eitaa logo
اسناد
66 دنبال‌کننده
75 عکس
27 ویدیو
83 فایل
💠 این کانال جهت بایگانی اسناد و به صورت مکمل کانال ملاحظات و محاکمات راه اندازی شده است. ⭕️لینک کانال اصلی: @sm_javaheri ⭕️لینک کانال مکمل: @sm_javaheri2
مشاهده در ایتا
دانلود
✅راه آموختن علوم استدلالی چیست؟ چرا نمی توانیم از مطالبی که با شرکت در درس یا استماع صوت می آموزیم، به خوبی استفاده کنیم؟ چرا نمی توانیم بین گزاره ها یا علومی که آموختیم، ارتباطی برقرار کنیم؟ ✅یکی از عناصر مهم روش تدریسی استاد علی فرحانی، برگزاری جلسات مشاوره علمی است. منظور از مشاوره چیست؟ آن چه من در چند سال گذشته با شرکت در دروس و جلسات علمی ایشان آموختم این بود که؛ «مشاوره» زمانی معنای حقیقی خود را پیدا می کند که روش علم آموزی طلبه ها مبتنی بر ضوابط رشد علمی ذهن باشد. ✅ایشان در صوت زیر که قسمتی از جلسات درس فلسفه است، کلید واژه ی مهمی را در کیفیت رشد علمی بیان می کنند. با وجود آن کلید واژه، جلسات مشاوره مفید خواهد بود و الا برگزاری جلسات پرسش و پاسخ پس از کلاس درس یا توضیح و تکرار بیشتر مطالب و ... غرض مدنظر از جلسه مشاوره را حاصل نمی کند. ✅سوالات ما زمانی ارزش علمی دارد که به لوازم آن اشراف داشته باشیم، بنابراین جلسه مشاوره برای بنای نظام فکری مبتنی بر پرسش های طلبه است. این نظام فکری در ارتباط بین گزاره های علمی با یک دیگر و حتی گزاره های علوم مختلف با یکدیگر حاصل می شود.... ✅صوت زیر از جمله مواردی است که استاد، این سبک از تدریس خود را برای شاگردان درس فلسفه توضیح می دهند. 🔰سید مجتبی جواهری @almorsalat 👇👇👇
✳️ جایگاه انسان در هرم هستی 💠استاد علی فرحانی در جلسه 60 تدریس کتاب بدایه الحکمه، پس از بیان نکاتی پیرامون امتناع اعاده معدوم و سرآغاز بحث وجود ذهنی، مطالب مهمی را درباره جایگاه انسان در هستی و ظرفیت ادراک او بیان می کنند. 🔺صوت زیر قسمت های تقطیع شده از همان جلسه است. 🔺من متن زیر را که برگرفته از تدریس ایشان است نوشته ام تا پیش از شنیدن صوت، مقدماتی را برای استفاده ی هرچه بیشتر از کلام استاد، مرور کنیم. 🔺برای تصور راحت تر مطالب زیر، تصویری را که در حکم تخته کلاس است، برای شما مخاطبین محترم کانال المرسلات کشیده ام. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔸انسان، دارای تمام مراتب وجودی عالم است. 🔸عوالم وجودی نزد فلاسفه، سه مرتبه دارد. عالم ماده، عالم مثال و عالم عقل. 🔸جسم انسان، حیث مادی اوست و خیال انسان، بُعد مثالی انسان است و عقل انسان نیز حیث مرتبه عقل اوست. حقیقت انسان هر سه مرتبه از عوالم وجودی را داراست. 🔸در هرکدام از این عوالم، موجودات دیگری نیز هستند که انسان در بعضی از مراتب می تواند با آن ها مرتبط شود. مثلا انسان علاوه بر جسم خود (که حیث مادی اوست) می تواند با دیگر موجودات عالم ماده ارتباط برقرار کند و در آن ها تصرف کند ولی در مراتب بالاتر مثل عالم مثال و عالم عقل، دارای محدودیت است و امکان ارتباط با موجودات دیگر در این دو عالم را ندارد. انسان نمی تواند از حیث مثالی خود (یعنی خیال)، فراتر رفته و با موجودات دیگر عالم مثال ارتباط برقرار کند. همین طور در عالم عقل نیز این امکان وجود ندارد. 🔸البته در اوحدی از عرفا در بعضی از مکاشفات آن ها، ممکن است عارف سالک، حقایقی از موجودات عوالم بالاتر را درک کند و حتی در آن ها تصرف کرده و مسلط بر عوالم مثال یا عقل شود. ولی در حالت عادی، این توانایی برای انسان وجود ندارد. برخلاف ادراک، تصرف و تسلط در عالم ماده. 🔸راه ارتباط انسان با موجودات عالم ماده، حواس پنجگانه است. بنابراین شناخت جزئی این موجودات برای او میسر است. ولی چون در حالت متعارف دسترسی به موجودات عالم مثال و عالم عقل ندارد، شناخت او از آن ها جزئی و شخصی نیست. 🔸علم انسان به موجودات عالم مثال و عقل، کلی است. یعنی از طریق شناخت خواص موجودیت آنها، امکان شناخت آن ها فراهم می شود. 🔸این نکته در عبارات شهید مطهری با عنوان جهان بینی کل گرا مطرح شده است و غرض اصلی از علم فلسفه نیز، شناخت همین خواص موجودیت موجودات عالم است. چون فلسفه بر محور علم حصولی حرکت می کند و علم حصولی ذاتا کل نگر است و موجودات را با تشخص خارجی آن ها درک نمی کند. 🔸فیلسوف در عوالم بالاتر همچون نابینایی است که با عصای برهان، هستی موجودات و خصوصیات کلی آن ها را کشف می کند و با لوازم منطقی آن، به تکثیر علم خود می پردازد و هستی را توصیف می کند. 🔸به همین خاطر مختصات و جزئیات عوالم بالاتر، از منابع نقلی برای ما حاصل شده است چرا که عقل، به آن ها دسترسی ندارد. مثلا خصوصیات جزئی که مربوط به بهشت و جهنم است از طریق آیات قرآن به دست ما رسیده است. 🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری @almorsalat
تخته کلاس @almorsalat
جایگاه انسان در هرم هستی.mp3
6.56M
✅جایگاه انسان در هرم هستی 🔰استاد علی فرحانی @almorsalat
💢مشکل علم کلام در چیست؟ 💢چرا تفسیر کلامی از معارف دین، منجر به تنزل اندیشه های اسلامی می شود؟ 💢مقصود از کلام جدید چیست؟ 💢فلسفه، چه اثری بر انسان می گذارد که علم کلام فاقد آن است؟ 🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری ✳️استاد علی فرحانی بارها درباره ظرفیت علوم مختلف برای اثبات گزاره های دینی، نکاتی را در خلال دروسشان فرموده اند. ✳️من در فایل صوتی زیر، 8 دقیقه از صوت جلسه دوازدهم تدریس بدایه الحکمه ایشان را برای مخاطبین محترم کانال "المرسلات" تقطیع کردم تا پاسخ پرسش های فوق را در آن بشنویم. 💠ایشان در اواسط نوار به فرمایشی از رهبری استناد می کنند که هدف اصلی از فراگیری معارف اسلامی است. آنچه مسلم است با آموختن علم کلام مصطلح، این غرض حاصل نمی شود. 💠مقام معظم رهبری تصریح می کنند که اهل فلسفه در گذشته از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی با خداوند از بقیه افرادی که در زمینه های علمی حوزه کار می کردند بهتر، زبده تر و شفافتر بودند و این اثر را مدیون فلسفه ملاصدرا و حکمت متعالیه بوده اند. 