eitaa logo
تحقیقی پیرامون فلسفه،عرفان و تصوف
701 دنبال‌کننده
240 عکس
60 ویدیو
55 فایل
✅مکتب اهل بیت علیهم السلام=مکتب تفکر و تدبر ارتباط با ادمین(لطفا فقط پیشنهادات و انتقادات): https://harfeto.timefriend.net/16750254869358 کانال تلگرام: t.me/sonnat_voice
مشاهده در ایتا
دانلود
خداوند زمان، مکان و معیّت با آن دو ندارد. امام موسی کاظم علیه السـلام فرمودند: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَزَلْ بِلاَ زَمَانٍ وَ لاَ مَكَانٍ وَ هُوَ اَلْآنَ كَمَا كَانَ»1⃣ همانا خداوند تبارک و تعالی همواره بدون زمان و مکان بوده و الآن هم چنین است. خداوند متعال فراتر از زمان و مکان و اتصاف به آن دو است. تمام موجودات حتی خود زمان حدوث حقیقی دارند؛ یعنی دارای ابتدا بوده و مسبوق به عدم میباشند و خداوند تعالی خالق زمان و مکان است چنان که اخبار بسیار و متواتری بر این مطلب دلالت داردمتکلمان امامیه هم در کتاب هایشان به این مطلب تصریح کرده اند (علامه حلی در شرح تجرید ص۲۹۳ فی انه لیس بمتحیز) در اخبار بسیاری وارد شده که ائمه علیهم السلام فرموده اند: «وَ اَللَّهُ لاَ يُوصَفُ بِخَلْقِهِ یعنی خداوند متصف به صفات خلقش نمی شود.»2⃣ خداوند با زمان و مکان و هیچ چیز دیگری اقتران و معیت و همراهی ندارد؛ زیرا لازمه اقتران و معیّت چیزی با خداوند، مخلوقیت و حدوث و تجزی و زمــانـی و مکانی بودن خداست چنان که از امام رضا نقل شده که فرمود: «وَ شَهَادَةِ اَلاِقْتِرَانِ بِالْحُدُوثِ وَ شَهَادَةِ اَلْحُدُوثِ بِالاِمْتِنَاعِ مِنَ اَلْأَزَلِ اَلْمُمْتَنِعِ مِنَ اَلْحُدُوثِ»3⃣ اقتران گواه حدوث میباشد و حدوث گواه ازلی نبودن است» پس نفس تقارن و معیت و همراهی، مساوی با مخلوقیت و حدوث و عددی و مقداری بودن است و حق تعالی قبل از اشیا و هم زمان با اشیا و پس از این اشیا نیست و با زمان و غیر آن از مخلوقات خود معیّت و تقارن ندارد؛ بلکه او فراتر و متعالی از زمان و مکان است. اعتقاد به همراهی خداوند با زمان(معلول اول نزد فلاسفه)اشتباهی است که از عدم توجه به فراتر بودن و برتری او از زمان و مکان و از نگریستن به او با عینک زمان و مکان ناشی شده است. @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عشق مجازی در کلام برخی فلاسفه ۱-ابن سینا ابوعلی سینا (۳۷۰ - ۴۲۸ ه. ق) وی در اواخر سده چهارم و اوایل سده پنجم می زیسته است. ابن سینا در توصیف عشق مجازی مینویسد: «هرگاه انسان دوستدار صور حسنه و وجوه مستحسنه گردید. اگر به جهت لذت حیوانی و جنبه بهیمی باشد از جمله افعال قبیح و اعمال زشت محسوب می شود و صاحب آن مستوجب ملامت و مستحق عذاب الیم آخرت است؛ اما اگر دوستی او به اعتبار جنبه عقلانی و وجه تجردی باشد، همان طوری که از پیش گفتیم، این عمل او وسیله ای است به جهت اتصال به معشوق حقیقی و وصول به علت اولی»1⃣ اندیشه شاهد باز بوعلی سینا در ادامه مینویسد:«سه چیز است که به دنبال عشق به صورت حسنه ممکن است پدید آید: ۱- معانقه [در آغوش گرفتن] ۲- تقبیل (بوسه] ۳-مباضعه [نزدیکی کردن]. اما شق سوم مسلم این است که این نحو از عشق اختصاص به جنبه حیوانی دارد و قوه ناطقه را در او مداخلت نیست مگر آن که بر سبیل قانون شرع و به طریق ازدواج صورت گیرد... اما قسم اول و دوم [بوسه و در آغوش گرفتن] هرگاه متیقن بود و دانست که از روی ریبه و شهوت نیست و ساحت او از تهمت خالی و مبرا است و فقط نزدیکی به معشوق است نه اظهار منکر و متعرض شدن به فحشا در این صورت مثال بوسیدن اولاد است»2⃣ ۲-ملاصدرا صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به ملاصدرا(۹۸۰-۱۰۴۵ ق) فیلسوف ایرانی سده یازدهم هجری قمری است. «بدان در این عشق[پسران زیبا]و چگونگی آن بین حکماء و فلاسفه اختلاف است. .... ولی چنین میبینیم که نفوس سنگدل و قلبهای قاسی و طبائع خشک از کردها و بیابان نشینان و ترک و زنگ از این عشق خالی میباشند؛ و بیشتر آنان فقط از محبت جنس مخالف بهره دارند که غرض آن نکاح یا فحشاء است چنانکه در طبیعت حیوانات دیده میشود»3⃣ ملاصدرا هدف از عشق مجازی را جدا شدن از مشغولیات دنیا بیان می کند: «فإنه يجعل النفس لينة شيقة ذات وجد و حزن و بكاء و رقة قلب و فكر كأنها تطلب شيئا باطنيا مختفيا عن الحواس فتنقطع عن الشواغل الدنيوية»4⃣ در این عشق نفس آدمی نرم میشود و به شوق می آید. در این عشق وجد وحزن و بكاء، و رقت قلب و فکر مطرح است. گویی چیزی مخفی از حواس را طلب میکند که انسان را از مشغولیات دنیا میبرد. یا می نویسد:«نهایت و غایت در عشق مجازی، اتصال به بدن معشوق است«اگر فرض شود که برای عاشق غایت تمنای او که نزدیک شدن به معشوقش و حضور در مجلس صحبت اوست، میسر گردد، بیش از این را آرزو میکند که مجالست با وی بدون حضور احدی میباشد؛ و اگر تمام اینها میسّر و امکان پذیر گردد و مجلس از اغیار فارغ شود. عاشق تمنای معانقه و بوسیدن مینماید؛ اگر آنهم میسّر و ممکن گردد عاشق داخل شدن در لحاف واحد و اتصال به بدن معشوق را با جمیع اعضاء بدنش به بیشترین مقدار ،جائز تمنا مینماید. با همه این احوال شوق به حال خود باقی و حرقت و سوزش نفس همانطور که بوده است برقرار خواهد ماند؛ بلکه شوق و اضطراب رو به فزونی میگذارد»5⃣ 📚منابع: 1⃣مجموعه رسائل (رسالة العشق،فصل پنجم) ص۱۱۵/ابوعلی سینا/مترجم: ضیاالدین دری/ناشر:انتشارات مرکزی/تهران۱۳۶۰ 2⃣همان ص۱۱۶-۱۱۷ 3⃣الحكمة المتعالية في الأسفار العقلية الأربعة،موقف هشتم ج۷ ص۱۷۱-۱۷۲/صدرالدین شیرازی/ناشر: انتشارات دار احیاء التراث العربی/بیروت۱۹۸۱ ق 4⃣همان ص۱۷۴ 5⃣همان ص۱۷۹ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟نجات فُطرس مَلک هنگام ولادت امام حسین علیه السلام عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَرَضَ وَلاَيَةَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَبِلَهَا اَلْمَلاَئِكَةُ وَ أَبَاهَا مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ فُطْرُسُ فَكَسَرَ اَللَّهُ جَنَاحَهُ فَلَمَّا وُلِدَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَعَثَ اَللَّهُ جَبْرَئِيلَ فِي سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يُهَنِّئُهُمْ بِوِلاَدَتِهِ فَمَرَّ بِفُطْرُسَ فَقَالَ لَهُ فُطْرُسُ يَا جَبْرَئِيلُ إِلَى أَيْنَ تَذْهَبُ قَالَ بَعَثَنِيَ اَللَّهُ إِلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أُهَنِّئُهُمْ بِمَوْلُودٍ وُلِدَ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ فَقَالَ لَهُ فُطْرُسُ اِحْمِلْنِي مَعَكَ وَ سَلْ مُحَمَّداً يَدْعُو لِي فَقَالَ لَهُ جَبْرَئِيلُ اِرْكَبْ جَنَاحِي فَرَكِبَ جَنَاحَهُ فَأَتَى مُحَمَّداً فَدَخَلَ عَلَيْهِ وَ هَنَّأَهُ فَقَالَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّ فُطْرُسَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ أُخُوَّةٌ وَ سَأَلَنِي أَنْ أَسْأَلَكَ أَنْ تَدْعُوَ اَللَّهَ لَهُ أَنْ يَرُدَّ عَلَيْهِ جَنَاحَهُ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِفُطْرُسَ أَ تَفْعَلُ قَالَ نَعَمْ فَعَرَضَ عَلَيْهِ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَلاَيَةَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَبِلَهَا فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ شَأْنَكَ بِالْمَهْدِ فَتَمَسَّحْ بِهِ وَ تَمَرَّغْ فِيهِ قَالَ فَمَضَى فُطْرُسُ إِلَى مَهْدِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدْعُو لَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَنَظَرْتُ إِلَى رِيشِهِ وَ إِنَّهُ لَيَطْلُعُ وَ يَجْرِي مِنْهُ اَلدَّمُ وَ يَطُولُ حَتَّى لَحِقَ بِجَنَاحِهِ اَلْآخَرِ وَ عُرِجَ مَعَ جَبْرَئِيلَ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ صَارَ إِلَى مَوْضِعِهِ . ✍🏻 امام صادق سلام الله علیه فرمودند: فطرس فرشته‏‌ای بود که وقتی که ولایت امیرالمومنین سلام الله علیه بملائکه عرضه شد، همه پذیرفتند جز او؛ به همین دلیل خداوند متعال بالش را شکست. هنگامی که امام حسین علیه السلام متولد شد، خداوند متعال جبرئیل را برای عرض تبریک به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با هفتاد هزار ملک بسوی زمین فرستاد که در راه با فطرس دیدار کرد. فطرس گفت جبرئیل به کجا می روی؟ جبرئیل گفت: خداوند متعال مرا فرستاده تا به پیامبر خاتم سلام الله علیه و آله تبریک بگویم بسبب فرزندی که امشب متولد شده است. فطرس گفت: مرا هم با خود ببر و از حضرت محمد صلی الله علیه و آله بخواه برای من دعا کند. سپس جبرئیل به او گفت بر بال من سوار شو، او هم سوار شد و نزد حضرت رسول صلی الله علیه و آله آمدند. وقتی نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسیدند، جبرئیل به ایشان تبریک گفت و عرض کرد یا رسول الله بین من و بین فطرس برادری هست و او از من خواسته که از شما درخواست کنم که از خداوند متعال بخواهید بالش را به او بازگرداند. سپس رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: ای فطرس آیا امر مرا انجام می‌دهی؟ فطرس گفت: بلی. سپس رسول الله ولایت امیرالمومنین سلام الله علیهم را بر فطرس عرضه کرد و او پذیرفت. به امر پیامبر، فطرس بالش را به بدن پاک امام حسین علیه السلام مالید در حالی که بال و پرش می‌رویید و از آن خون جاری بود و بالهایش بزرگ شد تا بهم چسبید و سلامتی‌اش را باز یافت و با جبرئیل به آسمان عروج کرد. @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍‍  حضرت عباس عليه سلام در كتب اهل سنت در بين بني هاشم عباس جوان خوش سيما و خوش چهره اي بود، وقتي حضرت سوار اسب درشت هيكل سوار مي شد پاهاي حضرت بر زمين كشيده مي شد، و به او مي گفتند قمر بني هاشم و پرچم حسین بن علی تا اخرین لحظات با او بود 📚منبع: مقاتل الطالبيين ص۹۰/أبو الفرج الأصبهاني/ناشر:موسسة الاعلمی للمطبوعات/بیروت @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدوث عالم در کلام امام زین العابدین علیه السلام امام سجاد علیه السلام فرمودند: وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الَّذِي أَنْشَأْتَ الْأَشْيَاءَ مِنْ غَيْرِ سِنْخٍ، وَ صَوَّرْتَ مَا صَوَّرْتَ مِنْ غَيْرِ مِثَالٍ، وَ ابْتَدَعْتَ الْمُبْتَدَعَاتِ بِلَا احْتِذَاءٍ. و تويى آن خدايى كه جز تو معبودى نيست، تو اشياء را بدون الگو و نمونه‌اى ايجاد كردى، و مخلوقات را بدون شبيه، تصوير كردى و پديده‌هاى نو را بدون الگوگيرى، به پدید آوردی. 👈در این روایت امام زین العابدین علیه السلام تصریح می فرمایند که فاعلیت خداوند تعالی مشابهتی با فاعلیت مخلوقات ندارد و خداوند تعالی همه اشیاء را لا من شی خلق کرد و این سخن مستلزم این است که عالم مسبوق به عدم و نیستی بوده است و ادعای فلاسفه مبنی بر علیت و عدم انفکاک معلول از علت تامّه و بالنتیجة قدیم بودن عالم ردّ می شود. @sonnat_voice
شعرا و بیان عشق مجازی ۱-فرخی از شعراء قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری است.(از شعرای قبل از این قرن ذکر نمیشوند؛ زیرا یا شعری که دلالت بر شاهد بازی بکند در دسترس نیست یا در صحت انتساب شعر به شاعری که میخواهیم از او نقل قول کنیم تردید وجود دارد) فرخی در قصیده ای افسوس میخورد که معشوقش با آنکه پانزده شانزده سال بیشتر ندارد ریش در آورده است و جایگاه بوسه شاعر را خراب کرده است لذا شاعر از این غصه شبها خواب ندارد: «آن سمن عارض من کرد بنا گوش سیاه دو شب تیره برآورد ز دو گوشه ماه سالش از پانزده و شانزده نگذشته هنوز چون توان دیدن آن عارض چون سیم سیاه روزگار آنچه توانست بر آن روی بکرد به ستم جایگاه بوسه من کرد تباه بچکد خون زدل من چو به رویش نگرم نتوانستم کرد از درد بدان روی نگاه شب نخسبم زغم و حسرت آن عارض و روز تا به شب زین غم و زین درد گویم آه»1⃣ ۲-عنصر المعالى عنصر المعالى كيكاووس بن وشمگیر بن زیار از شاهزادگان خاندان زیاری بود که در قرون چهارم و پنجم حکومت داشتند. وی در کتاب قاموس نامه که در آن تجربیات و راه و رسم زندگی را برای پسر خویش نگاشته است مینویسد: «اما» از غلامان و زنان میل خویش به یک جنس مدار تا از هر دو گونه بهرور باشی وز دو گونه یکی دشمن تو نباشند... تابستان میل به غلامان و زمستان میل به زنان کن»2⃣ ۳-ظهير الدين ظهير الدين ابوالفضل طاهر بن محمد متوفی ۵۹۸ ه. ق از جمله قصیده سرایان ادب فارسی در سده ششم است. در وصف نوجوان معشوقی که در حال ریش در آوردن است می گوید: «دعوی خوبی تو چوباطل نشد به خط معلوم شد که رونق گل خار نشکند ...یک بوسه از لب تو به یک جان توان خرید گر عشق را ز حسن تو بازار نشکند»3⃣ 📚منابع: 1⃣دیوان قصاید فرخی سیستانی ص۶۹۹/فرخی/ناشر:موج نور 2⃣قابوس نامه(باب ۱۵ اندر تمتع کردن)ص۶۱/ عنصر المعانی/مصحح:سعید نفیسی/ناشر:مطبعه مجلس/تهران۱۳۱۲ 3⃣دیوان(قصیده۲۶)ص۷۵/ظهیر الدین فاریابی/ناشر: انتشارات قطره/تهران۱۳۸۱ @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مردمِ زمان غیبت 👈🏼 علامه مجلسی رضوان الله علیه می‌فرماید: ودر حدیث معتبر دیگر از سیدالشهدا علیه السلام منقول است که آن‌حضرت فرمود: ممتد و دراز خواهد شد غیبت امام دوازدهم از اوصیای رسول‌خداص، به‌درستی‌که اهل زمان غیبت آن‌حضرت که قائل به‌امامت اوباشند وانتظار ظهور او کشند بهترین اهل هر زمانی خواهندبود؛ زیراکه حق تعالی به‌ایشان عطا فرموده است از عقول و افهام ومعرفت وشناسایی، آن‌قدر که غیبت نزدایشان به‌منزله مشاهده گردیده است. ➖ وایشان را درآن زمان ثواب جماعتی باشد که درزمان حضرت رسول‌خدا ص درپیش روی آن حضرت با دشمنان او جهاد می‌کردند به‌شمشیر. ➖ ایشانند صاحبان اخلاص به‌حقیقت. وایشانند شیعیان ما به‌راستی. وایشانند خوانندگان مردم به‌دین خدا در پنهان وآشکارا. وفرمود که: انتظار فرج کشیدن بهترین فرجها است. ➖ ودراحادیث معتبره واردشده: هرکه اعتقادبه‌امامت صاحب الامر عليه‌السلام داشته باشد وانتظارفرج آن‌حضرت کشد به‌منزله کسی است که درزیر علم آنحضرت باشد. بلکه به‌منزله کسی است که درمیان خیمه آن‌حضرت باشد. بلکه به‌منزله کسی است که درخون خوددست وپا زند درجهاد فی سبيل الله. 📚منبع: رجعت ص۲۲۱/علامه محمد باقر مجلسی/ناشر: انتشارات دلیل ما/چاپ پنجم۱۳۹۰ @sonnat_voice
هدایت شده از کتابخانه شیعه
اجر انتظار فرج آقا صاحب الزمان عجل الله فرجه در کلام امام صادق علیه السلام «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ اَلصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيٰاتِ رَبِّكَ لاٰ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمٰانُهٰا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمٰانِهٰا خَيْراً يَعْنِي خُرُوجَ اَلْقَائِمِ اَلْمُنْتَظَرِ مِنَّا ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا أَبَا بَصِيرٍ طُوبَى لِشِيعَةِ قَائِمِنَا اَلْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ فِي غَيْبَتِهِ وَ اَلْمُطِيعِينَ لَهُ فِي ظُهُورِهِ أُولَئِكَ أَوْلِيَاءُ اَللَّهِ اَلَّذِينَ لاٰ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاٰ هُمْ يَحْزَنُونَ» امام صادق در تفسير قول خداى عز و جل(روزى كه بيايد بعضى از آيات پروردگارت سود ندهد كسى را ايمان آن روزش در صورتى كه پيش از آن ايمان نداشته و در حال ايمان خود كسب خيرى نكرده)فرمود مقصود خروج قائم منتظر از ما است سپس فرمود اى ابو بصير خوشا بحال شيعيان قائم ما كه انتظار ظهورش را دارند در حال غيبتش و او را فرمان بردارند در حال ظهورش آنانند دوستان خدا كه نه ترسى دارند و نه اندوهگين ميشوند 📚منبع: البرهان فی تفسیر القرآن ج۲ ص۵۰۱/سید هاشم بحرانی/ناشر:موسسة البعثة.قسم للدراسات الاسلامیة/قم https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
موسسه آموزش عالی حوزوی خاتم النبیین صلی الله علیه واله، برای نخستین مرتبه، دوره سطح 4 (دکتری) گرایش نقد تصوف را برگزار کرده و اکنون برای تکمیل ظرفیت از میان روحانیون و طلاب فاضل، دانش پژوه می پذیرد. @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حکیم تراشی مقابل اهل‌بیت علیهم‌السلام 🎙آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی ⭕️ مراسم آیین اختتامیه بیست و چهارمین سالگشت دهه مهدویت 🗓 یک‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ 🏫 مرکز جهانی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه @markaz_valieasr @AyatollahBahrololom
