eitaa logo
صوفی پژوهی
297 دنبال‌کننده
2هزار عکس
489 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 یکشنبه ☀️ ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 8 سپتامبر 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله مصباح رحمته الله. در چهلمین سال انقلاب. چهل سال از انقلاب میگذرد تا چهل نفر اینگونه تربیت شوند. 📌شهید محمد حسین حدادیان و سه پرسنل مظلوم ناجا شب شهادت خانم حضرت زهرا سلام الله علیها یکم اسفند ۹۶ توسط فرقه ضاله صوفیه (دراویش گنابادی) در خیابان پاسداران تهران توسط اعضای این فرقه‌ داعشی صفت به شهادت رسیدند و بیش از ۸۰ نفر مجروح گردیدند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰علم، حجاب اکبر4️⃣8️⃣ ❇️آقاى فاضل: ناگفته نگذاریم که در مسلک تصوّف، علم حجاب اکبر و سدّ راه عشق است.(1) 💢ابوسعید ابوالخیر گوید: «رأس هذا الامر کبس المحابر وخرق الدفاتر ونسیان العلوم»، یعنى اوّل مرحله تصوّف این است که درِ دوات ها را مُهر کنى و دفترها را پاره کنى و دانش ها را فراموش.(2) 💢و نیز گوید: ما جمله کتاب ها را در خاک کردیم و بر سر آن دکّان ساختیم(3) (آرى دکّان این آقایان با سرمایه جهل مردم است) و لذا مى بینیم که بسیارى از رهبران صوفیّه حتّى با خواندن و نوشتن مبارزه مى کرده اند. عطّار گوید: جنید معتقد بوده که خواندن و نوشتن سبب پراکندگى حواس صوفى است.(4) 💢به گفته عطّار، بُشر حافى هفت صندوق کتاب حدیث داشت و همه را زیر خاک دفن کرد. شبلى هفتاد صندوق کتاب را که خود نوشته بود در دریا غرق کرد. و نیز احمد بن ابى الحوارى همه کتاب هایش را به دریا ریخت. ابوسعید کندى (یکى از صوفیان معروف) در خانقاهى منزل داشت و در جمع دراویش به سر مى برد، گاه پنهانى به حوزه درسى وارد مى شد، روزى در خانقاه دواتش از جیبش افتاد «یکى از صوفیان به او گفت عورتت را بپوشان»(5) (صداى خنده حضار بلند شد). خلاصه از این قبیل داستان ها در کتاب هاى صوفیان زیاد دیده مى شود تا آنجا که محمّدطاهر قمّى گفته است:(6) بناى قاعده دینشان بود بر جهل *** ز اهل دانش و بینش از این کنند کنار ⛔️درویش: چون عشّاق جمال اللّه محو جمال معشوقند، هر چه جز جمال معشوق، حجاب جمال اوست خواه علم و دانش و کتاب و دفتر باشد یا چیز دیگر باید از میان بردارند تا تمام توجّهشان به حق مصروف شود. عاشقان را شد معلّم حسن دوست *** دفتر و درس و سبقشان روى اوست ✳️جوان محصّل: راستى من باور نمى کنم در این دنیاى علم و دانش که هر گوشه اى از دنیا دم از تعلیم و تعلّم مى زنند هنوز هم کسانى باشند که علم را حجاب اکبر بدانند! اگر ما علم و دانش را کنار گذاشتیم دیگر چه چیز برایمان مى مانَد؟ ❇️آقاى فاضل: حقیقت همین است و ازاین رو اسلام مردم را به تحصیل علم و کسب فضایل دعوت مى کند و براى کسى که فى الجمله سر و کار با تعالیم اسلامى داشته باشد این حقیقت از آفتاب روشن تر است... و بحث درباره این مطلب از این بیشتر ضرورت ندارد. اکنون رشته سخن را به دست شما مى دهم که سرگذشتتان را بگویید. (1). تاریخ تصوّف، ص 506 و تاریخ فلسفه دکتر خزائلى، ص 57. (2). اسرار التوحید، ص 33. (3). تذکره، ج 2، ص 327. (4). تاریخ تصوّف، ص 508، نقل از تذکره. (5). مکارم شیرازى، جلوه حق. (6). تحفة الاخیار. دامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
43.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : مناظره امام صادق علیه السلام با صوفیه2️⃣ 🎙 حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابوالقاسمی 🔚برای مشاهده قسمت اول نقد استاد ابوالقاسمی بر روی لینک زیر کلیک بفرمایید. 🎬 کلیپ : مناظره امام صادق علیه السلام با صوفیه 1️⃣ https://eitaa.com/sufi110/2901 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔰🔰تلاش‌هاى نافرجام براى فراموشى اين حادثه عظيم‌1️⃣ 💢پيش‌تر اشاره شد كه برخى از دشمنان همواره براى ف
💠 جنون بنی‌امیه و پیروانش در مقابله با عاشورا در حد برگزاری جشن در چنین روزی 🖋حجت الاسلام والمسلمین روستایی ⬅️مشخص است مبنای شادی در روز عاشوراء همان روایاتی است که بنی امیه جعل کرده‌اند و بزرگان صوفیه به خاطر اینکه دارای تفکر مکتب خلفا بودند، نیز همان سنت‌های موجود در روایات جعلی را به عنولن عرفان و تصوف به مخاطبین خود القا می‌کردند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ النَّاصِحُ... ❣ ‌سلام بر تو ای مولایی که یک لحظه ما را فراموش نمیکنی و دستان مهربانت همیشه پشت و پناه ماست... 🌤
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ✨قیام بنده در نماز، اظهار عبودیّت و سکون است، و این که هیچ حرکتی از خود ندارد؛ و سجود غایت خضوع است. 📚نکته‌های ناب ص٨٣ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
✅ مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند. 🔹 دوره‌ های مجازی سایه های شوم (بررسی و نقد فرق انحرافی) عناوین: ▫️ کارگاه مقدماتی آشنایی و نقد تصوف فرقه‌ای ⌛️ مهلت ثبت نام تا 30 آبان ماه 1403 🗓 شروع دوره: دوره‌ها به صورت آفلاین برگزار می شوند، 5 روز پس از ثبت نام دسترسی به محتوای آموزشی ایجاد خواهد شد 💢 ثبت نام هر سرفصل به صورت جداگانه انجام می‌شود. 🔻 ثبت نام و آشنایی بیشتر با سرفصل‌ها و اساتید در سایت مرکز آموزش‌های کاربردی 🌐 el.balagh.ir/category/4738 ارتباط با ادمین 👇 📱 @admin_el ☎️ 02531156361 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎 ادیان در زمان ظهور... ⚠️ وضعیت صوفیه در زمان حضرت حجت ارواحنافداه 🎙بخشی از بیانات: سید محمود بحرالعلوم میردامادی 🗓 اصفهان | رمضان المبارک ۱۴۴۵ هـ.ق 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢کافر دانستن حضرت ابوطالب علیه‌السلام توسط میبدی ❌رشيد الدين ميبدى(یکی از بزرگان متصوفه در نیمهٔ نخست قرن ششم هجری) در کتاب «كشف الأسرار و عدة الأبرار » در مقام بیان شأن نزول آیه 207 سوره بقره که پیرامون «لیلة‌المبیت» است مطالبی را بیان می‌کند که مضمون آن کافر دانستن حضرت ابوطالب علیه‌السلام می‌باشد. او در این رابطه می‌نویسد: 🔶قوله تعالى: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ‏ الآية ...- آنجا كه عنايت است پيروزى را چه نهايت است، فضل خدا نهانى نيست، و بر فعل وى چون و چرايى نيست و معرفت وى جز عطائى نيست، ⬅️بو جهل قرشى و بو طالب هاشمى در آتش قطعيت سوختند، و ذره معرفت ازيشان دريغ داشتند، ... 🔶دو قوم را دو آيت بهم ياد كردند، ⬅️يكى را سوخته آتش قطعيت كرد، يكى را افروخته شمع محبت:- ⬅️آن يكى را گفت: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ‏ ... ⬅️سرانجام يكى را گفت‏ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ بد جايگاهى كه جايگاه ايشانست، عذاب آتش و فرقت جاودان! و نواخت ... 💢پ.ن: میبدی در این عبارات، حضرت ابوطالب علیه‌السلام را هم ردیف ابوجهل قرار داده است.(اعاذنا‌الله من شرور انفسنا) در صورتی که این کلام معارض با آموزه‌های حضرات معصومین علیهم‌السلام است؛ زیرا حضرت ایوطالب علیه‌السلام ، طبق روایات حضرات معصومین علیهم‌السلام اهل نجات و اهل ایمان بوده است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🌷🔺 تصوف ربطی به اسلام ندارد ❌تصوف ربطی به اسلام ندارد چون اگر ملازم با دین اسلام می‌بود، باید توسط شخص پیامبر( صلّی الله علیه و آله) و جانشینان معصومش تبیین می‌گردید ⬅️همانطوریکه خود اسلام و مفاهیم دینی و اوامر و نواهی تا جزئی ترین مسائل آن به وسیله آن حضرات (علیهم السّلام) بیان شده‌اند. ❌امّا از تصوف و مبانی آن حتی به صورت کلی هم نام نبرده‌اند مگر در بعضی از روایات که در مقام نکوهش و مذمّت از آن نام برده شده است. ❌امّا به رغم این واقعیت همه فرقه‌های صوفیه مسلک تصوف را به اسلام و پیشوایان دین نسبت می‌دهند و هر کدام سلسله اقطاب‌شان را از راه‌های مختلف به ائمه معصومین (علیهم السّلام ) و در نهایت به پیامبر معظم اسلام (صلّی الله علیه و آله) می‌رسانند و اصرار دارند که این پندارهای آنان را مردم بپذیرند . 🖋 حقیقت سراب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
✳️راهی برای رسیدن به ثواب آزادکردن برده ❇️تکبیر گفتن هنگام غروب 🔰🔰🔰🔰🔰
❇️الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: 🔆منْ‏ كَبَّرَ اللَّهَ‏ تَبَارَكَ‏ وَ تَعَالَى ‏ 🕰عنْدَ الْمَسَاءِ مِائَةَ تَكْبِيرَةٍ ✳️كانَ كَمَنْ أَعْتَقَ مِائَةَ نَسَمَةٍ. ❇️امام صادق علیه‌السلام نقل كرده كه 🕰 هر كس هنگام غروب آفتاب 🔆صد تكبير (الله‌اکبر) بگويد ✳️[ثواب چنین کسی] مانندكسى باشد كه صد بنده آزاد كند 📖پی‌نوشت: 1️⃣ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي (للصدوق)، كتابچى،تهران، چ ششم، 1376ش، ص55 . 2️⃣شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، مؤسسة آل البيت عليهم السلام - قم، چ اول، 1409 ق، ج‏7 ؛ ص224 . 3️⃣مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار،دارإحياء التراث العربي ، بيروت، چ دوم، 1403 ق، ؛ ج‏83 ؛ ص252. 🔰کانال اذکار مأثوره(اذکار وارد شده در روایات) ❇️@Mention110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تصویرسازی با شن از آیت‌الله طالقانی به مناسبت ۱۹ شهریورماه سالروز وفات آیت الله سیدمحمود طالقانی اولین امام جمعه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمانِ... سلام بر تو ای مولایی که آینه مهربانی خدا هستی. 🌤
📌 سه‌شنبه ☀️ ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 10 سپتامبر 2024 میلادی 📎
🔰گزارشی از مدرسه «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها 💢«درنگی در ادله نقلی وحدت وجود » 🎙استاد محمدمهدی طوبایی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
toubaei-www.ebnearabi.com.mp3
50.22M
⭕️ گزارشی از ارائه استاد محمدمهدی طوبایی در مدرسه بهاره تصوف پژوهی: «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها» 💢موضوع ارائه ایشان «درنگی در ادله نقلی وحدت وجود » بود. 🔻این استاد حوزه علمیه قم، در مقدمه، نکاتی درباره مبانی معرفت شناسی صوفیه بیان کرده و خاطر نشان ساختند که ادله نقلی وحدت وجود در کلمات ابن عربی، متشتت و متهافت است. 🔻استاد طوبایی در ادامه به سیر تاریخی تمسک به ادله نقلی برای نظریه وحدت وجود اشاره و مهم ترین دلیل در میان صوفیان را مقوله کشف و شهود باطنی دانسته و کلماتی از ابن عربی در همین رابطه نقل کردند. 🔻استاد دورس خارج فقه و اصول حوزه علیمه قم در قسمت دیگری از بحثشان، میزان در تمسک به ادله نقلی از نگاه ابن عربی را تبیین ساخته و مبتنی بر همان میزان، به نقل و نقد ادله نقلی وحدت وجود پرداختند. 🔻از جمله مهم ترین ادله نقلی در اثبات وحدت شخصی وجود در لسان متصوفه را ⬅️آیات قرب ⬅️آیات وجه ⬅️آیه سوم سوره حدید ⬅️سوره توحید معرفی کرده و ضمن تبیین هریک، به نقد آن پرداختند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
❇️عن الصادق أنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قالَ: ✳️جمِعَ الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ثَلَاثِ خِصَالٍ النَّظَرِ وَ السُّكُوتِ وَ الْكَلَامِ ◀️فكُلُّ نَظَرٍ لَيْسَ فِيهِ اعْتِبَارٌ فَهُوَ سَهْوٌ ◀️و كُلُّ سُكُوتٍ لَيْسَ فِيهِ فِكْرَةٌ فَهُوَ غَفْلَةٌ ◀️و كُلُّ كَلَامٍ لَيْسَ فِيهِ ذِكْرٌ فَهُوَ لَغْوٌ 🔷فطُوبَى لِمَنْ كَانَ نَظَرُهُ عَبَراً وَ سُكُوتُهُ فِكْراً وَ كَلَامُهُ ذِكْراً وَ بَكَى عَلَى خَطِيئَتِهِ وَ أَمِنَ النَّاسُ شَرَّهُ ❇️امام صادق علیه السلام نقل مى‌كند كه امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: ✳️همه نيكى‌ها در سه خصلت جمع شده است:نگريستن و سكوت و سخن گفتن، ⬅️پس هر نگاهى كه همراه با عبرت گرفتن نباشد،اشتباه است ⬅️ هر سكوتى كه همراه با انديشيدن نباشد، غفلت است. ⬅️هر سخنى كه همراه با ذكر خدا نباشد،بيهوده و لغو است. 🔷خوشا به حال كسى كه نگاهش عبرت و سكوتش تفكر و كلامش ذكر باشد و بر گناهش گريه كند و مردم از شرّ او ايمن باشند. 📖پی‌نوشت: 1️⃣ابن بابويه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، دارالشريف الرضي للنشر، قم، چ دوم، 1406 ق، ص177. 2️⃣ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول صلى الله عليه و آله، جامعه مدرسين، قم، چ دوم، 1363ق، ص215 . 3️⃣ فتال نيشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة)، انتشارات رضى ؛ قم، چ اول، 1375 ش، ج‏2 ؛ ص390. 🔰کانال اذکار مأثوره(اذکار وارد شده در روایات) ❇️@Mention110
💢نقدی بر دیدگاه آقای فیاض‌بخش پیرامون پیوند سید علی قاضی با ذهبیه1️⃣ ❌جناب آقای فیاض بخش مدعی شده که سید علی قاضی طباطبائی، از یدرشان «سید حسین » استفاده معنوی کرده و از این طریق سلسله او به افرادی همچون امام قلی نخجوانی و آقا محمد بیدآبادی و قطب الدین نیریزی می‌سد. ❓❓چرا آقای فیاض بخش نام «سید حسین قزوینی» را که واسطه بین امام قلی نخجوانی و آقا محمد بیدآبادی را ذکر نکرده است؟ 🔻ایشان با زیرکی تمام، اشتباه سید محمدمحسن طهرانی و سیدمحمدحسین طهرانی را تکرار نکرده و نامی از سلسله امام قلی نخجوانی و... نبرده است. ⬅️زیرا ایشان می‌داند که بیان و ذکر نام سلسله فرقه‌ای همچون «ذهبیه» حساسیت برانگیز خواهد بود و مقاومت‌هایی را در برابر ایشان ایجاد خواهد کرد؛ به این خاطر هیچ نامی از سلسله ذهبیه بیان نمی‌آورد. ❓❓ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢نقدی بر دیدگاه آقای فیاض‌بخش پیرامون پیوند سید علی قاضی با ذهبیه2️⃣ ❓❓پاسخ آقایان مدافع اندیشه ارتباط سید علی قاضی طباطبایی با فرقه ذهبیه د رباره گزارش ذیل چیست؟؟ 🖊سید محمد حسین طهرانی در کتاب الله شناسى، پیرامون عدم رضایت سید علی قاضی از سلسله سازی برای خویش می‌نویسد: «داستانی از سيّد محمّد حسن طباطبائى قاضى (فرزند مرحوم قاضی) در شرح حال مرحوم والدشان قاضى بزرگ مرقوم داشته‌‏اند:من از پدرم پرسيدم: شما عرفان را از كه اخذ كرده‌‏ايد؟ فرمودند: از مرحوم آقا سيّد أحمد كربلائى طهرانى. عرض كردم: او از چه كس اخذ كرده است؟ ⏪فرمودند: از مرحوم آخوند ملّا حسين‏قلى همدانى. عرض كردم: او از چه كس؟ فرمودند: از آقا سيّد على‏ شوشترى‏. عرض كردم: او از چه كس؟ فرمودند: از همان مرد جولا. عرض كردم: او از چه كس؟ با تغيّر فرمودند: من چه مى‏دانم؟! تو مى‏خواهى براى من سلسله درست بكنى‏ »[1] 👌🏻حتما دقت کردید که سید محمدحسین طهرانی به نقل از فرزند سید علی قاضی، بیان داشته که این طریقه عرفانی از طریق سید احمد کربلایی به شخص جولا منتهی می‌شود و هیچ نامی از اقطاب ذهبیه در سلسله عرفانی خویش نبرده‌اند. ❓❓آقای فیاض بخش در متن خویش که در کانال رسمیشان منتشر شده، می‌نویسد: «بدین ترتیب روشن می‌شود که چرا مرحوم سیدعلی آقای قاضی اولین استاد خود را پدر خود آقاسیدحسین دانسته.» ⬅️در این متن ادعا شده که خود سید علی قاضی چنین سخنی را بیان کرده، در صورتی که فرزند ایشان در کتاب زندگی نامهای که برای پدر خویش نگاشته‌اند، استاد عرفانی ایشان را سید احمد کربلایی دانسته است، چگونه امثال آقای فیاض بخش برای جناب سید علی قاضی ، طریقه دیگری بیان می‌کنند؟؟ 📖پی‌نوشت: [1]. سيد محمد حسين تهرانى، الله شناسى، انتشارات علامه طباطبايى، مشهد، چهارم، 1426 ق، ج‏1 ؛ ص190. 🔵صوفی پژوهی @sufi110