eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
148 دنبال‌کننده
353 عکس
86 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بازتاب خطابه فدکیه در نسخ خطی ایران پیشاصفوی : خطبه فدکیه مواضع حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) علیه جریان سقیفه و سرزنش مصادره‌کنندگان و خلافت را دربردارد. در این خطبه بر ایجاد وحدت در جامعه اسلامی و دوری از تفرقه و نفاق، ذیل پذیرش امامت و ولایت اهل بیت (علیهم السلام) تأکید شده است. این خطبه به دلیل دربرداشتن مجموعه‌ای از معارف در زمینه‌های توحید، نبوت و بعثت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، معاد، عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت، از نفیس‌ترین میراث‌های برجای مانده از حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) است. علاوه بر آن هم‌تراز دانستن خطبه فدکیه با خطبه‌های امیرمومنان علی (علیه السلام) از نظر فصاحت، بلاغت و استفاده از شاخصه‌های منطقی مشهور در فن خطابه، از دلایل اهمیت این خطبه نزد اهل ادب دانسته می‌شود.    نثر الدُّرّ یکی از منابع کهن اقوال معصومان (علیهم السلام)، از جمله خطبۀ فدکیه است. مؤلف این اثر ابو سعد منصور بن حسین آبی (د: 421هـ) است که از علمای شیعه و متولد شهر آوه بود. وی مدتی از عمر خود را به خدمت در دربار آل‌بویه گذراند. کتاب او نثر الدُّرّ، اثری است در ادب عربی به معنای عام. کتاب به ترتیب موضوعی است و موضوعات بسیار متنوعی را از قرآن، اقوال حضرات معصومین (علیهم السلام) و گزارش‌های دیگر شامل می‌شود. این اثر را می‌توان نخستین فرهنگ موضوعی قرآن نیز به‌شمار آورد. در باب اول از فصل رابع این اثر، که به نقل جملات زنان از سادات یا مشهور (با عنوانِ «کلام للنساء الشرائف») اختصاص دارد، خطبۀ فدکیه منعکس شده ‌است. نسخۀ حاضر از نثر الدُّرّ در سده هفتم هجری کتابت شده و از کهن‌ترین نسخ این کتاب به‌شمار می‌رود. این نسخه که شامل فصل چهارم (در یازده باب) و فصل پنجم (در بیست و دو باب) می‌شود، خطبه فدکیه را نقل کرده است. این نسخه امروزه به شماره 719 در کتابخانۀ رئیس الکتّاب (اکنون در کتابخانۀ سلیمانیه) در استانبول نگهداری می‌شود. خطبۀ فدکیه در این دست‌نویس در برگ‌های 2ر تا 3پ قرار دارد. @borrhan
هدایت شده از 🎤صهبای منبر
💠 ابن ابي الحديد معتزلي كه از علماي معروف و برجسته اهل تسنن است مي گويد: من از استادم (علي بن فارقي) مدرس مدرسه بغداد پرسيدم آيا فاطمه (ع) از ادعاي مالكيت فدك راست مي گفت ؟. گفت : آري . گفتم : پس چرا خليفه اول ، فدك را به او نداد، در حالي كه فاطمه (ع) نزد او را راستگو بود؟. او لبخندي زد و كلام زيبا و لطيف و طنز گونه اي گفت ، در حالي كه او هرگز عادت به شوخي نداشت ، گفت : اگر ابوبكر، فدك را به مجرد ادعاي فاطمه (ع) به او مي داد، فردا به سراغش مي آمد و ادعاي خلافت براي همسرش ‍ مي كرد! و وي را از مقامش كنار مي زد و او هيچگونه عذر و دفاعي از خود نداشت ، زيرا با دادن فدك پذيرفته بود كه فاطمه (ع) هر چه را ادعا كند راست مي گويد، و نيازي به بينه و گواه ندارد. سپس ابن ابي الحديد مي افزايد: اين يك واقعيت است ، هر چند استاد، آن را به عنوان مزاح ، مطرح كرد. اين اعتراف صريح از اين دو دانشمند اهل تسنن حاكي است كه داستان فدك ، يك داستان سياسي و آميخته با خلافت بوده ، نه داستان صرفا اقتصادي . 📚داستان دوستان / محمد محمدي اشتهاردي 📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯 💠 کانال صهبای منبر 👇👇 ╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮ https://eitaa.com/joinchat/333316178Cae344a215d ╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯ •┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
هدایت شده از  علم الحدیث