مخالفت آقای محمد حسین طهرانی با نوروز 1⃣ایشان بتعبیر فرزند ارشدش کتابی داشته است تحت این عنوان (رسالۀ النيروز بدعة و ضلالة). از نام این جزوه و رساله هتاکی گری علامه روشن است ..... آقای علامه.... شما نظری مخالف با رهبر انقلاب و مراجع دارید ،هیچ اشکالی ندارد، ولی لطف بفرمایید با این صراحت ،نظر مخالف را 👈گمراهی و👈 بدعت نخوانید ... آیا رهبری و بزرگان که هر سال این عید را تبریک می گویند ضالّ و مبدِع هستند؟!!!! 2⃣از عملکرد علامه اینچنین نقل می کنند ،عین عبارات این است: اگر كسى در محضرشان مى‌گفت: «عيد نوروز»، 👈فوراً ميفرمودند: در اسلام عيد نوروز نداريم و 👈گاهى ميفرمودند: اصلاً نوروز نگوئيد، بگوئيد: ايّام آغاز برج حَمَل. مؤمن بايد مراقبه داشته باشد و👈 كلامى را كه رضاى خدا در آن نيست بر زبان جارى نسازد. 👈در ايّام تعطيلات آغاز برج حمل مطلقاً ديد و بازديد نداشتند و هركس مى‌آمد حتّى اگر از علماء بود، ميفرمودند: خدمتشان بگوئيد ما در اين ايّام ملاقات نداريم و ديد و بازديدمان ايّام عيد غدير يا نيمۀ شعبان يا ديگر اعياد اسلامى‌است. 3⃣ از نصایح آمرانه ای که به مریدان داشتند این بود: 👈به شاگردانشان نيز فرموده بودند: در اين ايّام مطلقاً در ديدارهاى خانوادگى و دوستانه شركت نكنند و براى أداء صلۀ رحم، قبل يا بعد از آن در ايّام اعياد اسلامى به ديد و بازديد بروند.... 👈همينطور به شاگردان خود امر فرموده بودند در اين ايّام به سفر نروند مگر به ضرورت..... 4⃣ در رابطه با فقهای عظام متاسفانه راحت نظر می دادند و آنان را محکوم به کوتاهی و تقصیر می نمودند : علّامۀ والد ميفرمودند: من تعجّب مى‌كنم از فقها كه با وجود اين همه تدقيقات در مسائل مختلف فرعيّه، 👈چگونه در مسألۀ نوروز كه اينقدر مهمّ‌ بوده و ثمرات و آثار بسيارى بر آن بار مى‌شود، اينقدر كوتاه آمده و با تمسّك به أخبار «مَن بلَغ» به راحتى از كنار آن گذشته‌اند؟! 5⃣ اما در برابر نظر مقام معظم رهبری که  اعمال مستحبی نوروز را بقصد رجاء بی اشکال می دانند مخالفت خود را علناً ابراز می کردند: علّامۀ والد نيز بر اساس همين مدارك فقهى به نتيجه‌اى مخالف آن رسيده و حتّى در انجام اعمال مستحبّى در روز نوروز به قصد رجاء نيز اشكال مى‌نمودند؛ و بحمدالله در اين بحث روشن شد كه مقتضاى ادلّه همان فرمايش علّامۀ والد است. 📓 نور مجرد ج۳حدود ص۴۰۰ @sonnat_voice
هدایت شده از کتابخانه شیعه
نقدی بر نظریۀ علامه طهران مبنی بر حرمت تقوی هجری شمسی.pdf
443.8K
📗مقاله «نقدی بر نظریه علامه طهرانی مبنی بر حرمت تقویم هجری شمسی» 📝مولف:محمد حسین کمالی تعداد صفحات:۱۴ زبان:فارسی 🔹توضیح: مقاله فقهی یکی از اساتید سطوح عالی مشهد در مجله پژوهشی (تا اجتهاد) مرتبط با مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، تحت اشراف آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله) به چاپ رسیده است که در آن نظریه علامه طهرانی در باب حرمت تقویم شمسی به نقد کشیده شده است. 🔸نکته مهم: قبلاً در کانال گفته بودیم که صحت و سقم کتب با خواننده می باشد و کانال در این باب مسئولیتی ندارد. پرتال جامع علوم انسانی لینک دانلود مستقیم 🌷هزینه دانلود:صلوات https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
استاد_اشرفی_گلایه_از_جماعت_علامه_طهرانی_در_ادعای_مقام_معصومین_ع.mp3
884.2K
گلایه حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی از بعضی از ادعاهای علامه طهرانی و جماعت ایشان در رسیدن به مقامات ائمه علیهم السلام. ( در پایان جلسه دوم مناظره بین آقایان برنجکار و زمانی) مخاطب جناب آقای زمانی است عزیزان متوجه باشند این دومین شکایت ایشان از این جریان است البته در دفعه گذشته که از بی ادبی ها و توهین های مریدان علامه طهرانی اعتراض خود را بیان کردند آقایان توجیهاتی را کردند ولی این بار صریحا بیان شد تا عزیزان راهی برای توجیه نداشته باشند. بی حرمتی طلبه جوان به علما مشهد اعتراض آیت الله اشرفی شاهرودی به سخنان نسنجیده محمد حسن وکیلی @sonnat_voice
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبری هرگز به وحدت شخصی وجود معتقد نیستند ایشان استاد فیاضی هستند استاد سطوح عالی حوزه و عضو هیئت مدیره مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و ایشان در علوم عقلی از شاگردان مبرز و نخبه آیت الله مصباح و آیت الله جوادی آملی است و در مباحث عقلی صاحب نظر می باشند جالب این است که جناب آقا سید محمد حسین طهرانی (در میان شاگردانشان معروف به علامه طهرانی) عالی ترین اقسام توحید را وحدت شخصیه میدانند و هر فردی هرچند هم که بزرگ باشد این قسم از توحید را اگر باور نداشته باشد از دیدگاه ایشان اهل توحید نیست و در این میان تفاوتی میان شیخ اعظم و مرحوم آیت الله بهجت و مقام معظم رهبری نمی باشد و امروزه آقایان واسطی،دعایی ،وکیلی و.... ترویج کنندگان اندیشه های جناب آقا سید محمد حسین طهرانی می‌باشند و ای کاش آقا مجتبی مختاری(مسئول سازمان جوانان آستان قدس رضوی) که فکر جوانان ایران عزیز را در اختیار این آقایان قرار داده است در کارشان و راهشان تجدید نظر می‌فرمودند . @sonnat_voice
به مناسبت ۱۲ رمضان سالروز درگذشت سید هاشم حداد نعلبند ⛔️افکار پانتئیستی سید هاشم حداد ✍️«پانتئیسم» ( pantheism ) یا همه خدایی که نوعی برداشتِ انحرافی از وحدت وجود می باشد ، آنچنان در پارادایمِ فکری سید هاشم حداد به عنوان یکی از مشایخ تصوف لاله زاری و سخنان شطح گونه وی مانند : ( آب خداست ، وضو خداست ، مُهر خداست ، .... ) تبلور یافته که مریدان و پیروان او که مدعی عرفان و تصوف فقاهتی هستند را با چالش بزرگی مواجه ساخته است . 🛑آب خداست ، وضو خداست : آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد بعنوانی یکی از احوالات تجردیه آقای حداد ، آورده : ( آب خداست ، وضو خداست ، جائی نیست که خدا نیست ) تبصره : سید علی اکبر صداقت در کتاب ( مژده دلدار ص 66 ) در نقد سخنان فوق از قول یکی از اساتید عرفان ، می گوید : ( اين نوع قضايا صدها مرتبه براى بنده اتفاق افتاد و هيچ كدام ربط به مقام فناى فى ‌اللَه ندارد. يا نويسنده اين قضايا مقام فنا را خودش نچشيده ، يا مى ‌خواهد به چند قضيه ، حدّاد را بزرگ كند ... ) 🔴مُهر خداست : آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد می گوید : (( یکی از همراهان مرحوم حدّاد در صف نماز از ایشان راجع به مسئله توحید سؤال می کند و ایشان دست می گذارند روی مُهر و می گوید : شما اسمِ مُهر را رویش گذاشتید ، این لفظ مُهر را بردار ، خدا می ماند و بس . )) تبصره : سید هاشم حداد گویا به ( اسم ) از نظر فلسفی یا عرفانی نیز اعتقادی ندارد ، لذا اشیاء و موجودات را ، خدایی می داند که اشتباهاً اسماء لفظی یا کتبی گوناگونی مانند ( مُهر ، تُربت ، زمین ، آسمان ، آب ، وضو ، زید و بَکر و غیره ) بر روی آنها گذاشته شده لذا تصریح می کند که وقتی به اشیاء اشاره می کنی و می گویی ( آن ) ، این لفظِ ( آن ) ، چشمت را کور کرده ، این لفظِ ( آن ) یا اسم لغوی ( مُهر ، تربت و ... ) را بیانداز ، خدا می می ماند و بس . ( معاذ الله ) 🔴این سگ هم خداست : (معاذ الله ) آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد شش عامل را موجبِ اجتنابِ طلاب و مردم از دور و بَرِ سید هاشم حداد می داند که اولین عامل را اینگونه توضیح می دهد : (( آقاي‌ حدّاد ميگويد : همه‌ چيز خداست‌ . يكی از آن‌ دو نفر طلبه ی اهل نجف نیز گفته‌ بود : روزی با آقا در كاظمين‌ ميرفتيم‌ ، به‌ سگی برخورد كرديم‌ ، ایشان گفت‌ : اين‌ سگ‌ هم‌ خداست‌ . )) تبصره : آقای محمد حسین طهرانی ، موضوع فوق را صحیح نمی داند لذا در ادامه از قولِ آقای حداد می گوید : (( من‌ نگفتم‌ : اين‌ سگ‌ خداست‌ . من‌ گفتم‌ : غير از خدا چيزی نيست‌ . )) یحتمل آقای محمد حسین طهرانی ، جمله ی فوق را برای توجیه و ماست مالی گافِ سید هاشم حداد به او نسبت داده ، زیرا احدی غیر از آقای محمد حسین طهرانی این تکذیبیه را از قولِ آقای حداد نقل ننموده است . ( و فیه تأمل ) 🔴تناقض گویی سید هاشم حداد : آقای محمد حسین طهرانی در کتاب روح مجرد می گوید : سيّد هاشم‌ ، طريقۀ حلاّج‌ را ردّ ميكردند و مي فرمودند : (( در آنچه‌ از او نقل‌ شده‌ مطالبي‌ است‌ كه‌ دلالت‌ بر نقصان‌ او دارد . ابداً از آقای قاضی و يا احدي‌ از شاگردانشان‌ اينگونه‌ مطالب‌ ( شطحیات ) ديده‌ نشد . چون منصور حلاّج‌ ( با شطحیاتش ) ، خلقي‌ را به‌ فتنه‌ و فساد انداخت‌ . )) تبصره: آقای حداد علیرغم ادعای فوق ، عملا با سخنان شطح گونه اش ، از حلاج نیز گوی سبقت را ربوده و لابد به قول خودش ، خلقی را به فتنه و فساد دچار نموده است . 🔴 امام خمینی (ره) درباره شطحیاتِ متصوفه در کتاب مصباح الهدایه می فرماید : «شطحیاتی که از بعضی صاحبان مکاشفه و سلوک و اهل ریاضت ، شنیده می شود ، به علتِ نُقصانِ سلوکِ آنان و بقایای انانیت در زوایای پنهانِ وجودشان و خصوصا تجلیِّ فرعونیتِ نفس آنها می باشد.» 🔴باطل بودن اعتقاد به پانتئیسم از دیدگاه استاد جوادی آملی: ایشان در پاسخ به پروفسور مولر آلمانی درباره پانتئیسم می فرماید : «همه خدایی» است ؛ یک وحدت وجود کاذبی است که از برخی‌ خام‌ها پیدا شده ؛ خدا را نه از سنخ علم حصولی انتزاعی مفهومی می‌شود شناخت ، چون او مفهوم نیست و نه از سنخ شهودی می‌شود یافت، چون او نامتناهی است . همه خدایی باطل است و این تفکر ، همیشه از نظر عقل و استدلال و وحی محکوم است. ر.ن https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا