🔶تفاوت وحدت وجود با وحدت شهود
بیان شد که وحدت وجود در عرفان اسلامی یعنی در عالم یک وجود و یک موجود حقیقی است (خداوند). بقیه، وجودنما، موجودات مجازی، آیات و جلوه های آن وجود حقیقی هستند. (مخلوقات)
اما وحدت شهود یعنی عارف یک وجود می بیند. حالا وجود دیگری هست یا نیست، کاری با آن ندارد، وجودات و موجودات دیگر را نمی بیند.
توضیح بیشتر اینکه؛ گاهی انسان به عللی، فقط یك شیء مهم را می بیند و از دیدن اشیای دیگر كه حقیقتا موجودند، غافل است؛ در این گونه از موارد باید گفت غیر از یك شیء را ندید، نه آنكه غیر از یك شیء چیز دیگری نیست، و می توان گفت نیافتن و ندیدن دلیل بر نبودن نیست. (دقت شود)
از این رو، گاهی عارف واصل، غیر از وجود واحد واجب چیزی را نمی یابد و نمی بیند. در این گونه از موارد، باید گفت: عارف غیر از یك وجود (وجود خداوند) چیزی را ندید كه این همان وحدت شهود است نه وحدت وجود.
🔸با این توضیحات:
1. مرتبه وحدت شهود، پایینتر از وحدت وجود است. چون وحدت شهود در اثر نقصی كه دارد، اوج عرفان كه همان وحدت وجود است، نخواهد بود.
2. از وحدت شهود، بالاتر، وحدت وجود است که عارف می یابد كه هیچ چیزی غیر از خداوند سهمی از وجود حقیقی ندارد و هر چه جز او است، نمود و آیت اوست.
3. البته اگر عارفی مرادش از وحدت شهود، همان محتوای وحدت وجود باشد و تنها لفظ و عبارت، متفاوت باشد، سخنش در حد وحدت وجود، مقبول است. چون برخی از عرفا، وحدت شهود گفته اند و مرادشان، محتوای وحدت وجود بوده است و چنانکه در شماره پیشین گفتیم مهم حقیقت است نه عبارت.
4. بهترین، دقیقترین و صحیحترین تفسیر از توحید اسلامی و توحید قرآن و عترت، همان وحدت شخصی وجود در عرفان اسلامی است. لذا خیلی از بزرگان علما که با ادبیات و اصطلاحات عرفان اسلامی آشنا نیستند اما توحید اسلامی را خوب فهم کرده اند، ناخودآگاه معتقد به محتوای وحدت وجودند گرچه خودشان هم نمی دانند و گرچه خودشان در ظاهر مخالف وحدت وجودند ! (دقت کنید)
💢کانال سخن عرفان.
🆔 @sokhanerfan
🔸 مبارزه با استکبار
هيچ كس به اندازه ی حضرت امام راحل (قدس سره) خطر استكبار را درك نكرد. او كفر را محكوم می كرد، ولی می فرمود: اگر «كافر» از مرز كفرش نگذرد، می توان با او زندگی مسالمت آميز داشت؛ چون كافر به خود ستم می كند، امّا «مستكبر» را هرگز نمی توان تحمّل كرد. قرآن كريم در باب استكبار زدايی می فرمايد: با سران كفر بجنگيد: امّا نه چون آنها كافرند، بلكه چون قدرتهای استكباری تابع احترام قطعنامه ها، سوگندنامه ها، قراردادها و پيمانها نيستند.
📚آیت الله العظمی جوادی آملی، بنیان مرصوص، ص275
🆔 @sokhanerfan
🌺 نصایح استاد، علامه حسن زاده آملی
حرف اين و آن را مزن،
دم فروبند و تماشا كن.
بنگر و عبرت بگير.
به فكر خود باش.
دست توسّل به دامن خاتم اوصياء و اولياء امام زمان مهدى موعود حجة بن الحسن العسكرى عليهما السّلام دراز كن كه گردنه هاى سهمگين و هولناك در پيش دارى و آن بزرگوار امير كاروان است.
از افراط و تفريط بپرهيز.
💢کانال سخن عرفان.
🆔 @sokhanerfan
سخن عرفان
🌸 تفسیر آیت الکرسی 🔹تفسیر فلسفی آیت الکرسی، نوشته فخر الدین محمد استرآبادی (استاد میرداماد) با تصحی
🔹 مقدمه بر کتاب تفسیر #آیت_الکرسی
بسم الله الرحمن الرحیم
آيه 255 سوره دوم قرآن کریم از صدر اسلام به «آيت الكرسى» مشهور است؛ «اللّهُ لاَ إِلـهَ إِلاّ هُوالحَىُّ القَيّومُ لاَتَأخُذهُ سِنةٌ و لاَ نَومٌ لَهُ مَا فِىالسّمـوتِ ومَافِىالأَرضِ مَن ذَا الَّذِى يَشفَعُ عِندَهُ إِلاّ بِإذنِهِ يَعلَمُ مَا بَينَ أَيدِيهِم و مَا خَلفَهُم و لاَ يُحِيطُونَ بِشىء مِن عِلمهِ إِلاّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرسِيُّهُ السَمـوتِ والأَرضَ وَ لايــوُدهُ حِفظُهمَا و هُوالعَلىُّ العَظيمُ»
در فضيلت اين آيه، روایات زیادی وارد شده است. از جمله: تفسير عياشى از امام صادق علیه السلام روايت آورده كه فرمود: ابوذر به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض كرد: يا رسول اللَّه، مهمترين و پر فضيلت ترين آيه اى كه بر تو نازل شده كدام است؟ فرمود: آيت الكرسى. (عیاشی، ج 1 ص 137)
درباره آثار و بركات اين آيه در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده: هركس يك بار آيت الكرسى را بخواند، خداوند هزار امر ناخوشايند را از او در دنيا برمىگرداند كه كمترين آن، فقر است و هزار امر ناخوشايند را در آخرت از او بر مىگرداند كه كمترين آن، عذاب قبر است؛ و من از اين آيه، براى صعود به درجات بالاتر كمك مىگيرم. (عيّاشى، ج1، ص 136)
اهمیت و فضیلت آيت الكرسى در ترسيم توحید خالص و رابطه خداوند با مخلوقات است. اگر توحید و رابطه حق و خلق، به درستی روشن شود، انسان، راه سعادت را می یابد و رشد حقیقی می کند.
انسان با توحيد، به بالاترين مرتبه كمال مى رسد و درجات موحّدان در قرب و بعد، كمال و نقص، فضيلت و رذيلت به تفاوت مراتب توحيد است و مدار سعادت و شقاوت انسان، توحيد و شرك است.
ترتيب مراتب توحيد را مى توان از آيت الکرسی به دست آورد؛ «اللّه» به توحيد ذات و «لا اِلـهَ اِلا ّهو» به توحيد صفات و «الحَىُّ القَيُّوم» به توحيد افعال اشاره دارد. توحيد عبادى يا عملى نیز لازمه توحيد ذات، صفات و افعال است و هركس ادراک کند كه جز خداوند متعال، موجودى كه واجب الوجود بالذات و متصف به اوصاف كمال ذاتى و فعلى باشد، در دايره وجود نيست و هرچه جز اوست در همه جهات، ممكن و محتاج و فقیر است، به گونه فطرى، اطاعت و عبادت را مختص او خواهد دانست و كسى جز ذات پاك او را لايق اطاعت و عبادت نخواهد دانست.
از این رو، دانشمندان اسلامی اهتمام ویژه ای در شرح و تفسیر آيت الکرسی داشته اند و تلاش کرده اند تألیفات مستقلی در این باره ارائه نمایند.
از جمله این تلاش های ارزنده، تفسیر فخر الدین محمد بن حسین حسینی استرآبادی (رضوان الله علیه) (984 ق) است که به همت فاضل گرامی و محقق ارجمند، حجت الاسلام و المسلمین آقای رضا جلالی لیقوان (زید عزه) تصحیح شده است. همچنین ایشان مقدمه و تعلیقات سودمندی بر اثر مذکور افزوده اند.
خداوند متعال را بابت احیای این اثر ارزشمند، شاکریم و از او مسئلت می کنیم اثر حاضر، مقبول درگاهش افتد و روح مؤلّف گرامی، شاد و خرسند گردد و درجاتش افزون شود و مصحح ارجمند، توفیق بیشتر یابد و این کتاب، مورد استفاده اهل علم و دانش قرار گیرد.
نهم بهمن ماه 1396
وحید واحدجوان
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
⭕️اختصاصي سخن عرفان(در ايتا)⭕️
💢کانال سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan
✔️✔️✔️
@sokhanerfan
✅آشنایی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از طریق صحیفه سجادیه
🔻امام زین العابدین علیه السلام در دعای دوم صحیفه سجادیه پیامبر اکرم را چنین معرفی می کند:
... بارالها، صلوات و درود فرست بر محمد كه امين وحى تو، و بزرگوارتر از تمام خلق تو، و بنده پسنديده در ميان بندگان تو است.
آن پيشواى رحمت، و قافله سالار خوبى، و كليد بركت (است)
چنان كه او جان خويش را براى اجراى فرمان تو به زحمت انداخت
و در راه تو بدنش را هدف ناراحتى قرار داد
@sokhanerfan
و در دعوت به سوى تو با نزديكانش درافتاد
و براى خشنودى تو با قبيله خود جنگيد
و در راه احياء دينت رشته خويشاوندى خود را گسيخت
و نزديكترين بستگان خود را به علّت انكار حق از خويش دور كرد
و دورترين مردم را به خاطر قبول دين تو به خود نزديك فرمود
@sokhanerfan
و به خاطر تو با دورترين مردم دوستى كرد و با نزديكترين آنان دشمنى نمود
و جانش را در رساندن پيام تو خسته كرد و به جهت فراخواندن مردم به آئين تو به زحمت افكند
و به نصيحت نمودن پذيرندگان دعوتت مشغول ساخت، تا آنجا كه به ديار غربت و محل دور از اهل و عشيره و مركز سكونت و نشو و نما و تولّد و آرامگاه جانش هجرت نمود
@sokhanerfan
خواست او اين بود كه دين تو را عزيز كند، و بر عليه كافران يارى جويد، تا جايى كه هر چه درباره دشمنانت اراده كرده بود با پايدارى به دست آورد، و آنچه در مورد عاشقانت تدبير نموده بود انجام گرفت.
پس در حالى كه از تو كمك مى خواست، و در ضعف خود از تو نيرو مى گرفت به جنگ كافران برخاست
و تا پايان برنامه در پايگاه ديارشان مبارزه نمود
و در ميان قرارگاهشان بر آنان هجوم برد، تا فرمانت آشكار، و كلمه ات برترى يافت گرچه مشركان را خوشايند نبود.
@sokhanerfan
بارالها، مرتبه او رابه سبب زحماتى كه در راه تو كشيد به بالاترين درجات بهشت بالا بر، تا اندازه اى كه هيچ كس در هيچ مقام و منزلت با او يكسان نباشد، و در هيچ مرتبه با حضرتش برابر نگردد
و در آستانت هيچ ملك مقرب و پيامبر مرسل با او برابرى نكند، و قبول شفاعتش را در اهل بيت پاكيزه اش و مؤمنان از امّتش بيش از آنچه به او وعده فرموده اى به او اعلام فرما.
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🔹نگاه عرفا به پیامبر اکرم (ص)
🔹بینش برخی از مخالفان عرفان درباره عرفا
🔸عبارت مهم علامه حسن زاده آملی
@sokhanerfan
آیت الله استاد حسن رمضانی می فرمود:
درجه حساسيت علامه حسن زاده آملی با همه تخصص هاي فلسفي، عرفاني و علوم مربوطه اي كه دارند نسبت به وحي و تعالیم وحی بسیار بالاست و این را بيشتر براي افرادي عرض مي كنم كه گمان مي كنند كساني كه به طرف فلسفه و عرفان و تخصص هاي مربوطه رفتند ديگر مسائل مربوط به وحي و شرع و مكتب ولايت و نبوت و امامت و اين موارد در اينگونه افراد كمرنگ جلوه مي كند.
@sokhanerfan
علامه مي فرمود اگر ما فرض كنيم تمام بني نوع انسان بشوند فارابي، تمام بني نوع انسان بشوند بوعلي سینا، تمام بني نوع انسان بشوند ملاصدرا و ميرداماد و انيشتين و افلاطون و سقراط، و همه از نوابغ باشند. در اين فضا اگر پيامبر بيايد و مبعوث شود اين آيه باز صادق است كه «هو الذي بعث في الأميين رسولاً.»
همه هر چه هستند و هر كه هستند در برابر آن كسي كه وحي مي آورد امي و بي سواد هستند.
اين چه ارزيابي دقیق و حسّاس نسبت به وحی است که یک فيلسوف و يك عارف دارد؟!
@sokhanerfan
اتفاقاً حکیم و عارف بهتر این مقام را ادراک می کند چون حقایق برای چنین کسی روشن تر مي شود . حقايق را كه بر اساس حق و صدق بهدست ما رسيده است بهتر مي گيرند و بهتر مي فهمند.
@sokhanerfan
اصلاً اينگونه علوم براي تقويت هاضمه من و شما است. براي توسعه دين من و شما است. هر چه دين ما توسعه اش بيشتر شود و هاضمه ما قوي تر شود اين لقمه هاي وحياني را بهتر مي گيريم و بهتر هضم مي كنيم و بهتر مي فهميم.
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🔹صلوات (منسوب به) ابن عربی بر امام حسن مجتبی عليه السلام
صلوات اللّه و ملائکته و حملة عرشه و جميع خلقه من ارضه و سمائه علي الثاني مِن شروط لا اله الا اللّه، رَيحانة محمد رسول اللّه، رابع الخمسة العبائية، عارف اسرار عمائيه، موضع سرّ الرسول، حاوي کليات الاصول، حافظ الدين، و عيبة العلم، و معدن الفضائل، و باب السّلم، و کهف المعارف، و عين الشهود، روح المراتب و قلب الوجود، فهرس العلوم اللدني، لؤلؤ صدف انتَ منّي، النور اللامع من شجرة الأيمن، جامع الکمالين، أبي محمد ابن الحسن، عليه الصلوة السلام.
💢کانال سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan
سخن عرفان
✅ وعده بسیار مهم حضرت امام رضا علیه السلام به زائران ✅ 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🔻زیارت مختصر امام مهربان حضرت رضا علیهالسلام:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلَاةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ.
🆔 @sokhanerfan
🔶 کمل، خرق عادت نمی کنند!
از جناب استاد آية الله آقا شيخ محمد تقى آملى (رضوان الله عليه) پرسيده ام كه حضرت سليمان نبى (عليه السلام) چرا خودش عرش بلقيس را از سباى يمن به شام نياورد و از ديگران خواست تا عفريتى از جن، و آصف بن برخيا وزير حضرت سليمان، امتثال امر او كنند چنانكه خداوند سبحان در سوره نمل قرآن حكايت فرمود: قالَ يا أَيُّهَا الْمَلَؤُا أَيُّكُمْ يَأْتِينِي بِعَرْشِها قَبْلَ أَنْ يَأْتُونِي مُسْلِمِينَ. قالَ عِفْرِيتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِكَ وَ إِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمِينٌ. قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ ...
در جوابم فرمود:
اين گونه امور دون شأن حضرت سليمان (عليه السلام) بود، آن جناب كارهاى بزرگتر از مثل آن را كه از عهده ديگران خارج است بايد انجام دهد؛ چنان كه ما حاجتهاى بسيارى از امام هشتم، على بن موسى الرضا (عليه السلام) خواستهايم برآورده نشده است، و از حضرت عبد العظيم حسنى (عليه السلام) خواستهايم برآورده شده است.
علامه قيصرى در شرح فصّ سليمانى فصوص الحكم گويد:
خوارق العادات قلّ ما تصدر من الأقطاب و الخلفاء بل من وزرائهم و خلفائهم لقيامهم بالعبودية التامّة و اتصافهم بالفقر الكلّى فلا يتصرّفون لأنفسهم فى شيء (ط 1، چاپ سنگى، ص 359).
📕 علامه حسن زاده آملی، هزار و یک کلمه، کلمه 348
@sokhanerfan
✅ توفیق طاعت / زمینه گناه
🔻آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره:
رشته کارها در طاعت و معصیت به هم پیوسته است.
اگر در طاعت گام اول برداشته شود، به دنبال آن توفیق برداشتنِ گام بعدی طاعت به انسان دست می دهد
و اگر در معصیت باشد گام دوم هم زمینه معصیت خواهد بود.
🔹در محضر بهجت، ج۳، ص۱۴
💢سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan
🌺🌺🌺
♻️پاسخ به شبهات
✅روایاتی که علیه فلسفه و عرفان در کتاب حدیقة الشیعه وجود دارد!
حدیقةالشیعه, به محقق اردبیلی, نسبت داده شده است.
این اثر, از آن جا که علیه صوفی گرایی و فلسفه سخن گفته، حساسیتهای فراوان برانگیخته است.
روایاتی که در ردّ صوفی گرایی (عرفان اسلامی) و فلسفه در این اثر گرد آمده, در هیچ یک از منابع پیشین وجود ندارد و حدیقه منبع نخستین است و دیگر کتابها از آن گرفته اند.
شماری که مخالف صوفی گری بوده اند, تلاش ورزیده اند, ثابت کنند که حدیقة الشیعه, از آنِ محقق اردبیلی است.
آنچه ما را بر آن داشت که در این باره به کند و کاو بپردازیم, احادیث بی پایه و سستی است که در این اثر دیده می شود و با روش و شیوه ای که محقق اردبیلی در مجمع الفائدة و البرهان دارد, ساز نمی آید.
به نظر می رسد, بستگی چنین اثری به مقدس اردبیلی, نه تنها به بزرگی وی نمی افزاید, بلکه از بزرگی وی می کاهد.
در این اثر, مطالب بی پایه و به دور از خرد, بسیار دیده می شود و این, جای بسی درنگ دارد, از جمله:
* آزرده خاطر شدن حضرت علی(ع) از حضرت فاطمه(س) و روی خاک دراز کشیدن آن حضرت, سبب شده که کنیه ابوتراب بر وی نهند.
* افسانه جزیره خضراء پذیرفته می شود.
و…
به این اندیشه فرو می رویم که چگونه شخص تیزنگر و همه سویه بینی چون محقق اردبیلی, که به همه چیز به دقت می نگرد و در هر مسأله ای عالمانه به بررسی می پردازد و روایات شماری از رجال حدیث را که دیگران به آنها جامه عمل پوشانده اند, سست و بی پایه می داند, امّا خود در این وادی گرفتار آمده و حکایتها و روایتهای بی پایه را پذیرفته و نشر داده و به این هم بسنده نکرده به افسانه ها مهر قبول زده است؟
در این مقاله عالمانه، اثبات شده که این کتاب و روایات مربوطه در آن، به محقق اردبیلی ارتباطی ندارد و اعتباری ندارد.
متن کامل مقاله
👇👇👇👇👇
http://yon.ir/XDgD
🌸آغاز دروس استاد معظم، آیت الله حسن رمضانی
🔹 از تاریخ (97.8.20):
1⃣درس منتهی المدارک ساعت 7.15 (روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه) مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه .
2⃣درس شرح الاسماء (شرح دعای جوشن کبیر حاج ملاهادی سبزاوری)، ساعت 7.15 (روزهای سه شنبه و چهار شنبه)، مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه.
3⃣درس فصوص الحکم، یک ساعت به غروب، مجمع عالی حکمت اسلامی.
🆔 @sokhanerfan
✅ درباره کتابها، مقالات، سایتها و کانالهای مخالفان عرفان اسلامی
✳️دو نکته مهم و اساسی را به همه خوانندگان حق جو و حق طلب سفارش می کنیم:
1. بیان اشکالات موجود در آنها و توضیح نسبتهایی نادرستی که ایشان به بزرگان داده و برشمردن برداشت های ناصوابی که از عبارات آنها کرده و روشن ساختن تفسیر به رای هایی که کرده اند، مجال بیشتری نیاز دارد.
2. به همه خوانندگان توصیه می کنیم در جاهایی که ایشان از فلاسفه و عرفا مطالبی نقل قول می کنند و سپس نتیجه ای می گیرند؛ ابتدا به کتاب اصلی آن فیلسوف و یا عارف مراجعه کنند تا ببینند عبارت، درست نقل شده یا نه! به تعبیر دیگر آیا امانت گفتاری و نوشتاری مراعات شده است یا نه؟
و اگر صحیح و دقیق نقل شده باشد، سپس تامل کنند که آیا با توجه به متن اصلی، قبل و بعد متن، متون دیگر، دلایل و شواهد دیگر آیا برداشت و نتیجه ای که ایشان از آن متنی که نقل کرده، صحیح است یا نه!
اگر خودتان متخصص نیستید حتما از متخصص فن، این سوال را بپرسید و بدون طی این مراحل، تحث تاثیر انتقادات و ایرادات قرار نگیرید.
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
👇👇👇👇
✳️به عنوان نمونه:
✅استغفار ملاصدرا از مطالب اسفار
@sokhanerfan
آقای محمد رضا حکیمی گفته: «ملاصدرا اواخر عمر کتاب کوچکی دارد به نام «الحکمه العرشیه» که آن را پس از اسفار نوشته است. او در آن از اسفار نام برده و از این اثر فوق العاده و ستودنی خویش استغفار می کند و می گوید: خدایا در کتاب مطالبی است که به دین و سنت پیامبر ضرر می رساند. جمله او خبریه است نه شرطیه. نمی گوید اگر در کتاب مشکلی بود من استغفار می کنم، میگوید چنین چیزی هست و استغفار می کنم!!»
بعد از انتشار این مطلب در سایت فردا و دیگر سایت ها، هیچگونه تکذیبیه ای از جانب ایشان نسبت به آن صورت نگرفته و یا لااقل ما مشاهده نکرده ایم و تا وقتی که این مطلب رسما از جانب ایشان تکذیب نشود ما به آن استناد کرده و آن را نقد می کنیم.
@sokhanerfan
◀️ استاد رمضانی : حقیر به محض مشاهده این خبر، متعجب شده و در بهت فرو رفتم و با خود گفتم آخوند ملا صدرا و این سخن!
با توجه به شناختی که از ایشان و مکتب ایشان داشتم دیدم این مطلب اصلا به دهن و قلم آخوند نمی خورد. ولی با خود گفتم ما خیلی چیزها را نمی دانیم، شاید این مورد هم یکی از آن موارد باشد، لذا به این کتاب مراجعه کرده و از اول تا آخر آن، ورق به ورق پیش رفتم اما به عبارتی که گویای این مطلب باشد که آخوند از کتاب اسفار خود استغفار کرده چون در آن کتاب، مطالبی آورده که به دین و سنت پیامبر ضرر می رساند، آنهم بصورت خبریه باشد نه شرطیه، برنخوردم.
@sokhanerfan
فقط و فقط یک عبارت به چشمم خورد و نود و نه درصد احتمال می دهم که آن عبارت، ایجاب کرده که آقای حکیمی مطلب مزبور را به جناب آخوند نسبت دهد. - این یک درصد باقی را هم به خاطر اینکه نمی خواهم به کسی ظلم شود جای احتمال آن را باز می گذارم - آن عبارت این است:
«يقول هذا العبد الذليل إني أستعيذ بالله ربي الجليل في جميع أقوالي و أفعالي و معتقداتي و مصنفاتي من كل ما يقدح في صحة متابعة الشريعة التي أتانا بها سيد المرسلين و خاتم النبيين عليه و آله أفضل صلوات المصلين أو يشعر بوهن بالعزيمة و الدين أو ضعف في التمسك بحبل المتين لأني أعلم يقينا أنه لا يمكن لأحد أن يعبد الله كما هو أهله و مستحقه إلا بتوسط من له الاسم الأعظم و هو الإنسان الكامل المكمل خليفة الله بالخلافة الكبرى في عالمي الملك و الملكوت الأسفل و الأعلى و نشأتي الأخرى و الأولى»
@sokhanerfan
حاصل معنی آنکه: من به خداوند پناه می برم از اینکه در همه گفتارها، کردارها، پندارها و نوشتارهایم چیزی وجود داشته باشد که در صحت پیروی شریعت ختم المرسلین اشکال و ایرادی وارد کند یا حتی به صورت ضمنی بخواهد احکام قطعی الهی و در یک کلام دین خد را سست نموده و در تمسک به حبل المتین ( ولایت انسان کامل) ایجاد ضعف کند؛ چون به طور قطعی و یقینی می دانم: عبادت خداوند آن گونه که او سزاوار آن است برای احدی ممکن نیست مگر به واسطه صاحب اسم اعظم که همان انسان کامل مکمل و خلیفه الله در دو عالم ملک وملکوت و دو نشأه دنیا وآخرت است.
این سخن ملا صدرا - که درحقیقت معرفی شخصیت خود و زدودن هرگونه اتهام بی اعتنایی به دین و ولایت انسان کامل معصوم ازخود است - کجا و آن مطلب آقای حکیمی– که در حقیقت، توبه نامه و استغفار آخوند است از آنچه کرده و نوشته و تالیف کرده- کجا؟!
@sokhanerfan
نمی دانم چطور شده آقای حکیمی به سراغ این عبارت رفته که «استعیذ» را «استغفر» خوانده است یا در اثر ذهنیتی که نسبت به فلسفه و عرفان داشته و دارد اینگونه عبارتهای صریح و روشن را آن طور که خود می خواهد معنا کرده و منتشر می کند و به یک حکیم مسلمان و شیعه دوازده امامی - که چیزی جز درد دین، اسلام، اهل بیت، قرآن و روایات، در وجود او نیست- چنان نسبتی را داده و می گوید: ایشان از کتاب اسفار خود استغفار کرده و اقرار نموده که مطالبی که در آن آورده بر خلاف دین خداست!
⚠️ آقای حکیمی! حتی یک نویسنده متعهد معمولی هم این کار را نمی کند چه برسد به یک انسان حکیم با آن سابقه و ریاضت های شرعی و با آن تقدس و دیانت که یک عمر بیراهه برود و کج بنویسد و همه را سر کار بگذارد و بعد هم خودش برگردد و بگوید: ما اشتباه کردیم، اینها صحیح نیست و اصلاح هم نکند.
توصیه من به جناب آقای حکیمی این است که دوباره به عبارت آخوند مراجعه کنند و عبارت را آنطور که آخوند نوشته بفهمند نه آنطور که خود می خواهند.
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
✳️به عنوان نمونه دوم
✳️علامه حسن زاده، خانقاه را به زمان پیامبر منسوب دانسته !!
اشکال کننده ای نوشته: علامه حسن زاده، خانقاه و مرشد را به زمان پیامبر اسلام منتسب دانسته و از قول استاد خود چنین نوشته اید:
چه بسا نادانی بپندارد که در صدر اسلام و مجتهد و مقلد و علم اصول و علم نحو وجود نداشته و مدرسه و خانقاه و مرشد و حلقه ای در کار نبوده است ، پس به این افراد (و گفتارشان) نباید توجهی کنی، زیرا دشمنان علم در هر زمان زیاد بوده اند و در عصر ما بجهت غلبه کفار و نصاری بیشتر هم شده اند.
◀️پاسخ:
برای توضیح لازم است ابتدا عین عبارت آورده شود تا معلوم گردد که چه تحریفی در آن صورت گرفته است .
حضرت علامه به نقل از استاد خود در آسمان معرفت مرقوم فرموده اند:
«چه بسا نادانی بپندارد که در صدر اسلام، مجتهد و مقلد و علم اصول و علم نحو وجود نداشته و مردسه و خانقاه و مرشد و ذکر و حلقه ای در کار نبوده است، پس به این افراد (و گفتارشان) نباید توجه کنی، زیرا دشمنان علم در هر زمان زیاد بوده اند و در عصر ما – به جهت غلبه کفار و نصاری – بیشتر هم شده اند. اگر بنا باشد که هر چه در صدر اسلام وجود نداشته، اکنون حرام باشد، پس ساختن مدارس، آموختن نحو و صرف، حفظ اصطلاحات حدیث و نقل و روایت آنها و اجازه روایت – چنانکه میان اهل حدیث متداول است – نیز باید حرام باشد. [در صورتی که چنین نیست] گمان خود را نسبت به مردم و خداوند متعال نیکو گردان. و آخرین سفارش من ورع و تقوی است. خداوند ما و شما را در راه خشنودی خود موفق بدارد.»
هر کس مختصر بهره ای از دقت و بصیرت داشته باشد می فهمد که این عبارت نمی گوید که در صدر اسلام مدرسه و خانقاه و اصول و نحو و مجتهد و مقلد وجود داشته است تا اشکال کننده محترم خود را به زحمت بیاندازد و ادعا کند که از جهت تاریخی خانقاه در قرن های اول هجری وجود نداشته و مثلاً در قرن چهارم ساخته شده است و به علامه اعتراض کند: «حضرتعالی خانقاه و مرشد را به زمان پیامبر اسلام منتسب دانسته و از قول استاد خود چنین نوشته اید:»
بلکه عبارت در مقام بیان این امر است که نبودن چیزی در صدر اسلام دلیل بر باطل بودن آن نیست و نباید همچون اخباریه و ظاهریه پنداشت که چون اصول یا اجتهاد یا خانقاه در صدر اسلام نبوده پس بدعت است؛ چنانکه فرمود:
«اگر بنا باشد که هر چه در صدر اسلام وجود نداشته، اکنون حرام باشد، پس ساختن مدارس، آموختن نحو و صرف، حفظ اصطلاحات حدیث و نقل و روایت آنها و اجازه روایت – چنانکه میان اهل حدیث متداول است – نیز باید حرام باشد. [در صورتی که چنین نیست]»
پس اشکال مزبور فقط ناشی از اشتباه فهمیدن فرمایش علامه شعرانی است.
گذشته از آنکه خانقاه گر چه امروزه یکی از مراکز فعالیت های استعماری شده و ترویج آن خطا است ولی در جوهره خود مقابل مسجد نبوده و در عصر سید تاج الدین این معیه و فخر المحققین و شهید اول در عراق جریان تصوف شیعی و خانقاه های شیعی بسیار فعال بوده و بزرگان عالمان آن عصر رسماً مدیریت آن را به عهده گرفته و به افراد لایق خرقه عطا می کردند که می توانید جهت اطلاع به تاریخ مراجعه نمایید.
توهم مخالفت بزرگان شیعه با تصوف ناشی از ناآشنایی با تاریخ است و گرنه غالب بزرگان قرن هفتم تا یازدهم یا رسماً صوفی بوده اند و یا انتقادی از تصوف ننموده اند (البته تصوف در آن دوره به معنای عرفان امروزی بوده است. )
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
غزل 78.amr
3.18M
🔷 #شرح_دیوان_حافظ
#استاد_فاضلی
یکشنبه 20 آبان 97
🔹شرح غزل:
دیدی که یار جز سر جور و ستم نداشت
🆔 @sokhanerfan
🌺☘🌺
☘آشنایی با عارفان
🌺حیدر آقا معجزه تهرانی
استاد، آیت الله رمضانی درباره مرحوم «حیدر آقا معجزه تهرانی» مطلبی نقل کرده اند که برای آشنایی با شخصیت ایشان بسیار مفید است.
@sokhanerfan
استاد در کتاب عرفان علامه طباطبایی نقل کرده اند: «روزی حضرت آیت الله جوادی آملی از بنده خواستند تا حیدر آقا معجزه را بیشتر به ایشان معرفی کنم که در پاسخ گفتم:
خاطره ای را نقل می کنم که برای حضرتعالی از این خاطره خیلی از مسائل روشن می شود: خاطره این بود که حیدر آقا معجزه (ره) می فرمود: من با مرحوم آیت الله شاه آبادی (استاد امام خمینی) ارتباط داشتم و از ایشان استفاده می کردم و بهره می بردم.
آرزو داشتم یک سفر به مشهد مقدس داشته باشم که تا آن زمان، به علت مشکلات مالی و فقر، توفیق دست نداده بود. بر اثر عشق به حضرت رضا علیه السلام به میدان خراسان می رفتم که اتوبوس های مشهد مقدس از آنجا حرکت می کردند. به اتوبوس ها نگاه می کردم و گریه می کردم و گاهی گرد و غبار آنها را دست می کشیدم و به سر و صورت خود می مالیدم و تبرک می کردم. تا اینکه مقدمات تشرف ما به مشهد فراهم شد و یک نفر هزینه سفر ما را فراهم کرد.
خدمت آیت الله شاه آبادی رسیدم و با خوشحالی تمام عرض کردم آقا من می خواهم مشهد بروم. فرمایش و سفارشی دارید، بفرمایید.
@sokhanerfan
مرحوم آیت الله شاه آبادی فرموده بود: چون اولین بار است که با این عشق و علاقه به مشهد مشرف می شوید یقیناً برای حضرت رضا علیه السلام عزیزید. لذا هر چه می خواهی بخواه منتها مواظب باش «چیز» بخواهی نه «ناچیز»! (مثلا امور دنیوی نخواه).
حیدر آقا معجزه می گفت: به مشهد مشرف شدم و بالا سر حضرت رضا علیه السلام که رسیدم یاد فرمایش آقای شاه آبادی افتادم. به امام رضا عرض کردم آقا، آقای شاه آبادی فرمودند از شما چیزی بخواهم که ارزش داشته باشد. ناچیز نخواهم. آقا من می خواهم هر کتابی را که باز کردم بفهمم. این را از شما می خواهم.
@sokhanerfan
سپس زیارت را شروع کردم و نماز زیارت را خوانده بودم و سر به سجده بودم که حالت خاصی به من دست داد؛ دیدم آقا تشریف می آورند به طرف من و دو نفر خادم هم حضرت را همراهی می کنند.
جلو آمدند و آن دو خادم یک ظرف بزرگ پاتیل را آوردند و گذاشتند کنار من که صدایش مرا متوجه به خود کرد. نگاه کردم دیدم داخلش پر از کره است. از طرفی هم حضرت ایستادند و مرا نگاه میکنند. من هم اصلا نمی توانستم حرف بزنم.
حضرت دستشان را به جیب کردند و مقداری اسکناس در آوردند و شروع به ورق زدن کردند. وسط آنها یک اسکناس مچاله شده و کهنه یک تومانی در آوردند و به من دادند و رفتند. من هم همانطور مانده بودم که این چه بود و چی شد و ... که از این حالت به حالت طبیعی برگشتم.
سفر ما به انجام رسید و برگشتیم تهران و خدمت آیت الله شاه آبادی رسیدم و واقعه را خدمت ایشان عرض کردم.
آیت الله شاه آبادی فرمود: آن پول یک تومانی مچاله شده، حظّ تو از علم رسمی است. از علم رسمی قیل و قال، بهره ات همان اندازه است. و اما آن کره که داخل ظرف بود لبّ علم است. لبّ علم توحید را به تو دادند».
آیت الله رمضانی می فرمود: مسائل علمی عمیق توحیدی را که از ایشان می پرسیدیم چنان عالمانه حل می کرد و توضیح می داد که تعجب می کردیم.
💢کانال سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 السَلامُ عَلَیکَ یا حَسَنَ بنَ عَلِیٍ اَیُّهَا الزَّکِیُّ العَسکَرِیُّ 🏴
◼️گزیده ای از سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
@sokhanerfan
🍀 ارزیابی روایتی منسوب به امام حسن عسکری (ع) درباره فلسفه و عرفان :
🔹 در برخی از کتب به #امام_عسکری علیه السلام نسبت داده اند که به ابوهاشم جعفری فرمود: ای اباهاشم! زمانی فرا می رسد که... علمای آن زمان بدترین جنبندگان روی زمین اند؛ از آن جهت که به #فلسفه و #تصوف گرایش دارند. (علمائهم شرار خلق الله علی وجه الارض لانهم یمیلون الی الفلسفه و التصوف) به خدا سوگند که آنان جزو سرکشان و گمراهان اند. به دوستی دشمنان ما اصرار می ورزند و شیعیان و دوستان ما را گمراه می کنند. اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می آورند. اینان رهزنان مؤمنان و دعوتگران به مذهب بی دینان اند.... (اردبیلی، حدیقه الشیعه 785)
🔷 بررسی سندی:
اولین کتابی که این روایت را نقل می کند #حدیقة_الشیعة است. دیگران از او نقل کرده اند.
بارها عرض شده که کتاب حدیقة الشیعه، سال ها پس از #مقدس_اردبیلی تنظیم شده و با توجه به نگارش کتاب کاشف الحق، در سال 1058 در هند و مبارزه جدی با صوفیه در 1060 به بعد توسط برخی علما، نتیجه می گیریم که این کتاب در فاصله سال های 1070 تا 1090 تنظیم و جعل شده و با تکثیر نسخه، به نام محقق اردبیلی شهرت یافته است. پس #حدیقه_الشیعه کتاب معتبری نیست.
به فرض اگر حدیقه، معتبر باشد و مجعول نباشد، عرض می شود حدیقة الشیعة این روایت را به سید مرتضی بن داعی رازی نسبت می دهد و از او به شیخ مفید و از او به احمد بنمحمد بنحسن بنولید و از او به پدرش (محمد بنالحسن) و از او به سعد بنعبدالله و از او به محمد بنعبدالله و در نهایت به محمد بنعبدالجبار میرساند.
از محمد بنعبدالله و از طريق محمد بنعبدالجبار تنها یک روایت در منابع ما ثبت شده است که مربوط به زکات فطره میشود. (شیخ صدوق، بيتا: 2/398). این بدین معنا است که محمد بنعبدالله هیچ روایتی از محمد بنعبدالجبار جز همین يك روایت نقل نکرده است.
درباره افراد سلسله این روایت باید گفت در بین راویان آن محمد بنعبدالله (مسمعی) قرار دارد كه مجهول است و ابن ولید وی را تضعیف کرده است (خويى، 1410: 16/259)
نتیجه این که سند این روایت، معتبر نیست و به احتمال قوی، جعلی است.
🔷 بررسی دلالی:
به فرض که سند، درست باشد (که نیست) این روایت ناظر به فلسفه های دروغین و غیر الهی و تصوف های انحرافی و عرفان های کاذب است؛ نه فلسفه و عرفان اسلامی که از متن دین و قرآن، استفاده می کند و ترازوی خود را برهان و قرآن می داند و علمای بزرگی مثل #صدرالمتألهین شیرازی، #امام_خمینی، #علامه_طباطبایی، #علامه_حسن_زاده_آملی و #آیت_الله_جوادی_آملی پرچمدار آن هستند.
🔹 #خواجه_طوسی در عصر مغولان، #شیخ_بهايی و #میرداماد در عصر صفویه و #امام_خمینی در عصر حاضر نمونه های کاملی از علما هستند که به منصب های عالی دست یافته اند؛ اما کسی اوصاف گفته شده در روایت را (مانند اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می آورند.) در آنان نه تنها سراغ ندارد که تصور آن را هم به خود راه نمی دهد.
🔶 قاعده:
نقل روایت، خیلی مهم نیست، فهم و درایت روایت، خیلی مهم است. همچنانکه حفظ کردن ظاهر قرآن، خیلی مهم نیست، فهم درست قرآن و عمل به آن خیلی مهم است.
اگر قرار بر نقل روایت باشد که برای تحریف قرآن هم روایت داریم اما آیا آن روایات را بررسی سندی و دلالی نمی کنیم؟
⭕️استاد وحيد واحدجوان⭕️
❌اختصاصي❌
💢کانال سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan
🌼 نصایح استاد، علامه حسن زاده آملی
ذكر شريف «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» معروف به ذكر يونسى است كه حضرت ذو النون يونس عليه السّلام به اين ذكر از غم نجات يافت، و هر مؤمنى به ذكر آن از غم نجات مى يابد.
امام صادق عليه السّلام فرمود: در شگفتم از كسى كه اندوهى به او دست دهد و غمى به او روى آرد و به اين كريمه (ذكر شريف يونسى) پناه نبرد.
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🌺 آیتالله بهجت قدسسره:
بدهکاریهای خود را به خدا ادا نمیکنیم، میخواهیم طلبکاریهای خود را از خدا وصول کنیم، اینکه نمیشود!
🔹در محضر بهجت، ج۱، ص۱۹۲
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🌱🌱🌱🌱
🌿🌿🌿
🍀🍀
🌺
✅ برنامه تكامل روحي انسان در بخش عمل
✳️چگونه آغاز کنیم ؟ از کجا آغاز کنیم ؟
انسان ها معمولاً محكوم طبيعت و غريزه ي خويش اند و كارهای خود را بر اساس كشش هاي طبيعي و غريزي انجام مي دهند.
شخص سالك كه مي خواهد به كمال انساني خويش نايل آيد ، نخستين كاري كه بايد بدان تن دهد اين است كه خود را از اين محكوميت نجات بخشد و به اقتضاي «قل الله ثم ذرهم في خوضهم يلعبون» (انعام 91) پشت به همه و رو به دوست، ديگران را به طبيعتشان تنها گذارده و دست طبيعت خود را از حكومت و سلطنت بر عقل وساير قوا كوتاه كند و خواسته هاي او را تحت كنترل شرع و عقل در آورد.
إنسان سالك ، جهت تحقق بخشيدن به امر ياد شده مي بايست برخي از كارها را كه به آنها ميل دارد ترك كرده و بر انجام برخي از كارها كه از آنها كراهت دارد اصرار ورزد.
البته بايد تأكيد كرد آنچه در اين ميان از اهمّيّت فوق العاده اي برخودار است ترك أمور مزاحم و دست كشيدن از أعمال منافي كمال است.
رسول خدا ( صلي الله عليه و آله و سلّم ) خطاب به ابوذر ( عليه الرحمة ) فرمود : «يا اباذر كن بالتقوى أشدّ اهتماما منك بالعمل» (بحار الأنوار ج 74 ، ص 86) اي اباذر! بايد كوششي كه در مراعات تقوا إعمال مي كني از كوششي كه در انجام ساير أعمال به خرج مي دهي بيشتر باشد.
نيز امير المؤمنين علي بن ابيطالب ( عليه اسلام ) فرمايد : «اجتناب السيئات أولي من اكتساب الحسنات» (غرر الحكم و درر الكلم ، حرف الف) ، دوري از بدي ها بر كسب خوبي ها مقدم است.
شخص سالك، بدون مراعات تقوا و پرهيز از كارهاي منفي روي معرفت و سعادت را نخواهد ديد، هر چند پر مشقّت ترين و مشكل ترين اعمال را انجام دهد.
از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلّم ) روايت شده كه آن جناب فرمودند : «إنّكم لو صلّيتم حتّي تكونوا كالحنايا و صمتم حتّي تكونوا كالأوتار ما ينفعكم ذلك إلّا بورع» (بحار الأنوار ، ج 74 ، ص 78 )
به درستي كه اگر از كثرت نمازگزاردن همچون كمان خميده و در اثر روزه داشتن چون زه كمان باريك گرديد آن نمازها و اين روزه ها به حالتان مفيد نخواهند بود جز آنكه تقوا پيشه سازيد و از محرّمات و بدي ها دوري كنيد.
بنابراين در بُعد عمل، تقوا و پرهيز از ناپاكي ها ، دوري و اجتناب از بدي ها بر هر عملي مقدّم است و انسان سالك بيش از آن كه در انجام خوبي ها مي كوشد بايد بر دوري از بدي ها اهتمام ورزد.
پس از آنكه سالك بر ترك محرمات و مكروهات همّت گماشت و با جدّيت تمام وجود خويش را از رذايل أخلاقي تخليه كرد و با به كار بستن شرعيّات و به جا آوردن واجبات و مستحبّات ظاهر و باطن خود را جلا بخشيد كم كم شجره طوباي وجودش به بار نشسته و به كمالات و فضايل انساني متحلّي مي شود.
🔹 استاد، آیت الله حسن رمضانی
💢کانال سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan
🌸 رفع مشکل اشتغال و ازدواج
سوال: چند سال است که در کارهایم دچار مشکل میشوم که راهها به رویم بسته میشود، از جمله در زمینه اشتغال و ازدواج، و هرچه از خدا طلب یاری میکنم، راه مساعدی گشوده نمیشود؟
پاسخ: بسمهتعالی، زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «أستغفرالله»، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیۀ ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید. و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه ندادهاید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفتهاید. واللهالعالم.
🔹حضرت آیت الله بهجت (ره)
📚 بهسوی محبوب، ص۸۳
@sokhanerfan