eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
695 دنبال‌کننده
242 عکس
62 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
‍‍ ✅ علم به جمیع زبان ها یکی از شرایط و صفات امامت در کلام امام رضا علیه السلام شیخ صدوق رحمه الله بسند صحیح از احمد بن زياد جعفر همدانى- رضى اللَّه عنه- از علی بن ابراهیم از ابو الصّلت هروى رحمه الله روايت كرد كه گفت: «حضرت رضا عليه السّلام با افراد به زبان خودشان گفتگو ميكرد، و بخدا قسم فصيحترين مردمان و عالمترين اشخاص به هر زبان و لغتى بود، روزى بحضرتش عرض کردم: يا ابن رسول اللَّه! من در شگفتم از اينكه شما بتمامى لغات با اختلافاتى كه دارند اين طور تسلّط و آگاهى داريد، فرمود: اى پسر صلت من حجّت خدا بر بندگان اويم، و خداوند حجّتى بر قومى نمى‏انگيزد كه زبان آنان را نفهمد و لغاتشان را نداند، آيا اين خبر به تو نرسيده است كه امير المؤمنين علىّ عليه السّلام فرمود: «اوتينا فصل الخطاب» (فصل الخطاب به ما داده شده است )، پس آيا اين امر جز معرفت بهر زبان و لغتى است؟» 📚منبع: عيون أخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۲۲۸/شیخ صدوق/مصحح:مهدی لاجوردی/ناشر:جهان/تهران @sonnat_voice
جایگاه امام علیه السلام در کلام ایشان إمام رئوف حضرت علیِّ بْنِ مُوسَی الرّضا عَليهِ‏ السَّلام می فرمایند: «امام «اَبرى بارنده»، «بارانى شتابنده» و «خورشیدى فروزنده» است؛ امام «همدم و رفیق»، پدرمهربان، «برادر دلسوز» و در جایگاه «مادر نیکو خصال» است. امام «اَمین خدا» در میان مردم، «حجّت او» بر بندگانش، «خلیفه او» در زمین و «دعوت کننده» به سوى خدا و «دفاع کننده» از حریم إلهی است. امام از گناهان «پاک» و از عیب به دور است. به علم مخصوص گشته و به حلم علامت یافته است.» 📚تحف العقول ج۱ص۴۳۹/ابن شعبة حرانی/ناشر:مؤسسة النشر الاسلامي/قم @sonnat_voice
کشف الحقیقة فى اعتبار الحدیقه.pdf
3.1M
📗کشف الحقیقة فی اعتبار الحدیقة 📝مولف:علی رضا دوستی تعداد صفحات:۲۷۲ زبان: فارسی 👈شامل مباحث: نویسنده کتاب کشف الحقیقه فی اعتبار الحدیقه در بخش اول، مهمترین اشکالاتی را که در مورد انتساب کتاب حدیقه الشیعه به مقدس اردبیلی وارد شده، مطرح می نماید. ✅و در فصل دوم کتاب، ادله اعتبار کتاب حدیقه الشیعه را طرح می کند. ✅در فصل سوم، اسامی برخی از محققین و علمایی که انتساب کتاب به مقدس اردبیلی ره را صحیح می دانند، بیان می کند. ✅و در فصل چهارم، اشکالات مطرح شده در مورد کتاب را تفصیلا پاسخ می دهد و انتساب کتاب به مقدس اردبیلی (ره) را ثابت می کند. 💠مولف، در بخش دوم کتاب؛ قسمت مذمت صوفیه کتاب حدیقه الشیعه را تصحیح و تحقیق کرده است. ✅در فصل اول مذمت صوفیه، مذاهب صوفیه اعم از حلولیه، اتحادیه و منشا اعتقاد به حلول و اتحاد و سر منشاء وحدت وجود را مطرح می نماید. ✅در فصل دوم؛ بعضی از فروع و برخی از عقائد صوفیه را نقل می کند. @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انحرافات اعتقادی دکتر شریعتی ⛔️اعتقاد نادرست دکتر شریعتی به قران کریم ⛔️اعتقاد شریعتی به گناه کار بودن پیامبر صلی الله علیه و آله ⛔️بت پرستی امیرالمومنین علی السلام ⛔️توهین به علامه مجلسی رضوان الله علیه ⛔️ذکر مغرضانه فضیلت سد ابواب برای ابوبکر ⛔️قضا شدن نماز صبح پیامبر صلی الله غلیه و آله ⛔️انتخاب درست جانشین پیامبر توسط شورا ⛔️تمجید ابوذر غفاری از عمر خلیفه دوم @sonnat_voice
