eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
545 عکس
77 ویدیو
490 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
Rabani-13980416-Dars-Kharej-Part7-Thaqalain_IR.mp3
17.36M
📚 درس 🔊 استاد ربانی بیرجندی دام عزه 🔖 جلسه ۷ 🆔 @students_hawzavi @tafaqqoh
Rabani-13980417-Dars-Kharej-Part10-Thaqalain_IR.mp3
25.43M
📚 درس 🔊 استاد ربانی بیرجندی دام عزه 🔖 جلسه ۱۰ 🆔 @students_hawzavi @tafaqqoh
Rabani-13980416-Dars-Kharej-Part6-Thaqalain_IR.mp3
32.03M
📚 درس 🔊 استاد ربانی بیرجندی دام عزه 🔖 جلسه ۶ 🆔 @students_hawzavi @tafaqqoh
Rabani-13980418-Dars-Kharej-Part12-Thaqalain_IR.mp3
11.31M
📚 درس 🔊 استاد ربانی بیرجندی دام عزه 🔖 جلسه ۱۲ 🆔 @students_hawzavi @tafaqqoh
Rabani-13980417-Dars-Kharej-Part11-Thaqalain_IR.mp3
23.18M
📚 درس 🔊 استاد ربانی بیرجندی دام عزه 🔖 جلسه ۱۱ 🆔 @students_hawzavi @tafaqqoh
Rabani-13980418-Dars-Kharej-Part13-Thaqalain_IR.mp3
14.8M
📚 درس 🔊 استاد ربانی بیرجندی دام عزه 🔖 جلسه ۱۳ 🆔 @students_hawzavi @tafaqqoh
Rabani-13980417-Dars-Kharej-Part9-Thaqalain_IR.mp3
28.97M
📚 درس 🔊 استاد ربانی بیرجندی دام عزه 🔖 جلسه ۹ 🆔 @students_hawzavi @tafaqqoh
Rabani-13980416-Dars-Kharej-Part8-Thaqalain_IR.mp3
29.51M
📚 درس 🔊 استاد ربانی بیرجندی دام عزه 🔖 جلسه ۸ 🆔 @students_hawzavi @tafaqqoh
لغت نامه.pdf
390.7K
📂 این پرونده اختصاصی کانال «میراث علمی سلف»، حاصل جمع آوری بیانات و نوشته‌های برخی اساتید (استاد احمدی عابدی، استاد وکیلی و استاد ملکی نهاوندی دام ظلهم) برای معرفی قوامیس ، ویژگی‌ها، نقاط ضعف و قوت به طور خلاصه و میزان اعتبارشان است. 🔗 ارتباط: @hm1370 ✔️ عضویت در کانال: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 @tafaqqoh
🔹 کانال تخصصی مهدویت استاد عابدینی دام عزه 🔸 آرشیو صوت ۱۰۵ جلسه در ۱۸ فصل مباحث معرفتی و ناب مهدویت، جلسات برگزارشده از اسفند ۹۳ تا اردیبهشت ۹۸ ⭕ فهرست موضوعی جلسات👇 🌐 https://eitaa.com/albaten/6 ☑️ t.me/albaten کانال تلگرام ✔️ eitaa.com/albaten کانال ایتاء @tafaqqoh
دليل موضوعات الميزان (فهرست راهنمای موضوعی المیزان - عربي و فارسي) - مؤسسة النشر الإسلامي.pdf
7.66M
📗 فهرست راهنمای تفسیر المیزان ✔️ در این کتاب موضوعات مطرح شده در بر اساس چاپ عربی و ترجمه فارسی دفتر نشر اسلامی به ترتیب ابواب آدرس‌دهی شده‌اند. @tafaqqoh
تفقه
📗 #کتاب فهرست راهنمای تفسیر المیزان ✔️ در این کتاب موضوعات مطرح شده در #المیزان بر اساس چاپ عربی و
🗂 ترتیب مباحث فهرست موضوعی المیزان 🖇 عنوان دهم «کفر و رذائل» است که در مقدمه کتاب به اشتباه «رزائل» آمده است! @tafaqqoh
تقریرات دروس آیةالله سیستانی حفظه الله 🌐 http://taghrirat.net @tafaqqoh
🔷 معرفی چند کتاب پیرامون حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام بر اساس 📚 حکمت‌نامه عیسی بن مریم علیه‌السلام، محمد محمدی ری‌شهری، دارالحدیث 🏷 این کتاب بخشی از آموزه‌های حضرت عیسی علیه‌السلام است که از طریق منابع اسلامی (اعم از و )، گزارش، و با نظمی جدید و دسترسی و جستجوی آسان تنظیم شده است. عناوین هفت فصل این کتاب عبارتند از: حکمت‌های عقلی و علمی، حکمت‌های عقیدتی، حکمت‌های عبادی، اخلاق و رفتار نیکو، اخلاق و رفتار زشت، مَثَل‌ها و حکمت‌ها و اندرزهای خداوند متعال به عیسی علیه‌السلام. 📚 عيسى عليه‌السلام لدى المسلمين، طريف الخالدى 🏷 اين اثر را دانشگاه ، در سال ۲۰۰۱ م، به زبان در منتشر كرده و در آن، متن عربى روايت‌هاى در باره عيسى عليه السلام جمع آورى شده است. 📚 عيسى عليه السلام فى روايات المسلمين الشيعة، مهدى منتظر القائم 🏷 اين كتاب، در سال ۲۰۰۶ م، در بيروت، توسط معهد المعارف الحكمية و با ترجمه انگليسى محمد لِگِنهاوزن منتشر شده است. 📚 عيسى المسيح عليه السلام فى الأحاديث المشتركة بين السنة و الشيعة، مهدى منتظر القائم 🏷 اين اثر را مجمع جهانی مذاهب اسلامی، در سال ۱۴۲۶ ق، در تهران، به زبان عربى منتشر كرده كه به صورت تطبيقى به معرفى عيسى عليه السلام بر اساس روايت‌هاى شيعه و اهل سنّت، پرداخته است. ✔️ هم‌چنين گفتنى است كه شخصيت و آموزه‌هاى عيسى عليه السلام بر پايه متون كهن فارسى (به‌ويژه متون عرفانى، اخلاقى، تعليمى و تفسيرى)، در كتابى به نام عليه السلام در ادبيات فارسى، توسط قمر آريان (زرين‌كوب) گرد آمده است. (تهران: معين، ۱۳۶۹ ش) 🔍 برگرفته از مقدمه کتاب عیسی بن مریم (کتاب اول همین فهرست) @tafaqqoh
مقاله رابطه شفاعت با مقام مومنان.pdf
704.6K
📜 رابطه با مقام معنوی مومنان 🖊 استاد سید مصطفی حسینی نسب دام عزه 🔖 منتشر شده در مجله علمی-ترویجی معرفت، سال ۱۳۹۱ @hoseininasab @tafaqqoh
معناشناسی ؛ مقارنه با مفاهیم مشابه و روش‌شناسی آن 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/324246 ✔️ : تنقیح مناط یکی از قوانین و قواعد اصول فقه است که برای فرایند استنباط و به منظور دست‌یابی به مناط به کار می‌رود و به طور کلی، گونه‌ای از احکامی است که برای وقایع و موارد خاص صادر شده است و با این روش، خصوصیاتی از آن واقعه یا فرد خاص شناسایی می‌شود که در حکم تأثیر گذار نیست؛ آن گاه، این خصوصیات، کنار زده می‌شود و حکم به همه‌ی موارد مشابه، تسرّی پیدا می‌کند و چنان‌چه به صورت باشد، و معتبر است. تنقیح مناط، از مباحث الفاظ است و استناد به آن، هم‌سان با استناد به یا است. دست‌یابی به مناط، از طریق و گستره‌ی فکری فقیه، و نیز فهم دقیق عرفی، امکان پذیر است. جریان تنقیح مناط در فروعات فقهی‌ای بیشتر به چشم می‌خورد که جنبه‌ی اجتماعی دارند و تنظیم کننده‌ی روابط صحیح و عادلانه‌ی میان افراد جامعه می‌باشند و در نصوص، از سابقه‌ی کم‌تری برخوردار می‌باشند. چنان‌چه در شریعت، به وصف موثر تصریح شده باشد و به الغای اوصاف و ملازمات، نیازی نباشد، به آن، گویند که از اعتبار شرعی برخوردار است، ولی اگر استنباط، بر روش قطعی مبتنی نباشد و دست یابی به مناط، بدون توجه به نص صورت گیرد، از آن به تعبیر می‌شود که از دیدگاه امامیه، معتبر نیست. @tafaqqoh
مفهوم، اعتبار و مکانیزم 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/246379 ✔️ : از راهکارهای مهم در فرایند اجتهاد و استنباط احکام شرعی، تنقیح مناط است. با اعمال این شیوه می‌توان، به حکم دست یافت و به آن قطع پیدا نمود و از این رو بر خلاف قیاس ، مورد قبول فقیهان شیعه است.کسانی که از تجربه کافی در استنباط احکام شرعی و نیز از ملکه اجتهاد برخوردارند، می‌توانند با به شیوه سبر و تقسیم، به این کار اقدام نمایند.در این مقاله، کوشش شده است با ارایه تعریف واضحی از تنقیح مناط ، ویژگی‌ها و مکانیسم آن روی‌کردهای فقیهان امامی در برابر آن تبیین شود و وجوه تمایز آن با نهادهای مشابه اصولی که دستاوردی جز و گمان بی اعتبار به بار نمی‌آورند، معلوم گردد. @tafaqqoh
علل ورود به مذهب اماميه 🌐 https://www.sid.ir/FileServer/JF/1200001386z407.pdf ✔️ : تنقيح مناط يکی از قوانين و قواعد اصول فقه است که برای استنباط احکام و قواعد شرعی به کار گرفته می‌شود. به طور کلی، يکي از شيوه‌های احکامی است که برای وقايع و موارد خاص صادر شده و با اين روش خصوصيات آن واقعه يا فرد خاص که در حکم دخيل نيست، شناسايی شده کنار زده می‌شود و حکم در همه موارد مشابه جاری مي‌گردد. اين اصطلاح را، ابتدا، علمای اصولی به کار گرفتند و سپس، در قرن‌های بعد از پنجم هجری، با زايش مکتب و گرايش علمای اصولی اماميه به و رد وارد حوزه اصوليين اماميه گرديد. گرايش به توسعه ، تفريق بين قياسِ ظنی و قياسِ قطعی، نفی حجيت خبر واحد و رای و قياس، تنقيح و تهذيب اخبار، ظهور عقل گرايانی هم‌چون ابن ادريس حلی، شيخ طوسی، شيخ انصاری، علامه حلی [رحمهم الله] و ظهور و گسترش مکتب از علل اصلی ورود تنقيح مناط به است. @tagaqqoh
هدایت شده از راوی
🌐فقیه ایستاده در میانه جبر و اختیار راوی : از توصیه‌هایش این بود که ریشه همه مشکلات دنیوی، بیماری‌های روحی همچون ریاست‌طلبی و مال‌دوستی است. آفرین بر کسی که به آیه «و ابتغ فیما آتاک الله الدار الآخرة» عمل کند و علم و مال و عزت و مقامی را که خدا به او عطا کرده است، وسیله تحصیل آخرت قرار دهد، نه چیز دیگر. آیت‌الله سید حسین شمس خراسانی که دیشب در سن 94 سالگی در ترکیه درگذشت، متولد مشهد و استاد برجسته حوزه‌های مشهد و قم بود. از حدود 12 سالگی تحصیلات حوزوی را در مدرسه نواب مشهد آغاز کرد و سال‌ها در مشهد، تهران و قم نزد فقهای بزرگی چون حضرات آیات شیخ هاشم قزوینی، سید احمد خوانساری، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، سید حسین بروجردی، امام خمینی، سید هادی میلانی و علامه طباطبایی درس خواند. تأثیرپذیری از مدرسه معارفی میرزای اصفهانی او را از آموختن فلسفه مشاء و صدرا بازنداشت و شرح اسفار و شرح اشارات را محضر آیات سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و دکتر مهدی حائری یزدی آموخت. نقل است که ایشان به همراه استاد سید جلال‌الدین آشتیانی و شخصی دیگر، درس خارج کفایه خصوصی علامه طباطبایی را درک کرده‌اند. بازگشت ایشان به مشهد برای ازدواج و فراهم کردن مقدمات سفر به نجف در اواخر سال 33 با حضور آیت‌الله‌العظمی میلانی در مشهد و آغاز دروس این مرجع تقلید در مشهد همزمان شد که ایشان را از مهاجرت به نجف منصرف کرد. شرکت در درس آقای میلانی او را از شاگردان مورد توجه ایشان قرار داد. بنا بر گفته نویسنده «مشکاة الأصول» در مقدمه کتابی که تقریرات استادش آیت‌الله شمس است، آیت‌الله میلانی مدرسه اصولی استادش آیت‌الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی را برای شاگردش آیت‌الله شمس به یادگار گذاشت. آقای شمس همزمان در این دوران به تدریس سطوح عالی و نیز خارج اصول و مباحث کلامی اشتغال داشت. پس از ارتحال آیت‌الله‌العظمی میلانی به قم رفت، اما پس یک سال به مشهد بازگشت و در نهایت تیرماه سال 59 به قصد اقامت دائمی در قم به آنجا بازگشت و تدریس خارج فقه و اصول و مباحث اعتقادی و تفسیر قرآن را از سر گرفت. تقریراتی از دروس ایشان منتشر شده است که چاپ‌های متعدد دارند. سه کتاب «التوحید بین الفلسفة المادیة و المدرسة العرفانیة»، «التوحید بین براهین الفلسفة و أدلة المتکلمین» در دو جلد و «مشکاة الأصول: محاضرات أصولیة حول تنبیهات الاشتغال و الاستصحاب» در سه جلد، تقریرات انتشاریافته از ایشان به قلم آقای سید ضیاء الخباز برادر آیت‌الله سید منیر الخباز است که از عالمان عربستانی مقیم ایران بوده‌اند. شاید مهم‌ترین کتابی که که آقای شمس نوشته و البته مشهورترین کتاب میان محققان است، «الأمر بین الأمرین» باشد که در 8 فصل تنظیم شده است. فصل اول تا هفتم به تبیین و نقد نظریات اشاعره، حکما، عرفا، عدلیه معتزله و شیعه و بیان ویژه آخوند خراسانی پیرامون جبر و تفویض پرداخته و در فصل هشتم نظریه الأمر بین الأمرین را بر اساس ادله عقلی و نقلی اثبات کرده است. شمس به مثابه فقیهی اصولی که به گفته خودش به جمله معروف «مَن لا أصول له لا فقه له» از آیت‌الله میلانی باور داشت، در مقدمه‌ای که برای «مشکاة الأصول» نگاشته است، مرکب بودن انسان از جسم و روح را مقدمه توجه به اخلاق و اعتقادات در کنار احکام در نظر می‌گیرد و با جستجویی مختصر در آیات و روایات نشان می‌دهد در کتاب و سنت، فقه منحصر در احکام به کار نرفته است. همان‌گونه که عمل به احکام در سعادت و شقاوت انسان نقش دارد، باور داشتن به اصول اعتقادی و کسب فضیلت‌های اخلاقی تعیین‌کننده سعادت و شقاوت آدمی است. او در ادامه با تصریح به این مطلب که فقه از کتاب طهارت گرفته تا دیات بیانگر وظایف ساحت فردی و اجتماعی زندگی انسان بوده که اجرای کامل آن مدینه فاضله و بهشتی کوچک را پدید می‌آورد، اما تا امروز بشر شیرینی کامل اجرای احکام الهی را نچشیده و پیش و پس از اسلام در هیچ دورانی آثار سودمند آن برایش حاصل نشده است. مرحوم شمس باور داشت که اهتمام شارع مقدس نسبت به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر برای پیشگیری و بازدارندگی پیش از تکرار عمل منکر است؛ چرا که تکرار منکر افزون بر مفاسدی که به دنبال دارد، باعث ریخته شدن قبح منکر و از بین رفتن حدود الهی و بی‌مبالاتی نسبت به آن حدود خواهد شد. آیت‌الله شمس شاگردان فراوانی تربیت کرد که برخی از آنها همچون آقایان شهیدی زنجانی، گنجی و مختاری از استادان و محققان شاخص حوزه قم محسوب می‌شوند. وی که چند ماه پیش برای تأسیس یک مرکز دینی شیعه به ترکیه مهاجرت کرده بود، دیشب در سن 94 سالگی در این کشور درگذشت و قرار است مطابق وصیت‌نامه‌اش در نجف اشرف به خاک سپرده شود. @rawinews
#دریافت_کتاب الأمر بینَ الأمرَین تحقیق أنیق حول نفی الجبرِ و التفویض و إثبات الأمر بین الأمرین 🖊 آیةالله سید حسین شمس خراسانی رحمه‌الله 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlQS1udi1LZ0hFWFU @tafaqqoh
✔️ من نصائح أستاذي الشمس [رحمه الله] و توجيهاته التربوية لقد كان الأستاذ الراحل، سماحة آية الله المحقق، السيد حسين الشمس (أعلى الله درجته) عالماً ربانياً، فلم يكن يكتفي في تدريسه ببيان المطالب العلمية، بل كان إلى جانب ذلك يهتم كثيراً بالنصح و التوجيه و قد طلب منّي بعضُ الأعزّة أن أدوّنَ له شيئاً منها، فدوّنتُ له في هذه العجالة بعض ما أحتفظ به، راجياً أن أوفّقَ لتدوين البقية، لعلّها تكون نبراساً لطلبة العلوم الدينية و غيرهم. ◻ أخبرني السيد الأستاذ الميلاني (قدس سرّه) قال: سمعتُ أستاذي المحقق النائيني (قدس سره) يقول: إن صلاة الليل إن لم تكن شرطاً للاجتهاد، فإنّها دخيلة فيه قطعاً. ◻ إنَّ أموال الناس عندهم هي أعزُّ ممتلكاتهم، فمَن أغمضَ عينه عنها و لم يمدّ يده إليهم، صارَ وجيهاً عندهم. ◻ إنَّ كثيراً مِنَّا يحترمُ الطفل المميّز أكثر من احترامهِ لربّهِ (تعالى شأنه)؛ إذ أنّه يتورعُ عن الإقدام على بعض الأفعال غير اللائقة إذا كان هنالك طفلٌ مميّزٌ ينظر إليه، بينما لا يتورع عنها بين يدي الله تعالى. ◻ الداعونَ أصناف، و أسوأهم صنفان: صنفٌ يُقدِّمُ الأسبابَ على مُسبِبها، فلا يدعو الله تعالى إلا إذا يئس من الأسباب و صِنفٌ يدعو الله تعالى على نحو الاختبار، فهو يدعوه ليرى أنه سيستجيب له أم لا؟ ◻ إنَّ محاولة الإنسان لتهذيب نفسه كمالٌ لا يتصف به إلا القليل من الناس و أمّا تهذيب النفس فهو غاية الكمال التي لا يبلغها إلا الأوحدي. ◻ إنَّ الإنسان لا يمكن أن يصل إلى الكمال إلا بثلاثة أجنحة: جناح الاعتقاد و جناح الأخلاق و جناح العمل، فمن لم يَكْمُل اعتقاده بالمبدأ و المعاد، لم يكن له ما يبعثه نحو تهذيب النفس من الرذائل و تزيينها بالفضائل، و مَن لم تكن نفسه مزينةً بالفضائل و معراةً عن الرذائل لم يمتنع عن فعل معصيةٍ أو ترك واجب. ◻ إنَّ الأمراض الروحية و الأخلاقية أشدُّ ضرراً على الإنسان من الأمراض الجسدية؛ إذ أنَّ هذه –مهما كانت– تنتهي بانتهاء حياة الإنسان، بينما تلك ترافقه في حياته البرزخية، و تواصل ملازمتها له في عالم القيامة. ◻ إنَّ تهذيب النفس هو منتهى الكمال و أشقّ و أفضل الأعمال و نظراً لجلالتهِ و عظمته فإنَّ القرآن الكريم في سورة الشمس بعد أن أقسمَ بتسعةِ أقسام عظيمة، عقّب على ذلك بقوله: {قد أفلحَ مَن زكَّاها و قد خابَ مَن دَسّاها}. *أقول*: و إنّ هذه التوجيهات التي كان يتفضل بها سيدي الأستاذ لم تكن محض نصائح نظرية، بل كانت شأناً عملياً قد جسّده في حياته الحافلة بالعلم و العمل، و كم هي الخسارة كبيرة و فادحة برحيل أمثاله من العلماء الربانيين. و ليس بيدنا إلا الرّضا و التّسليم لقضاء اللّه تعالى و أمره، و لا نقول إلّا: إنّا لله و إنّا إليه راجعون أقل تلامذته: ضياء السيد عدنان الخباز @tafaqqoh
بررسی مسئله انتساب تصویب به اهل سنت 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/350917 ✔️ : مسئله (واقع انگاری احکام تمام مجتهدان) و (مطابق با واقع بودن یکی از احکام مجتهدان) از مسائل اختلافی میان اصولیان مسلمان است. در این‌که کدام مذهب و مسلک طرف‌دار تخطئه یا تصویب است، بیان روشنی وجود ندارد. آن‌چه در نوشته‌های اصولی امامیه بوده، انتساب مبنای تخطئه به و تصویب به است. پس از مراجعه به منابع اصولی اهل سنت، نمایان می‌شود که این با این کلیت، است. آن‌چه در میان علمای اهل سنت جایگاه برتر را دارد، مبنای تخطئه است و تنها گروه به تصویب باور آورده‌اند. @tafaqqoh
بحوث فی فروع العلم الاجمالی من کتاب العروة الوثقی 🖊 استاد سید منیر خبّاز قطیفی دام عزه @tafaqqoh
فروع_العلم_الإجمالي.pdf
1.32M
بحوث فی فروع العلم الاجمالی من کتاب العروة الوثقی 🖊 استاد سید منیر خبّاز قطیفی دام عزه ✔️ از آن دسته مباحثی است که اگر با تدبر و تتبع دنبال شود، برای دست‌یابی به احکام شرعی بسیار مفید است؛ زیرا مسائل از گرفته تا و در آن حضور چشم‌گیری دارند؛ به همین منظور بین متاخّرین فقهاء نوشتن یا در «فروع علم اجمالی» رواج پیدا کرده است. از جمله نگاشته‌های مفید در این موضوع، کتاب حاضر است. @tafaqqoh
📚 آرشیو مجله جستارهای فقهی و اصولی ✔️ صاحب امتیاز: اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضوی 🔸 مدیر مسئول: استاد مجتبی الهی خراسانی دام عزه 🌐 http://jostar-fiqh.maalem.ir/?_action=current&_is=%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87%20%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C @tafaqqoh