💢کلنگری اسلامی ...💢
🔹در گروهی از فرهیختگان گفته شد که یکی از اساتید علوم انسانی معتقد است که نگاه سیستمی و کل نگری، اساساً سکولار است و ما در سنت فکری خودمان چنین رویکردی نداریم.
🔹متن زیر در پاسخ به این ادعا در همان گروه نوشته شد که با اندکی تغییر تقدیم می گردد:👇
◼️نگاه مجموعه نگر و کل نگر، به نحوه های متعددی در سنت منطقی و فلسفی ما سابقه دارد.
➖ هم در نگاه فلسفه مشاء، هم در نگاه حکمت متعالیه و هم در نگاه عرفانی، منظرهای کل گرایانه متعددی وجود دارد که متاسفانه خوب منقح نشده و مرز آنها با یکدیگر و حتی با نگاه سیستمی مدرن روشن نشده است.
➖به عنوان مثال، ما در تفکر مشایی با جوهر جسمانی مواجه هستیم که اساسا منتجه ی ترکیب دو جوهر صورت و ماده است؛ ترکیب یک جوهر بالفعل و یک جوهر بالقوه و یا حتی در ذهن، ما مفهومی داریم به نام «نوع» که در نگاه مشهور (به غیر از نگاه علامه طباطبایی)، حاصل ترکیب دو مفهوم جوهر و عرض است که یکی «مبهم» است و دیگری «متحصل».
➖همچنین ما در حکمت متعالیه بعد از تشکیک، اثبات یک «واحد مشکک و ذومراتب» می کنیم. این نگاه نوعی وحدت و کثرت توأمان را توضیح می دهد که کاملا متفاوت با نگاه هگلی و همچنین نگاه های سیستمی و کل گرایانه نیمه دوم قرن بیستم است.
➖هم در حکمت متعالیه و هم در عرفان موارد متعدد دیگری نیز از نگاه کل نگرانه وجود دارد که لازم است که نسبت آن با نگاه کلی نگرانه تحلیل شود، مانند قاعده «بسیط الحقیقه #کل_الاشیاء».
➖اینها همه غیر از تصریحاتی است که خود بوعلی در مقاله پنجم و فصل دوم الهیات شفا تحت عنوان «فی کیفیة کون الکلیة للطبایع الکلیة و اتمام القول فی ذلک و فی الفرق بین الکل و الجزء، الکلی و الجزئی» دارد: 👇
«و إذ قد عرفنا هذه الأشياء فقد، سهل لنا الفرق بين الكل و الجزء و بين الكلي و الجزئي، و ذلك أن الكل من حيث هو كل يكون موجودا في الأشياء، و أما الكلي من حيث هو كلي فليس موجودا إلا في التصور. و أيضا الكل يعد بأجزائه و يكون كل جزء داخلا في قوامه، و أما الكلي فإنه لا يعد بأجزائه، و لا أيضا الجزئيات داخلة في قوامه. و أيضا فإن طبيعة الكل لا تقوم الأجزاء التي فيه، بل يتقوم منها، و أما طبيعة الكلي فإنها تقوم الأجزاء التي فيه. و كذلك فإن طبيعة الكل لا تصير جزءا من أجزائه البتة، و أما طبيعة الكلي فإنها جزء من طبيعة الجزئيات لأنها إما الأنواع فتقوم من طبائع الكليين أعني الجنس و الفصل، و إما الأشخاص فتتقوم من طبيعة الكليات كلها و من طبيعة الأعراض التي تكتنفها مع المادة. و أيضا فإن الكل لا يكون كلا لكل جزء وحده و لو انفرد، و الكلي يكون كليا محمولا على كل جزئي. و أيضا فإن أجزاء كل كل متناهية، و ليس أجزاء كل كلي متناهية. و أيضا الكل يحتاج، إلى أن تحضره أجزاؤه معا، و الكلي لا يحتاج إلى أن تحضره أجزاؤه معا. و قد يمكنك أن تجد فروقا أيضا غير هذه فتعلم أن الكل غير الكلي.»
◼️مرحوم سیدمنیرالدین حسینی نیز اوائل دهه شصت به بررسی منطق کل نگری و سیستمی ورود پیدا کرده است.
➖ شروع این توجه از پرداختن به مقوله #منطق_انطباق صورت می گیرد.