ایت الله بحرالعلوم میردامادی: ملاک و شاقول،عارف و فیلسوف،قطب و پیر نیست بلکه کتاب الله و عترتی است... @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجلس ذکر نقشبندیه سنی مذهب در حرم مطهر رضوی.... ⛔️بهتر نیست برای خدام حرم رضوی(فرهنگی،امنیتی و..) کلاس فرقه شناسی بگذارند که هر نا اهلی فضای پاک حرم را آلوده نکند!! ⛔️البته وقتی بخش های مهم حرم مطهر (انتشارات،فرهنگی،جوانان و...) به صورت یکپارچه اسیر تفکرات اعضای فرقه لاله زاری مشهد (دعایی،وکیلی و..)باشد دیدن چنین صحنه های دور از ذهن نیست!! محض اطلاع نقشبندیه تنها سلسله ای هست که خود را به ابابکر رسانده و طبق نظر محققین هدف از ایجاد آن مقابله با تصوف شیعی بود. @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روضه شهادت امام جواد علیه السلام.mp3
3.6M
🏴 روضه شهادت امام جواد علیه‌السلام مرحوم شیخ احمد کافی ⛔️(با حال مناسب استماع نمایید) @sonnat_voice
‍ ✅نفی مجردات در کلام امام جواد علیه السلام محمد حسن وکیلی نسبت به تجرد نفس می نویسد: «چیزهایی که در دامنه ی ادراک حسی ما در نمی آید به نوعی مجرد نامیده می شود مجرد یعنی خالی و ندار. کسی که همسر ندارد را مجرد می نامند چون فاقد همسر است و موجودی که از عالم اجسام مادی بیرون بوده و به اصطلاح فلسفی فاقد ماده است مجرد نامیده می شود»1⃣ 👈توضیح: تجرد نفس و روح انسان ادعایی است که فلاسفه و صوفیه مطرح کرده اند در حالی که این مسأله از مسائل غیبی است و اطلاع از آن وابسته به مراجعه به کلام آفریننده روح است. یا منوط به رجوع به معصومین علیهم السلام است زیرا که آنان علمشان را از خالق روح اخذ کرده اند، و واضح است که امور غیبی و توقیفی مانند کیفیت روح و یا خصوصیات بهشت و جهنم و یا وقایع معراج پیامبر علیه و آله السلام و نظایر آن جایگاه عقل نیست زیرا مقدمات علمی لازم در نزدش موجود نیست و عقل نسبت به آنچه که اطلاعات کافی ندارد نمی تواند واقع را کشف نماید و بدون مقدمات علمی تنها به تخمین و گمانه زنی می رسد. و در این باب(عدم تجرد روح)احادیث فراوانی وجود دارد که دلالت بر حدوث و دارا بودن صفات مادی برای غیر خدا دارد و یا به دلالت مطابقی یا التزامی بر عدم تجرد روح اذعان دارد که به اختصار به ذکر حدیث نورانی از آقا جوادالائمه علیه السلام بسنده می کنیم: «همانا جز خداوند یگانه، همه چیز داراي اجزا است، و خداوند یکتا نه داراي اجزا است و نه قابل تصور به كمي و زيادي می باشد. هر چيزي که داراي اجزا بوده یا قابل تصور به کمی و زیاد باشد مخلوق است و دلالت بر این می کند که او را خالقي مي باشد»2⃣ (ان شالله در آینده به صورت مفصل در مورد عدم تجرد روح در آیات و روایات سخن می گوییم) 📚منابع: 1⃣هفت روز در بهشت(انسان شناسی جهان شناسی)ص۳۰/محمد حسن وکیلی/ناشر: انتشارات موسسه جوانان آستان قدس رضوی ۱۳۹۷ 2⃣الاحتجاج ج۲ ص۴۴۲/مرحوم طبرسی/ناشر:المرتضی/مشهد @sonnat_voice
نظر عبدالحسین قاضی نوه میرزا علی قاضی درباره کرامات عرفا «مسئله کرامت آن قدر اهمیت ندارد و حتی برخی عرفا گفته اند: می تواند بعضی از قدرتها از شیطان باشد نه از خداوند متعال. به این معنا که اگر خداوند متعال نخواهد بنده ای را ببیند، به او قدرتی میدهد تا آن بنده با آن کرامت سرگرم شود. کودک اگر بخواهد سراغ یک کتابی بیاید، شکلاتی به او میدهیم تا با آن مشغول شود و کتاب را فراموش کند و توجهش به همان شکلات باشد. شخصی که کرامت دارد ممکن است دیگر به مرتبه های بالاتر نیاندیشد در حالی که کرامات در حقیقت راهی به سوی خداوند متعال است»1⃣ 👈بخش اعظم کرامت هایی که در کتاب ها و نشریات مختلف و یا در رسانه های گروهی از اقطاب و سران صوفیه نقل می شود، دروغ و جعلی است و بخش دیگری از آن ها اگر احیاناً واقع شده باشد، از راه های نامشروع و با دستیاری شیطان بوده است. در مواردی هم اصلاً چیزی اتفاق نیفتاده بلکه با شیطنت، امر را بر عوام الناس مشتبه ساخته اند. لذا با توجه به راه و روش باطل آن ها و خطر بزرگی که از سوی آن ها اساس مذهب را تهدید می کند، نقل و نشر هر مطلبی که جایگاه آن ها را در قلب افراد مستحکم کند، جایز نیست. 📚منبع: عطش ص۲۲۰/هیئت تحریریه موسسه فرهنگی شمس الشموس/ناشر:انتشارات موسسه فرهنگی شمس الشموس/تهران۱۴۰۰ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🔴عدم حجیت کشف و شهود و ارتباط با غیب در کلام امام باقر علیه السلام امام باقر عليه السلام مي‌فرمايند: ◀️هيچ شب و روزي نيست مگر اين‌که تمامي جنيان و شياطين، امامان گمراهي و ضلالت را ديدار كرده... براي ايشان سخنان ناروا و دروغ مي ‏آورند. لذا آن امام ضلالت هر روز مي‏گويد كه چنين و چنان شهود كرده ‏ام. ✅نقد و بررسی حجیت مکاشفات صوفیه https://t.me/sonnat_voice/3414 ✅صوفیه و مرجعیت مکاشفه و رها کردن عقل https://t.me/sonnat_voice/3429 📚منابع: الکافی ج۱ ص۲۵۳/محمد بن یعقوب کلینی/مصحح:علی اکبر غفاری/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۳۶۳ @sonnat_voice
تحریف به زیادت در ذیل دعای عرفه در قسمت آخر این دعای شریف بعد از ذکر و تکرار: یا رب، یا رب.. یک سلسله کلماتی ممتد و طولانی به اصل سیاق کلام دعا اضافه شده، و از این جمله آغاز میشود «إلهي انا الفقیر فی غنای...»تا پایان آنچه در مفاتیح الجنان آمده است. این موضوع قابل توجه است از اینکه این اضافات از بیانات امام عليه السلام باشد اعتبار آن ضعیف است و به دلائلی که در این مختصر از اقوال بزرگان ذکر می شود. جهت سندی: ۱-شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در پایان اصل دعای روز عرفه امام حسین علیه السلام چنین آورده است: امام عليه السلام پس از تکرار بسیار از ذکر یا رب، کسانی که در اطراف آن حضرت بودند و همه به دعای آن بزرگوار متوجه بودند و آمین می گفتند و صداهای آنان به گریستن بلند بود تا غروب کرد آفتاب و به جانب مشعرالحرام روانه شدند. 👈🏻اکنون از این بیان که مرحوم شیخ در پایان اصل این دعا آورده معلوم می شود که پایان این دعا تا همین ذکر یا رب در همان غروب روز عرفه بوده و کاروان بعد از خواندن اصل دعا هنگام غروب به سوی مشعرالحرام رهسپار شدند. و دیگر مجالی برای خواندن این سلسله ممتد از اضافات نبوده است. اما مرحوم شیخ گویا علت اینکه این اضافات را در پیرو این دعا آورده چنین یادآور شده که تنها استناد به کتاب شریف اقبال کرده است که آنهم از قول علامه مجلسی رد شده است، و چنین می فرماید که در نسخه اصلی کتاب اقبال چنین اضافاتی نیامده و در چاپهای بعد این اضافات پیوست داده شده. ۲-علامه