Gomnam-Haftegi930906[05].mp3
7.94M
دست آخر یه کاری از آقای #میلاد_عرفان پور هم جا داره اسمش بیاد که خیلی از آدمهای اهل سلوک و معرفت با شنیدن این کار هوایی شدن و نتونستن آن را گوش بدن و سفر اربعین پیاده را تجربه نکنن!
👇
دنیا برای اهلش، ما و غم تو مولا:
https://meysammotiee.ir/post/715
🆔 @social_theory
🟢فقاهت اجتماعی به نسخه ولایت فقیه در ایران یا اخوت ایمانی در عراق؟
📝حسین مهدیزاده
1️⃣از 2️⃣
برادرم زیارت اربعین را از طریق جاده حیدریه نمیرود بلکه از #طریق_روستایی میرود و فقط هم با #خانواده می رود. من هیچ وقت قبول نمی کردم که از این مسیرها بروم چرا که واقعا از زحمتی که برای برادران عراقی ایجاد می شود خجالت می کشم. می گفتم که همین چادرها و موکبهای جاده ای را می رویم و بیشتر از این زحمت برای این برادران با کرامت درست نمی کنیم. حتی عوض همه ایرانی هایی که می روند خانه های مردم و متوقعانه از آنها تقاضا حمام و غذا و جای خواب و استراحت می کردند خجالت می کشیدم و البته هنوز هم خجالت می کشم! در این سفر هم فقط جمله های عذرخواهی از زبانم هیچ وقت نیفتاد.
تا اینکه سال قبل به بخاطر همراهی با برادرم از #طریق_روستایی رفتم. اربعین خودش یک جهان دیگر در جهان حاضر است و طریق روستایی یک جهان دیگر، درون جهان اربعین! برادرم در این سالها رفقای عجیبی پیدا کرده بود و من را برد تا به همه شان سر بزنیم! آدمهای عجیبی که هر کدام یک قصه خوانی برای دنیای قصه خوانها بودند!
از روز دوم مدام یک گمانه علمی در ذهنم بازی می کرد که واقعا یک سال دندان روی جگر گذاشتم که آن را منتشر نکردم تا اینکه در این روزها جوابی برای آن پیدا کردم و حالا آن را منتشر می کنم.
من وقتی بحث نظریه اجتماعی اسلام را با عنوان #نظریه_اجتماعی_امت می گویم، همیشه به طبع مرحوم آیت الله شاه آبادی از دو #خیط عمودی و افقی در این را بطه میگویم. یکی خیط و خط عمودی که استیلاء نیست، بلکه ولایت است و دیگری خیط و خط افقی که به جای تضاد سوداگرانه در بازار، اخوت و برادری و یاریگری مشفقانه است.
آنچه سال قبل ذهنم را درگیر کرده بود این بود که فقاهت در ایران به محوریت نظریه ولایت فقیه مرحوم امام (ره) ناموس جامعه پردازی شیعه را صیانت از #خط_عمودی_ولایت قرار داد و متاسفانه #خطوط_افقی_اخوت در جامعه ایران زیر تاخ و تاز #روابط_سوداگرانه_بازاری در خطر نانودی واقعی قرار گرفته. در مقابل فقهای عراق خط عمودی ولایت را به حکومت مدرن #واگذار کرده اند و به مشارکت حزبی و لابی گری اکتفا کرده اند و تلاش خود را بر حفظ خط افقی اخوت اجتماعی از طریق اربعین و زیارت و روابط عشیره ای قرار دادند. حالا سوال این است که کدام یک موفق تر بوده اند؟!!
سال قبل، وقتی در طریق راه می رفتیم مدام با خودم می گفتم که واقعا ایده عراقی ها موفق تر نبوده؟!
📌پیوند به قسمت دوم
https://eitaa.com/social_theory/2806
🆔 @social_theory
🟢فقاهت اجتماعی به نسخه ولایت فقیه در ایران یا اخوت ایمانی در عراق؟
📝حسین مهدیزاده
2️⃣ از 2️⃣
اما به مرور وقتی به کربلا رسیدیم و منزل سید محمد رفتیم و برادرم از ریزش نسل جوان این خانواده در این سالها تعریف کرد و بعد در مسیر بازگشت وقتی داخل بغداد محله های جدید را دیدیم و یا مال هایی که در کربلا ساخته شده بود و با افتخار نوشته شده بود که موقوفه عتبیه حسینیه و عباسیه است، فهمیدم که نسخه عراقی اربعین و زیارت و عشیره هم در مقابل جامعه پردازی سوداگرانه لیبرال_آمریکایی نقطه ضعف های شدیدی دارد که در برخی از آنها ما ایرانی ها جوابهای بهتری داریم تا عراقی ها و در برخی موارد هم درد مشترک داشتیم! خانواده هایی را دیدم که مجاهدین طریق اربعین در زمان صدام بودند اما امروز فرزند جوان آنها که در بغداد مهندس بود، حاضر نبود حتی برای کمک به موکب اجدادی اش حتی شب و روز اربعین خودش را به طریق برساند و این خیلی برای عشایر عراقی سنگین بود. اضافه کنید روشنفکری عربی که یک پای ثابت زندگی دویست ساله جوانان عرب است و مثل خوره ایمان جوانهای تحصیل کرده و نخبه را می خورد!
امنیت و بودن اربعین روی زمین هم که محصول عراقی های طرفدار ولایت فقیه و یا حداقل با حمایت جدی آنها حاصل شده است و الا داعش اربعین را به خاطره ها ملحق می کرد و حتی خیلی بدتر از اینها...
حالا پس کدام یک از این دو گروه از فقها مسیر درست برای ساخت دینی و دینی کردن زندگی را انتخاب کرده اند؟!
⚠️می خواهم جواب این سوال راهبردی، بلکه بنیادین را امسال بنویسم که ایران چهارم را نوشته ام و دیگر ذهنم از شعوب و قبایل فراتر رفته و از ایران و عراق کردن خلاص شده. البته می دانم که همین جواب هم به مرور باید تکمیل شود و نسخه های جدیدتری برای آن نوشت.
🔆 زندگی متمدن بشر از #سرزمین_های_میانه شروع شده و پایتخت سرزمین های میانه از زمان آدم ابوالبشر تا امروز و تا همیشه همین نقطه ای بوده و هست و خواهد بود که امروز به آن کوفه تا کربلا می گویند.
حالا اگر امروز، همان لحظات تحول تاریخ و ظهور ولایت عظما باشد، ساکنین کوفه و اطراف آن در حال آماده شدن برای میزبانی متفاوت ترین #پایتخت حکومت تاریخ هستند و ما نه تنها نباید به آنها حسادت کنیم و یا با کمی از این مساله یاد کنیم بلکه باید بدانیم که این ماموریت تاریخی این منطقه است و همه ما نیز باید به آن دل بدهیم.
در همین حال، هم #ستاد_فرماندهی_مجاهدین ظاهرا مثل همیشه تاریخ در #فلات_ایران است.
پس این دو سرزمین از دو مسیر ظاهرا مجزا، برنامه رشد خودشان را ادامه داده اند ولی دستشان را از دست هم خارج نکرده اند. می بنید که عراقی ها با فرهنگ اربعین به ما ایرانی ها کمک می کنند تا ما خط اخوت را گم نکنیم و ما مجاهدین ما ایرانی ها هم در خطرات از آنها و مجاهدین شان حمایت می کنیم.
🟡 حالا وقت این است که مشاهده گر خوبی باشیم و نقش بقیه مردم سرزمین های میانه را هم پیدا کنیم و برای آنها هم احترام قائل شویم و این چهل تکه از هم گسیخته شده را این بار به عنوان یک #شاهد_صادق و به تبعیت از اخلاق نبی مکرم(ص) و امیرالمومنین (ع) و اهلبیت شان(ع) که به قول قرآن «انک علی خلق عظیم» بودند گزارش کنیم و خودخواه نباشیم و دنبال برتری ها خودمان نباشیم و یا مثل بردگان تحقیر شده دنبال آقایی دیگران نباشیم بلکه مثل برادرهایی که قرار است همدگیر را پیدا کنند و به هم تکیه کنند و احساس برتری بر هم نداشته باشند، برادرهایمان را پیدا کنیم بدانیم که بدون آنها #قحطی و #قهر_الهی یک یک ما را نابود خواهد کرد و #یوسف کس دیگری است که البته هنوز پشت پرده غیبت است!
جامعه ای که هزار و چند صد سال با رویایش زندگی کرده ایم، جامعه است که هیچ کس در آن خود را نمی بیند و برای خود چیزی جمع نمی کند و دنبال برتری بر دیگری نیست و تواضع و محبت و یاریگری در راه خدا خصلت بزرگ آن است. ما به سوی عاطفی ترین جامعه ای که بشر می تواند به سوی آن حرکت کند، در حال حرکت هستیم! «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید!»
#دولت_عشق
🆔 @social_theory
90.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینم #ملاباسم برای متن بالا خوانده☺️
مانیفست شورانگیز زندگی در جامعه اربعین
صدای مشایه صدای ماندگار ملاباسم است و هر صدای دیگری میهمان آن است...
پیرو یادداشت قبل، این نقد دکتر راحمی به اخلاق دوستان حکومتی و مواکب حکومتی ایرانی، چه در طریق حیدریه و چه در آنهایی که داخل کشور برگزار می شود و زائران اربعین را همراهی می کند وارد است.
وضعیت اجتماعی برادران عراقی ما به وضعیت بهنیه در روابط افقی مردم در جامعه ایمانی شبیه تر است، تا این موکب هایی که بزرگ مینویسند موکب مردمی اما ریزتر زیرش مینویسند اداره اب و برق و گاز و...!
فناوری های متکی بر خانواده بزرگ که همان عشیره است، فناوری های درست تری برای جامعه پردازی اربعینی است تا موسسه و شرکت و ستاد فلان و بیسار و کانون فرهنگی و حزب... !
کوفه پایتخت تمدن آینده ای است که قرنهاست در رویای آن هستیم. این پایتخت در عالم خیال هم از مردمش جدا نیست، چه برسد در عالم واقع! خوب نگاه کنیم و یاد بگیریم. بقول حضرت آقا که امروز می فرمودند: «یاد گرفتن عار نیست! »
🆔 @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
پیرو یادداشت قبل، این نقد دکتر راحمی به اخلاق دوستان حکومتی و مواکب حکومتی ایرانی، چه در طریق حیدریه
به نظر شما جواب به این سوال چیه؟
هدایت شده از مجمع اسلامی حبلالله 🇵🇸🇱🇧
📣📣📣 خبر فوری
🌐 پاتوق بینالملل
💠 ایران چهارم
🔻 روایت جایگاه تمدنی ایران از دیروز تا فردا
🎤 حجتالاسلام حسین مهدیزاده
▪️ مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم
📅 سهشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
⏰ ساعت ۱۸-۱۶
📍 مشهد مقدس، مدرس۴، حسینیه هنر
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
هدایت شده از تلک الایام
#صفرنامه
#طریقیت_یاموضوعیت
#موکب_عبدالله_الرضیع
درباره زهیر و پدرش و حوض آبی که از خانه شان راهی به کربلا داشت پارسال اینجا نوشته بودم...
امسال پیاده روی را کمی دیرتر از هر سال آغاز کردیم.
خانم پا درد داشت و مثل هر سال نمی توانست راه بیاید.
زنگ زدیم به زهیر تا خاطرجمع شویم وقتی به منزلشان می رسیم، آنها راهی کربلا نشده اند.
زهیر حال و احوال کرد و گفت امشب هم هستیم.
تا منزلشان دویست عمود راه بود و رسیدن به آنجا آن هم توی گرما طاقت فرسا بود.
چند دقیقه بعد زهیر زنگ زد و پرسید کدام عمود هستید؟ دارم با ماشین می آیم دنبالتان.
