هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
🅾 #ماهنامه_مجازی_المرسلات (پربازدیدترین و مهمترین پست هایی که در ماه قبل در کانال منتشر شده است)
👈 شماره دوم، تیر 98
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
♨️♨️ متون و بیانات برگزیده
📝 اسلام شناس واقعی کیست؟/امام خمینی (ره)
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5536
📝 حد سکوت و اعتزال/امام خمینی(ره)
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5426
📝 حوزه را اراده شما و خواست شما به وجود میآورد/رهبر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5403
📝 پیمودن ره پنجاه ساله و صدساله عرفا در طول مدت چند صباحِ جبهه/رهبر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5412
📝 نکاتی مهم در باب فقه هنر/رهبرانقلاب
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5438
📝 سید احمد بکاء و صدای قرآن نیمه شب/رهبرانقلاب
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5457
📝 نقش حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) در قم شدن قم/رهبرانقلاب
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5470
📝 مدارس و مراحل تحصيل حوزوی آیت الله خامنه ای
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5483
📝 مراقب باشید که فسیل نشوید/ رهبرانقلاب
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5501
📝 حوزه باید با سبکهای نوین تحقیق آشنا بشود/رهبرانقلاب
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5548
📝 نسبتمان با نظرات غربی چه باشد؟/رهبرانقلاب
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5562
📝 پیام به مناسبت رحلت فقیه عارف و پیرمراد جوانان پاکباز جبهه آیت الله بهاءالدینی/رهبرانقلاب
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5570
📝 بخشی از یکی نامه های علامه طباطبایی به علامه طهرانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5523
📝 قدرت شگرف جوابگويى فقه اسلامى به مسائل جديد/شهید مطهری
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5517
📝 محاسبه، مراقبه می آورد و مراقبه، حضور و حضور، فتوح به دنبال دارد/علامه حسن زاده
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5448
📝 افاضه امام رضا (ع) به علامه حسن زاده
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5546
📝 نامه سید علی قاضی(ره) در ورود به ماه ذی القعده
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5478
📝 تفسیر فلسفی علامه طباطبایی از آیه کیف مد الظل/ آیت الله جوادی آملی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5409
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
♨️♨️ پای درس اساتید (بریده های صوتی)
🔊 اشاره به برخی از معارف اسلامی که فهم آن مبتنی بر فهم اصالت وجود و حقیقت ربط است/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5406
🔊 دانشگاه تمدن ساز در گام دوم انقلاب/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5418
🔊 چند نکته مهم در روش تحصیل علم اصول خصوصا کتاب کفایه الاصول/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5458
🔊 چرایی، چیستی و چگونگی تحصیل ملکه استنباط/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5466
🔊 یک نمونه از تأثیر علم فلسفه در انسان شناسی/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5481
🔊 مدل یابی و سازمان یابی، پژوهش در مسیر اجتهاد/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5494
🔊 نگاهی به جایگاه و ارزش "شهرت" و "اجماع" در نظام استنباطی شیخ انصاری/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5502
🔊 دیدگاه شهید مطهری در نقد مسئله ضمیر ناخودآگاه از نگاه فروید/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5525
🔊 نکاتی مهم در روش تحصیل رسائل و علم اصول/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5532
🔊 نماز توبه یکشنبه ذی القعده/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5542
🔊 تبیین "موضوع" و "دلیل" ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (ره)/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5552
🔊 عقل منبع است یا قطع آور؟/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5578
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی؛ ارائه تئوری اسلام ناب انقلابی در برابر اسلام قاعدین و اسلام التقاطی/سیدمحمدهاشمی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5497
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
♨️♨️ مجموعه جلسات و دروس
📣 تفسیر سوره حمد/امام خمینی (ره)
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5566
📣 اعتدال در بینش و عمل/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5424
📣 تدریس کتاب المنطق مرحوم مظفر/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5442
📣 مبانی حکمت متعالیه
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5455
📣 علم حسی و آغاز فلسفه/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5491
📣 مجموعه جلسات تدریس کتاب الموجز و اصول الفقه/استاد علی فرحانی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5561
📣 جمع بندی و آمادگی حرکت علمی در اصول فقه پس از گذراندن کتاب الموجز/سید محمد هاشمی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5476
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
♨️♨️ مشاوره مجازی
🍁 آیا حتما قبل از حکمت متعالیه باید حکمت سینوی را خواند؟/عباس افروزی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5449
🍁 تو شروع کن! خودت می دانی چکار کنی/محسن ابراهیمی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5405
🍁 چرا و چگونه "تقریر" بنویسیم؟/سید محمد هاشمی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5420
🍁 طرحی برای دوران گذار حوزه های علمیه/محسن ابراهیمی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5413
🍁 برای مبلغ شدن در چه دروسی باید قوی باشیم؟/سجاد انتظار
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5495
🍁 ورود طلاب به دستگاه قضا و سایر وظایف اجتماعی/محمدمهدی مقدسی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5503
🍁 پیرامون جایگاه کتب حوزوی/محمدمهدی مقدسی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5538
🍁 سیر دروس اصول فقه استاد علی فرحانی و ویژگی های آن/محمدمهدی مقدسی
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5558
🍁 پیرامون تصور صحیح لوازم یک مسئله/سید مجتبی جواهری
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5529
🍁 شهید مطهری (ره) الگوی جوانان و نوجوانان/ناصرقیلاوی زاده
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5573
🍁 برخی از سوالات شما که توسط مشاورین کانال پاسخ داده شد.
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5421
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
♨️♨️ یادداشت و مقاله
🔅 قاعده الواحد (2)/سجاد انتظار
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5400
🔅 قاعده الواحد (3)/سجاد انتظار
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5443
🔅 قاعده الواحد (4)/سجاد انتظار
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5488
🔅 معرفی کتاب معراج نامه بوعلی سینا/سیدمجتبی جواهری
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5505
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
♨️♨️ کتابخانه دیجیتال
📚 پیشوای صادق/ رهبر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5433
📚 حواشی علامه طباطبایی بر کتاب بحارالانوار
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5465
📚 معراج نامه/بوعلی سینا
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5505
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
♨️ ماهنامه مجازی، شماره اول، خرداد 98
🆔 https://eitaa.com/almorsalat/5444
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
❓ #سوال_شما
🔅 در تقسیم وضع به حسب لفظ اگر معیار این باشد که گاهی تصور حین الوضع نوع و جامع مصادیق است که میشود وضع نوعی پس ما قسم ثانی وضع که تصور حین الوضع با موضوع له یکی هستند و تصور حین الوضع جامع موضوع له نیست را خارج کردیم پس باید وضع کلی کلی در وضع شخصی آید چرا که لفظ موضوع متصور شده بنفسه و بشخصه در حالی که این را کسی نگفته است.
🔅 استاد گفتند جامع گاهی از جنس مصادیق هستند که کلی و فرد نام دارند و گاهی از جنس مصادیق نیستند که این خود دو قسم است گاهی عنوان و معنون ها کلی و فرد هستن و بعضی نیستند بنده نتوانستم این دوقسم را تصور کنم فرق عنوان معنون اولی را باکلی و فرد تصور کنم.
ممنون میشم پاسخ بدید
📌📌📌📌📌📌
✅ #پاسخ_مشاور: سید مجتبی جواهری @smojtabaamin
🔹سلام و وقت بخیر
🔹سوال اولتون رو دقیق متوجه نشدم و حدس می زنم تقسیم وضع به حسب لفظ با تقسیم وضع به حسب معنا اشتباه شده
🔹توضیح تدریس استاد اینه:
🔸وضع از جهتِ «لفظ» به «وضع شخصی» و «وضع نوعی» تقسیم میگردد.
🔸هنگامی که واضع خودِ لفظ را (بِشَخصِه) تصور نماید و آن را برای معنایی وضع کند، وضع «شخصی» است؛ مثلاً لفظ «زید» را تصور میکند و آن را برای فرد خاصّ قرار میدهد یا لفظِ «انسان» را تصور و آن را برای معنای کلّی انسان وضع میکند.
🔸در صورتی که هنگام وضع، خودِ لفظ بِشَخصه تصور نشود؛ بلکه واضع آن را از دریچۀ عنوانی تصور نماید و برای معنایی وضع کند، وضع «نوعی» است؛ مثلاً وضع «هیئتِ فعل ماضی» برای «رابطۀ بین فعل و فاعل در زمان گذشته» وضع نوعی است؛ زیرا این هیئت به خودیِ خود قابل تصوّر نیست و همیشه در ضمن مادّههای مختلف مانند «ض ر ب»، «ن ص ر» و ... محقق میشود. لذا هیئت در ضمنِ مادّۀ خاصّ «ف ع ل» را عنوانی برای اشاره به این هیئت قرار میدهیم و به واسطۀ آن، هیئت را تصور میکنیم.
🔹 نسبت به سوال دومتون درباره تفاوت این دو رابطه در این مرحله از علم اصول توضیحی بیان می کنم ولی این مسأله در مراحل بعدی عمیق تر میشه و در فلسفه که به صورت کامل با مبانیش آشنا می شید. فعلا برای تصور بهتر این رو می نویسم:
🔸 انطباقِ کلّی «انسان» بر «زید»، دلالت کلّی بر فرد است. در این نوع دلالت اگرچه افراد دارای ویژگیهای شخصیِ مختلفی (از قبیل زمان، مکان، رنگ، اندازه و ...) هستند؛ اما کلّی «انسان» بدون نیاز به هیچگونه تأمّلی بر ذاتیات «زید» منطبق میشود؛ اما در دلالت عنوانِ مستقل بر غیر مستقل، رابطه اینچنین نیست؛ زیرا غیرمستقل ذات و ذاتیات ندارد که مستقل بر آن منطبق شود. جنس عنوان با جنس معنون متفاوت است و انطباق وجود ندارد؛ بلکه عنوان علامتی است برای دلالت کردن بر معنون. در کلیّ و فرد منشأ انطباق واقعی است؛ لذا بدون تأمّل و تفکر بر یکدیگر منطبق هستند؛ اما در دلالتِ مستقل بر غیر مستقل چون بین آنها رابطۀ واقعی وجود ندارد با تأمّل و تفکر، یکی بر دیگری دلالت میکند. در عنوان و معنون «انطباق» وجود ندارد؛ یعنی چون جنس آنها متفاوت است مرآت و آینهای نیست که بتواند مرئی را در خود نمایش دهد؛ بلکه تنها عنوان بر معنون اشاره میکند (عنوانِ مُشیر معنون است)؛ برخلاف کلّی و فرد که کلّی بر افراد منطبق میشود و از افراد خودش حکایت میکند.
#اصول
#مشاوره_مجازی
#پای_درس_استاد
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
❓ #سوال_شما
🌐 سلام علیکم وفقکم الله لکل خیر
🌐 برای فهم درس، استاد فرحانی روش دادن که گفتن تصور موضوع، تصور محمول، تصور نسبت، سپس تصور لوازم کنید. یک کم تصور نسبت و تصور لوازم سخت است. نمی دونم چگونه اینها را تصور کنم. میشه کمی بنده را توجیه کنید؟
🌐 این روش برای فهم دروس که استاد فرحانی توصیه می کنند، کمی مشکله اگه میشه وقت دارید لطف به بنده کنید کمی مطلب را شرح کنید.
🌐 با تشکر از شما استاد عزیز
📌📌📌📌📌
✅ #پاسخ_مشاور: سید مجتبی جواهری @smojtabaamin
🔸 سلام علیکم
🔸ببینید من یه مقدار می تونم براتون توضیح بدم ولی مهم اینه که شما بتونید به صورت تجربی این مطالب رو در یک علم به کار ببرید. آن وقت خودتون به این روش مسلط میشید. چون در هر علمی اقتضائات متفاوتی هست.
🔸یه مثال از علم منطق می زنم. فرض کنید در علم منطق به ما یاد می دهند که در قیاس باید از یقینیات استفاده کنیم.
در این گزاره ما یک معنایی از یقینیات داریم و یک معنایی از قیاس. باید مطلب "ما"ی هر کدام از این معانی را کار کنیم. مثلا باید بدانیم که:
👈یقینیات چیست؟
👈چه اقسامی دارد؟
👈ملاک تفکیک یقینیات از مشهورات چیست؟
👈یقینیات با چه ملاکی تقسیم می شوند؟
👈آیا میان یقینیات نیز اولویتی وجود دارد؟
👈یقینیات در منطق چه جایگاهی دارد و مقسم آن چیست؟
🔸بعد از اون باید
👈قیاس رو بشناسیم؟
👈جایگاه قیاس در علم منطق چیست؟
👈چرا به قیاس تمسک می کنیم؟
👈شروط قیاس چیست؟
👈و مطالبی که مربوط به شناخت قیاس است.
🔸 پس از این حالا می خواهیم بدانیم که:
👈رابطه قیاس با یقینیات چیست؟
👈چرا ما از یقینیات در قیاس استفاده می کنیم؟
👈چرا در قیاس نمی توانیم از همه مواد استفاده کنیم؟
👈آیا همه یقینیات می تواند به عنوان ماده قیاس قرار گیرد؟
👈شرایط ماده استدلال برای پذیرفتن صورت چیست؟
🔸دسته اول سوال ها مربوط به موضوع و دسته دوم مربوط به محمول و دسته سوم مربوط به رابطه موضوع و محمول بود
🔸 حالا می خواهیم بررسی کنیم که:
👈قرار گرفتن یقینیات در قیاس چه لوازمی دارد؟
👈استفاده از یقینیات در قیاس چه تأثیری در نظام عرض ذاتی می گذارد؟
👈آیا نتیجه برهانی که صورت آن قیاس است و ماده آن از یقینیات است محمول بالضمیمه است یا من صمیم؟
👈درواقع استفاده یقینیات در قیاس چه لوازمی می تواند در علم منطق داشته باشد؟
🔸به این قیبل سوالات میگن "لوازم". چون به نوعی رابطه اصل بحث با مسائلی است که در علم منطق مطرح می شود. یعنی جایگاه کلی محل نزاع در نسبت با دیگر مطالب منطقی
🔸 برای این که آشنایی دقیقتری پیدا کنید پیشنهاد می کنم از صوتهای درسی استاد فرحانی استفاده کنید و بعد از اون به صورت مشاوره ای با یکی از مشاوران کانال در ارتباط باشید. مثلا نوارهای الموجز رو گوش کنید و بعد از اون با دقت در توضیح مطلب "ما"یی که استاد از مفاهیم بیان می کنند از آموخته ها تون تقریر نویسی کنید. بعد می تونید با مشاورها صحبتی داشته باشید تا در هر بحث از هر علم به شما نشان بدهند که چگونه باید این روش رو پیاده کنید.
(حقیر هم می تونم در خدمتتون باشم حتی با تماس اینترنتی و اسکایپ و ...)
🔸 بعد از مدتی به خودآگاهی می رسید و ذهنتون نسبت به این روش حساس میشه و دیگه با غفلت از مطلب "ما" در هیچ علم یا بحثی ورود نمی کنید.
🔸 این روش در نظام سازی و دسته بندی دقیق مطالب علمی کمک زیادی بهتون میکنه.
🔸 قدر این دوران رو بدونید. خیلی از دوستانی که به بنده پیام می دهند الآن درس خارج هستند و دائما ابراز تأسف می کنند که باید دوباره دروسشون رو مجدد بخونند و معتقدند آموخته هاشون اولاً فاقد دسته بندی و نظم است ثانیاً مجزا از یکدیگر و بدون ارتباط به هم در ذهنشون تلنبار شده. در حالی که نظام فکری نیاز به اولا فهم مطالب ثانیا ربط میان آموخته ها داره. چه به دنبال فراگیری نظام فلسفی باشیم و چه به دنبال دستیابی به نظام استنباطی و ملکه اجتهاد.
#مشاوره_مجازی
#هدایت_تحصیلی
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♦️ معرفی رساله فارسی معراج نامه بوعلی و اشاره به جایگاه معنوی امیرالمومنین(ع)
🔰سید مجتبی جواهری
🔅🔅🔅🔅
🔹ابْن سینا، ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا (۳۷۰-۴۲۸ق) میراث گسترده و عمیقی از خود به یادگار گذاشت که بزرگان عرصه علم و حکمت به فهم و تفسیر آن ها افتخار کرده اند.
🔹در این چند خط قصد دارم ابتدا یکی از رساله های #فارسی ایشان را معرفی کرده سپس به بهانه یک اشاره ظریف و لطیف این رساله را با یکدیگر مرور کنیم.
🔹 #بوعلی رساله ای در کیفیت #معراج پیغمبر اکرم (ص) به زبان فارسی به رشته تحریر درآورده که مشهور به «معراج نامه» است. او در این رساله با استناد به روایت: «نحن معاشر الانبياء امرنا ان نتكلم الناس على قدر عقولهم» به دنبال تفسیری عقلانی و روحانی از معراج نبی (ص) است. از این رو بسیاری از تعابیر حدیث معراج را به مضامین روحانی و عقلانی تفسیر می کند. او معتقد است حقیقتی که پیغمبر (ص) از آن سخن می گویند امری معنوی و معقول است ولی بازگو کردن آن برای مخاطبین تنها با تجسم در عالم محسوسات ممکن بود چرا که خرد عامه مردم از محسوسات تبعیت می کند:
🔸« پس آنچه نبى دريابد از روح القدس #معقول_محض باشد و آنچه بگويد #محسوس باشد بتربيت و وهم آراسته چنانكه گفت «نحن معاشر الانبياء امرنا ان نتكلم الناس على قدر عقولهم»و معقول مجرد بعقل مجرد ادراك توان كردن و آن دريافتن بود نه گفتن پس شرط انبيا آنست كه هر معقول كه دريابند در محسوس تعبيه كنند و در قول آرند تا امت متابعت آن محسوس كنند و برخوردارى ايشان هم معقول باشد ليكن براى امت نيز محسوس و مجسم كنند و بر وعد و اميدها بيفزايند و گمانهاى نيكو زياده كنند تا شرط! بكمال رسد و تا قاعده و ناموس #شرع و اساس عبوديت منحل و مختل نشود و آنچه مراد نبى است پنهان نماند...»
🔹او سعادت حقیقی انسان را ثمره تربیت عقلی دانسته و شرف و کمال عقل را گذر از محسوسات می خواند:
@almorsalat
🔸«... هر علمى كه بنفس رسد و هر سعادت كه از نفس پديد آيد همه ثمره تربيت عقلست و عقل براى آنست تا بواسطه او سعادت علم را بنفس ميرساند و نفس براى آنكه تا بمدد آن معقولات را از ميان محسوسات جدا كند و بعقل رساند كه عقل را با محسوسات كارى نيست زيرا هر چه محسوس است در مرتبه شرف و كمال نيست بلكه كمال و شرف و بزرگى معقول راست و عقل هميشه روى بر بالا دارد بزير ننگرد و از شريف بخسيس نيايد اما مددى داده است نفس را از خود كه مصلحت عالم زيرين و محسوسات را او تربيت ميكند و او را عقل مكتسب مىخوانند پس شرف آدمى بدو چيز است:بنفس ناطقه و بعقل و اين هر دو نه از عالم اجسامند بلكه از عالم علويند و متصرف بدنند نه ساكن بدن كه قوتهاى مجرد بسيط را حيز و مكان نخواهد بود و ليكن اثر ايشان بدن را بنظام ميدارد ...»
🔹فارغ از این که چه برهانی بر این مطلب داشته و مبانی آن چیست، توجه شما خواننده محترم را به این نکته جلب می کنم که او در نهایت، سفر پیغمبر اکرم(ص) در معراج را امری غیرجسمانی دانسته و آن را گذر از محسوسات و #سلوک در معقولات می خواند و این نظریه را به حقیقت #قرآن نیز سرایت می دهد:
🔸« ببايد دانست كه اثبات قول در آن جانب محال بود پس كلام ايزدى كشف معنى است كه روح القدس كند بوسيلت #عقل_كل بر روح نبى پس آنچه نطق نبى است همه عين كلام گردد و حكم او بخود باطل شود نام قدسى بر وى افتد نطق او قرآن بود آنچه گويد نه از سر حقيقت خود گويد بلكه باجازت امر گويد چنانكه گفت اَلرَّحْمٰنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ و چون آن كشف نطق را مستغرق خود گرداند حقايق معانى مجمل نبى گردد ليكن امت را بر آن اطلاع نتواند بود كه حواس بند ايشان باشد و از براى مصلحت خلق نبى را اجازت دهند تا خيال و وهم را در كار آرد و بدان فيض را در عمل آرد و آن قوت را در فعل كشد و آنچه ادراك بود بوهم سپارد تا مجسم كند و بنمايد و معجزه بود و آنچه نطق بود بخيال سپارد و تا ذكر در وى تصرف كند در قول آرد كتاب شود بحكم آنكه بمدد ايزدى باشد #مضاف كنند و گويند كتاب اللّه همچنانكه بيت اللّه و عبد اللّه و رسول اللّه...»
🔹نکته بسیار مهم اشاره لطیف ایشان به تجلی آن حقیقت معقول در پایان رساله است. او ابتدا به زبان آکنده به #رموز عقلانی پیغمبر(ص) تصریح کرده و می فرماید:
🔸« و چون بعاقلى رسد بعقل خود ادراك كند و داند كه گفتههاى نبى همه رمز باشد بمعقول آكنده و چون بغافلى رسد بظاهر گفته نگرد و دل بر مجسمات محسوس حريص و خوش گرداند»
🔹سپس در انتها پس از ذکر آیه 25 سوره لقمان « اَلْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لايَعْلَمُونَ»، مخاطب حقیقی پیغمبر اکرم (ص) در این بیان را امیرالمومنین علی (ع) می خواند و می فرماید:
🔸« و براى اين بود كه شريفترين انسان و عزيز ترين انبيا و خاتم رسولان صلى الله عليه و آله و سلم چنين گفت با مركز حكمت و فلك حقيقت و #خزينه_عقل امير المؤمنين عليه السلام كه «يا على: اذا رأيت الناس يتقربون الى خالقهم بانواع البر تقرب اليه بانواع العقل تسبقهم» و اين چنين خطاب جز ما چون بزرگى راست نيامدى كه او در ميان خلق آن چنان بود كه #معقول در ميان محسوس. گفت يا على چون مردمان در كثرت عبادت رنج برند تو در ادراك معقول رنج بر تا بر همه سبقتگيرى لاجرم چون بديده بصيرت عقلى مدرك اسرار گشت همه حقايق را دريافت و ديدن يك حكم دارد كه گفت لو كشف الغطا ما ازددت يقينا هيچ دوست آدمى را زيادت از درك معقول نيست بهشتى كه بحقيقت آراسته باشد بانواع نعم و زنجبيل و سلسبيل ادراك معقول است دوزخ با عقاب و اغلال متابعت اشغال جسمانى است كه مردم در جحيم هوى افتد و دربند خيال بماند و بند خيال و رنج و هم آزادى بعلم زودتر برخيزد كه بعمل زيرا كه عمل حركتپذير است و حركتپذير را انجام جزء بمحسوس نيست اما علم قوت #روح است و آن جز بمعقول نرود چنانكه رسول صلى الله عليه و آله گفت قليل العلم خير من كثير العمل و نيز فرموده نية المؤمن خير من عمله و امير جهانيان #على گفت كه قدر آدمى و شرف مردمى جز در دانش نيست و چون اين مقامات در پيش افتاد درازتر نكشيم تا از مقصود باز نمانيم .
🔸مقصود از اين كتاب آن بود كه شرح دهم معراج نبى را بر موجب عقل چنانكه رفته است و بوده تا عاقلان دانند كه مقصود او از آن سير حسى نبوده است بلكه آن معقول بوده است كه مرموز بزبان محسوس بگفته است تا هر دو صنف مردم از آن محروم نمانند و اين جز بتائيد ربانى و مدد و روشنائى نور الانوار نبوده است كه خاطر مدد گيرد و آينۀ عقل روشن نمايد تا شرح اين كلمات داده شود بر طريق اختصار و رمز معراج گشاده گردد بر سبيل اسرار و اعتماد بر توفيق ايزد است عز و علا»
#یادداشت
#معارف
#اهل_بیت
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♦️یک نمونه از تأثیر علم فلسفه در انسان شناسی
🔰 #یادداشت از سید مجتبی جواهری
📌📌📌📌📌
🔸تا به حال سخنان زیادی از بزرگان و اساتید حکمت درباره تأثیر فلسفه بر انسان شناسی شنیده ایم. در این نوشته قصد دارم با مقدمه ای کوتاه، ذهن شما مخاطب محترم کانال المرسلات را برای استماع صوت زیر آماده کنم تا بار دیگر یکی از ثمرات #فلسفه در انسان شناسی و مسیر استکمال او را بنگریم. صوت زیر قسمتی کوتاه از تدریس کتاب #بدایه_الحکمه استاد علی فرحانی است که برای استفاده شما تقطیع کردیم.
🔸و اما مقدمه کوتاه من...
🔸در علم فلسفه ذیل بحث از فصل ششم #احکام_ماهیت (برخی از احکام انواع)، میان نوع مادی و نوع مجرد تفکیک می کنیم. یکی از احکام اختصاصی در انواع مجرد، منحصر به فرد بودن آن هاست. یعنی برخلاف انواع مادی که می توانند مصادیق یا افراد متعدد داشته باشند، انواع مجرد تنها یک فرد دارند. یا به تعبیر دیگر هر فرد از مجردات یک نوع محسوب می شود.
🔸خلاصه #برهان این مدعی آن است که؛ «کثرت» ملازم #امکان_استعدادی است چون عرض مفارق ماهیت شمرده می شود و امکان استعدادی منحصر در مادیات، پس کثرت منحصر در انواع مادی است.
🔸بگذریم از برهان این مطلب...
🔹استاد علی فرحانی در ادامه به تأثیر این مبنا در #انسان_شناسی اشاره می کنند و نکاتی را می فرمایند که خلاصه ای از آن ها را می نویسم:
🔹در نظام #حکمت_متعالیه انسان "جسمانیت الحدوث و روحانیت البقا" است پس در گام اول از ماده به مجرد حرکت می کند. از این رو افراد متعددی دارد ولی ادامه استکمال آن از مجرد به مجرد است به همین دلیل در گام های دیگر، هر فردِ انسان یک نوع محسوب می شود و احکام مختص به خود را دارد.
🔹اکتسابات اختیاری انسان سرنوشت نوع او را مشخص می کند. یعنی اعمال انسان، نوع (ماهیت) او را رقم می زند. از این رو ثواب و عقاب هر نوع منحصر به همان نوع است. در منابع اسلامی تعابیر مختلفی وجود دارد که انسان چیزی غیر از عملش نیست. مثل آیات:
⚜️ قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
⚜️الَّذينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
⚜️كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
⚜️وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
⚜️فَذُوقُوا بِمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ يَوْمِکُمْ هٰذَا إِنَّا نَسِينَاکُمْ وَ ذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
🔹عده ای متأسفانه به دلیل کج فهمی مقصود از «بما کنتم تعملون» در آیات فوق را «به مقدار آنچه عمل کردید» دانسته و «مقدار» را در آیه مقدر می دانند. در حالی که ظاهر آیات ملاقات همان عمل است.
یا آیات دیگری مثل:
⚜️فمن یعمل مثقال ذره خیراً یره فمن یعمل مثقال ذره شراً یره
در روایات مقصود از قبر اشاره به همین نکته است نه قبری که در ظاهر می بینیم.
🔹اِنَّ القَبرَ رَوضَةٌ مِن رِیاضِ الجَنَّةِ اَو حُفرَةٌ مِن حُفَرِ النّیرانِ؛
🔹با توجه به این مبنا بسیاری از مسائل مثل بحث شفاعت ، مرگ و قیامت متحول می شود.
استاد این نکته را با بیانی شیوا در صوت ذیل متذکر می شوند.
#فلسفه
@almorsalat
🔊 #بشنوید 👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
ثمره انحصار انواع مجرد بفرد واحد در انسان شناسی.mp3
2.63M
🔊🔊 #بشنوید
♦️یک نمونه از تأثیر علم فلسفه در انسان شناسی
🔹ثمره انحصار انواع مجرد به فرد واحد در نظام حکمت متعالیه
🔰 استاد علی فرحانی
#فلسفه
#معارف
#پای_درس_استاد
#در_محضر_علامه
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
#ویژه_نامه_مجازی_المرسلات (1)
♨️ #مجموعه_مطالب منتشر شده در کانال المرسلات با موضوع #بیانیه_گام_دوم
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅
🍁🍁 مقالات و یادداشت ها
📝 فراخوان مقالات/سیدمحمد هاشمی
https://eitaa.com/almorsalat/4437
📝 گام دوم قیام/ حجت الاسلام روح الله حریزاوی
💢 https://eitaa.com/almorsalat/4963
📝 بیانیه گام دوم، آنطور که باید دید/ رضا نوری فر
💢 https://eitaa.com/almorsalat/4030
📝 معجزه حقیقی انقلاب اسلامی/سیدمحمد هاشمی
💢 https://eitaa.com/almorsalat/4476
📝 بالاخره گام دوم انقلاب چه بود؟/ سید مجتبی جواهری
💢 https://eitaa.com/almorsalat/4508
📝 ملزومات عصر جدید/محمد علی نظری
💢 https://eitaa.com/almorsalat/4539
📝 تولید فکر، وظیفه اصلی جوانان حوزوی در گام دوم انقلاب/ محسن ابراهیمی
💢 https://eitaa.com/almorsalat/4552
📝 منشور انقلاب اسلامی/ ناصر قیلاوی زاده
💢 https://eitaa.com/almorsalat/4624
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
🍁🍁 سخنرانی ها و جلسات
🔊 تبیین جایگاه اساتید دانشگاه در گام دوم انقلاب/ استاد علی فرحانی
💢 https://eitaa.com/almorsalat/4991
🔊 نقش و جایگاه اساتید در تربیت دانشجویان و تحقق تمدن اسلامی/ استاد علی فرحانی
💢 https://eitaa.com/almorsalat/5363
🔊 دانشگاه تمدن ساز در گام دوم انقلاب/ استاد علی فرحانی
💢 https://eitaa.com/almorsalat/5418
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
🍁🍁 معرفی کتاب + pdf
📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/ آیت الله سید علی خامنه ای
💢 https://eitaa.com/almorsalat/4156
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
🍁🍁 متون برگزیده
📋 گزیده متن بیانیه/ رهبر معظم انقلاب
https://eitaa.com/almorsalat/3884
📋 توصیه رهبر انقلاب به کار کردن بر روی بیانیه/ آیت الله شب زنده دار
https://eitaa.com/almorsalat/3942
📋 علاج مشکلات کشور در گام دوم/رهبر معظم انقلاب
https://eitaa.com/almorsalat/4482
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♦️گوشه ای از ماجرای پیچیده تحقق مفاهیم فلسفی
(مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت چهارم)
🔰سید مجتبی جواهری
@almorsalat
📌 چکیده و متن کامل را #بخوانید
👇👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
🔵گوشه ای از ماجرای پیچیده تحقق مفاهیم فلسفی
◽️ (قسمت چهارم از مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از دروس استاد فرحانی)
🔰سید مجتبی جواهری
🔻چکیده:
🔘 مفاهیم فلسفی مثل علیت، وحدت، فعلیت، وجود و ... در خارج چگونه محقق می شوند؟
🔹این پرسش از جمله مواردی است که سالیان متمادی مورد مناقشه و نزاع حکما بوده است. سرنوشت تحقق مفاهیم فلسفی -چه بدانیم و چه ندانیم- به نوعی سرنوشت علم فلسفه و جایگاه آن در هستی شناسی را تعیین می کند.
🔹این مفاهیم از منظر کیفیت حصولشان در ذهن، احکام و لوازم مشخصی دارد ولی در این نوشته قصد داریم مفاهیم فلسفی را از منظر ارزش واقع نمایی و عینیت آن ها بررسی کنیم. متأسفانه عده ای از فلاسفه این دو حیث را با یکدیگر خلط کرده اند و معتقدند چون مفاهیم فلسفی یا به تعبیر آن ها «معقولات ثانی فلسفی» در دو مرحله وارد محدوده ادراک انسان می-شود پس ارزش معرفتی آن ها کمتر از معقولات اولی است. این #مغالطه ناخواسته پایه های علم فلسفه را ویران می کند و جایی برای شناخت فلسفی از حقایق هستی باقی نمی گذارد.
🔹علامه طباطبایی فارغ از مبنای اصالت وجود و با تمرکز بر موضوع علم #فلسفه یعنی موجود بما هو موجود، کیفیت تحقق مفاهیم فلسفی را تبیین می کنند.
🔹این #مقاله اشاره ای کوتاه به نوآوری #علامه_طباطبایی در فضای غفلت از اصالت وجود در این موضوع است. در ادامه برای شناخت دقیق تر از نظریه ایشان، دیدگاه بعضی از حکما نیز بیان شده است.
@almorsalat
📌 متن کامل را #بخوانید
👇👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
گوشه ای از ماجرای پیچیده تحقق مفاهیم فلسفی.pdf
801.2K
#مقاله
♦️گوشه ای از ماجرای پیچیده تحقق مفاهیم فلسفی
(مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت چهارم)
🔰سید مجتبی جواهری
#فلسفه
#یادداشت
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
💠 تفسیر نادرست از: «میزان رأی ملت است»
🔺تاکنون قرائت های مختلفی از نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره) و لوازم آن بیان شده است ولی هیچ یک از آثار مشهور در این موضوع، به خوبی از عهده تبیین کامل مبانی عرفانی، فلسفی و فقهی ایشان در مسأله ولایت فقیه بر نیامده اند.
🔺استاد علی فرحانی در خلال تدریس به یکی از لوازم مبنای امام خمینی (ره) در این موضوع اشاره می کنند. از نظر امام خمینی (ره) ولایت فقیه از احکام الهی است و احکام الهی اولاً و بالذات بر مدار مقبولیت مکلفین نیست از این رو عباراتی همچون: «میزان رأی ملت است» گزاره ای انشائی از سوی زعیم و ولی امر مسلمین محسوب می شود در حالی که مشهور آن را به صورت گزاره خبری تفسیر می کنند.
🔺 در علوم انسانی غربی، مادر حقوق بشر آزادی است حال آن که در معارف اسلامی، همه چیز بر مدار تکلیف و تعبد معنا پیدا می کند. افعال اخلاقی مثل خدمت به خلق نیز چون از ناحیه شارع توصیه می شود، ارزش اخلاقی پیدا می کند. این نگاه به شریعت مناسب و سازگار با توحید فعلی است.
🔺استاد علی فرحانی مسیر استکمال انسان را با توجه به این مبنا «انجام تکلیف» و توجه تام به احکام الهی می خوانند و به عنوان نمونه، توصیه های رهبری در تولید علم را متذکر می شوند.
🔺سال هاست مقام معظم رهبری (مدظله) اولویت اصلی حوزه های علمیه کشور و نخبگان علمی را تولید علوم اسلامی در مسائل مورد نیاز جامعه اسلامی دانسته و با تعابیر مختلف آن را گوشزد کرده اند.
در صوت زیر استاد علی فرحانی به صورت اختصار این نکته را تشریح می کنند. به مخاطبین محترم کانال المرسلات پیشنهاد می کند این صوت را با دقت تا پایان گوش دهند.
🔰 سید مجتبی جواهری
#یادداشت
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
📌 #بشنوید 👇 👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
velayat-e-faqih.mp3
6.61M
💠 تفسیر نادرست از «میزان رأی ملت است»
🔰 استاد علی فرحانی
#بشنوید
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♦️فلسفه چگونه پشتوانه منطق است؟
(مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت سوم)
🔰سید مجتبی جواهری
@almorsalat
📌 چکیده و متن کامل را #بخوانید
👇👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
🔵فلسفه چگونه پشتوانه منطق است؟
🔹(قسمت سوم از مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از دروس استاد فرحانی)
🔰سید مجتبی جواهری
🔻چکیده:
🔘از دیر باز تا امروز رابطة #منطق و #فلسفه محل نزاع و مناقشه حکما بوده است. حکما از سویی فلسفه را مادرِ همة علوم می دانند و از سوی دیگر منطق را ابزاری برای جلوگیری از خطا در تفکر. این دو علم چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟ اگر علم منطق را متکی بر فلسفه بدانیم در این صورت فیلسوف چگونه می تواند در گام های فلسفی خود از آن بهره ببرد. آیا مبانی مختلف فلسفی، هر کدام اقتضائی غیر از دیگری در علم منطق خواهد داشت؟
🔘 به عبارت دیگر اگر منطق ابزاری برای جلوگیری از خطا در تفکر است آیا می توان گفت که منطق مقدمه فلسفه است؟ اگر منطق مقدمه فلسفه است پس مبادی منطقی در کدام علم اثبات می شود؟ در این صورت باز هم می توانیم ادعا کنیم که فلسفه مادر همه علوم است؟
🔘در مقاله های پیشین به شبهات ملاامین استرآبادی به منطق اشاره کردیم و در سه گام مختلف، به آن ها پاسخ دادیم. در این مقاله به صورت خلاصه اشاره ای به رابطه منطق و فلسفه خواهیم داشت. این نوشته توضیح مختصری از اتکای منطق به فلسفه در بحث #مواد_ثلاث است که به این بهانه راه را برای پاسخ به سوالاتِ فوق هموار می کند. برای رسیدن به راه حل نهایی، ضروری است هر کدام از مباحث فلسفی را با این رویکرد بازخوانی کنیم تا هر دو مطلوب -یعنی اتکای منطق بر فلسفه و مراعاتِ آن در فلسفه- حاصل شود.
@almorsalat
📕 متن کامل این مقاله را #بخوانید
👇👇👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
فلسفه چگونه پشتوانه منطق است؟.pdf
709.3K
#مقاله
♦️فلسفه چگونه پشتوانه منطق است؟
(مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت سوم)
🔰سید مجتبی جواهری
#فلسفه
#یادداشت
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
💢 بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در کانال #المرسلات
#تعطیلات_تعطیل_نیست
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
🔵 بالاخره گام دوم انقلاب چه بود؟
🔰سید مجتبی جواهری
🔸در همان ساعات اولیه انتشار #بیانیه_گام_دوم_انقلاب، آن را دانلود کردم و با دقت خواندم. با زمینه های فکری که داشتم، طبیعتاً به وَجد آمدم و البته سوالات زیادی در ذهنم نقش بست. یکی از سوالاتی که باعث شد چندین بار متن را مرور کنم این بود که؛ در آخر گام دوم انقلاب چه بود؟ گام اول چه بود و گام دوم انقلاب قرار است چه باشد؟
البته احساسی در ناخودآگاه انسان پس از خواندن بیانیه ایجاد می شود که اشاره به مرحله ای دیگر از انقلاب اسلامی دارد ولی این احساس برای پاسخ به سوالم کافی نبود.
🔸در این نوشته کوتاه قصد دارم کمی این حس ناخودآگاهِ متن بیانیه را به کمک دلالت های لفظی و لُبی بیانیه، به خودآگاهِ ذهن تبدیل کرده و مجال تأمل بر آن را بیش از پیش فراهم کنم.
قبل از آن که سراغ متن بیانیه برای پاسخ به سوال فوق برویم، ضروری است بدانیم که این بیانیه ویژگی های فرامتنی زیادی دارد که گاهی تأثیرگذاری آن را از سطح الفاظ عمیق تر می کند. از این رو بیانیه گام دوم انقلاب سند محکمی در پژوهش های تاریخی ایران اسلامی محسوب می شود.
@almorsalat
🔸اگر بخواهیم صرفاً به سند پیش رو تمسک کنیم، دو محور کلی در توضیحِ چیستیِ گام دوم انقلاب به چشم می خورد که نویسنده با زیرکی در طلیعه متنِ خود به آن اشاره می کند:
👈«... اما انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه ی پرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پست سر نهاده و در برابر همه ی وسوسه هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می رسیدند، از کرامت تخود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله ی خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است. درودی از اعماق دل بر این ملت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می شود.»👉
🔸این متن به دو محور در چیستی گام دوم انقلاب اشاره می کند:
✅محور اول: خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی
✅محور دوم: ورود نسل جدید به عرصه انقلاب در چهل ساله دوم
♦️ماهیت گام دوم انقلاب در محور اول
خودسازی، جامعه پردازی و در ادامه تمدن سازی همه به یک عنصر باز می گردد و آن #هویت_یابی است. هویت همان مشخصه های اساسی یک فرد و جامعه است که آن را از دیگران متمایز کرده و به او عینیت می بخشد. نگرش انسان به خویش، نشان گر توشه هویتیِ اوست. تصور کنید فرد ثروتمندی در فصل تابستان از محل کار خود به خانه باز می گردد و قصد استراحت دارد. گرمای تابستان او را ناراحت می کند ولی او در خانه خود از کولرهای برقی استفاده نمی کند چون آن ها را مضر به محیط زیست و مدیریت انرژی در کشورش می داند. این فرد مصالح عمومی را قسمتی از #خویش می داند از این رو رنج رسیدن به آن را به جان می خرد. «هویت» همان #خودی است که فرد از طریق آن خود و هستی را نظاره می کند. حال اگر این فرد علاوه بر دغدغه های محیط زیستی، نوعی کمال معنوی و پیشرفت مادی در بستر دین را تعقل کند و این گفتمان را مصلحت عمومی و مطلوب جامعه بداند، در این صورت از مال و جان خود برای رسیدن به آن می گذرد.
🔸انقلاب اسلامی نگاه ایران را به گذشته، حال و آینده خود تغییر داد. پس از انقلاب، تاریخ معنای دیگری پیدا کرد و آینده از آرزو به هدف تبدیل شد. ایرانیان گفتمان انقلاب اسلامی را قسمتی از هویت خویش دیده و خود را در یک حرکت اجتماعی عمیق یافتند که نقش اصلی را در آن ایفا می کنند. کنش های اجتماعی پس از انقلاب با پیش از آن قابل مقایسه نیست.
🔸تفاوت هویت یابی در گام دوم انقلاب با چهل ساله اول چیست؟ در چهل ساله اول، ایران مشغول نظام سازی بود. از قانون اساسی تا خرد ترین نهاد های حکومتی یا مدنی تأسیس شد. از اسناد بالادستی مثل سند چشم انداز و سیاست های کلان تا آیین نامه های اجرایی و برنامه های کوتاه مدت، همگی در امتداد همان نگاه انقلابی در حال حرکت بود و همچنان ادامه دارد ولی امروز در گام دوم، انقلابی گری پس از نظام سازی وارد توشه هویتی ایرانیان می شود:
👈«انقلاب اسلامی پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی بیند بلکه از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع می کند.»👉
@almorsalat
📌 ادامه👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
📌 ادامه از👆
🔸آدم ها زمانی که تازه از عینک استفاده می کنند و هنوز عادت ندارند، وجود او را حس می کنند و ملتفتند که پیرامونِ خود را با آن عینک نگاه می کنند. با عینک خود را در آینه ارزیابی می کنند. گاهی آن را از چشمان خود برداشته جای آن را نوازش می کنند. اگرچه با آن عینک دیدِ بهتری پیدا کرده اند ولی همچنان حس بیگانه ای به او دارند تا این که پس از یک دوره طولانی «عینک» قسمتی از وجود آن ها می شود. بدون عینک، چهره آن ها به کلی تغییر می کند و بصیرت خود را از دست می دهند. در این دوره اگرچه همه چیز را با عینک می بینند ولی به وجود آن التفاتی ندارند.
🔸ایران پس از انقلاب اسلامی در گام اول مشغول تجربه زیستِ انقلابی بود. دائماً به نگرش انقلابیِ خود ملتفت بود و آن را می آزمود ولی امروز آن نگاه انقلابی دیگر یک حس جدید و در حال کشف نیست بلکه یکی از ارکان هویتیِ اوست. آن را مفروض گرفته و به سمت تحقق اهداف انقلاب در حال حرکت است. انقلاب اسلامی ایران در آغاز، باورهای ایرانیان را تغییر داد و در گام دوم آن را به عنوان قسمتی از هویت و نگرش بر خویشتن تثبیت کرد. طعم زندگی در این 40 سال با چهل سال های پیشین کاملاً متفاوت است و این تجربه الهام بخش آینده خواهد بود.
🔸«هویت شناسی» پرونده طویل و عریضی می طلبد که از عهده من خارج است تنها به این نکته اکتفا می کنم که یکی از ویژگی های فرامتنی بیانیه گام دوم، تثبیت همین نگرش است. این که رهبر یک جامعه خطاب به مردمش گام های آتی را با تکیه بر گام نخست تشریح کند، به نوعی بازیابی هویت اجتماعی آنهاست. با خواندن این بیانیه خود را در دلِ یک رود جاری و ساری می بینیم و این منجر به تثبیت نگرش انقلابی در خویشتن است. این نکته را در خط به خط بیانیه می توانیم حس کنیم.
♦️ماهیت گام دوم انقلاب در محور دوم
یکی دیگر از ابعاد گام دوم انقلاب، تغییر نسل هاست. نسلی که در هوای انقلاب اسلامی تنفس کرده، وارد عرصه اجرا می شود و با سلیقه خود کارها را ادامه می دهد. گام دوم را می توان نقطه تغییر نسل ها دانست:
👈«درودی از اعماق دل بر این ملت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می شود.»
«... اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم...»
«.... جوانان عزیز! این ها بخشی محدود از سرفصل های عمده در سرگذشت چهل ساله انقلاب اسلامی است، انقلاب عظیم و پایدار و درخشانی که شما به توفیق الهی باید گام بزرگ دوم را در پیشبرد آن بردارید...»👉
🔸مدتی است که رهبری تغییراتی در آرایش نیروهای سیاسی و مدیریتی کشور اعمال کردند تا نیروهای جوان و پرانرژی به بدنه مسئولین و مدیران کشور تزریق شده و آرام آرام بار اصلی حرکت انقلاب را بر عهده آن ها بگذارند. همین سیاست در مصوبات مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت به چشم می خورد و این جریان را تبدیل به یک تحول ملی فارغ از جناح یا گرایش های خاص سیاسی کرده است.
#یادداشت
#کلام_ولی
#نوروز_98
#بیانیه_گام_دوم
#تعطیلات_تعطیل_نیست
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
💢 مقدماتی متفاوت در شناخت #ولایت_فقیه
🔰حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری
💠 سخنرانی در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه ولیعصر (عج) کرمان- اردوی تشکیلاتی شهید بهشتی
🔅جمعه، 5بهمن97
🔅اردوگاه سیدالشهداء آبعلی تهران
✅فهرست موضوعات👇👇
🔸شروع متفاوت در آغاز بحث از ولایت فقیه
🔸تفاوت جهان بینی اسلامی از منظر شیعه و مذاهب اهل سنت
🔸مقصد انسان از منظر قرآن
🔸خلافت الهی و حقیقت ولایت در قرآن
🔸نفی نهیلیسم شیعی در رسیدن به مقصد
🔸ضرورت قصد تقرب در همه آنات زندگی برای رسیدن به مقصد
🔸باطن ولایت فقیه، ساختاری برای توسعه قصد تقرب
🔸شرط مراقبه و محاسبه نفس در تأثیر قصد تقرب ذیل ساختار ولایت
#دانشجویی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
📌 صوت این جلسه را #بشنوید
👇👇👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
velayatefaghih-aabali-971105(1).mp3
10.56M
💢 مقدماتی متفاوت در شناخت #ولایت_فقیه
👈 جلسه اول
🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری
#دانشجویی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
velayatefaghih-aabali-971105(2).mp3
16.74M
💢 مقدماتی متفاوت در شناخت #ولایت_فقیه
👈 جلسه دوم
🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری
#دانشجویی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♦️سه گام منطقی در پاسخ به شبهات ملاامین استرآبادی
(مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت دوم)
🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری
@almorsalat
📌 چکیده و متن کامل را #بخوانید
👇👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
♦️سه گام منطقی در پاسخ به شبهات ملاامین استرآبادی
(مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت دوم)
🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری
🔻چکیده:
🔸#ملاامین_استرآبادی از اندیشمندانِ مهم و دقیق عالم تشیع محسوب می شود و آنچه موسوم به جریان اخباری گری در جهان اسلام ایجاد شد، همگی بواسطه ی دقت های عمیقِ ایشان بود و متفکرینِ اخباری پس از ایشان، همه تحت تأثیرِ کلام او بودند و نتوانستند بهتر از او به نقد و بررسی علوم عقلی بپردازند.
👈 در این مقاله، اشکالات ملاامین استرآبادی به علم منطق را در قالب سه گام مختلف مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.
🚫 در گام اول او معقتد است: که علم منطق توان جلوگیری از خطا در تفکر را ندارد چون خود دارای مقدمات متعددی است که این مقدمات مورد اختلاف و خطای متفکرین و حکما واقع شده است.
🚫در گام دوم او معتقد است: ادراکات انسان یا قریب به حس هستند یا بعید از حس. ادراکات بعید از حس چون تحت تصرف نفس هستند احتمال خطای فراوانی دارند. بنابراین علوم عقلی که مبدأ حسی مشخصی ندارند و نفس به انحاء مختلف در آن ها تصرف می کند، هیچ ملاکی برای جلوگیری از خطا نخواهند داشت.
🚫در گام سوم او معتقد است: تا زمانی که منطق از قواعد و ضوابط ذهنی سخن می گوید، چون از بدیهیات درون نفسانی بهره می برد مشکلی ندارد، ولی در منطقِ مادی، نمی تواند ضابطه ای برون نفسانی برای صحت نتایجِ قیاس منطقی ارائه دهد. علم منطق جز دسته بندیِ مواد قیاس، هیچ ضابطه و ضمانتی برای صحت نتیجة قیاس در موادِّ استدلال ارائه نمی دهد. چون در علم منطق، «بدیهیات» فاقد ملاک برون نفسانی برای ضمانتِ مطابقت ماده ی قیاس با خارج است.
✅ پاسخ به اشکالات فوق با توجه به دروس استاد علی فرحانی در قالب سه تقسیم مختلف از علم در مقدمه منطق تقریر می گردد.
⭕️تقسیم اول: تقسم علم به حصولی و حضوری
⭕️تقسیم دوم: تقسیم علم به تصور و تصدیق
⭕️تقسیم سوم: تقسیم علم به بدیهی و نظری
@almorsalat
📕 متن کامل این مقاله را #بخوانید
👇👇👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
سه گام منطقی.pdf
1.26M
#مقاله
♦️سه گام منطقی در پاسخ به شبهات ملاامین استرآبادی
(مجموعه مقالات فلسفی برگرفته از آثار استاد علی فرحانی- قسمت دوم)
🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری
#فلسفه
@almorsalat