مجلسی نیز می فرماید: در «بلد الأمين» از کفعمی و ابن طاوس (در مصباح الزائر) این دعای شریف را نقل کرده اند و لكن قسمتی که از جمله: إلهي أنا الفقير في غنای تا پایان اضافات ذکر کرده اند در بعضی از نسخه های قدیمی اقبال یافت نشده است و عبارات آن موافق بیان معصومین علیهم السلام نیست، و همچنین این عبارات بر وفق مذاق صوفیه است که بعضی از مشایخ آنها بر این دعا اضافه کرده اند و با دخالت آنرا به اصل دعا ملحق نموده اند. بنابراین معلوم گردید نه اینکه (سید ابن طاوس) این اضافات را خود در کتاب خود آورده، بلکه بعد که بعضی نسخ آن تجدید چاپ شده افرادی با نظر خصوصی و بدون مسئولیت که رعایت اصول اخلاقی و وجدانی نداشته اند این اضافات را به اصل دعا پیوست داده اند.1️⃣ ۳-جلال الدین همایی(تصوف پژوه و مفسر مثنوی)در کتاب مولوی نامه خود در پاورقی می نویسد: «تمام اين فقرات را عينا و بى‏ كم ‏و زياد در نسخه قديم كتاب «الحكم العطائية» ديده ‏ام شامل دعوات و مقامات عرفانى «ابن عطاء الله اسكندرانى شاذلى» تاج الدين ابو الفضل احمد بن محمد صوفى عارف معروف سده هفتم هجرى كه وفات او را در ۷۰۹ ه. ق نوشته ‏اند؛»2️⃣ 👈🏻نکته:با مراجعه به نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی مشخص شده که نسخه ای که به تاریخ ۹۵۷ ه ق نوشته شده این ذیل را ندارد آقای جواد قیومی اصفهانی نیز در مقدمه کتاب اقبال می نویسد:نسخه فوق اقدم نسخ موجود است.3️⃣ ۴-آیت الله شبیری زنجانی می فرمایند:«ذیل متن دعای شریف برگرفته از عبارات ابن عطا الله اسکندرانی از اکابر صوفیه در کتاب «الحكم العطائية» است.4⃣ ۵-آقای محمد حسین طهرانی نیز با قبول این که این فقرات مورد بحث متعلق به مناجات تاج الدین ابن عطاء الله اسکندرانی(سنی مالکی) است، عبارات وی را نشانه توحید محض نویسنده می داند5⃣ حال سوال از ایشان این است که چگونه می شود فردی به توحید محض دست پیدا کند ولی ولایت مولای متقیان علیه السلام،عدالت خدا و.. را قبول نداشته باشد در نتیجه باید به این توحید شک کرد! جهت متنی: قسمت «إلهي تَرَدُّدي في الآثارِ يُوجِبُ بُعدَ المَزارِ» وبعد آن دارای اضطراب و دوگانگی در متن است بدین صورت که: در ابتداء می گوید:«خدای من تامل و رفت وآمد من در آثار الله موجب بعد و دوری من از تو می شود» و در انتهاء می گوید:«خدایا تو امر کردی مراجعه به آثار و آیات را» بنابراین خداوند امر کرده به آنچه که موجب بعد و دوری از خودش می شود و این امر معقول نیست چون معقول نیست که خدا امر کند به کاری که باعث دوری عبد از او شود و این بعد و دوری با روایاتی که دلالت بر انحصار معرفت الله در آثار و آن آیات(آل عمران:۱۹۰) و روایاتی که خلق را ترغیب به تفکر در آیات می کند معارضه دارد. 📚منابع: 1️⃣بحارالانوار ج۹۵ ص۲۲۷-۲۲۸/محمد باقر مجلسی/ناشر:دار احیاءِ التراث العربی/بیروت 2️⃣مولوی نامه مقدمه ج۲ص۱۸/جلال الدین همایی/ناشر:نشر هما/تهران 3️⃣الاقبال بالاعمال ج۱ ص۲۱/علی بن موسی بن طاووس/مصحح:جواد قیومی اصفهانی/مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی/قم۱۳۷۶ 4⃣جرعه ای از دریا ج۳ ۲۵۶/سید موسی شبیری زنجانی/ناشر:موسسه کتاب شناسی شیعه 5⃣الله شناسی ج۱ ص۲۵۳/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد @sonnat_voice
نامه سرگشاده جمعی از اساتید حوزه علمیه از آقای سید محمد صادق طهرانی برای برپایی جلسه پرسش و پاسخ 👈«وقتی نهایت کلام علمی ایشان در کتبشان، قصه گویی و کرامت تراشی و نقل کشف و شهود های لا حجت است چرا در یک جلسه علمی با حضور اساتید حوزه شرکت کنند و پاسخگوی معتقدات خویش باشند بلکه ایشان با گماشتن طلبه های بی سواد که بعضاً سابقه هتک به علما داشتند در پی دفاع از خود بر می آید» @sonnat_voice
فرقه آقای محمد حسین طهرانی و کرسی آزاد اندیشی.pdf
214.6K
⛔️وضعیت فرقه آقای محمد حسین طهرانی در صورت ایجاد کرسی آزاد اندیشی(۱۳۹۹/۰۸/۰۷) (برخی سوالات مکاتب فکری حوزوی از فرقه طهرانی) @sonnat_voice
آدمی که خودشو به خواب زده رو نمیشه بیدار کرد. @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ‍ نظر امام هادی علیه السلام درمورد صوفیه شیخ مفید قدس سره از محمد بن حسین بن ابی خطاب رحمت الله علیه روایت می کند که: با حضرت امام هادی علیه السلام در مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله بودم که جماعتی از اصحاب آن حضرت نزدش آمدند. یکی از ایشان ابوهاشم جعفری بود که مردی فصیح و بلیغ بود و نزد آن حضرت، موقعیتی ویژه داشت. سپس جماعتی از صوفیه داخل مسجد شدند در قسمتی حلقه وار نشستند و به ذکر «لا اله الا الله» مشغول شدند. آنگاه امام عليه السلام فرمودند: به این فریب کاران و حیله گران توجه نکنید؛ که اینها جانشینان و هم پیمانان شیاطین و خراب کنندگان اساس و پایه دین می باشند؛ برای راحتی وآسایش بدن ها زهد می ورزند (و از تحمل زحمت در طلب روزی حلال، شانه خالی می کنند و از دست رنج دیگران می خورند) برای شکار ساده لوحان و ظاهربینان شب زنده داری میکنند. عمری گرسنگی می کشند تا ساده لوحان را برای سوار گرفتن رام کنند (و مرید بتراشند). لا اله الاالله نمی گویند مگر برای فریب مردم. کم نمی خورند مگر برای پر کردن کاسه ها و ربودن دل احمقان. اوراد و اذکارشان، رقصیدن و کف زدن، و آواز خواندن و تغنّی کردن است. بدین ترتیب، جزسفیهان، دنباله روشان نیستند و جز احمقان، به آنها نمی گروند با اینحال، هرکس به زیارت یکی از ایشان، چه زنده و چه مرده آنها برود، چنانست که گویی به زیارت شیطان رفته وبه عبادت بتان پرداخته، و هرکس یکی از ایشان را یاری کند، چنانست که گویی یزید و معاویه و ابوسفیان عليهم لعنت الله را یاری کرده است. یکی از اصحاب از حضرت پرسید: اگرچه آن صوفی حقوق و امامت شما را بشناسد و به آن اقرار کند؟ (یعنی شیعه باشد) پس آن حضرت مانند شخص خشمگین به او نگریست و فرمود: این گفتار را رها کن! آن کس که به حقوق ما معترف و اقرار کند، در مسیر نافرمانی و تمرد از ما قرار نمی گیرد. آیا نمیدانی که این طایفه، پست ترین طایفه های صوفیه اند؟ تمام فرقه های صوفیه از مخالفان ما می باشند و راه و روششان غیر راه و روش ماست، و نیستند ایشان مگر نصاری و مجوسان این امّت. همین طایفه های صوفیّه اند که برای خاموش کردن نور خدا میکوشند، ولی خداوند نور خود را کامل می کند هرچند کافران را خوش نیاید. 📚منبع: سفینة البحار ج۵ ص۱۹۹-۲۰۰/شیخ عباس قمی/ناشر:اسوه/قم @sonnat_voice
روز غدیر، روز هدیه دادن به خانواده و مؤمنین عَنْ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام قَالَ فِی خُطْبَتِهِ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ: تَهَانُّوا نِعْمَةَ اَللَّهِ كَمَا هَنَّاكُمْ بِالثَّوَابِ فِيهِ عَلَى أَضْعَافِ اَلْأَعْيَادِ قَبْلَهُ وَ بَعْدَهُ إِلاَّ فِي مِثْلِهِ...هَبُوا لِإِخْوَانِكُمْ وَ عِيَالِكُمْ عَنْ فَضْلِهِ بِالْجُهْدِ مِنْ جُودِكُمْ، وَ بِمَا تَنَالُهُ اَلْقُدْرَةُ مِنِ اِسْتِطَاعَتِكُمْ ترجمه: حضرت رضا علیه السلام از پدران گرامی خویش علیهم السلام نقل می کند که امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ای که روز غدیر خواند، چنین فرمود: در روز غدیر نعمت هاى الهی را بخشش كنيد همان گونه كه خداوند در این روز، ثوابی چندین برابر آنچه در اعياد گذشته و بعد از آن بخشیده، به شما عنایت می کند. در روز غدیر، از فضل الهی، به برادران و خانواده خود به میزان جود و توان خویش بخشش نمایید. 📚منبع: مصباح الزائر ج۱ ص۱۵۹/علی بن موسی ابن طاووس/ناشر: مؤسسة آل البیت لاحیاء التراث/قم @sonnat_voice
آثار شنیدن، دیدن، گفتن و نوشتن فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه «حضرت امام صادق علیه السلام از پدران گرامیشان علیهم السلام نقل می‌کنند که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم فرمودند: همانا خداوند تبارك و تعالى براى برادرم على بن ابی‌طالب، فضائلى قرار داده است كه شمار آن را جز او نمی‌داند. هرکس فضیلتی از فضائل او را در حالى كه به آن اقرار دارد، بر زبان آورد، خداوند گناهان گذشته و آينده او را مى‌‏بخشد، هرچند در قيامت گناهانش به اندازه گناه جنّ و انس باشد. هركس فضيلتى از فضائل او را بنويسد، تا هنگامی که آن نوشته، باقى است و اثر و نشانى از آن برجاست، فرشتگان براى او طلب آمرزش مى‏‌كنند. هركس به فضيلتى از فضائل علىّ بن أبی طالب علیه السلام گوش فرا دهد، خداوند گناهان او را كه از راه گوش شنيده است، عفو مى‌فرمايد. هركس به نوشته‌ای حاوی فضائل علیّ بن أبی طالب علیه السلام نظر افكند، خداوند گناهان او را كه از راه نظر کسب کرده است، مى‌بخشد. سپس فرمود نظر به علی بن ابی طالب علیه السلام عبادت است و ایمان عبد پذیرفته نیست الا به ولایت ایشان و برائت از دشمنان ایشان» 📚منبع: بحار الانوار ج۲۶ ص۲۲۹/محمد باقر مجلسی/ناشر:موسسة الوفاء/بیروت۱۴۰۳ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍✅رد قول صوفیه(جبرگرایی)در کلام امام کاظم علیه السلام امام کاظم علیه السلام در پاسخ به اینکه معصیت از جانب کیست فرمودند: «از سه حالت خارج نیست : یا از جانب خداست و این دور از مولای کریم است که بنده را به خاطر گناهی که مرتکب نشده است عذاب نماید. و اگر این گناه به شراکت خداوند و بنده صورت پذیرد، باز هم پسندیده نیست که شریک قوی به شریک ضعیف ظلم کند؛ بنابراین گناه فقط از جانب عبد می باشد و خود اوست که بدون دخالت خداوند گناه می کند. حال اگر خداوند او را عذاب کند به خاطر گناه اوست و اگر او را عفو کند به بخشش و کرم عمل نموده است.»1️⃣ ❌ابن عربی می نویسد: فما فی الوجود طاعة و لا عصیان ولا ربح ولاخسران..الا و هو مراد للحق تعالی و کیف لا یکون مرادا له، و هو اوجده2⃣ ❌آقای محمد حسین طهرانی می نویسد: به بیان متالهین فعل روح القدس بلکه فعل هر فاعلی عین فعل الهی است3⃣ این کلام آقای طهرانی بر طبق مبناي وحدت شخصي وجود مي باشد يعني بنابر مبناي ايشان – وحدت شخصي وجود – ديگر اختيار در افعال براي انسان بي معنا مي شود. ❌ آقای جوادي آملي مي گويند: «قرار دادن توحيد افعالي در عرض اقوال اشاعره مجبره و معتزله مفوضه و حکماي اماميه که معتقد به امر بين الامرين اند، بي تناسب است زيرا همه ممکنات اعم از انسان و غير آن بنابر سه مبناي اول حقيقتا موجود خارجي اند اگر چه وجودي ضعيف و فقير داشته باشند، يا فقر و ربط محض باشد که هيچ ذاتي و حقيقتي براي آن جز ربط به واجب و غني محض نباشند. امّا بنابر مشرب چهارم که همان توحيد افعالي مورد بحث در عرفان نظري و مورد شهود در عرفان عملي است، ممکن را وجودي جز وجود مجازي نيست يعني اسناد وجود به ممکن اسناد حقيقي نيست بلکه مانند اسناد جريان به ناودان است که گفته مي شود «ناودان جاري شد» زيرا بر اساس مشرب عرفاني، موجود امکاني مرآتي است که در خارج هيچ وجودي براي آن نيست ولي اين موجود امکاني با اين شرايط به راستي از صاحب صورت حکايت مي کند پس در اين صورت معناي نفي جبر و تفويض از اين صورت مرآتي از باب سالبه بانتفاء موضوع است و اثبات امري متوسط بين افراط و تفريط براي اين صورت مرآتي از باب مجاز در اسناد است، زيرا قول به نفي جبر و تفويض نسبت به صورت مرآتي که وجودي براي آن در خارج نيست، قضيه ي سالبه اي است که سالبه بودن آن به انتفاي موضوعش است و قول به مختار بودن اين صورت مرآتي درافعالش با اعتقاد به عدم وجود خارجي براي آن قضيه اي است که اسناد محمول آن به موضوعش مجاز عقلي است.4⃣ 📚منابع: 1️⃣عیون اخبار الرضا ج۱ ص۱۳۸/محمد بن علی بابویه(صدوق)/مصحح:مهدی لاجوردی/ناشر:جهان/تهران 2⃣فتوحات المکیه ج۱ ص۳۷/محی الدین ابن عربی اندلسی/ناشر:دار صادر/بیروت 3⃣توحید علمی و عینی ص۱۷۳/محمد حسین طهرانی/ناشر:علامه طباطبایی/مشهد 4⃣علی بن موسی الرضا علیه السلام والفلسفة الالهیة ص۸۴/عبدالله جوادی آملی/ناشر:اسراء/قم @sonnat_voice
⛔️شمس تبریزی و حجاج بن یوسف ثقفی شمس تبریزی در سراسر کتاب مقالات خود فقط بعد ذکر نام یک نفر برای او رحمت می فرستد و آن یک نفر هم کسی جز حجاج بن یوسف ثقفی لعنت الله علیه نیست. ⛔️بغض و دشمنی حجاج بن یوسف علیه اللعنه نسبت به شیعیان ۱-نقل است از امام باقر علیه السلام که فرمودند: پس حجاج آمد، و شيعه را به أقسام گوناگونِ كشتن بكشت، و با هر گونه پندار و اتّهامى مأخوذ داشت تا به جائى كه اگر به مردى گفته مى‌شد: او زِنديق است يا كافر است، در نزد او بهتر بود كه به وى بگويند: او شيعۀ على عليه السّلام است.2️⃣ ۲-حجاج به محمد بن قاسم ثقفی نوشت: عطیه را فرا بخوان. اگر علی بن ابی طالب را لعن کرد (که رهایش می کنی)و گرنه به او چهارصد شلاق بزن و موی سر و ریشش را بتراش . محمد بن قاسم، وی را فرا خواند و نامه حجاج را برایش خواند.عطيه از لعن علی (علیه السلام) سر بر تافت.محمد بن قاسم چهارصد ضربه شلاق به او زد و سر و ریشش را تراشید.3⃣ قابل توجه مسئولین به ظاهر شیعه که برای شمس کنفرانس برگزار می کنند و در آن از ضرورت بازگو کردن تعالیم شمس سخن به میان می آورند 📚منابع: 1️⃣مقالات شمس تبریزی دفتر اول ص۲۸۸/شمس تبریزی/مصحح:محمد علی موحد/ناشر:شرکت سهامی انتشارات خوارزمی/تهران۱۳۸۵ 2️⃣ینابیع المودة ج۳ ص۲۷۸/سلیمان بن ابراهیم قندوزی/ناشر:دار الاسوة للطباعة و النشر/قم 3⃣طبقات الکبری ج۶ ص۳۰۵/محمد بن سعد/ناشر:دارالکتب العلمیة/بیروت @sonnat_voice