شکوائیه امیرالمومنین علیه السلام 🛑«روی کثیر من المحدثین انه عقیب یوم السقیفة تالم و تظلم و استنجد و استصرخ حیث ساموه الحضور والبیعة وانه قال وهو یشیر الی القبر (یا بن‌ ام ان القوم استضعفونی وکادوا یقتلوننی)، وانه قال وا جعفراه ولا جعفر لی الیوم واحمزتاه ولا حمزة لی الیوم؛ 🔰 ابن ابی الحدید معتزلی نقل میکند: بسیاری از روایت کنندگان نقل کرده‌اند که او (حضرت علی (علیه‌السّلام) ) پس از ماجرای سقیفه اظهار ناراحتی کرد و حق خود را خواسته و کمک طلبید و فریاد کشید؛ زیرا در نزد وی حاضر نشدند و بیعت نکردند. و او در حالیکه رو به سوی قبر رسول خدا کرده بود گفت: "‌ای فرزند مادرم، این قوم، مرا ناتوان یافتند و چیزی نمانده بود که مرا بکشند" و فرمود: 👈وای جعفر من امروز جعفر ندارم؛ وای حمزه؛ من امروز حمزه ندارم!!!» 📚: شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏11، ص: 111 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
🔹لینک مطالب کانال بابیت و بهائیت تاریخچه بهائیت https://eitaa.com/bahaiyat/198 بهایی شناسی، چیستی بهائیت https://eitaa.com/bahaiyat/200 احکام بهائیت https://eitaa.com/bahaiyat/202 کودکان بهائی https://eitaa.com/bahaiyat/206 حجاب و حقوق زنان در بابیت و بهائیت https://eitaa.com/bahaiyat/208 بهائیت و ایران https://eitaa.com/bahaiyat/210 معرفی کتاب https://eitaa.com/bahaiyat/213 مظلوم نمایی بهائیت https://eitaa.com/bahaiyat/216 ارتباط با اشرار(اسرائیل، آمریکا ،انگلیس، پهلوی...) https://eitaa.com/bahaiyat/223 تاریخچه بابیت https://eitaa.com/bahaiyat/225 سرگذشت سید علی محمد باب https://eitaa.com/bahaiyat/228 کلیپ داستان بابیت و بهائیت https://eitaa.com/bahaiyat/232 شوقی آفندی https://eitaa.com/bahaiyat/239 شباهت بهائیت و صهیونیست https://eitaa.com/bahaiyat/242 فرق فرقه بابیت و وهابیت https://eitaa.com/bahaiyat/255 مستبصرین https://eitaa.com/bahaiyat/257 https://eitaa.com/bahaiyat/276 مبارزین با فرقه بابیت و بهائیت https://eitaa.com/bahaiyat/260 تاریخچه بهائیت https://eitaa.com/bahaiyat/262 نقد بهائیت https://eitaa.com/bahaiyat/271 شرح حال قرة العین https://eitaa.com/bahaiyat/273
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 «وَ إِنِّي لَمَّا رَأَيْتُهَا ذَكَرْتُ مَا يُصْنَعُ بِهَا بَعْدِي كَأَنِّي بِهَا وَ قَدْ دَخَلَ الذُّلُّ بَيْتَهَا وَ انْتُهِكَتْ حُرْمَتُهَا وَ غُصِبَ حَقُّهَا وَ مُنِعَتْ إِرْثَهَا وَ أُسْقِطَ جَنِينُهَا وَ هِيَ تُنَادِي يَا مُحَمَّدُ فَلَا تُجَابُ وَ تَسْتَغِيثُ فَلَا تُغَاث‏...¹» 🎤 کلام فقیه: ◼️ این جملات را نمی شود معنا کرد، چه گذشت به ؟ ◼️ هر وقت نگاه به قد و بالای می‌‌کرد، پهلوی شکسته می‌دید، بازوی ورم کرده می‌‌دید، نفس کشیدن دختر را با پهلوی شکسته در همه‌ی این مدت دید؛ این مصائب گفتنی نیست... ◼️ «ما زالَتْ بَعْدَ اَبيها صلي الله عليه و آله مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ ناحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ باكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرَقَهَ الْقَلْبِ يُغْشى عَلَيْها ساعَةً بَعْدَ ساعَةٍ... وَ نَحَلَ جِسمُها و ذابَ لَحمُها حَتّی صارَتْ کَالخَیالِ و صارَتْ عَظْمَاً لَیْسَ عَلیهِ إلّا جِلْدَةٌ. ⁉️ برای چنین مصیبتی چه باید کرد ؟ وظیفه‌ی امت چیست؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. پیامبر خدا فرمود: «هر گاه زهرا را مشاهده مى‌کنم، آن ستم‌هایى به یادم مى‌آید که بعد از من در حقّ او خواهد شد؛ گویا مى‌بینم که، احترامش از دست رفته، حقّش را غصب شده، از دریافت ارث خود ممنوع شده ، پهلوى او شکسته شده ، جنین وى سقط شده باشد و او فریاد مى زند: «وا محمّداه!» ولى کسى به دادش نمى رسد. (بشارة المصطفى لشيعة المرتضى، ج‏۲، ص۱۹۸) 🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله https://eitaa.com/lojneesol
✅تطمیع عبّاس، عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله) 🔸️ابوبکر به همراه شورایی متشکل از عمر، ابوعبیده جرّاح و مغیره بن شعبه به خانه عباس ، عموی پیامبر(صلی الله علیه و آله) رفتند . ابوبکر گفت : خدا پیامبر(صلی الله علیه و آله) را فرستاد که نبی و ولی مؤمنان بود، و در میانشان بود تا خدا آخرت را برای او پسندید؛ او هم ، پس از خود ، کسی را تعیین نکرد! کارها را به خود مردم واگذار کرد. آنها هم مرا برگزیدند؛ و من از کسی جز خدا نمی ترسم که سستی در کار داشته باشم. آنها که با من بیعت نکردند با عموم مسلمانان مخالفت می کنند و به شما پناه می برند. شما، یا با همه مردم همراه شوید و بعیت کنید ، یا اگر همراه نمی شوید کاری کنید که آنها با ما نجنگند . ( این سخن ابوبکر ، خود دلیل آن است که همه اصحاب پیامبر(صلی الله علیه و آله) بیعت نکرده بودند.) می خواهیم از کار حکومت ، سهمی هم به شما بدهیم که بعد از شما برای بازماندگانت نیز باشد! مردم گرچه منزلت شما را دیدند که عموی پیامبری و منزلت علی (علیه السلام) را هم دیدند، ولی این امر را از شما گرداندند. با این حال، ما به شما نصیب می دهیم. بنی هاشم! آرام باشید ، که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از ما و شماست. 🔸️سپس عمر، با لحنی تهدید آمیز گفت : ما بدین خاطر به نزد شما نیامدیم که نیازمند شما بودیم؛ آمدیم چون خوش نداشتیم در کاری که مسلمانان بر آن اتفاق کرده اند طعن و مخالفتی از طرف شما بشود و در نتیجه ، زیان و گرفتاری به شما و آنان برسد. پس مواظب رفتار خود باشید. 🔸️آنگاه عباس گفت : اگر تو این امر حکومت را به نام پیامبر(صلی الله علیه و آله) گرفته ای ، پس در واقع حق ما را گرفته ای - زیرا که ما خویشاوند پیامبریم و نسبت به او اولی از توییم. و اگر آن را به این سبب گرفته ای که از جمله مؤمنان به پیامبری ، ما هم از جمله مؤمنان بودیم . با این حال ، در کاریکه تو در آن پیشقدم شدی ، ما قدم نگذاردیم و در آن مداخله نکردیم و پیوسته به کار تو معترضیم. 🔸️ امّا درباره این که گفتی اگر با تو بیعت کنم سهمی به من وامی گذاری؛ اگر آنچه را که می دهی مال مؤمنان است و حق ایشان است ، تو چنین حقّی نداری. زیرا که تو نمی توانی حق دیگران را ، از پیش خود ، بذل و بخشش کنی. و اگر حق ماست ، باید تمام آن را بدهی و بخشی را ندهی . 🔸️و امّا این که گفتی پیامبر(صلی الله علیه و آله) از ما و شماست؛ همانا پیامبر(صلی الله علیه و آله) از درختی است که ما شاخه های آن هستیم و شما همسایه آن هستید. 🔸️و امّا تو ای عمر ، که گفتی از مخالفت مردم با ما می ترسی؛ پس ، این مخالفت امری است که اوّل بار از جانب شما نسبت به ما سرزده است. 📚 تاریخ یعقوبی ج 2 ص 103؛شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید چ 2 ص 13 و 74،امامة السیاسة ج 1 ص 14 👉 @smbshafti
هدایت شده از  علم الحدیث
بیعت اجباری 🛑وَ لَوْ كَانَ لِي بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ كَرْهاً [مُكْرَهاً «خ»] وَ لَكِنِّي بُلِيتُ بِرَجُلَيْنِ- حَدِيثِي عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ- الْعَبَّاسِ وَ عَقِيلٍ، فَضَنِنْتُ بِأَهْلِ بَيْتِي عَنِ الْهَلَاكِ، فَأَغْضَيْتُ عَيْنِي عَلَى الْقَذَى، وَ تَجَرَّعْتُ رِيقِي عَلَى الشَّجَى وَ صَبَرْتُ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ حَزِّ الشِّفَار 🔰و اگر بعد از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلّم، عمويم حمزه و برادرم جعفر براى من مانده بودند 👈با ابو بكر از روى اكراه و اجبار بيعت نميكردم، و لكن من به دو مرد جديد العهد عباس و عقيل مبتلا شدم (كه از ايشان كارى ساخته نيست) پس حفظ اهل بيت خود را در نظر گرفتم، و از خار و خاشاكى كه در چشمم ريخته شد چشم بر هم نهادم، و جرعه‏هاى غيظ و غصه را با گلوى گرفته و فشرده فرو بردم، و صبر كردم صبرى كه تلخ‏تر از حنظل و دردناكتر از كارد برنده بود. 📚كشف المحجة لثمرة المهجة، ص: 249 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞حیوانات‌ عجیبی‌که‌ تابحال ندیدیدرا ببینید و به‌عظمت خالق‌آن‌ها تعظیم کنید🙏 👆 🌸قرآن کریم میفرماید: بااینکه‌مردم خلقت‌ شگفت‌وزیبای‌جانداران توسط آفریدگار متعال را می‌بینند اما فقط علما و خردمندان مطیع خدایند🔰 📖وَ مِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ و از اصناف مردم و اجناس جنبندگان و حیوانات نیز رنگ‌های مختلف هست (که خداوند آنها را آفرید) و از میان اصناف بندگان تنها مردمان عالم و خردمند مطیع و خدا ترسند. البته خداوند عزیز و توانا بخشنده‌ی گناهان است. 📖سوره فاطر ۲۸ 🆔کانال زندگی شیرین و الهی 🔰🔰 𝐉𝐨𝐢𝐧 @HATAMPOORI 𝐜𝐡𝐚𝐧𝐧𝐞𝐥 ─┅ঊ🍃🥀🌟🥀🍃ঊ┅─
هدایت شده از  علم الحدیث
دلیل قاطع امیرالمومنین علیه السلام برای عدم اقدام‌نظامی علیه غاصبین 🔰 در کتاب شریف الاحتجاج مرحوم طبرسی نقل شده كه: آن حضرت پس از جنگ نهروان در مجلسى نشسته بود و از جريان امور گذشته مذاكره مى‏شد، تا اينكه آن حضرت پرسيده شد كه چرا با أبوبكر و عمر همچون طلحه و زبير و معاويه نجنگيدى⁉️ أمير المؤمنين عليه السّلام فرمود:👇 من از روز نخست زندگى پيوسته مظلوم واقع شده و حقوق خود را مورد تجاوز و دستبرد ديگران مى‏ديدم. پس اشعث بن قيس برخاسته‏ و گفت: اى أمير المؤمنين، چرا دست به شمشير نبردى و حقّ خود را نستاندى⁉️ فرمود: اى اشعث مطلبى را پرسيدى پس خوب به پاسخش گوش كرده و بخاطر بسپار، و به حقيقت كلام و حجّت من توجّه كن. كه من از شش تن از انبياى گذشته تبعيّت و پيروى نمودم: أوّل:👈 از حضرت نوح عليه السّلام كه خداوند در باره‏اش مى‏فرمايد: فَدَعا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ : قمر 10.: « تا آنکه به درگاه خدایش دعا کرد که من سخت مغلوب قوم شده‌ام تو مرا یاری فرما.» پس اگر كسى بگويد او از قوم خود خوف نداشته؛ منكر كلام خدا و كافر بدان شده است . و دوم👈 از حضرت لوط عليه السّلام كه خداوند در باره او مى‏فرمايد: لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلى‏ رُكْنٍ شَدِيد هود80 « گفت: «(افسوس!) ای کاش در برابر شما قدرتی داشتم؛ یا تکیه‌گاه و پشتیبان محکمی در اختیار من بود! (آنگاه می‌دانستم با شما زشت‌سیرتان ددمنش چه کنم» پس اگر كسى بگويد: لوط اين كلام را براى مطلبى غير از ترس گفته مسلّما كافر است، و گر نه اوصياى انبياء در اين مقام معذورترند. سوم👈 از حضرت إبراهيم خليل عليه السّلام، در اين آيه كه: وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ‏ مریم 48« و من از شما و معبودانی که به جای خدا می خوانید، کناره می گیرم » پس اگر كسى بگويد او اين سخن را براى غير ترس گفته كافر است، و گر نه وصىّ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله معذورتر است. چهارم👈 از حضرت عليه السّلام در اين آيه: فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ‏ شعراء 21،« پس هنگامی که از شما ترسیدم فرار کردم» پس اگر كسى‏ با وجود اين آيه منكر ترس موسى شود كافر است، و گر نه معذورتر است. پنجم👈 از سخن هارون برادر آن حضرت در اين آيه كه گفت: ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي اعراف 150 « و سر برادر خود را گرفت (و با عصبانیت) به سوی خود کشید؛ او گفت: «فرزند مادرم! این گروه، مرا در فشار گذاردند و ناتوان کردند؛ و نزدیک بود مرا بکشند » اگر كسى منكر ترس هارون باشد مسلّما كافر است، و گر نه وصىّ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله معذورتر است. ششم👈 از برادرم محمّد صلّى اللَّه عليه و آله خير البشر پيروى و تبعيّت نمودم كه روى احتياط و خوف از قريش مرا در جاى خود خوابانيده، و خود از مكّه بيرون و در غار مخفى شد، اگر كسى منكر ترس آن حضرت از دشمنان باشد كافر است، و گر نه وصىّ او معذورتر است 👈.در اين وقت همه مردم يكپارچه برخاسته و گفتند: اى أمير المؤمنين ما همه دريافتيم كه فرمايش شما صحيح و عمل شما حقّ است، و ما جاهل و گناهكاريم، و ما مى‏دانيم كه شما در ترك دعوى و سكوت و تسليم شدن خود معذور مى‏باشى. 📚: الاحتجاج ج ۱ ص ۱۸۹ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از زیارت
🔸 رسول اللّه صلي الله عليه و آله ـ في بَيانِ فَضلِ فاطِمَةَ عليهاالسلام يَومَ القِيامَةِ : يوحِي اللّه ُ عَزَّوجَلَّ إلَيها : يا فاطِمَةُ ، سَليني اُعطِكِ ، وتَمَنَّي عَلَيَّ اُرضِكِ . فَتَقولُ : إلهي أنتَ المُنى وفَوقَ المُنى ، أسأَلُكَ أن لا تُعَذِّبَ مُحِبّي ومُحِبَّ عِترَتي بِالنّارِ . فَيوحِي اللّه ُ إلَيها : يا فاطِمَةُ ، وعِزَّتي وجَلالي وَارتِفاعِ مَكاني ، لَقَد آلَيتُ عَلى نَفسي ، مِن قَبلِ أن أخلُقَ السَّماواتِ وَالأَرضَ بِأَلفَي عامٍ، أن لا اُعَذِّبَ مُحِبّيكِ ومُحِبّي عِترَتِكِ بِالنّارِ 🔹 پيامبر خدا صلي الله عليه و آله ـ در بيان فضيلت و مقام فاطمه عليهاالسلام در روز قيامت ـ : خداوند عز و جل به او وحى مى‌فرمايد كه: اى فاطمه! از من بخواه تا به تو عطا كنم و از من تمنّا كن تا راضيت گردانم. پس، فاطمه گويد: خداى من، تو خود آرزويى و فوق آرزو هستى، از تو مى خواهم كه دوستدار من و دوستدار عترتم را به آتش، عذاب نكنى. خداوند به او وحى مى فرمايد كه: اى فاطمه! به عزت و جلال و عظمت مقامم سوگند كه من دو هزار سال پيش از آن كه آسمانها و زمين را بيافرينم، به خود سوگند خورده ام كه دوستداران تو و دوستداران عترتت را به آتش، عذاب نكنم. 📗تأويل الآيات الظاهرة : ۴۷۴عن أبي ذرّ . سلام الله علیها 🏴🕯🖤🕯🏴 🕌@ziarat_et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠داستان مردی شیر و عسل برای پیامبر(ص) آورد تا بنوشد فرمود: دو نوشیدنی که یکی از دیگری کفایت می‌کند من آن را نخورم و حرام هم نمی‌کنم ولی برای خدا تواضع می‌کنم. زیرا هر که برای خدا تواضع کند خدایش بالا برد و هر که تکبر کند خداوند او را خوار سازد و هر که در زندگی میانه روی کند خدایش روزی دهد و هر که زیاده روی کند خداوند او را بی نصیب گرداند و هر که خدا را بسیار یاد کند خدایش جزا دهد. 💠داستان مفسّر معروف طنطاوی: «سنگ‌هایی که برای بنای هرم اوّل به‌ کار رفته، برای ساختن دیواری بزرگ (دژ) در اطراف همه‌ی زمین کشور مصر کافی است». 🔸️در روایات آمده: «فرعون ساختمان آسمان‌خراشی می‌ساخت، همه مردم از زن و مرد را برای ساختن آن به ‌کار و بیگاری گماشته بود. زن‌های آبستن هم از این بیگاری برکنار نبودند زن جوانی که آبستن بود، مصالح ساختمانی حمل می‌کرد و از پلّه‌ها بالا می‌برد. هرگاه کوتاهی می‌کرد، مأموران فرعون با تازیانه او را می‌زدند، او که در چنین فشاری قرار گرفته بود بچّه‌اش سقط شد آن‌چنان ناراحت شده که از پرده جگر ناله سر داد که آی خدا آیا خوابی آیا نمی‌بینی این ستمگر مسرف چه می‌کند؟ چند ماهی از این ماجرا نگذشت که همین زن در کنار رود نیل نشسته بود که نعش فرعون را روی آب دید، تعجّب کرد، در درون فطرتش جواب این سؤال را شنید که: «هان ای زن ما در خواب نیستیم، ما در کمین ستمگران هستیم»(۱۸) 🔸️قرآن با معرّفی فرعون به ‌عنوان «اسراف‌کار» الگوی زشت‌کاران و سرانجام نکبت‌بار آن را نشان می‌دهد و می‌فرماید: 👈«وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعَالٍ فِي‌الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ ‌الْمُسْرِفِينَ؛ همانا فرعون بلندپروازی در زمین داشت و از اسراف‌کاران بود». 💠داستان حضرت صادق (ع) میوه نیم خورده‌ای را دیدند که از منزل ایشان بیرون‌ انداخته شده بود پس آن حضرت خشمناک شد و فرمود: ما هذا ان کنتم شبعتم فان کثیراً من الناس لم یشبعوا فاطعموه من یحتاج الیه. این چه کاری است که کردید اگر شما سیر شدید، بسیاری از مردم هستند که سیر نشدند پس به آنهایی که نیازمندند بدهید.»  💠داستان امام حسین(ع) در میسر دست‌شویی(مستراح) لقمه غذایی را دید که آن‌جا روى زمین افکنده شده بود، آن‌را برداشت و با آب شست و به غلامش سپرد، و فرمود: هنگامى که از این‌جا خارج شدم آن‌را به من برگردان، ولى غلام آن لقمه را خورد. هنگامى که امام حسین(ع) از آن‌جا بیرون آمد، به غلام فرمود: آن لقمه را بده! غلام گفت: مولاى من! آن‌را خوردم! امام حسین(ع) فرمود: تو در راه خدا آزادى! مردى به آن‌حضرت گفت: واقعاً غلامت را آزاد کردى؟! امام حسین(ع) فرمود: آرى، از جدّم رسول خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود: هر کس لقمه‌ای بیابد و آلودگی‌های آن را زدوده و یا آن‌را بشوید و بخورد، آن لقمه در شکم وى قرار نمی‌‏گیرد، مگر آن‌که خداى متعال او را از عذاب جهنم آزاد کند. و من شخصى را که خدا از جهنم آزادش کرده، در غلامی خود نگه نمی‌دارم.(۱۹) 👈[امام حسین(ع) یک برده را فقط به خاطر همراهی کردن با آن حضرت در یک حرکت ضد اسراف، آزاد کردند] 💠داستان پیامبر(ص) فرمودند: «المعده بیت کلّ داء» معده، کانون هر بیماری است. پزشکی مسیحی پس از شنیدن این آیه و حدیث گفت: تمام علم طب، در این آیه و این سخن پیامبر شما نهفته است. 🌸 اشعار: اندازه نگهدار که اندازه نکوست هم لایق دشمن است و هم لایق دوست بر آن کدخدا زار می باید گریست که دخلش بود نوزده خرج بیست   نه چندان بخور کز دهانت برآید نه چندان که از ضعف جانت برآید 📚 پی نوشتها: 1⃣ وسائل الشيعه، ج۱۵، ص۲۶۱. 2⃣ الکافي ج۴ ص۵۲. 3⃣ غرر الحكم ،۵۵۲۹. 4⃣ غرر الحكم ،۹۴۲۳. 5⃣ تفسير الصافي،ج۳،ص۱۸۷. 6⃣ الخصال، ج ۲، ص ۲۶۳ 7⃣ غرر الحكم،۴۱۳۸ 8⃣ الکافي ،  ج۶ ،ص۴۶۰   9⃣ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۴۳۲ 🔟 تفسیر نور الثقلین، ج 1، سوره انعام، ص ۷۷۲. 1⃣1⃣ قصار الجمل، ص ۳۰۵ 2⃣1⃣ الکافي  ,  ج۲  ,  ص۵۱۱ 3⃣1⃣ دعا مکارم الاخلاق 4⃣1⃣ نهج البلاغه، نامه ۵ 5⃣1⃣ الکافي  ,  جلد۶  ,  صفحه۴۶۰ 6⃣1⃣ وسائل الشيعة - ج ١ - الصفحة ٤٨١ 7⃣1⃣ بحار الأنوار،ج۶۳،ص۲۷۱. 8⃣1⃣ اقتباس از عشریه چهارسوقی، ص ۲۰۷. 9⃣1⃣ شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ، ج ‏1، ص 27، قم 📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯 💠 کانال صهبای منبر 👇👇 ╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮ https://eitaa.com/joinchat/333316178Cae344a215d ╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯ •┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از زیارت
🔴 حکمت غیبت... 💚 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «إِنَّ وَجهَ اَلحِكمةِ فِي ذَلِك لاَ يَنكشِف إِلاَّ بَعد ظُهورِه كَما لَمْ يَنكشِف وَجهُ الحِكمَة لِمَا أَتَاه اَلخضِر مِن خَرقِ اَلسّفينَة وَ قَتلِ اَلغُلاَمِ وَ إِقَامَة اَلجِدَارِ لِموسَى إِلَى وَقتِ اِفتِرَاقِهِما..» «براى صاحب الأمر غيبت ناگزيرى است كه در آن هر باطل‌جويى به ترديد مى‌افتد، عرض كردم: قربانت گردم، براى چه‌؟ فرمود: به جهت امرى كه ما اجازه نداريم آن را آشكار سازيم، گفتم: چه حكمتى در آن غيبت است‌؟ فرمود: حكمت غيبت او همان حكمت در غيبت حجتهاى الهى پيش از او است، و وجه حكمت غيبت او پس از ظهورش آشكار خواهد شد، همان طور كه وجه حكمت اعمال خضر از شكستن كشتى و قتل پسر و به پاداشتن ديوار بر حضرت موسى (علیه السلام) روشن نبود تا آنكه وقت جدايى و فراق آن دو فرا رسيد. اى پسر فضل اين امر، امرى از امورى خداوند متعال، و سرّى از اسرار خدا و غيبى از غيوب پروردگار است، و هنگامى كه پى برديم كه خداوند حكيم است، پذيرفته‌ايم كه تمام كردار او حكيمانه است هر چند وجه انكار آن ظاهر نباشد.» 📗تفسير نورالثقلين ج۳، ص۲۹۰ 📗بحارالأنوار، ج۵۲، ص ۹۱ 📗کمال الدين، ج۱، ص۳۱۵  عجل الله تعالی فرجه 🏴🕯🖤🕯🏴 🕌@ziarat_et
👈 گزارش ساخت و زائر سرای در 🔸️باسمه تعالی ، شهر و زادگاه عزیز ترین بنده خدا و آخرین انسان و حرم حضرات پدر، جد، مادر و عمه علیه السلام است . و این یعنی که کودکان و زنان و از پا افتادگان سالخورده در اوج آرامش ورضایت بیایند و بروند و برای اهالی ،زندگی خاطره های زیارت را مشق کنند. نبود مهمان سرا و استراحتگاهی از برای آنان که می خواهند شبی را در کنار ملجأ شریف امامان خود به صبح برسانند، شیرینی سفر به را به کام زائران تلخ کرده و تلخ تر آن هنگام که زخمی و دردی بر جان میهمانی بنشیند که درمانگاهی در خور این حجم از ازدحام و اجتماع نیست.
✅ پول خرج کردن برای حضرت صاحب الزمان(عج) 🔸️امام صادق علیه السّلام فرمودند: ﺩِﺭْﻫَﻢٌ ﻳُﻮﺻَﻞُ ﺑِﻪِ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡُ ﺃَﻓْﻀَﻞُ ﻣِﻦْ ﺃَﻟْﻔَﻲْ ﺃَﻟْﻒِ ﺩِﺭْﻫَﻢٍ ﻓِﻴﻤَﺎ ﺳِﻮَﺍﻩُ ﻣِﻦْ ﻭُﺟُﻮﻩِ ﺍﻟْﺒِﺮﱢ (۱): 👈یک ‌درهم مالی که برای امامِ خود صرف کنی، بسی بهتر وبرتر است از دو میلیون درهم که در دیگر «امور خیر» خرج نمایی. 👌ملاحظه کنید چه شگفت است این سخن! اگر کمی درنگ کنیم به شگفتی این فرموده می‌رسیم: بهترین کاری که آدمی می‌تواند برایش خرج کند چیست؟ شاید بگویید حج یا فراگیری علمِ دین یا نجات برادران دینی از گرفتاری‌ها یا سیر کردن مؤمن گرسنه یا خدمت به برادران دینی و مانند این‌ها؛ این‌ها را برترین و بهترین کاری می‌دانید که می‌توان برایشان خرج کرد؛ حدیث پیش‌ گفته می‌فرماید که اگر برای امام زمان خود خرج کنی، دو هزار هزار (دو میلیون) برابرِ آن ثواب برده‌ای؛ دو میلیون بار برتر و بهتر است. 🔸️می‌دانید که امام به کمک ما نیازی ندارد؛ این کمک و صله مانند مدد خواهی خدایِ بی‌نیاز از ماست که در عین بی‌نیازی از ما یاری و نصرت می‌خواهد: «ان تنصروا الله ینصرکم» یا قرض گرفتن خدا از ماست: «من ذاالذی یقرض الله قرضا حسنا»؛ خدا بی‌نیاز است و ما نیازمند؛اما برای تزکیه‌ی ما چنین می‌فرماید؛ 👈امام نیز برای تزکیه و طهارت روحمان ما را به مدد می‌خواند. 📗(۱) اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۵۳۸، باب صله امام، حدیث 
💠خادمین سامرا ❇️دفتر اصفهان زیلینک | حسینیه و زائرسرای در سامرا @samera https://zil.ink/samera
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 مرحوم ملّا محسن فیض کاشانی درباره یک مسئله علمی با مرحوم ملا خلیل قزوینی مناظره و مباحثه کردند، اتفاقاً نظر فیض و آن عالم بزرگ متفاوت بوده و هرکدام سعی داشتند رأی خود را اثبات کنند ولی بالأخره مرحوم قزوینی فیض را تخطئه کرد و رأی خود را صحیح دانست. چند روز بعد متوجه شد که سخنِ ملا‌ محسن فیض کاشانی صحیح بوده و خودش اشتباه می‌کرده است. 🔸 به همین جهت برای عذرخواهی از قزوین پیاده به کاشان رفت و وقتی دمِ در منزل رسید از بیرون فریاد برآورد: «یـا محسـن قـد أتاک الـمسیء» پس از دیدار و سلام و تعارفات، به فیض گفت: در آن مسئله حق با شما بوده و من اشتباه می‌کردم، این را گفت و به طرف قزوین به راه افتاد، هر چه فیض اصرار کرد که چند لحظه‌ای استراحت نمایید، قبول نکرد و فرمود: من فقط برای اعلام اشتباه خودم این راه طولانی را طی کردم و منظوری جز این نداشتم. 📚الفوائد الرضویه 296 @Nardebane_feghahat
هدایت شده از کتابخانه شیعه
فاطمه سلام الله علیها الگویی برای همه.pdf
15.44M
📗فاطمه سلام الله علیها الگویی برای همه 📝مولف:سید محمد ضیاء آبادی تعداد صفحات:۱۰۷ زبان:فارسی 🔹توضیح: مجموعه حاضر دربردارنده سخنرانی‌هایی از آیت الله «سید محمّد ضیاءآبادی» است که طی آن، با استفاده از منابع مختلف به گوشه‌هایی از زندگی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام اشاره کرده است. ابتدا، نژاد آسمانی حضرت زهرا علیها السلام برشمرده شده و سپس، فضایل و صفات آن حضرت بازگو شده است لینک دانلود مستقیم 🌷هزینه دانلود صلوات https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
هدایت شده از کتابخانه شیعه
شبهه شماره6⃣ ⁉️ اگر واقعا خلفاء سبب شهادت حضرت‌ فاطمه (سلام‌الله‌علیها) هستند چرا امیرالمومنین ( علیه‌السلام) فرزندان خود را به اسامی آنان نام‌گذاری کردند؟؟!! ☑️ پاسخ : 🔹نام‌های فرزندان امام علی (علیه‌السّلام) را بررسی می‌کنیم : 1⃣ ابوبکر بن علی اولا: ابوبکر کنیه این بزرگوار تلقی می شده است ; شیخ مفید نام او را محمد اصغر با کنیه ابوبکر می داند . [الارشاد ج1 ص345] دوما: اگر قرار بود که امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) نام فرزندش را هم نام خلیفه اول بگذارد، از نام اصلی او (عبدالکعبه، عتیق، عبدالله و... با اختلافی که وجود دارد) انتخاب می‌کرد نه از کنیه او ! 2⃣ عمر ابن علی یکی از عادات خلیفه دوم تغییر نام افراد بود ❗️ بر اساس اظهار مورخان خلیفه دوم این نام را بر فرزند امیرالمومنین(علیه‌السلام) گذارد و به این نام نیز معروف شد. مورخ اهل‌سنت می‌نویسد : 《وکان عمر بن الخطاب سمّی عمر بن علیّ باسمه؛ عمر بن خطاب، فرزند علی را از نام خویش، «عمر» نام‌گذاری کرد 》 [البلاذری، انساب الاشراف، ج2، ص192] 3⃣ عثمان بن علی امام علی (علیه السلام) به جهت علاقه ای که به عثمان بن مظعون صحابی بزرگ پیامبر خدا داشت ، نام یکی از فرزندانش را عثمان نامید و فرمود : « همانا او را به نام برادرم عثمان بن مظعون قرار دادم» [مقاتل الطالبیین ص89] ✅ اگر نام‌گذاری به خاطر ابراز محبت به شخصیت‌ها بود، چرا خلیفه دوم به سراسر ممالک اسلامی بخشنامه کرد که کسی حق ندارد فرزندش را به نام رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نام‌گذاری کند ‼️ ابن‌حجر در شرحش بر صحیح بخاری می‌نویسند: 《 کتب عمر الی اهل الکوفة الا تسموا احدًا باسم نبی ؛ عمر به اهل کوفه نامه نوشت که اسم کسی را هم نام پیامبر نگذارید !!!!! https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از زیارت
⚫️ آرزوی انتقام امام جواد "سلام الله علیه " از قاتلین مادرش حضرت فاطمه سلام الله علیها ▪️زكریا بن آدم مى‏ گوید: خدمت‏ حضرت رضا ( سلام الله علیه) نشسته ‏بودم كه امام جواد( سلام الله علیه )را پیش او آوردند. پس آن حضرت از چهار سال كمتر بود. حضرت جواد( سلام الله علیه ) دست هایش را بر زمین نهاد، سرش را به طرف آسمان ‏بلند كرد و در فكرى عمیق فرو رفت. امام رضا( سلام الله علیه) فرمود: جانم ‏فدایت چرا در فكرى؟ امام جواد( سلام الله علیه) فرمود: به آن چه درباره مادرم ‏زهرا( سلام الله علیها) انجام شد، مى ‏اندیشم. به خدا سوگند، حق قاتلانش آن است كه ‏اگر دستم به آن ها برسد، آنان را سوزانده، تكه تكه كنم و ریشه‏ شان را بر كنم. در این هنگام، امام رضا( سلام الله علیه) او را در آغوش ‏كشید، میان دو چشمش را بوسید و فرمود: پدر و مادرم فدایت، به ‏راستى كه تو لایق امامت‏ شیعه هستى. 🔻متن عربی: وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ هَارُونَ بْنِ مُوسَى عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِیدِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیِّ عَنْ زَكَرِیَّا بْنِ آدَمَ قَالَ: إِنِّی لَعِنْدَ الرِّضَا إِذْ جِی‏ءَ بِأَبِی جَعْفَرٍ ع وَ سِنُّهُ أَقَلُّ مِنْ أَرْبَعِ سِنِینَ فَضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَى الْأَرْضِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَأَطَالَ الْفِكْرَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا ع بِنَفْسِی فَلِمَ طَالَ فِكْرُكَ فَقَالَ فِیمَا صُنِعَ بِأُمِّی‏ فَاطِمَةَ أَمَا وَ اللَّهِ لَأُخْرِجَنَّهُمَا ثُمَّ لَأُحْرِقَنَّهُمَا ثُمَّ لَأُذْرِیَنَّهُمَا ثُمَّ لَأَنْسِفَنَّهُمَا فِی الْیَمِّ نَسْفاً فَاسْتَدْنَاهُ وَ قَبَّلَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ قَالَ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی أَنْتَ لَهَا یَعْنِی الْإِمَامَةَ. 📚 إثبات الوصیة: ۱۸۴. 📚بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏۵۰، ص۵۹ سلام الله علیها 🏴🕯🖤🕯🏴 🕌@ziarat_et