eitaa logo
صوفی پژوهی
284 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
471 ویدیو
81 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️مطالعه هفت باره کتاب روح مجرد‼️ 💢آقای شیخ علی رضایی تهرانی استاد شیخ حسن وکیلی که کتابی بنام (سیر و سلوک) دارد 👈 مدت مدیدی است از قول حاج آقا محمود لولاچیان ابوالزوجه ٔ محترم حجةالاسلام والمسلمین حاج آقا سید میثم خامنه ای نقل می کند که : 🔻مقام معظم رهبری کتاب روح مجرد را هفت بار مطالعه کرده اند. 💢البته غیر از ایشان، سید حسین دعایی که ظاهرا فرزند سید محسن دعایی است نیز ناقل این مطلب خلاف واقع است. 👌در این کلیپ حاج آقا لولاچیان به شدت این نقل را تکذیب می کنند. 💢ای کاش مدعیان عالَم عرفان، صادقانه رفتار کنند و برای پیشبرد اهداف خودشان متوسل به کذب نشوند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رجب ماه ورودی🔸 زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف می شوید، اول می‌رسید به بست. ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است. رجب ماه ورودی است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 چهارشنبه ☀️ ۴ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۲ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 24 ژانویه 2024 میلادی ✳️مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت جناب عباس‌بن‌عبدالمطلب، عموی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم؛ ٣٢ق. 🔹 درگذشت آیت‌الله سید محسن امین عاملی، مؤلف «اعیان‌الشیعه»؛ ١٣٧١ق. 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰درویش5️⃣2️⃣ 💢یکى از عقل مى لافد یکى از عشق مى بافد *** بیا کاین داروى ها را به پیش داور اندازیم البتّه کسانى که درباره عقل و عشق قضاوت هایى کرده اند مصون از خطا نبوده اند و لذا ما داورى صحیح را نزد داور مى بریم. 🔶آقاى فاضل: حالا که داورى را پیش داور بردید، قرآن را باز کنید و حقیقت را دریابید. 🔷خداوند حکیم در قرآن عقل را به بهترین تعبیرات ستوده و مزایاى انسانیّت از فهم و تشخیص، معرفت و بندگى و... همه را به صاحبان خرد و دانش اختصاص داده و به عکس از مردمان نادان شدیداً مذمّت فرموده است: 🔹«(إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ); بدترین جنبندگان نزد خداوند کر و لالانى اند که خرد نمىورزند».(1) و این حقیقت آشکارتر از آن است که لازم باشد از قرآن آیاتى بیاوریم، زیرا براى کسى که مختصر آشنایى با قرآن دارد تصدیق این حقیقت آسان است. 🔷روایاتى که از پیامبر و ائمّه(علیهم السلام) رسیده و به صدها بالغ مى شود به این حقیقت صراحت دارد. 🔹رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) در حدیثى فرمود: «قِوامُ المَرءِ عَقلُهُ وَلا دینَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ; پایدارى آدمى به عقل اوست، کسى که عقل ندارد دین ندارد».(2) 🔹در حدیثى امام باقر(علیه السلام) فرمود: «چون خداوند عقل را آفرید فرمود: به عزّت و جلال خودم سوگند، مخلوقى بهتر از تو نیافریدم تکلیف ثواب و عقاب من متوجّه تو است».(3) 🔹و در روایتى امام صادق(علیه السلام) فرمود: «عقل آن است که سبب بندگى خدا و به دست آوردن بهشت باشد. کسى گفت: پس آنچه در معاویه بود چه بود؟ فرمود: نَکرى و شیطنت بود، شبیه عقل بود و نه عقل».(4) 👈🏻باز هم انعکاس این حقیقت در روایات معصومین(علیهم السلام) با یک مراجعه سطحى به کتاب هاى روایى روشن مى شود و اگر طرفداران عشق یک نظر اجمالى در آیات و روایات مى کردند و معنى عقل و امتیاز آن را از نکرى و شیطنت مى فهمیدند حلّ اشتباه خود را از امام صادق(علیه السلام) دریافت مى کردند، آنجا که فرمود: عمل معاویه ها را عاقلانه نپندارید، اینها شیطنت است نه عقل «عقل چراغ راه هدایت است نه وسیله مکر و فریب»، آن وقت دیگر عقل را به شیطان و ابوجهل و نظایرشان نسبت نمى دادند; پس همه گناهان ناشى از عدم اطّلاع صحیح از معارف والاى دین است. (1). سوره انفال، آیه 22 . (2). بحارالانوار، ج 1، ص 94. (3). کافى، ج 1، ص 10 و بحارالانوار، ج 1، ص 109. (4). کافى، ج 1، ص 11. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه1️⃣ 🔶برخی معتقدند که "خطبه البیان" را نمی‌توان از لحاظ محتوا منسوب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) دانست، زیرا این خطبه به شطحیات اهل تصوف شباهت دارد و همواره از یک سو مورد توجه صوفیان و فرقه‌های باطنیه واقع شده است. 🔶شاید نکته آنجا باشد که لاهیجی هم به آن اشاره کرده است و آن این است که صوفیه برای توجیه شطحیات خود دست به دامان این خطبه شده‌اند. 🔶لاهیجی «عبارات خطبه البیان و برخی از احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) را همراه با شطحیات مشهور اهل تصوف ذکر می‌کند، بی آنکه تمایزی بین آنها قائل شود و جملگی را از احوال کاملانی بر می‌شمرد که در مراتب کشف و شهود برایشان ظاهر شده است.» [1] 👈🏻و این البته دون شان مقام ولایت امام علی (علیه السلام) است. در هر صورت می‌توان نتیجه گرفت که از نظر لاهیجی خطبه البیان و شطحیات عارفان جزو یک مجموعه‌اند. 👈🏻البته تمام این موارد افزون بر ضعف سندی این خطبه است که قدیمی‌ترین نسخه‌ای که این خطبه در آن پیدا شده است مربوط به 724 هجری قمری است. پی‌نوشت: [1]. لاهیجی شمس‌الدین محمد، مفتاح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران، زوار، 1373، ص 529 💻منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔰خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه2️⃣ 🔶برخی که "خطبه البیان" را منسوب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) می‌دانند در توضیح آن گفتند امام علی (علیه السلام) وقتی در کوفه در ضمن خطبه‌ای به مناسبت حوادث و مصائبی که بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای امت روی می‌دهد، اشاره‌هایی فرمودند. 👈🏻در این حین منکری از بزرگان خوارج سخن امام را قطع کرد و پرسید که وی این چیزها را از کجا می‌داند؟ 💢 حضرت به دیده خشم به او نگاه کرد و در باب اوصاف حال و احاطه علم خویش عبارت‌هایی مسجع بر زبان آورد که بیان احوال ایشان بود. 🔶اما گروهی دیگر عقیده دارند: «خطبه البیان با سه نقل متفاوت و با متن‌های گوناگون در کتاب "الزام الناصب" آمده است که هیچ یک از آنها سند معتبر و قابل توجهی ندارد.» [1] 👌🏻بنابر اینکه سند خطبه البیان ضعیف بوده و در کتاب‌های متقدم هم نقل نشده است، انتساب این خطبه به حضرت علی (علیه السلام) درست نیست و عده‌ای آن را از جعلیات صوفیه می‌دانند.[2] پی‌نوشت: [1]. يزدى حائرى على بن زين العابدين‏، إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب( عليه السلام)، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات‏، بیروت، 1422 قمری، ج 2، ص 178 [2]. اسدپور رضا، مقاله خطبه البیان و شطحیات عارفان، پژوهشنامه ادیان، شماره سوم، 1387، ص 1 💻منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استوری ویژه میلاد امام علی علیه السلام 💢 پیشوای تمام مومنان 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویژه ولادت امیرالمومنین 💢 مولای ما نمونه دیگر نداشته است 🎤 سیدحمیدرضا برقعی 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 پنجشنبه ☀️ ۵ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۳ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 25 ژانویه 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 مولود کعبه 🔸 (ره) موضوع ولادت علی ع تو کعبه ی معظمه شوخی مپندار امر سهلی ندان بزرگ است واقعا از اول خلقت تا حالا الی یوم القیامه این موضوع بی سابقه و بی لاحقه آن هم به این کیفیت که خدا می خواهد معرفی کند ای بشر علی برای عالم اعلی است مریم بنت عمران در وقت ولادت حضرت مسیح در خارج بیت المقدس وضع حملش شد اما فاطمه بنت اسد فرمود مرا خدا به شرف این مولود تو خانه اش برد عجیب است مریم را گفتند برو بیرون دیگر بیش از این معرفی آیا ممکن است؟ چه جور معرفی کند خدا علی را که به این بشر واقعا اگر هیچ نبود از آیات الاهیه معرفی های الهی همین موضوع بس است.
🌄 محبّت، کافی نیست... ▫️ اينكه چند هزار ساعت از على و پيامبر سخنرانى كنيم، آيا عشقى از آنها در دلمان مى‌آيد؟ اگر عشقى هست، در حد جُرج جُرداق و احمد حنبل است يا نه، عشقِ بالاتر است‌؟ ▫️ آنچه مطلوب است، ولايت على است، نه صرف محبت او. محبت على را هر كسى دارد. كسانى كه در اين هستى عاشق يك بلبل و يك برگ مى‌شوند، شكوه يك جنگل يا يك منظره آنها را مى‌گيرد، چگونه شكوه و عظمت على، آنها را به خودش جذب نكند؟!معاويه هم على را دوست داشت. ▫️ مگر كسى مى‌تواند على را دوست نداشته باشد؟! ولى مسئله، ولايت است؛ يعنى فقط على را دوست داشته باشيم و فقط او را حاكم بگيريم. اين ولايت به‌معناى اولويّت است: «اَلَسْتُ اَولى بِكُمْ مِنْ اَنفُسِكُم» يعنى آنها در ما نسبت به ما حاكم‌تر و سزاوارتر باشند. ✍🏻 عین‌صاد 📚 | ص ۱۵۶ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مراسم موسیقی و سماع به مناسبت میلاد مولا علي(ع) 💢در تالار نياوران با صداي جناب درویش منصورعلي صفائي 💢جای تعجب دارد که مجالس موسیقی را با حضور خانم های با پوشش نا مناسب شان حضرت معصومین علیهم السلام را مجلس عرفانی می نامند و به انجام چنین کارهای افتخار می کنند. 🔻به نام امیرالمؤمنین که مجری تمام شریعت الهی بود، مجلس موسیقی برگزار کردند. 👌برگزاری مجالس موسیقی مخالف مکتب حضرات معصومین علیهم السلام است. ❓❓این مدعیان پیروی از مرام امیرالمؤمنین علیه‌السلام، اگر راست می گویند، از سیره این امام عزیز دلیلی بر تأیید این گونه مراسمات خویش بیاورند. 🔺نی یکی از آلات موسیقی است که در مجالس سماع صوفیه کاربردی کلیدی و اساسی دارد. 🔹در روایات زیادی از نی با اصطلاح مزمار مذمت شده است.حضرت رسول صلی الله علیه وآله فرمود من مبعوث شدم تا آلات موسیقی و نی را نابود سازم. الكافي ج‏6، ص: 396. معنویت صوفیانه = نی زنی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استغفار روزانه 🔺️مجموعه «رشد»، مروری بر توصیه های کوتاه آیت‌الله مصباح یزدی(رحمت الله علیه) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
شکوه اعتکاف

🔸 اعتكاف نتیجه مهمّی كه دارد آن است كه این رین ‌ها این غبارها این چرك ‌ها شست و شو می‌ شود. این است كه یك تلفیق مبارك و با یمن و بركت است... . 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💠
شکوه اعتکاف

🔸 اعتكاف نتیجه مهمّی كه دارد آن است كه این رین ‌ها این غبارها این چرك ‌ها شست و شو می‌ شود. این است كه یك تلفیق مبارك و با یمن و بركت است؛ نماز كه ستون دین است در مسئله اعتكاف حضور دارد، روزه كه «جُنّة مِن النار» و سپر آتش است، با همه جلال و شكوهی كه دارد شرط اعتكاف است. این اعتكاف چیست كه تازه روزه گرفتن شرط آن است! 🔸 شما می ‌بینید وضو گرفتن عبادت است اما به پایگاه نماز كه نمی ‌رسد، مقدمه نماز و شرط نماز است؛ روزه با همه جلال و شكوهی كه دارد به پایگاه اعتكاف نمی ‌رسد وگرنه شرط اعتكاف نبود. خب اینكه گفته شد: «بُنِی الإِسلامُ عَلى خَمسٍ» که نماز است روزه است زكات است حج است ولایت است، بخش وسیعی از این مبانی پنج ‌گانه را شما در اعتكاف می ‌بینید؛ نماز را كه می ‌بینید، روزه را كه با آن جلال و شكوه وصف شده است می بینید، بخش وسیعی از اَعمالِ احرام حجّ و عمره که چه حرام است چه حرام است كه وصف مُحرمان حجّ و عمره است را در اعتكاف می بینید، آثار حج را شما در اعتكاف می ‌بینید، آثار ولایت كه مشهودِ در اعتكاف است. 🔸 یك از نماز و روزه و حج و اینها را می ‌بینید. شما آثار حج را می ‌بینید آثار عمره را می ‌بینید آثار صوم را می ‌بینید آثار نماز را می ‌بینید، این مجموعه، به علاوه جمع‌بندی آثار مَشعر و منا را می ‌بینید. شما در جریان مشعر یك عبادت دارید و آن عبادت شبانه است، دیگر روز در مَشعر برنامه ندارید؛ شما در عرفات برنامه روزانه دارید، شب در عرفات برنامه ندارید؛ در بیتوته منا بالأخره شب بیتوته است نه روز، روز ذبح و قربانی است نه شب؛ اما شما در اعتكاف، یك ملتئم ملفّق پیچیده شبانه ‌روزی دارید. این ‌چنین نیست كه شب ها فارغ باشید نظیر ماه مبارك رمضان؛ درست است انسان با فرا رسیدن مغرب افطار می ‌كند ولی همچنان معتكف است و همه محرّمات اعتكاف در شب هم حرام است؛ این نظیر صوم ماه مبارك رمضان نیست كه محرّمات برای روز باشد و شب حلال باشد. 🔸 این چه عبادت تلفیقی است؟! این سه شبانه ‌روز انسان مهمان چه كسی است؟ مهمان صاحب‌ خانه‌ ای است كه این فرمود اگر می‌ خواهی به من نزدیك بشوی باید به فرشتگان من نزدیك بشوی. شما چنین عبادت تلفیقی را كجا می ‌بینید؟! برای آن است كه انسان بتواند به درون خود سفر كند، آن وقت نه بی راهه می ‌رود نه راه كسی را می‌ بندد. 📚 سخنرانی در جمع معتکفین حرم تاریخ: 1391/03/04 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ارادت واقعی به امام معصوم علیه السلام و تنظیم تمام عرصه های زندگی طبق فرامین و دستورات او، شاخصه اصلی عرفان اسلامی است. ❤️عشق و دلدادگی مقام معظم رهبری به حضرت حجَّت‌ بن‌ الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
ندای حقیقی و باطنی تنبور(یکی از ساز های موسیقی) چیست؟! حدیث از امیرالمومنین علیه السلام . مستدرك الوسائل ج‏13، ص: 220