eitaa logo
به سوی سماء
930 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
468 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
امام رضا (ع): جاءَ رَجُلٌ إِلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله و قال: ما رَأسُ العِلمِ؟ قال: مَعرِفَةُ اللّهِ حَقَّ مَعرِفَتِهِ. مردى نزد پيامبر خدا (ص) آمد و گفت: سر علم چيست؟ فرمود: "شناخت خداوند، آن‌گونه كه شایسته است". (جامع الأخبار، ص ٣٦، ح١٧) @sooyesama
(جاده سیاهکل به دیلمان) @sooyesama
به صحرا شدم. عشق باریده بود و زمین تر شده بود. چنان‌که پای به برف فرو شود، به عشق فرو شدم. @sooyesama
امام سجاد (ع) به زینب کبری (س)، فرمود: «يا عمة أنت بحمد الله عالمة غير مُعَلَّمة، و فَهِمة غير مُفَهَّمة؛ عمه جان، شما به لطف الهی بی‌تعلیم دانایید، و بی‌تفهیم فهیم هستید!» پیامبران و امامان، سخن لغو، تملق و... ندارد. آنها تنها متن واقعیت را بیان می‌دارند؛ «ما ینطق عن الهوی». بنابراین زینب (س) دارای علم لدنی الهی است، که گونه‌ای عصمت علمی به‌دست می‌دهد. و نزد اهل معرفت روشن است که عصمت علمی، پس از عصمت عملی، و متفرع بر اوست: «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا» (انفال/۲۹). باید توجه داشت که عصمت علمی و عملی، درجاتی دارند که نهایت آن، در پیامبر خاتم (ص) و حضرات ائمه (ع) پدیدار شده است. @sooyesama
در رساله اعتقاداتم گفته‌ام: اعتقاد من این است که صحف علوم عقلی و عرفانی اساسی و اصيل, تفسير انفسی خطاب محمدی و کشف تام احمدی‌اند - صلى الله عليه و آله و سلم. بدون دراست و تعلیم و تعلم آنها فهم اسرار نهفته در آیات و روایات برای نفوس غير مكتفيه حاصل نمی‌شود، فافهم. (هزار و یک کلمه، کلمه ۱۵۵) @sooyesama
علامه طباطبایی می‌فرمود: اكثر افرادى كه موفّق به نفى خواطر شده و توانسته‌اند ذهن خود را پاک و صاف نموده و از خواطر مصفّا كنند و بالاخره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده در يكى از اين دو حال بوده است: ۱. در حين تلاوت قرآن مجيد و التفات به خواننده آن، كه چه كسى در حقيقت قارى قرآن است و در آن وقت بر آنان منكشف مى‌شده است كه قارى قرآن خداست جلّ جلاله. ۲. از راه توسّل به حضرت اباعبدالله الحسين علیه‌السلام، زيرا آن‌ حضرت را براى رفع حجاب و موانع طريق نسبت به سالكين راه خدا عنايتى عظيم است. (رساله لُبّ اللّباب، ص ۱۵۰) @sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چون عود نبود، چوبِ بید آوردم رویِ سیه و مویِ سپید آوردم چون خود گفتی که نااُمیدی کفرست فرمان تو بُردم و اُمید آوردم (منسوب به شرف‌الدین یحیی مَنیری) @sooyesama
امام صادق (ع): منْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً. فَقِيلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ . هركس براى خدا دانش بياموزد، بدان عمل كند و به ديگران بياموزد در ملکوت آسمان ها بزرگش خوانند. پس گويند: آموخت براى خدا، عمل كرد براى خدا، تعليم داد براى خدا. (اصول کافی،ج ۱، ص ۳۵) @sooyesama
بدون هیچ دغدغه و وسواس، حضرت فاطمه دختر پیغمبر (ص) دارای عصمت بوده است. علمای بزرگی مثل شیخ مفید و علم‌الهدی سید مرتضی به آیات و روایات نصّ بر عصمت آن جناب فرمودند و حق با آنان است، و شخص مکابر سخت محکوم و مغلوب است. آن جناب صلوات الله علیها گوهری قدسی در تعیّن و صورت انسی بوده است، پس آن حضرت انسیه حوراء و عصمت کبرای الهی است. و حقیقت عصمت نیرویی نوری و ملکوتی است که دارنده‌اش را از هرچه که موجب عیب و زشتی انسان است (از قبیل پلیدی گناهان و آلودگی‌ها و سهو و نسیان و دیگر رذائل نفسانی) عاصم و حافظ است. و آن کسی‌که صاحب عصمت است از لغزش در تلقّی وحی و دیگر القائات سبّوحی آن‌سویی مصون است، و در جمیع شئون عبادی و خَلقی و خُلقی و روحانی و جز آنها از اول امر محفوظ است... اکنون که دانستی بقیه نبوّت و عقیله رسالت و ودیعه مصطفی و زوجه ولی‌الله و کلمه تامّه الهی فاطمه (س ) صاحب عصمت است هیچ اشکالی ندارد که در فصول اذان و اقامه نمازت به عصمت آن جناب به این عبارت: «اشهد انّ فاطمة بنت رسول الله عصمة الله الکبری» و یا مشابه آن شهادت دهی [به نیت تیمن و تبرک، نه جزء اذان]. (شرح فصّ حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیة. ص ۱۵۳) (س) @sooyesama
[شبلی را] به خواب دیدند. پرسیدند: بازار آخرت چگونه یافتی؟ گفت: بازاری است که رونق ندارد درین بازار، مگر جگرهای سوخته و دل‌های شکسته. و باقی همه هیچ است. که این‌ها سوخته را مرهم می‌نهند و شکسته را بازمی‌بندند و به هیچ، التفات نمی‌کنند. (تذکرة‌الاولیاء، ذکر شیخ ابوبکر شبلی) @sooyesama
ارونیه اوپانیشاد به عالمی پست به نام مهارئوروه اشاره می‌کند که جایگاه مرتاضان بدعت‌گذار است. مرتاضان بدعت‌گذار کسانی بودند که بنده حواس جسمانی بودند و برای کسب قدرت، ریاضت می‌کشیدند و فاقد جنانه (اشراق) بودند. @sooyesama
توصیه معنوی رهبر انقلاب برای موفقیت جبهه مقاومت که در سایت رهبری منتشر شد: ۱. سوره فتح ۲. دعای ۱۴ صحیفه سجادیه ۳. دعای توسل تنها راه کمک در شرایط کنونی، دعای خیر و انفاق مالی است. @sooyesama
ابوعبدالله مغربی گفت: فقیرِ صادق کسی است که مالک هر چیزی است، ولی مملوک هیچ چیز نیست. ذوالنون مصری گفت: فقیرِ صادق کسی است که با هیچ چیز آرام نگیرد، ولی همه با او آرام گیرند. ابوالحارث اولاسی گفت: درویشِ صادق کسی است که خود با هیچ چیز انسی نمی‌گیرد، ولی همه به او انس گیرند. (اللّمع فی التصوف) @sooyesama
یکی از بهترین شواهدی که دلالت دارد بر اینکه ظهور این طایفه [صوفیه] از تعلیم و تربیت ائمه شیعه سرچشمه می‌گیرد، این است که همه این طوایف (که در حدود ۲۵ سلسله کلی و هر سلسله منشعب به سلسله های فرعی متعدد دیگر است) به استثنای یک [یا دو] طایفه، سلسله طریقت و ارشاد خود را به پیشوای اول شیعه منتسب می‌سازند. و دلیل ندارد که ما این نسبت را تکذیب نموده و به واسطه مفاسد و معایبی که در میان این طایفه شیوع پیدا کرده، اصل نسبت و استناد را انکار کنیم یا حمل به دکان‌داری بنماییم. زیرا سرایت فساد در میان طایفه‌ای از طوایف مذهبی، دلیل بطلان اصل انتسابشان نیست و اگر بنا شود شیوع فساد در میان طایفه‌ای دلیل بطلان اصول اولی شان باشد باید خط بطلان به دور همه مذاهب و ادیان کشید و همه طبقات گوناگون مذهبی را محکوم به بطلان نمود و حمل به دکان‌داری و عوام فریبی کرد. رسالت تشیع در دنیای امروز (گفتگویی دیگر با هانری کربن)، ص ۹۴ @sooyesama
امام صادق (ع): إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيَسْكُنُ إِلَى اَلْمُؤْمِنِ كَمَا يَسْكُنُ اَلظَّمْآنُ إِلَى اَلْمَاءِ اَلْبَارِد به‌راستى كه مؤمن در جوار مؤمن [باایمان‌تر] آرام مى‌یابد همان‌گونه كه تشنه‌كام به آب گوارا آرامش مى‌يابد. (الکافی، ج ۲، ص ۲۴۷) @sooyesama
چون بر این شرایطی که در ضمن این مختصر نوشته شده است مداومت نمایند و ظاهر و باطن خود را بدین مستقیم گردانند، اگر از واردات و واقعات و مکاشفات و مشاهدات و تجلیات اثری نیابند، دل فارغ و آسوده خاطر دارند که حق تعالی درِ مکر و استدراج بر ایشان بسته است و پردهٔ عصمت بر ولایت ایشان فرو گذاشته تا چون از دام‌گاه شیطان لعین و نفس و هوا بیرون جهند، همه را به یک‌بار در کنار ایشان بنهد با زیادت‌های دیگر که "ما لا عین رأت و لا اذن سمعت و لا خطر علی قلب بشر". (تصحیح و تحقیق رسالهٔ «ذکر خفی»، ص۳۰۷) @sooyesama
امیر مؤمنین (ع): مِن کفّاراتِ الذُّنوبِ العِظام إعانةُ المَلهُوفِ و التَّنفیسُ عَنِ المَکرُوب. یکی از کفاره‌های گناهان بزرگ کمک به ستم‌دیده و غم‌زدایی از اندوهگین است. (نهج‌البلاغه، حکمت ۲۴) @sooyesama
این طایفه [راسخون در علم] مردمی هستند که به پروردگار خود ایمان آورده، و بر ایمان خود استواری به خرج دادند. در نتیجه خدای سبحان هم هدایتشان کرد و عقولشان را تکمیل فرمود و نتیجهٔ کمالِ عقلشان این شد که سخنی جز با داشتن علم نگویند، و عملی جز با علم به صحت آن، انجام ندهند. به همین جهت خدای عزوجل ایشان را راسخین در علم نامید و به کنیهٔ «اولوالالباب» یاد کرد. (تفسیر المیزان، ج۳، ص۴۸) @sooyesama