eitaa logo
مقالات حسینی منتظر
156 دنبال‌کننده
468 عکس
263 ویدیو
34 فایل
بخشی از مقالات متنوع سیدمحمدحسینی(منتظر) فرزند مرحوم حجة‌الاسلام و المسلمین؛ حاج سید میربابا حسینی(فاطمی) (اعلی الله مقامه الشریف) در حوزه‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
☫﷽☫ 🏴دو ابهام اصلی در 🚩حماسه حسینی!! 👈 (قسمت چهارم)؛ (ادامه سه قسمت از مبحثی که در عاشورای ۱۴۰۱ تحریر و سال گذشته قبل از فیلتر واتساپ در آن فضای مجازی تقدیم نمودم و اینک در ایتا مجدداً بارگذاری کردم 👇👇👇): https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1578 💠 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1579 💠 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1580 در جواب سؤال غریب به اشاره فرمودند! و طرح مسئله شد که «آدم اول» کیست؟! و مربوط به چه زمانی است؟! 👌 آدم اول کسی جز نیست ولیکن ۵۰/۰۰۰ سال قبل از او بود! تا  صورت پيوند جهـــــــــــــــان بود علي بود تا نقش زمين بود و زمـــــــان بود علي بود آن شاه سرافـــــــراز که اندر شب معـــراج با احمــــــــــد مختــــــــــار يکي بود علي بود اين کفر نباشد، سخــن کفر نه اين است تا هست علي باشد و تا بـــــــــود علي بود (👈متن کامل شعر 👉) آری! «علی بود» ولیکن حسین ۵۰ هزار سال قبل از علی بود. قبل از ذکر مابقی پاسخ حسین‌بن‌علی علیهماالسلام به ، لازمست به دو روایتی از توجه کنیم که در آن‌ها به انواع آدم‌ها قبل از ابوالبشر اشاره فرموده است: مؤسس قم (محمدبن‌مرتضی که از طرف ابوالزوجه‌اش؛ جناب ملاصدرا به ملقب گردید) از مشاهیر شیعه، بزرگان علماء، أکابر حکماء، اعیان محدثین و فقهاء قرن یازدهم و صاحب انواع تألیفات در فصل پایانی کتاب خود از «شیخ حافظ رجب بن محمد البرسی» (صاحب کتاب مشارق انوار الیقین فی اسرار امیر المؤمنین) خطبه مفصل و‌ مطولی را نقل می‌کند که فراز اول آن چنین است: «... قال؛ أنا عندی مفاتیح الغیب لایعلمها بعد رسول‌الله إلا أنا، أنا ذوالقرنین المذکور فی الصحف الاولی، أنا خاتم سلیمان، أنا ولی الحساب، أنا صاحب الصراط و الموقف، أنا قاسم الجنة و النار، أنا ، أنا نوح الاول، أنا آیة الجبار، أنا حقیقة الاسرار، أنا ... أنا ... [الی] ... أنا أمیرالمؤمنین، أنا عین الیقین، أنا حجة الله فی السموات و الارض، أنا ...» (چاپ مؤسسه فراهانی ۱۳۴۲) تا اینجای قضیه روشن شد که «آدم اول» خود علی علیه‌السلام بوده و بالطبع آن‌حضرت باید هم سلمان را (بلحاظ نوع سؤالی که داشته و احتمالاً راجع به قدمت خلقت اولین انسان بوده) به حسین علیه‌السلام ارجاع می‌داده است. زیرا که آن‌حضرت ۵۰/۰۰۰ سال قبل از علی خلقت داشته است و در عالم آفرینش حتی از علی هم قدیمی‌تر بوده است. شاید عبارت «یا قدیم‌الاحسان بحق الحسین» در ادعیه مأثوره، اشاره به همین قدمت آفرینشی او دارد. ضمنا هم (در دوره عجّل‌الله فرجه) و مدت او ۵۰/۰۰۰ سال خواهد بود آنگاه علی با ۴۰/۰۰۰ سال که در بیان حسین به جزئیات بیشتری از آن خواهیم پرداخت. حال نوبت به این سؤال می‌رسد که؛ مگر خالق متعال چند تا آفریده است که علی اول آن‌ها بوده است؟! خود آنحضرت در جواب سائلی (احتمالاً سلمان فارسی!) که می‌پرسد: یا علی! قبل از آدم، چه کسی بوده است؟! امام می‌فرماید: آدم. سائل: و قبل از آن آدم؟ علی: آدم! سائل: و قبل از او؟ امیر: تا فردا هم که به این تکرار ادامه بدهی، جوابی جز تکرار آدم نخواهی شنید! (کنایه از اینکه نه وقت مرا بگیر و نه خودت را خسته کن! تا زمین و آسمان بوده، آدمی هم در آن‌ها بوده و آدم کنونی روی زمین صرفاً یک حلقه از این زنجیره طویل است!) مفهوم این گفتگوی عجیب، اینست که خالق متعال، آدم‌های بی‌شماری را آفریده است که آخرین آن‌ها آدم ابوالبشر (و زوج حوا) بوده است و اول آنان؛ علی علیه‌السلام. و قاعدتاً هر کدام از این آدم‌ها در دورانی بوجود آمده و بعد از تکثیر میلیاردی یا تریلیاردی، منقرض شده‌اند ولیکن برخی از آنها در بسیاری از این دوره‌ها بازآفرینی شده‌ و حضور مؤثری داشته‌اند. جالب آنکه؛ این عوالم بسیار مشابه همدیگر بوده‌اند و خیلی از شخصیت‌ها و جای‌گاه‌ها در آن‌ها تکرار شده است! چنانکه حضرت امیر در خطبه مذکور می‌فرماید: «أنا نوح الاول»! یعنی که در یکی از دوره‌های یکی از آدم‌ها در زمین، علی علیه‌السلام در قامت پیامبری همچون برانگیخته شده است. حال برگردیم به ادامه جواب حسین‌بن‌علی به سلمان فارسی که فرمود: من پنجاه هزار سال قبل از آدم اول بوده‌ام. (سلمان آمده تا از علی سؤالی را بپرسد که آدم اول او را به حسین ارجاع می‌دهد. حسین هم تلویحاً می‌فرماید: سؤال‌ت را باید از من بپرسی که ۵۰/۰۰۰ سال قبل از علی بوده‌ام و جواب مناسب‌تر و دقیق‌تری دارم که شاید علی نمی‌داند!) ...ادامه دارد. 👇 ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) عاشورای ۱۴۰۲ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe 🎲
☫﷽☫ ✍ (گلچینی از گفته‌های منبری و نوشته‌های تبیینی در طی؛ قریب ۴۰ سال سخنرانی در انواع هیئات، مساجد و محافل و قریب ۲۰ سال مطلب‌نویسی در انواع فضاهای مجازی) = ؛ (مقدمه): و در طول ازمنه و دوران‌های متنوع خود، دارای انواع گوناگون فرهنگ‌ها و سبک‌های زندگی بوده است که ناب‌ترین و الهی‌ترین و بالتبع، الهام‌بخش‌ترین و أکمل آن‌ها؛ است که قرین اوج و موج است. آن جامعه‌ای، متعالی است که بخواهد و بتواند به فرهنگ عاشورایی آراسته گردد و این فرهنگ أکمل را در تار و پود کار و زندگی خود تجلی بخشد وگرنه که اندر خم یک کوچه مانده است! ولو اینکه شکوه تمدنی آن، چشم‌ها را خیره سازد و واأسفا که عقل مردم به چشمشان است و چشمشان کم‌سو! اگر برای «فرهنگ عاشورائی»، پیکر و ساختاری در نظر بگیریم، بلارَیب روح آن، است و اساساً فرهنگ عاشورا، عجین با علیه‌السلام است و این کالبد بدون آن‌حضرت، معنا و مفهومی ندارد. فلذا پیش‌نیاز فرهنگ عاشورا، به حسین است. به آن حسینی که است. شاید مناسب‌تر آن بود که از عنوان استفاده شود ولیکن بلحاظ احتمال خلط مبحث با فرهنگ اهالی ساکن شهر کربلا، از این عنوان معنی‌دار صرف‌نظر شد! سخن امام صادق علیه‌السلام مبنی بر اینکه؛ «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» (صرف‌نظر از تفاسیر مختلفی که توسط علمای انقلابی از آن بعمل آمده)، در واقع سخن از آرزوئی قابل تحقق است و برای شیعیان اهل‌البیت (علیهم‌السلام) یک و امر «باید»ی است که صد البته تجلی أکمل آن بدست (عج) امکان‌پذیر خواهد گشت إن‌شآءالله یکی از قابل‌تأمل‌ترین تفسیرهای این عبارت از آنِ آیت‌الله خامنه‌ای است که آن را چنین تفسیر کردند: «در هر دوره‌ای انسان‌ها نقشی دارند که اگر آن نقش را به‌درستی، در لحظه مناسب، در زمان خود ایفا کنند، همه‌چیز به سامان خواهد رسید، ملت‌ها رشد خواهند کرد، انسانیت گسترده خواهد شد.» (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای در گزارشی از بیانات معظم‌له در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع)) و اما : اگرچه حسین مشهورترین امام از ۱۲ امام است ولیکن بقول صائب: یک عمر می‌توان سخن از «زلف یار» گفت در بند آن مباش که؛ مضمون نمانده‌ است برای ، باید او را حداقل از سه زاویه ضروری، مورد نگرش قرار بدهیم وگرنه نگاه ما جامع نخواهد بود: ۱) ۲) ۳) حماسه‌ای که امام حسین (علیه‌السلام) در کربلا آفرید، ریشه در ریشه و شاکله شخصیتی آن‌حضرت داشت ولیکن حماسه‌آفرینی شخصیتی مثل حسین، علل مختلفی داشت که در بین آن‌ها باید علت‌العلل آنرا هم جُست وگرنه قابل بهره‌برداری أکمل نخواهد بود. فلذا ناچاریم مبحث خود را در سه مقاله پیوسته به هم دنبال نمائیم: ۱- شاکله شخصیتی ۲- نهضت و حماسه ۳- انگیزه و هدف وگرنه بی‌بهره یا کم‌بهره خواهیم ماند. بدون این معرفت مثلثی یا نقصان در اضلاع و زوایای آن، هرگز به کنه مطلب و جوهره و و فرهنگ عاشورائی، نائل نخواهیم گشت. ...ادامه دارد. ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) عاشورای ۱۴۰۲ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
بجز از که آرد پسری ابوالعجائب که علم کند به عالم، را حب الحسین لا یبرد ابدا 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
. چه کسانی نیروهای را هم حساب نمی‌کنند؟! اساساً ارزشی‌ها چه کسانی هستند؟ و از آن مهمتر، ارزش‌ها چیستند و کدامند؟ بدیهی‌ست که بی‌ارزش‌ها، هیچ درک و فهمی از ارزش‌ها و ارزشی‌ها ندارند و بالطبع به حساب هم نمی‌آورند. ولیکن قابل انکار نیست که «مدعیان پوچالی ارزش‌ها» ارزش شلغم را هم ندارند. (پوچالی = پوچ+پوشال)! فلذا مطلق‌گوئی نماینده مذکور، کفی از جهالت دارد و سقفی از لجاجت! ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) 💠 کانال‌های اطلاع‌رسانی حم: 🆔 eitaa.com/chelcheraaqHM 💠 🆔 ble.ir/join/M2E3OGRlOT 💠 🆔 eitaa.com/SayyedAlaaddin 💠 🆔 eitaa.com/GonbadeFirozeh
☫﷽☫ گرما بهانه، اربعین نشانه! نفوذی‌های در (گوش‌به‌فرمان تحت فرمان موسوم به ) در فقدان در و خاموشی ، بار دیگر به جولان در آمده و به و ، کشور را به تعطیلی دو روزه کشانیده و حدود (۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان) به خسارت وارد کردند. 🔥 هدف کوتاه‌مدت (همچون ) لطمه به است. 🔥 هدف میان‌مدت وزارتخائنانه بهداشت، لطمه به بی‌نظیر در مراسم است. 🔥 هدف درازمدت نفوذی‌های صهیونیزم در چیست؟ https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1671 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1703 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1700 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1680 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1697 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1699 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1698 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1702 ...ادامه دارد. ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) مرداد ۱۴۰۲ 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
⁉️ جایگاه «مدارس پولکی» در نظام اسلامی ایران: در جواب سؤالی راجع به خبر «تقبل پرداخت شهریه دانش‌آموزان چند دهک پائین در مدارس استعدادهای درخشان» و «اعتراض تندی به آن» که شده است: و علیک السلام فاصله‌گذاری اجتماعی و طبقاتی کردن جامعه، قاعدتاً هیچ قرابتی با اسلام ناب محمدی(ص) و عدالت علوی ندارد. (شغل میثم تمار؛ از اصحاب امیرالمؤمنین، خرمافروشی بود. او خرماها را دو قسمت کرده بود با دو نرخ متفاوت! علی(ع) ضمن آنکه خرماهای او را در همدیگر مخلوط می‌کردند به او فرمودند: مردم را از همدیگر جدا نکن میثم! مفهوم این اقدام و فرموده حضرت اینست که جامعه از لحاظ اقتصادی نباید طبقاتی شوند و حکومت مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که «کالا و خدمات بصورت درهم» ارائه بشوند و افراد جامعه حق انتخاب کمتری داشته باشند) ولیکن در نظام آموزشی ما، بحث محدودیت امکانات و هزینه‌های دولتی موضوعیت جدی دارد. فلذا تفکری در دولت مطرح شد (از زمان توسعه لیبرالیسم هاشمی) که اگر کسانی می‌خواهند از کیفیت‌های بهتر و بیشتری در آموزش بهره‌مند بشوند (که دولت قادر به تأمین آن‌ها نیست!) هزینه‌های مازاد را خودشان باید پرداخت نمایند. در نتیجه مدارس و دانشگاه‌هائی شکل گرفتند که داوطلبانِ انتفاع بیشتر از خدمات آموزشی، باید شهریه بیشتری بپردازند که این پرداخت بیشتر، انتفاعی برای دولت نیست (= غیرانتفاعی) بلکه جبران خدمات مضاعف دولت است. بخش دولتی معمولاً خدمات فراگیری که ارائه می‌دهد (در آموزش، درمان و...) تمرکزش به کمیت و پوشش سراسری آنها تا اقصی نقاط کشور است تا ارتقاء کیفیت آن‌ها. اما بخش خصوصی می‌تواند کیفیت ناکافی دولتی را جبران نماید ولیکن از جیب متقاضیان. در نهایت، جامعه عملا دو قطبی و بلکه چند قطبی می‌شود که بالطبع اسلامی و علوی و ولوی نیست. حال چه باید کرد؟! وقتی که اسلامیت در تقابل با توسعه کیفیت قرار می‌گیرد؟! ناچاریم یکی از این دو مطلب را بی‌خیال بشویم. یا اسلام را یا کیفیت به هر قیمتی را. خب! دیواری کوتاه‌تر از اسلام داریم؟! دولت اسلامی ما به این نتیجه رسیده است که اسلامیت را قربانی تقاضای (زیاده‌خواهی اقشار متمول) نماید. این توجیه را هم دارد که اگر زیر بار نرود، فرار مغزها مضاعف می‌گردد که خسارت ای‌بسا غیرقابل جبرانی برای ملت باشد. فلذا شاید بتوان نظام طبقاتی در حوزه آموزش را بعنوان یک داروی تلخ، تحمل کرد! بویژه در رشته‌هایی که ابزارمدار و نیازمند تجهیزات کمک‌آموزشی گرانبهاتری هستند. پول نگرفتن دولت در مدارس خاصی که در واقع متعلق به پولدارهای جامعه است، حداقل کاری‌ست که می‌تواند (برای جبران کیفیتی که قادر به ارائه سراسری آن نیست) بکند. این مسئله، نیازمند کارشناسی بیشتری است. ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
