eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.2هزار دنبال‌کننده
900 عکس
251 ویدیو
111 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
✅درباره «گشودگی زبان» علیزاده در مناظره‌ها آیا جبهه فکری انقلاب می‌تواند نمایندگی غرب را از غربگرایان ایرانی پس بگیرد؟ 📝 دکتر حمید ابدی 2⃣ از 3⃣ نکته حائز اهمیت در مواجهه‌های علیزاده، ایستادن او در موقف عقلانیت و واقعیت تاریخی غرب، و سخن گفتن با غرب‌گرایان ایرانی از آن دریچه است. او از موضع اسلام و مبانی نظری انقلاب اسلامی در قامت منتقد لیبرالیسم و غرب‌گرایی ایرانی برنیامده، بلکه با «غرب واقعی» در برابر «غرب تخیّلی» غرب‌گرایان ایرانی قرار گرفته است. در مناظره علیزاده با نصیری که به نظر حقیر مهم‌تر از مناظره او با غنی‌نژاد بود، او تلاش کرد به نصیری بفهماند که تو همان عدالتخواه ‌سنت‌گرای دهه هفتادی هستی که درکی از عقلانیت و سیاستِ ‌مدرن نداری. «سیاست عقلایی» هم که اکنون نصیری از آن حرف می‌زند را ادامه همان درک سنت‌زده دهه هفتادی او دانست و سعی کرد در چهارچوب سیاست مدرن، دفاعی از سید علی خامنه‌ای و عملکرد جمهوری اسلامی عرضه کند و نادرستی ادعاهای نصیری را نشان دهد. نصیری علیرغم ادعاهایی که اخیراً مبنی بر همراهی با حکمرانی و سیاست مدرن از خود بروز می‌دهد، نیروهای انقلابی را با همان زبانی سنتی و درک سنتی از مفاهیم آرمانی می‌گَزَد. نیروهای انقلابی که انقلاب اسلامی را در همان زبان سنّتی خوانش کنند و متوجّه حضور انقلاب اسلامی در متن مناسبات مدرن نباشند، رفتار رهبری و جمهوری اسلامی را با نوعی دوگانگی فهم می‌کنند. جمله درخشان علیزاده در آن مناظره که «تو نماد عدالتخواهی مذهبی فروپاشیده دهه هفتاد هستی» را جدّی بگیریم. این جمله با تعریض مهمّی به ادراک مذهبی سنّتی از مفاهیم عصر جدید همراه است و «حیرت» نصیری و طیفی از عدالتخواهان و نیروهای انقلابی در مواجهه با رفتار جمهوری اسلامی را در همین امر باید جستجو کرد. علیزاده در برابر غرب‌گرایان و سنت‌گرایان ایرانی، با زبان سیاست مدرن غربی و عقلانیت مدرن غربی و تاریخ واقعی غرب مدرن نمودار شده است، نه در زبان یک اسلام‌گرا و در صدد مرزبندی با مبانی معرفتی غرب مدرن. به نظرم تیغی که غرب‌گرایان و سنت‌گرایانی هم‌چون نصیری در دست دارند، در برابر نوعی صورت‌بندی نظری از اسلام و مبانی معرفتی اسلامی که علیرغم مرزبندی با غرب، درک درستی از مناسبات سیاست و واقعیت غرب مدرن ندارد، بسیار برنده است. علیزاده با تغییر موقف خود، عملاً از برندگی این تیغ، کاست و آن‌ها را خلع سلاح کرد. شاید در برابر غرب‌گرایان و سنت‌گرایان ایرانی، در شرایطی که زبان تفصیل‌یافته‌ای از مبانی معرفتی اسلام و انقلاب اسلامی نیست، با نوعی بهره‌گیری از عقلانیت و سیاست مدرن باید ایستاد. خلاصه بگویم: انگار شرایط تاریخی که در آن قرار داریم اقتضا می‌کند که با «غرب واقعی» در برابر «غرب تخیّلی» غرب‌گرایان بیاستیم. جبهه فکری معتقد و باورمند به انقلاب اسلامی با یک چالشی در تجربه جمهوری اسلامی ـ و بلکه تجربه ایران معاصر ـ رو به رو بوده است؛ کسانی را به مثابه «نمایندگان اندیشه غرب مدرن» در برابر خود می‌بیند که روایت‌گران مبتذلی از اندیشه مدرن غربی هستند. ابتذال در انتقال مفاهیم و نظریه‌های مدرن غربی، مسیر جبهه فکری انقلاب را هم قدری مخدوش کرده است. نگارنده یکی از ریشه‌های اصلی تاخّر و تعویق جبهه فکری انقلاب نسبت به مسائل ایران و انقلاب را در همین امر جستجو می‌کند. ما هنوز مانده تا بفهمیم که عبدالکریم سروش و جریان روشنفکری دینی، در دهه هفتاد چه بر سرمان آوردند. ما از چالش‌های کلامی سروش و شبستری و ملکیان و ... با همّت اساتید بزرگوار حوزه، گذر کردیم، امّا زخمی که این دارودسته بر نحوه نگریستن ما به غرب برجای گذاشتند، حالا حالاها گرفتاریم. 🆔 @social_theory
✅درباره «گشودگی زبان» علیزاده در مناظره‌ها آیا جبهه فکری انقلاب می‌تواند نمایندگی غرب را از غربگرایان ایرانی پس بگیرد؟ 📝 دکتر حمید ابدی 3⃣ از 3⃣ در دهه هفتاد شمسی، عبدالکریم سروش و همراهان او در نحله روشنفکری دینی، تلاش کردند به مثابه نماینده معرفت‌شناسی مدرن غربی، خود را در برابر معرفت‌شناسی فلسفی و کلامی حوزه علمیه قم صورت‌بندی کنند. هنوز هیوم و لاک و کانت و ... را ندیده بودیم، که پوپر را در برابر ما علم کردند، قرائت مبتذلی از هرمونوتیک به جان ما انداخته شد و چاه ویلی از مباحث معرفت‌شناختی و روش‌شناختی به روی ما باز شد. ما در این تجربه، خود را جبهه‌ای در برابر غرب می‌دیدیم، حال آن‌که با «شبه غرب» رو به رو شده بودیم. بعدها راهِ سروش را فیرحی و طیف «فوکویی‌های قم» با تحلیل گفتمان پی گرفتند و این‌ها هم ما را به گونه‌ای دیگر، نوعی «شبه تجدد» غربی را در فضایی پر از سوءتفاهم پیش روی ما گشودند تا شمشیرها را بر یک «تجدّد وهمی» برکشیم و به جنگ آن برویم. آن‌چه در این منازعه، اساساً نبود و به دیدار آن نرفتیم، «غرب» بود. در فضای اجرایی کشور هم تکنوکرات‌هایی نمایندگی اندیشه اقتصادی و اداری غرب را یدک می‌کشیدند که رفته رفته فهمیدیم که این «لیبرالسیم تخیّلی» آن‌ها که با تبدیل همه عرصه‌های جامعه به میدان عرضه و تقاضای آزاد، یک نظم طبیعی انسانی ایجاد می‌شود، در هیچ زمین و آسمانی نه قبلاً تحقّق یافته و نه امکان تحقّق دارد. ولی باز ما تصورمان این بود که به مثابه «نمایندگان اسلام و انقلاب» داریم به جنگ «غرب و توسعه غربی» می رویم. ولی در مجموع، آن‌چه ما به جنگ و منازعه به آن رفته‌ایم، شبه غرب، شبه تجدد، شبه مدرنیته، شبه توسعه، شبه لیبرالیسم، شبه نئولیبرالیسم و ... بوده و چیزی که غایب بوده «اندیشه و واقعیت محقّق غرب مدرن» است. آیا طلیعه گام دوم می‌تواند بازخوانی و بازگشت ما از این منازعه و بازطراحی زمین منازعه جدید باشد؟ آیا گام دوم برای جبهه فکری انقلاب اسلامی می‌تواند لحظه رو به رو شدن با «غرب واقعی» باشد؟ حقیر جزو کسانی نیستم که بخواهم از منازعه با غرب انصراف بدهم و مانند پزها و مدهایی که اخیراً در برخی حزب‌اللهی‌های علوم اجتماعی‌خوانده می‌بینم، دعوت به آموختن از غرب کنم. ولی اینقدر می‌فهمم که یک جهاد و اجتهاد فکری برای رو به رو شدن و دیدار با غرب واقعی لازم است. ما باید «غرب واقعی» از چنگ غرب‌گرایان ایرانی نجات بدهیم! تفاله‌ای از غرب که این‌ها به ما گزارش داده‌اند، امر محالی است که در هیچ جای آسمان و زمین، جز مغزهای تخیل‌زده خودشان امکان وقوع ندارد. انگار تقدیر جبهه فکری انقلاب در گام دوم این است که هم پای در بنیادهای فکر اسلامی ـ اعم از فلسفی، کلامی و فقهی ـ بگذارد و هم «نمایندگی غرب» را از غربگرایان پس بگیرد. انقلاب اسلامی وسعتی به جبهه فکری انقلاب داده که غرب را نه از طریق غرب‌گرایان مبتذل ایرانی، بلکه از سرچشمه‌های اصلی اندیشه غرب و از طریق رو به رو شدن با واقعیت جهان غرب بشناسند. اکنون نه در محافل رسمی، ولی در محافل غیررسمی حوزه و دانشگاه، جریان خوانش متون اصلی غرب در حال نضج یافتن است و این نشانه خوبی است. ما نیاز داریم که قدری از مواجهه درجه دو و گزارش‌خوانی‌های فوری، فاصله بگیریم و با متون اصلی و تاریخ واقعی غرب مدرن و واقعیت جهان امروز رو به رو شویم و بشناسیم. این‌گونه راه تحوّل علوم انسانی را هم دقیق‌تر و منقّح‌تر طی خواهیم کرد. 🆔 @social_theory
«استیلا» و «ولایت» هم‌ریشه هستند و اگر بعضی از محققانْ استیلای غرب را بر عالمْ «ولایت طاغوت» خوانده‌اند، تعبیری را می‌جسته‌اند که بتواند مفاهیم جدید را در حوزۀ معرفت دینی معنا کند؛ و چه تعبیر درستی یافته‌اند. غرب، از همان آغاز، غایتی مگر برپایی یک حکومت جهانی نداشته است و هم‌اکنون نیز چه آنان که از حاکمیت ماهواره‌ها به وحشت افتاده‌اند و چه آنان که مشتاقانه چنین روزی را انتظار می‌برند، هردو، حاکمیت ماهواره‌ها را با حاکمیت جهانی غرب یکسان گرفته‌اند؛ و هر دو اشتباه می‌کنند. مقاله ی انفجاراطلاعات @social_theory
انسانِ مدرن عاشق است! ✅کوچه پس کوچه‌های تنگ و تودرتو، چه در ایران یا ژاپن یا اروپا، نمونه‌ای بود از نظم طبیعی! همان کوچه‌هایی که هرجا هنوز پابرجا باشند جاذبه‌ی توریستی به شمار می‌آیند. 🔺خیابان‌ها و بلوارهای عریض و خط‌کشی‌شده و موازی که هرجا باشند، معمولاً روح و زندگی شهری را می‌کشند حاصل نظمِ برنامه‌ریزی شده‌اند. ✅جنگل‌های طبیعی با انبوه درختان متفاوت و هزار رازشان نظم طبیعی را نشان می‌دهند. 🔺"جنگل‌داری علمی" با ردیف‌های منظم درختان کاشته‌شده برای صرفه‌ی اقتصادی از نوع نظم دوم است، نظمی که در بلندمدت (شاید کمتر از 100 سال) جنگل را می‌کشد! ✅سوق‌ها و بازارهای قدیمی: نظم طبیعی و خودجوش 🔺مال‌ها و مراکز خرید بزرگ: نظم تصنعی بی‌روح
🔻نشـــست‌ســـوم‌آینـــده‌‌جهـــــان‌اســــــلام 💢 گفتــگـــوهایی‌پیـــرامون‌رونـــــد‌تحـــولات ســــرزمیـــن‌هـــای‌اســـــلامی‌درجــــهانِ پیــــشِ رو 💢مسئـــله هـــفتــه: "بــــازی‌بـــــزرگ" قــــدرت‌ها،چـــــگونــــه "خاورمیانه‌ی" کـــنونــــی‌رارقـــــــم‌زد؟ "نـــــگـــاهـــی‌بـــه‌کتـــــاب "صــلـحـــی‌کـــه‌هــمــه صلــــح‌ها را بـــر بـــــــاد داد" ✔️بـــاحــضــــور: ▫️آقـــــای‌اشـــکــــان‌شــــاه‌محمدی (پژوهشگر روابط بین الملل) ✔️دبیر نشست: آقای حمید ابدی 🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه؛ سوم خرداد ماه ۱۴۰۲ ؛ ساعت ۱۷ 🔹با مشارکت‌: 🔻 خانه مصلحان 🔻مؤسسه رسول السلام 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) 🔻مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه 💢علاقه‌مندان جهت حضور در جلسه با شماره 09100931083 ارتباط برقرار کنند. 🌐 @KhaneMoslehan 🌐 @maana_hamandishi
✅ رهبری حوادث 🔸 مرحوم سیدمنیرالدین حسینی (ره) الان هم شنيده مي‏شود كه مي‏گويند، ‏خارجيها تا پنجاه سال يا صد سال ديگرشان فكر مي‏كنند. آن زماني كه بچه بوديم و منبري‏ها اين حرف‏ها را ‏مي‏زدند فكر مي‏كرديم كه چطور مي‏شود انسان براي پنجاه سال بعدش فكر بكند؟! مي‏گفتيم، اينها كه «غيب» و ‏امثال آن را هم نمي‏دانند پس چگونه مي‏توانند براي پنجاه سال بعد فكر بكنند؟! بعد يك كمي كه سنمان بالاتر ‏رفت به نظرمان مي‏آمد كه يك عده‏اي را مخصوص اين كار قرار مي‏دهند كه آنها بنشينند و فكر پنجاه سال ‏ديگر را بكنند. خوب اين احتمال معقولتر بود! ولي بعد كه كمي بيشتر دقت كرديم فهميديم صحبت از اين حرفها ‏نيست. اصلا يك عده را براي كشف قوانين جديد (در مراتب مختلف) قرار مي‏دهند. يعني ايجاد حوادث تا پنجاه ‏سال آينده، در زمان فعلي دنبال مي‏شود. يعني چه؟! يعني اينها حوادث آينده را مي‏سازند و بعد شما فكر مي‏كنيد ‏كه آنها پيش‏بيني كرده‏اند! البته يك بخش آن هم از برآوردها و پيش‏بيني‏ها مي‏باشد ولكن اصل مطلب اين است ‏كه، نسبت تأثير عملكرد ادراك بالا رفته است كه مي‏تواند تا پنجاه سال آينده كار كند. يعني مثلا اگر تئوري ‏اولي مي‏توانست ده مشكل را حل كند، بعد يك تئوري ديگري پيدا كرده‏ايد كه مي‏تواند صد مشكل را حل كند ‏كه در اين صورت مسلّم وقتي با صد مسئله برخورد كرديد حل آنها هم در دست شما خواهد بود. پس «رهبري ‏حوادث» بدون اينكه قدرت تأمل در «ابزارهاي ايجاد حوادث» را نداشته باشيد امكان ‏ندارد.‏ 📕دوره عالی فلسفه، جلسه15 @social_theory
🔷️ پاتوق گفتگو 🔹️سلسله جلسات زنی برای زمان 🔸جلسه‌ی هشتم موضوع:جایگزین ایده‌ی فمنیسم برای زیست اجتماعی زن مسلمان چیست؟ 👤 مهمان: حجت الاسلام والمسلمین حسین مهدیزاده مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی 🗓زمان: سه شنبه ۹ خرداد ، ساعت ۱۷-۱۹ 📍مکان: کافه کراسه - خیابان پورسینا @patogh_goftogoo
🔹مروری بر یافته‌های آزمون پرلز ۲۰۲۱ در آزمون پرلز ۲۰۲۱ که یافته‌های آن طی روزهای اخیر منتشر شده، ۵۷ کشورو ۸ ایالت (۵ ایالت از کانادا، ۲ امارت از امارات متحدۀ عربی، و آفریقای جنوبی) شرکت داشته‌اند؛ جمعاً ۴۰۰ هزار دانش‌آموز، ۲۰ هزار معلم، ۳۸۰ هزار والدین، و ۱۳ هزار مدرسه. آزمون پرلز مربوط به سنجش کیفیت روخوانی و درک مطلب دانش‌آموزان پایۀ چهارم ابتدایی است. سؤالات آزمون در سه سطح آسان، متوسط، و دشوار طراحی می‌شود. آزمون این دوره همزمان با شیوع کرونا بوده است. از ایران حدود ۲۱۸ مدرسه با ۵۹۶۲ دانش‌آموز به‌عنوان نمونه در این آزمون حضور داشته‌اند. 🔸۶۷ درصد والدین گفته‌اند در ایام کرونا فرزندا‌ن‌شان در خانه بوده‌اند و کیفیت یادگیری‌شان به میزان زیاد (۲۲ درصد) یا تاحدی (۴۵ درصد) تحت تأثیر قرار گرفته است. این تأثیرپذیری برای دانش‌آموزان ایرانی ۷۴ درصد اظهار شده است؛ ۳۴ درصد به میزان زیاد و ۴۰ درصد تاحدی. 🔸در بین ۵۷ کشور شرکت‌کننده، دانش‌آموزان ایرانی با نمرۀ ۴۱۳ در رتبۀ ۵۳ قرار گرفته‌اند و تنها اردن، مصر، مراکش، و آفریقای جنوبی بعد از ایران قرار دارند. کشورهای منطقه نظیر عربستان، عمان، قطر، و بحرین که در دورۀ قبل آزمون در وضعیت نزدیک به ایران یا پایین‌تر قرار داشتند، در این دوره پیشرفت قابل‌توجهی کرده‌اند. 🔸در تمام کشورهای شرکت‌کننده نمرۀ دختران بالاتر از پسران است. در ایران نیز نمرۀ دختران ۴۲۲ و نمرۀ پسران ۴۰۵ است. در مقایسه با دورۀ قبل آزمون دختران ایرانی حدود ۳۰ نمره و پسران حدود ۲ نمره افت کرده‌اند. 🔸۵۹ درصد دانش‌آموزان ایرانی نمرۀ ۴۰۰ به بالا گرفته‌اند (۲۹ درصد بالای ۴۷۵، ۷ درصد بالای ۵۵۰، و ۱ درصد ۶۲۵). نمرۀ ۴۰۰ حداقل معیار است یعنی کشورها باید تلاش کنند ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان خود را به بالای این آستانه برسانند. در این دورۀ آزمون حدود ۹۴ درصد دانش‌آموزان شرکت‌کننده از کشورهای حاضر در آزمون از این آستانه عبور کرده‌اند، درحالی‌که شکاف ایران از این آستانه بیش از دورۀ قبل شده است. در دورۀ قبل ۳۵ درصد دانش‌آموزان ایران نمرۀ کمتر از ۴۰۰ گرفته بودند، که در این دوره این نسبت به ۴۱ درصد رسیده است؛ نمرۀ زیر ۴۰۰ یعنی ضعف جدی و ناتوانی در خواندن و درک مطلب. این در حالی است که در کل آزمونِ این دوره تنها حدود ۶ درصد دانش‌آموزان نمرۀ کمتر از ۴۰۰ گرفته‌اند. 🔸بخش دیگری از آزمون پرلز به وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانوار دانش‌آموزان به‌لحاظ تحصیلات والدین، تعداد کتاب و کتاب کودک در خانه، و وضعیت شغلی والدین مربوط است و براین‌اساس خانوارها در سه سطح بالا، متوسط، و پایین دسته‌بندی شده‌اند. از نمونۀ دانش‌آموزان ایرانی ۷ درصد در دستۀ بالا، ۳۸ درصد متوسط، و ۵۵ درصد در دستۀ پایین قرار گرفته‌اند. در نمونۀ دانش‌آموزان ایران آن‌هایی که به‌لحاظ اجتماعی-اقتصادی در دستۀ بالا قرار دارند ۱۱۲ نمره با دستۀ پایین اختلاف دارند؛ نمرۀ ۴۹۳ به ۳۸۱. این شکاف در کل آزمون بین دانش‌آموزان دستۀ بالا و پایین حدود ۸۶ نمره است. بیشترین شکاف به‌لحاظ پایگاه اجتماعی-اقتصادی مربوط به آفریقای جنوبی است. بعد از آن کشورهایی نظیر برزیل، بلغارستان، مجارستان، امارات، و بحرین شکافی بیش از ایران دارند. 🔸در ذیل وضعیت اجتماعی-اقتصادی به‌طور جداگانه تأثیر متغیّرهایی نظیر علاقۀ والدین به مطالعه، میزان آمادگی آموزشی کودک در بدو ورود به دبستان مثل آشنایی با حروف الفبا، و میزان کار آموزشی در خانه پیش از ورود به دبستان بر پیشرفت کیفیت آموزشی نیز بررسی شده است. 🔸وضعیت مدرسه از دیگر شاخص‌هایی است که تأثیر جدی بر میزان پیشرفت یادگیری دانش‌آموزان دارد. مدارس در این زمینه در سه سطح برخوردار، متوسط، و محروم دسته‌بندی می‌شوند. از نمونۀ ایران حدود ۵۰ درصد در دستۀ محروم قرار گرفته‌اند. اختلاف نمرۀ دانش‌آموزان مدارس با وضعیت برخوردار و محروم حدود ۷۶ نمره است. میانگین اختلاف نمره در کل آزمون بین مدارس برخوردار و محروم ۴۲ نمره است. تأثیر فضای مدرسه به‌لحاظ غیبت، اختلال در آموزش، فحاشی، دعوا، قلدری، دزدی، تقلب، وندالیسم، و غیره نیز بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بررسی شده است. 🔸نکتۀ جالب این است که حدود ۹۵ درصد دانش‌آموزان ایرانی اظهار کرده‌اند که به‌میزان زیاد یا متوسط به خواندن علاقه دارند و از این نظر دانش‌آموزان ایرانی در رتبۀ ۵ قرار دارند. همچنین حدود ۸۱ درصد دانش‌آموزان ایرانی به‌میزان زیاد یا متوسط روخوانی را برای خود راحت دانسته‌اند (۵۰ درصد زیاد و ۳۱ درصد تاحدی). تصویر پیوست مربوط به روند ۲۰ سالۀ نمرۀ دانش‌آموزان ایرانی در آزمون پرلز به‌تفکیک جنسیت است. به نقل از کانال تلگرامی دکتر رضا امیدی 🆔 @social_theory
تصویر پیوست مربوط به روند ۲۰ سالۀ نمرۀ دانش‌آموزان ایرانی در آزمون پرلز به‌تفکیک جنسیت است. @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چگونه بین سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۹ از وسعت فضای سبز شهر تهران کاسته شده است 🔸 آمارها اگر به روز شده و به ۱۴۰۲ برسد، فکر می‌کنید شتاب این پاکتراشی در حال افزایش است یا کاهش؟ 🔸 اگر طرح‌های انتقال آب و ساخت سدهای بیشتر در دستور کار قرار نمی‌گرفت، هرگز فضای سبز تهران چنین نابود نمی‌شد. ✍ محمد درویش کانال تلگرامی آب @water_bio 🆔@social_theory
غرب خوانی برای برخی نسخه خوانیست... برای ما مطالعه بیمار و درد های ناشناخته اوست. ✍️ مهدی اخلاقی @ommat_Dream‌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در جستجوی راه سوم ساخت رویای اقتصاد ایرانی 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدی‌زاده 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
تا بعضی ها درگیر و دار هیات زدن های بزرگ هستند، بعضی های دیگه هیاتهای کوچکی زدند و با همین چند تا دونه بچه، گاهی دو سه تا کم، گاهی دو سه تا بیش، 2-3 سال است دارن زندگی میکنن. اینها هدفشون خلق آدم است، نه مجلس... 🆔 @social_theory
📣 پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می کند : ✅ مجموعه نشست های زیارت در افق برنامه هفتم 🔷 «چشم انداز فرهنگی و اجتماعی زیارت» با حضور : 🔸دکتر قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔸دکتر میثم مهدیار معاون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔸دکتر محمدرضا قائمی نیک استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔹دبیرعلمی : علی محمدزاده دانشجوی دکتری جامعه شناسی و پژوهشگر پژوهشکده زیارت و گردشگری 🏢مکان : دانشگاه فردوسی، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا ⏰ زمان : شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ الی ۱۵ 🔗 پیوند شرکت مجازی http://vroom.um.ac.ir/cpts 🆔@fum_cpts
مسابقات جهانی!!! س‌ک.س در اروپا راه‌اندازی شده. شاید فکر کنید علت راه‌اندازی این مسابقات این است که غربی‌ها از بس غرق در روابط جنسی هستند که از سر شکم سیری مسابقه راه‌اندازی کرده‌اند. این نگاه در مورد وضعیت "تامین نیاز جنسی" در غرب بسیار اشتباه است. عمده افراد در غرب از طریق خودارضایی نیاز جنسی‌شان را تامین می‌کنند، زیرا تامین این نیاز در فضای بازاری و کالایی‌شده اتفاق می‌افتد و عمده مردم توان پرداخت هزینه تامین نیاز جنسی را ندارند. اما بخشی از دختران جوان و احیانا زیبایی که در طبقات پایین قرار دارند در فضای غیربازاری از دست سرمایه‌داران در امان می‌مانند. برگزاری چنین مسابقاتی می‌تواند به شناسایی و شکار این دختران کمک کند. ضمن اینکه ضبط و پخش این مسابقات به علت درصد بالای خودارضایی در اروپا (بیش از ۹۰ درصد آقایان و بیش از ۸۰ درصد خانم‌ها) می‌تواند درآمد زیادی را برای تهیه‌کنندگان و برگزارکنندگان این مسابقات به ارمغان بیاورد. نکته مهم ماجرا این است که تمام این گردش‌های مالی در GDP کشورهای اروپایی لحاظ می‌شود و بعد آنها می‌شوند کشورهای توسعه یافته و ما می‌شویم جهان‌سوم! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
گفتن این خبر دروغه. اگه دروغ باشه، پس هنوز وقت هست...
کنار آمدن ایرانی با دوفقره کلیدی ✍️محمد حسین ادیب بایدن در سخنرانی کنگره : وقتی با کمپانی های نفتی حرف زدم، گفتند که «خب ما از این می‌ترسیم که تمام چاه‌های نفت و پالایشگاه‌ها را ببندیم؛ بنابراین چرا باید روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم؟» و من گفتم ما دست کم یک دهه دیگر به نفت نیاز داریم.» دو - دنیا دارد خود را برای دنیای بدون سوخت متکی به « بنزین و گازوئیل...» آماده می کند سه - ما در یک کره یخی زندگی می کردیم و شمال و جنوب آن یخ بود چهار - اگر بشر با همین دست فرمان ١۵ سال دیگر پیش برود، گازهای گلخانه ای به گرم شدن بیشتر زمین منجر شده و بخشی عمده از یخ های باقی مانده در دو قطب ، آب میشود و سطح آب اقیانوس ها بالا می آید و شهر های ساحلی دنیا ، زیر آب می رود پنج - با آب شدن یخ ها ، همه شهر های ساحلی دنیا زیر آب می رود شش - نیویورک زیر آب می رود هفت - بشر اجازه چنین کاری را نمی دهد و با اقدامات بسیار خشن مبتنی بر نتایج فوری ، جلو مصرف نفت ، بنزین ، گازوییل و ...را می گیرد هشت - برای ٨۵ میلیون جمعیت در ایران نمی توان با صادرات نفت ، شغل ایجاد کرد نتیجه گیری : دوگانه ای شکل گرفته است : از یکسو سفره نفت طی ١٠ تا ١۵ سال آینده برچیده میشود از سوی دیگر حتی اگر نفت منزلت گذشته را داشت نمی شد با صادرات نفت ، زندگی ٨۵ میلیون نفر را تامین کرد جامعه ایران آمادگی روانی عبور از این دو فقره را ندارد ، عبور از این دو فقره به تعادل روان شناختی دیگری نیاز دارد مدل پس انداز مردم ایران با این دو فقره نمی خواند و ثروت بسیاری مثل یخ های دو قطب ظرفیت آب شدن دارد جهان در حال عبور از تمدن کربن است و ثروت ایرانیان بیش از هر چیز با تمدنی کربنی شارژ می‌شود ما یک تمدن بنزینی در ایران بنا کرده ایم ، تمدن بنزینی ، داشتن اتومبیل بنزینی را ، راه درست صیانت از دارایی در مقابل تورم می داند ما تورم را از طریق افزایش قیمت مسکن و خودرو می فهیم نفت صادر می کردیم و پول آن نهایتا بعد از چند مرحله، از بخش مسکن سر در می آورد این چرخه در جهان به پایان «خود خیلی زود تر آنچه که عموم ایرانیان فکر می کنند » نزدیک میشود یکی از لوازمی که باعث میشود حال جهان خوب شود عبور از تمدن بنزینی است ، البته فقره های دیگری هم هست و این فقره با الگوی ایرانی برای ثروتمند شدن تصادم دارد کانال تلگرامی دکتر محمد حسین ادیب @social_theory
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰پرده اول: توحید و برابری انسان ها در رابطه با خدا، آفرینش و امکان تکامل مقام معظم رهبری در کتاب فاخر به تبیین معنای توحید از منظر انسان شناختی می پردازند؛ ایشان اینگونه بیان میکنند: توحید • به معناى وحدت و يكسانى انسانها در رابطه با خدا است. او خداوندگار و رب همۀ انسانها است. هيچ‌كس از نقطه نظر طبيعت انسانى‌اش، با او ارتباط ويژه و اختصاصى ندارد، هيچ‌كس با او خويشاوندى ندارد، خداى ملت يا قوم و قبيله خاص نيست كه ديگران را به طفيل آن‌ها و براى آن‌ها و همچون وسيله‌اى براى سرورى آن‌ها آفريده باشد و روزى دهد. • به معناى وحدت و برابرى انسانها در آفرينش و مايه‌هاى انسانى نيز هست. انسانيّت، عنصر واحدى است كه در همۀ افراد و مصاديق اين نوع، به طور برابر، سارى و جارى است. انسانهاى وابسته به طبقات مختلف اجتماعى، بنده و آفريدۀ خدايان گوناگون نيستند تا مايه‌هاى آفرينش آنان نيز متفاوت باشد و در نتيجه، ميان آنان مرزى غيرقابل عبور وجود داشته باشد و يا خداى طبقات بالا، خدائى نيرومندتر و والاتر باشد از خداى طبقات فرودست. همه آفريدۀ يك خدايند، و همه در گوهر اصلى در يك طراز؛ • به معناى يكسانى و برابرى انسانها در امكان تعالى و تكامل نيز هست. چون گوهر و سرشت انسانى در همه يكسان است و اين مايه‌اى است دست‌پرورد حكمت، پس هيچ‌كس نيست كه در ذات و سرشت، از پيمودن صراط مستقيم تعالى و تكامل ناتوان باشد. از اين رو دعوت خدا، دعوتى عام است، ويژۀ كسانى يا ملتى يا طبقه‌اى نيست. آنچه که امروز در آمریکای مستکبر مشاهده می شود همین معنا از توحید است. گمشده بشریت امروز همین قضاوت درباره انسان و انسانیت اوست. 🔰پرده دوم: رؤیای مستضعفان صدها سال است که سیاه پوستان در جای جای کره خاکی به بردگی کشیده می شوند و هیچ کس زبان نمی گشاید! کجاست سازمان ملل؟! کجاست بیانیه حقوق بشر؟! آیا سیاه پوستان انسان نیستند؟! مسئله فقط کشته شدن جورج فلوید نیست؛ مسئله تحقیریست که مستکبران عالم به انسانیت انسان روا میدارند! مسئله رؤیای مستضعفانی است که زیر چکمه شیطنت های نظام سلطه می میرد! مسئله این است که یک حق ساده از انبوهی از انسانها به راحتی دریغ شده و نفس از هیچ کس در نمی آید! مسئله فقط سیاه پوستان آمریکا نیستند! مسئله همه مستضعفانی هستند که فتنه طاغوت چکمه خویش را مستکبرانه بر گردن ایشان نهاده و می فشارد! فرقی نمیکند این گردنکشی مستکبران در افغانستان باشد یا فلسطین، میانمار باشد یا یمن، عراق باشد یا کشمیر...در هر کجای این کره خاکی که باشد محکوم است! مذموم است! سالهاست که سیاه پوستان آمریکا در خود آمریکا عقب نگه داشته شده اند! چه به لحاظ اقتصادی* چه به لحاظ امکان بهداشتی و چه به لحاظ امکانات آموزشی و ... مسئله این است که ساینس امروز سیاه پوستان را نمی بیند! استکبار مستکبران را نمی بیند! یمن را نمی بیند! افغانستان و عراق و سوریه و فلسطین را نمی بیند! خیل مستضعفان را نمی بیند! مسئله این است امپراتوری رسانه ای غرب نمیخواهد مستضعفان را ببیند! مسئله این است که ظلم مستکبران را گزینشی و با سیاست های رقیق سازی فاجعه روایت میکند... مسئله اینهاست. تنها ندای توحید است که پاسخی صدق و حق برای این مسئله تاریخی بشر دارد... 🔰 پرده سوم: انقلاب اسلامی و رؤیای آمریکایی انقلاب اسلامی طغیان و عصیان جنود عقل بر ظلمت مسیطر جنود جهل بود. دستگاه استکبار و نظام سلطه و در راس آن چیزی جز وهم و جهل در برابر بشریت قرار نداده و نمی دهد. انقلاب اسلامی وظیفه دارد رؤیای مستضعفان را در پیش چشم ایشان قرار بدهد تا جنس های تقلبی نظیر رؤیای آمریکایی سالهای سال نفوس انسانی را به بیراهه نکشاند! نخبگان جوان!، حوزوی و دانشگاهی موظفند آنچنان واضح و بلیغ و رسا رؤیای مستضعفان را روایت کنند تا هیچ امکانی برای بزک کردن رؤیای آمریکایی باقی نماند. آن کدامین آینده ایست که مستضعفان قرار است آن را به ارث ببرند؟! آن کدامین رؤیاست که قرار است از مستضعفان جهان دل ربایی کند؟! آن کدامین اراده الهی است که قرار است عطش چند هزار ساله مستضعفان را سیراب کند؟! چقدر خود را در مسیر تبیین این آینده و رؤیا و اراده قرار داده ایم؟! مارتین لوتر کینگ در سخنرانی** به یاد ماندنی خود در سال 1963 که پنج سال بعد از این سخنرانی به یاد ماندنی ترور شد به ما یادآوری می کند که ای موحدان! که ای مریدان مولای یاور مظلومان و مستضعفان به خود آیید! به خود آیید و حقیقت رؤیای مستضعفان را در پیش پای بشریت بگذارید! به خود آیید و آینده ای که صدها سال است که مستضعفان چشم به راه آنند در پیش پای ایشان قرار دهید. پ.ن: *در مقاله ذیل میتوانید اختلاف درآمدی بین سفید پوستان و سیاه پوستان آمریکا را مشاهده کنید: 🌐https://opportunityinsights.org/paper/race/ —---— ◼️ سید مصطفی مدرس مصلی 🔗@seyyedmodarresi
🗂 بسته پیشنهادی برای ایام سالگرد رحلت امام 1⃣ نمای فقه اقتصادی امام خمینی صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/4111 متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/4112 2⃣ اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/4124 متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/4123 3⃣ بازخوانی ایده سیاسی و فرهنگی امام خمینی در مواجهه با تحجر و تجدد https://eitaa.com/m_ghanbarian/4100 4⃣ الهیات جنگ دائمی فقر و غنا https://eitaa.com/m_ghanbarian/4122 ☑️ @m_ghanbarian
ما میخواهیم نظر اسلام را پیدا کنیم. ما که با کسی رودربایستی نداریم. ما اگر بخواهیم نظرات منهای اسلام را - هرچه که ذهن ما میپزد و میپروراند - دنبال کنیم، به همان آشفتگیهائی دچار میشویم که متفکرین غربی در زمینه‌های گوناگون مبتلایش هستند؛ هم در فلسفه دچار هستند، هم در ادبیات و هنر دچار هستند، هم در مسائل اجتماعی دچار هستند؛ آراء متضارب گوناگون علیه یکدیگر، که غالباً هم اینها امتداد عملی پیدا نمیکند. نه، ما دنبال این هستیم که ببینیم نظر اسلام چیست (بیانات در چهارمین نشست اندیشه‌های راهبردی، ۱۳۹۱/۸/۲۳). 🇮🇷یادداشت‌ِ اقتصادی | مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
💠 من زندگی یافتم! ✍نامۀ به برادر (ساکن آمریکا در آن زمان) دربارۀ : 💥 برادر! گرفتار تاریکی بودیم که امام خمینی از قلب تاریخی که میرفت تا فراموش شود، چون محمد(ص) فریاد برآورد که «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» و ما که هنوز دست و پا می‌زدیم تا به خویشتن خویش بازگردیم، از این سخن، تازه شدیم و دریافتیم که آنچه می‌جستیم، یافته ایم! ✨با همان عشقی که اباذر با محمد(ص) کرد، ما به امام خمینی پیوستیم ✨برادر! او را ندیده‌ای: دست خداست بر زمین؛ آن‌همه به صفات خداوندی آراسته است که هنگامی که دست محبتش را بر سر شیفتگان، بالا می‌آورد سایه‌اش زمین و آسمان را می‌پوشاند! ⚡️من بوی خوشش را از نزدیک شنیده‌ام و صورتش را دیده‌ام که قهر موسی را دارد و لطف عیسی را و آرامش سنگین محمد(ص) را برادر! ❤️مادر به تو گفت (در پشت تلفن) که من کار پیدا کرده‌ام. این‌چنین نیست؛ من، زندگی یافته‌ام. بزرگ و عظمت فرهنگی آنچه می‌گوید، مرا آنچنان شیفتۀ خود ساخته است که نمی‌توانم جز به حکمتی که در حال تدوین آن هستم بیندیشم و جز به فرهنگی که در حال احیای آن هستیم. 🔹کارم در راه خداست (في سبیل الله) و برای آن پولی دریافت نمی کنم. تنها سهمی اندک از بیت‌المال می‌برم که خورد و خوراک را بس باشد و بس. جهادی را که آغاز کرده‌ایم، امام خمینی نام نهاده است. شمشیرمان قلم است و بیل و کلنگ و در راه گام نهاده‌ایم؛ ایرانی که منشأ حرکت نوین تاریخ و خاستگاه فرهنگ نوینی است که دنیای تاریخ را سراسر در بر خواهدگرفت./منبع 👈 ‌••※💠※•• سفیر ۴۲
23.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاصل جمع "گفتگو نور حرکت " 🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲ 🔹بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۱ 🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸ 📺 از شبکه آبادان ┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄ @haselejam_tv 🆔 eitaa.com/abadan_irib
🔴درخواست معاون زنان ریاست جمهوری برای شناور شدن ساعت آغاز به کار مادران دارای فرزند زیر ۷ سال 🔹معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور:با توجه به تغییر پیدا کردن ساعت آغاز به کار ادارات به ساعت ۶ صبح، مادران شاغل دارای فرزند خردسال نسبت به سپردن فرزند خود به مهدکودک و عدم هماهنگی ساعت کار مهدهای کودک با ساعت آغاز به کار ادارات دغدغه دارند. 🔹در این راستا ما تقاضای خود را به دولت داده‌ایم تا ساعت آغاز به کار مادرانی که فرزند زیر ۷ سال دارند، تا ۸ و ۳۰ دقیقه شناور باشد. ✅کانال اخبار 20:20👇 http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d
⭕️ بازگشت ظریف و رقابت سه آینده! به بهانه یادداشت کوتاه دکتر محمدجواد ظریف 🌕 محسن دنیوی ⬅️ در آستانه سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، دکتر محمد جواد ، متنی را در صفحه خودشان در اینستاگرام منتشر کردند. فارغ از محتوای بسیار مهم، زمان انتشار هم مهم است. انتخاب برای انتشار متنی که شاید بتوان آن را امتداد گفتگوی معروف و جنجالی او با سعید لیلاز درباره دوگانه و دانست، اتفاقی نیست و می توان آن را یک رفتار و کنش سیاسی معنادار قلمداد کرد. 🖊بخشی از متن نکته اینجاست که ما ایرانیان نه مانند آنچه دکتر رنانی گفته هستیم و نه مانند آنچه دکتر ظریف بیان کرده، ! بلکه مشکل اصلی این است که ما ایرانیان آینده‌های متفاوتی داریم و هنوز بر سر یک تصویر از به توافق نرسیدیم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ برای مطالعه کامل👇👇 https://b2n.ir/r37060 https://eitaa.com/degaresh1/15 ~~~~~~~~~~~~~ عضویت در جمع اندیشی‌های هم‌گرا👇👇👇👇 @TahavolPishraft