➖مدعای آن زمان مرحوم حسینی آن است که در مقام امتثال احکام کلی شرعی، نمی توان از شیوه «انطباق کلی بر فرد» استفاده کرد و ما در مقام عمل، ناگزیر از برخورداری از «منطق نظام سازی یا کلسازی» هستیم. همین امر موجب شد که به مطالعه انتقادی نگاه های سیستمی غرب به بپردازد. حاصل این تلاش، این تحلیل بود که نگاه سیستمی از دو منشاء می تواند متأثر از نگاه های غیر دینی شود و تفکر سیستمی را مادی گرایانه کند. این دو منشاء، عبارتند بود از 1ـ #اهداف_سیستم که از ناحیه نظام ارزشی و مطلوبیتهای محقق سرچشمه می گیرد و 2ـ #مبنای_سیستم که از نظام فکری و هستی شناسیِ محقق نشأت می گیرد و توضیح نوع نسبتها و نظام نسبتهای متغیرهای مختلف یک فرآیند و ترکیب را میدهد.
➖گزارش خوبی از تحلیل های دهه شصت مرحوم حسینی در مقدمه کتاب «درآمدی بر نظامهای اقتصادی» که تقریر درسهای دهه شصت دکتر مسعود درخشان است➖، آمده است.
➖همچنین جناب آقای پیروزمند حدود بیست سال پیش، مقاله ای نوشته بودند تحت عنوان «نقدی بر نگرشهای سیستمی» که نمی دونم کجا چاپ شده است.
➖همچنین جناب آقای مهندس سید جعفر مرعشی کتابی را چند سال پیش با همکاری چند نفر دیگر تحت عنوان «تفکر سیستمی» منتشر کردند که فصل آخرش گزارشی از نگاه های مرحوم حسینی الهاشمی به تفکر سیستمی است.
➖البته این تلقی ها، بعد و در ضمن مباحث فلسفی مرحوم حسینی ارتقاء یافت و به مواجهه و نقد ریشه های فلسفی و منطقی تفکر مدرن منتهی شد که گزارش آن را می توانید از دوستان گروه فلسفه فرهنگستان طلب کنید.
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
ادامه مطلب کلنگری اسلامی ... 2 از 2👆
◼️چندسال پیش طرحی را در فصلنامه صدرا تحت عنوان «ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی» ارائه کردم و چند مصاحبه و یادداشت خوب هم از آقایان امینی نژاد و برنجکار، فیروزجاهی، متقیان هم تهیه شد تا بتوانیم ادبیات تخصصی خوبی در لایه های فلسفی نگاه کل نگرانه دست و پا کنیم که متأسفانه در ابتدا خیلی این طرح تحویل گرفته نشد و زمانی مورد تأکید سردبیر و بزرگواران دیگر قرار گرفته بود که حقیر دیگر درگیر کاری دیگر شده بودم!
امروز نیز همچنان معتقدم که جای کار بسیاری در ریشه های فلسفی و منطقی کل نگری و کلی نگری و نسبت این دو وجود دارد که می تواند در نحوه جریان فلسفی در علوم پایین دست خود به شدت مؤثر باشد ...🌺🌺🌺
◼️ در ادامه کنداکتوری که برای این پرونده در سال 96 فراهم شده بود، به پیوست تقدیم می گردد:👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/524
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
کنداکتور کل نگری ـ پیش نویس 4 .pdf
149K
💢کنداکتور پروندهی
ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی
بخشی از متن:👇
مسئله #کلنگری را می توان هم نقطه مقابل #جزءنگری دانست و هم نقطه مقابل #کلینگری.
کلینگری، رابطه ذهن و خارج را کلی و فرد (مفهوم و مصداق) می پندارد. در این تحلیل افراد یک کلی در خارج، حقیقتاً وحدت ندارند و وحدت آنها صرفاً مفهومی و ذهنی است. در شناخت کلی نگرانه، دغدغه اصلی یافت مناط صدق در افراد برای اتصاف به کلی است، هرچند دغدغه ای برای توضیح رابطه خارجی افراد یک کلی یا افراد کلیهای مختلف را ندارد .
جزئینگری در تحلیل خود، از رابطه کلی و فرد بهره نمی گیرد، بلکه تلاش میکند امور خارجی را به عنوان یک پدیده مرکب، پیچیده و ذواجزاء، به اجزاء خود خُرد کرده و تجزیه و آنالیز نماید تا از این طریق بتواند حکم مرکب خارجی را به دست آورد.
در مقابل این کلی نگری و جزء نگری، کل نگری وجود دارد که نه خارج را کلیات تحقق یافته در ضمن افراد می داند و نه اینکه برای شناسایی امر خارجی قابل به تجزیه و آنالیز اجزاء آن است، بلکه معتقد است که امور خارجی در عین برخورداری از کثرت و تعدد، دارای وحدت و انسجامی ورای إجزاء نیز می باشد که درک این وحدت و انسجام نه با کلینگری میسور است و نه با جزءنگری اصطیاد می شود. به تعبیر دیگر، کل نگری، رهیافت و نگرشی برای ملاحظهی همزمان کثرت و وحدت پدیده هاست؛ رهیافتی که به اندیشمند امکان میدهد در عین ملاحظه کثرات و اجزاء یک پدیده، آن را خلاصه در این کثرات نکند و برای همه آنها، هویتی یکپارچه و حقیقی فرض نماید.
https://eitaa.com/alimohammadi1389/526
باید به همه ما طلبه های جوان، فقدان این الگوی باتقوا و مخلص و بی ادعا را عمیقا تسلیت گفت و برای پر شدن جای خالی ایشان به درگاه خدا استغاثه کرد و عزمها را جزم کرد.
@social_theory
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
مناجات ابوحمزهٔ ثُمالی .mp3
13.53M
🎧 استاد میرباقری | قرائتِ کاملِ دعای ابوحمزهٔ ثمالی
(بازنشر)
💥 در ۳۰ شبِ ماه رمضان، ۳۰ دور «دعای ابوحمزه» را بخوانید تا به فضاهای جدید و عَوالِم جدید ورود کنید.
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«سی شب ماه رمضان، سحرها بلند شوید و ابوحمزه بخوانید. اگر کسی سیشب ابوحمزه خواند و سر این سفره نشست، کمکم فضاهای جدیدی به رویش باز میشود؛ کمکم با عوالم دیگری رفیق میشود؛ میفهمد چه نیازهایی وجود دارد و چه وسعتی در این عالم هست و چه سیرهایی برای انسان میتواند وجود داشته باشد؛ میفهمد چه خطراتی او را تهدید میکند و چه عیوبی در او هست که از آنها غافل بوده است.
موانع انسان، عیوب انسان، رحمتهای خدا، وسعت عوالم، وسعت اضطرارها و مسیر طولانیِ پیش روی ما، در دعاهای سحر ماه رمضان [مثل دعای ابوحمزه] وجود دارد.
اگر کسی سی شب آمد و گریه کرد، کمکم شب سیام، کمی طعم ابوحمزه با ذائقهاش آشنا میشود؛ کمکم حال دعا به او دست میدهد.
☑ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
♻️شیادی فرهنگی
🎙استاد سیدمنیرالدین حسینی(رضوان الله علیه):
(بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم)
«الان جوري است كه اسمش هست پول براي تحقيق بگذاريم؛ بودجه هم تصويب ميكنند براي تحقيق. حاضرند كلاه سر خودشان بگذارند! تحقيق ميكنيم يعني چه؟ يعني تحقيق رده دهم نسبت به كفار! چه برسد به اينكه بخواهند تحقيق بكنند به معناي؛ «تغيير جهت», «تغيير استراتژي». یا اينكه بگویند:ما تحقيقي كه به درد انقلاب نخورد دو ریال بر نميداريم، منشأ هيچ پايهاي و درجهاي هم وزارت علوم حق ندارد بدهد!
بسيار خب! حالا [بر فرض] ما مجبور هستيم بچه ها درس بخوانند, نميشود دانشگاه را تعطيل كرد؛ بايد بچهها همين درسهايي را كه هست از كلاس اول ابتدايي تا ليسانس, فوق ليسانس و دكتري بخوانند، براي مقالههايي كه به درد «خارج» ميخورد, كار آنها را هم حل ميكند.
چرا پول می دهید؟! چرا اين مركز تحقيقاتِ دفتر رياست جمهوري, چه مراكز تحقيقاتي, چه محققين، حجم قابل ملاحظهاي پول پرداخته ميشود! ولکن يك ذره فشار بياورند: فقط ما رده بندي ميكنيم، كساني كه جواب بدهند به مشكلات انقلاب. به هيچ كس دیگر نمی توانیم بدهیم! پول منحصر است براي كساني كه به انقلاب بتوانند خدمت بدهند؛ خدمت هر كسي را هم رده بندي بكند؛ هر كسي اصل روشها را توانست تغيير بدهد، يعني ماشينهاي توليد(مفهوم) را توانست عوض بكند، بيشترين پول را و بيشترين زمان را به او تخصيص بدهید، هر کس در به كارگيري روشها توانست تغييري ايجاد بكند, سطح بعدی؛ هر كس در موضوعات و مسائل انقلاب توانست لااقل به صورت مصداقي راه چاره ای را بدهد، كمترين ترین را ميدهيم.
شيادي فرهنگي را تقويت ميكنند! يعني به طلبه ميگويند: بيا آن چيزهايي را كه ما داريم تصويب ميكنيم تو هم شاهد و آيه و روايتش را بياور، تو هم فتوا و چيزش را جور کن! به دانشگاهي هم ميگويند: بابا! همان روش ها را براي ما بياور پياده كن! اين را ما شيادي فرهنگي ميدانيم.»
📙دوره پژوهشی طرح جامع امنیت ملی- سال ۱۳۷۸
@monir_ol_din
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
اساتید اقتصاد اسلامی به رییس جمهور چه گفتند؟
بخش اول:
✅ دکتر محمد جواد توکلی: سیاست های اقتصاد اسلامی در سه بعد آسیبشناسی اقتصادی، تعیین اهداف اقتصادی مورد اولویت و تدابیر پیشنهادی از سایر مکاتب اقتصادی متمایز است. در این چارچوب استفاده از نسخههای عاریتی صندوق بینالمللی پول در خصوصیسازی بی ضابطه، افزایش نرخ ارز و عدم حفظ ارزش پول ملی، و یارانه زدایی با آموزههای اقتصاد اسلامی سازگار نیست.
✅ دکتر محمد جواد محقق نیا: بانکها عملا از تولید و دانشبنیانها حمایت نمیکنند. ۴۰ هزار میلیارد تومان پول بانک صرف ساختن ایران مال شد نه احداث پالایشگاه که میتوانست ما را در برابر تحریم ها آسیب ناپذیر کند. با استفاده از مدل مشارکت مردمی می توان آورده مردم را در کنار تسهیلات بانکی گذاشت و کلان پروژههایی را در کشور اجرایی کرد.
✅دکتر رسول بخشی: با پذیرش خلق پول بانکی و مشروعیت بخشی به سفتهبازی با ابزارهایی مثل مالیات نمی توان اوضاع اقتصادی کشور را بهبود داد.
✅حجه الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی: مقابله با فقر تنها با سه اقدام عملیاتی است:دلارزدایی از اقتصاد کشور، تعطیلی بانکهای خصوصی و انحصار زدایی و ایجاد تعاونیهای فراگیر ملی. در سند تحول دولت به سیاستهای اقتصاد مقاومتی توجه نشده است.
✅دکتر ایرج توتونچیان: حتی اگر بگوییم بانکها ربوی عمل نمیکنند، تمام آثار نکبتبار اقتصاد ربوی را دارند. طرحی برای اجرای واقعی بانکداری بدون ربا تدوین کردیم که به صورت آزمایشی در یک بانک اجرایی شود. نظام بانکی ربوی کنونی به جای اینکه پول را در تولید ببرد و یا در مسیر دانشبنیانی قرار دهد، وارد سفته بازی می کند. باید از سفته بازی ۹۹ درصد مالیات گرفت. با از بین رفتن بهره روی پول، بهره روی کالاهای بادوام از جمله نرخ بهره مسکن از بین نمی رود، راه علاج ریشه کنی بهره و سفتهبازی است.
✅دکتر غلامعلی معصومی نیا: عناصر لیبرالی موجود در برنامههای توسعه قبلی در سند تحول دولت وجود دارد. در این سند برخی توصیه های صندوق بینالمللی پول از جمله خصوصیسازی را محور قرار دادند. عناصر لیبرالی در سند تحول دولت وجود دارد. دولت اتاق فکری از محققان اقتصاد اسلامی و نیروهای جهادی تشکیل دهد. شما می توانید به قهرمان ملی و شهید سلیمانی زنده تبدیل شوید.
✅دکتر سیدمحمد کاظم رجایی: سند تحول دولت با مشکلاتی همچون عدم توجه به اسلامی سازی علوم، نگاه حاشیهای به فرهنگ مواجه است. به جای فرهنگ به صنایع فرهنگی توجه شده است. تفکر نظام سرمایهداری در سند تحول وجود دارد. در این سند توصیه های صندوق بینالمللی پول از جمله رهاسازی نرخ ارز، دولت بی مسیولیت و یارانه زدایی وارد شده است. حتی در آموزش و پرورش نیز نوعی خصوصی سازی در قالب توصیه به گسترش مدارس هیات امنایی آمده است. متاسفانه این تحلیل سادهلوحانه تکرار می شود که افزایش نرخ ارز باعث افزایش صادرات می شود در حالیکه این اقدام اثری جز تورم ندارد. تقاضا می شود که اساتید اقتصاد اسلامی به صورت جدی در تدوین برنامه هفتم توسعه مشارکت داده شوند.
✅دکتر سعید فراهانی: بیش از ۱۰۰ پژوهشگر اقتصاد اسلامی در قم دارای تحصیلات دانشگاهی اقتصاد در سطح دکتری و تحصیلات حوزوی عالی میتوانند به دولت کمک کنند. متاسفانه از ظرفیت این اساتید و محققان در دستگاههای اجرایی استفاده نمی شود. ضمن تشکر از وزیر اقتصاد برای انتصاب مشاور اقتصاد اسلامی، تشکیل اتاق فکر اقتصاد اسلامی و تشکیل مرکز مطالعاتی اقتصاد اسلامی برای ایجاد هماهنگی بین مراکز فعال در زمینه اقتصاد اسلامی پیشنهاد می شود
✅ حجه الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی: متاسفانه از سیاست های اقتصاد مقاومتی تفسیر غلط ارایه می شود و همان سیاست های سرمایه داری به اسم اقتصاد مقاومتی اجرا میشود. این خطر وجود دارد که دانشبنیانی هم به همین بلا دچار شود. در نظام سرمایهداری،دانشبنیانی در خدمت تمرکز و تکاثر ثروت و افزایش سهم سرمایه در اقتصاد است. اگر ما هم همین مسیر را طی کنیم با تناقض مواجه میشویم، آنگاه دانشبنیانی موجب کاهش اشتغال و استفاده بیشتر از سرمایه می شود
✅دکتر مجید حبیبیان: تاسیس نهاد قرض الحسنه مرکزی، اخذ مالیات تکافلی به عنوان جایگزین مالیات محلی و تشکیل تعاونیهای واقعی بخش کشاورزی به عنوان سخنگوی واقعی کشاورزان پیشنهاد می شود.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حمیدرضا مقصودی
اساتید اقتصاد اسلامی به رییس جمهور چه گفتند؟
بخش دوم
✅حجه الاسلام والمسلمین مصباحیمقدم: اساتید اقتصاد اسلامی به صورت دسته جمعی برنامهای برای اصلاح ساختاری دولت در بخش های اقتصادی پیشنهاد دهند. در این برنامه ابعاد مختلف اقتصاد اسلامی و شاخصهای محوری آن از جمله محو ربا، محو کامل فقر، کنترل کامل تورم، ایجاد رقابت، محو اسراف و تبذیر، توزیع عادلانه فرصت ها، حاکمیت اخلاق و معنویت و استفاده حداکثری از ظرفیت ها مورد توجه قرار گیرد. ارایه برنامه اصلاح ساختاری با محوریت اصلاح نظام بانکی و مالیاتی در راستای حمایت از تولید در اولویت است.
🎋سخنان رئیس جمهور در جمع اساتید اقتصاد اسلامی
بنای دولت بر اجرای اقتصاد اسلامی است.
دین اسلام پاسخگوی نیاز انسان در همه عرصهها از جمله اقتصاد است.
با اجتهاد تمدنساز باید به سوالات مطرح در زمینه مسائل اقتصادی پاسخ داد.
مباحث نظری باید کاربردی شود
پیشنهادات کاربردی برای تحقق اهداف اقتصاد اسلامی و شاخصهای آن از جمله برای محو فقر مطلق و توزیع عادلانه فرصتها و منابع ارایه شود.
سازوکارهای توزیع عادلانه فرصتها و منابع ، کنترل تورم، مدیریت خلق پول به سمت تولید پیشنهاد شود.
سند تحول دولت محصول اندیشکده های مختلف است این سند ارایه شده که نقد و تقویت شود.
نشستی برای ارزیابی عملکرد نظام بانکی برگزار شود
مدیریت اقتصاد کشور باید علمی و بر اساس یک نظریه قابل دفاع و متقن باشد
جلسه نمادین کنونی باید به یک ارتباط مستمر و تنگاتنگ بین دولت و اساتید اقتصاد اسلامی شود. سازوکارهای این ارتباط بررسی شود
جلساتی در نقد سند تحول دولت و در زمینه برنامه هفتم توسعه با اساتید و محققان اقتصاد اسلامی با محوریت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شود.
سعی شود با آسیب شناسی برنامه های توسعه قبلی و سند تحول دولت، برنامه هفتم به صورت سندی فاخر و عاری از مشکلات برنامههای قبلی تدوین شود
تقویت مشارکت مردم در اقتصاد و تقویت تعاونیها اولویت دولت است.
نظام مسایل اقتصادی و اولویت آنها تنظیم و برای آنها راهحل پیشنهاد شود
اصلاح نظام بانکی اولویت دولت است. باید رابطه بانکها با خودشان با بانک مرکزی، با دولت و مردم ترسیم شود.
قصد داشتم در زمان تصدی در آستان قدس رضوی یک بانک بدون ربا قرضالحسنه به نام امام رضا ایجاد کنم که دولت قبل مساعدت نکردند، الان زمینه برای اجرای چنین طرحهایی فراهم است.
ما نسبت به عملکرد بانکها نگرانیم و باید تدابیری اتخاذ کرد که از صوری شدن عقود جلوگیری شود.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس آمریکایی:
📍ایران نباید در قبال دریافت سهم، راههای دور زدن تحریمها را در اختیار روسیه قرار دهد...
🆔 @Kavoshmedia
هدایت شده از srg_313🇮🇷🇵🇸
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🗣مقام معظم رهبری:
🔰به گمان بنده، #ساختار_فرهنگی کشور نیاز به یک #بازسازی_انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است.
🔸کانال حکمرانی فرهنگی با دغدغه تولید فکر و محتوا درحوزه ساختارهای فرهنگی و مدیریت کلان رسانه به وجود امده است
📲ازشمابزرگوارتقاضاداریم برای تحقق هدف حضرت آقا، کانال را برای پژوهشگران این عرصه اطلاع رسانی بفرمایید.
آدرس کانال حکمرانی فرهنگی👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2150957217C10c91168db
هدایت شده از تلک الایام
سپرده ام قفس مرغ عشق را به عزیز
و گفتم آب دهد هر غروب گلدان را...
.
.
.
عزیز با همه پیری عزیز با همه عشق
به رسم بدرقه آورده آب و قرآن را...
.
.
.
عزیز غزل های من پر کشید
@telkalayyam
هدایت شده از هَِْشَِْتًٌٍَِْ ب هَِْشَِْتًٌٍ
عَنْ جَابِرٍ قَالَ: كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام... يَقُولُ: إِنَّ لِجُمَعِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى جُمَعِ سَائِرِ الشُّهُورِ فَضْلًا كَفَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى سَائِرِ الشُّهُورِ.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص429
هدایت شده از مهدی
https://www.tahririeh.com/news/18486
تخریب سرزمین با طرح های انتقال آب
یافته های تحقیقاتی نشان می دهد طرح های انتقال آب دارای پیامدهای منفی و ناگوار متعدد محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی است.
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
دیدار استاد مفیدی با آقای موزون-5-3-1400.mp3
49.96M
چند ماه گذشته جناب آقای عباس موزون به همراه برخی از فضلای حوزوی محضر استاد رسیدند و درباره برخی از معارف مرتبط با معاد و انواع تجربه تجربه گران بحث های #مفیدی مطرح شد که به طلاب عزیز پیشنهاد می کنم با دقت بحث را دنبال کنند.
#جلسه_اول
@Seyed_Alireza_Naghibpour
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
دیدار استاد مفیدی با آقای موزون- 6-3-1400.mp3
51.08M
چند ماه گذشته جناب آقای عباس موزون به همراه برخی از فضلای حوزوی محضر استاد رسیدند و درباره برخی از معارف مرتبط با معاد و انواع تجربه تجربه گران بحث های #مفیدی مطرح شد که به طلاب عزیز پیشنهاد می کنم با دقت بحث را دنبال کنند.
#جلسه_دوم
@Seyed_Alireza_Naghibpour
هدایت شده از یزدانی
💥دربارهٔ وثیقهٔ مکّه المکرّمه؛ تعهّدنامهٔ سکولاریستیِ عربستان، برای علماء و آینده جهان اسلام
✍️ به قلم: سیّدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
-_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -
🗞عنوان تعهّدنامه: وثیقه مکّه المکرّمه
🕋 مکان امضاء: جوار کعبه معظّمه
⏰ زمان امضاء: ٢٤ رمضان الکریم ١٤٤٠ قمری
📜 امضاءکنندگان: هزار و دویست نفر از علماء طراز اوّل جهان اسلام
-_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_ -_-_
✂️ گُزینشی از یادداشت:
🇸🇦 وثیقه مکّه المکرّمه(The Mecca Charter)مهمترین چشم انداز ادیان، مذاهب وتمدّنی عربستان سعودی برای آینده جهان اسلام است.
🇸🇦این تعهّدنامه، سند بالادستی خادمین حرمین شریفین، برای یکسان سازی تفکّرات عالمان دینی(بخوانیدسکولاریسم اجباری) و جلوگیری از افتادن علماء در اندیشهٔ الصحوه الاسلامیه در سرتاسر جهان اسلام است.
🔹بیست و چهارم رمضان ١٤٤٠ و در حاشیه کنفرانس بین المللی«قيّم الوسطيّه والاعتدال في نصوص الكتاب والسّنه: ارزشهای اعتدال در نصوص کتاب وسنّت» بود که مهمترین پیمان نامه ادیان ومذاهبی جهان اسلام، به محوریّت کعبه معظّمه و خط مشی رابطه العالم الاسلامیه - نام آشناترین نهاد در دعوت وتبلیغ عربستان - رونمایی شد.
🔹همان زمان این سند راهبردی، با امضای بیش از یک هزار و دویست نفر از علمای طراز اول جهان اسلام از سی و نه فرقه و صدوچهل کشور در کنار کعبه معظّمه تثبیت وعملیاتی شد.
🔹این سند تاریخی به عنوان متنی فاخر و قانونی راهگشا، در سال٢٠٢٠ جائزه الملك فيصل العالميه را تصاحب کرد تا بیش از پیش در جهان اسلام مطرح شود.
🔷 علی رغم مانور رسانه ای گسترده روی این سند در جهان اسلام، به ملاحظاتی هیچ پژواکی از آن درون ایران اسلامی شنیده نشد. فارغ از بی خبری های پیاپی ما از تحوّلات فکری- فرهنگی جهان اسلام، احتمالاً سکولاربودن برخی مفّاد این پیمان نامه و مخالفت با خوانشی متفاوت از سیرهٔ نبوی در این تعهّدنامه، عمده دلیل اِعراض از آن در مجامع ذی صلاح داخلی بوده است.
🔹ظاهراً تنها عالمی از ایران اسلامی که در جریان تنظیم این سند قرار گرفت و البته به دلایل هوشمندانه ای از امضاء سند طفره رفت؛ مرحوم آیت اللّه شیخ محمّدعلی تسخیری(رحمه اللّه علیه) بوده است. از شیعه سیّد محمّد علی الحسینی، دبیر شورای اسلامی عربی در لبنان و مخالفِ اسلام سیاسی نسخهٔ ایرانی و معارضِ سرسخت فعّالیّت های حزب اللّه لبنان، این وثیقه را امضاء کرد.
🔹نظر به آشنایی با این سند و در نخستین نوشته به زبان فارسی که در مورد وثیقه مکّه مکرّمه منتشر می شود، به اهمّ مفاد این پیمان نامه اشاراتی خواهیم داشت.
✍ پیشنهاد بررسی انتقادی و نگارش سیره تاریخی از پیامبراعظم(ص) که در تعارض با مواد و بندهای این پیمان نامه درج شده را در قالب مقالات معتبر علمی - پژوهشی به تاریخ پژوهان، طلاب محترم و دانشجویان عزیز مورد تأکید قرار می دهیم.
✍ همچنین فعّالان، نخبگان جهان اسلام، رایزنهای فرهنگی ج .ا. ایران در کشورهای اسلامی و سیاسیّون با آشنایی انتقادی با مفّاد این پیمان نامه می توانند تعامل هوشمندانه ای را با عالمان جهان اسلام برقرار و کنشگری آنها در رویداهای سیاسی – فرهنگی پیش روی جهان اسلام را متوازن کنند.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/gj1eb8
#جهان_اسلام_را_عالمانه_بشناسیم
#اسلام_سکولار
#سکولاریسم_اجباری
#سکولار_سازی_جهان_اسلام
#عربستان_سعودی
#وثیقه_مکه_مکرمه
#سید_علی_بطحائی
#آینده_جهان_اسلام
#پیشنهاد_پژوهش
🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای ثبتنام دوره به لینک زیر بروید :
http://yun.ir/a8iz98
💠 اگر تازه به جمع ما پیوستهاید؛ بعد از ورود به سایت روی فصل اول روایت انسان بزنید و هرچیزی را که میخواهید از #روایت_انسان بدانید همانجا بخوانید.
💠 اگر برای ثبتنام تصمیم نگرفتهاید حتما از لینک بالا نمونه جلسات روایتانسان را بشنوید.
💠 هرسوالی دارید از مَن بپرسید :
@adm_mabna
https://eitaa.com/joinchat/1894908056C0ba2af25e5
یواش یواش دارم پیر میشم و دیدن اینجور پیامها بهم میگه دیگه بچه نیستی، قضیه جدی است... مراقب کارهات باش!... دیگران دارن نگاه میکنن و حتی بغضی ها دارن یاد میگیرن...!
@social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این شیر مرد روستایی با چه عینکی به دنیا نگاه میکند که اینچنین برای زنده بودن حیات در فلات خشک ایران تلاش میکند؟
اکثر مناطق کوهستانی ایران حتی حاشیه کویر استعداد رشد درختان کم اب را دارد فقط دو تا سه سال اول مراقبت می خواهد. مثل انجیر کوهی که می تواند در تمام کوهپایه ها بدون اب رشد کند
هدایت شده از عصر انقلاب
سوال/
نظر امام درباره #دولت چیست؟ و خواهشمندیم تحلیلی از کارهای دولت و وضع آن و وظیفه ما در قبال کارهای دولت ارائه فرمایید
جواب/
خیلی متشکرم که تواضع کردید و از بنده خواستید وظیفه تان را معین کنم و حال آنکه شما وظیفه تان را به حمدالله میدانید و من فقط نظر خودم را عرض میکنم.
البته نظر امام درباره دولت کاملا روشن است. این دولت را یعنی این رئیس دولت را امام خودش معین کرده و او را مرد #صادق و #امینی میداند. واقعا هم #مهندس_بازرگان همینجور است. مهندس بازرگان را ما پیش از آنکه به عنوان یک نخست وزیر بشناسیم، بعنوان یک #همفکر قدیمی سالیان دراز میشناسیم، بعنوان یک #مبارز میشناسیم، بعنوان آدمی میشناسیم که سالها در زندان گذرانده، به جرم اندیشهاش، بجرم ایدهایش، بجرم مبارزهاش مورد قهر و عقوبت رژیم جبار پهلوی قرار گرفته است. او یک #مسلمان است، یک #متفکر است و همانطور که گفتم یکی از پیشکسوتهای تفکر #روشنفکرانه_مذهبی است. و امام همه اینها را میدانست، امانت این مرد را، عبادتش را، #تقوایش را، صداقتش را، مبارزه و تلاشش را و لذا ایشان را سر کار گذاشت اما
بنده هم میدانم شما هم میدانید امام هم میداند که دولت ایشان یک #دولت_انقلابی_نیست . و همانطور که خودشان در اولین نطق خود کفتند: یک #ماشین_ظریف هستند که فقط در جادهای اسفالته حرکت میکند، #تانک یا بولدوزری نیستند که قدرتمندانه همه مانعها را در سر راه خود خرد و خمیر میکند و راههای بسته را قدرتمندانه میشکافد و میگشاید و راه بندان های مصنوعی و طبیعی را از بین میبرد. #امام_خمینی_نیستند ، مهندس بازرگانند. خود ایشان این را گفت و میدانست.
امام هم لااقل امروز اینرا میداند، لذا در آن روزهای اول، امام خطاب به دولت گفتند: #ضعیفید_آقا !!!
و این یک واقعیت بود اما امام هم هرگز نخواستند بیشتر از آنچه که ضعیف است دولت را ضعیف بکنند و این یک واقعیت است که این دولت یک #دولت_ایده_آل_امام نیست: آن مرد نستوه انقلابی بی رودربایستی مستقل، قاطع که مثل قیچی پولاد میبرد و مثل پتک بر سر دشمن فرود میآید. سخنرانی امروز امام (منظور ۱۵ خرداد ۵۸ در فیضیه قم هست) را هرکس نشنیده واقعا برود پیدا کند بشنود، این مرد با این روش و منش نمیتواند دولت کنونی را بطور کامل دولت ایده آل خود بداند، این حقیقت روشنی است. این نظر امام. نظر بنده هم در ضمن معلوم شد.
و اما اینکه تکلیف ما در مقابل این دولت چیست؟ این یک مسئله اساسی و حساس است. تکلیف ما در درجه اول این است که: به مشکلات و دردسرهای بیشمار این دولت توجه کنیم، توطئه ها و کارشکنی های روز افزون دشمنان چپ و راست را که هر طرف دولت را محاصره کرده است ببینیم و #منصفانه و #واقع_بینانه قضاوت کنیم و توقعات خود را با امکانات و مقدورات دولت تطبیق دهیم.
دیگر آنکه صادقانه و دلسوزانه مراقبت بکنیم که اگر دولت ضعیف است، ضعیف تر نشود. زیرا به هر حال دولت ماست دولت ملت ایران است، به دلیل اینکه منصوب امام است. زیرا اصیل و ملی و غیر وابسته است، به دلیل اینکه دارند با آن مخالفت می کنند. این برادران فلسطینی ما حرف خوبی زدند، گفتند اگر اینهمه مخالفت با این دولت نمی شد ما در صحت انقلاب شما و اصالتش شک می کردیم. اما این مخالفت ها موجب شد که یقین کنیم که انقلاب شما واقعا اصیل است. و به هیچ جا و هیچ قدرت خارجی وابسته نیست چون همه دارند آن را می کوبند پس به دلیل آنکه اصیل و مستقل است، باید مراقبتش کرد، مراعاتش کرد، اشکالات و دشواری های بیشتری برایش به وجود نیاورد خودش به قدر کافی دردسر دارد، آن را زیادتر نکرد. باید به آن کمک کرد و منتظر بود که هر چه زودتر ان شاءالله وظایفش را انجام دهد [پاورقی: منظور وظایفی است که در فرمان امام برای دولت موقت تعیین شده بود رفراندوم، تدوین و تصویب قانون اساسی، انتخابات مجلس شورای ملی، انتخابات ریاست جمهوری.] و با هم روبوسی کنیم و خداحافظی بکنیم تا دولت مستقر ثابت که ان شاءالله یک دولت انقلابی باشد سر کار بیاید.
متن کامل در
https://sahebnews.ir/165919/%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D9%81%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85.htm
پ.ن؛ سخنان ارزشمند آیت الله سیدعلی خامنه ای است که در خردادماه سال 1358 در جمع جوانان با بصیرت حزب جمهوری اسلامی اهواز ایراد شده است و حاوی نکات ارزشمندی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.