.
9⃣ «قالُوا لَوْنَعْلَمُ قِتالاً لاَتَّبَعْناكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإيمانِ يَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَيْسَ في قُلُوبِهِمْ»
گفتند: اگر جنگی را بدانیم [که رخ میدهد] ، بیشک از شما پیروی میکنیم؛ آنان در آن روز به کفر نزدیکترند تا به ایمان؛ به دهانهای خویش چیزی میگویند که در دلهایشان نیست.
خداوند بلافاصله بعد از نقل قول سخن آنان، حکم کرد که آنان به کفر نزدیکترند،
اما بلافاصله تاکید کرد که سخنشان با دلشان همراه نیست و در دل چیزی مخفی میدارند.
📝راه شناسایی #منافق
🔹از اینکه سخن آنان را نقل کرد و حکم به نفاق آنان داد، معلوم میشود که با بررسی سخن آنان میتوان نفاق آنان را فهمید؛
و
🔹از اینکه فرمود «به دهانهای خویش چیزی میگویند که در دلهایشان نیست» معلوم میشود که موضعگیریِ آنان، غیر از مفادِ مستقیمِ سخنشان است؛
در واقع،
🔸ابتدا خداوند موضعگیری آنان را از زبان خودشان بیان میکند،
🔸بعد این موضعگیری را تحلیل میکند
تا
مخاطب یاد بگیرد چگونه میتوان از سخنان بهانهجویانه آنان به موضع باطل آنان،
و از موضع باطل آنان، به نفاق آنان پی برد
(تدبر3 https://eitaa.com/yekaye/3119)
🔸و بعد به پنهانکاری آنان اشاره میکند و تصریح میکند که شناخت موضع آنان، غیر از مفادِ مستقیمِ سخنشان است.
💠ثمره #اجتماعی
راه افشای منافق، از دل تحلیل عمیق کلام خود او میباشد.
و
اگر میخواهیم منافقان در جامعه نفوذ نداشته باشند، چارهای جز ارتقای فهم و تحلیل عمومی (= بصیرتبخشی) نداریم:
بصیرت دادن، غیر از اسم آوردن و انگ زدن است؛
🤔بصیرت دادن، یعنی مفاد سخن کسی را تحلیل کردن و قضاوت را به مردم واگذار نمودن.
@Yekaye
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆
📣سهشنبه (۲۴ مهر ۱۳۹۷) که مصادف بود با شب شهادت امام حسن مجتبی ع (بنا بر یک روایت) در هیات میثاق با شهدا (تهران: دانشگاه امام صادق ع) بحثی داشتم در تحلیل مساله «امامت» ،با تمرکز بر حدیث مشهور «الحسن و الحسین امامان، قاما او قعدا»، که خلاصهاش این است که:
🔹اگر بپذیریم که دین بر یک نگاه خاص انسانشناسانه سوار شده، که حقیقت انسان و جامعه انسانی را در رسیدن به مقام خلیفهاللهی – و نه صرفا در افق یک حیوان پیشرفتهی ادامه میمون- تعقیب میکند؛
🔹آنگاه مساله امامت، یک اصل مهم در اصول دین – و نه مسالهای در فروع – میشود و آنگاه امامت را باید به عنوان یک نظریه خاص و کاملا متمایز از نظریههای سیاسی رایج در جهان (که عموما بر اصل تنازع بقا، و دغدغههای فساد ناشی از تمرکر قدرت، مبتنی هستند) ملاحظه کرد؛
💢و در این فضاست که مفهوم «امام قاعد» و تاکتیکهای امام ع [= تنها حاکم مشروع] برای حفظ اصل جریان اسلام، که ظاهرا بوی مدارا با جریان نفاق میدهد! مفهومی بسیار پیچیده و اساسی میشود در عرض مفهوم «امام قائم»،
و عدم درک صحیح از این مطلب در مسلمانان، به انحرافاتی در میان جریانِ ظاهرا عدالتگرا نسبت به مساله امامت منجر شد که نمونههای بارز تاریخی آن را در خوارج،«مذل المومنین» خواندن امام حسن ع، شکلگیری زیدیه، عدم رعایت تقیه در زمان امام کاظم ع که به شهادت ایشان منجر شد، عدم هضم موضع امام رضا ع و وقوع قیامهای علویون علیرغم میل ایشان، و … میتوان مشاهده کرد.
https://eitaa.com/souzanchi/346
✍حسین سوزنچی
@souzanchi
.
8⃣ «أَنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنينَ»
پاداش عملكرد مؤمنان، تضمين شده است.
📚(تفسير نور، ج1، ص651)
🔺انسانی که بر اساس ایمان رفتار میکند، بسیاری از اوقات در موقعیتهایی قرار میگیرد که باید از نفع ظاهری خود صرف نظر کند و تن به ضرر مادی و دنیوی بدهد.
🔺هرچه درجه ایمان شخص بالاتر باشد، بقدری در چنین موقعیتهایی قرار میگیرد که افرادی که بیرون از گود ایستادهاند چهبسا او را به نفهمی و کودنی متهم کنند؛ حتی اگر آن شخص، شخصیت برجستهای همچون #امیرالمومنین ع باشد❗️
در روایت است که
☀️به ایشان گفتند بسیاری از مردم بر این باورند که معاویه از شما زیرکتر است!
حضرت پاسخ داد: به خدا سوگند معاویه زیرکتر از من نیست؛ ولیکن او نیرنگبازی و فجور (= خروج از حد) میکند؛ و اگر نبود که من اهل نیرنگ نیستم [میدیدید که بر اساس منطق شما هم] زیرکترین مردم میبودم!
📚(نهجالبلاغه، خطبه200)
☀️و در جای دیگر چنین تعبیر کرد که «اگر تقوی نبود من زیرکترین عرب شمرده میشدم»
📚 (کافی، ج8، ص24)
☀️و در جایی مطلب را این گونه تفصیل داد:
امروزه در زمانی واقع شدهایم که اغلب اهل زمانه نیرنگ زدن را زرنگی میپندارند و نادانان، نیرنگبازی را حُسنِ تدبیر قلمداد میکنند❗️
آنان را چه میشود⁉️
خدا بکشدشان‼️
بسیار میشود که شخص آگاهی که تحولات و دگرگونیها را درک میکند وجه خروج از مشکلات را میفهمد، اما در برابرش مانعی از امر و نهی خداوند است پس در حالی که توان انجام کاری را داشته آن را رها میکند و کسی که اندک خویشتنداریای در امر دین ندارد فرصت را غنیمت میشمرد❗️
📚(نهجالبلاغه، خطبه41)
💠تطبیق بر وضعیت روز
امروزه کشور در یک وضعیت نامطلوب اقتصادی بسر میبرد!
و همین موجب شده که برخی از ترس اینکه مبادا ارزش پولشان افت کند و «ضرر کنند»، دائما به خرید چیزهای غیرضروری روی میآورند و بدین سان، التهاب بازار دامن میزنند❗️
اما کسی اگر واقعا مومن باشد،
به خاطر خدا از ورود در این التهاب خودداری خواهد کرد،
و شک ندارد که «ضرر نمیکند»؛
زیرا خداوند اجر مومنان را ضایع نمیگرداند.
🔖حکایتی که در حدیث 4 گذشت، نمونه خوبی از این مدعاست.
https://eitaa.com/yekaye/3270
@Yekaye
.
9⃣ «أَنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنينَ»
💢تنها کسی کار خوب را – هنگامی که با ضرر مادی و دنیوی و اجتماعی و ... همراه باشد – انجام میدهد که مومن باشد و باور داشته باشد که عملش در عالَم هدر نمیرود و خداوند کار او را بیپاداش نمیگذارد.💢
📝نکته تخصصی #فلسفه_دین و #فلسفه_اخلاق:
تاملی در #اخلاق_سکولار و #اخلاق_دینی
بسیاری از انسانهای بیدین و جوامع سکولار را میتوان دید که در ظاهر اخلاقیات را رعایت میکنند❗️
و این امر باعث به غلط افتادن عدهای شده که گاه مدعی میشوند اخلاق سکولار بهتر از اخلاق دینی است‼️
اشتباه این ادعا آن است که توجه نکرده که:
⭕️معیار اصلی اخلاقی بودن آن است که شخص در شرایط بحرانی اخلاق را رعایت کند؛ نه در شرایط عادی❗️
🤔در شرایط عادی، بسیاری از اوقات، رعایت اخلاق، موجب منافع مادی میشود:
ماکس وبر، جامعهشناس معروف آلمانی، در کتاب معروف خویش (اخلاق پروتستانیسم و روح سرمایهداری) تحلیل میکند که نظام #سرمایهداری مبتنی بر #اعتماد متقابل است و چگونه در این نظامِ بشدت منفعتمحور، سرمایهی «اعتماد» مهمتر از هر سرمایه مادی دیگری است؛
و برای جلب اعتماد باید اوصافی مانند راستگویی را بسیار جدی گرفت.
پس حتی راستگو بودن هم لزوما به معنای اخلاقی بودن نیست❗️
از این رو، در موقعیتهای بحرانی است که اخلاقی بودن انسانها واقعا معلوم میشود.
انسان ذاتا کمالجو و منفعتطلب است؛ یعنی هر انسانی در هر اقدام خویش طالب وضع بهتر است و تنها و تنها زمانی حاضر است از یک وضع مطلوب دست بردارد که هدف بالاتر و وضع مطلوبتری را سراغ داشته باشد.
🤔بدین جهت است که تنها یک ایمان دینی میتواند ضمانت اجرای کافی برای انسان باشد که انسان از منافع مادی و عادی خود – حتی در جایی که کسی متوجه نمیشود – صرف نظر کند.
از این روست که شهادت و ایثار، تنها در منطق کسانی موجه است که «مومن» باشند؛ و باور داشته باشند که خداوند اجر مومنان را ضایع نمیکند؛
و اگر کسی مومن به خدا و آخرت نباشد و جانش را فدا کند (مانند کسانی که به خاطر باقی ماندن نامشان خود را فدا میکنند) تنها و تنها دچار توهم شده است‼️
✅توضیح تکمیلی در تدبر بعد
https://eitaa.com/yekaye/3282
@Yekaye
.
2⃣ «الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ»
🤔نفرمود: به آنان گفتند مردم برای شما جمع شدهاند «و آنان را ترساندند»؛
بلکه صریحا از آنان این را ذکر کرد که گفتند: «پس بترسید»
این تعبیر نشان میدهد که هدف دشمن از ایجاد شایعه، مشخصاً ایجاد رعب و وحشت در میان مومنان است؛
و نه اطلاعرسانی و خیرخواهی‼️
در واقع، این آیه هشدار میدهد که:
در برابر تبليغاتِ و جنگ روانى دشمن نهراسيد، و در تحلیلها مواظب افراد نفوذى دشمن باشيد.
📚(تفسير نور، ج1، ص654)
@Yekaye
.
3⃣ «الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ»
چرا آن کسانی که این شایعه را در میان مسلمانان پراکندند را صریحا اسم نبرد و یا دست کم از آنان به عنوان #منافق یاد نکرد، بلکه با تعبیر «ناس: مردم» از آنان یاد کرد؟
🍃الف. چون شایعه پراکندن از طریق #مردم انجام میشود؛ مردمی که چهبسا خودشان منافق نباشند و قصد بدی هم ندارند، و چهبسا قصدشان خیرخواهی و آگاه کردن است؛ اما ابزار دست منافقان و دشمنان میشوند.
💠ثمره #اخلاقی_اجتماعی
صرف قصد خوب داشتن برای انتقال اخباری که میشنویم کافی نیست❗️
گاه با قصد خوب، ابزار شایعهپراکنی دشمنان میشویم‼️
در آیه دیگری ریشه این خطا را این دانسته که این شایعه پراکندن را امری سهل و کم اهمیت میشمریم در حالی که از منظر کسی که بر عالَم اشراف دارد، اصلا چنین نیست! إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِكُمْ ما لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظيم (نور/15)
🍃ب. چون در شایعه شخصی که آن را میپراکند مهم نیست؛ مهم اثری است که بر شایعه بار میشود.
🍃ج. ...
@Yekaye
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 #فایل_صوتی
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سوزنچی
✅ شب اول مراسم عزادارى #اربعين_حسينى در عمود ۹۳۲ 🇮🇶
💠 موكب #طلاب_المقاومة_الحسینیة
#هيأت_ميثاق_با_شهدا
🔺🔺🔺
☑️ @misaq_ba_shohada
✳️اطلاعیه✳️
روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، به مناسبت 28 صفر (شهادت پیامبر اکرم ص، امام حسن مجتبی) و 29 صفر (شهادت امام رضا ع) به دعوت برخی از دوستان در همدان چند سخنرانی به قرار ذیل ارائه خواهد شد:
🔹مسجد جامع همدان
ساعت 10:45 صبح
🔹مسجد فاطمه الزهرا ع شهرک مدنی
بعد از نماز مغرب و عشاء
🔹امامزاده یحیی (از طرف هیات جوانان ثار الله همدان)
ساعت 8 شب
@souzanchi
مسجد فاطمه الزهرا ع شهرک مدنی
چهارشنبه و پنج شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء
✅موضوع سخنرانی
💢دین و تدبیر معیشت💢
@souzanchi
امامزاده یحیی (همدان)
چهارشنبه و پنج شنبه ساعت 8 شب
✅موضوع سخنرانی
💢حکومت امام: حقیقتمحور یا مصلحتمدار💢
@souzanchi
◾️سالروز شهادت حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام تسلیت باد
@Yekaye
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅جلسه اول سخنرانی در مسجد حضرت فاطمه زهرا (شهرک مدنی. همدان) در 28 صفر با موضوع
💢دین و تدبیر معیشت💢
@souzanchi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅جلسه دوم سخنرانی در مسجد حضرت فاطمه زهرا (شهرک مدنی. همدان) در 29 صفر با موضوع
💢دین و تدبیر معیشت💢
@souzanchi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جلسه اول سخنرانی در مسجد جامع همدان، 28 صفر 1440
💢ایمان و مشکلات اقتصادی💢
(متاسفانه، کیفیت ضبط چندان رضایتبخش نیست)
@souzanchi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جلسه دوم سخنرانی در مسجد جامع همدان، 29 صفر 1440
💢ایمان و مشکلات اقتصادی💢
(متاسفانه، کیفیت ضبط چندان رضایتبخش نیست)
@souzanchi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جلسه اول سخنرانی در امامزاده یحیی (همدان)، 28 صفر 1440
💢حکومت امام ع: حقیقتمدار یا مصلحتمحور💢
@souzanchi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جلسه دوم سخنرانی در امامزاده یحیی (همدان)، 29 صفر 1440
💢حکومت امام ع: حقیقتمدار یا مصلحتمحور💢
@souzanchi
.
6⃣ «الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ؛ فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ»
چه بسيار كسانى كه در راه خدا، به استقبال خطر رفته و سالم برگشتهاند.
📚 (تفسير نور، ج1، ص654)
در واقع،
اگر مومنان در راه خداوند در برابر دشمنان دین ایستادگی کنند و از کثرت دشمن نترسند، دشمن هیچ آسیبی بدانها نمیتواند وارد کند.
🌐تطبیق بر روز🌐
امروزه در شرایط سخت تحریم اقتصادی بسر میبریم.
با این حال، برخی افراد، همانند رهبر عزیز انقلاب، که قرآن را باور دارند، دائما نغمه امید سر میدهند❗️
بسیاری از افراد، از این اطمینان خاطر ایشان در تعجبند و برخی هم اینها را ظاهرسازی قلمداد میکنند و خود با دیدن اجتماع دشمنان علیه ما، ساز ناامیدی کوک میکنند و از ضرورت تسلیم سخن میگویند‼️
🤔مساله شاید فقط در یک نکته است:
کسی که قرآن را باور داشته باشد و از آنچه در تاریخ اسلام گذشته مطلع باشد میداند که استقامت در برابر سختیها حتما به پیروزی و غلبه بر دشمن خواهد انجامید.
اینان که خداوند در این آیه از آنان یاد کرده، واقعا بر خدا توکل نموده و در برابر دشمن ایستادگی کردند و واقعا گزندی بدانان نرسید؛
💢آیا اگر ما چنین باشیم، جای تردید است که گزندی به ما نخواهد رسید؟
@Yekaye
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 #سخنرانی
👈 حجة الاسلام و المسلمین #سوزنچی
🔹 جلسه هفتگی ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
🔸🔸🔸
✅ @misaq_ba_shohada
https://eitaa.com/souzanchi/401
👆موضوع سخنرانی👆
💢زمینهسازی برای اقدام امام ع یا جلو افتادن از او ⁉️
(تبری یا تقیه)
@souzanchi
✅خلاصه بحث زمینهسازی برای اقدام امام ع یا جلو افتادن از امام ع (تبری یا تقیه)✅
مساله این است که در آیات و روایات تاکید فراوانی بر «معیت» با پیامبر و امام ع شده و این دو نقطه مقابل دارد:
عقب نماندن و جلو نیافتادن؛
عقب نماندنش واضح است
🤔اما جلو نیفتادن چه فرقی دارد با دست روی دست گذاشتن در جایی که امام ع دستشانش بسته است؟
و به عنوان یک مصداق خاص،
آیا کسانی که در این شرایط تبری میکنند به خاطر عدم رعایت تقیه، از امام ع جلو زدهاند⁉️
یا کسانی که به بهانه تقیه، در تبری نمیکوشند، عقب ماندهاند⁉️
یا گزینه دیگری در کار است⁉️
🔖فایل صوتی:
https://eitaa.com/souzanchi/401
🔖تفصیل بحث به صورت مکتوب:
https://eitaa.com/souzanchi/405
https://eitaa.com/souzanchi/409
https://eitaa.com/souzanchi/410
مطلب در سایت
http://www.souzanchi.ir/contextualizing-imam-s-actions-or-going-ahead-of-him/
@souzanchi