یک ساعتی طول کشید تا زهیر از بین جمعیت مشایه به ما برسد.
با خوشحالی دیده بوسی کردیم و سوار شدیم.
احوال ابوزهیر را پرسیدیم که این یک سال نگران اخبار سلامتی اش بودیم.
گفت پدرم سحر بیست و هفت ماه مبارک در سجده ارتحال کرد.
ناراحت شدیم و تسلیت گفتیم.
وقتی رسیدیم، خانه آن خانه سابق نبود.
کاملا کوبیده شده بود و بنای نیمه کاره ساختمان موکب بزرگ تر به چشم می خورد.
تنها چیزی که کامل شده بود حمامات بود که الحق خیلی بهتر از سابق بود.
جلوی در ورودی یک تابلو نصب شده بود و نوشته شده بود
موکب عبدالله الرضیع
خدمت زوار الحسین علیه السلام شرف لنا
عکس و نام مؤسس موکب یعنی پدرش هم روی تابلو بود
شیخ نجاح الطفیلی
زهیر گفت این اسم را پدرم خودش روی موکب گذاشته بود.
الحمدلله که با رفتن یک موکب دار پیر، این علم روی زمین نمانده بود و زهیر داشت میراث پدری اش را که خدمت به زوار اربعین بود توسعه می داد.
در راه برگشت تماس گرفتم و از زهیر اجازه گرفتم که برای بنای نیمه کاره موکبشان که به خاطر هزینه ها همچنان نیمه کاره مانده بود تبرعات جمع کنم.
این شماره کارت بنده است و
اختصاص به نذورات فرهنگی دارد:
6037997376460078حسن بیاتانی اگر نذری و نیتی دارید برای اقامه موکب نیمه کاره عبدالله الرضیع علیه السلام می توانید به اینجا واریز کنید و اطلاع دهید. در این خانه حوضی هست که به کربلای ابی عبدالله علیه السلام متصل است. @telkalayyam
هدایت شده از دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
|
🟥 روایت دهم از #روایت_ایران. روایتی که میخواهد قدری بیشتر از #دیاکو تصویرسازی کند و هنر او و کار کارستان ایرانیان را برجستهتر سازد.
این تصویرسازی قصد دارد یک مقولهی مهم از جنس #فلسفه_سیاسی را در تاریخ ایران در دورهی فرمانروایی #مادها مورد توجه قرار دهد. این امر در آثار موجود، کمتر جلب توجه کرده است.
1️⃣: روایت تولد نخستین ارادهی ملی در ایرانزمین
2️⃣: روایت تولد نخستین ارادهی ملی در ایرانزمین
3️⃣: روایت تولد نخستین ارادهی ملی در ایرانزمین
4️⃣: روایت تولد نخستین ارادهی ملی در ایرانزمین
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
| 🟥 روایت دهم از #روایت_ایران. روایتی که میخواهد قدری بیشتر از #دیاکو تصویرسازی کند و هنر او و
در ادامه تصور آنچه 👈 اینجا درباره #ایران_چهارم نوشته آمد.
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
#تازه_های_نشر
کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی منتشر شد.
🔖کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" تقریری است از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی که به بررسی رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» و نحوه تعامل آنها می پردازد.
📚 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید.
#فلسفه
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
https://eitaa.com/monir_ol_din
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔻#پیشگفتار کتاب تازه منتشر شدۀ "فلسفه چگونگی اسلامی"؛ نوشته حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی
▪️کتابی که اینک پیش رو دارید، در نگارشی سهساله بعد از چند دوره تدریس «فلسفۀ چگونگی اسلامی» به سرانجام رسید.
▪️قطعاً این کتاب عاری از خطا و اشتباه نیست، لیکن محصول تلاش و کوششی است که حتی در انتخاب واژگان و چینش جملات نیز اِعمال شده است. مهمترین عناصر مورد نظر نگارنده، مراعات جانب «دقت» و «عمق» در مباحث بود. بهطور واضح، آن مقداری که در این کتاب منتقل گردیده، دقت و عمقی است که از ظرف کوچک نگارنده عبور کرده است. در این کتاب از هرگونه «عبارتپردازی» و «سیاههنویسی» که کاغذ پُر کند، اجتناب شده است؛ فلذا خواننده محترم، این دغدغه را در خاطرِ شریف خویش خواهد داشت که هنگام مطالعه، با حساسیت ویژهای به کلمات و جملات نظر کند، و بر اساس اینکه آنها با تکیه بر نقطه نظری خاص، گزینش شده و مرقوم گشتهاند، به داوری و ارزیابی بنشیند.
▪️محتوای این کتاب از «مقدمه» آغاز میشود و در دروس پانزدهگانه امتداد مییابد. این سخن بدان معناست که اگر مقدمه کتاب مورد مطالعه قرار نگیرد، بخشی از نظام مفهومیای که اِشراف به آن ضروری است، به مخاطب منتقل نخواهد گردید و همین امر، سبب کژفهمیها و سپس داوریهای ناقصی خواهد شد.
▪️نگارش این کتاب، با قلم حقیر و به همراهی ارزیابی دقیق و علمی برخی از اعضای گروه پژوهشی فلسفه صورت گرفته است. این بزرگواران، با ارزیابی دقیقشان، سهمی بسزا در تدوین این کتاب برعهده داشتهاند. البته روشن است که کم و کاستیهای متن، منتسب به نویسنده بوده و وجود شریف ایشان مبرا از آنهاست.
▪️ آنچه که از نظام فلسفی استاد حسینی(ره) به قلم این حقیر آمده، بهاندازۀ ظرفیت مفهومی آن نظریه نیست، بلکه به مقدار سعۀ ذهنی و فکری بنده است. فلذا، نقصِ این کتاب، به نگارنده نسبت داده میشود، نه به آن نظریهپرداز نابغهای که بحق، استاد میرباقری(دام عزه) از ایشان تحتعنوان «فیلسوف انقلاب اسلامی» یاد فرمودند.
@foeq_ir
🔆💯🔆
اینم اولین جواب مهم نسل جوان فرهنگستان به اینکه چرا مباحث فلسفی فرهنگستان هیچ کتابی ندارد.☺️
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
🏴 دنیای پس از رسول خدا(ص)
ما از زمان وفات رسول خدا کی زندگی باآرامش و باثبات داشتهایم؟
📚بارقهها، صفحه ۴۷۰
💠 صفحات رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را در شبکههای اجتماعی دنبال و به دوستان خود معرفی کنید.
📌 @shahidsadr
هدایت شده از تلک الایام
آنگاه سه بار بگو:
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ؛.
سپس بگو: أُُصِبْنَا بِک یا حَبِیبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِیبَةَ بِک حَیثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْی و حیث فقَدناک...
مصیبت،
هبوط آدم از بهشت نبود
مصیبت،
انقطاع فرزندان آدم از آسمان...
مصیبت، مهجور خواندن رسول و به آتش کشیدن خانه وحی بود...
فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
::
از زیارت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در روز شنبه
@telkalayyam
———————-
در همه تاریخ ساختن بت و توتم وقتی در یک ملتی-با هر معنایی از خدا و زندگی- رواج یافته که مردم راه و رسم رجوع به خداوندگاران اجتماعی خود را فراموش کرده اند.
در چنین موقعیت هایی بوده که کارمندهای دیوانی و کاهنان معابد، ساده ترین راه را انتخاب کرده اند و با خود گفته اند که حالا که مردم بلد نیستید خداوندگاران خود را یاد کنید و برای رفع مشکلات به آنها رجوع کنند -و این نگران کننده است!- پس عکس و تجسم خداوندگاران را در چشم ها فرو می کنیم تا اگرچه هیچ فایده ای ندارد، اما ما فکر کنیم خیلی هم جامعه به فکر آنهاست و حداقل جامعه ریاکاران حول این توتم ها جمع شوند و یک آبروداری بشود!
⚠️ پی نوشت: اگر برای ما مردم پرستیدن بت ها حرام است، شاید تکرار روند دیوان سالاران و کاهنان معابدِ معنا و معنویت اجتماعی، نیز بر مسئولین محترم حرام باشد! یعنی توتم تراشی برای آنها هم حرام باشد!
بارها قران گفته است که این بت ها بی هنر و قدرت هستند و هیچ قدرتی ندارند برای حفظ فرهنگ و معنای جامعه! همه تاریخ همین بوده است! باور کنید آقایان کارمند نهادهای بی هنرِ حفظ و نشر!
🆔 @social_theory
از نقلهای مختلف بر میاید که مامون با چندین بار زهر دادن به امامرضا(ع)، حضرت را به سمت شهادت سوق داده بود....
@social_theory
نکته ای بسیار دقیق و درست است. و فهم ان بسیار راه گشا...
⚠️ نکته ای که در بالا درباره نیروی فعال انقلابی (یا به تعبیر دوستمون سوژه انقلابی) گفته شد، بیشتر به بهانه برساختی است که از سخنرانی آقای پناهیان در فضای مجازی حزب اللهی درست شد، والا سخنرانی ایشون بر علیه سوژه انقلابی نیست و برساختی که شکل گرفته اصلا با واقعیت این سخنرانی سازگار نیست.
@social_theory
✅ واکنش ستاد امر به معروف به پرونده حجتالاسلام ریسمانسنج/ حکم این پرونده مطالبهگران را ناامید میکند
💢 ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با صدور بیانیهای نسبت به حکم محکومیت حجتالاسلام ریسمانسنج، معاون سابق اجتماعی ستاد امر به معروف خوزستان واکنش نشان داد و از مقامات قضایی و دادگاه ویژه روحانیت خواستار بررسی زوایای مختلف این پرونده با دقت نظر و حساسیت بالا شد.
🌐 متن کامل در: https://setad-abm.ir/fa/14865
💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
🆔 @Setadeabm
🔻 متن بیانیه بدین شرح است؛
بسمه تعالی
🔹 ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در راستای استناد به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و اصل هشتم قانون اساسی وظیفه خود میداند در مورد اتفاق اخیر و نسبت به پرونده حجتالاسلام ریسمانسنج، معاون سابق اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان، نکاتی را یادآور شود؛
1️⃣ این ستاد همواره حمایت از مطالبهگرانی که در مسیر قانون و بدون دخالت اغراض و سوگیریهای شخصی و سلیقهای، اقدام به پیگیری مطالبات مردمی مینمایند و طبعا ممکن است با موانعی از سوی برخی افراد مواجه شوند را وظیفه خود قلمداد میکند و نسبت به پروندههای مرتبط با مطالبهگران در سرتاسر کشور، حساس است.
2️⃣با توجه به حکم صادر شده برای این طلبه مطالبهگر، ستاد ضمن پرهیز از هر گونه پیشداوری در این رابطه، از مسئولین محترم قوه قضائیه و بالاخص دادگاه ویژه روحانیت درخواست میکند که با توجه به برخی ابعاد پیچیده در این پرونده و ضرورت دقت در مسئله مطالبهگری، یک بار دیگر موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
3️⃣ حجتالاسلام ریسمانسنج، نامی آشنا برای فعالان دانشجویی، مطالبهگران انقلابی و کارگران هفتتپه است. طلبه جوانی که در ماجراهایی چون هفتتپه، امیدیه و میدان میوه و ترهبار الغدیر در کنار مردم و دانشجویان ایستاد و مبارزه با فساد را فریاد زد و پرونده ایشان در فضای ماجرایی موسوم به میدان میوه و ترهبار الغدیر شکل گرفت که در آن ماجرا قرار بوده با فشارهایی، بارفروشان به یک میدان خصوصی فرستاده شوند که این مطالبهگر و همکارانشان مانع چنین اقدامی شده و شاکیان پرونده هم غالباً به این ماجرا و حواشی آن مرتبط هستند.
4️⃣ این مطالبهگر خوزستانی، امر به معروف و نهی از منکر را در تذکر لسانی در امور شرعی خاص حصر نکرد و جریانی اجتماعی برای گسترش عدالت و جلوگیری از ظلم به محرومان و مستضعفان و مقابله با زیادهخواهیها بنا گذاشت. اما چه میشود که فضا برای فعالان فساد ستیز محدود و محدودتر شده و حتی به حبس محکوم میشوند؟
5️⃣ اگر مواردی که پیرامون پرونده ایشان بیان شده، صحیح باشد، بدین معناست که طبقه مرفه آنقدر قدرت پیدا کرده که میتواند به راحتی و با هر روش و اهرمی در مقابل مطالبه گران و آمران به معروف دغدغهمند بایستد. بنابراین اگر فضای تکثر ریسمانسنجها را ایجاد نکنیم، این طبقه زحمات مسئولان نظام اسلامی به ویژه قوه قضائیه را بازیچه اهداف خود خواهند کرد.
6️⃣ این روزها حجتالاسلام محسن ریسمانسنج در زندان برای طی دوران محکومیت خود بسر میبرد. چنین حکمی با چنین پرونده پر ابهامی نه تنها مطالبهگران و آمران به معروف فساد ستیز را ناامید کرده، بلکه اعتبار دستگاه قضا به ویژه قضات خدوم دادگاهها را نیز خدشهدار میکند که امید میرود با ورود رئیس دستگاه قضا از ادامه اجرای این حکم ممانعت به عمل آید.
💢 در پایان بار دیگر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، امیدوار است با اطلاعی که مسئولان قضایی و دادگاه ویژه روحانیت از ماجرای پرونده این روحانی جوان پاکدست که مطالبهگری انقلابی را نوید میداد، پیدا کردهاند، مداخله کرده و مانع اجرای حکم او شده و امیدآفرینی را به جامعه مطالبهگران انقلابی بازگردانند.
💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
🆔 @Setadeabm
1️⃣ از 3️⃣
انسان مدرن ذاتا خود را خود مختار و حاکم زندگی امروز و آینده بشر می داند و لذا به بهانه جنگ با #اسیتلاء ها، به جنگ با #ولایت ها هم میرود.
ترجمه ای از این تفکر در جامعه شیعی نیز وجود دارد که متدین اصیل به آنها #شیعیان_سنی_مسلک و جریان تحصیل کرده مذهبی، آنها را #مسلمانان_مدرنیست می نامند. اما چرا؟
یکی از تفاوت های مهم شیعه با اهل سنت این است که در کنار کتاب دین به جریان پیوسته و مشخص امامت تا قیامت هم معتقد است که امروز زمانه امام دوازدهم آن است و دوران بی امامی نیست!
متفکرین این گروه به اندیشمندان #عربِ_سنیِ_مدرن بسیار شبیه و در مراوده علمی یا کپی از روی دست آنها هستند. یعنی بدنبال دینی هستند که #متن باشد و #سرپرست نداشته باشد. تا با خلاقیت خودشان از روی آن #نسخه_عملیاتی بسازند! این مطلوب مشترک مدرنها و روشنفکری اهل سنت است.
خاصیت این گروه این است که در مناسک فردی دینی متشرع هستند، اما در اجتماعیات، مدرن عمل می کنند و از هم زیستی اجتماعی با مومنین چندان لذتی نمی برند و در فضاهای #اسلام_مالی شده ای که برای خودشان اختراع کرده اند زندگی میکنند و نسخه اصول گرا و اصلاح طلب دارند.
⚠️این گروه از دهه شصت، مدام تاکید دارند که نقد درست امام(ره) بر جریان محدود و #کوته_بین #حجتیه را به کل جریان اصیل شیعه امامی و سبک خاص سیاست ورزی اصیل و تاریخی ایشان سرایت دهد و آنها را از میدان مدیریت شیعه و ایران بدر کند.
اما اصل ماجرا چیست و چرا برچسب #حجتیه چنین کارکردی را برای ایشان دارد؟ و چرا ادعا میکنم که این برچسب به فقهای اجتماعی و متدین انقلابی نمیچسبد؟
🆔 @social_theory