اشکال مختلف سیاست! یک یهودى، مجوز مهاجرت از آلمان به روسیه را کسب کرد. هنگام خروج از آلمان در فرودگاه مامور وسایل او را چک کرد یک مجسمه دید از او پرسید: این چیه؟ مرد گفت: شکل سوالت اشتباهه آقا؟ بپرس این کیه، این مجسمه هیتلر مرد بزرگ آلمان است که توی تمام کشور عدالت و دموکراسی برقرار کرد. من هم برای بزرگداشت این شخص مجسمه‌اش همیشه همراهمه... مامور گمرک گفت درسته آقا، بفرمایید. در فرودگاه روسیه مامور گمرک هنگام تفتیش مجسمه را دید و از مرد پرسید: این چیه؟ مرد گفت: بگو این کیه؟ گفت این مجسمه مرد منفور و دیوانه‌ای است که مرا مجبور کرد از آلمان برم بیرون. مجسمه‌اش همیشه همرامه که تف و لعنتش کنم. مامور گمرک گفت: بله درسته آقا، بفرمایید چند روز بعد که آن مرد توی خونه‌اش همه فامیل را دعوت کرد؛ پسر برادرش مجسمه را روی طاقچه دید و پرسید: این کیه؟ مرد گفت پسرم سوالت اشتباهه، بپرس این چیه؟ این ده کیلوگرم طلای ۲۴ عیاره که بدون عوارض گمرکی از آلمان به اینجا آوردم!! پ.ن.: «سیاست یعنی اینکه یک حرف را به مردم به صورتهای مختلف بیان کنی» ☝️از پیام‌های دریافتی☝️ نقدونظر نگاه درست ولیکن «نگاه درست» کدامست؟ 👌 به هر چیزی از زوایای مختلف می‌شود نگریست و بالتبع برداشت‌های متفاوت و حتی متضادی را ارائه داد. ولیکن مطلوب آن است که؛ انسان به همه‌چیز از صحیح‌ترین و کامل‌ترین زاویه بنگرد و مورد ارزیابی قرار بدهد که اسمش را می‌گذاریم؛ سیدمحمدحسینی(منتظر) 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
بسمه تعالی (پی‌نوشتی به یک پیامی در ف.مجازی) 🎲🎲🎲 🎲🎲 🎲 سلام این متن زیبا را بارها دیده‌ام و بنظرم نتیجه‌گیری آن لازم به اصلاح و تکمیل است و آن مسئله «زاویه نگاه» است نه نوع نگاه! متن مشابهی هم نسبت به آینه، گفته شده که اخیرا در یکی از گروهها لازم شد بمناسبتی چنین جوابیه‌ای 👇 بدان بدهم: 👇 🪞 آینه یا طاس؟! 🎲 تشکیل «حلقه‌های سرپائی بحث آزاد سیاسی» در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران که عمدتا در محوطه داخلی و پیرامونی دانشگاه تهران (و تا حدودی در بازار تهران) بود و چند نفر چند نفر (و مجموعا شاید ۱۰۰ و بعضا تا ۲۰۰ حلقه شناور) و عمدتا بعدازظهر‌ها تا پاسی از شب تشکیل می‌شد و این عادت روزانه (نماد بارز کرسی آزاداندیشی!) تا دوره ترورهای منافقین و آغاز جنگ تحمیلی، تداوم داشت و تدریجا جمع‌آوری گردید. زیرا عمدتا محل جذب نیرو برای گروهک‌هائی (از قبیل سازمانهای منافقین و چریکهای فدائی و امثالهم) بود که بعضا در مقابل نظام، «آرایش براندازی» به خود گرفتند! حضور پر شر و شور در آن حلقات بحث آزاد، از جمله خاطرات انقلابی بنده است! بنده در آن دوران اگرچه نوجوانی ۱۹-۱۶ ساله بودم اما مرتبا در آن حلقه‌های ناهمگون شرکت می‌کردم و معمولا کارم با سمپات‌های گروهکهای ضدانقلاب به مشاجره می‌کشید و حلقات از هم می‌پاشید! علت پویائی بنده به «مباحث عقیدتی-سیاسی» خاص اما فراگیری بر می‌گشت که از سال ۱۳۵۵ لغایت ۱۳۶۰ هر شب در خانه ما بین ابوی و اخوی برقرار بود. برادرم بعنوان یک «روشنفکر مدرن» (متأثر از افکار دکتر شریعتی و مدعی تشیع علوی!) و پدرم بعنوان یک «روحانی سنتی» (متهم به طرفدار تشیع صفوی!) هر شب و هر شب ۴ ساعت (از ساعت ۲۰ لغایت ۲۴) باهم بحث‌های نسبتا تند و آتشینی داشتند! اندوخته علمی بنده در آن مقطع عمدتا همین مباحث داغ آنها بود و نیز علاقه شدیدی که شخصا به مطالعات آزاد مذهبی-سیاسی پیدا کرده بودم. در سال ۱۳۶۰ (۱۹سالگی) که از آن حلقه‌های روزمره جدا شده و داوطلبانه به رزمندگان اسلام پیوستم (۲ سال مداوم در مناطق جنگی کرمانشاه و ۵ سال متناوب در مناطق جنگی جنوب از هویزه و‌ کرخه تا فاو و...) و اینک بعد از ۳۹ سال از زمان مجروحیت در خط مقدم، هنوز (۱۴۰۰) هم «پرونده جانبازی» خود را تکمیل نکرده‌ام که علت اصلی آن هم تا حدودی تنبلی در پیگیری آن بوده است!! در این مدت هم همیشه یک جعبه کتاب با خود همراه داشتم و هیچ روزی (حتی زیر آتش سنگین دشمن!) بدون مطالعه بر بنده نگذشت! الغرض؛ از همان چهل سال پیش در مباحث سیاسی و دینی خود و بعدها در مباحث طلبگی و حوزوی خود به این نتیجه رسیدم که همیشه یک طاس همراه خود داشته باشم! مکعبی که در شش جهت آن، خالهای متعددی (از ۱ تا ۶ عدد) وجود دارد. وقتی آنرا وسط گروه قرار می‌دهم و از همه شرکت کنندگان می‌خواهم که تعداد آن نقاط سیاه را از منظر خود بگویند، قاعدتا عددهای مختلفی گزارش می‌کنند و بنده به آنها اعلام می‌کنم؛ «علیرغم آنکه هیچکدام دروغ نمی‌گوئید و بنده حتی حاضرم قسم بخورم که راست می‌گوئید! اما گزارش همه شما متاسفانه کامل نیست و لذا غلط است! زیرا از زاویه محدود خود به خالهای این طاس می‌نگرید و حال آنکه این مکعب مجموعا دارای ۲۱ خال است که فقط کسی می‌تواند از آن، گزارش دقیقی ارائه بدهد که بتواند از زاویه محدود خود فاصله گرفته و در اطراف فراخ این مکعب بطور کامل بچرخد و همه جوانب آنرا ملاحظه نماید، آنهم چندین بار، همچون یک حاجی که در مکه ۷ شوط به دور کعبه طواف می‌کند! وگرنه در توهم واقعیت‌ها هرگز به حقیقت پی نخواهد برد.» حکایت واقعیت «آینه حقیقت» و اینکه هر کسی که بدان می‌نگرد خودش را می‌بیند و ادعای دیگران را تخطئه می‌کند و خودش را یا کاندیدای خودش را مظهر حقیقت و أکملیت می‌پندارد، مرا یاد ابزار کمکی خودم انداخت که معمولا برای مخاطبین بنده تاکنون قابل قبول بوده است! ولیکن طاس هم همچون آینه، بنظرم ابزار مناسبی برای اخراج متوهمین از اوهام خودشان است. اینطور نیست؟! این مطلب (آینه🪞یا طاس🎲) را با ابزار «گل و خار» 🌹 هم می‌شود به اشتراک گذاشت: 👇👇 🔴 یکی گفت: چه دنیای بدی! حتی شاخه‌های گل هم، خار دارند! 🟢 دیگری گفت: چه دنیای خوبی! حتی شاخه‌های پر خار هم، گل دارند! 👌عظمت در تفکر و دقت و حکمت در «زاویه نگاه» است، نه در چیزی که می‌بینیم. آیا زاویه نگاه ما محدود است یا جامع و کامل و همه‌جانبه؟! فتأمل سیدمحمدحسینی(منتظر) بهار ۱۴۰۰ 🎲 🎲🎲 🎲🎲🎲 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
☫﷽☫ 🎲🎲🎲 🎲🎲 🎲 🎲 یک طاس، چند نقطه دارد؟! 🤔 🔰 قسمت اول: ⁉️ کدامیک از این گزارشات مشاهدین طاس، غلط است؟! (در بررسی مسائل مذهبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ووو... تابع کدام الگوی تحلیلی هستیم؟) ✅ همه این جواب‌ها و گزارشات مستند با عکس و فیلم تماشاگران طاس، کاملاً صحیح است و هیچکدامشان نه دروغ می‌گویند و نه اشتباه می‌کنند ولیکن فقط از تعریف و زاویه نگاه خودشان! 👌 یعنی هر ۳۹ نفری که دنبال نقطه بودند (نه تار مو و پیچش مو!) از منظر خاص خود گزارش درستی می‌دهند اما گزارش هیچکدامشان باستثناء نفر ، کامل نیست! بعد از ملاحظه این جوابیه‌ها، نظر نفر چهلم را هم مورد اشاره قرار خواهم داد: 👇👇👇 🎲 چند دارد؟! 🎲 جواب ۰۱: طاس هیچ نقطه‌ای ندارد! حالا اگر بود دو تا داشت ولی طاس هیچی ندارد! (جوابگو منقوط بودن خود کلمات طاس و تاس را مد نظر قرار داده و اینکه در شکل نوشتاری نقطه دارد یا ندارد!) جواب ۰۲: سؤالتان غلط است زیرا باید می‌پرسیدی؛ طاس چند تا تار مو دارد؟ نه چند نقطه! هیچی! چون او کچل است حتی اگر تاس باشد! جواب ۰۳:👈 یک نقطه دارد. جواب ۰۴:👈 دو نقطه دارد. جواب ۰۵:👈 سه نقطه دارد. جواب ۰۶:👈 چهار نقطه دارد. جواب ۰۷:👈 پنج نقطه دارد. جواب ۰۸:👈 ۶ نقطه دارد. (اینها ☝️ از شش جهت مختلف به نقاط طاس نگاه می‌کنند و لذا آمارهای متفاوتی ارائه می‌دهند! اینها 👇 از جهات فی‌مابینی سطوح مختلف طاس آنرا می‌بینند و لذا جمع ترکیبی تعداد نقاط را گزارش می‌دهند!) جواب ۰۹:👈 ۶ نقطه (۲+۴) جواب ۱۰:👈 ۶ نقطه (۱+۵) جواب ۱۱:👈 ۶ نقطه (۳+۲+۱) (جواب ظاهراً صحیح این‌ها ☝️ یکسان است اما از سه زاویه مختلف!) جواب ۱۲:👈 ۷ نقطه (۱+۶) جواب ۱۳:👈 ۷ نقطه (۲+۵) جواب ۱۴:👈 ۷ نقطه (۳+۴) جواب ۱۵:👈 ۷ نقطه (۱+۲+۴) (جواب ظاهراً صحیح این‌ها ☝️نیز یکسان است اما از چهار زاویه مختلف!) جواب ۱۶:👈 ۸ نقطه (۳+۵) جواب ۱۷:👈 ۸ نقطه (۲+۶) جواب ۱۸:👈 ۸ نقطه (۱+۲+۵) جواب ۱۹:👈 ۸ نقطه (۱+۳+۴) (جواب ظاهراً صحیح این‌ها ☝️نیز یکسان است اما از چهار زاویه مختلف!) جواب ۲۰:👈 ۹ نقطه (۴+۵) جواب ۲۱:👈 ۹ نقطه (۳+۶) جواب ۲۲:👈 ۹ نقطه (۱+۲+۶) جواب ۲۳:👈 ۹ نقطه (۱+۳+۵) جواب ۲۴:👈 ۹ نقطه (۲+۳+۴) (جواب ظاهراً صحیح این‌ها ☝️نیز یکسان است اما از پنج زاویه مختلف!) جواب ۲۵:👈 ۱۰ نقطه (۴+۶) جواب ۲۶:👈 ۱۰ نقطه (۱+۴+۵) جواب ۲۷:👈 ۱۰ نقطه (۲+۳+۵) جواب ۲۸:👈 ۱۰ نقطه (۱+۳+۶) (جواب ظاهراً صحیح این‌ها ☝️نیز یکسان است اما از چهار زاویه مختلف!) جواب ۲۹:👈 ۱۱ نقطه (۵+۶) جواب ۳۰:👈 ۱۱ نقطه (۲+۳+۶) جواب ۳۱:👈 ۱۱ نقطه (۱+۴+۶) جواب ۳۲:👈 ۱۱ نقطه (۲+۴+۵) (جواب ظاهراً صحیح این‌ها ☝️نیز یکسان است اما از چهار زاویه مختلف!) جواب ۳۳:👈 ۱۲ نقطه (۲+۴+۶) جواب ۳۴:👈 ۱۲ نقطه (۱+۵+۶) جواب ۳۵:👈 ۱۲ نقطه (۳+۴+۵) (جواب ظاهراً صحیح این‌ها ☝️نیز یکسان است اما از سه زاویه مختلف!) جواب ۳۶:👈 ۱۳ نقطه (۲+۵+۶) جواب ۳۷:👈 ۱۳ نقطه (۳+۴+۶) (جواب ظاهراً صحیح این‌ها ☝️نیز یکسان است اما از دو زاویه مختلف!) جواب ۳۸:👈 ۱۴ نقطه (۳+۵+۶) جواب ۳۹:👈 ۱۵ نقطه (۴+۵+۶) جواب ۴۰:👈 ۲۱ نقطه دارد! چند نکته قابل توجه: ۱) برخی از شاهدین طاس، با اینکه جواب مشترکی در گزارش خود می‌دهند ولیکن از منظرهای متفاوتی به نتیجه یکسانی رسیده‌اند که قاعدتا هنگام استدلال و مراجعه به مدارک آنها، اختلافاتشان بروز پیدا می‌کند! ۲) این چهل نفر راستگویان صحنه هستند وگرنه با کوررنگ‌ها و دوبین‌ها مشکلات بدتری داریم و متقاعد شدن از آنها یا متقاعد کردن آنها امر چندان آسانی نیست. ۳) عده‌ای هم هستند که با توسل به ترفندهایی، از روی شیطنت و شرارت و خباثت، صحنه را کاملا تغییر می‌دهند که متقاعد ساختن باورمندان آنها کاری بس دشوار است. ۴) به هیچ عنوان بدنبال توجیه و اباحه‌گری و تأیید نظریه موسی به دین خود، عیسی بدین خود نیستم و اصلا بر این مدار نیستم که همه راست می‌گویند و بر حق هستند. بلکه بر آنم که یافتن و نیازمند اجتهاد و مجاهدت و نیز شجاعت است. نظریه ، «الاسلام یعلوا و لایعلی علیه» را برنمی‌تابد! و حال آنکه نظریه معتقد است، ، أکمل و أصحّ است و هیچ‌کسی حق علیه را ندارد. ۵) کسانی هم در معرکه پیدا می‌شوند که حوصله یا توان بررسی‌های دقیق مسائل حتی ساده را ندارند و وجدان و تکلیف خود را با قرعه‌کشی مشخص می‌کنند! ۶) نفر چهلم، کامل‌ترین جواب را می‌دهد. آیا کمال عدد ۴۰ (اربعین) و پختگی چهل‌سالگی از زوایای نگاه به نقاط این اخذ شده است؟! ... ادامه دارد. ✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر) بهار ۱۴۰۰ قسمت بعدی 👇 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1759 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 🎲
☫﷽☫ 🎲🎲🎲 🎲🎲 🎲 🎲 یک طاس، چند نقطه دارد؟! 🤔 🔰 قسمت دوم: https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1758 قسمت قبلی ☝️ 👈 در باز تعریف حکایت در قصه سه نفر فارس، عرب و ترک‌زبانی که دنبال انگور، عنب و اوزوم بودند، تعداد نقطه‌های یک طاس را شاهد مثال خود قرار دادیم تا در مسیر اثبات خطاکارانه بودن بسیاری از اختلافات و قضاوت‌های متفاوت، گامی بر داریم و دیدیم که فقط راستگویان صحنه می‌توانند فرقه باشند! تا چه رسد به اغیار پلید و پلشتی که در کلام خطا و خلافشان هیچگونه راستی و درستی وجود ندارد. 😳 تعیین تکلیف با قرعه‌کشی! در مواجهه دیدگاههای مختلف و نظریه‌های گوناگون پیرامون یک مسئله یا موضوع، بعضی افراد، عجولانه و سهل‌انگارانه به متوسل می‌شوند! گویا در دعوای کسی که فقط گل‌برگ‌های لطیف یک گل را می‌بیند و می‌ستاید و کسی که متقابلاً فقط خارهای تیز و زهرآگین شاخه آنرا دیده و فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد و بالتبع خود را از زیبا و بوی خوش آن محروم می‌کند، تفاوت و تمایزی وجود ندارد! بدون اندیشه در اینکه با قرعه‌کشی ای‌بسا نصیبی بجز خار گزنده نخواهد داشت. اگرچه گاهی قرعه‌کشی هم کار چندان آسانی نیست. خاطرم هست در سال ۱۳۸۶ در جایگاه مشاور معاونت هماهنگی هنری شهرداری، پرونده اختلافی (اختلافی بین فرهنگسرای سالمند و مؤسسه نشر شهر) برای کارشناسی و داوری به بنده ارجاع شد که بسیار حیرت‌انگیز بود. هیچ پرونده‌ای آنقدر وقت و دقت مرا بدنبال خود نکشید و در قضاوت مرا متحیر نساخت! تا اینکه ناچارا جمع‌بندی خود را در دو صفحه متفاوت نوشتم و در کارتابل معاون وقت سازمان گذاشتم. بگمانم فردای آنروز بود که فریاد او در معاونت پیچید که این دیگه چه رقمشه!؟! حدس می‌زدم که قاطی کنه! به دفترش رفتم و گفتم که این پرونده خیلی پیچیده است و هر دو طرف صاحب حق هستند ولیکن دقیقاً با سهم مساوی! من خیلی سعی کردم که لااقل به یکطرف ۵۱٪ حق بدهم و به دیگری ۴۹٪ ولیکن هیچکدام بر دیگری برتری نداشت! وی هم که علوم سیاسی خوانده بود، گیج شده بود و ضمن تأیید برداشت بنده، گفت: هر دو حکم صادره شما را مکررا و با دقت خواندم ولی آخرش نفهمیدم اینرا باید امضاء کنم یا این یکی را؟! مگه میشه که در اختلاف دو مدعی، هر کدام ۵۰٪ حق داشته باشند؟! گفتم: می‌بینید که شده! گفت: اینجوری که دعوا حل و فصل نمی‌شود. گفتم: ظاهراً چاره‌ای بجز قرعه‌کشی نداریم! اما او حتی جرأت نکرد خودش یکی را تصادفی انتخاب کند! گفت: یکی از این دو تا را بگذارید جلوی من تا امضاء کنم! منهم چشمانم را بستم و یکی را برداشته و گذاشتم جلویش و او دومی را بنظرم پاره کرد و دور انداخت! در اینجا با مرور این خاطره نمی‌خواهم شیرجه به قرعه‌کشی را توجیه کنم بلکه قصدم تذکر است که در ارزیابی‌ها و قضاوت‌های خود خیلی خیلی باید دقت و احتیاط بخرج بدهیم و هشدار به آن‌هائی که بدون هیچ دقت و تعمق و احتیاطی، براحتی در باره دیگران (از گرفته تا مردمان پیرامونی خود) قضاوت‌های تند و عجیبی می‌کنند و دیگران را هم می‌خواهند بدون کمترین و مؤیدی با خود همراه سازند. ... ادامه دارد. ✍ سیدمحمدحسینی(منتظر) بهار ۱۴۰۰ قسمت بعدی 👇 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1760 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
☫﷽☫ 🎲🎲🎲 🎲🎲 🎲 🎲 یک طاس، چند نقطه دارد؟! 🤔 🔰 قسمت سوم: https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1759 قسمت قبلی ☝️ جواب ۴۰: یا ؛ ابزار معمولا سفیدرنگی برای بازیهای کودکان، مکعبی‌ست شش وجهی که هر وجه آن دارای نقاطی معمولا سیاه از یک تا شش عدد که مجموعه آنها ۲۱ نقطه است. قاعدتا هر کسی از زاویه نگاه خودش می‌تواند گزارش مستندی ارائه بدهد که با گزارش ایضا مستند طرف مقابل در تعداد، همخوانی ندارد. فلذا معمولا شاهد اختلافات شش‌گانه‌ای هستیم که گزارش همدیگر را غلط می‌دانند! دعواها آنجائی افزایش پیدا می‌کند که از زوایای جدیدتری بدان نگریسته شود. زیرا یک مکعب را حداقل از ۲۶ زاویه مختلف می‌توان مورد رصد قرار داد. چرا گفتم «حداقل»؟! برای اینکه این زاویه‌های ۲۶گانه، ثابت هستند و زاویه نهائی، می‌تواند پویا باشد و در اطراف این به حرکت و گردش در آید و گزارش دهد که این تاس مجموعا دارای ۲۱ نقطه است. بنابراین گزارش ناظر ۲۷م با گزارش کلیه ناظرین اختلاف فاحشی دارد حتی با ناظر ثابتی که تعداد نقطه‌ها را حداکثر ۱۵ نقطه گزارش کرده است. مشکل آنجاست که هیچکدام هم دروغ نمی‌گویند و عکسها و گزارش‌شان غلط و اشتباه نیست. ولیکن مهم اینجاست که کدامیک با کدامیک بهتر می‌تواند کنار بیاید؟ کسی که فرضاً هم وجه شش نقطه‌ای را می‌بیند و هم وجه یک نقطه‌ای را و ادعا می‌کند این تاس ۷ نقطه دارد، قاعدتا با ۶ نقطه‌ای راحت‌تر کنار می‌آید تا ۱ نقطه‌ای. حال تصور کنید بین ناظر ۲۷ که در این تاس ۲۱ نقطه می‌بیند با آن ناظری که فقط یک نقطه می‌بیند، چه دعوائی قابل وقوع است و اینکه هرگز با هم کنار نخواهند آمد! این اختلافات زمانی غامض‌تر می‌گردد که نقطه‌ها هم در صفحات ششگانه دائما جابجا شوند! و قضیه آنجائی حیرت‌انگیزتر می‌شود که افراد کوررنگ (که هیچ نقطه‌ای نمی‌بینند!) یا دوبین و چندبین (که هر نقطه را مضاعف می‌بینند!) وارد معرکه بشوند. چه شود! 🥵 در تحلیل مسائل و و و نیز مسائل و و تقریبا همه چیز کار و زندگی با چنین صحنه‌ای مواجهیم! بسیاری از پیامهای ارسالی در ، الزاما بمفهوم تأیید ۱۰۰٪ی مفاد آنها نیست بلکه عمدتا مقوله کنار آمدن و تحمل کردن در میان است وگرنه که تفاهمات اجتماعی کاملا رنگ خواهند باخت. بنابراین بمحض ارسال متن، صدا، تصویر و فیلم و امثالهم، چنانچه جزئی از آن (و حتی کل آن) به مزاق ما خوش و صحیح نیاید، لزومی به متهم ساختن مُرسِل به بهتان‌های عجیب و غریب نیست. تفاهم یعنی تلاش برای فهم طرف مقابل نه دیکته کردن فهم خود بر دیگران که دیکتاتوری است. و باید بیشتر مراقب باشند که اگر دیکته‌کننده را می‌نامند، املاءکننده هم نامیده می‌شود! ولو اینکه دیکتاتور مفهومی سیاسی دارد و ملاّ مفهوم علمی و فرهنگی و مذهبی. ملاّ کسی است که احکام خدا را با قاطعیت بیان داشته و حتی اجراء می‌کند اما ممکنست در یک جامعه بی‌تربیت یا بدتربیت، دیکتاتوری تلقی گردد! و رفع چنین افترائی ممکنست هزینه‌زائی بنماید. به همین جهت است که نیازمند بسی و است و و حوصله. شاید علت اصلی چوپان بودن اکثر انبیآء الهی به همین مسئله (تمرین و ممارست حوصله‌ورزی و حلم‌اندوزی) بر می‌گردد، آنهم بعد از سالگی. اساسا کسی که صبر و حلم ندارد، بهتر است وارد عرصات امور اجتماعی و فرهنگی و بویژه مسائل سیاسی نگردد وگرنه خرابکاری و مفاسدش بیشتر از خدمت و مصلحت وی خواهد بود. در قسمت اول این مبحث دیدیم که ۳۹ دیدگاه مختلف، واقعیت دارند ولیکن در نزد چهلمین نفر است که دارد و بالتبع . شاید بعثت بعد از چهل سالگی اشاره به أکمل بودن دعوت اوست. و بارزترین سخت‌افزار دین او، حج جهانیان است که تجلی چشمگیر آن شش ‌وجهی است! تا نکنی و دورش نچرخی، هرگز به ، نرسی ای ! بنابراین؛ در باره گفته‌های دیگران، اصلاً امر آسانی نیست! همچنانکه اصرار بر گفته‌های خویش، امر چندان صوابی نیست! الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾ خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿۳﴾ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾ ... وَ وَضَعَ الْمِيزَانَ ﴿۷﴾ أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ ﴿۸﴾ وَ أَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَ لَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ ﴿۹﴾ فتأمل! ✍️ سیدمحمدحسینی(منتظر) بهار ۱۴۰۰ قسمت بعدی 👇 https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1761 💠کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe
🎲🎲🎲 🎲🎲 🎲 🎲⁉️ یک طاس، چند نقطه دارد؟!🤔 وای بحال آن‌ها که خود را اسیر گزارشات و مستندات ناقص و ناتمام این ۳۹ نفر (ضعیف‌النظر و الدقّة) بکنند و از ملاحظه و پذیرش دقیق و صحیح (أدق و أصح و أکمل) گزارش و مستندات نفر چهلم دریغ ورزند! مطالعه دقیق و کامل این مقالات را از کف ندهید 👇👇👇👇 💠 🎲 مقدمه: https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1755 💠 🎲 قسمت اول: https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1758 💠 🎲 قسمت دوم: https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1759 💠 🎲 قسمت سوم: https://eitaa.com/chelcheraaqHM/1760 👌 ضمناً حواسمان باشد که بسیاری از (تکثرگرائی در مفهوم تحمل‌گرائی) همچون بسیاری از مدعیان چیزهای دیگر، در عمل، هیچگونه نسبت و سنخیتی با ادعاهایشان ندارند و هرگز بدنبال و و نیستند و پلورالیزمی هم که زاویه بی‌نقص را برنتابد، ارزش تمسّک ندارد ولو اینکه دم از بزند. نظریه شاید به ما کمک کند تا به مفهومی از برسیم، مفهومی که هیچ خدشه‌ای به شعار و شعور بنیادین (لااله الا‌الله) نرساند. سیدمحمدحسینی(منتظر) مرداد ۱۴۰۲ 🎲 🎲🎲 🎲🎲🎲 💠 کانال اطلاع‌رسانی چلچراغ معارف و احکام حم 👇 eitaa.com/chelcheraaqHM 🙏 گروه هم‌اندیشی چلچراغ معارف و احکام👇 https://eitaa.com/joinchat/3850895565Cc7624a74fe