eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ شرح دیدار (H.Brugesch) سیاح و مستشار آلمانی، از علامه محقق حاج سید - اعلی الله مقامه (متوفای 1290 ق) 🔸 ( ) در دربار شاه است که خاطرات بسیار خواندنی و مهمی از ایران عصر فراهم کرده و آن را « » نامیده و مرحوم کردبچه با قلمی شیوا ترجمه کرده است. 🔸بروگش به عنوان ، همراه اعضاء سفارتی بود که از طرف دولت پروس در سال ۱۸۵۹ (1275 ق) به اعزام شدند. 🔸در راه ... دکتر بروگش از طریق تهران، اراک، خمین وارد گلپایگان می شود بعد از طریق دامنه، یا به اصطلاح دکتر بروکش «دام بنه» وبرخورد با گروههای مسلح بختیاری - ودیدار از کاروانسراهای بین راه وقریه «عسکرون» «تیرون» «کروند» به نجف آباد وارد می شود. 🔸 دکتر هنریش بروگش (H.Brugesch) درباره ملاقات خود با مرحوم حاج ، در کتاب خاطرات خود به نام : ، چنین می نویسد : 🔸با خاطرات بسیار شیرین وخوشی از به سمت حرکت کردیم تا به دیدن شخصیت مهم دیگر آن شهر برویم. 🔸 این شخصیت، روحانی ومجتهد بزرگ اصفهان حاج سید بود که می بایستی با او ملاقات کنیم ومراتب احترام را جای آوریم، ولی منزل ومحل سکونت این روحانی ودانشمند بزرگ، عکس خانه مجلل بود! 🔸پس از گذشتن از چند کوچه پیچ در پیچ وارد محلات فقیر نشین شهر شدیم ودر آنجا به خانه محقر وکوچک حاج سید رسیدیم که زندگی ساده ومحقرانه ای را بر زندگی مجلل واشرافی ترجیح داده بود، از در کوچک وکهنه ای وارد حیاط محقری شدیم، عده زیادی از طبقات مختلف و در عین حال محترمین شهر در حیاط ایستاده بودند تا به نوبت وارد اتاق شوند واو را ببینند. 🔸 آنها وقتی ما خارجیان را دیدند، راه باز کردند ونوبت ملاقات خود را به ما دادند. از راهروی تنگی به سوی محل کار مجتهد حرکت کردیم، یک اتاق کوچک و باریک که با گچ سفید شده بود، تالار پذیرایی او را تشکیل می داد. 🔸 مجتهد که عمامه ای تمیز بر سر داشت، در گوشه ای از آن اتاق به سادگی وبی آلایشی تمام، روی فرش نمدی نشسته بود به ما هم تعارف کرد که روی همان نمد، مقابل او بنشینم، اتاق کوچک بود وجای کمی داشت به همین جهت چسبیده به هم، چهار زانو روبروی او نشستیم و چون به این نوع نشستن عادت نداشتیم ناراحت بودیم. 🔸روحانی بزرگ سر خود را بلند کرد وبا چشمان نافذ خود که از آن هوش وذکاوت فوق العاده او هویدا بود یکایک ما را خوب نگریست وخوشامد گفت واز اینکه به دیدارش آمده ایم تشکر نمود. 🔸بعد صحبت شروع شد و مجتهد، سئوالاتی از وضع اروپا ومخصوصا کشور ما، پروس میکرد که توضیحاتی در جواب او می دادیم ومجتهد در حال صحبت گاهی تأملی می کرد ولاالله الا الله میگفت. 🔸 در این میان پذیرایی ساده و صمیمانه او شروع شد، یک قلیان و مقداری گز آوردند. قلیان را هر یک چند پک زدیم ومجتهد گزها را از میان آرد برداشت، خرد کرد وبه ما تعارف نمود. 🔸 کسانی که در حیاط در انتظار دیدار روحانی بزرگ خود ایستاده بودند از لای در، با حسرت وحسد ما را که این توفیق نصیبمان شده بود نگاه می کردند و بالاخره یکی از آنها نتوانست تا خروج ما صبر کند، لذا در اتاق را باز کرد ودر حالی که می گفت من مریضم ونمی توانم صبر کنم وارد اتاق شد وبه طرف مجتهد رفت و دست او را بوسید ومجتهد یک تکه قند به او داد. آن مرد با خوشحالی زیاد قند را به دهان گذاشت و با احترام زیاد خارج شد. 🔸 بعدا متوجه شدیم که آن مرد جوان برای درمان یافتن بیماری خود نزد مجتهد أمده تا از دست او چیزی بگیرد وبخورد وشفا یابد. 🔸وقتی مردم را در حال انتظار دیدم دیگر توقف در نزد روحانی بزرگ را جایز ندانستیم البته انصاف هم نبود که بیش از این وقت او را بگیریم، اجازه مرخصی خواستیم وخارج شدیم. 📚 : ج ۲ ص ۴۰۷ - ۴۰۹ ؛ و اصفهان از دید سیاحان خارجی : ص 402 - 404 https://www.instagram.com/p/CHc2bc0hg5s/?igshid=6hypu5sdkfw8 👉 @smbshafti
☑ حُجب و حیای بی‌نظیر حضرت زینب‌کبری سلام‌الله‌علیها و غیرت شدید امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه یحیی مازنی گوید: من مدّت طولانی در همسایۀ علیه‌السلام بودم و منزلم نزدیک خانه‌ای بود که سلام‌الله‌علیها در آن ساکن بودند؛ به خدا قسم در این مدّت، نه قد و بالای آن بانوی مخدّره را دیدم و نه صدایش را شنیدم؛ هر وقت هم می‌خواست به قبر شریف جدّش صلّی‌الله‌‌علیه‌‌وآله مشرّف شود، شبانه از منزل خارج می‌شد (تا کمتر در انظار نامحرمان قرار بگیرد) در حالی‌ که علیه‌السلام سمت راست، علیه‌السلام سمت چپ و امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه جلوی ایشان حرکت می‌کردند؛ و هنگامی که حضرت زینب به قبر شریف نزدیک می‌شد، امیرالمؤمنین علیه‌السلام سریعتر می‌رفتند و نور چراغ‌های حرم مطهّر رسول خدا را کم و نزدیک به خاموشی می‌نمودند! 🌿 یک بار امام مجتبی علیه‌السلام علّت این کار پدر را از ایشان سؤال کردند؛ حضرتِ غیرت‌الله، امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه در جواب فرمودند: «می‌ترسم مردِ نامحرمی به زیارت آمده باشد و نگاهش به قد و بالای (سرتابه‌پا پوشیدۀ) خواهرت زینب بیفتد!» 💠 «يحيى المازني قال كنت في جوار اميرالمؤمنين علیه‌السلام في المدينة مدة مديدة و بالقرب من البيت الذي تسكنه زينب ابنته فلا و الله ما رأيت لها شخصاً و لا سمعت لها صوتاً، و كانت اذا ارادت الخروج لزيارة جدها رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله تخرج ليلاً و الحسن عن يمينها و الحسين عن شمالها و أميرالمؤمنين أمامها فاذا قربت من القبر الشريف سبقها أميرالمؤمنين علیه‌السلام فاخمد ضوء القناديل فسأله الحسن مرة عن ذلك فقال أخشى أن ينظر أحد الى شخص اختك زينب.» 📚 زينب الكبری سلام‌الله‌علیها (شيخ‌جعفرنقدی)، ص۲۲ وفيات الأئمة (علماءالبحرین‌والقطیف)، ص۴۳۵
