eitaa logo
سلطان نصیر
2.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
421 ویدیو
243 فایل
موضوع کانال: ادیان و عرفان و اسطوره و علوم غریبه و خفیه و ماوراء و نجوم و دشمن شناسی با رویکرد آخرالزمانی و مسئله ظهور حضرت صاحب الامر عجل اللّه آدرس جیمیل ما : 👇 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Soltan313nasir@gmail.com کپی بدون ذکر منبع مجاز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
@soltannasir { توصیه هایی دربارهٔ ایام جشن حنوکا } همزمان با اینکه کلیمیان در سرتاسر جهان حنوکا را به عنوان یکی از اعیادخویش جشن می گیرند . در این ایام همانگونه که سال گذشته گفته شد . به طور هماهنگ در سرتاسر جهان از جمله کشور عزیزمان ایران ، انجمن های مخفی نظیر ( فراماسونری و ایلومیناتی و ست و جمجمه و بوهمیان و ایشتاریان و غیره ) مراسم جادوی سیاه شیطنی و آیینی باستانی را به کثیف ترین شکل ممکن برگزار می نمایند. که در بعضی روزها همراه با قربانی های انسانی می باشد . و در کشور ما نیز به طور خاص در 11 کلان شهر مراسم ها در سطح بالا و در سایر شهرهای بزرگ در سطحی پایین تر انجام می شود . 1⃣ : اگر ساکن شهر های بزرگ هستید . ترجیحاً از هنگام غروب آفتاب جز به ضرورت بیرون نروید ! زیرا مراسم هایشان از غروب آفتاب کم کم شروع می شود . و به طور خاص از ساعت ده شب الی 2 بامداد با بیشترین حجم انجام می شود . بنابراین در این شب ها تاثیرات بیشتر است . 2⃣ : اگر در شهرهای بزرگی مثل طهران کرج و مشهد و شیراز و اصفهان ساکن هستید . حتماً در هنگامی که قصد خوابیدن دارید . وای فای منزل و رسیور و دستگاه دیجیتال ، حتی موبایل خویش را خاموش نمایید . زیرا با توجه به بعضی دستگاه هایی که در اختیار دارند . اصوات مراسم های خویش را به شکل فرکانس های قابل دریافت توسط این دستگاه ها تبدیل می نمایند . و در سطح شهر ارسال می نمایند. بنابراین حتی المقدور دستگاه ها را از سیم بکشید. عزیزانی که در سایر شهرها ساکن هستند . نیز می توانند دستگاه ها را از برق بکشند . زیرا کار از محکم کاری عیب نمی نماید . 3⃣ : اگر رادیو های قدیمی چهل پنجاه سال پیش را ( که امروزه عتیقه محسوب می شود ) را در اختیار دارید . می توانید این رادیو ها را در طول روز بر روی رادیو قرآن بگذارید . و با صدای هر چند کم در محیط قرآن پخش شود . این عمل هر چند تأثیر اندک دارد ولی بی تأثیر نیست . بخصوص اگر تلاوت قرآن زنده باشد . 4⃣ : اگر مشکل قلبی دارید کمتر در این ایام هنگام غروب آفتاب از منزل خارج شوید . و تلاوت سوره انشراح پس از نمازها یک بار و در طول روز به میزان توان مفید است . 5⃣: در این ایام از خوردن غذاهای چرب و سودا زا حتی المقدور خودداری نمایید . 6⃣ : اگر در شهرهای بزرگی مثل طهران ساکن هستید . و احیاناً در هنگامی که آفتاب در حال غروب نمودن است . در بیرون هستید . حتماً به آسمان نگاه نمایید . زیرا در بعضی مناطق شهر ظلمت و تاریکی سیاه رنگی ممکن است دیده شود . جنس این ظلمت با آلودگی هوا و یا ابر تیره رنگ معمولی فرق دارد . و اگر شخص کمی دقت نماید قابل تشخیص است . 7⃣ : خواندن آیه الکرسی پیش از تمامی نمازهای واجب یک بار و پس از نمازها سه بار به همراه چهار قل پس از تمامی نمازها یکبار و آیه نور نیز یکبار پس از تمامی نمازهای واجب توصیه می شود . همچنین خواندن آیه الکرسی به عددهای 11 تایی و 22 تایی و 33 تایی الی 77 بار پس از غروب آفتاب توصیه می شود . حداقل 11بار خوانده شود . و هر 11بار در یک نوبت خوانده شود . ذکر لاحول و لاقوة الله الا بالله العلی العظیم 100بار و ذکر دافع بنا به حال درونی بی عدد در شب ها مناسب است . هنگام خواب نیز حمد یکبار چهار قل یکبار و انشراح یکبار و آیه الکرسی سه بار خوانده شود . 8⃣ : دقت کنید اگر دچار سردرد های غیر عادی و یا قلب درد های غیر عادی شدید ، ممکن است منشأ غیر طبیعی داشته باشد . بنابراین سریع به قرص و دکتر پناه نبرید . 9⃣ : ممکن است برایتان جالب باشد . ولی گوش کردن به مداحی هایی که اشک شما را جاری می نماید . و یا گریه برای امام حسین (ع) و یا دیدن فیلم ها و یا موسیقی هایی که احساسات شما را تحریک می نماید و باعث می شود که اشک بریزید . مفید است . زیرا باعث رقیق القلب شدن شما می شود . زیرا مراسم هایشان باعث سنگدلی و نوعی قساوت قلب می شود . همچنین ذکر رئوف 100بار در بین الطلوعین توصیه می شود. 🔟: اگر حس گناه به سراغتان آمد سعی کنید که در داخل جمع قرار بگیرید . زیرا در تنهایی میل به گناه بیشتر و افکار منفی بیشتر به سراغ شخص می آید . 1⃣1⃣ : زیارت مکان های مقدس در ایام بسیار مفید است . ترجیحاً روزها به زیارت روید . 2⃣1⃣ : هر روز غسل و یا حمام نمودن نیز در این ایام مفید است . @soltannasir 📛📛📛
تصویر قلعه ماسادا در جنوب فلسطین اشغالی ، مشرف بر بحرالمیت در مرز با اردن عده ای از یهودیان در جشن حنوکا به این قلعه صعود می نمایند . @soltannasir
@soltannasir { قوانین حنوکا } { 1⃣ : از 25 کیسلو به مدت 8 روز جشن حنوکا برگزار می گردد. در این ایام مجالس عزاداری و تعنیت (روزه در آیین یهود ) نمی گیرند و به زیارت قبور نمی روند . ولی قوانین عزاداری اجرا می گردد . در این جشن کارکردن مجاز می باشد . رسم است که زنان در نیم ساعت اول روشن نمودن چراغهای حنوکا کار نمی کنند . 2⃣ : چراغ حنوکا را نزدیک به در ورودی ساختمان از سمت چپ شخص وارد شونده قرار می دهند تا مزوزا ( مزوزا= طوماری از پوست حیوانات که آیه شمع و نام اعظم خداوند را بر روی آن می نویسند و بر ستون درهای خانه هایشان قرار می دهند . ) که در سمت راست و چراغ حنوکا در سمت چپ فرد وارد شونده قرار گیرد . چراغ حنوکا را در ارتفاع 24 تا 80 سانتی متری از سطح زمین قرار می دهند . اگر چراغ را بالاتر از 9/6 متر از سطح زمین قرار دهد انجام وظیفه ننموده است . 3⃣ : شمع ها را از راست به چپ چیده و از چپ به راست (شمع جدید) روشن می نمایند. شب اول یک شمع روشن نموده و به ترتیب هر شب یک شمع اضافه می گردد. 4⃣ : درکنیسا در صورت حضور حداقل 10 نفر ( مرد یا زن بالغ) چراغ حنوکا را در سمت جنوب قرار داده و چراغ ها را از شرق به 👈غرب روشن می نمایند . 5⃣ : لازم است که چراغ یا شمع حنوکا حداقل به مدت 30 دقیقه روشن بماند . بنابراین قبل از روشن نمودن آنها دقت نماید که روغن چراغ یا اندازهٔ شمع برای روشن ماندن به این مدت کافی باشد . 6⃣ : نمی توان چراغ حنوکا را پس از روشن نمودن جابجا کرد . بنابراین اگر صاحب خانه بیمار است و نمی تواند نزد چراغ حنوکا بیاید ، می تواند در جای خود براخاهای(براخا = دعاها برکت ها) حنوکا را گفته و فرد دیگری به نیابت از او چراغها را در مقابل فرد بیمار کنار درب اتاق روشن نماید . 7⃣ : ارجح است در صورت امکان چراغهای حنوکا را با روغن زیتون (مانند منورا ) روشن نمود . 8⃣ : زمان روشن نمودن چراغ حنوکا حدود 👈 15 دقیقه بعد ار غروب آفتاب می باشد و ابتدا تیفلای عرویت را خوانده و سپس چراغها را روشن نماید . با فرا رسیدن این زمان خوردن وعدهٔ غذای کامل (סעודה =شام ) و حتی شروع به آموزش تورا مجاز نمی باشد تا چراغها را روشن نماید . اگر به علتی در روشن نمودن چراغ حنوکا تأخیر کرد تمام شب تا قبل از سپیده صبح ( حدود 1/5 ساعت قبل از طلوع ) می تواند چراغها را با براخا روشن نماید ؛ ولی پس از آن چراغها را بدون براخا روشن نماید . 9⃣ : برای فرد نابینا ، همسرش شمع های حنوکا را روشن می کند اگر مجرد است با پرداخت پول در خرید شمع حنوکای فرد دیگری شریک گردد. 0⃣1⃣ : فردی که در کنیسا بر چراغ حنوکا براخا گفته ، موظف به روشن نمودن چراغ حنوکا در منزل خود نیز می باشد و اگر فرد دیگری با او در خانه حضور ندارد فقط براخای «להדליק נר חנכה »(روشن کردن شمع حنوکا) را می گوید . 1⃣1⃣ : هر گونه استفاده از چراغ حنوکا طی سی دقیقه اول ممنوع می باشد . 2⃣1⃣ : در روز جمعه ، در صورت امکان ابتدا مینحای (نماز عصر یهودیان) جماعتی خوانده ، سپس چراغ حنوکا را ( تقریباً یک ربع قبل از غروب آفتاب ) روشن نموده و بعد خانم خانه شمع شبات را روشن نماید . 3⃣1⃣ : در پایان شبات ، در کنیسا ابتدا براخای شمع حنوکا را گفته و سپس مراسم هودالا ( قیدوش شب یکشبات) را انجام می دهند . ولی در خانه ابتدا هودالا ( دعای مراسم پایانی شبات که در آن برکت شبات را به کل هفته منتقل می نمایند ) گفته و سپس شمع حنوکا را روشن نماید . 4⃣1⃣ : در هر شب شمع اضافه ای به نام «شماش» روشن نموده و در خارج ردیف شمع های حنوکا قرار می دهند تا اگر سهواً از نور چراغ ها استفاده نمود از نور شماش باشد . 5⃣1⃣ : لازم است همهٔ افراد خانواده در هنگام براخا و روشن نمودن شمع ها در کنار آنها بایستند . 6⃣1⃣ : پس از گفتن براخاها و روشن نمودن اولین چراغ ، متن «הנרות חללו » (این شمع ها) را بخواند می تواند روشن نمودن سایر چراغ ها را جهت تشویق و تربیت فرزندانی که به سن تربیت رسیده اند (بالاتر از 6_7سال ) بسپارد . } ( منبع : کتاب نیایش روزانه یهود صفحه 369) @soltannasir 📖📜
@soltannasir {حنوکا عید گشایش و افتتاح معبد و نور یا عید گشایش دروازه های جهان زیرین و افزایش ظلمت 2 } ادامه ...👇 اگر جشن هایی که یهودیان در طی سال برگزار می نمایند را مورد بررسی دقیق قرار دهیم. و آنگاه آن را با جشن های تمدن هایی نظیر و و مصر و ایران و سایر تمدن های خاورمیانه مقایسه نماییم. به نوعی زنده بودن آیین های کشاورزی و جشن های پیشینیان را در میان یهودیان مشاهده خواهیم نمود. این مسئله ای است که بسیاری از دین پژوهان و اسطوره شناسان بی طرف که بعضی از آنان یهودی نیز بوده اند به آن اذعان نموده اند. در کتاب باورها و آیین های یهودی نوشته دکتر آلن انترمن استاد یهودی دانشگاه منچستر در توضیحات بخش مربوط به جشن حنوکا به نظر یهودا لوئو پراگی دربارهٔ ارتباط حنوکا با 👈انقلاب زمستانی اشاره شده است. متن کامل توضیحات را از کتاب باورها و آیین های یهودی می آوریم و سپس به بررسی نکات آن می پردازیم : 👇 { تقریباً دو ماه پس از پایان عید سوکوت، در روز 25 ماه عبری کیسلو، جشن هشت روزهٔ حنوکا آغاز می گردد. حنوکا جشنی یهودی است که در آن شمع روشن می کنند. این جشن ریشه ای 👈 غیر کتابی دارد و یادآور داستان معجزه ای است که مربوط می شود به پیروزی مکابیان بر حاکمان سلوکی فلسطین در حدود سال 165 قبل از میلاد. مطابق آنچه در تلمود آمده است وقتی (یا همان مکابیان) خواستند پس از مدت ها دوباره 👈معبد را بازگشایی کنند فقط توانستند به ظرف کوچکی از روغن که هنوز مُهر اعظم را بر خود داشت و در نتیجه از ناپاکی به دور مانده بود ، دست یابند. این مقدار اندک روغن حداکثر بیش از یک روز نمی توانست دوام داشته باشد اما در عمل برای مدت هشت روز در حال سوختن بود و در نتیجه این امکان را فراهم آورد تا روغن پاک جدیدی تهیه شود. در سال بعد از این رویداد این روزها را روز عید اعلام کردند. در کتاب های اول و دوم مکابیان که در آنها یا این جشن فقط 👈یادبود تقدیس دوبارهٔ معبد است و یا مطابق الگوی جشن های 👈هشت روزهٔ دوران سلیمان برای پایان گرفتن ساختمان معبد انجام می گیرد روایت تقریباً متفاوتی از این داستان ارائه شده است. گزارشی که در کتاب های مکابیان آمده است همچنین هشت روز این عید را با هشت روز سوکوت که در آن سربازان مکابی قادر به جشن گرفتن نبودند پیوند می دهد. در یکی از منابع میدراشی تاریخ زمانی جشن حنوکا با برپایی خیمهٔ عهد به دست موسی در بیابان ربط داده شده است. برپایی خیمه عهد می بایست در 25 رخ می داد اما به تأخیر افتاده بود. مشیت الهی چنین قرار گرفت که حشمونائیان معبد را در این تاریخ بازگشایی کنند. یهودیت سنتی دیدگاه تلمود را دربارهٔ منشأ و معنای حنوکا پذیرفته است، و مبنای رسم روشن کردن به مدت هشت روز در این عید ، نیز همین دیدگاه است ، اما به نظر نمی رسد از مضامین اصلی عل هنیسیم که دعای ویژهٔ حنوکا است و در آخر کتاب نماز آورده می شود باشد. در این دعا فقط پیروزی، بازگشایی و تقدیس دوبارهٔ معبد، و ضرورت شکرگزاری خدا، به عنوان مضامین اصلی حنوکا ، مطرح اند. اگر از زبانی که در نماز یهودی به کار گرفته شده کمک بگیریم باید گفت چیزی که به خاطر آن جشن گرفته می شود پیروزی نظامی و یا حتی بازگشایی دوبارهٔ معبد نیست. بلکه علت جشن معجزه ای به دست خدا است که باعث شد چنان ظرف روغن کوچکی برای مدتی طولانی روشن بماند و در نتیجه مسلم شود که این واقعه از ارزشی دینی برخوردار است. جنبهٔ آیینی برجستهٔ حنوکا روشن کردن شمع است: یک شمع در روز اول، دو شمع در دومین روز و همین طور هشت شمع در آخرین شب و به دنبال آن خواندن سرود ماعوز صور. این امر باعث به وجود آمدن اثر هنری و دینی کاملی به نام منورا شده است که شمعدانی هشت شاخه است. در منورا به حنوکیا معروف است. اگر چه معمولاً برای این کار از شمع هایی که رنگ خاصی دارند استفاده می شود اما یهودیان متعبد می کوشند از روغن زیتون و چند فتیله استفاده کنند، زیرا در معجزهٔ یادشده، از ظرف روغن زیتون سخن گفته شده است . باید شمع های حنوکا را جلوی در یا کنار پنجره روشن کرد تا عابران بتوانند آنها را ببینند و بدین ترتیب « آن معجزه در میان همگان معروف شود. » حنوکا عید به معنای واقعی آن نیست، زیرا نه منعی از کارهای دنیایی و غیر مقدس در کار است و نه قیدوش یا تقدیسی که عید را با آن آغاز کنند. در واقع اگر چه به مرور زمان آداب غذایی مختلفی مانند خوردن شیرینی ها و کلوچه های پنیری به وجود آمده اند اما باید دانست که توصیه ای برای خوردن خوراکی های خاص در این جشن وجود ندارد. در ایام عید به بچه ها پول هدیه می دهند و آنها را تشویق به بازی کردن با گردونه های خاصی (به یودایی دریدل و به عبری سویوون ) می کنند که در کناره های آن آلف بت عبری نگاشته شده است. } ادامه دارد ... @soltannasir 🎄🎄🎄
@soltannasir { حنوکا عید گشایش و افتتاح معبد و نور یا عید گشایش دروازه های جهان زیرین و افزایش ظلمت 3} ادامه ...👇 { ... بزرگ ترها نیز، گرچه مقامات هلاخایی چندان نمی پسندند، عادت کرده اند که به 👈ورق بازی بپردازند. در اسرائیل جدید بیش از مضامین مرتبط با معجزهٔ الاهی، بر شورش قهرمانانهٔ تأکید می شود، زیرا این شورش باعث 👈استقلال دوبارهٔ آنان از حاکمان خارجی شده بود. به همین سبب نیز سکولاریست های اسرائیلی به راحتی به این جنبهٔ عید گرایش می یابند. بدین ترتیب روشن کردن حنوکا هم در میان بخش های دینی و هم در میان بخش های غیر دینی جامعهٔ اسرائیلی رواج یافته است. اگر چه زمان حنوکا نزدیک 👈 انقلاب زمستانی قرار دارد اما در مجموع تلاش چندانی برای پیوند زدن این جشن نور با مضامین نور و مشهود در طبیعت صورت نگرفته است. حاخام یهودا لوئو پراگی در قرن شانزدهم، تنها الاهیدانی است که از این گونه نکات یادکرده است؛ «باید دانست مناسب همان است که ورود به جهان در 👈بیست و پنجم کیسلو صورت گرفته باشد. زیرا در سه ماه پیش از آن، نور خورشید همواره در حال ضعیف شدن بوده است. از آن زمان به بعد است که نور بیشتر می شود. » «فاصله میان حنوکا و » تقریباً یک هفته بعد از حنوکا روزهٔ روزانه ای گرفته می شود که عسارا بطوت، یعنی «دهم طوت» نام دارد. این روزه به یاد روزی است که در آن نووخد نصر (بخت النصر) محاصره اورشلیم را آغاز کرد. از آنجا که طوت دهمین ماه از ماه نیسان است که خروج ازمصر در آن صورت گرفت، تلمود چنین استنباط کرده است که این همان تعبیر «روزه ماه دهم» است که در کتاب زکریای نبی (8: 19) آمده است. همانند همه روزه های کوچک این روزه نیز از سحر تا دم شب به طول می انجامد ولی از یک جهت این روزه از روزه های دیگر متمایز است و آن اینکه اگر در جمعه واقع شود با آنکه معمولا روزه گرفتن روز پیش از شبات ممنوع است اما روزه در همان روز و بدون هیچ تغییری گرفته می شود. این امر از آن رو است که در کتاب یحزقل درباره روزی که شاه بابل اورشلیم را محاصره کرده بود آمده است: «نام این روز را برای خود بنویس. نام همین روز را.» این بدان معنا است که نباید این روز را پس و پیش کرد بلکه باید در همان تاریخ درست آن یادبودش را انجام داد. دو ماه پس از آن، عید سال نوی 👈درختان را جشن می گیرند. این جشن در پانزدهم شواط (در بهمن ماه) واقع می شود و در آن روزه گرفتن ممنوع است و دعاهای توبه ای نیز از نماز کنیسه حذف می شوند. مرسوم است که در این عید میوه صرف شود، به ویژه میوه های مخصوصی مانند انگور، انجیر، انار، زیتون و خرما که در کتاب مقدس با سرزمین مقدس پیوند خورده است. طو بیشواط، که از جشن های معروف شمرده می شود، در جدید به زمانی مخصوص انجام تشریفات 👈درخت کاری تبدیل شده است و در آن دانش آموزان سراسر کشور مشارکت می جویند. طو بیشواط نزد یهودیان متعبد و غیر سکولار نیز مهم شمرده می شود؛ زیرا میوه هایی که پس از آن تاریخ 👈شکوفه می زنند از حیث قوانین شرعی مربوط به عشریه و دیگر قوانین مرتبط با امور ، متعلق به سال جدید خواهند بود. } (منبع : کتاب باورها و آیین های یهودی صفحات 271 الی 285) نکته1: در کتاب مکابیان هیچ سخنی از معجزهٔ شمع در داستان فتح معبد نشده است : 👇 { مکابی به همراه یاران خویش به هدایت خداوند، مقدس و شهر را باز پس گرفت و قربانگاه هایی را که بیگانگان در میدانهای عمومی بر پا کرده بودند و نیز پرستشگاه های ایشان را ویران ساخت. چون تطهیر شد، قربانگاه هایی دیگر بساختند و سپس از سنگهای آتش، جرقه بر گرفتند و با این آتش، پس از دو سال وقفه 👈 قربانی ذبح کردنی تقدیم کردند و بخور سوزاندند و چراغها افروختند و نانهای پیشکشی پیش آوردند . چون این کارها انجام پذیرفت، به سجده افتادند و به درگاه خداوند دعا کردند که دیگر اجازه ندهد گرفتار چنین شروری شوند، بلکه اگر دچار گناه شدند، به حلم خویش تأدیبشان کند و تسلیم ملت های کفرگوی و ددخویشان نسازد. تطهیر معبد در 👈 همان روزی انجام پذیرفت که بیگانگان حرمت آن را هتک کرده بودند، یعنی روز بیست و پنجم همان ماه که ماه کسلو بود .هشت روز به شیوهٔ عید 👈خیمه ها شادمانه جشن گرفتند و به یاد آوردند که چگونه پیش از آن در ایام ، مانند حیوانات وحشی در دل کوهساران و غارها منزل کرده بودند. از این روی، شاخه های برگ آذین و شاخه های زیبا و شاخه های نخل به دست گرفتند و نوای سرودها را بر آستان که تطهیر مکان مقدس خویش را میسر ساخته بود، برآوردند. با 👈حکمی عمومی که به 👈رأی گذاشته شد، مقرر گشت که تمامی ملت یهود هر سال این روزها را جشن بگیرند. } (منبع : کتاب دوم مکابیان از مجموعه کتابهایی از عهد عتیق یا کتابهای قانونی ثانی ترجمه پیروز سیار صفحات 313 و 314) ادامه دارد... @soltannasir 🎄📜
@soltannasir {حنوکا عید گشایش و افتتاح معبد و نور یا عید گشایش دروازه های جهان زیرین و افزایش ظلمت 4} ادامه ...👇 ادامه نکته 1: همانگونه که ملاحظه نمودید در کتاب علت جشن ایام حنوکا، تنها 👈فتح معبد دانسته شده. و گفته شد که با حُکمی عمومی که به رأی گذاشته شد. مقرر شد تمام ملت یهود هر ساله این روزها را جشن بگیرند. اما در کتاب تلمود علی الظاهر روایتی دیگری از این پیروزی ارائه شده. در آنجا سخن از معجزه شمع شده است. و خاخام های یهودی ریشهٔ جشن حنوکا را این معجزه می دانند . وجود دو روایت تا این حد متفاوت ، بسیار سوال بر انگیز است ? مسئلهٔ مهم : 👇 ملاحظه نمودید که در زمان نزدیک به نقطه رخ می دهد. واین نکته ای است که برای ما بسیار مهم می باشد و فهم دقیق نقطه انقلاب زمستانی و تابستانی از منظر دین و اسطوره به ما در شرایطی که در آن به سر می بریم کمک می نماید. ابتدا تعریف انقلابین «انقلاب (تابستانی) و (زمستانی)» به زبان ساده :👇 { خورشید در طی مسیر خود در دایرة البروج از منظر ناظران زمینی در دو نقطه به دورترین فاصلهٔ خود از دایره معدل النهار یا استوای فلکی می رسد. این دو نقطه را در اصطلاح منجمان «انقلابین» گویند. وقتی که در نیم کرهٔ شمالی به اول برج سرطان یا تیرماه می رسد این محل را نقطه انقلاب صیفی یا انقلاب تابستانی گویند و هنگامی که در آغاز زمستان وارد برج جُدی می شود آن جایگاه را محل انقلاب شتوی یا زمستانی می نامند. } (کتاب نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی صفحهٔ 408) اما در نقطه مقابل انقلابین، نقاط اعتدالین «اعتدال (بهاری) و (پاییزی) » زمانی است که خورشید از دید ناظر زمینی از سطح استوای سماوی بگذرد. که این عمل در سال دوبار رخ می دهد. اولین آن را اعتدال بهاری و دومین را اعتدال خریفی می نامند. طول شب و روز در این دو روز از سال با یکدیگر برابر است . و در سایر روزها طول روز و شب یکسان نیستند. در نقطهٔ مقابل اعتدالین در روز انقلاب تابستانی، شاهد 👈بلندترین روز سال هستیم و در 👈شب انقلاب زمستانی شاهد بلندترین شب سال هستیم . نکته2 : نقطه انقلاب زمستانی در تقویم ها معادل شب اول زمستان می باشد . و نقطه اتقلاب تابستانی روز اول تابستان است. و نقطه اعتدال بهاری روز اول بهار . و نقطه اعتدال پاییزی روز اول پاییز است . نکته 3: باید توجه داشت که از روز پس از اعتدال پاییزی، در مهرماه رفته رفته بر طول شب (ظلمت) اضافه می شود. و از طول روز (نور) کاسته می شود. و در آخرین روزهای پاییز، ما شاهد بیشترین میزان تاریکی در طول سال می باشیم . و این دقیقاً همان زمانی است که نیروهای اهریمنی ای که از تاریکی تولد می یابند و تغذیه می کنند. در جهان ما در قوی ترین حالت خویش می باشند. و پرستندگان نیروهای اهریمنی همواره در طول تاریخ در این دوران ، برای افزایش تاریکی و نیروهای اهریمنی و یا باز نمودن دروازه های عالم زیرین به عالم ما مراسم های جادوی سیاه آیینی همراه با قربانی برگزار می نمایند. زیرا بهترین زمان برای تقویت و احضار این نیروهای اهریمنی و دوزخی از جهان زیرین به عالم ما می باشد . نکته 4: باید توجه داشت که نیروهای اهریمنی ای که در دوران ما فعالیت می نمایند. تنها شامل انجمن های مخفی غربی نمی باشد. بلکه شامل افراد مستقل و یا گروه هایی که با نیروهای تاریک و عالم زیرین کار می نمایند. نیز می باشد. که چنین افرادی در عالم اسلام ، در بین علوم غریبه کاران سیاه کار، ولو به میزان اندک وجود دارند . در بین هندوان نیز مرتاضین پرستندهٔ خدایانی نظیر کالی و 👈«هی رانیا کشه » و .. نیز مراسم های خاص خویش را دارند. اما با اینحال حجم مراسم های انجمن های مخفی در این ایام قابل مقایسه با افراد مستقل یا گروه های کوچک نیست . نکته 5: موجودات اهریمنی عالم زیرین با موجوداتی نظیر جن و دیو و پری و غیره بسیار تفاوت دارند . می توان برای آنها لفظ عام شیاطین را بکار برد . بخش زیادی از این موجودات همانگونه که پیش تر گفته شد. از (دود آتش) و تاریکی و ظلمت و خاکستری که از سوختن ایجاد می شود خلق شده اند . بعضی از این موجودات فاقد آلت رجولیت و اناثیت برای تولید مثل می باشند . اندازه و شکلشان بسیار متنوع است . (بزرگیشان از چند سانتی متر تا چندین متر متغیر است .) ادامه دارد... @soltannasir 🌕🌑🌖🌗🌘🌔🌓🌒
@soltannasir {حنوکا عید گشایش و افتتاح معبد و نور یا عید گشایش دروازه های جهان زیرین و افزایش ظلمت 5 } ادامه ...👇 گفته شد که در روزهای انتهایی پاییز ما شاهد طولانی ترین شب های سال هستیم. و این زمانی است که تاریکی و نیروهای آن در اوج قدرت خویش می باشند. همانگونه که ملاحظه نمودید. ایام عید حنوکای یهودیان در 25 ماه کیسلو برگزار می شود. که خاخام یهودا لوئو پراگی مدعی است که نور در جهان در این روز وارد شد. این ادعای وی را در همین مجموعه دروس بررسی خواهیم نمود. اما جدای از ادعای این خاخام یهودی، ایام برگزاری عید حنوکا در چه تاریخی است ? آیا در شب انقلاب زمستانی و شب های پس از آن است ? یا شب های پیش از آن ? می دانیم که تقویم عبرانیان، تقویمی بر اساس ماه های قمری است. اما یهودیان برای اینکه اختلاف 11 روزه سال قمری با سال شمسی باعث نشود که ماه های آنان در سال شمسی بچرخد. هر 👈 19 سال را یک دوره حساب می نمایند. که هفت سال آن شامل سالهای 👈 سوم _ششم_هشتم_یازدهم_چهاردهم_هفدهم_نوزدهم سیزده ماهه می باشد . و سایر سال ها 12 ماهه است. در این تقویم تقریباً ایام جشن های یهودیان در همان فصل و ماه می افتد و تنها چند روز جابجا می شود . چنانچه امسال عید حنوکای یهودیان از 12 تا 20 دسامبر است. در سال 2018 زمان این عید از 2تا 10 دسامبر خواهد بود. در سال 2019 از 22 تا 30 دسامبر خواهد بود. و 2020 از 10 تا 18 دسامبر خواهد بود . در 2021 از 28 نوامبر الی 6دسامبر خواهد بود. در 2022 از 18 دسامبر تا 26 دسامبر ما شاهد این عید خواهیم بود. همانگونه که ملاحظه می نمایید در اکثر سالها این عید پیش از زمان انقلاب زمستانی شروع و معمولاً پیش از آن پایان می یابد. بنابراین ظاهر این عید شاید با ورود نور به جهان همراه باشد. اما از نظر نجومی در اکثر سالها این عید پیش از تاریخ انقلاب زمستانی و در تاریک ترین شب های سال انجام می شود. یعنی همان زمانی که نیروهای تاریک در جهان ما در اوج قدرت خویش می باشند. اما حال توجه شما را به سمبل شناسی انقلابین جلب می نمایم : 👇 «انقلابین (شتوی، صیفی) » { در نمادگرایی می باید معطوف به چیزی شد که با ویژگی های عمومی فصول مربوطه متقارن نمی شود. در واقع انقلاب مرحله ای فرا رونده ی تدویر سالانه را باز می کند، و انقلاب مرحله ی فرود آینده را می گشاید : از این مفهوم نمادگرایی یونانی رومی دروازه های انقلابین، با دو صورت یانوس به دست می آید که قبل از یحیی و یوحنای نبی، به صورت زمستان و تابستان نموده می شده است. می توان گفت که دروازه ی شتوی مرحله ی نورانی مدار را عرضه می کند ، و دروازه ی صیفی مرحله ی تاریک آن را. در این مورد ما تولد مسیح را در انقلاب شتوی و تولد یحیای معمدان را در انقلاب صیفی به خاطر می آوریم، و از آنجا یکی از آیات زیبای انجیلی به یاد می آید : می باید که به او افزوده شود و من ناقص گردم. (یوحنا 3:30) در نمادگرایی چینی، انقلاب صیفی به سه خط لی، نشانه ی آتش، خورشید و سر وابسته است؛ و انقلاب شتوی به سه خط «ج ، ان» نشانه ی آب، چاله و پاها بستگی دارد. اما انقلاب صیفی چنانچه در فوق ذکر شد، مبدأ فرود است و اصل یانگ را دارد، و انقلاب شتوی مبدأ فراروندگی است. در کیمیای درونی، نیروی جاری «از ج،أن» به لی بالا می رود، و از «لی» به «ج،أن» پایین می آید. ضمناً خط یانگ سه خطی ج،أن، میل به جابه جایی به طرف سه خطی ج،ین دارد، که یانگ خالص، یا کمال فعال است. و خط یین سه خطی لی به جانب ج،اون ، یا یین خالص، که کمال انفعالی است، گرایش دارد. مورد اول یک حرکت فرارونده است و دومی حرکتی فرود آینده، گرایش به نور قبل از وقوع نور، و گرایش به تاریکی قبل از حدوث تاریکی. از سوی دیگر، انقلاب شتوی، اگر مربوط به قلمرو مردگان باشد، علامت بازگشت به زندگی است، و مرتبط با بارداری و زایش است : زمان مطلوب برای بستن نطفه است. به همین ترتیب، در فلسفه ی هندو، انقلاب شتوی دویانه، یا 👈راه خدایان را باز می کند، و انقلاب صیفی پیتریانه، یا راه نیاکان را باز می کند، که به وضوح با دروازه ی خدایان و انسانهای نمادگرایی فیثاغورثی مرتبط است. ( GRIF, GRAP,GUES,MAST) در شمایل نگاری مسیحی نیز انقلابین نقشی به سزا بر عهده دارد. انقلاب صیفی (24ژوئن =3تیر) ذروه ی تدویر شمسی را نشان می دهد، وقتی خورشید در غایت اوج خود در آسمان است، این روز برای جشن خورشید انتخاب شده. وقتی مسیح با خورشید مقایسه می شود، با برج سرطان در انقلاب صیفی مرتبط است، و از آنجا تمامی نمادگرایی تقویم مسیحی به دست می آید، که در عصر هنر رومی استیلای کامل داشته است. } (کتاب فرهنگ نمادها جلد اول صفحات 267 و 268) ادامه دارد... @soltannasir 🌕🌖🌗🌘🌑🌒🌓🌔
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت هایی از فیلم وارکرافت 🖕🖕 شرح باز کردن دروازه ورود ، اورک ها از عالم زیرین به عالم ما @soltannasir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖕🖕🖕 قسمت هایی از فیلم وارکرافت ، علت قربانی نمودن انسان ها استفاده از نیروی حیات آنها برای باز نمودن دروازه ای از عالم زیرین به عالم ما می باشد . @soltannasir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖕🖕🖕🖕🖕 باز نمودن دروازه ورود اورک ها به جهان ما با قربانی نمودن تعداد زیادی از انسان ها. این بخش از فیلم وارکرافت به شکسته شدن سد ذوالقرنین و ورود یأجوج و مأجوج به جهان ما شباهت بسیار دارد. @soltannasir
@soltannasir {حنوکا عید گشایش و افتتاح معبد و نور یا عید گشایش دروازه های جهان زیرین و افزایش ظلمت 6} ادامه ...👇 ملاحظه نمودید که در کتاب فرهنگ نمادها، راه پیتریانه (پدران)، یا راه نیکان را باز می نماید. راه خدایان را باز می نماید !!! اما براستی کدام خدایان ? اینکه راه پدران یا نیاکان یا عالم مردگان در تابستان هنگام انقلاب تابستانی باز می شود. چندان با دانسته های ما مطابق نیست ! در دروس مسبحات اشاره شد که در اساطیر نظریهٔ سه جهان وجود دارد. جهان بالایی و جهان میانی و جهان زیرین که در بدن انسان جهان بالایی به مثابه سر می باشد و جهان میانی تنه و جهان زیرین به مثابه پاها می باشد. اما نگرش دیگری نیز به جهان وجود دارد. و آن نگرش دو جهانی است ! در نگرش دو جهانی که متعلق به مغان ایران باستان است. جهان به دو بخش بالایی و پایینی یا به عبارت دیگر دو جهان و و یا اهورایی و اهریمنی تقسیم می شود . هر چند این نگرش تا حدی ثنوی گرایانه است. ما را اینجا فعلاً با اندیشه ثنوی گرایانه عده ای از مغان ایران باستان و موبدان زرتشتی کاری نیست. بلکه هدف شرح و توضیح جهان هاست. گفته شد که نقاط دو نقطه ای می باشند که در آن طول روز و شب مساوی می باشند. و نقاط نقاطی می باشند که در یکی (انقلاب تابستانی) طول روز به حداکثر خویش می رسد که تقریباً نزدیک به زمانی است که خورشید در اوج خویش می باشد. و در دیگری (نقطه انقلاب زمستانی) نقطه ای است که طول شب به بلندترین زمان خویش می رسد که نزدیک به زمانی است که خورشید در حضیض خویش می باشد. حال با توجه به توضیحات داده شده دایره ای را تصور نمایید. که خطی از مرکز آن می گذرد و آن را به دو نیمه بالایی و پایینی تقسیم می نماید. نیمه بالایی عالم بالا است. و نیمه پایینی عالم زیرین می باشد. و دو نقطه مورد نظر یکی (نقطه راست) نقطه اعتدال و دیگری (نقطه چپ) نقطه اعتدال می باشد. حال فرض نمایید از نقطهٔ مرکز این دایره خطی دیگر بگذرد که دایره را به دو نیمهٔ چپ و راست تقسیم نماید. نقطهٔ بالایی در دایره نقطهٔ انقلاب تابستانی است که طول روز به حداکثر مدت خویش می رسد. و سابقاً نقطهٔ اوج خورشید نیز تقریباً در همان هنگام بود. و امروزه چندین روز اختلاف دارد. و نقطهٔ پایینی دایره، نقطهٔ انقلاب زمستانی است. که طول روز به کمترین و طول شب به بلندترین مقدار خویش می رسد. و سابقاً نقطهٔ خورشید نیز تقریباً در همین هنگام بوده که اکنون چند روزی فاصله دارد . نکته1: در دایره ترسیمی در نیمه بالایی دایره (6برج اول)، طول روز بیش از طول شب است. و در نیمه پایینی (6برج دوم) طول شب بیش از طول روز است. در نیمه چپ طول روز پس از نقطه انقلاب تابستانی از برج سرطان تا نقطه انقلاب زمستانی کاهش پیدا می نماید. و در نیمه راست از نقطه انقلاب زمستانی تا نقطه انقلاب تابستانی طول روز افزایش پیدا می کند. حال با توجه به توضیحات داده شده می دانیم که ابتدای عالم زیرین با برج میزان شروع می شود نه با نقطهٔ انقلاب تابستانی در برج سرطان. و برج همانگونه که پیشتر در دروس اشاره شد. نقطه ای می باشد که در اساطیر پس از مرگ ارواح در آن (نقطه) مورد قضاوت قرار می گیرند و سپس می توانند در بهشت و یا جهنم برزخی زندگی نمایند. حال اگر دقت نمایید در دایره البروج به شکلی که توصیف شد. نقطهٔ انقلاب زمستانی پایین ترین نقطهٔ ممکن است. و در این هنگام است که ما با پایین ترین و تاریک ترین نقطهٔ دایره البروج و طولانی ترین شب های سال در یک راستا قرار می گیریم. و این بهترین زمان برای بازگشایی دروازه های عالم زیرین است . زیرا اگر دقت نمایید ترتیب چیدمان بروج اینگونه است که پس از نقطهٔ انقلاب زمستانی ما به سمت صعود به نقطهٔ اعتدال ربیعی در می باشیم. بنابراین درست است که پس از انقلاب زمستانی رفته رفته بر طول روز (نور) افزوده می شود. و از طول شب (ظلمت) کاسته می شود . اما اگر دروازه های عالم زیرین (ولو اندک) باز شود. قابلیت صعود به عالم ما برای موجودات این عوالم فراهم می شود. به واقع شب های پایانی پاییز در نزدیکی انقلاب زمستانی علاوه بر اینکه تاریک ترین شب های سال است. و بهترین زمان برای افزایش تاریکی بر اثر مراسمات جادوی سیاه آیینی می باشد . شب انقلاب زمستانی بهترین شب برای باز نمودن دروازه های عالم زیرین می باشد. و فراخوانی این موجودات از این عوالم به به عالم ماست. نکته 2 : در اساطیر ایرانی در شب انقلاب زمستانی، که تاریک ترین هنگام است و شیاطین در اوج قدرت خویش می باشند. ایزد مهر، ایزد خورشید و نور تولد می یابد و با دیوان و پریان و جادوی آنان به مبارزه بر می خیزد. و این خود مسئله جالبی است که در تاریک ترین و سخت ترین دوران، نجات دهنده ای از راه می رسد. ادامه دارد... @soltannasir 🌞🌑🌚🌒☀️
تصویر دایره البروج نقطه راست : اعتدال ربیعی نقطه چپ : اعتدال خریفی نقطه بالایی : انقلاب تابستانی نقطه پایینی : انقلاب زمستانی @soltannasir
@soltannasir {حنوکا عیدگشایش و افتتاح معبد و نور یا عید گشایش دروازه های جهان زیرین و افزایش ظلمت 7} ادامه...👇 نکته3: اگر نقطه اعتدال خریفی ، راه به عالم زیرین را باز می نماید. نقطهٔ اعتدال ربیعی، راه به عالم ما را برای اهالی عالم زیرین باز می نماید . اجازه بدهید یکبار دیگر مسئله را بررسی نماییم. در نقطهٔ در دایره البروج ما در تاریک ترین و پایین ترین قسمت دایره هستیم. و این یکی از دو زمان مناسب برای بازنمودن دروازه های است. از این نقطه به بعد شروع می شود. اما نقطه ،نقطه ای است که عالم زیرین به پایان می رسد و عالم بالایی شروع می شود. این نقطه مرز بین دنیای زیرین و عالم ما می باشد. و این دو نقطه مقارن با دو جشن بزرگ یهودیان، یعنی عید و عید# پوریم می باشد. نکته1: آنچه باید توجه داشت این است که مراسم های یهودیان باید از چند روز پیش از این نقاط (انقلاب زمستانی و اعتدال ربیعی) آغاز شود. وگرنه به موفقیت منجر نخواهد شد. نکته 2 : با توجه به تغییر زمان اعیاد یهودی در هر ماه، گاه ممکن است بین عید نصیب (پوریم) با زمان نزدیک به اعتدال ربیعی یا عید حنوکا با نقطه انقلاب زمستانی فاصله وجود داشته باشد. در این هنگام قبالیست های جهود، مراسم های خویش را پس از اعیاد یک الی سه روز (بسته به فاصله مورد نظر) متوقف می نمایند. و سپس مراسم ها را تا رسیدن به نقاط مورد نظر ادامه می دهند. با توجه به اینکه در نزدیکی ایام شب می باشیم. و این شب و شناخت آن با دروس مرتبط است. تحقیق این جشن را از کتاب گاه شماری و جشن های ایران باستان زنده یاد هاشم رضی به تمامی می آوریم : 👇 «یلدا» { یلدا و مراسمی که در نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال برپا می کنند، سابقه ای بسیار دراز داشته و مربوط می شود به 👈ایزد مهر که در گفتار جشن مهرگان درباره اش سخن رفت. این رسوم ویژهٔ آریایی هاست و بخصوص پیروان آیین مهر ، هزاران سال است آن را در ایران زمین برپای می دارند. شب یلدا ، شب 👈زایش و تولد مهر است که به یادگار آن جشن برگزار می شد. ریشهٔ این باور و اعتقاد بر می گردد به گاه شماری و اندیشه هایی که ایرانیان مهری دین از آن داشتند. چنانکه اشاره شد سابقهٔ شب یلدا، یا چنانکه امروزه اصطلاحاً نامی است شب چله چندین هزار سال در ایران سابقه داشته و اولین روز زمستان یا نخستین شب زمستان بوده که زایش خورشید یا جشن تولد مهر، خورشید شکست ناپذیر بوده است. مردم عهود دور و گذشته ، که پایهٔ زندگی شان بر کشاورزی _چوپانی قرار داشت و در طول سال، با سپری شدن فصول و تضادهای طبیعی خوی داشتند ، بر اثر تجربه و گذشت زمان با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان آشنایی یافته و کارها و فعالیت هاشان را بر اثر آن تنظیم می کردند. روشنی و و تابش و اعتدال هوا در نظرشان مظاهر نیک و موافق و ایزدی بود. تاریکی و شب و سرما را نیز از اعمال اهریمن می پنداشتند. ملاحظه می کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می شود. به همان نسبت بلندی ، از روشنی و نورخورشید بیشتر استفاده می کردند و می نگریستند که شب ها کوتاه است. کم کم این اعتقاد برایشان پیدا شد که نور و روشنی و ظلمت و تاریکی مرتب در نبرد و کشمکش هستند، گاه خورشید و فروغ چیره شده ساعات بیشتری در پرتو خود مردم را نیرومند نگاه می دارد و گاه مقهور تاریکی واقع شده و ساعات کمتری با فروغ و تابش اندکی فیض می رساند. در طول سال، دریافتند که کوتاه ترین روزها ، آخرین روز پاییز ، یعنی روز سی ام آذر و بلندترین شب ها، شب اول زمستان، یعنی نخستین شب دی ماه است . اما بلافاصله پس از این بلندترین شب سال، از آغاز دی، روزها به تدریج بلندتر و شب ها کوتاه تر می شود. خورشید هر روز بیشتر در آسمان می پاید و نور و گرمی نثار می سازد، به همین جهت آن شب را یلدا نامیدند، یعنی تولد، زایش خورشید شکست ناپذیر ، و آنرا آغاز سال قرار دادند، یعنی انقلاب شتوی و آغاز زمستان ، چنانکه شرح آن در بخش نخستین گذشت . اقوام قدیم آریایی، از هند و ایرانی_هند و اروپایی جشن تولد آفتاب را آغاز زمستان می گرفتند. به ویژه «ژرمن ها عید تولد آفتاب را در آغاز زمستان گرفته و آن ماه را به خدای آفتاب نسبت می دادند و این بی تناسب نیست ،چه واقعاً آغاز زمستان مثل تولد جدید خورشید است که از آن روز در نصف کرهٔ شمالی رو به افزایش و ارتفاع و درخشندگی می گذارد و هر روز قوی تر می شود. به قول بیرونی در آثار الباقیه ، ص255، روز اول ماه دی ،خور نیز نامیده می شد و در قانون مسعودی نسخهٔ موزهٔ بریتانیایی لندن خُره روز ثبت شده ، اگر چه در بعضی مآخذ دیگر خرم روز نامیده شده است. » } ادامه دارد... @soltannasir 🌞🌑
@soltannasir {حنوکا عید گشایش و افتتاح معبد و نور یا عید گشایش دروازه های جهان زیرین و افزایش ظلمت 8} ادامه ...👇 { ...آشکارا است که به موجب بلندترین شب که تاریکی بیشتر در زمین می پایید که مظهر است، این شب را 👈نحس و بد یمن می شمردند. در برهان قاطع ذیل واژهٔ چنین آمده : «یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول و آخر قوس باشد، و آن درازترین شب هاست در تمام سال و در آن شب و یا نزدیک به آن شب آفتاب به برج جدی تحویل می کند، و گویند آن شب به 👈غایت شوم و نامبارک می باشد، و بعضی گفته اند شب یلدا یازدهم جُدی است. » اما معارض و ضد تاریکی، روشنایی است. روشنی از تجلّیات و آثار 👈یزدانی می باشد. به همین مناسبت در شب هاست که 👈آتش می افروختند تا 👈تاریکی و 👈عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند. هم چنان که خورشید به مناسبت فروغ و گرمای کارسازش تقدس پیدا کرده بود، آتش نیز همان تقدس و والایی را نزد مردم دارا شد. چون تاریکی فرا می رسید، در پرتو و روشنی ، تاریکی اهریمنی را از میان می بردند. در شب یلدا، یا تولد خورشید، جهت رفع این نحوست، آتش می افروختد. گرد هم جمع می شدند. خوان ویژه می گستردند. هر آنچه میوهٔ👈 تازهٔ فصل که نگاهداری شده بود و میوه های خشک در سفره می نهادند. این سفره جنبهٔ دینی داشت و مقدس بود. از ایزد و روشنایی برکت می طلبیدند تا در زمستان به خوشی سر کنند و میوه های تازه و خشک و چیزهای دیگر در سفره، تمثیلی از آن بود که بهار و تابستانی پر برکت در پیش داشته باشند. همه شب را در پرتو چراغ و نور آتش می گذراندند تا اهریمن فرصت دژخویی و تباهی نیابد. چنانکه ملاحظه می شود، این مراسم پس از هزاران سال، تاکنون باقی و برجاست و در سراسر ایران زمین به نام شب چلّه برگزار می شود. اما امروزه چرا چله_چلهٔ بزرگ می نامند. چلهٔ بزرگ از اول است تا دهم بهمن ماه که چهل روز تمام ادامه می یابد. چلهٔ کوچک از دهم بهمن ماه است تا بیستم اسفند، و از آن جهت چلهٔ کوچک می گویند که شدت سرما می کاهد. پس اول دی، به مناسبت آنکه تجدید حیات مهر یا خورشید است، به نام یلدا، یعنی تولد مشهور شده و جشن گرفته می شد. اما آغاز دی ماه جشن بزرگ دیگری نیز بود، چنانکه گذشت هرگاه نام روز و ماه با هم تلاقی و برخورد می کرد، آن روز را جشن می گرفتند. «دذو» در اوستا به معنی آفریدگار و خداوندگار و «ددو» در پهلوی نیز شکل تغییر یافتهٔ همین واژه است. ماه دی (دی _نیز شکل فارسی جدید_ددوی پهلوی است) نیز نخستین روزش به نام آفریدگار نامزد است، پس جشنی بوده و چنانکه گذشت در روزگار گذشته این روز را «» یعنی روز خورشید نیز می گفتند و بعداً به خرّم روز موسوم گشت که جشنی از جشن های ایران کهن بود. این ها همه دلالت بر تقدس و ارج و بزرگی این روز دارد که روز خورشید، روز تولد خورشید شکست ناپذیر است. می گوید : « دی ماه، و آن را خور ماه نیز می گویند. نخستین روز آن خرم روز (=خُره روز) است و این روز و این ماه هر دو به نام خدای بزرگ است... » ابوریحان بیرونی چند سطر پایین تر از مطلب بالا، می گوید این جشن را، یعنی روز اول دی ماه را نودروز نیز می گویند. چون میان آن تا نوروز، درست نود روز فاصله است. همهٔ این اشارات و نام ها، حاکی از آن است که شب یلدا، و روز دیگان پیوند استواری با خورشید دارد، با که از این روز بر تاریکی چیره می شود و رو به افزایش می رود. این روز خورشید است، روز مهر است و نزد ایرانیان، به ویژه مهر آیین ها بسی گرامی بود و بزرگترین جشن، یعنی جشن تولد مهر یا خورشید به شمار می رفت که آغاز سال محسوب می شد. خورشید، مهر یا میترا، مسیح و نجات بخش جهان از تسلط اهریمن و نکبت و ادبار وی بود. هنگامی که آیین مهر از ایران در جهان متمدن کهن منتشر شد، در روم و بسیاری از کشورهای اروپایی، به همین جهت روز بیست و یکم دسامبر را که برابر اول دی ماه بود، هنگامی که آیین مهر همگانی شده بود، به عنوان روز تولد مهر یا میترای شکست ناپذیر جشن می گرفتند. اما در سده ٔچهارم میلادی بر اثر اشتباهاتی که در کبیسه روی داد، تولد مهر نجات بخش، یا مسیحای منجی _در بیست و پنجم دسامبر واقع شد و از آن پس تثبیت شد. تا آن زمان تولد عیسای در جشن گرفته می شد. اما دین غالب و اغلب کشورهای متمدن اروپا، آیین مهر و بود. اما هنگامی که کم کم مسیحیت در روم با فشار و ارعاب جا باز کرد، متولیان چون نتوانستتد با برانداختن جشن تولد میترا در بیست و پنجم غلبه کنند، همان روز زایش عیسای مسیح اعلام کردند که تا این زمان باقی مانده. یلدا yalda یک واژهٔ سُریانی است به معنی تولد. رومی ها خود واژهٔ ناتالیس را به معنی تولد داشتند. } ادامه دارد... @soltannasir 🌞🌑
@soltannasir {حنوکا و قربانی } باید آرزو کرد که روزی حداقل عده ای از مسئولین کشور درک نمایند که در ایامی که هستیم در کشور چه خبر است ! اینکه آلودگی شهرهای بزرگی نظیر اتفاقی نیست و تنها به آلاینده ها مرتبط نیست ! چنانچه با طرح ترافیک زوج و فرد نیز مشکل حل نشد ! اینکه چرا شهرهایی نظیر و نیز آلوده شده اند ! حتی شهرهای کوچک و بعضی روستاهای منطقه آذربایجان نیز هوایی آلوده داشتند ! اینکه به طور خاص 11 قبالیست جحود از خارج از کشور (اروپا) به برکت دولت بی تدبیر کاملاً قانونی وارد کشور شده اند و در خاک مقدس آذربایجان حضور دارند. تا به همراه همکاران وطنی خویش (قبالیست های جحود ایرانی) در آن منطقه دروازه ای را از عالم زیرین باز نمایند. و موجوداتی را از آن نقطه فراخوانی نمایند. هر چند که ان شاءالله با دم اولیای اللّه امشب به عنوان آخرین شب مراسم خویش موفق بدین مهم نخواهند شد. اما با این حال شرایطی که مراسم هایشان برای کشور در حال رقم زدن است. تأسف بار است . مراسم هایی که به طور خاص در 11 کلان شهر کشور در سطحی بزرگ و در 22 شهر کوچکتر در سطحی کمتر برگزار می شود. ❌شاید روزی مسئولین کشور دریابند که نقاط باستانی ای نظیر تخت سلیمان و تپه حسنلو در استان آذربایجان غربی و دشت مغان در استان اردبیل و یا شوش دانیال در خوزستان و ... اگر برای دشمن مهم تر از نطنز و بوشهر و اراک و یا پایگاه های موشکی و نظامی نباشد. کم اهمیت تر نیز نیست ! و اینگونه این پایگاه های مهم باستانی را که میراث پیشینیان را در دل خود دارد با کمترین محافظ به حال خود رها ننمایند. شاید روزی در بخشی از بچه های نهادهای امنیتی این بینش کاملاً نهادینه شود. که مناطق باستانی مهم است . ❌ از دشت مغان سخن گفته شد. در دوران رژیم پهلوی عده ای از یهودیان صهیونیست در شروع به فعالیت نمودند و بخشی از زمین های مردم را خریدند. هم زمان در استان اران یا جمهوری جعلی آذربایجان که قرار داد 199 ساله اش چندین سال است تمام شده و باید به خاک مادری بازگردد. نیز فعالیت در دشت مغان آغاز شد. اما چرا ? مهم ترین علت این فعالیت های پنهانی این بود که بخشی از میراث مغان ایران باستان در این دشت باستانی مدفون است. میراثی که یک بار توسط مغان ایران باستان و بار دیگر توسط سلطان قاهر غوث و بار دیگر توسط شیخ صفی الدین اردبیلی، طلسم شده است. در باره این مسئله فیلمی با نام « روزگاری عشق و خیانت» ساخته شده است. که هر چند به علت اصلی پروژه صهیونیست ها اشاره نمی نماید. اما از منظر روایت نفوذ یهودیان در آن منطقه فیلم مهمی می باشد. ❌ شاید اکنون خوانندگان گرامی دریابند که چرا از یک سو در مناطق آذربایجان ایران و استان اردبیل، پانترکیسم فعال است. و در خوزستان پان عربی و الاهوازی. که اولی توسط کشور ترکیهٔ عثمانی و استان اران جمهوری جعلی آذربایجان تغذیه می شود. و دومی توسط خاندان آل جهود ( عربستان سعودی) . و هنگامی که این دو جریان را بررسی می نماییم. در نهایت دست پنهان یهودیان و عواملشان را در شکل گیری این دو جریان به خوبی می بینیم. ❌ در شب 👈هفتم و 👈نهم عید حنوکا به طور خاص مراسم قربانی انسانی انجام می شود. بنابراین امشب نیز قربانی انسانی انجام می شود. قربانی ها معمولاً از بانوان هستند. اینکه می گویند قربانی باید دختر باکره باشد اشتباه است. انتخاب قربانی به سن و سال و بکر و غیر بکر بودن ارتباطی ندارد. قربانی ها افراد مستعد از نظر روحی و واسطه گری می باشند. قربانی ها 👈معمولاً در شبات ها دزدیده می شوند . بنابراین افرادی که در معرض خطرند باید از غروب جمعه تا غروب شنبه مواظب خویش باشند. معمولاً قربانی ها با توجه به استعداد روحیشان، در خواب و رویا یا مکاشفه از خطر قربانی شدن خویش آگاه می شوند. اگر قربانی کودک باشد. ممکن است خطر توسط شخصی ناشناس در خیابان به عنوان یک رهگذر به والدین کودک به صورت سربسته گوشزد شود. به هر حال منظور این است که قربانی پیش از قربانی شدن علائمی را دریافت می نماید. برخلاف اینکه عده ای فکر می نمایند که به قربانی ها تجاوز جنسی می شود. باید گفت که اینگونه نیست. اگر شخصی مستعد باشد و بخواهند از وی فرزندی مستعد و شیطنی تولید نمایند چنین عملی انجام می شود. اما قربانیان خاص، مورد تجاوز جنسی قرار نمی گیرند. بلکه هر اندازه که دارای جایگاه روحی بالاتر باشد با احترام بیشتری با وی رفتار می شود. و معمولاً روز قبل از قربانی وی را با شیوه ای خاص غسل می دهند و خوشبو می نمایند. بویی که شاید مورد علاقهٔ ایزد مورد پرستششان باشد. و سپس لباسی فاخر بر وی می پوشانند. لباسی که مدل و رنگ آن مورد علاقه ایزدی باشد که قربانی را به وی پیشکشی می نمایند. و از جواهرات نیز برای استفاده می نمایند. @soltannasir
آلودگی عجیب هوای ارومیه و روستاهای استان آذرباییجان غربی ، به امید اینکه روزی مسئولین کشور دریابند که دشمنان چه اهدافی دارند و چگونه عمل می کنند . خبرگزاری مهر @soltannasir
مقاله ای در باب نفوذ صهیونیست ها و یهودیان در دوران رژیم پهلوی و حضور آنان در دشت 👈 قزوین و 👈دشت مغان و اشاره ای هم به فیلم «روزگاری عشق و خیانت » می نماید. منبع : خبرگزاری میزان @soltannasir
@soltannasir { حنوکا و قربانی 2 } ادامه...👇 قربانی ها معمولاً پس از پوشاندن لباس های فاخر به قربانگاه آورده می شوند. و بنا به مناسک نوع فرقه مربوطه وی را قربانی می نمایند. در بیشتر موارد یا با زدن سنگی بزرگ به سر قربانی، جمجمه وی را می شکانند و یا خنجری در قلب قربانی وارد می نمایند. قربانی سوختنی بسیار کمتر انجام می شود. نکته 1: نام قربانگاه قبالیست های جحود در شبه معبد سلیمان در اسرائیل، «» است ! نکته 2: لباسی که قربانی به هنگام دزدیده شدن بر تن دارد پس از نشاندار شدن از خارج می شود. و لباس ها عمدتاً به کشورهای خاورمیانه فرستاده می شود. نکته 3: لباس و جواهراتی که به پوشانده می شود. در معبد به عنوان یک میراث ارزشمند نگهداری می شود. و گاه در بعضی مراسم های خاص، بعضی کاهنه ها افتخار پوشیدن این لباس ها و یا جواهرات را پیدا می نمایند. مجوز معمولاً توسط خدایان یا معاونینشان داده می شود. نکته 4: مسئله مهمی که باید بدان توجه داشت این است که قربانی ها توسط سران شیاطین (جنی و دیوها) و یا ایزدان کواکب نشان گذاری می شوند. این موجودات شیطنی، هستند که قربانی ها را انتخاب می نمایند. و از خدمتکاران جنی و انسی خویش می خواهند. تا قربانی را پیدا نمایند . پس از پیدا شدن قربانی مدتی وی را به طرق مختلف (فیظیکی و متافیظیکی) تحت نظر می گیرند. و در زمان مناسب با استفاده از فرومایگان زیر دست خویش ، شرایط لازم برای دزدیدن قربانی را فراهم می آورند. و آنگاه پرستندگان انسانیشان، قربانی را می ربایند. نکته 5: مثالی برای شرایط که فرومایگان جنی می توانند فراهم آورند : 👇 { فرض نمایید خانمی در آپارتمان خویش تنها زندگی می نماید. و برای قربانی شدن نشانه گذاری شده است. غروب جمعه است. و وی در خانه نشسته و در حال دیدن برنامه های تلویزیونی می باشد. در این حالت مدام توسط این فرومایگان وسوسه می شود که از منزل بیرون رود و یک خوراکی خاص را از سوپر مارکت محله بخرد. وسوسه و سپس بیرون رفتن از خانه همان و ربوده شدن همان . } { یا خانواده ای یکی از دختر بچه هایشان نشان گذاری شده و تصمیم ندارند که روز جمعه جایی بروند. اما پنج شنبه مادر خانواده و یا پدر و .. میلی به رفتن به پارک پیدا می نمایند. و این میل به پارک رفتن توسط این فرومایگان در اذهان اعضای خانواده وارد می شود . و طبیعی است که در پارک با کمک عوامل فیظیکی و متافیظیکی تنها یک غفلت کوچک می تواند باعث گم شدن دختر بچه خانواده شود . و سرنوشت بچه سالها نامعلوم باشد . و والدین فکر نمایند دخترشان در نقطه ای از زمین ما زنده است. در حالی که کار از کار گذشته است. نکته 6: گاه ممکن است یکی از خدایان در رویا و مکاشفه خویش شخصی را که برای وی در آینده مشکل ساز خواهد شد را ببیند و گاه ممکن است که شخصی که واسطه ای قوی می باشد و روح وی می تواند وی را تغذیه نماید. را طلب نماید. اما ممکن است نام شخص مورد نظر را در نیابد. نشانه های وی به کاهنین داده می شود. و آنگاه شیاطین جنی که با کاهنین همکاری می نمایند. در یافتن شخص قربانی همکاری می نمایند. گاه پیدا کردن قربانی مورد نظر ممکن است سالها به طول بیانجامد . نکته 7: معمولاً ایزدان کواکب، که خود با کواکب مرتبطند، قربانی هایی را طلب می نمایند که در زمان خاص نجومی بدنیا آمده باشد که با کوکب آن ایزد مربوطه مرتبط باشد . نکته8: در بعضی موارد خاص ممکن است بین دو یا چند انجمن مخفی بر سر یک قربانی خاص ، اختلاف پیش بیاید . و با یکدیگر بر سر ربودن قربانی درگیر شوند . @soltannasir 🌞🌑🌘
@soltannasir {حنوکا عید گشایش و افتتاح معبد و نور یا عید گشایش دروازه های عالم زیرین و افزایش ظلمت 9} ادامه ...👇 {مسیحیان سُریانی واژهٔ را با خود به ایران آوردند و از آن زمان تا کنون در ایران ماندگار شده است. البته فقط تولد و هنگام و موقع زمانی آن نبود که در مسیحیت داخل شد، بلکه درواقع امروزه همهٔ مسیحیان جهان، که شب تولد را جشن می گیرند و تا بامداد بلندترین شب سال را بیدار مانده و با خوردن و نوشیدن به شادی می گذرانند، همان تولد میترا، مسیحای نجات بخش یا سوشیانت را جشن می گیرند و اغلب مراسم و مناسک و آداب شان مقتبس از آیین است. «یلدا، در منابع تاریخی و شعر شاعران» در مآخذ ایرانی_اسلامی، شب یلدا به شب میلاد شناخته می شده است. شب میلاد مسیح، مسیحا (=مهر). ثعالبی می گوید که شب میلاد، شبی است که عیسا در آن متولد شده است و در درازی بدو مثل زنند. باید دانست که میلاد و یلدا که بنا بر مشهور درازترین شب های سال است یکی است. زیرا یلدا واژه ای سُریانی است و در آن زبان درست به معنی میلاد عربی استعمال شده که عبارت از ولادت عیسا (=مهر) باشد و در اصطلاح نجوم آخرین شب پاییز یا نخستین شب زمستان است و درازترین شب هاست در همهٔ سال. در فرهنگ سُریانی به انگلیسی تألیف پاین اسمیت یلدا با noel تطبیق شده است و از برخی اشعار پارسی رابطهٔ میان میلاد مسیح و شب یلدا درک می شود، از آن جمله معزی گوید : 👇 «ایزد دادار، مهر و کین تو گویی از شب قدر آفرید و از شب یلدا زان که به مهرت بود تقرب مؤمن زان که به کینت بود تفاخر ترسا » در برهان قاطع از روی این گونه اشعار، تصور شده که یلدا یکی از ملازمان عیسا بوده است، ولی چنین اسم خاصی در کتب ثقهٔ اسلامی از قبیل معارف ابن قُتیبه که عیناً از تورات و انجیل استفاده کرده است دیده نمی شود. چنان که اشاره شد، شب یلدا را با شب میلاد مسیح تطبیق کرده اند. باید توجه داشت که جشن میلاد مسیح «نوئل» که در بیست و پنجم دسامبر تثبیت شده، برابر با تحقیق، در اصل جشن ظهور میترا (مهر) بوده که مسیحیان در سدهٔ 👈 چهارم میلادی آن را روز تولد عیسا قرار دادند. یلدا اول زمستان و شب آخر پاییز است که دراز ترین شب های سال است. و در آن شب یا نزدیک به آن آفتاب به برج جدی تحویل می کند و قدما آن را سخت👈 شوم و نامبارک می انگاشتند. در بیشتر نقاط ایران در این شب مراسمی انجام می شود. شعرا زلف یار و هم چنین روز هجران را از حیث سیاهی و درازی بدان تشبیه کنند و از اشعار برخی شعرا مانند سنایی و معزّی که به عنوان شاهد نقل می شود، رابطهٔ میان مسیح و یلدا ادراک می شود. یلدا برابر است با شب اول جدی و شب هفتم دی ماه جلالی و شب بیست و یکم دسامبر. چنان که اشاره شد، به مناسبت، شاعران برای بیان مفاهیمی از این واژه استفاده کرده اند و نشانگر قدمت این یادبود و جشن است : 👇 «چون حلقه ربایند به نیزه، تو به نیزه خال از رخ زنگی بربایی شب یلدا» (عنصری) «نور رایش تیره شب را روز نورانی کند دود چشمش روز روشن را شب یلدا کند» (منوچهری ) «[و] گر نیابد خوی ایشان ، در نیابد خلق را روز روشن در بر دانا شب یلدا شود [و] قندیل ضروری به شب قدر به مسجد مسجد شده چون روز و دلت چون شب یلدا او بر دوشنبه و تو بر آدینه تو لیل قدر داری و او یلدا» (ناصر خسرو) «به صاحب دولتی پیوند اگر نامی همی جویی که از یک چاکری عیسا چنان معروف شد یلدا» (سنایی) «کرده خورشید صبح ملکت تو روز همه دشمنان شب یلدا ?» (مسعود سعد) «سخنم بلند نام از سخن تو گشت و شاید که دراز نامی از نام مسیح یافت یلدا» (سیف اسفرنگی) «تو جان لطیفی و جهان جسم کثیف است تو شمع فروزانی و گیتی شب یلدا» (معزی) «گر آن کی خسرو ایران و توراست چرا بیژن شپ اندر چاه یلدا [نیز] [و ] آری آفتاب مجرد به یک شعاع بیخ کواکب شب یلدا برافکند [و] همه شب های غم آبستن روز طرب است یوسف روز به چاه ، شب یلدا بیند [و] با جفای تو بر ، که خورد از عمر شب یلدا رفو که کرد پرند [و] هست چون صبح آشکارا کاین صباح چند را بیم صبح رستخیز است از شب یلدای من (خاقانی) «روز رویش چو برانداخت نقاب از سر زلف گویی از روز قیامت شب یلدا برخاست [و] بر آی ای صبح مشتاقان اگر هنگام روز آمد که بگرفت این شب یلدا ملال از ماه و پر نیم [و] نظر به روی تو هر بامداد نوروزیست شب فراق تو هر که هست یلداییست» (سعدی) به مناسبت این که طولانی ترین شب سال، نخستین شب زمستان است و تاریکی اهریمنی بیشتر می پاید، این شب در نظر ایرانیان نحس بود. در روزگاران گذشته برای رخنه در تاریکی و زایل ساختن آثار اهریمنی، آتش می افروختند و هر گروهی از خانواده ها و خویشان و دوستان، گرد آتش جمع می شدند و آن را با خوردن و نوشیدن و شادی و گفت و گو به سر می آوردند و این شب های آتشان نام داشت. } ادامه دارد.. @soltannasir 🌞
@soltannasir {حنوکا عید گشایش و افتتاح معبد و نور یا عید گشایش دروازه های عالم زیرین و افزایش ظلمت10} ادامه...👇 { به موجب فرگرد هجدهم ، در شب لازم است افروخته و شعله ور نگاه داشته شود تا 👈دیوان و عملهٔ اهریمن نتوانند زیانکاری کنند. همهٔ جشن ها که شب هنگام برگزار می شد و یا مراسم و آداب دینی با آتش افروزی همراه بود. در برهان قاطع آمده است که : یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب هاست در تمام سال و در آن شب یا نزدیک به آن شب آفتاب به برج جدی تحویل می کند و گویند آن شب به غایت شوم و نحس و نامبارک می باشد. در گوید : و نام این روز میلاد اکبر است و مقصود از آن انقلاب شتوی است. گویند در این روز نور از حد نقصان به حد زیادت خارج می شود و آدمیان به نشو و نما آغاز می کنند و پری ها به ذبول و فنا روی می آورند. سفرهٔ شب یلدا، سفرهٔ میزد mayzad است و میزد عبارت است از میوه های تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان لُرک Lork که از لوازم این جشن و ولیمه بود که به افتخار و ویژگی اورمزد و مهر یا خورشید برگزار می شود. به مناسبت آغاز غلبهٔ خورشید و ازدیاد تدریجی طول روز، و لاجرم شکست اهریمن و ولادت مجدد جهانتاب، تیرگی اهریمنی دیرپای را به صبح روشن اورمزد روز از دی ماه می رساندند . و ماهی متبرک و روزی مقدس ، که نام ماه و روز به نام دادار بود. این شب را، شب چلهٔ بزرگ نیز می نامند. چلهٔ بزرگ از یکمین روز دی ماه که اورمزد نام دارد، تا دهم بهمن که جشن سده است به طول می انجامد و آن را چلهٔ بزرگ می نامند، بدان سبب که شدت سرما بیشتر است. آن گاه چلهٔ کوچک فرا می رسد که از دهم بهمن تا بیستم اسفند به طول می انجامد و سرما کم کم کاسته می شود. در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می شد. در اوستا، واژهٔ sareda ، saredha سرد، سرذ، که مفهوم سال را افاده می کند، خود به معنای سرد است. این، بیانی از بار مذهبی و معتقدات دینی با خود دارد، به آن سبب که بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن، و روشنی بر تاریکی و ظلمت و پیروزی مهر و خورشید است. آغاز سال بدین جهت و توجه به بار مذهبی، اول دیماه و آغاز زمستان بوده است، چنان که آغاز سال مسیحی در جهان مسیحیت که تحت نفوذ 👈 آیین میترایی بوده است، هنوز با آغاز زمستان شروع می شود. در ایران شروع سال با آغاز زمستان تا مدتهایی پس از آن که به جای انقلاب شتوی ، اعتدال ربیعی را برگزیدند _ در آغاز زمستان قرار داشت که در بخش های اولیه و بخش نوروز، به آن اشاره شده است. اهمیت فراوان خرم روز تا روز نخست از دی ماه، و نیز شب یلدا یا شب اول زمستان که در واقع نوروز بوده است به همین جهت است و مجلس میزد و سور و شادی و میهمانی و سفرهٔ ویژهٔ یلدا، همان مراسم امروزی نوروز است. در پایان بخش ویژهٔ جشن مهرگان سرود زیبای مخر نیایش را که از جمله ٔنیایش ها و ادعیه ای است که هنگام 👈برآمدن و فرو رفتن 👈خورشید تلاوت می گردد نقل می شود. ترجمهٔ سرود، از کتاب نیایش های اوستایی است که توسط نگارنده به فارسی برگردان و به چاپ رسیده است. ادامه دارد... @soltannasir 🌞