eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.1هزار دنبال‌کننده
174 عکس
74 ویدیو
1 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه انفال ✍ شان نزول سوره مبارکه انفال جنگ بدر است؛ جنگی که قرآن می فرماید؛ "وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ ٱللَّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنتُمْ أَذِلَّةٌ" (آل عمران؛ ۱۲۳) و در این سوره به تفصیل به کیفیت مومنین در نظامی یا همان جهاد اصغر با کفار و مشرکین می پردازد. اصطیاد قواعد این نصرت می تواند در و فرهنگی که جهاد کبیر است، مورد استفاده قرار گیرد؛ "فَلاَ تُطِعِ ٱلْكَٰفِرِينَ وَ جَٰهِدْهُم بِهِۦ جِهَادًا كَبِيرًا" (فرقان؛ ۵۲)
🔸 این سوره در مقام بیان ویژگی مومنین حقیقی و کیفیت ایشان است. در آیات ابتدایی سوره پس از بیان پنج ویژگی مومنان حقیقی؛ ۱.خشوع قلبی در هنگام ذکر خدا ۲.ازدیاد ایمان در هنگام تلاوت آیات الهی ۳.توکل بر پروردگار ۴.به پا داشتن نماز ۵.انفاق در راه خدا می فرماید؛ "أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُؤْمِنُونَ حَقًّا" (انفال؛ ۴) و در ادامه دو ویژگی سستی در هجرت و جهاد را نشانه ضعف ایمان برخی مومنین بیان می کند که گویی این دو ویژگی در سختی ناشی از ضعف در تمرین و تحقق پنج ویژگی قبلی است. 🔸 چنانچه خواهیم گفت، قوت ناشی از قوت ایمان افراد آن است. لذا یکی دیگر از برای تشکیلات ایمانی احصای ویژگی های مومنین در قرآن و برنامه ریزی تربیتی و تشکیلاتی برای از طریق آن ویژگی ها است. خطاب های "یا ایها الذین آمنوا" در این سوره برای جبران ضعف ایمان مومنین در ابتلای جهاد است. از جمله اینکه می فرماید؛ ▫️"ای کسانی که ایمان آورده اید، در جنگ پشت به کفار نکنید و فرار نکنید." (انفال؛ ۱۵) ▫️"از خداوند و پیامبر (ص) اطاعت کنید و از فرمان پیامبر (ص) رویگردان نشوید." (انفال؛ ۲۰) ▫️"دعوت خدا و رسول را که برای حیات طیبه شماست بشنوید و از فتنه ای که پیش روی شماست و دامنگیر همه است، بر حذر باشید." (انفال؛ ۲۴و۲۵) ▫️"به خداوند و رسول و اماناتی که نزد شماست خیانت نکنید و بدانید اموال و اولاد شما امانت الهی و محل ابتلای شماست." (انفال؛ ۲۶و ۲۷) ▫️"اگر با تقوا باشید در ابتلایات خداوند به شما قدرت تشخیص می دهد و خطاهای شما را می بخشد." (انفال؛ ۲۹) ▫️"اگر در جهاد با گروهی از دشمنان برخورد کردید ثابت قدم بوده و ذکر کثیر خداوند را داشته باشید تا پیروز شوید." (انفال؛ ۴۵) و... 🔸 گویی بیشتر این خطاب های "یا ایها الذین آمنوا" و اوامری که در همان آیات یا آیات معطوف به آن آمده، دستوراتی است برای جبران ضعف ایمانی مومنین که قبل از جهاد باید تمهید می شد و نشده بود! چرا که میزان نصرت الهی به میزان ایمان و در نتیجه میزان تالیف قلوب و تشکیلات ایمانی بستگی دارد ؛ "هُوَ ٱلَّذِیٓ أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِۦ وَ بِٱلْمُؤْمِنِينَ وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْۚ" (انفال؛ ۶۲و۶۳) و اینکه خداوند برای نصرت پیامبر (ص) بعنوان امام تشکیلات و مومنین تابع او بعنوان امت او کافی است؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِیُّ حَسْبُكَ ٱللَّهُ وَ مَنِ ٱتَّبَعَكَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ." (۶۴) 🔸 در پایان تصریح می کند که تشکیلات صبور ایمانی در جهاد با کفار و مشرکین با نصرت الهی توانی مضاعف خواهد داشت. اگر از مومنین قوی الایمان باشند و آنها به تایید و آنها را ده برابر خواهد کرد؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِیُّ حَرِّضِ ٱلْمُؤْمِنِينَ عَلَی ٱلْقِتَالِۚ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَٰبِرُونَ يَغْلِبُوا۟ مِا۟ئَتَيْنِۚ وَ إِن يَكُن مِّنكُم مِّا۟ئَةٌ يَغْلِبُوٓا۟ أَلْفًا مِّنَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَفْقَهُونَ" (انفال؛ ۶۵). 🔸 و اگر از کسانی باشند که قبل از جهاد ایمان خود را تقویت نکرده اند، در صورت توجه به خطاب های الهی ذکر شده به هر حال به اندازه ایمان و وحدت ایمانی شان نصرت شده و توان و آنها دو برابر خواهد شد؛ "ٱلْـَٰٔنَ خَفَّفَ ٱللَّهُ عَنكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًاۚ فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّا۟ئَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا۟ مِا۟ئَتَيْنِۚ وَ إِن يَكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوٓا۟ أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ ٱللَّهِۗ وَ ٱللَّهُ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ" (انفال؛ ۶۶) 🔸 این بیان اختصاصی جهاد اصغر نبوده و قواعد و خطاب های آن قابل تسری به و و که از مصادیق هستند نیز می شود و لذا سوره مبارکه انفال برای امروز حرف ها دارد! بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : منازل استعاذه و تسمیه 🔸 یکی از آداب مهم تلاوت قرآن کریم شروع با استعاذه به حضرت حق و سپس تسمیه (گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم") است. این‌دو به مانند دو هستند که ورود به منزل تسمیه، مستلزم عبور از منزل استعاذه است. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه توبه ✍ اگر در سوره انفال خطاب به پیامبر (ص) فرمود؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِیُّ حَسْبُكَ ٱللَّهُ وَ مَنِ ٱتَّبَعَكَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِیُّ حَرِّضِ ٱلْمُؤْمِنِينَ عَلَی ٱلْقِتَالِ" (انفال ۶۴و۶۵) در این سوره می فرماید؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِیُّ جَٰهِدِ ٱلْكُفَّارَ وَ ٱلْمُنَٰفِقِينَ وَ ٱغْلُظْ عَلَيْهِمْ" (توبه؛ ۷۳)
🔸 در سوره انفال می فرماید؛ "إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ هَاجَرُوا۟ وَ جَاهَدُوا۟ بِأَمْوَٰلِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ وَ ٱلَّذِينَ ءَاوَوا۟ وَّ نَصَرُوٓا۟ أُوْلَٰٓئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍۚ وَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ لَمْ يُهَاجِرُوا۟ مَا لَكُم مِّن وَلَايَتِهِم مِّن شَیْءٍ حَتَّیٰ يُهَاجِرُوا۟ۚ" (انفال؛ ۷۲) در واقع و را نشانه تحقق ایمان بر اساس پنج شرط اصلی ایمان (انفال؛ ۲-۴) می داند و می فرماید اگر کسی هجرت و جهاد نداشت از مومنین جداست و ولایت ایشان را ندارد ، ولی به ایشان فرصت می دهد که هجرت کنند، و بعد می فرماید: "کسانی که ایمان آوردند و هجرت و جهاد کردند و کسانی که به آنها پناه دادند و آنها را یاری کردند همان مومنین حقیقی اند" که در ابتدای سوره، پنج ویژگی اصلی برای آنها اشاره شد و بعد می فرماید اینها ارحام ایمانی همدیگر هستند و نسبت به هم ولایت و پیوستگی دارند؛ "وَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ هَاجَرُوا۟ وَ جَاهَدُوا۟ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ وَ ٱلَّذِينَ ءَاوَوا۟ وَّ نَصَرُوٓا۟ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُؤْمِنُونَ حَقًّاۚ لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ وَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مِنۢ بَعْدُ وَ هَاجَرُوا۟ وَ جَاهَدُوا۟ مَعَكُمْ فَأُوْلَٰٓئِكَ مِنكُمْۚ وَ أُوْلُوا۟ ٱلْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَیٰ بِبَعْضٍ فِی كِتَابِ ٱللّه" (انفال؛ ۷۴و۷۵) 🔸 در سوره توبه می فرماید منافقین از یکدیگر هستند و ویژگی آنها امر به منکر و نهی از معروف است؛ "ٱلْمُنَافِقُونَ وَ ٱلْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّنۢ بَعْضٍۚ يَأْمُرُونَ بِٱلْمُنكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْۚ نَسُوا۟ ٱللَّهَ فَنَسِيَهُمْۗ إِنَّ ٱلْمُنَافِقِينَ هُمُ ٱلْفَاسِقُونَ" (توبه؛ ۶۷) سپس آنها را به کفار ملحق می کند و خلود در عذاب و لعنت الهی را شامل ایشان به تبع کفار می داند (توبه؛ ۶۸) و در مقام قیاس متقابل مومنین را به هم پیوسته و یک معرفی می کند که بر اساس بحثی که در سوره آل عمران گذشت، در سایه و و می کنند؛ "وَ ٱلْمُؤْمِنُونَ وَ ٱلْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍۚ يَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَ يُؤْتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَ يُطِيعُونَ ٱللَّهَ وَ رَسُولَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ ٱللَّه" (توبه؛ ۷۱) و بعد به مومنین وعده خلود در بهشت و فوز عظیم می دهد (توبه؛ ۷۲). 🔸 سر پیچی از امر هجرت و جهاد و کراهت از مجاهدت با مال و جان؛ "فَرِحَ ٱلْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ ٱللَّهِ وَ كَرِهُوٓا۟ أَن يُجَاهِدُوا۟ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِی سَبِيلِ ٱللَّه" (توبه؛ ۸۱) را عامل فاسق شدن آنها بر می شمرد (توبه؛ ۸۰) که؛ "إِنَّ ٱلْمُنَافِقِينَ هُمُ ٱلْفَاسِقُونَ" (توبه؛ ۶۷) و حتی طول دادن در انجام امر ولی و بهانه تراشی نشستن با قاعدین را بر نمی تابد (توبه؛ ۸۶) و در مقابل وعده خیر و جنت الهی و فوز عظیم به مومنین (توبه؛ ۸۷-۸۹) به متخلفین از جهاد وعده عذاب می دهد (توبه؛ ۸۹). 🔸 اگر در عرصه نظامی، نفاق اصغر را به دنبال دارد، به وزان نیز که به فرموده حدیث نبوی، خودسازی و جهاد با نفس است نفاق اکبر معنا دارد و در مقابل جهاد کبیر که عدم تبعیت از کفار و جهاد در عرصه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی است نیز معنا می یابد. 🔸 وقتی ولی جامعه صراحتا را مکرر در مکرر واجب همگانی می داند ، جهادی که از مصادیق جهاد و امر به معروف مندرج در این سوره است، تطویل در جهاد تبیین و قعود و نشستن و دست روی دست گذاشتن از مصادیق ملحق شدن به مخلّفین و داخل شدن در زمره شعبی از نفاق خواهد بود. تدبر در آیات مربوط به جهاد مومنین و تخلف منافقین و مخلفین در سوره توبه و انفال و تبعیت و عمل به امر الهی در این سور راه خروج از نفاق در زمانه ما است. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : نظر به مصحف شریف 🔸 خداوند می‌خواهد ما را به هر بهانه‌ای به سمت خیرات و برکات عظیم بکشاند. آیا ندانسته‌ای که نگاه کردن به قرآن نیز عبادت است؟.. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه هود ✍ به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) غرض سوره هود در آیات ابتدایی آن بیان شده است که می فرماید؛ "الٓرۚ كِتَٰبٌ أُحْكِمَتْ ءَايَٰتُهُۥ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ" (هود؛ ۱) قرآن کتابی است که یک اصل محکم در تمام آیات او حاضر است و آن اصل است. آیات تفصیلی قرآن تفصیل و تنزل توحید همه مراتب در اعتقادات و اخلاق و اعمال در شرایط و مواضع مختلف است.
🔸 انبیا همه آمدند تا با یک اصل کنند و آن اصل این است که: "أَن لاَّ تَعْبُدُوٓا۟ إِلاَّ ٱلله" (هود؛ ۲) اولین دعوت انبیائی همچون نوح، هود، صالح، شعیب و... این است که: "يَاقَوْمِ ٱعْبُدُوا۟ ٱللهَ" (هود؛ ۵۰) همه تفاصیل انذار و تبشیر انبیاء تفصیل همین یک اصل و یک درخواست است. و جامعه سازی یا همان انبیا همه سوق به همین الهی است. و این امت سازی از پیامبر (ص) خواسته شده است که ای پیامبر؛ "فَٱسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَ مَن تَابَ مَعَكَ" بر این صراط مستقیم عبودیت استقامت کن و قامت راست کن و کسانی که به همراه تو به این مسیر رجوع کرده اند را هم به پای دار. 🔸 لذا پیامبر (ص) فرمود؛ سوره هود مرا پیر کرد به خاطر همین آیه. چرا که از پیامبر (ص) علاوه بر استقامت خود او، استقامت امت را هم طلب کرده است و این همان چیزی است که پیامبر عمر خویش را در راه آن صرف کرد و رنج ها کشید.. 🔸 در این نگاه، توحید به رساندن کثرات است. و وظیفه انبیا و تابعان ایشان گسترش و بسط و تفصیل توحید در عالم هستی است. از ما خواسته اند از شروع کنیم و به برسیم. تک تک قیام کنیم و دیگران را نیز بر این قیام اقامه کنیم. کسی که امامت جمعی یا تشکیلاتی را بر عهده دارد باید خود به صراط مستقیم وارد شده قامت راست کند و استقامت بر صراط مستقیم داشته باشد و بعلاوه اینکه تابعان و همراهان خویش را هم بر این صراط به پای دارد. استقامت ماموم را از امام طلب کرده اند. استقامت اعضای بر صراط مستقیم را بر تکلیف کرده اند. 🔸 به همین جهت است که انبیاء و ائمه معصومین (ع) برای هدایت دیگران رنج ها می کشیدند و عدم استقامت امت را به خود می گرفتند و عدم استقامت خویش تلقی می کردند و حقیقتا از ذنوب ایشان به درگاه الهی استغفار می کردند و اینگونه شفیع امت خویش به درگاه الهی می شدند. بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : شنیدن قرآن 🔸 انسان وقتی چیزی را می‌شنود بیشتر به آن توجه می‌کند. زیرا وقتی انسان در صدد شنیدن است، می خواهد بفهمد تا اگر پاسخی لازم است، ارائه دهد. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه ابراهیم ✍ سوره مبارکه ابراهیم بیان غرض و غایت نزول قرآن و اسلام و بلکه جمیع کتب الهی و شرایع آسمانی است. این غایت خارج نمودن مردم از ظلمات به نور و ایشان به صراط مستقیم است؛ "الٓرۚ كِتَٰبٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَاتِ إِلَی ٱلنُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَیٰ صِرَاطِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَمِيدِ" (ابراهیم؛ ۱). و لذا این سوره در مقام بیان این امر الهی به انبیا و عبرت های آن است؛ "وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَیٰ بِـَٔايَٰتِنَآ أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِ" (ابراهیم؛ ۵).
🔸 این غایت از طریق محقق می شود؛ "ٱللَّهُ وَلِیُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ يُخْرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِ" (بقره؛ ۲۵۷) که لازمه آن تحقق و ظاهری و به تبع آن تحقق است. اما از آنجا که پذیرش دین از روی اکراه و اجبار نیست ؛ "لَآ إِكْرَاهَ فِی ٱلدِّينِۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشْدُ مِنَ ٱلْغَیِّ" (بقره؛ ۲۵۶) لذا اصل دعوت انبیاء و سازوکار حکومت ایشان بر و است ؛ "وَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لَهُمْۖ فَيُضِلُّ ٱللَّهُ مَن يَشَآءُ وَ يَهْدِی مَن يَشَآءُۚ وَ هُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ" (ابراهیم؛ ۴). 🔸 پس خداوند از "تبیّن رشد از غیّ" سخن می گوید یعنی مسیر سعادت و شقاوت توسط شریعت و ولایت الهی واضح و آشکار شده است و حجت تمام شده است. این تَبَیُّن پس از تَبیین دین الهی است؛ لذا اصل "تبیین به لسان قوم" که از آن ناشی می شود وظیفه رسولان الهی و تابعان ایشان است و باید حق و باطل و مسیر رشد و غی برای مردم تبیین شود. 🔸 این تبیین مسیر رُشد از غَیّ لازمه دعوت همه انبیاء و مقدمه خروج از ظلمات به نور است. تبین به زبان مردم جامعه اگر محقق نشود مردم در تشخیص رشد از غی عاجز می مانند و در شرایط غبار آلود فتنه ها به خطا می روند. 🔸 این تبیین مهمترین لازمه خارج کردن مردم از ظلمات به نور از طریق تحقق ولایت الهی است. این سوره مبارکه مصادیقی از تبیین انبیاء به امر الهی برای اقوام خویش را بیان کرده است که برای قابل تعمیم و الگو گیری است. از جمله اینکه پس از بیان امر الهی به حضرت موسی؛ "وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَیٰ بِـَٔايَٰتِنَآ أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَی ٱلنُّورِ" بلافاصله مصادق تبیینی که حضرت موسی (ع) مامور شد برای قوم خود انجام دهد را ذکر می کند. 🔸 اولین مصداق این است؛ "ذَكِّرْهُم بِأَيَّـٰامِ ٱللَّهِۚ إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَأَيَٰتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ" یاد آوری ایام الله که برای کسانی که صبّار و شکور باشند نشانه و آیه ای است که راه را پیدا کنند. 🔸 بعد از آن سیره جهاد تبیین حضرت موسی در عمل به این امر الهی ارائه شده است که تدبر در آن برای روش جهاد تبیین کار ساز است. حضرت موسی برای تذکر به ایام الله نقمت و سختی زمان فرعون و اینکه خداوند چطور آنها را از ظلمات به نور خارج کرد را متذکر می شود؛ "وَ إِذْ قَالَ مُوسَیٰ لِقَوْمِهِ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَةَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنجَیٰكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوٓءَ ٱلْعَذَابِ وَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَآءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَآءَكُمْۚ وَ فِی ذَٰلِكُم بَلآَءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ" (ابراهیم؛ ۶). 🔸 در انتهای سوره نیز به این ثمره تبیین به لسان قوم در محورهایی که در سوره تفصیل داده می شود، تحت عنوان بلاغ للناس و انذار و تعلیم و تذکر اشاره می کند؛ "هَٰذَا بَلَاغٌ لِّلنَّاسِ وَ لِيُنذَرُوا۟ بِهِۦ وَ لِيَعْلَمُوٓا۟ أَنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَٰحِدٌ وَ لِيَذَّكَّرَ أُوْلُوا۟ ٱلْأَلْبَٰبِ" (ابراهیم؛ ۵۲). بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : ترتیل و صوت حزین 🔸 هرچیزی زینتی دارد و زینت قرآن صوت زیبا و نیکوست. "پیامبر اکرم (ص). 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه نحل ✍ در سوره مبارکه نحل بعد از بیان این قاعده کلی که؛ "مَا عِندَكُمۡ يَنفَدُ وَ مَا عِندَ ٱللَّهِ بَاقٖ وَلَنَجۡزِيَنَّ ٱلَّذِينَ صَبَرُوٓاْ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ" (نحل؛ ۹۶) یعنی آنچه دنیایی و نزد شماست فانی و پایان پذیر است و آنچه اخروی و نزد خداست باقی و فنا ناپذیر است، می‌فرماید بر این قاعده عمل کنید و برای عمل اخروی که همان عمل ماجور عند الله است صبر کنید. که اگر این را داشته باشید اجر عمل شما ویژه و احسن است. 🔸 به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) اینکه فرمود؛ "وَلَنَجۡزِيَنَّ ٱلَّذِينَ صَبَرُوٓاْ أَجۡرَهُم بِأَحۡسَنِ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ" (نحل؛ ۹۶) وعده مؤکدی است بر مطلق صبر، چه صبر بر اطاعت باشد و چه صبر بر ترک معصیت و چه صبر در برابر مصیبت، تنها قیدی که این مطلق دارد این است که این صبر در راه خدا باشد، چون سیاق با صبرهای دیگر سازگاری ندارد. (ترجمه المیزان، ج۱۲، ص ۴۸۸)
🔸 چنین عملی بر اساس صبر در مقابل ابتلائات دنیا برای خدا عمل صالح شمرده شده است لذا در آیه شریفه بعد می فرماید؛ "مَنْ عَمِلَ صَٰلِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَیٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُۥ حَيَوٰةً طَيِّبَةًۖ وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ" هر فرد مومنی زن یا مرد عمل صالح انجام دهد، به حیات طیبه که همان حیات عند الله است، زنده می‌شود و باز می‌فرماید جزای عمل صالح ایشان "بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا۟ يَعْمَلُونَ" خواهد بود. 🔸 در مورد این عبارت آیه شریفه اقوال مختلفی بیان شده است. برخی مفسرین گفته‌اند که تعبير به احسن دليل بر اين است كه اعمال نيك آنها همه يكسان نيست، بعضى خوب است و بعضى خوب تر، ولى خداوند همه را به حساب خوب تر مى گذارد، و پاداش خوب تر را به آنها مى دهد. (تفسیر نمونه، ج ۱۱، ص ۳۸۸) یعنی اگر صبر و استقامت داشته باشند جزای عمل آنها بر اساس بهترین عملی که انجام داده اند، داده خواهد شد. یعنی اگر در صبر داشته باشند نباید از اعمال میانه راه که چه بسا با غفلت یا اخلاص کم و ضعف نیت بوده نا امید باشند چرا که اگر در مسیر الهی صبور باشند و از راه نمانند و از ناملایمتی دنیا خسته نشوند، خداوند به فضل خود همه اعمال آنها را به اخلاص و نیت توحیدی نهایی آنها محاسبه خواهد کرد. 🔸 برخی مانند مرحوم علامه طباطبایی (رض) فرموده اند: "منظور این است که هر عمل از اعمال صالح صابران به بهتر از آنچه انجام داده اند و به احسن وجه جزا داده می شود." یعنی نماز ایشان اگرچه نقص هایی داشته اما اجر نماز کامل داده می شود. به بیان ایشان؛ از آیه شریفه بر‌می‌آید که صبر فی الله باعث کمال عمل می‌شود. (ترجمه المیزان، ج۱۲، ص۴۹۰) 🔸 به بیان مرحوم علامه (رض) منظور آیه شریفه مطلق است. لذا همان طور که سه صبر بر طاعت، معصیت و مصیبت در عرض هم را شامل می شود، بر اساس آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران که فرمود؛ "يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱصْبِرُوا۟ وَ صَابِرُوا۟ وَ رَابِطُوا۟" (آل عمران؛ ۲۰۰) و بیان آن در تدبر جزء سوم و چهارم آمد، سه صبر طولی و لایه به لایه فردی، جمعی و در نسبت با امام را نیز شامل می شود. 🔸 بر این اساس بنا بر قول اول تفسیری، معنای آیه این می شود که اگر مومنین بعد از و کرد و انجام داد، در هر عملی که جمع انجام می دهد خداوند عمل جمع را با ملاک احسن نیت های افراد آن برای همه اجر می دهد. لذا در عمل جمعی ثواب و اجر تک تک افراد به وزان عمل مومن ترین و با اخلاص ترین فرد شرکت کننده در عمل داده می شود. 🔸 مثلا در نماز جماعت خداوند نماز همه را به وزان با اخلاص ترین افراد آن جماعت اجر می دهد و قبول می نماید. و از اینجا فلسفه عمل جمعی مانند و دعای جمعی و نیز اعمال اجتماعی صالح در تشکیلات ایمانی معلوم می شود. 🔸 بنا بر تفسیر دوم هم معنای صبر جمعی و تشکیلاتی بر عمل جمعی باقی و بلکه راقی است! اگر جمع تشکیلاتی مومنین در زمینه سازی ظهور و انتظار همراهی با امام زمان (عج) عمل جمعی برای جامعه سازی و اصلاح جامعه انجام داده و بر انتظار فرج که افضل صبرها نامیده شده صبر نماید وقتی در نهایت امام زمان (عج) ظهور کنند، عمل این افراد به احسن اعمال که اعمال امام زمان (عج) ملحق و بر اساس آن جزا داده می شود؛ "مَن ماتَ مُنتظِرا لهذا الأمرِ كانَ كَمَنْ كانَ مَع القائمِ في فُسْطاطِهِ" (الغیبه، ج۱، ص ۴۵۹) یعنی کسی که بر چنین صبر فعالی بر انتظار بر فرج صبر فردی و تشکیلاتی کند اما به زمان همراهی با امام و صبر بر طاعت امام نرسد اجر او مانند کسی است که در زمان ظهور در خیمه حضرت و از ملازمان ایشان است. اگر به عمل جمعی و تشکیلاتی اینگونه نگاه کنیم، به راحتی آن را از دست نداده و عمل فردی را بر آن ترجیح نخواهیم داد. 🔸 غرض سوره مبارکه نحل در انتهای سوره با تاکید بر همین صبر محقق می شود که تدبر در آن را بعهده خواننده وا می گذاریم؛ "وَ إِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا۟ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِۦۖ وَ لَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّٰبِرِينَ. وَ ٱصْبِرْ وَ مَا صَبْرُكَ إِلاَّ بِٱللَّهِۚ وَ لاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ لاَ تَكُ فِی ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ. إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوا۟ وَّ ٱلَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ" (نحل؛ ۱۲۵-۱۲۸) بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : مراتب توجه و تدبر در قرآن 🔸 اگر قرآن را یک موجود زنده دیدیم که با ما گفتگو می‌کند، حیا اجازه نمی‌دهد هنگام مخاطبه با قرآن توجه ما جای دیگری باشد 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 : ، سوره مبارکه اسراء ✍ سوره مبارکه اسراء به بیان مرحوم علامه (رض) هدفی را دنبال می‌کند که عبارت است از تسبیح خدای تعالی. این سوره مطلب را با اشاره به داستان معراج رسول خدا (سیر عروج تنزیهی او) شروع می کند. 🔸 این تسبیح و تنزیه در کل سوره حاکم است از جمله تنزیه پیامبر (ص) و مومنین از غیر مومنین در قرائت و معراج قرآنی در آیات ۴۵ و ۴۶. به بیان استاد عابدینی آیه شریفه می فرماید؛ "وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَاباً مَسْتُوراً" (اسراء: ۴۵) هنگامی که قرآن خوانده می شود، بین تو و کسانی که ایمان نمی آورند قرار می گیرد. یعنی با ، یک از سوی خداوند متعال ضمانت حفظ پیدا می کند و این یکی از جلوه های تسبیح الهی است.
🔸 این یک تضمین از جانب خداوند برای حفظ تشکیلات ایمانی از دشمنان است چرا که به وعده الهی با قرائت قرآن؛ "وَ جَعَلْنَا عَلَیٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَ فِیٓ ءَاذَانِهِمْ وَقْرًا" (اسراء؛ ۴۶) گوش های شیاطین و دشمنان سنگین و دل هایشان سخت می شود، نمی توانند بفهمند که چه تصمیمات و تدابیری دارید. "وَ إِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِی ٱلْقُرْءَانِ وَحْدَهُۥ وَلَّوْا۟ عَلَیٰٓ أَدْبَٰرِهِمْ نُفُورًا" (اسراء؛ ۴۶) از شنیدن آن در حالی که به تو پشت می‌کنن، اعراض می‌نمایند. 🔸 بر اساس روایات؛ "انّما یَعرِفُ القُرآنَ مَن خُوطِبَ بِه" از یک طرف خطاب این آیه پیامبر (ص) و ائمه (ع) هستتد. لذا قاری حقیقی امام زمان (عج) است. لذا اینکه خداوند می فرماید "وَ إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَاباً مَسْتُوراً" (اسراء: ۴۵) به اندازه ای که از ایمان حقیقی فاصله داریم دائما با قرائت قرآن، امام زمان (عج) و جلوه قرآن بر ایشان، ما از ایشان فاصله دار تر شده و در حجاب می رویم.. و این حجاب، از یک وجه حجاب نورانی است که عمل امام است و از یک جهت ظلمانی است که غفلت و عمل ما در عدم قرائت قرآن و تدبر و عمل به آن است و از یک طرف اگر اهل قرائت قرآن شویم، مخاطب این آیه شریفه به همان اندازه ما هستیم که همین نسبت بین ما و بین سایرین از غیر مومنین ایجاد می شود. 🔸 این نشان می دهد که قرائت قران عالم انسانی و روابط انسان با دیگران را شکل می دهد. روابط ما با مومنین و با غیر مومنین (الذین لا یومنون بالآخره) بر مدار قرائت قران شکل می گیرد. البته این اثر در مورد سایر اعمال هم هست اما در قرآن برای تعیین جهان انسانی و ارتباط انسان با مومنین و غیر مومنین اختصاص قرار داده شده است. 🔸 حتی اینکه تعامل و تقابل ما در حیات اجتماعی با چه کسانی شکل می گیرد، بر اساس این قاعده است. انسان ها از حیث اعتباری در یک حیات اجتماعی زندگی می کنند اما از حیث حقیقی حتی جهان ارتباطی انسان ها و تلاقی و تعاملات اعتباری آنها تابع سطح بندی هست که در نظام حقیقی انسانی رخ می دهد. از آنجا که قرآن اساس فطرت انسانی است سنخیت ساز است. مومنین همه در یک سطح پیوند نیستند. "بعضهم اولیا بعض.." و این روابط پیشامد ها و ارتباطات ظاهری انسانی را هم بر مدار قرائت قران شکل می دهد. 🔸 روایات هم بر اینکه ارواح مومنین "جُنود مُجَنَّدَه" یعنی سپاهیان رده بندی شده و لایه لایه هستند تاکید دارد و اشاره می کند که مانند یک لشگر که از گروهان و صف های رده بندی با درجات مختلف تشکیل شده و برخی نسبت به برخی هم رده و نسبت به برخی دیگر بالاتر و بلکه فرمانده هستند، روح هر مومنین هم سنخ خود را استشمام کرده و به او میل پیدا می کند و این امر باعث تلاقی دو مومن در نظام ظاهری هم می شود. " 🔸 لذا در همین سوره می فرماید؛ "يَوْمَ نَدْعُوا۟ كُلَّ أُنَاسِۢ بِإِمَامِهِمْۖ فَمَنْ أُوتِیَ كِتَابَهُۥ بِيَمِينِهِۦ فَأُوْلَٰٓئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَ لاَ يُظْلَمُونَ فَتِيلاً" (اسراء؛ ۷۱) هر امتی با امام خویش محشور می شود و بلکه به امام خود شناخته شده و دعوت می شود. و امت ها کتاب مشترکی دارند که حقیقت اعمال و سرنوشت محتوم و مقضی آنهاست و به سوی آن دعوت می شوند؛ "کلُّ أُمَّةٍ تُدْعَیٰٓ إِلَیٰ كِتَابِهَا" (جاثیه؛ ۲۸) 🔸 اگر انسان قاری قرآن شود و در آن تدبر نموده و به آیات آن عمل کند، به همان میزان قرآن در صفحات لوح وجود او نقش می بندد و کتاب وجودی انسان به قرآن که کتاب فطرت انسان است، نزدیک شود. تا جایی که به او گفته می شود این قرآن کتاب وجودی تو است بخوان و بالا برو؛ "فإنَّ دَرَجاتِ الجَنَّةِ على قَدرِ عَدَدِ آياتِ القرآنِ فيقالُ لقارِئ القرآنِ: اِقرَأْ و َارْقَ" (ثواب الاعمال، ج ۲، ص ۱۲۹) 🔸 اگر این قرائت، در یک شد ، به همان میزان کتاب آن تشکیلات ایمانی و امّت مومن به قرآن نزدیک می شود و در آخرت کتاب جمعی خود را می خوانند و با هم بالا می روند؛ "فَمَنْ أُوتِیَ كِتَابَهُۥ بِيَمِينِهِۦ فَأُوْلَٰٓئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ" (اسراء؛ ۷۱) بله | ایتا | تلگرام | روبیکا | اینستاگرام | تارنما 🌐 www.Karavani.ir |
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 : : پیام قرآن و مقام تخاطب 🔸 یکی از راه‌های ورود به تدبر در آیات قرآن و ایجاد انس و محبت به آن، این است که آیاتی را که قرائت می‌کنیم، اول خودمان را مخاطب آن قرار دهیم. 👈بله|ایتا|تلگرام|روبیکا|اینستاگرام Karavani.ir | @SolookTashkilati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا