eitaa logo
صوفی پژوهی
281 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
481 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 لزوم شناخت دشمن در مسیر سلوک 🔻 مقاطع حرکتی در قوس صعود، بیان شده است. فقط گذشت می‌خواهد، فقط حرکت می‌خواهد. فقط اخلاص می‌خواهد و الا چیزی را برای ما فروگذار نکرده‌اند. 🔸 همه را گفته‌اند، همه را گفته‌اند؛ ولی کار شیطان اين است كه امور غریبی را از انسان‌ها می‌دزدد. بخشی از کار ما دشمن شناسی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم. 🔹 شب عاشورا آقا سیدالشهداء (سلام الله علیه) به خواهر گرامی‌شان حضرت زینب (سلام الله علیها) فرمودند: «فلا یُذهِبَنَّ حِلمَک الشَّیطان». (شیطان حلم تو را نَبَرد!) این یک درس برای همه ما تا قیامت است. 🔸 شیطان حلم را می‌دزدد. شیطان صبر را می‌دزدد. شیطان نور را می‌دزدد. شیطان استقامت را می‌دزدد. شیطان توجه را می‌دزدد. شیطان اثر عبادات را می‌دزدد. این طبیعی است. 🔹 ما زمین خورده این اموریم و الا راه باز است. «وَ إنَّ الرّاحِلَ إلَیکَ قَریبُ المَسافَة» (مسیر کوچ‌کننده به سوی تو، کوتاه است.) مسافت، نزدیک است؛ اما گاهی مسیر ما «الیک» (به سوی خداوند) نيست. راه افتاده‌ایم؛ ولی داریم به یمین و شمال (راست و چپ) می‌زنیم. 🔸 گاهی راه نیفتاده‌ایم؛ ولی توهّم و تصوّر و تخیّل می‌کنیم که راه افتاده‌ایم. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌ ‌ ‌ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 شنبه ☀️ ۷ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۵ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 27 ژانویه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰عرفا و فلاسفه6️⃣2️⃣ 💢درویش: در خاتمه از این مطلب چشم نباید پوشید که همه استنباطات عقلى ما صددرصد با واقع تطبیق نمى کند و لذا رهبران صوفیّه بر عقل و منطق حکما مى خندند و آنان را سرزنش مى کنند.(1) 👈🏻چون مبناى استدلال حکما عقل است و روى همین اساس بسیارى به بیراهه رفته اند، مولانا گوید: پاى استدلالیان چوبین بود *** پاى چوبین سخت بى تمکین بود 👈🏻و سنایى گوید: چند از عقل تُرّهات انگیز *** چند از این طبع و چرخ رنگ آمیز صفى علیشاه هم گفته و راه علم و ایمان را بیراهه دانسته است! آنان که به راه عقل و برهان رفتند *** و آنان که به راه علم و ایمان رفتند آگاه نگشتند ز اسرار وجود *** حیران به جهان شدند و حیران رفتند(2) 👌🏻خلاصه آنکه عرفا استدلالات فلاسفه را بى اساس دانسته و مبناى کار خود را «کشف و شهود» قرار دادند. (1). تاریخ تصوّف، ص 7. (2). عرفان الحق، ص 113. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
⭕️کشف و شهودهای شیطانی فرق تصوف و عرفان های کاذب 🔻یکی از بدعت‌های رایج در تمام فرق صوفیه و عرفان های جعلی، مسئله کشف و شهودهای ساختگی اقطاب و مشایخ و سرکردگان فرقه است. متأسفانه دراویش و هواداران ساده‌دل، گوش جانشان را به عناصر فرقه سپرده تا آنان هرچه می‌خواهند بگویند. داستان‌های کشف و شهود متعدد و متنوعی در فرق انحرافی وجود دارد که از بیان آن‌ها پرهیز می‌کنیم. 🔻اما طبق سیره و روایات معتبر منقول از ائمه معصومین چنین موضوعی به‌طور کامل رد شده و هیچ نقطه تأییدی در شریعت اسلام ناب محمدی ندارد. در این مجال، فرمایش نورانی امام صادق علیه‌السلام در خصوص کشف و شهودهای شیطانی راه به شرح ذیل بیان می‌کنیم. 🔻در کتاب رجال الکشی به نقل از ابن عَمرو نخعی آمده است با جمعی از افراد و صحابه نزد امام صادق سلام‌الله‌علیه نشسته بودیم. شخصی به امام عرض کرد: فدایت شوم، ابا منصور می‌گوید که من در عالم بالا نزد خدا رفتم و خدا سر مرا نوازش کرد و به زبان فارسی به من گفت: ای پسرم. به اینجا که رسید حضرت حرف او را قطع نمود و سپس فرمود: همانا پدران من از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نقل فرمودند: شيطان در بين زمين و آسمان عرشی دارد و به عدد ملائكه يارانى برگزيده است. هر زمان كسى را به‌سوی خويش دعوت كند و آن‌کس او را پاسخ گفته و مردمان پيرو او گردند، بر او تجلى می‌کند و او را به‌سوی عرشِ خويش بالا می‌برد و آن شخص خیال می‌کند خدا او را بالابرده و خدا را دیده است. پس ابا منصور فرستاده شیطان است، نه خدا. سپس سه مرتبه فرمود: خدا او را لعنت کند. التماس تفکر 🔵صوفی پژوهی @sufi110
نظر آیت الله نوری همدانی در مورد ساخت سریال شمس و مولانا: جائز نمی‌باشد و حرام است 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔆مقام عرفانی حضرت زینب(علیهاالسلام) 🖊حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین جملۀ معروف حضرت زینب(علیهاالسلام)یعنی « ما رایت الا جمیلا» ( چیزی جز زیبایی ندیدم)، ✳️یکی از مهمترین ابعاد و شاخصه های عرفانی آن حضرت را بیان نمودند و فرمودند: ✳️ این جملۀ حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه و در مقابل طعنه های گزندۀ ابن زیاد؛ بر اساس توحید افعالی است 👈🏻زیرا آن حضرت در برابر جسارت های ابن زیاد نفرمود ، صبر می کنم، یا اینکه بفرماید« رأیت جمیلا» یعنی خوبی دیدم، بلکه آن حضرت پاسخش را منحصر نمود و فرمود؛ 👌🏻«ما رأیت» یعنی ما جز خوبی چیز دیگری ندیدیم، 🔷این جمله از کسی است که امام سجاد(علیه السلام) به عنوان امام زمانش و حجت خدا روی زمین دربارۀ او فرمود: «أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ»؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختی. 💢در کتاب‌های تراجم صوفیه، زنهایی همچون رابعه عدویه و رابعه شامیه را به عنوان عارفه ذکر کرده‌اند؛ در حالی که عارفه های واقعی وجود مقدس حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها و تربیت یافتگان این مکتب همچون حضرت زینب سلام‌الله‌علیها هستند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 یکشنبه ☀️ ۸ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۶ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 28 ژانویه 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اعتکاف راهی به عرفان اسلامی «اينكه می‌بینید عده‌ ای بعد از اعتكاف احساس سبكی می‌کنند،همان بيان وجود مبارك پيغمبر و وجود مبارك اميرالمؤمنين(عليهما أفضل صلوات المصلّين) است؛ وجود مبارك رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «نجا المخفّفون» آنها كه سبك شدند نجات پيدا كردند [و] همان بيان نورانی را وجود مبارك حضرت امير(سلام الله عليه) به اين صورت در آورد، فرمود: «تخفّفوا تلحقوا» ؛ مگر نمی‌خواهید برسيد به اوليای الهی خب سبكبار بشويد.» ۸۶/۵/۵ 🎙آیت الله العظمی جوادی آملی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
❓سؤال: شما آینده این جانب را چگونه می‌بینید؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔰 «باسمه‌تعالی» آینده میزان نیست، عاقبت میزان است، اگر در ابتدا (دنیا) بندگی نماید به ترک معصیتِ معبود در اعتقاد و عمل، در عاقبت از مقربان است. 📚به‌ سوی محبوب، ص۸۷ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ظلم متصوفه بر ائمه بعد از امام رضا (ع) 🔶یکی از این اقدامات متصوفه، این بوده که بین سران خویش و اهل‌بیت علیهم‌السلام پیوند زده و بزرگان خویش را مرتبط با آنها نشان دهند. 🔶 شیخ مؤذن خراسانی، از بزرگان فرقه ذهبیه، در کتاب خود بیان کرده که «معروف کرخی» خرقه خویش را از امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام دریافت کرده و همه فرق صوفیه، از این طریق با اهل‌بیت علیهم‌السلام مرتبط می‌شوند. 🔷در بررسی‌های تاریخی، اثبات تاریخی وجود شخصی به نام «معروف کرخی» و دربان بودن او، بعید به نظر می‌رسد؛ چون حضرت امام رضا علیه‌السلام سال ۲۰۰، مأمون را در طوس ملاقات کرده است و این همان سالی است که «معروف» در بغداد از دنیا رفته است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 https://www.adyannet.com/fa/news/43937 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔍 ابراهیم ادهم و دوری از خلق ابراهیم ادهم می گفت: حبّ لقای مردم از حبّ دنیاست، و ترک ایشان از مقوله ترک دنیاست. ابراهیم می گفت: من دوست دارم مریض شوم تا نماز جماعت بر من واجب نشود؛ و من مردم را نبینم! و مردم مرا نبینند! ➖ابراهیم ادهم و ترک محبّت به غیر خدا وقتی ابراهیم از بلخ رفت، پسری داشت. هنگامی که آن پسر بزرگ شد، سراغ پدرش را گرفت! لذا به همراه مادرش به سوی مکه حرکت کرد به امید آنکه پدرش را ببیند. وقتی ابراهیم خانواده اش را دید، گریه کرد و دعا کرد: " الهی اَغِثِنی". در این هنگام فرزندش در کنارش جان داد. یاران ابراهیم علت را جویا شدند. گفت: وقتی او را در آغوش گرفتم، مهر او در دلم نشست‌ امّا ندایی آمد که ای ابراهیم! تو محبّت ما را ادّعا می کنی، و در عین حال به دیگری محبّت می ورزق؟ وقتی این صدا را شنیدم، از خدا کمک خواستم و گفتم: اگر محبت او مرا از محبت تو باز می دارد، یا جان او را بگیر یا جان مرا‌. پس آن دعا مستجاب شد، و او از دنیا رفت! ابراهیم گفت: تا عیالِ خود را چو بیوگان نکنی، و فرزندان خود را چون یتیمان نکنی، و در شب در خاکدانِ سگان نخوابی، امید نداشته باش تو را در صف مردان راه ندهند! ➖ابراهیم در طواف خانه خدا به مردی گفت: تا از چند مرحله عبور نکنی، به درجه صالحین نمی رسی: درِ نعمت بر خود ببندی و درِ محنّت و غم بگشایی؛ در عزّت بر خود ببندی و در ذّلت بگشایی؛ درِ خواب بر خود ببندی و درِ بیداری بگشایی؛ در غنا و توانگری بر خود ببندی و درِ فقر و درویشی بگشایی. ➖ابراهیم ادهم و خوردن خاک نقل شده است که چون ابراهیم ادهم، غذایِ بی شبهه نمی یافت، گِل و خاک می خورد. 📚الکواکب الدریه، ج۱، ص ۲۰۱-۲۰۳ 📚تذکره الاولیاء ص ۹۵-۹۷-۱۰۴ 📚 پیدایش سیر تصوف، ص ۱۱۳ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با عرض سلام و تشکر از حسن توجه شما بزرگوار به مطالب کانال، باید در مورد توصیه شما مبنی بر مشاهده کلیپی از مقام معظم رهبری در تأیید اشعار مولوی، نکاتی چند را مد نظر داشته باشید: 1️⃣مقام معطم رهبری، یکی از اندیشمندانی است که همیشه مروج کرسی های آزاد اندیشی بوده و هستند و در تلاش بوده اند تا با ترویج این گونه کرسی هایی، نسلی پویا و اهل تعقل پرورش تربیت کنند. 2️⃣باید دقت بفرمایید که قطعا این تعبیری که مقام معظم رهبری در مورد مولوی به کار می برند، به این معنا نخواهد بود که مقام معظم رهبری، مولوی را معصوم می‌دانند. 3️⃣پس نتیجه نکته قبل این است که وقتی مولوی معصوم نباشد، امکان خطا در مطالب مثنوی نیز امکان دارد و به این خاطر است که علامه محمد تقی جعفری که علمیت ایشان بر همگان روشن است، بیان کرده اند که 100 اشکال از مثنوی پیدا نموده‌اند. برای دیدن دیدگاه علامه جعفری روی آیدی زیر کلیک بفرمایید. https://eitaa.com/sufi110/454 4⃣توجه به استدلال علمی و پرهیز از شخصیت زدگی، یکی از لوازم آزاد اندیشی است که مقام معظم رهبری به آن عقیده راسخ دارد، به این دلیل مقام معظم رهبری در درس خارج خویش بخصوص کتاب موسیقی و غنا( مکتوب شده درس خارج رهبری)، بعضا دیده گاه امام خمینی رحمت الله علیه را مطرح کرده و آن را نقد می کنند. 5⃣باید دقت کرد که ولایت پذیری و تبعیت از ولایت فقیه به این معنا نیست که در مباحث علمی، سخنان ایشان مورد تحلیل واقع نشود، بلکه اطاعت از ولی فقیه در مباحث اجتماعی و سیاسی لازم بوده و نباید از فرامین ایشان تخطی کرد ولی در مباحث علمی، اگر کسی با دلیل و برهان، دیدگاهی غیر از ایشان پذیرفت، هیچ گونه اشکالی ندارد.همان گونه که سیره شخصی ایشان هم بر همین منوال است. 🔙پس طبق مقدمات بیان شده، باید توجه کرد که با وجود اینکه مقام معظم رهبری، مولوی را عارف دانسته و کتاب مثنوی را قبول دارد؛ ولی ایشان مولوی را معصوم ندانسته است.پس بیان اشکالات مولوی هیچ گونه مخالفتی با سخنان ایشان ندارد. و باید توجه کرد که در مباحث علمی، معیار دلیل و برهان است. ◀️توصیه می شود که برای شناخت حدود تبعیت از ولی فقیه به اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری و کتاب های آیت الله مصباح یزدی رحمة الله علیه در این ارتباط، مراجعه بفرمایید. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 دوشنبه ☀️ ۹ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۷ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 29 ژانویه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
10.06M
🔰استاد شهیدی ▪️نقد انگاره مطرح شده توسط صاحب بحوث وصاحب المیزان مبنی بر «عدم وجود آیه مجمل در قرآن» ▪️تفسیر قرآن به قرآن فی الجمله در آیات لازم است اما نیست ▪️ «کیفیت تبیان بودن» قرآن ▪️«لا تخاصمهم بالکتاب»
🌀برشی از درس خارج اصول 
۱۴۰۲/۱۱/۰۷ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
👈🏼 و دفاع از و ستایش او !! ... از جمله عقاید سخیف است، آنان معتقدند جمیع اصحاب صلی‌الله‌علیه‌وآله بدون استثناء عادل هستند و خداوند از همه آنان راضی شده و اگر هم خطایی از یکی از آنان رخ داده از باب بوده!! مخالفین شیعه را بسیار مورد تکریم و تعظیم قرار داده‌اند و احادیثی برای او وضع کرده‌اند از جمله اینکه او کاتب وحی بوده و به او لقب یعنی دایی مومنان نیز داده‌اند!! ✍️ رحمةالله علیه می‌نویسد: ابن عربی وقتی که می‌خواهد عمل معاویه در نماز عید را درست جلوه دهد می‌گوید: «و این چنین است آنچه که کاتب!! پیامبر (ص) وخویشاوند او و دایی مؤمنان!! انجام داد، پس به گمان نیکو می‌رود (خدا از همه راضی باد) و راهی برای خرده‌گیری بر آنها نیست.» ❗️ 📚 ابن عربي سنّيّ متعصّب، ص۲۳۴ 📚 الـفتوحات المکية طبع الهيئه المصريه العامه، ج۷، ص۴۵۸ .🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 وصی سید علی قاضی در طریقت، عباس قوچانی بوده است! 🔶در این کلیپ افرادی همچون آیت الله ناصری رحمة الله علیه، تاکید بر وصایت آیت الله قوچانی از جانب سید علی قاضی داشته‌اند. 💢 بعضی ها در وجود چنین وصیتی تشکیک کرده‌اند، ولی خانواده آسید علی قاضی و شاگردان درجه یک ایشان چون آیت الله ناصری و حتی آقای حداد و حضرت علامه طباطبائی، همه به صحت این وصیت شهادت داده و ایشان را وصی رسمی مرحوم قاضی دانستند. ❓❓جای سوال اینجاست، پس تاویل هایی که بعضی از افراد، درباره این وصیت نامه ایجاد کرده و وصی را به ظاهر و باطن تقسیم کرده اند، بر اساس چه مبنایی بوده است؟؟؟ ❓❓اگر آیت الله قوچانی فقط وصی ظاهری سید علی قاضی بود، چرا شاگردان مبرز سید علی قاضی همچون علامه طباطبایی و ... به این مسئله اشاره نکرده‌اند؟؟ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا