال خواهى نخواهى امور را به دست با قدرت او مى‏ سپارد، و در عين آنكه دعا مى‏ كند و حاجت مى‏ طلبد ولى نفوذ قدرت قاهره و مشيّت غالبه را حاكم و وارد بر دعاى خود ديده، قدمى از مقام تسليم فرو نمى‏ گذارد، و خدا را در مقام عرض و سؤال استخدام ننموده و دعاى او جنبه فرمان و أمر را ندارد بلكه صرفاً التماس و انابه است؛ چون مى‏ داند كه علم او إحاطه دارد بر علوم خويش، بنابراين هميشه دعاهاى خود را غير از آنچه راجع به مغفرت و توبه و التماس درجات اخروى است مقرون به مشيّت و مصلحت خدا مى‏ كند و إصرار و إبرام بر خصوص تقاضاى محدود خود نمى‏ نمايد. ❖. در «مصباح الشريعة» در باب نوزدهم از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام روايتى بس نفيس در اين موضوع نقل مى‏ كند: " آداب دعا را رعايت كن و بنگر چه كسى را مى‏ خوانى و چگونه مى‏ خوانى و براى چه مى‏ خوانى و عظمت خدا و بلند مرتبگى او را در نظر آور و با قلب خود آگاهى او را به آنچه در باطن تو مى‏ گذرد و اطلاعش را بر سرّ و ضميرت مشاهده نما، و آنچه كه در قلب تو از حقّ و باطل قرار دارد و راه‏ هاى رستگارى و هلاكت خود را بشناس، تا اينكه مبادا خدا را به امرى بخوانى كه شايد هلاكت تو در آن باشد، درحاليكه تو را گمان بر رستگارى در آن امر است. و فكر كن چه چيزى را درخواست مى‏ كنى و چقدر درخواست دارى و براى چه درخواست مى‏ كنى و دعا طلب اجابت همه اين امور است از جانب تو نسبت به خداى متعال و ذوب نمودن خون حياتى قلب در مشاهده پروردگار و واگذار نمودن اختيار و تسليم همه امور (چه ظاهرى و چه باطنى) به خداى تعالى. پس اگر شرط دعا را انجام ندادى، منتظر اجابت مباش؛ زيرا خداوند به باطن و مخفى‏ تر از آن نيز آگاه است. ممكن است تو از او درخواستى بنمايى درحاليكه مى‏ داند باطن تو چيز ديگرى را مى‏ طلبد. بعضى از صحابه به ديگرى گفت: شما با دعاء خود توقع نزول باران داريد و من توقع فرو افتادن سنگ را از آسمان. و بدان اگر خداوند ما را امر به دعا نمى‏ كرد، هرگاه ما دعا را از روى اخلاص انجام مى‏ داديم، او اجابت را به ما تفضّل مى‏ نمود، پس چگونه اجابت ننمايد درحاليكه خداوند تضمين كرده است براى كسى كه دعا را با شرايط آن انجام دهد اجابت نمايد. و از رسول‏ خدا درباره اسم اعظم سؤال شد، فرمود: هر اسمى از اسماء الهى اعظم است. پس قلبت را از غير او پاك گردان آنگاه به هر اسمى مى‏ خواهى او را بخوان و در حقيقت براى خدا اسمى جداى از اسمى ديگر نيست، بلكه او خداى واحد قهار است. " | ۱ | ❖. امام صادق عليه السّلام فرمودند: " يك‏بار اتّفاق افتاده است كه خدا را خوانده‏ ام، ولى درخواستم را فراموش كردم، پس اجابت كرد آن را، زيرا اجابت پروردگار به واسطه اقبال او بر بنده‏ اش هنگام دعا اعظم و بالاتر است، از آنچه بنده از او درخواست مى‏ كند. اگرچه آن درخواست بهشت و نعمت‏ هاى ابدى آن باشد وليكن اين مطلب را درك نمى‏ كنند، مگر عمل كنندگان و دوستداران و عبادت‏ كنندگان و عارفان كه اينان از برگزيدگان و خواصّ پروردگارند." | ۲ | ❖. اين مجموع ۲۵ شرط كه براى دعا ذكر شد، همانطور كه ملاحظه‏ مى‏ شود تماماً متّخذ از أخبار ائمّه صلوات الله عليهم أجمعين است كه بعضى از آنها شرط اصل استجابت و بعضى شرط كمال و تمام استجابت است و در تمام اين شرائط توجه تام به خدا و انقطاع بسوى ذات مقدس او، و تطهير و خلوص باطن در درجه اول از شرائط واقع است، و ملاحظه آداب ظاهرى و تصدق و صيام و صلاة و توبه و رد مظالم و نظاير آنها مقدّمات معده براى صفاى دل و آمادگى بيشترى براى توجه به خدا و رفع موانع است. و در هر حال انسان براى قطع به استجابت خوب است به هر مقدار كه متمكّن است بدين شرائط قيام كند، و اگر متمكّن از بعضى از آنها نبود نااميد نگردد، بلكه با اتيان بقيّه آداب و شرايط دست به دعا بلند كند، إنّه هو الكَريمُ و إنّه هو المُجيبُ. | | ________ 📚. منابع و مصادر: ۱. مصباح الشریعه، ص ۷۶ ۲. مصباح الشريعة ، ص ۸۰ 🔰. @sire_salehan |
💎سالها دل طلبِ جام جم از ما می‌کرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸
‍﷽ 📌 تاثیر دوستی و مجالست! 📚 سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله سره در کتاب " امام شناسی ، ج۱ ، ص۱۸۰ " می فرمایند : ✍🏻 به تجربه ثابت است که معاشرت با نیکان به روی انسان اثر می گذارد؛ و معاشرت با بدان نیز موثر است؛ چه بسا شخص پاک فطرت و نیک کرداری که در اثر برخورد با رفیق نااهل، کم کم و رفته رفته آن صفای باطن خود را از دست داده، دلش تاریک ، و روحش خفه گردیده است؛ و بالعکس شخص زشت کرداری در اثر برخورد با صاحب دلی ، تغییر روش داده، و کم کم نیّت و بتبع آن افعالش صالح، و نیکو شده است. ❖ لذا در تعالیم اسلام بسیار وارد است که انسان خوب است با نیکان صحبت داشته باشد، و از انس و دلبستگی با اشرار خودداری کند، حتی مجالست یک جلسه در انسان موثر است، خواه به سکوت بگذرد، و خواه با مذاکره، چون تاثیر ارواح در یکدگر محتاج مذاکره نیست، دو روحی که با یکدیگر انس و ملایمت دارند هر یک به روی دیگری اثر می گذارند! 🔰 @sire_salehan |
💎. ما نبودیم و تقاضامان نبود لطفِ تو ناگفتۂ ما می‌شُنود رحمه الله @maktabe_vahy 🌸🌸🌸🌸