💠در ادامه می توانید، همان عبارتی را که استاد در تدریس خود از مقام معظم رهبری، نقل می کنند مطالعه فرمایید: 🔺فلسفه‌ی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه‌ی ما - مثل ابن‌سینا و ملاّ صدرا - عارف هم بوده‌اند. 🔺اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفه‌ی جدید - یعنی فلسفه‌ی ملاّ صدرا - به‌خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق به‌وجود میآورد. 🔺ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفه‌ی ملاّ صدراست؛ یعنی راهی که ملاّ صدرا آمده، راه درستی است. 🔺آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه‌ی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند. 🔺البته نمیخواهیم بگوییم هرکس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است. 🔺راه فلسفه باید راه تدیّن و افزایش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفه - همین که به آن اشاره شد - رعایت کرد. 🔺اهل فلسفه‌ای که ما قبلاً دیده بودیم، همه همین‌طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیه‌ی افرادی که در زمینه‌های علمىِ حوزه کار میکردند، بهتر و زبده‌تر و شفّافتر بودند. 📚(بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ۱۳۸۲/۱۰/۲۹) @almorsalat بشنوید 👇👇👇👇
مشکل علم کلام @almorsalat.mp3
2.11M
✳️مقصود از علم کلام / مشکل علم کلام 🔰استاد علی فرحانی @almorsalat
📚 دروس کفایه الاصول (شرح کتاب کفایه الاصول بر اساس تدریس های استاد علی فرحانی) 🔰استاد علی فرحانی @almorsalat
📚 دروس کفایه الاصول 🔹این کتاب، جلد اول از شرح فارسی کفایه الاصول آخوند خراسانی، بر اساس تدریس های استاد علی فرحانی می باشد. 🔹جلد اول این کتاب، شامل مباحث مقدمه کفایه الاصول (از ابتدا تا پایان مبحث مشتق) می باشد که توسط حجج اسلام آقایان سید مجتبی جواهری و حامد سامی، تهیه و تنظیم شده است. 🔅این جلد از کتاب در مراحل ویراستاری و انتشار میباشد که امیدواریم، بزودی بتوانیم در اختیار طلاب و دانشجویان گرامی قرار دهیم. @almorsalat
✅دروس بدایه الحکمه، شرحی بر کتاب بدایه الحکمه علامه طباطبایی جلد اول از ابتدا تا پایان مرحله ثالث 🔰 شارح: استاد علی فرحانی 💠 تهیه و تنظیم: حجت الاسلام سید مجتبی جواهری @almorsalat
هدایت شده از ناصر قیلاوی زاده
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: آینده فقه شیعه و حکومت اسلامی 🔰 استاد عبدالکریم فرحانی در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، تأکید کرد؛ ❇️ امروزه نبود اصول فقه متناظر و متناسب با فقه حکومتی، اقبال و اشراف طلاب و اساتید حوزه علمیه را به این موضوع کاهش داده است. از این‌رو تدوین اصول فقهی متناسب با فقه حکومتی لازم است تا فقه بتواند در عصر حاضر پاسخگوی مسائل حکومتی و سیاسی دوره خود باشد. ❇️ تا پیش از حضور امام خمینی(ره) در صحنه سیاسی و دینی اسلام، سه تلقی متفاوت از اسلام وجود داشت؛ نخست، تلقی شرقی از اسلام؛ دوم، تلقی غربی اروپایی از اسلام و سوم، تلقی اسلام آمریکایی بود که خصوصیت مشترک این سه تلقی، عدم وجود حکومت اسلام در آن‌ها بود. ❇️ تلقی امام راحل از اسلام؛ اسلام واقعی اسلام ناب محمدی بوده و حکومت از لوازم اصلی فقه شیعه به شمار می‌آید. این مطلب در نظریه ولایت فقیه متبلور بوده و امام(ره) با دلائلی از فقه جواهری(فقه سنتی) ولایت فقیه را اثبات می‌کند. ادله اثبات آن را نیز همان ادله اثبات امامت قرار داده و در جمله‌ای معروف تصور ولایت فقیه را موجب تصدیق آن می‌دانند. 🔻 دو جریان متفاوت در حوزه علمیه قم با نگاهی آینده محور و به تعبیر بهتر تمدن محور؛ 1️⃣ نخست، جریان فکری و فقه محور امام خمینی(ره). 2️⃣ دوم، جریان فکری و قرآن محور علامه طباطبایی(ره). هر دوی این جریان‌ها در نهایت در راستای آینده حکومت اسلامی و تمدن اسلامی تلاش می‌کردند. 🔻 این دو جریان برخلاف مارکسیست تاریخ را به ۳ دوره تقسیم کردند؛ 1️⃣ دوره نخست، دوره جهل و کودکی تاریخ که همان دوره بدء و شروع نبوت بود. در این دوره مردم از لحاظ فکری رشد چندانی نیافته بودند، لذا پیامبران این دوره برای حجیت خود نیاز به معجزه و این دست مسائل داشتند. 2️⃣ دوره دوم، دوره عقل و علم تاریخ است که همان دوره ختم نبوت است. در این دوره بشر از نظر علمی و عقلی به رشد قابل توجهی رسیده بود و دیگر نیازی به رسول نبود، لذا با حضور نبی مکرم اسلام ختم نبوت اعلام شد. 3️⃣ دوره سوم، دوره آینده حکومت اسلامی و بلوغ و پختگی تاریخ است که همان دوره تمدن سازی اسلامی(دوره ایمان و عمل صالح) می‌باشد؛ «وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنّ لهم فی الأرض و لیمکننّ لهم دینهم و... .»(نور/55) 🔻 سیر خلافت در اندیشه علامه طباطبایی(ره)؛ 1️⃣ خلافت آدم که در آن حرفی از حکم و حکومت نیست. 2️⃣ خلافت داوود که خداوند به او دستور می‌دهد در میان امت خود حکم کند که مصداق اقل آن قضاوت است. 3️⃣ خلافت رسول الله(ص) و دوره خاتم النبیین. 4️⃣ خلافت بقیه الله و دوره خاتم الاولیاء. ❇️ استکمال در اندیشه علامه طباطبایی به دو نوع «فردی» و «جامعه به عنوان یک مرکب حقیقی» تقسیم می‌شود. ❇️ غایت استکمال فرد و جامعه در حکومت خاتم الاولیاء صورت می‌پذیرد. ولایت و استکمال فرد غیر از ولایت جامعه است، در زمان رسول الله(ص) ولایت فردی حاصل شد؛ ولی هیچگاه امت ایشان به ولایت و استکمال نرسید. ❇️ آینده حکومت اسلامی مرحله تمدن اسلامی و دوران خلافت خاتم الاولیاء است که در آن دوره ولایت فرد و جامعه با هم صورت خواهد پذیرفت و فقه به عنوان قوه تجویزکننده و سائق حکومت باید در این زمینه برای رسیدن به این ولایت تلاش کند که نخستین قدم در این زمینه تدوین اصول فقه متناسب با فقه حکومتی است.
هدایت شده از المحکمات
مسئله امتداد حکمت و نقش مبانی صحیح فلسفی در استنباط دین.mp3
5.69M
🔉🔉 💢 مسئله و نقش مبانی صحیح فلسفی در استنباط دین 🔰استاد آیت الله فرحانی 📌 درس خارج ۱۱ مهر ۹۷ @emtedade_hekmatt
♦️معنای لقاء رب 🔹آیاتی در قرآن داریم که اصلا کلمة لقاء پروردگار در آن گنجانده شده است گو اینکه مفسرینی شاید به واسطة قصور فهمشان اغلب «لقاء ربّ» را به «لقاء رحمت رب» تفسیر می‌کنند. بعد می‌گوییم مقصود از رحمت چیست؟ رحمت را هم به امور مادی تفسیر می‌کنند. 🔹زمانی که آقای در قم اخلاق می‌گفتند و ما می‌رفتیم، ایشان می‌گفتند خلاصة حرف اینها این است که معنی آیة «فَمَنْ کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ» یا آیاتی از این قبیل،«2» این است: «مَنْ کانَ یرْجو گلابی‌های پروردگارش را» در صورتی که چنین نیست. حتی کسی مثل مرحوم که مخالف عرفان و فلسفه به آن معنا بود ولی خودش نوعی را قبول داشت، همین لقاءالله را شدیداً قبول داشت و می‌گفت این خود یک حقیقتی است که برای سالک و عارف دست می‌دهد و واقعا هم حقیقت دارد. حالا این که منظور چه هست از حدود بحث ما خارج است. ولی به هرحال چنین چیزی که نوعی است حقیقت دارد، که در بحث آینده شاید مقداری روی آن صحبت کنیم. (انسان شناسی قرآن ص133 شهید مطهری) 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ملاحظات و محاکمات 💠 @sm_javaheri
هدایت شده از تفقه
دليل موضوعات الميزان (فهرست راهنمای موضوعی المیزان - عربي و فارسي) - مؤسسة النشر الإسلامي.pdf
7.66M
📗 فهرست راهنمای تفسیر المیزان ✔️ در این کتاب موضوعات مطرح شده در بر اساس چاپ عربی و ترجمه فارسی دفتر نشر اسلامی به ترتیب ابواب آدرس‌دهی شده‌اند. @tafaqqoh
مدخلی بر طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن.mp3
11.49M
🔊🔊 💠 طرح کلی اندیشه اسلامی؛ ارائه تئوری اسلام ناب انقلابی در برابر اسلام قاعدین و اسلام التقاطی 👈 مدخلی بر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن + عبارت خوانی مقدمه کتاب 🔰 ارائه شده توسط حجت الاسلام سید محمد هاشمی در جمع دانشجویان دانشگاه الزهراء تهران، یکشنبه 16 تیر 98 @almorsalat
هدایت شده از سلمان رئوفی
62610-متن مقاله به فرمت PDF-343980-1-10-20191216.pdf
644.2K
✍مقاله جدید استاد واسطی 🔅روش‌شناسی اجتهاد تمدنی 🔅ابزاری برای استخراج نظام‌ها و فرآیندهای مورد نیاز در مقیاس یک تمدن @feghheumanis @salmanraoofi
🔸طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن🔸 از حضرت آیت الله خامنه ای
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🔰تفاوت مکتب توحیدی و غیر توحیدی در شهادت طلبی است 🎙 🔹سالگرد شهادت شهید مطهری 🔹 🔷يكى از فرق هاى مكتب اسلام، مكتب توحيد با مكتب هاى انحرافى، اين است كه رجال اين را براى خودشان فوز عظيم مى ‏دانند (يا ليتنى كنت معكم فافوز فوزا عظيما)، از شهادت استقبال مى ‏كنند، چون قائل هستند به اينكه ما بعد اين عالم طبيعت عالمهاى بالاتر، نورانى‏تر از اين عالم است. 🔷مؤمن در اين عالم در زندان است و بعد از شهادت از زندان بيرون مى ‏رود. اين يكى از فرق هايى است كه بين مكتب توحيد با ساير مكتب هاست. جوان هاى ما شهادت را طالب‏اند؛ علماى متعهّد ما براى شهادت پيشقدم مى‏ شوند. آنهايى كه به خدا و به روز جزا اعتقاد ندارند، آنها بايد از موت بترسند؛ آنها از شهادت بايد بترسند. ما و شاگردان از شهادت نمى ‏هراسيم، نمى ‏ترسيم. بيايند امتحان كنند چنانكه امتحان كردند. 🔷 يكى از نكته‏هايى كه ما فوق حديث تحقّق پيدا كرده، اين است كه «يؤيّد هذا الدّين برجل فاجر». با مردهاى فاجر، به اراده خدا اين دين ما تأييد مى‏ شود. به واسطه محمّد رضا، اين مرد فاجر، خواهى نخواهى اين دين تأييد شد. براى اينكه هرچه ظلم بيشتر باشد و هر چه ستمكارى بيشتر باشد، دين عدل بيشتر تأييد مى ‏شود. ظالم با احكام، با اعمال ظالمانه خودش دين عدل را تأييد مى‏ كند و لا يزال اين طور بوده است. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
هدایت شده از تفسیر تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ منکر ، طعم فقه را نچشیده است! آیت الله العظمی جوادی آملی(صبح امروز در جلسه درس خارج فقه): 🔺مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد جواهر ، جلد ۲۱ (ص۳۹۷)؛ جریان ولایت فقیه را که نقل می کند، می فرماید: کسی که قائل به ولایت فقیه نیست، (کَاَنَّهُ مَا ذاقَ مِن طَعمِ الفِقه شَیئاً). این گویا اصلاً مزه فقه را نچشیده! 🔺بالاخره این دین و قوانین یک می خواهد یا نمی خواهد؟! این احکام شرعی و دستورهای الهی یک می خواهد یا نمی خواهد؟! 🔺در زمان امام و پیغمبر (علیهم السّلام) که مشخص است، در بالاخره یک مسئول می خواهد یا نمی خواهد؟! 🔴حالا یک وقتی ما اختلاسی و نجومی داریم، این تقصیر خود ماست. مستحضرید رهبر اگر علی بن ابیطالب هم باشد، مادامی که ما اصلاح نشویم، شکست هست؛ این تعارف ندارد! چون حکومت حضرت امیر شکست خورد! ✅ درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ✅ @tafsire_tasnim
آسیب ها و فرصت های اینستاگرام.pdf
1.48M
#PDF مقاله 🔵پایش آسیب ها در اینستاگرام 🔸🔸🔸🔸🔸 ملاحظات و محاکمات (دست نوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
📚 #معرفی_کتاب 📘 #تاریخ_تمدن 🔰ویل دورانت ✅ تاریخ تمدن نام مجموعه کتابی ۱۱ جلدی است که ویل دورانت به‌همراه همسرش آریل دورانت دربارهٔ تاریخ زندگی انسان از دوران پیش از تاریخ تا پایان سدهٔ هجدهم نوشته‌اند. ✅ این مجموعه ناتمام است. دورانت و همسرش قصد داشتند نگارش آن را تا تاریخ معاصر غرب (تا سال ۱۹۳۳) ادامه دهند، اما با مرگ تقریباً هم‌زمان آنان، مجموعهٔ تاریخ تمدن تا جلد ۱۱، که اختصاص به دوران ناپلئون دارد، پیش رفت. ✅ در ۶ جلد نخست این مجموعه نام ویل دورانت به‌عنوان نویسنده آمده‌است و آریل دورانت ویراستار است، ولی در جلدهای بعدی هر دو نویسنده هستند. ✅ شهید مطهری در مواد مختلف و متعدد از مطالب این کتاب استفاده می کند. ✅این فایل PDF قابلیت جستجو نیز دارد. ♨️ معرفی فصول کتاب جلد اول: مشرق زمین، گاهوارهٔ تمدن (۱۹۳۵) جلد دوم: یونان باستان (۱۹۳۹) جلد سوم: سزار و مسیح (۱۹۴۴) جلد چهارم: عصر ایمان (۱۹۵۰) جلد پنجم: رنسانس (۱۹۵۳) جلد ششم: اصلاح دین (۱۹۵۷) جلد هفتم: آغاز عصر خرد (۱۹۶۱) جلد هشتم: عصر لویی چهاردهم (۱۹۶۳) جلد نهم: عصر ولتر (۱۹۶۵) جلد دهم: روسو و انقلاب (۱۹۶۷) جلد یازدهم: عصر ناپلئون (۱۹۷۵) #مطهری_خوانی #تاریخ_غرب #تمدن_انسانی #ویل_دورانت #یونان_باستان #شهید_مطهری http://eitaa.com/joinchat/2767650840C19cf095473 بینش مطهر استان قم