eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
697 دنبال‌کننده
242 عکس
62 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
اَلسَّلاٰمُ عَلَيْكِ يٰا زَوْجَةَ وَلِيّ اللّٰهِ يٰا أُمَّ الْبَنِينَ
فرزندانم به فدای حسین بن علی علیهما السلام پس از واقعه کربلا بشیر در مدینه ام البنين علیها السلام را ملاقات می کند تا خبر شهادت فرزندانش را به او بدهد. ام البنین علیها السلام پس از دیدن وی که فرستاده امام سجاد عليه السلام بود می گوید: ای بشير! از امام حسین علیه السلام چه خبر داری؟ بشیر گفت: خدا به تو صبر دهد که عباس تو کشته گردید. ام البنین علیها السلام فرمود: از حسین علیه السلام مرا خبر ده! بشير خبر شهادت بقیه فرزندان او را هم اعلام کرد، ولی ام البنین پیوسته از امام حسین علیه السلام خبر می گرفت و با صبر و بصیرتی بی نظیر می گوید: ای بشیر خبر از امام من اباعبدالله الحسين بده فرزندان من و همه آنچه زیر این آسمان مینایی است فدای اباعبدالله عليه السلام باد چون بشیر خبر شهادت امام حسین عليه السلام را به آن حضرت داد، صیحه ای کشید و گفت: قد قطعت نياط قلبی: ای بشير! رگ قلبم را پاره کردی و سپس صدا به ناله و شیون بلند کرد.1️⃣ ام البنین علیها السلام همه روزه به بقیع می رفت و مرثیه می خواند به نوعی که مروان با آن قساوت قلب گریه می کرد و اشک های خود را با دستمال پاك می نمود و هنگامی که زنها او را ام البنين می گفتند و او را تسلیت می دادند این ابیات جانسوز را انشا کرد. ای زنان مدینه دیگر مرا ام البنين نخوانید و مادر شیران شکاری ندانید مرا فرزندانی بود که بسبب آنها مرا ام البنين ميگفته اند و اکنون صبح کردم که دیگر برای من فرزندي نيست چهار باز شکاری داشتم که آنهارانشانہ تیر کردند و رگ وتین آنها را قطع نمودند و دشمنان بانیزهای خود ابدان طيبه آنهارا از هم متلاشی کردندو و شام کردند در حالی که همه آنها بروی خاك با جسد چاك چاك افتادند ای کاش می دانستم آیا چنین است که مرا خبر دادند به اینکه دستهای فرزندت قمر بنی هاشم را از تن جدا کردند.2️⃣ 📚منبع: 1️⃣تنقیح المقال ج۳ ص۷۰/عبدالله مامقانی/ناشر:مطبعة المرتضویة/نجف اشرف 2️⃣ابصار العین فی انصار الحسین علیه السلام ص۶۳/محمد سماوی/ناشر:زمزم هدایت/قم(چاپ قدیم) @sonnat_voice
صوفیه و تقدیس ابلیس ۱-ابوعباس قصاب آملی صوفی نامدار قرن چهارم قمری و استاد ابوسعید ابوالخیر است که عطار نیشابوری از او با القاب قطب اصحاب،شیخ عالم و.. یاد می کند عطار در کتاب خویش از وی می نویسد که در مراسم برائت از ابلیس و سنگ زدن به او ابو عباس در صدد بازداشتن مردم از این سنت مهم بوده و می گفته: (📷توضیح در تصویر) 📚منبع: تذکرة الاولیاء ج۲ ص۱۸۶/عطار نیشابوری/مصحح:رینولد نیکلسون/ناشر: مطبعه بریل/هلند @sonnat_voice
صوفیه و تقدیس ابلیس ۲-احمد غزالی متوفی۵۲۰ قمری نیز از مشایخ صوفیه می باشد که اگر چه از لحاظ ظاهری عقیده اش با عامه مسلمین درباره ابلیس یکی است ولی از لحاظ عرفانی وضع ابلیس را متفاوت تعبیر می کند و می گوید ابلیس اگرچه ملعون است ولی در حقیقت عاشقی است که بار لعنت معشوق را به دوش می کشد.او جز معشوق خود(حق تعالی)چیزی دیگری نمی خواست فلذا «سیدالموحدین» بود (📷توضیح در تصویر) 📚منبع: شرح نهج البلاغه ج۱ ص۱۰۷/ابن ابی الحدید معتزلی/ناشر:مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی/قم @sonnat_voice
۳-احمد غزالی در حکایتی از وهب بن منبه در علت عدم سجده ابلیس بر انسان نقل می کند که گفت: در بعضی از کتابها خواندم که موسی - عليه السلام - ابلیس را در راه طور دید و به او گفت: ای ابلیس کار بدی کردی که به آدم سجده نیاوردی. ابلیس در پاسخ گفت: من نمی خواستم دست از دعوی خود بردارم، چه در آن صورت مثل تو می شدم. من ادعای محبت خدا را داشتم و نمی خواستم به غیر او سجده کنم. آن عقوبت را برای اثبات دعوی خود اختیار کردم. اما تو، ادعای محبت او را کردی و از خدا خواستی که بر او نظر افگنی، وليكن چون فرمود و انظر الى الجبل فان استقر مكانه فسوف نرانی، آنگاه به کوه نظر افگندی. اگر چشمانت را می بستی (و به کوه نمی نگریستی) هرآینه او را می دیدی.1️⃣ احمد غزالی با نفوذی که در دستگاه حکومت وقت و مردم داشت توانست تفكر تقديس از ابليس را بدون اینکه حتی قطره ای خون از بینی اش بیاید به صورت تندترین و افراطی ترین وجه ممکن مطرح کند و راهی که حسن بصری آن را آغاز و حلاج با دادن خون ادامه داده بود را با مقبولیت و نفوذی که داشت به پایان برساند. مهمترین مبنای صوفيانه غزالی، عشق و سلوک جمالی است. او که در این وادی حتی از عشق به امردان نیز بی پرده سخن می گفت و آنها را بر فراز منبر می بوسید. در مسلک غزالی ابلیس همچون رند عاشق پیشه ای به تصویر کشیده شده است که در هزار توی پر غبار تاريخ تا ابد محکوم به پرسه زدن است و مدام زمزمه کنان به زیر لب می گوید: وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما، کافری ست رنجیدن(حافظ) غزالی، با تلفيق مبنای عشق و جبر در دفاع از ابليس، صريحا بر این نکته تأکید می کند که سراسر مسیر عشق، جبر محض است و رکن اساسی در این مسیر ترک اختیار و تسلیم شدن در برابر مقدرات الهی می باشد. وی از جمله مدافعانی است که اعتقاد به تقدير ازلی و قسمت الهی در امتناع ابليس از سجده بر آدم در آثار او پررنگ تر بوده و معتقد است که اصولا اختیار امری حقیقی محسوب نمی شود و به همين دليل تركيب "پندار اختیار" را به کار می برد. 📚منبع: بحرالمحبة فی اسرار المودة ص۳۷/احمد غزالی/ناشر:مطبع ناصری/بمبئی @sonnat_voice
صوفیه و تقدیس ابلیس ۴-عین القضات همدانی بعد از آشنایی با احمد غزالی و انقلابی که خود از آن به واقعه تعبیر می کند به نشر و بسط دیدگاه استاد و سلف خود می پردازد. عین القضات از مهمترین صوفیانی است که در راستای تطهیر چهره ابلیس و تقديس او به حسین بن منصور حلاج اقتدا کرده و از جان خود گذشت. وی طی مبنای جبرگرایی در رابطه با ابلیس می گوید : «گیرم که خلق را اضلال ابلیس کند، ابليس را بدين صفت که آفرید؟»1️⃣ همچنین در راستای تخریب چهره حضرت رسول الله صلى الله عليه وآله می گوید : «رسول خدا من مظهر جمال و ابليس مظهر جلال حضرت حق است»2️⃣ و می گوید : «اما هرگز دانسته ای که خدا را دو نامست: يكي «الرحمن الرحيم»، و دیگر «الجبار المتكبر»؟ از صفت جباریت، ابلیس را در وجود آورد؛ و از صفت رحمانیت، محمد را. پس صفت رحمت، غذای احمد آمد؛ و صفت قهر و غضب، غذای ابلیس»3️⃣ وی ابلیس را عاشقی معرفی می کند که نخواسته است بر خلاف ارادت معشوق عملی انجام دهد و می گوید: «گناه ابلیس عشق او به خدا بود.»4️⃣ 📚منابع: 1️⃣تمهیدات ص۱۸۸/عین القضات همدانی/مصحح:عفیف عسیران/ناشر:انتشارات منوچهری/تهران چاپ چهارم 2️⃣همان ص۷۳ 3️⃣همان ص۲۲۷ 4️⃣همان ص۴۸۸ @sonnat_voice
✅فاطمه عليهاالسلام ریشه شرافت، کرامت و نیکویی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر حُسن و نیکویی شخصیت می‌یافت به شکل فاطمه علیهاالسلام می‌بود، بلکه فاطمه علیهاالسلام از آن اعظم و بزرگ‌تر است. همانا دخترم فاطمه علیهاالسلام بهترین اهل زمین از لحاظ ریشه و شرافت و کرامت است. 📚منبع: غایة المرام و حجة الخصام ج۵ص۳۴/سید هاشم بحرانی/محقق:علی عاشور/ناشر:موسسة التاریخ العربی/بیروت @sonnat_voice
صوفیه و تقدیس ابلیس ۵-طبق دیدگاه عین القضات، ابلیس عاشق صادقی بود که نزد او مهر و قهر و رحمت و لعنت معشوق تفاوتی ندارد و او لعنت را چون هديه و یادگار معشوق است به جان می خرد: «دریغا كمال عشق را مقامی باشد از مقامات عشق که اگر دشنام معشوق شنود، او را خوش تر از لطف دیگران آید، دشنام معشوق به از لطف دیگران داند، و هرکه نداند او را در راه عشق بی خبر باشد...»1️⃣ حال باید دید از نظر عین القضات، ابلیسی که چنین مقام بلند و رفیعی را دارا می باشد چه تفاوتی با رسول اکرم[علیه و آله السلام] می دارد: «ای دریغا گناه ابلیس عشق او آمد با خدا! و گناه مصطفی دانی که چه آمد؟ عشق خدا آمد با او:یعنی عاشق شدن ابلیس خدا را، گناه او آمد؛ و عاشق شدن خدا پیغمبر را، گناه او آمد که «ليغفر لك الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر» این سخن را نشان شده است»2️⃣ تفاوت ابلیس با پیغمبر اکرم[علیه و آله السلام] يعني افضل و اكمل خلائق، در این است که ابلیس عاشق خدا بود ولی خدا عاشق فرد دیگر یعنی پیغمبر اکرم بود لذا گناه او را بخشید ولی گناه ابلیس را نبخشید. نستجير بالله من هذه الكلام. 📚منابع: 1️⃣نامه های عین القضات همدانی ج۱ ص۴۶۶/عین القضات همدانی/به اهتمام عفیف عسیران/ناشر:کتابفروشی منوچهری/چاپ دوم ۱۴۲۶ 2️⃣تمهیدات ص۲۲۹/عین القضات همدانی/مصحح:عفیف عسیران/ناشر:کتابفروشی منوچهری/تهران چاپ چهارم @sonnat_voice
جایگاه_صوفیه_در_روایات_شیعه.pdf
1.48M
📝فایل پی دی اف «جایگاه صوفیه در روایات شیعه» در این مقاله به ادعای بی اساس آقای محمد حسن وکیلی نسبت به نفی ذم تصوف در روایات شیعه پرداخته و جواب داده می شود @sonnat_voice
لطفا نشر دهید🌹
صوفیه و تقدیس ابلیس ۶-عین القضات ابلیس را عاشقی معرفی می کند که نخواسته است بر خلاف ارادت معشوق عملی انجام دهد و می گوید: «گناه ابلیس عشق او به خدا بود.»1️⃣ همچنین می گوید :«جوانمردا فرمان بیرون است و ارادت درون. اگر مثلا پدری فرزند خود را گوید که بسیار مرا منواز که از تو خجل شدم، و آن پسر اکرام پدر زیادت کند، مخالف او نیست، لعمری مخالف فرمان اوست، و لیکن مخالف ارادت نیست. اگر سلطان محمود و ایاز گفتی که برو ، خدمت دیگری کن، و او برفتی، خطا بودی. آن کسی که در آن مقام فرمان برد ناپخته است.»2️⃣ 📚منابع: 1️⃣تمهیدات ص۴۸۸/عین القضات همدانی/مصحح:عفیف عسیران/ناشر:کتابفروشی منوچهری/تهران چاپ چهارم 2️⃣نامه ها ج۱ ص۷۵/عین القضات همدانی/ناشر:کتابفروشی منوچهری/چاپ دوم۱۴۲۶ @sonnat_voice
صوفیه و تقدیس ابلیس ۷-تقدیس ابلیس در تفاسیر بعد از ورود موضوع تقديس ابليس به ادبیات و شعر فارسی و اخت گرفتن مردم با این سخنان و ریخته شدن قبح آن، دیگر نوبت ورود آن به تفاسیر قرآن کریم بود، که این بار این رسالت را رشيد الدين أبي الفضل میبدی در تفسیر کشف الاسرار و عدة الابرار به دوش کشید. او که مدعی شده است تفسيرش، شرح تفسير خواجه عبدالله انصاری می باشد در تفسیر آیات مربوط به خلقت آدم و احتجاج ملائکه با خدا و امر به سجده آدم و تمرد ابليس در النوبة الثالثه، زهر مهلک صوفيانه خود را اینگونه وارد می سازد: «ابلیس وقتی بر آدم رسید گفت. بدانك ترا روی سپید دادند و ما را روی سیاه. غره مشو که مثال ما همچنانست که باغبانی درخت بادام نشاند در باغ، و بادام ببر آید آن بادام بدكان بقال برند و بفروشند، یکی را مشتری خداوند شادی باشد و یکی را مشتری خداوند مصيبت. آن مرد مصیبت زده آن بادامها را روی سیاه کند و بر تابوت آن مرده خویش می پاشد، و خداوند شادی آن را با شکر بر آمیزد و هم چنان سپید روی بر شادی خود نثار کند. با آدم آن بادام سیاه که بر سر تابوت میریزند ما أيم، و آنچه بر سر آن شادی نثار میکنند کار دولت تست، اما دانی که باغبان یکی است و آب از يك جوی خورده ایم، اگر کسی را کار با گل افتد گل بوید و اگر کسی را بخار باغبان افتد خار در دیده زند. 📚منبع: کشف الاسرار و عدة الابرار ج۱ ص۱۶۰/احمد بن محمد میبدی/ناشر:امیر کبیر/تهران۱۳۷۱ @sonnat_voice
لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/2247688193Cf306bd3538 لطفا لینک کانال را برای دوستان مکتب اهل بیت علیهم السلام ارسال کنید. تعجیل در فرج آقا امام عصر علیه السلام و شادی همه اموات شیعه صلوات
صوفیه و تقدیس ابلیس ۸-ابوسعید ابوالخیر در رابطه اینکه ابلیس مقهور اراده خداوند بود و سجده نکردنش مشیت اوست می گوید : «روز قیامت ابلیس را با دیوان حاضر کنند. گویند این همه خلق را تو از راه ببردی. گوید: نه و لكن من دعوت کردم ایشان را. ایشان را مرا اجابت نبایست کرد. گویند: آن خود شد. اينك آدم، سجده بیار تا برهي. دیوان به فریاد آیند که هين سجدهای بیار تا ما و تو ازین محنت برهیم. وی در گریستن آید. گوید: اگر به من بودی سجده روز اول کردمی» 📚منبع: اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید فصل دوم ص۲۰۳/ناشر:انتشارات منوچهری/چاپ اول/تهران۱۳۷۶ @sonnat_voice
✅نهی از تفکر در ذات خدا در کلام امام باقر علیه السلام ۱-قال الامام الباقر علیه السلام : ایّاکُم و التَفَکُر فی اللهِ ولکن اِذا اَرَدْتُمْ اَنْ تَنْظُروا الی عظمتِهِ فانظروا الی عظیمِ خَلقِه.1️⃣2️⃣ آقا امام باقر علیه السلام فرمودند: از اندیشیدن و فکر کردن درباره خدا بپرهیزید و اگر خواستید در عظمتش بیندیشید در عظمت خلقش نظر کنید. 👈🏻نکته:این سخن امام علیه السلام بر خلاف منش فلسفه زده ها و پیروان عرفان نظری است که تفکر در ذات خدا را ممکن و متوقف بر استعداد افراد می دانند. ۲-علامه محمد حسین طباطبایی: أقول : وفي النهي عن التفكر في الله سبحانه روايات كثير اخر مودعة في جوامع الفريقين ، والنهي إرشادي متعلق بمن لا يحسن الورود في المسائل العقلية العميقة فيكون خوضه فيها تعرضا لا الدائم.3️⃣ نهی از تفکر در ذات خداوند ارشادی ارشادی[و نه تحریمی] است و مربوط به کسانی است که استعداد ورود به مسائل و مباحث عمیق عقلی و فلسفی را ندارند! 📝پ ن:یکی از مسائلی که آیات و روایات و نیز برهان عقلی بر آن دلالت دارد این است که علم به ذات حق تعالی برای بشر(محدود) ممتنع است و چیزی جز حیرت و سرگردانی در پی ندارد. ولی مبنای وحدت وجود اقتضاء دارد که تفکر در کنه ذات حق تعالی محقق گردد . توضیح: عدليه قائلند که علم از صفات ذات است و عین ذات است بنابراین اگر کسی در حقیقت علم خداوند متعال تفکر کند به معنای این است که در حقیقت ذات تفکر کرده: (ممنوعیت تفکر و تعمق اختصاص به ذات نداشته و شامل صفات نیز می شود و بين ذات و صفات حضرت حق دوگانگی وجود ندارد) (نهی از ممنوعیت تفکر در ذات و صفات در روایات،حکمی عام بوده و تخصيص و استثنایی را نسبت به فرد عامی و خواص اهل علم را در بر ندارد) ولی قائلين نظريه وحدت وجود معتقدند که به وسیله این مبنا توانسته اند حقیقت علم حق تعالی به اشیاء را درک نمایند. 📚منابع 1️⃣الکافی ج ۱ص۹۳/مرحوم کلینی/مصحح:مصحح علی اکبر غفاری/ناشر:دارالکتب الاسلامیه/تهران۱۴۰۷ 2️⃣مرآةالعقول فی شرح اخبار آل الرسول علیهم السلام ج۱ ص۳۲۴/علامه مجلسی/مصحح:هاشم رسولی/ناشر:دارالکتب الاسلامیه/تهران۱۳۶۳ 3️⃣المیزان فی تفسیر القرآن ج۱۹ ص۵۳/محمد حسین طباطبایی/ناشر:موسسة الاعلمی للمطبوعات/بیروت @sonnat_voice
‍‍ ✅مذمت صوفیه در کلام امام هادی علیه السلام امام هادی علیه‌السلام فرمودند: هرکس به زیارت یکی از صوفیه، چه زنده و چه مرده‌ آنها برود، چنان است که گویی به زیارت شیطان و عبادت بُتان رفته است؛ و هرکس یکی از ایشان را یاری کند، چنان است که گویی یزید و معاویه و ابوسفیان (لعنهم الله) را یاری کرده است. 📚منابع: 1️⃣الانوار النعمانیة ج۲ ص۲۰۳/سید نعمت الله جزایری/ناشر:دارالقاری/بیروت۱۴۲۹ 2️⃣سفینة البحار و مدینة الحکم ج۵ ص۱۹۹/شیخ عباس قمی/ناشر:انتشارات اسوه/قم @sonnat_voice
صوفیه و تقدیس ابلیس ۹-فخرالدین عراقی یکی دیگر از شاعران صوفی سده هفتم هجری است که در دیوان خود نسبت به تقدیس ابلیس می گوید: خود کرده رهنمایی آدم به سوی گندم ابلیس بهر تادیب اندر میان نهاده خود کرده هرچه کرده وانگه به این بهانه هر لحظه جرم و عصیان بر این و آن نهاده کس را در این میانه چون و چرا نزيد هر کس نصيب او را هم غیب دان نهاده 📚منبع: کلیات عراقی ص۲۶۷/شیخ فخرالدین ابراهیم همدانی(عراقی)/مصحح:سعید نفیسی/ناشر:کتابخانه سنایی/تهران۱۳۶۳ @sonnat_voice
‍‍ ✅ تنها راه شناخت خدای تعالی،صراط اهل بیت علیهم السلام است آقا امیرالمومنین علیه السلام: بدرستی که خداوند تبارک و تعالی اگر بخواهد خودش را به بندگان می شناساند اما ما را درها و مسیرها و راه خودش و جهتی قرار داده است که از آن طریق (معرفت خداوند) گرفته شود. پس کسی که از ولایت ما سرپیچی کند یا غير ما را بر ما برتری دهد، بدرستی که از راه درست فرو غلطیده است پس کسانی که مردم به آنان متمسک می شوند با هم برابر نیستند. و برابر نیست آن گاه که مردم به سوی چشمه های گل آلودی که در هم آمیخته می روند و کسی که به سوی ما می آید به سوی چشمه سارانی زلال و پاک می آید که به امر پرودگارشان جاری هستند و هرگز نابودی و پایانی ندارند. 📚منابع: 1️⃣البرهان فی تفسیر القرآن ج۲ ص۵۴۷/سید هاشم بحرانی/ناشر:موسسة البعثة-قسم للدراسات الاسلامیة/قم 2️⃣الکافی ج۱ ص۱۸۴/مرحوم‌کلینی/مصحح:علی اکبر غفاری/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۴۰۷ @sonnat_voice
صوفیه و تقدیس ابلیس ۱۰-جنید بغدادی که صوفیه او را شیخ الطائفه و تاج العارفین می خوانند و تقریبا تمام فرق صوفیه، خرقه ی خود را به او می رسانند در رابطه با علت سجده نکردن ابلیس به آدم چنین می گوید: نقل است خواستم تا ابلیس را ببینم. در مسجد ایستاده بودم. پیرى را دیدم كه از دور مى آمد. چون او را بدیدم، وحشتى در من پیدا شد. گفتم: «تو كیستى؟». گفت: «من، آرزوى تو». گفتم: «اى ملعون! چه چیز تو را از سجده آدم بازداشت؟».گفت: «یا جنید! تو را چه صورت بندد كه من غیر او را سجده كنم؟». جنید گفت: «من متحیّر ماندم در سخن او. به سّر من ندا آمد كه بگوى كه: دروغ مى گویى، كه اگر تو بنده بودى، امر او را منقاد بودى و از امر او بیرون نیامدى و به نهى او تقّرب نكردى». ابلیس چون این بشنید، بانگى كرد و گفت: «باّلله كه مرا سوختى» وناپدید شد. 📚منبع: تذکرة الاولیاء ج۲ ص۱۴/عطار نیشابوری/مصحح:رینولد نیکلسون/ناشر: مطبعه بریل/هلند @sonnat_voice
ابن عربی شیعه خالص یا سنی متعصب.pdf
1.58M
⁉️ابن عربی شیعه خالص یا سنی متعصب 📚فایل پی دی اف نقد و بررسی سخنان آقای محمد حسن وکیلی راجع به مذهب محی الدین ابن عربی آقای وکيلی که از طرفی شيعه ی خالص بودن محی الدين را بعنوان يک پيش فرض ذهنی پذيرفته و از سوی ديگر با تناقضات و نصوصی مغاير با مدعای خود در کلام او مواجه است ، ناگزير برای رهايی خود از تنگی قافيه ، معمولا محكمات سخنان ابن عربی که عند التحقيق دال بر سنی بودن او است را با تشبث به مغالطه لفظی و معنوی و بالاخص تمسک به سخنان متشابه و دو پهلوی وی،توجيه می کند. @sonnat_voice
صوفیه و تقدیس ابلیس ۱۱-ابوالحسن نوری صوفی معاصر حلاج که عاقبت در حال سماع از دنيا رفت، در رابطه با داستان فداکاری ابلیس برای معشوق خود (خدا) چنین می گوید: «نقل است که نوری با یکی نشسته بود و هر دو زار می گریستند. چون آن کس برفت، نوری روی به یاران کرد و گفت: «دانستید که این شخص که بود؟». گفتند: «نه». گفت: «ابلیس بود و حكایت خدمات خود می کرد و افسانه روزگار خود می گفت و از درد فراق مینالید و چنین که دیدید می گریست؛ و من نیز می گریستم» 📚منبع: تذکرة الاولیاء ج۲ ص۵۱/عطار نیشابوری/مصحح:رینولد نیکلسون/ناشر: مطبعه بریل/هلند @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا