╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
موضوع: دو مهدی!!!
بزرگوار شما بگو بنده چطوری تحلیل ڪنم؟
🔺مهدی ڪه مادرش شاهزاده هست
🔺مهدی ڪه مادرش ڪنیز هست
🔺مهدی متولد مدینه
🔺مهدی متولد سامرا
🔺مهدی در آخر زمان مبعوث میشه
🔺مهدی ڪه ۱۲۰۰ سال بلڪه بیشتر مبعوث شده
🔺مهدی ڪه دو غیبت داره
🔺مهدی ڪه غیبتی داره
ڪدومش رو بپذیرم؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
بزرگوار شما باید ابتدا معیار تشخیص احادیث معتبر از نا معتبر را بدانید تا بدانید ڪدام را بپذیرید چون اینگونه نیست که هر حدیثی در هر کتابی ثبت گشته، واقعاً از ائمه علیهم السلام صادر شده.
از طرفی طبق تصریح امام صادق علیه السلام در تقابل دو حدیث که یکی مشهور و مورد اتفاق و دیگری شاذ و ناشناخته هست، حدیث مشهور را پذیرفته و حدیث شاذ را کنار می گذاریم که هر کس به احادیث شبهه ناک تمسک کند هلاک می شود: («وَ يُتْرَكُ الشَّاذُّ الَّذِي لَيْسَ بِمَشْهُورٍ عِنْدَ أَصْحَابِكَ فَإِنَ الْمُجْمَعَ عَلَيْهِ لَا رَيْبَ فِيهِ ... وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ ارْتَكَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ هَلَكَ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُ»: 📙الکافی ج1 ص68
🔶غیر از اینڪه حدیث را با غیر حدیث قاطی نڪنید.
🔶نیز بر ادبیات عرب واقف باشید تا با غلط خواندن متن، غلط هم ترجمه نڪنید.
🔶نیز از تفسیر به رأی خود داری ڪرده و چیزی بر معنای حدیث تحمیل نڪنید.
🔶اگر همه اینها را رعایت نمودید و باز مشڪلی برایتان ایجاد شد. من در خدمت هستم.
حال به سوالات شما بپردازیم:
💠(1) شاهزاده بودن مادر مهدی با ڪنیز بودن او هیچ منافاتی ندارد چون این شاهزاده طبق تصریح حدیث، در جنگ اسیر شده و به صورت ڪنیز وارد عراق گشته است.
💠(2) حدیث متولد مدینه منحصراً از اهل سنت نقل شده آن هم فقط توسط نعیم ڪه نزد خود اهل سنت اعتباری ندارد و در مضمون ڪاملاً منفرد است و تازه نگفته متولد مدینه بلڪه گفته: "مولده بالمدینة" ڪه می تواند به معنای محل رشد در مدینه باشد.
💠(3) مهدی در آخر الزمان همان مهدی 1200 سال پیش است و شما بین تولد او در 1200 سال پیش و مبعوث شدنش در آخر الزمان خلط ڪرده اید.
💠(4) مهدی ڪه دو غیبت دارد همان مهدی است ڪه غیبتی دارد زیرا غیبت مهدی در واقع یڪی بیشتر نبوده و تنها در 70 سالش نوابی داشته و در بقیه اش نداشته است. نه اینڪه واقعاً دوبار غائب شده باشد.
و الحمد لله.
🖊السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
40.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه شانزدهم :
نکته نهم : ادعای احمد نسبت به دوره فترت
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/7KS5A
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴 موضوع: بررسی حدیث پرچم یمانی
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد
خسته نباشید
من به یڪی از اتباع گفتم درسند حدیث وجوب اطاعت از یمانی یڪ نفر زیدی و
دو نفر واقفی وجود دارد و اون این جواب رو به من داد:
زیدیه؟
زیدیه 4 امامی هستن و اصلا امام زمان رو قبول ندارن
واقفیه هفت امامی هستن ... اگر نمیدونی بدون ...
در ضمن اهل بیت علیهم السلام در مورد امثال علی بن ابی حمزه و بنی فضال چی فرمودند؟ فرمودند: به روایاتشان عمل بڪنید نه به عقایدشان ...
اینم اگر نمیدونید برید بیشتر یا بهتر درس بخونید 👇👇
خبری معتبر هست ڪه موثوق الصدور باشه نه خبر ثقه ...
استاد جواب اینو 👆چی بدم؟! و سوال خودم هم اینه ڪه: زیدیه ڪه ۴ امامی هستند، اشتیاق و علاقه آنها نسبت به جعل حدیث واجب الإطاعه بودن یمانی چیست؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🔵 سلام علیکم. ما نگفتیم این حدیث را زیدیه یا واقفیه جعل ڪرده اند. بلڪه گفتیم اولاً سند آن بسیار ضعیف است و ثانیاً به اعتراف خود احمد، خبر واحد نمی تواند اعتقاد درست ڪند. ولی به هر حال زیدیه در یمن می زیسته اند و طبیعی است ڪه بخواهند درباره یمانی چیزی جعل ڪنند.
همچنانڪه واقفیه امام دوزادهم را قبول ندارند ولی قائم را ڪه قبول دارند لذا می توانند هر روایتی با عنوان قائم جعل ڪنند.
اینڪه اهل بیت علیهم السلام درباره علی بن ابی حمزه آن سخن را فرموده اند ڪذب محض است و لعنت بر ڪذاب
و بنو فضال تصریح به وثاقتشان شده است و ربطی به علی بن ابی حمزه ندارد ڪه هیچ توثیقی ندارد.
و البته درباره بنی فضال هم چیزی از اهل بیت نرسیده بلڪه یڪ راوی مجهول علی الاطلاق نقل ڪرده ڪه حسین بن روح گفته امام عسڪری علیه السلام چنین فرموده اند حال آنڪه اصلاً حسین آن امام را درڪ نڪرده است. بماند که این حدیث بر فرض ثبوت در مورد بنی فضالی است که وثاقت آنها نزد شیعه کاملاً مورد اتفاق است پس چه شباهتی بین آنها و بطائنی ملعون می باشد؟!
اما اینڪه خبری موثوق الصدور است ڪه ... اولاً این مبنایی است پس نمی توان به ڪسی ڪه مبنای وثوقی را قبول ندارد بی سواد گفت، ثانیاً مگر این روایت شرایط وثوق دارد؟ زیدی مذهبی از مجهولی از ڪذابی از هفت امامی یی حدیثی نقل ڪرده ڪه احدی چنین مضمونی نقل نڪرده است. این می شود موثوق الصدور؟!
🖊السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
38.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه هفدهم :
ادامه نکته نهم: (امر مخفی، امر جدید)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/7KS5A
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴 موضوع: خروج یمانی از یمن نیست؟!
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد اتباع احمد درباره خروج یمانی از یمن این مقاله را پخش می کنند: 👇
عن محمد بن مسلم قال دخلت علیٰ أبی جعفر (ع) وأنا أرید أن أسأله عن القائم من آل محمد فقال... وانه لاترد له رایه وان من علامات خروجه خروج السفیانی من الشام والیمانی (من الیمن) وصیحة من السماء فی شهر رمضان ومناد ینادی بإسمه واسم أبیه.
📗کتاب کمال الدین شیخ صدوق.
این تنها کتابیست که این عبارت (از یمن) را یاد کرده و داخل پرانتز گذاشته و سبب پرانتز کردن آن را در زیر نویس کتاب ذکر نکرده
در حالیکه درکتاب های متعدی که حدیث مذکور را از این کتاب نقل کرده اند عبارت "از یمن" وجود ندارد از جمله:
📗اعلام الوریٰ بأعلام الهدیٰ المؤلف: الشیخ الطبرسی الوفات ۵۴۸ه
📗کشف الغمة تألیف: ابن أبی الفتح الإربلی وفات ۶۹۳ ه
📗منتخب الأنوار المضیئة تألیف: سید بهاء الدین نجفی وفات ۸۰۳ ه
📗اثبات الهداة المؤلف: محمد ابن الحسن الحرالعاملی وفات ۱۱۰۴ ه ج ۳ ص ۴۶ ب ۱۹ ف ۳ ح ۲۰ نقل از کمال الدین،
و در باب : النصوص عن امامة صاحب الزمان ص۵ ح ۱۳۱ نقل از کمال الدین
📗بحار الأنوار تألیف: علامه مجلسی وفات ۱۱۱۱ ه -ج۵۱ ص ۲۱۸ ح ۱۶ نقل از کتاب کمال الدین
📗الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب تألیف: شیخ علی یزدی حائری وفات ۱۳۳۳ه ج ۱ ص۱۹۷
📗بشارة الإسلام تألیف: سید مصطفی کاظمی وفات ۱۳۳۶ه چاپ قم مکتبة الامین ص ۱۴۰
📗میکال المکارم تألیف: میرزا محمدتقی أصفهانی وفات ۱۳۴۸ه ج ۱ ص ۷۱
📗رجال ترکوا بصمات علی قسمات التاریخ، تألیف: سید لطیف قزوینی ص ۲۷۵
-----------------
اینها کتابهایی هستند که از کتاب کمال الدین نقل کردند و عبارت👈(از یمن)👉 را یاد نکردند، نتیجه اینکه این عبارت از اصل روایت نبوده و نیست و در مرور زمان به روایت اضافه شده.
⬇️↓↓▼↓↓⬇️
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
سلام علیکم
🔹اولاً مرحوم صدوق در کمال الدین چند روایت درباره یمانی ثبت کرده است:
¦|◥1) از محمد بن مسلم: خروج الیمانی من الیمن (کمال الدین ج1 ص328 ح7)
¦|◥2) از محمد بن مسلم: خروج الیمانی من الیمن (کمال الدین ج1 ص331 ح16).
در این دو ثبت عبارت من الیمن در پرانتز نیست و این دروغ بزرگ اتباع احمد است.
¦|◥3) از میمون البان: یمانی و سفیانی و ...: (کمال الدین ج2 ص649 ح1). در این نقل اشاره ای به محل خروج یمانی نشده اما این نمی رساند که خروج او از یمن نیست چون محل خروج سفیانی را هم ذکر نکرده، و الا کلمه "خروج" را هم نیاورده پس آیا می توان گفت که چون نگفته خروج سفیانی، سفیانی خروج ندارد؟
🔹ثانیاً اینکه گفته اند در اعلام الوری و کشف الغمة و منتخب الأنوار و إثبات الهداة و بحار الأنوار و بشارة الإسلام "من الیمن" نیست دروغ است.
¦|◥ این متن اعلام الوری ج2 ص292 می باشد: «خرج السفيانيّ من الشام، و اليمانيّ من اليمن».
¦|◥و این متن کشف الغمة ج2 ص534 می باشد: «خَرَجَ السُّفْيَانِيُّ مِنَ الشَّامِ وَ الْيَمَانِيُ مِنَ الْيَمَنِ».
¦|◥و این متن منتخب الأنوار ص176 است: «خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ مِنَ الشَّامِ وَ خُرُوجُ الْيَمَانِيِ مِنَ الْيَمَنِ».
¦|◥و این متن إثبات الهداة ج5 ص341 ح14 است: «خرج السفياني من الشام و اليماني من اليمن».
¦|◥و این متن بحار الأنوار ج52 ص192 ح24 می باشد: «خَرَجَ السُّفْيَانِيُّ مِنَ الشَّامِ وَ الْيَمَانِيُ مِنَ الْيَمَن».
¦|◥و این متن بشارة الإسلام ص140 هست: «خروج السفيانيّ من الشام، و اليماني من اليمن».
🔸جالب اینکه در هیچکدام از این ثبتها "من الیمن" در پرانتز هم نیست و جزء متن اصلی حدیث می باشد.
بله در کتاب بحار الأنوار ج51 ص218 نقل اول کتاب کمال الدین را بدون "من الیمن" ثبت کرده است نه نقل دوم را که ما متن و آدرسش را بیان کردیم.
✔️ اما اتباع احمد با فریبکاری طوری جلوه می دهند که یک نقل بیشتر وجود ندارد و همان هم بدون این فقره است.✔️
🔹ثالثاً باید دانست: گذاشتن کلمه در پرانتز به معنای این نیست که بعضی نسخه های کتاب فاقد آن بوده است
چون اگر اینگونه باشد حاشیه زده و در پاورقی تذکر می دهند که در فلان نسخه این کلمه نیست، بلکه پرانتز را از این جهت می گذارند که بگویند بعضی از کتابهایی که از این کتاب نقل کرده اند فاقد این کلمه یا این عبارت می باشند و این از بی سوادی اتباع نسبت به قوانین چاپ است. بماند که ما عرض کردیم اصلاً این کلمه در پرانتز نیست و آنها فقط دروغ گفته اند.
🔹رابعاً اینکه گفته اند خروج یمانی از یمن منحصر به نقل کمال الدین و حدیث محمد بن مسلم است دروغ بزرگ دیگری است بلکه این مساله لا اقل در 9 روایت تصریح و در یک روایت تلویح شده که یمانی از یمن خروج می کند.
⬇️↓↓▼↓↓⬇️
¦|◥**تصریح: حدیث اول**: کمال الدین ج1 ص328 ح7،
¦|◥حدیث دوم: کمال الدین ج1 ص331 ح16 از امام باقر علیه السلام،
¦|◥حدیث سوم: کفایة المهتدی ص661 از امام صادق علیه السلام،
¦|◥حدیث چهارم: عیون الحکم ص244 ح4642،
¦|◥حدیث پنجم: الغیبة للنعمانی ص277 ح60،
¦|◥حدیث ششم: کفایة المهتدی ص647، ¦|◥حدیث هفتم: الغیبة للنعمانی ص39-40،
¦|◥حدیث هشتم: تقریب المعارف،
¦|◥حدیث نهم شرح الأخبار ج3 ص359 تلویح: أمالی الطوسی ص661
🔹خامساً از همه اینها گذشته، به صورت طبیعی وقتی کسی را فقط با عنوان شهرش معرفی کرده اند و برای او خروجی دانسته اند اما مکان خروجش را نگفته اند کاملاً روشن است که مکان خروج همان شهرش می باشد و به خاطر وجود این قرینه بوده که محل خروج را نگفته اند. مثلاً وقتی گفته می شود خراسانی خروج می کند و نمی گویند از کجا، ظهور در این دارد که از خراسان خروج می کند نه از ترکیه و الا تذکر می دادند.
و الحمد لله رب العالمین
🖊السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
38.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه هجدهم :
نکته دهم : وجود روایات متعارض
(تطبیق مرجحات تعارض بر حدیث وصیت)
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/7KS5A
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام استاد.
یڪی از اتباع درباره ڪلمه «جماعة» ڪه در اول سند حدیث وصیت آمده اینگونه گفت:
منظور از «جماعة» چند نفر از جمله ابن عبدون است. شما میدونید ڪه ابن عبدون مشهور به این هست ڪه تمام احادیثی ڪه ایشون نقل میڪنند تماماً صحیح هست. و ایشون مشهور به رد ڪردن احادیث هستند. و علما اصطلاحاً به ایشون چڪ سفید امضا دادن.
جواب این ادعا چیست؟ ❓
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
پاسخ: سلام علیکم. این حرف دروغ محض است زیرا ابن عبدون حتی توثیق صریح هم ندارد و فقط چون استادِ نجاشی بوده و آقای خوئی همه اساتید نجاشی را ثقه می دانسته اند او را دارای وثاقت معرفی کرده اند: هو ثقة، لأنه من مشايخ النجاشي.
البته گمان من اینست که این آقا به علت کم سوادی یا فریبکاری، ابن الغضائری را با ابن عبدون اشتباه گرفته یا از عمد به اشتباه انداخته.
چون کسی که مشهور به رد کردن وثاقت روات بوده و نه احادیث، ابن غضائری است نه ابن عبدون.
خوب است این را هم بدانید که علما نه تنها ابن عبدون و ابن غضائری که هیچ کس را به این نحو تایید نکرده اند که «تمام احادیثی که نقل می کند تماماً صحیح است»!!!
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
33.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه نوزدهم :
ادامه نکته دهم: (احادیث حصر عدد در خود کتاب غیب طوسی)، نکته یازدهم: رویکرد جمع بین احادیث ناسازگار
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/7KS5A
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
🔴موضوع :منکر مهدی موعود
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
سلام وقت شما بخیر...
استاد یڪ روایتی از آلبانی نقل شده متنش به این صورت هست《منڪر مهدویت منڪر الوهیت خداوند است》
📘سلسلة الاحادیث الصحیحه ج۴،ص۱۰۳
و ما مثل هولاء المنڪرین جمیعا عندی الا ڪما لو انڪر رجل الوهیه الله عزوجل👍بدعوی انه اوعاها بعض الفراعنه!
📘سلسلة الاحادیث الصحیحه ج۳ ،ص۴۳
او میگوید منڪر مهدی بخاطر ادعای مهدیان دروغین نزد من مانند ڪسی است ڪه الوهیت خدا را انڪار ڪند،چون فرعون ادعای الوهیت ڪرده است!
می شود این را توضیح دهید؟
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖊️السیّــدمہــدےمجــتہـدسیســتانے:
سلام علیڪم. این روایت نیست بلڪه ڪلام خود آلبانی می باشد.
او می گوید: خروج مهدی موعود اینقدر قطعی و محڪم است ڪه مانند قطعی بودن وجود خداست.
بعد ڪنایه می زند ڪه بعضی منڪر اصل مهدویت می شوند چون چند نفر به دروغ ادعای مهدویت ڪرده اند و آلبانی می گوید : این مثل آن می باشد ڪه ڪسی منڪر وجود خدا شود چون بعضی فرعون ها به دروغ ادعای خدایی ڪرده اند.
و این ڪلام متینی است.
✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧
44.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه بیستم :
نکته دوازدهم: واقعه تصحیف، بررسی حدیث لوح جابر
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/7KS5A
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→ @sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
موضوع: مهدیین همان نقبا هستند!
سلام استاد.آیا می توان گفت مهدیین همان نقبای امام زمان علیه السلام در زمان خود ایشان هستند؟چون در روایتی از سلمان داریم ڪه همه پیامبران دارای دوازده نقیب بوده اند و نقبای پیامبر همان دوازده امام اند، همچنین پیامبر اسلام در پیمان عقبه دوازده نقیب معین ڪردند، و احادیثی داریم ڪه برای هر یڪ از ائمه نقبایی ذڪر ڪرده اند و می توان گفت دوازده نفر بوده اند، و حدیثی هم در مورد امام زمان هست ڪه از وجود یازده نقیب و یڪ وزیر برای ایشان سخن می گوید، و مراد حدیث ابو بصیر ڪه دوازده مهدی را بعد از قائم می شمرد بعدیت رتبی است نه زمانی؛ یعنی در زمان خود امام زمان هستند اما رتبه امامت ندارند.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖊السیّـدمہــدےمجــتہـدسیســتانے:
سلام علیڪم. خیر بزرگوار، آنچه گفتید قابل اثبات نیست:
(1) احادیثی ڪه ذڪر می ڪنید نوعاً فاقد اعتبار سندی هستند و با واقعیت تاریخی هم سازگاری ندارند. براستی از آدم تا خاتم، به غیر از حضرت موسی و عیسی علیهما السلام و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ڪدام پیامبر دوازده نقیب داشته است؟ آدم؟ شیث؟ اشعیا؟حزقیل؟ چه ڪسی؟
(2) همچنین ڪدامیڪ از ائمه علیهم السلام دارای دوازده نقیب بوده اند؟ با ذڪر دلیل نام ببرید.
امیر المومنین علیه السلام؟ ڪه ارتد الناس بعد النبی إلا ثلاثة أو أربعة أو سبعة. امام سجاد علیه السلام؟ ڪه حواریون ایشان چهار تا شش نفر ذڪر شده اند. ڪدام امام؟
(3) شما از طبقات ابن سعد آوردید ڪه پیامبر در پیمان عقبه دوازده نقیب از انصار مدینه داشته اند، بعد به حدیث سلمان استناد ڪردید ڪه نقبای پیامبر همین دوازده امام هستند.
خوب از ضمیمه ڪردن این دو نقل به هم ڪه 24 نقیب برای پیامبر به اثبات می رسد نه 12 تا!!!