🏴 فرا رسیدن سالروز وفات [ شهادت ] جانسوز مظهر صبر و تقوا و عفاف، عقیله‌ی بنی‌هاشم، حضرت زینب‌کبری سلام‌الله‌علیها را به محضر مقدّس حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همه شیعیان و ارادتمندان آن حضرت تسلیت عرض می‌نمائیم. 👈🏻 حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها در مجلس یزید لعنة‌الله‌علیه در شام، خطاب به آن ملعون فرمودند: ▪️«ای يزيد ! هرچه می‌خواهی مکر و حیله و سعی و تلاش خود را بکار گیر؛ ولی به خدا قسم، هرگز نخواهی توانست ذکر و نام ما را از یادها ببری و وحی و مکتب ما را نابود سازی...»❗️ 📝‌ «...فَکِد کیدَكَ وَاسْعَ سعیَكَ وناصِب جُهدَكَ  فَواللهِ لاتَمحو ذکرَنا ولا تُمیتُ وحیَنا...» 📕 نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي    جلد : 45  صفحه : 135 @Menhajol_velayat
📌 حضرت زینب سلام الله علیها أسوهٔ عبادت و بندگی ▪️از جمله احوالات و خصائص اخلاقی این بانوی بزگوار مومنه و مطهره ، اهتمام ورزی به عبادت و به خصوص نماز شب و نافله هست تا جایی که امام زمانش یعنی سید الشهداء امام حسین علیه سلام به حضرت زینب سلام الله علیها می فرماید در نماز های شبت ما را هم دعا کن❗️ ✏️ ایشان در روز عاشورا ، هنگام وداع به خواهرش فرمود : «یَا اُختِی لَا تَنسِینِي فِي نَافِلَةِ اللَّیْلِ» ▪️ترجمه : «ای خواهر! مرا در نمازهای شب، فراموش نکن.» 📔 نام کتاب : زينب الكبرى عليها السلام من المهد الى اللحد نویسنده : القزويني، السيد محمد كاظم    جلد : 1  صفحه : 222 ⚠️ پ، ن : إن شاء الله با عنایت به این ماهِ با عظمت و مدد از حضرت زینب سلام الله علیها بتوانیم متعهد به نوافل، به خصوص نماز شب باشیم. 👈🏻 طریقهٔ خواندن نماز شب @Menhajol_velayat
🚩 ایثار بی‌نظیر حضرت زینب کبری علیهاالسلام صلوات‌الله‌علیه فرمودند: 🥀 «عمّه‌ام زینب سلام‌الله‌علیها در طول سفر اسارت از کوفه تا شام، پیوسته نمازهای واجب و نوافل خود را ایستاده بجا می‌آورد، اما در بعضی از منزلگاه‌ها می‌دیدم که نمازهایش را نشسته می‌خواند؛ از سبب آن پرسیدم، فرمود: "سه شب است که بخاطر شدّت ضعف و گرسنگی، نمازهایم را نشسته می‌خوانم." و علّتش هم این بود که سهمیۀ غذایش را بین کودکان تقسیم می‌کرد؛ چرا که آن قوم نابکار در هر شبانه‌روز فقط یک نان کوچک به هر یک از ما می‌دادند.» 💠 «عن الامام زين العابدين علیه‌السلام انه قال ان عمتي زينب كانت تؤدي صلواتها من قيام الفرائض و النوافل عند سير القوم بنا من الكوفة الى الشام و في بعض المنازل كانت تصلى‌ من جلوس فسألتها عن سبب ذلك فقالت اصلي من جلوس لشدة الجوع و الضعف منذ ثلاث ليال، لانها كانت تقسم ما يصيبها من الطعام على الاطفال، لان القوم كانوا يدفعون لكل واحد منا رغيفا واحدا من الخبز في اليوم و الليلة.» 📚 زینب الکبری (شیخ‌النقدی)، ص۶۲ رياحين الشريعة (محلاتی)، ج۳، ص۶۲ 🏴 «آجرک الله یا صاحب الزّمان.» علیهاالسلام @Hedayatgary
✅ احیاء ولایت علوی توسط حضرت رضا صلوات‌الله‌علیه در حضور مأمون ملعون أباصلت هروی گوید: روزی مأمون عباسی لعنةالله‌علیه به حضرت علیه‌السلام گفت: «یا أباالحسن! ما را از جدّت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) آگاه ساز که چرا و به چه معنایی "قسیم الجنّة والنّار" (تقسیم کنندۀ بهشت و جهنّم) خوانده می‌شود، که این مطلب فکر مرا مشغول ساخته است!» حضرت به او فرمودند: «ای امیرالمؤمنین! (کنایۀ تقیّه‌ای توأمان حضرت به غاصب و مأبون بودن او!) آیا تو از پدرانت از عبدالله بن عباس نقل نکردید که او گفت: از صلّی‌الله‌علیه‌وآله شنیدم که فرمود: حبّ علی علیه‌السلام، ایمان و دشمنی با او، کفر است؟!» پاسخ داد: «آری!» امام علیه‌السلام فرمودند: «پس اگر تقسیم بهشت و دوزخ بر اساس حبّ و بغض اوست، پس بنابراین او "قسیم الجنّة والنّار" است!» مأمون خبیث منافق گفت: «خدا مرا بعد از شما زنده نگه ندارد! گواهی می‌دهم که شما وارث علم رسول خدا هستید!» اباصلت گوید وقتی حضرت به سمت منزلشان روانه شدند، به ایشان عرض کردم: «چقدر زیبا پاسخ مأمون را دادید!» امام رضا علیه‌السلام فرمودند: «ای أباصلت! به او جوابی به اندازۀ فهمش دادم! (یعنی مطلب بالاتر از این است!) در حالی که از پدرم شنیدم که از پدرانش از علیه‌السلام روایت کرد که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله به او فرمود: ای علی! تو قسمت‌کنندۀ بهشت در روز قیامت هستی؛ یعنی به جهنّم می‌گویی: این فرد مال من است و این یکی مال توست!» 📚 عیون اخبار الرّضا علیه‌السلام (شیخ‌صدوق)، ج۱، ص۹۲، ح۳۰ کشف الغمّة (محدث‌إربلی)، ج۳، ص۱۰۳ در ، تأکید فراوانی به زیارت حضرت رضا علیه‌السلام شده است؛ در صورت تشرّف به هر یک از مشاهد مشرّفه معصومین علیهم‌السلام، خواندن که از حضرت صاحب‌الأمر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف روایت شده است را فراموش نکنید: 🌿 «الحَمدُ لِلّٰهِ الَّذِى أَشهَدَنا مَشهَدَ أَولِيائِهِ فِى رَجَبٍ، وَأَوجَبَ عَلَينا مِن حَقِّهِم مَا قَد وَجَبَ...» 🍰 هفدهم ماه رجب، سالروز هلاکت مأمون عباسی لعنة‌الله‌علیه بر شیعیان تهنیت باد. @Hedayatgary
🍁 اموات خود را هر هفته زیارت کنیم... صلوات‌الله‌علیه فرمودند: «اموات خود را زیارت کنید، چرا که آنها از زیارت شما خوشحال می‌شوند؛ و هر یک از شما حاجت خود را نزد قبر پدر و مادرش طلب کند، پس از اینکه برای آنها دعا می‌کند.» [۱] عبدالله بن سليمان گوید: از علیه‌السلام درباره زیارت اهل قبور سؤال کردم؛ حضرت فرمودند: «وقتی روز جمعه شد، آنها را زیارت کن...» گفتم: آیا می‌فهمند چه کسی نزد آنها آمده است تا در نتیجه مسرور و شادمان شوند؟ فرمودند: «آری؛ و هنگامی که از نزد آنها باز می‌گردند، وحشت می‌کنند!» [۲] محمد بن مسلم گوید: به علیه‌السلام گفتم: اموات را زیارت کنیم؟ فرمودند: «آری.» گفتم: آیا وقتی نزد آنها می‌رویم، متوجه ما می‌شوند؟ حضرت فرمودند: «آری بخدا قسم! آنها نسبت به آمدن شما آگاه می‌شوند و به خاطر شما شادمان می‌شوند و با شما اُنس می‌گیرند!» گفتم: وقتی به زیارتشان رفتیم چه بگوئیم؟ فرمودند: «بگو: اللَّهُمَّ جَافِ الأَرضَ عَن جُنُوبِهِم وَ صَاعِد إِلَيكَ أَروَاحَهُم وَ لَقِّهِم مِنكَ رِضوَاناً وَ أَسكِن إِلَيهِم مِن رَحمَتِكَ مَا تَصِلُ بِهِ وَحدَتَهُم وَ تُؤنِسُ بِهِ وَحشَتَهُمْ إِنَّكَ عَلى‌ كُلِّ شَيءٍ قَدِيرٌ.» [۳] اسحاق بن عمار گوید: به علیه‌السلام گفتم: آیا مؤمن می‌فهمد چه کسی قبرش را زیارت می‌کند؟ فرمودند: «آری! و پیوسته با او مأنوس است تا هنگامی که نزد قبرش می‌باشد؛ پس وقتی که برخاست تا از نزد قبرش باز گردد، از رفتن او وحشت به آن میّت وارد می‌شود!» [۴] 💠 «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام زُورُوا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهُمْ يَفْرَحُونَ بِزِيَارَتِكُمْ وَ لْيَطْلُبْ أَحَدُكُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا يَدْعُو لَهُمَا. [۱] عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ، عَنِ الْبَاقِرِ علیه‌السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُورِ. قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ فَزُرْهُمْ، فَإِنَّهُ مَنْ كَانَ فِيهِمْ فِي ضِيقٍ وُسِّعَ عَلَيْهِ مَا بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ، يَعْلَمُونَ بِمَنْ أَتَاهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ، فَإِذَا طَلَعَتِ الشَّمْسُ كَانُوا سُدًى. قَالَ: قُلْتُ: فَيَعْلَمُونَ بِمَنْ أَتَاهُمْ، فَيَفْرَحُونَ بِهِ قَالَ: نَعَمْ، وَ يَسْتَوْحِشُونَ لَهُ إِذَا انْصَرَفَ عَنْهُمْ. [۲] عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ أَنَّهُ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام الْمَوْتَى‌ نَزُورُهُمْ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَيَعْلَمُونَ بِنَا إِذَا أَتَيْنَاهُمْ فَقَالَ إِي وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَيَعْلَمُونَ بِكُمْ وَ يَفْرَحُونَ بِكُمْ وَ يَسْتَأْنِسُونَ إِلَيْكُمْ قَالَ قُلْتُ فَأَيَّ شَيْ‌ءٍ نَقُولُ إِذَا أَتَيْنَاهُمْ قَالَ قُلِ اللَّهُمَّ جَافِ الْأَرْضَ عَنْ جُنُوبِهِمْ وَ صَاعِدْ إِلَيْكَ أَرْوَاحَهُمْ وَ لَقِّهِمْ مِنْكَ رِضْوَاناً وَ أَسْكِنْ إِلَيْهِمْ مِنْ رَحْمَتِكَ مَا تَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُمْ وَ تُؤْنِسُ بِهِ وَحْشَتَهُمْ‌ إِنَّكَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ. [۳] عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ علیه‌السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ الْمُؤْمِنُ يَعْلَمُ بِمَنْ يَزُورُ قَبْرَهُ قَالَ نَعَمْ وَ لَا يَزَالُ مُسْتَأْنِساً بِهِ مَا دَامَ عِنْدَ قَبْرِهِ فَإِذَا قَامَ وَ انْصَرَفَ مِنْ قَبْرِهِ دَخَلَهُ مِنِ انْصِرَافِهِ عَنْ قَبْرِهِ وَحْشَةٌ. [۴]» 📚 منابع روایات: [۱] كافی (شیخ‌کلینی)، ج۳، ص۲۲۹، ح۱۰ [۲] الأمالی (شیخ‌طوسی)، ص۶۸۸، ح۵ [۳] من لایحضره الفقیه (شیخ‌صدوق)، ج۱، ص۱۸۰، ح۵۴۰ [۴] كافی (شیخ‌کلینی)، ج۳، ص۲۲۸، ح۴ یکی از از دنیا رفته بر فرزندان، زیارت قبورشان و انجام برای آنان است؛ که متأسفانه در دوران سیاه آخرالزّمان، اغلب اموات هم خیری از اولاد غفلت‌زده و دنیاپرست خود نمی‌بینند! کمترین خیرات مستمر و بدون هزینه‌ای که هر کسی می‌تواند برای پدر و مادر و دیگر اموات صاحب حقّ خود انجام دهد، این است که هر شب که در رختخوابش آرام گرفت، به شانۀ راست خود قرار گیرد و حال اموات خود در قبرشان را تصوّر و به آنان ترحّم کند و فاتحه و اخلاصی قرائت و به روحشان هدیه نماید. 🍂 «اللّهمّ عجّل لسیّدنا المظلوم الفرج.» @Hedayatgary
✅ نجات‌بخش شیعیان، تنها اوست... حضرت علیه‌السلام در بخشی از روایتی در توصیف حضرت بقیة‌الله عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف فرمودند‌: 🌿 «تنها اوست که شیعیانش را از تنگناهای شدید و بلاهای طولانی و ظلم و جور نجات می‌دهد؛ پس خوشا به حال کسی که آن زمان را درک کند.» 💠 «قال أبوعبدالله الصادق علیه‌السلام: هُوَ المُفَرِّجُ لِلكَربِ عَن شِيعَتِهِ بَعدَ ضَنكٍ شَدِيدٍ وَ بَلَاءٍ طَوِيلٍ وَ جَورٍ فَطُوبَى لِمَن أَدرَكَ ذَلِكَ الزَّمَانَ.» 📚 کمال الدین (شیخ‌صدوق)، ج۲، ص۶۴۷ إعلام‌ الوری (شیخ‌طبرسی)، ج۲، ص۲۳۵ ای کاش بیابیم و بفهمیم که تنها راهِ نجات شیعه، منحصر در حضرت صاحب‌الزّمان ارواح‌العالمین‌لمقدمه‌الفداء است... 🍂 «اللّهمّ عجّل لمولانا الغریب الفرج.» عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف @Hedayatgary
هدایت شده از مادر باران
باسلام و عرض تبریک ولادت مولانا اباالحسن امیر المومنین علیِّ بن ابی طالب علیه السلام خدمت همه ی اعزّه افتتاح کانال مادر باران(حضرت نرجس علیهاالسلام ) به جهت بزرگداشت حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها به قصد فرج و سلامتی امام زمان عجل الله فرجه انشاءالله مطالبی ارزنده و مفید به همت اساتید ، محققین ، شعرای بزرگوار و دوستان ولائی به تدریج در کانال بارگزاری می شود . لطفاکانال را به دوستان معرفی کنید ودر نشر مطالب مهدوی کوشا باشید و اگر مطالبی ، مقاله ای ، شعری ...در موضوع کانال در دسترس دارید در اختیار دوستان مربوطه قرار دهید . از اینکه همراه هستیدممنون و سپاسگزاریم @madarebaran http://Eitaa.com/madarebaran اللهم عجل لولیک الفرج
حضرت امام موسی کاظم (ع) إنَّ أهْلَ الاْرْضِ مَرْحُومُونَ ما یَخافُونَ، وَ أدُّوا الاْمانَهَ، وَ عَمِلُوا بِالْحَقِّ. حضرت فرمودند: تمامي مردم روي زمين مشمول رحمت و فيض الهي هستند، مادامي كه به اين سه اصل عمل كنند: همديگر را دوست داشته باشند در امانتها خيانت نكنند پيرو حق و عدالت باشند. مشکاه الانوار ج ۱ ص ۵۲ @varesoon_hadis
✅ برخورد سازندۀ امام کاظم علیه‌السلام با شخص ناصبی! مردی از نوادگان در مدینه بود که حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام را اذیّت می‌کرد و به صلوات‌الله‌علیه دشنام می‌داد؛ یک روز اصحاب (که دیگر از رفتار شنیع آن مرد عُمَری به ستوه آمده بودند) از علیه‌السلام اجازه خواستند تا آن مرد هتّاک را به قتل برسانند! اما حضرت به شدّت با این کار آنان مخالفت کردند و از محل حضور او پرسیدند؛ گفتند در منطقه‌ای از زراعت می‌کند؛ آنگاه حضرت سوار بر مَرکب شده و به سمت مزرعۀ آن مرد رفتند و او را در زمینش یافته و با الاغ، وارد مزرعه‌اش شدند! آن عُمَری فریاد زد: «زراعتم را (با راه رفتن حیوانت) خراب نکن!» حضرت به او توجه نکردند و با مرکب خود رفتند تا به او رسیده و پیاده شدند و نزدش نشستند و با روی باز و خندان به او فرمودند: «چقدر به زراعتت ضرر رساندم؟!» عمری گفت: «صد دینار!» امام علیه‌السلام پرسیدند: «امید داشتی چقدر سود از این مزرعه به دست آوری؟» آن مرد با بی‌ادبی گفت: «علم غیب ندارم!» حضرت با مهربانی فرمودند: «من به تو گفتم چقدر در این زراعتت توقّع سود داشتی؟» گفت: «دویست دینار!» حضرت کاظم الغیظ صلوات‌الله‌علیه سیصد دینار به او دادند و فرمودند: «این بعنوان خسارت چند قدمی که با حیوانم، زراعتت را خراب کردم و خدا آنچه از این کِشت امید داری، روزی‌ات کند!» آنگاه مرد ناصبی برخاست و سر مبارک امام علیه‌السلام را بوسید و از ایشان تقاضا کرد تا خطاهای او را نادیده بگیرند؛ حضرت هم به او تبسّمی فرمودند و رفتند. وقتی امام کاظم علیه‌السلام به مسجد رسیدند، مشاهده کردند که آن مرد عمری، زودتر از ایشان خودش را به مسجد رسانده و آنجا نشسته است! حضرت که به او رسیدند، برخاست و گفت: «اللَّهُ أَعلَمُ حَيثُ يَجعَلُ رِسَالَتَهُ.» (خداوند آگاه‌تر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد؛ سوره انعام، آیه ۱۲۴) اصحاب خودشان را به آن مرد عمری رساندند و به او گفتند: «ماجرای تو چیست؟ قبلاً حرفهای دیگری به حضرت می‌زدی؟!» گفت: «شنیدید که الان چه گفتم!» و برای امام علیه‌السلام دعا کرد و رفت! وقتی حضرت به منزلشان برگشتند، به بعضی همنشینان که قصد کشتن آن مرد را داشتند، فرمودند: «کدام راه بهتر بود؟ آنچه شما قصدش را داشتید یا کاری که من انجام دادم؟! من با دادن این مبلغ، وضعش را اصلاح (و او را محبّ اهل‌بیت) نمودم و شرّش را هم دور کردم!» 📚 منابع عامه: تاریخ بغداد (خطیب‌بغدادی)، ج۱۳، ص۳۰ تهذیب الکمال (مزّی)، ج۲۹، ص۴۵ 📚 منابع شیعه: الإرشاد (شیخ‌مفید)، ج۲، ص۲۳۳ إعلام الوری (شیخ‌طبرسی)، ج۲، ص۲۶ آیا ما بعنوان کسانی که القاب مقدّس و محبّ امیرالمؤمنین علیه‌السلام را بر خود نهاده‌ایم، در روزگاری که دینِ حق این چنین در معرض غربت و اتّهام قرار گرفته است، چقدر توانسته‌ایم با صرف مال و اخلاق کریمانه و رفتار حسنه، افرادی که از دین و متدیّنین بیزار شده‌اند را علاقمند به مذهب و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام نمائیم؟! 🍂 «یارب فرج امام ما را برسان.» @Hedayatgary
هدایت شده از امام مهربان
42.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هفدهمین روز از برنامه چهل روز دعا و نیایش برای امام زمان عج و ظهور آن حضرت
هدایت شده از امام مهربان
💠 چهل روز دعا و نیایش ، برای امام زمان (عج) و ظهور آن حضرت 💠 از شنبه ۸ بهمن ( ۶ رجب ) تا چهارشنبه ۱۷ اسفند مصادف با نیمه شعبان 💠 روز هفدهم 💠 🌹تا نیمه شعبان فقط ۲۳ روز باقیمانده است 🔹 امام صادق (ع) فرمودند : « اللّٰهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ، وَرَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفِيعِ، وَرَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ، وَمُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالزَّبُورِ، وَرَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ، وَمُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ، وَرَبَّ الْمَلائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ وَالْأَنْبِياءِ وَ الْمُرْسَلِينَ ، اللّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَبِنُورِ وَجْهِكَ الْمُنِيرِ وَمُلْكِكَ الْقَدِيمِ، يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ، أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاواتُ وَالْأَرَضُونَ، وَبِاسْمِكَ الَّذِي يَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، يَا حَيّاً قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ، وَيَا حَيّاً بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ، وَيَا حَيّاً حِينَ لَاحَيَّ، يَا مُحْيِيَ الْمَوْتىٰ، وَمُمِيتَ الْأَحْياءِ، يَا حَيُّ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ ، اللّٰهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ بِأَمْرِكَ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ الطَّاهِرِينَ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ فِي مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها، سَهْلِها وَجَبَلِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَعَنِّي وَعَنْ وَالِدَيَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللّٰهِ، وَمِدادَ كَلِماتِهِ، وَمَا أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَأَحاطَ بِهِ كِتابُهُ ، اللّٰهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هٰذَا وَمَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لَا أَحُولُ عَنْها وَلَا أَزُولُ أَبَداً، اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ، وَالذَّابِّينَ عَنْهُ، والْمُسارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضاءِ حَوَائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلِينَ لِأَوامِرِهِ ، وَالْمُحامِينَ عَنْهُ، وَالسَّابِقِينَ إِلىٰ إِرادَتِهِ  وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ ، اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَيْنِي وَبَيْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِي جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِكَ حَتْماً مَقْضِيّاً فَأَخْرِجْنِي مِنْ قَبْرِي مُؤْتَزِراً كَفَنِي، شاهِراً سَيْفِي، مُجَرِّداً قَناتِي، مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعِي فِي الْحاضِرِ وَالْبادِي . اللّٰهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ، وَالْغُرَّةَ الْحَمِيدَةَ، وَاكْحَُلْ ناظِرِي بِنَظْرَةٍ مِنِّي إِلَيْهِ، وَعَجِّلْ فَرَجَهُ، وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ، وَأَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُكْ بِي مَحَجَّتَهُ، وَأَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ ، وَاعْمُرِ اللّٰهُمَّ بِهِ بِلادَكَ، وَأَحْيِ بِهِ عِبادَكَ، فَإِنَّكَ قُلْتَ وَقَوْلُكَ الْحَقُّ: ﴿ظَهَرَ الْفَسٰادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمٰا كَسَبَتْ أَيْدِي النّٰاسِ﴾، فَأَظْهِرِ اللّٰهُمَّ لَنا وَلِيَّكَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِيِّكَ الْمُسَمَّىٰ بِاسْمِ رَسُولِكَ، حَتَّىٰ لَايَظْفَرَ بِشَيْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُحَقِّقَهُ؛ وَاجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِكَ، وَناصِراً لِمَنْ لَايَجِدُ لَهُ ناصِراً غَيْرَكَ، وَمُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْكامِ كِتابِكَ، وَمُشَيِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِينِكَ وَسُنَنِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وآلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِينَ ، اللّٰهُمَّ وَسُرَّ نَبِيَّكَ مُحَمَّداً صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وآلِهِ بِرُؤْيَتِهِ وَمَنْ تَبِعَهُ عَلَىٰ دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِكانَتَنا بَعْدَهُ . اللَّهُمَّ اكْشِفْ هٰذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هٰذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، وَعَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً وَنَرَاهُ قَرِيباً، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ آنگاه «سه بار» بر ران خود دست می‌زنی و در هر مرتبه می‌گویی: الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا مَوْلايَ يَا صاحِبَ الزَّمانِ 📚 مکیال المکارم ، ج۲ ، ص۲۳۵ 📚 بحارالانوار ، ج۱۰۲ ، ص۱۱۱ 💠 جهت دعا برای امام زمان (عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت ، از هر دعایی استفاده شود مطلوب است ، البته مرحوم آیت الله سید محمد تقی فقیه احمد آبادی مولف کتاب گرانقدر مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم (عج) ، در کتاب خود دعاهای متعددی را از محضر امامان معصوم (ع) ارائه نموده است
هدایت شده از مادر باران
✅فایل pdf رنگ آمیزی تصاویر داستان حضرت نرجس علیهاالسلام به همراه متن داستان مناسب برای آشنائی نوگلان مهدوی با مادر امام زمان عجل الله فرجه در آستانه نیمه شعبان 🌼🌸🌼🌸 http://Eitaa.com/madarebaran
. . علیه‌السلام همیشه سهم آب و نان ما چندین برابر بود چرا که رزق ما از سفره‌ی موسی‌بن‌جعفر بود اگر باب‌الحوائج خوانده می‌شد علتش این است؛ که با قلب شکسته مرهم دل‌های مضطر بود زن بدکار و بُشر حافی و مردان زندان‌بان به لطف او برای هرکسی ایمان میّسر بود عذاب شیعیان یا قعر زندان؟ انتخاب از او به دوشش بار جرم دوستان تا روز محشر بود* اسیری که تمام مدت آزادی‌اش تنها زمان رفتن از زندان به یک‌زندان دیگر بود امام مهربانِ مسلمین افطار هر روزش به دست سندی‌بن‌شاهک ملعون کافَر بود اگرچه عاقبت آزاد شد، اما همه دیدند که بر یک تخته‌پاره در غل و زنجیر، پیکر بود به یاد مادرش افتاد هرکس دید جسمش را به او گفتند؛ "صارت کالخیال" از بس که لاغر بود * امام کاظم علیه السلام فرمودند: «إنَّ الله عَزَّوَجَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَالله بِنَفْسِي» 📝 خداوند متعال بر شیعه غضب کرد و مرا بین جان خودم و آنان مخیّر فرمود؛ پس به‌خدا قسم من با جان خودم شیعیان را حفظ کردم. 📚کافی، ج۱، ص۲۶۰ . .
🎥 🔴 امام علیه‌السلام، سپر بلای شیعیان صلوات‌الله‌علیه فرمودند: 🚩 «خداوند متعال بر شیعیان غضب کرد (بخاطر کثرتِ مخالفت در مقابلِ کمیِ اطاعت و عدم یاری آنان نسبت به امامِ بر حق [همچون ما شیعیان عصر ]، مستحقّ عذاب شدند؛ شرح الکافی)؛ پس به من اختیار داد که بلای آنان را بر دوش کشم و شیعیانم در عافیت بمانند، یا اینکه بلا را بر ایشان نازل نماید؛ پس به خدا قسم، من بار گناه شیعیانم را بر دوش کشیدم.» 📚 کافی (شیخ‌کلینی)، ج۱، ص۲۶۰، ح۵ شرح الکافی (ملاصالح‌مازندرانی)، ج۶، ص۳۷ سالها حبس حجّت خدا در قعر زندان‌ها با سخت‌ترین شکنجه‌ها و سرانجام شهادت در نهایت غربت و مظلومیّت، تاوان خطاهای شیعیان بود که حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام به جان خریدند؛ نزدیک هزار و دویست سال است که امام زمان ما نیز آوارۀ کوه و بیابان‌ها و معذّب زندان غیبت هستند، بخاطر کثرت گناه و مخالفت و قلّتِ یاری و نصرت امامِ بر حق، توسط ما شیعیان عصر غیبت... ◾️ حجة‌الاسلام والمسلمین 🍂 «اللّهمّ عجّل لسیّدنا المظلوم الفرج.» علیه‌السلام @Hedayatgary
🚩 کیفیت و معجزات شهادت غریبانۀ حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام شیخ صدوق رحمه‌الله روایت کرده است که حضرت أباابراهیم موسی بن جعفر صلوات‌الله‌علیه توسط خلیفۀ سفّاک عباسی لعنة‌الله‌علیهم‌أجمعین و با خورانیدن اجباریِ خرمای زهرآلوده بدست آن ملعون، در زندان بغداد مسموم شده و مظلومانه به شهادت رسیدند. مسیّب بن زهیر، آخرین موکّل بر زندان حضرت (که ظاهراً از محبان اهل‌بیت بوده است) گوید: امام کاظم علیه‌السلام سه روز قبل از شهادت، مرا طلبیدند و فرمودند: «من امشب به مدینۀ جدّم رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌روم تا عهد امامتی که پدرم به من سپرده بود را به فرزندم علی بسپارم و او وصی و خلیفۀ بعد از من خواهد بود و امرِ او، امر من است.» عرض کردم: چگونه از من می‌خواهید که درهای زندان را بر روی شما باز کنم، حال آنکه قفل‌ها و سربازان بسیاری، درها را بسته‌اند؟! فرمودند: «ای مسیّب! یقینت به خدای تعالی ضعیف است!» گفتم: نه آقای من! فرمودند: «چطور؟» گفتم: مولای من! دعا کنید ایمانم ثابت شود. فرمودند: «خدایا او را ثابت‌قدم بدار!» سپس فرمودند: «من خداوند را به او که آصف بن برخیا خواند تا تخت بلقیس را به یک چشم بهم زدن به نزد سلیمان آورد می‌خوانم تا مرا به نزد فرزندم علی در مدینه برساند!» مسیب گوید: آنگاه شنیدم حضرت دعایی خواندند و ناگهان از محل نماز خود ناپدید شدند! مدت زمانی نگذشت که دیدم حضرت به مکان خود بازگشتند و زنجیرها را به پاهای شریف بستند! پس بخاطر معرفت امام علیه‌السلام که خدا به من عنایت کرده بود، سجدۀ شکر کردم. سپس حضرت به من فرمودند: «ای مسیّب، سرت را بلند کن و بدان که من سه روز دیگر به سوی خداوند متعال می‌روم.» مسیب گوید: من گریستم. حضرت فرمودند: «ای مسیّب! گریه نکن؛ فرزندم علی، امام و مولای تو پس از من است؛ به ولایت او مستمسک شو تا گمراه نشوی.» گفتم: الحمدلله. سپس فرمودند: «وقتی از تو آب خواستم و نوشیدم و دیدی بدنم وَرم کرده‌ است و شکمم بالا آمده و رنگم زرد و سرخ و سبز می‌شود و همین طور رنگ به رنگ می‌شوم، برو به این ستمگر طاغی بگو که من از دنیا رفته‌ام؛ وقتی دیدی من این طور شده‌ام، مبادا تا قبل از جان دادنم بگویی کسی بیاید!» مسیب گوید: پیوسته در انتظار وعدۀ حضرت بودم تا اینکه آب خواستند و آشامیدند و بعد مرا خواستند و فرمودند: «ای مسیب! این مردک پلید، سِندی بن شاهک خیال خواهد کرد که او غسل و دفن مرا انجام می‌دهد، ولی هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد! وقتی مرا به قبرستان قریش بردند، بر رویم لحد بگذارید و قبرم را از چهار انگشتِ باز بالاتر نیاورید و از تربتم چیزی برای تبرّک برندارید؛ زیرا همۀ تربت‌ها برای ما حرام است، مگر تربت جدّم حسین بن علی علیهماالسلام که خداوند متعال آن را برای شیعیان و موالیان ما شفا قرار داده است.» مسیب گوید: سپس شخصی را دیدم که شبیه‌ترینِ افراد به حضرت بود و کنار ایشان نشست؛ من مولایم علیه‌السلام را وقتی نوجوان بودند دیده بودم؛ خواستم از ایشان سؤال کنم که امام کاظم علیه‌السلام به من نهیب زدند: «ای مسیب! مگر نگفتم چیزی نگویی؟!» پس صبر کردم تا ایشان از دنیا رفتند و آن شخص هم از نظرم ناپدید شد؛ آنگاه خبر شهادت حضرت را به هارون الرشید لعنة‌الله‌علیه رساندم و بعد ملعون آمد؛ بخدا قسم با چشم خود آنها را دیدم که خیال می‌کردند حضرت را غسل می‌دهند، ولی دستشان به ایشان نمی‌رسید و خیال می‌کردند که سِدر و کافور می‌زنند و کفن می‌کنند و من می‌دیدم که هیچ کاری پیش نمی‌بردند! و دیدم همان شخص، ایشان را غسل و حنوط و کفن می‌کند و چنان وانمود می‌کند که کمک‌کار آنهاست و آنها او را نمی‌شناختند! وقتی آن شخص کارهای ایشان را تمام کرد، به من فرمودند: «ای مسیب! در هر چه شک می‌کنی در این شک نداشته باش که من امام و مولای تو و حجّت خدا بعد از پدرم بر تو هستم؛ ای مسیب! مثَلِ من، مثَلِ یوسف صدّیق علیه‌السلام است و مثَلِ آنها، مثَلِ برادران اوست که پیش یوسف رفتند و یوسف آنها را شناخت، ولی آنها او را نشناختند!» سپس بدن مطهر امام علیه‌السلام را به مقابر قریش بردند و همان گونه که دستور داده بودند دفن کردند. 📚 عیون اخبار الرّضا عليه‌السلام (شیخ‌صدوق)، ج۲، ص۹۵ مناقب (ابن‌‌شهرآشوب)، ج۳، ص۴۲۰ 🌿 «صلّی الله علیک یا باب الحوائج، یا موسی بن جعفر ورحمة الله وبرکاته.» شیعیانت آمدند بغداد بدنت روی دستها گم شد وای از عصر روز عاشورا بدنی زیر دست و پا گم شد... 🏴 «آجرک الله یا بقیّة الله.» @Hedayatgary
💠 اصلاح يک تعبیر نادرست 🔹 آقای حاج آقـا رضـا صـدر می‌فرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. 🔸 بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.»¹ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 1⃣ مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار می‌خوانیم و می‌شنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» می‌شود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «و لكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان می‌گوییم «اشهد أن محمداً رسول الله». ▫️در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار می‌برند و رواج می‌دهند، چه آن‌ها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچ‌گونه منافاتی ندارد. ▫️اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا می‌دانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کرده‌ایم. ▫️و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمی‌شود. ▫️پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علّامه مجلسی و محدّث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آن‌ها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده می‌شود. ▫️سال‌ها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقّق آقا سیّد کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدّس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵) 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵ @Adropfromthesea
💚در انتظار تو بمیرم چه خوش است 🟩 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا ضَرَّ مَنْ مَاتَ مُنْتَظِراً لِأَمْرِنَا أَلاَّ يَمُوتَ فِي وَسَطِ فُسْطَاطِ اَلْمَهْدِيِّ وَ عَسْكَرِهِ 🟢 امام باقر عليه السلام فرمود: براى كسى كه در انتظار امر (فرج و ظهور) ما مرده است زيانى نيست [چه زيانى است] كه در ميان خيمه حضرت مهدى و در ميان قشون او نمرده باشد. 《کنایه از آنکه اگر شخصی در زمان غیبت حضرت در انتظارش از دنیا رود مانند کسی است که ایشان را درک کرده و در رکابش جان داده》 📗الکافی ج۱ ص۳۷۲ 🥀طاقتم طاق شد و از تو نیامد خبری 🥀جگرم آب شد و از تو نیامد خبری 🥀عاشقانی که مدام از فرجت می گفتند 🥀عکسشان قاب شد و از تو نیامد خبری
📙 [مکارم الاثار در احوال رجال دوره قاجار دو قرن 13 و 14 هجری جلد 1 تا 7 - (۱۵۲۹ - وفات حاج سید محمد علی ۳۰ بید آبادی اصفهانی) * - صفحه ۲۶۹۴]  👈 از حواشی علامه مدقق آیة الله حاج سيد محمد على بر کتاب : معلم حبیب آبادی : 🔸️اقبال آشتیانی بسال ۱۳۲۸ ش شرح حالی از مرحوم سيد حجة الاسلام والد ماجد صاحب این عنوان بقلم خود نوشت و در آخرین شماره مجله «یادگار ۵: ۱۰: ۴۳-۲۸، » چاپ کرد و آنجا بساحت قدس آن یگانه زمان بسی ترک ادب نمود و از إجراء أحكام و حدود شرعیه اش بیباکانه بد گفت چه خود و دیگر دست پرورده‌های عصر مشروطیت از قید آیین و مذهب آزاد و بیگانه بودند و إجراء احكام شرعيّه و حدّ زدن میخواران و دیگر مجرمان را تحمل نمی کردند اتفاق را که از باطن سیّد والامقام و عقوبت استهزاء بأحكام «یادگار» بهمان شماره موقوف و گرداننده آن نیز راهی دیار فرنگ شد و در غربت از دنیا رفت. 🔸️باری اقبال در پایان آن شرح حال مطالبی از رسالهٔ غرقاب میر سید محمدمهدی فرزند صاحب عنوان نقل کرده و از جمله آنچه را که در متن بدان اشاره شده و این است عین عبارت نسخه خطی غرقاب ۷۰ که اینک تصویر آن در اختیار ما است: 🔸️ « أما الوالد الماجد الورع الفاضل والعامل اللوذعى الألمعي قدوة أرباب المجد والكمال و عمدة أرباب الزهد والإفضال الفقيه النبيه الحاج السيد محمد على اعلى الله مقامهما العالى، و كان مجازاً من الشيخ محمد حسن طاب الله ثراه، كما أشرنا اليه، و قد توفي آخر شعبان عام الاثنين وثمانين بعد المائتين، وكان عمره يومئذ خمسة و خمسين سنة، وكنت يومئذ ابن اربع سنين أو خمسة »انتهى بلفظه. 🔸️نویسنده «غرقاب» فوت پدرش را در آخر ماه شعبان ۱۲۸۲ و عمر خودش را در آن هنگام چهار یا پنج سال، نوشته، یعنی تصریح بسال ولادت خود نکرده، اما اقبال که آنچه درباره حاج سید محمدعلی و پسرش نوشته تنها از «غرقاب» آورده كلمة أو خمسة را نادیده گرفته و بی محابا تاریخ ۱۲۷۸ را برای تولد او تعیین کرده، گوید: و پسر حاج سید محمد علی بنام سید محمد مهدی متولد سال ۱۲۷۸.... تاریخ وفات مؤلف رسالۀ غرقاب بدست نیامد مرحوم معلم نیز که ترجمه سید محمدمهدی را در «ج ۱: ۲۲۳۹: ۱۳۹۹» نوشته اند تمام آن شرح چهار سطری را از نوشته اقبال گرفته اند نه از جای دیگر و اعتماد آنجا سید را در وقایع ۱۲۷۸ عنوان کرده اند در حالی که هیچ دلیلی بر عین آن سال نیست و چون بهنگام چاپ آن موضع از «مکارم» رسالهٔ «غرقاب» حاضر نبود باین مطلب پی نبرده بودیم تا در حاشیه تذکر دهیم. 🔸️مؤلف گرامی «بیان المفاخر ۲۰۳: ۲» نیز که تاریخ تولد سیّد محمد مهدی را همان گونه نوشته اند باید مأخذشان همان مکارم و یادگار باشد، اما تاریخ وفات و مدفن او را که بدست آورده اند چنین نوشته اند: 🔸️در سال ۱۲۷۸ متولد گردیده و در ۱۲ شوال سال ۱۳۲۶ وفات یافته در بقعه تکیه آقا سید أبو جعفر در تخت فولاد مدفون گردید. اما اینکه در «غرقاب» نوشته است «كما أشرنا إليه» بازگشت بآنست که در نیمه‌های رساله «ص ۶٢» در احوال صاحب «جواهر» گفته است: 🔸️«و غالب علماء العصر مجاز من قبل هذا الشيخ الأكبر، وقد أجاز للسيدين الفاضلين الورعين عمّي حجة الاسلام و والدي العلام أعلى الله في الخلد مقامهما، وقد رأيتُ الأخير و قد أكثر فيها من التجليل والاحترام وتجاوز الحد من المبالغة في التعظيم والإكرام المصرّح في غاية جلالة المجاز ومزيد الاعتناء بعلمه، » انتهى. 🔸️«غرقاب» در حقیقت مجموعه مطالب چندی است مستفاد از کتاب شریف روضات «الجنّات با اضافاتی پیرامون احوال خود و خاندان و استادانش باختصار، و در غیر از این اضافات عموم مطالبش از روضات» است تا بدان حد که تاریخ فوت جد امجدش سیّد حجة الاسلام را هم از آن کتاب آورده است: و بالجملة، كان انتقاله من دارالفاني إلى دار الباقي في عصر يوم الأحد الثاني من شهر ربيع الأول، إلخ: «ص ۶٩ نسخه». ارسال شده توسط کتاب‌خوان قائمیه https://www.ghbook.ir/Book/18007 👉 @smbshafti