(4) حدیث ضعیفِ ابوبصیر تصریح ڪرده ڪه بعد از قائم 12 مهدی است درحالیڪه حدیث نقبای امام زمان علیه السلام (ڪه این هم سندش نامعتبر است)می گوید 11 نقیب و یڪ وزیر در زمان خود قائم هستند، و بعدیت همیشه صریح در زمان است مگر قرینه محڪمی بر خلافش وجود داشته باشد تا بر بعدیت رتبی حمل شود.
و روایت 11 نقیب وقتی می تواند قرینه بر بعدیت رتبی قرار داده شود ڪه اعتبارش ثابت باشد و الا چگونه حدیثی ڪه خود سند ندارد می تواند قرینه بر حدیث بی سندی دیگری قرار گیرد؟! ذڪر اینڪه لازم است ڪه خروج از اصطلاح هر چه بزرگتر باشد، قرینه اش هم باید محڪمتر باشد.
نتیجه اینڪه:با وجود تعداد اندڪ، ضعف شدید سند و شذوذ محتوای روایات مهدیین، این روایات هرگز قابل پذیرش نیست و نیازی به چنین توجیهاتی هم ندارد.
باسپاس فراوان از توجه شما به سخنان حقیر ڪه واقعاً نزد بنده عزیز هستید.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
38.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه بیست و یکم :
نکته: سیزدهم: اعتبار سنجی کتاب غیبت شیخ طوسی، نکته چهاردهم: سوء استفاده فرقه ها از قرآن و روایات
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://www.aparat.com/v/9jt7J
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─
╭─┅═ঊঈ👥ঊঈ═┅─╮
#پرسش_وپاسخ
╰─┅═ঊঈ♦️ঊঈ═┅─╯
⊹━━❁ #سوال_ڪاربر ❁━━⊹
موضوع: حدیثِ مسحِ حلقوی!!!
سلام استاد
(1) عن رسول الله (ص) أنه قال: يحشر الله أمتي يوم القيامة بين الأمم غرا محجلين من آثار الوضوء:
رسول الله (ص):
خداوند امت من را در روز قیامت از بین امتها به صورت جمعی رو سفید که آثار وضو در پاهایشان به صورت حلقوی نمایان است محشور میڪند.
مستدرڪ الوسائل ج۱ ص۳۵۷
(2) ثقهی محدثین مرحوم شیخ عباس القمی در ڪتاب ڪلیات مفاتیح الجنان زیارت امیر المؤمنین (ع): السلام علیڪ یا أمیر المؤمنین؛ ویعسوب الدین؛ و قائد الغر المحجلین). یعنی: امیر گروهی رو سفید و حلقوی. ڪتاب مفاتیح الجنان زیارة أمیر المؤمنین علیه السلام صفحة 684 ، عیون اخبار الرضا ج۲ ص271
میشه در مورد این دو حدیث توضیح بدید.
⊹━━❁ #پاسخ_استاد ❁━━⊹
🖊السیّــدمہـــدےمجـــتہـدسیســـتانے:
سلام علیڪم.
(1) این دو حدیث کاملاً غلط ترجمه شده است. اثر وضو چه ربطی به حلقوی دارد؟
غر یعنی پیشانی سفیدان و محجّل به اسبی می گویند که سفیدی در دستها و پاهایش تا مچ بالا رفته. و این ڪنایه از آنست ڪه صورت و دستها پاهای آنها از اثر وضو سفید و نورانی است.
«الغُرُّ»: جمع الأغرّ، من الغُرّة: بياض الوجه.
📕 مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج5 ؛ ص204
الغر المحجلون أي بيض مواضع الوضوء من الأيدي و الأقدام، استعار أثر الوضوء في الوجه و اليدين و الرجلين للإنسان من البياض الذي يكون في وجه الفرس و يديه و رجليه، انتهى.
«الغُرُّ»: جمع الأغرّ، من الغُرّة: بياض الوجه. و «المُحَجَّلُ»: هو الذي يرتفع البياض في قوائمه إلى موضع القيد و يجاوز الأرساغ- جمع الرُسُغ، و هو المفصل ما بين الساعد و الكفّ أو الساق و القدم. راجع: النهاية، ج1 ص346 (حجل)؛ و ج3 ص354 (غرر).
(2) در حدیث دوم که اصلاً سخنی از آثار وضو وجود ندارد و حدیث اول نیز بدون هیچ سندی فقط و فقط توسط فرقه اسماعیلیه نقل شده است و درباره تمام امت پیامبر سخن می گوید نه چند نفر پیرو احمد بصری در قرن 15.
بله اتباع احمد بصری می خواهند بگویند چون سفیدی تا مچ پا بالا رفته پس مسحشان دور مچ پا هم بوده!!! در حالیکه محجل یعنی تمام پایش سفید است تا نه فقط مچ، لذا اگر هم بخواهد بر کسی صدق کند بر اهل سنت صادق است که تمام پا را تا مچ می شویند که البته عرض شد این حدیث بی سند تنها و تنها توسط فرقه اسماعیلیه نقل شده و ربطی به شیعه ندارد. غیر از اینکه آنها غافل اند که معنای محجل، سفید بودن دستها و پاها با هم است نه فقط پاها. خوب اگر معنای حدیث این باشد که پاهای آنها تا مچ نورانی است چون مسح حلقوی می کشیده اند، با سفید بودن دستها تا مچ چکار می کنند؟! آیا دستها را هم فقط تا مچ می شسته اند؟!! بماند که وضوی شیعه توسط خود اهل بیت علیهم السلام به صورت واضح بیان شده و با تمسک به این عبارات مبهم نمی توان وضوی حلقوی! ثابت کرد.
⊹✧⊹━━⊹❁•👥•❁⊹━━⊹✧⊹
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
#فیلم
🎙️ #فهرست_دوم_فیلم
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
🔴 چهارده نکته ابتدایی شماره دو: (شامل یازده فیلم)
🔰• ڪلیڪ ڪنید:👇
••|♦️جلسه 11:
نکته(5): یقین عقلایی، پایه اعتقاد
نکته (6): اقسام ثبت حدیث
••|♦️جلسه 12:
نکته(7): اعتقاد شیخ صدوق درباره قائم و مهدیین
••|♦️جلسه 13:
ادامه نکته(7): اعتقاد شیخ طوسی درباره قائم و مهدیین
نکته (8):حقیقت حدیث
••|♦️جلسه 14:
ادامه نکته(8):معرفی کتب ضعیف در حدیث
••|♦️جلسه 15:
چه حدیثی متواتر است؟
••|♦️جلسه 16:
نکته(9):ادعای احمد نسبت به دوره فترت
••|♦️جلسه 17 :
ادامه نکته(9):(امر مخفی، امر جدید)
••|♦️جلسه 18 :
نکته(10) : وجود روایات متعارض
(تطبیق مرجحات تعارض بر حدیث وصیت)
••|♦️جلسه 19 :
ادامه نکته(10):(احادیث حصر عدد در خود کتاب غیب طوسی)
نکته (11):رویکرد جمع بین احادیث ناسازگار
••|♦️جلسه 20:
نکته(12):واقعه تصحیف، بررسی حدیث لوح جابر
••|♦️جلسه 21:
نکته(13):اعتبار سنجی کتاب غیبت شیخ طوسی
نکته (14):سوء استفاده فرقه ها از قرآن و روایات
🎧⊹❁🎬⊹❁🎥⊹❁🎬⊹❁🎧
@sistanymogtahed ☜ڪانال
❥═❁🌺❥═༅༅═┅─
48.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▦⃨⃟݊🌼🌿̸݊ ꦿ﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•
••|📽️ #فیلم #سخنرانی
••|📗تدریس خلاصه کتاب لوح و قلم
••|🎙با ڪارشناسۍ
••| #استادسیدمهدیمجتهدسیستانی
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
[بررسی انحرافات جریان احمد الحسن]
••|♦️جلسه بیست و دوم :
بررسی راویان حدیث وصیت: جماعة، حسین بزوفری، علی بن سنان
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
📲مڪانبرگزارۍ:
🌐#شبڪه_ثامن
شبڪهجهانیامامرضا علیه السلام
https://m.aparat.com/v/WURHz
┄┄┅━⊹༅✿༅⊹━┅┄┄
ڪانالعلمۍتحقیقاتۍ
شڪستیمانۍ
→@sistanymogtahed
─┄═❁🌼❥═༅༅═┅─