eitaa logo
صوفی پژوهی
281 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
481 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 سه شنبه ☀️ ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۸ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 30 ژانویه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی: «نماز برای چيست؟ يک بيان نورانی وجود مبارک حضرت امير سلام الله علیه در نهج‌البلاغه دارد که آن قبلاً به يک مناسبتی خوانده شد، آنها که در خانه شان نهر روان است حالا از قنات می آید يا از چشمه می‌آید يا از جای ديگر ميآيد يک حوضی هم داخل منزل دارند که اين نهر از يک طرف وارد اين حوض ميشود و از طرف ديگر از اين حوض خارج ميشود، آب اين حوض هميشه تازه و با حلاوت و خوردنی است. آن که وجود مبارک امام صادق سلام الله علیه طبق نقل مرحوم شيخ مفيد در أمالی دارد و قبل از آن وجود مبارک حضرت امير سلام الله علیه در نهج‌البلاغه داشت، يکی تشبيه به چشمه است يکی تشبيه به نهر. حضرت فرمود: اصلاً نماز برای اين است که انسان شبانه روز پنج بار شست و شو کند، آدم يک نهر روانی داشته باشد که شبانه روز پنج بار شست و شو بکند باز بدن او چرکی باشد! اين شدنی نيست! فرمود: برای طاهر شدن است» درس خارج فقه ۹۸/١٠/١٨ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام خدمت جنابعالی، من نگفتم مولوی معصوم است، نگفتم نقد نباید بشود، علامه جعفری هم فرموده اند(البته سالهای قبل من این مطلب را از ایشان خواندم )که ای کاش وقتی که برای مثنوی گذاشتم، برای تفسیر قران می گذاشتم، اما اینکه ساختن فیلم ایشان حرام است، ان قلت دارد. البته بسیاری از مر اجع ما فقیه اند نه عارف بنابراین خیلی تعجب آور نیست که ایشون این حرف را برنند. 💢💢💢💢💢 با سلام و حسن توجه شما بزرگوار به مطالب کانال برای روشن شده مطلب باید به چند نکته اساسی توجه بفرمایید: 1️⃣.نباید به اتهام این خیلی از فقهای ما تنها در مباحث فقهی تخصص دارند ولی در مباحث عرفانی تخصصی ندارند، فتوای مراجع را به کناری قرار داده و به آن اهمیت ندهیم؛ زیرا ما یا مجتهد هستیم و یا مقلد، ◀️اگر شخص مجتهد باشد: 👈🏻 باید طبق استنباط خویش از منابع دینی عمل کند. ◀️اگر شخص مقلد است: باید طبق فرایندی که در رساله های مراجع تقلید بیان شده است ، مرجع اعلم را تشخیص داده و سپس تمام اعمال خویش را بر اساس استباطهای او تنظیم کنند. بعضی از اموری که به بحث ما وجود دارد نیز از جمله مواردی است که اشخاص مقلد باید طبق نظر مرجع تقلید خودشان عمل کنند. 2️⃣باید توجه داشته باشید که خیلی از مراجع تقلید، خودشان شاگردان علامه طباطبایی و دیگر بزرگان حوزه بوده اند که دارای مشی عرفانی بوده‌اند، به این خاطر با مباحث فلسفی و عرفانی بیگانه نیستند. 3️⃣باید دقت کرد که نباید به خاطر اینکه عده‌ای از فقهاء مشی عرفانی مصطلح را قبول نداشته‌اند، فورا آنها را از دایره عالمان ربانی خارج کرد، زیرا معیار عالم ربانی بودن عمل به دستورات دینی و معارف اهل‌بیت علیهم السلام است و همیشه اختلاف نظر هخا در مورد امثال مولوی و ابن عربی و... بین عالمان دینی بوده و چه بسا عالمانی همچون میرزای قمی و آیت الله بروجردی با بعضی از این افراد مخالف بوده اند ولی دارای مشرب عرفانی بوده و جزء علمای ربانی هستند 4️⃣افرادی که که در عرفان های آنها شکی نیست، نقدهایی را به تصوف وارد نموده‌اند؛ از آن جمله می‌توان به علامه طباطبایی ، نام برد که در کتابهای متعدد خویش نقد هایی را بر تصوف وارد کرده است: نقد تصوف از منظر علامه طباطبایی(ره) https://eitaa.com/sufi110/369 دیدگاه علامه طباطبایی درباره «آداب و رسوم صوفیه» https://eitaa.com/sufi110/333 دیدگاه علامه طباطبایی در باره «شریعت، طریقت و حقیقت» https://eitaa.com/sufi110/328 تقابل صوفیه با ائمه (ع) در بیان علامه طباطبایی https://eitaa.com/sufi110/321 دیدگاه علامه طباطبائی در مورد عرفان و تصوف https://eitaa.com/sufi110/315 اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی https://eitaa.com/sufi110/304 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر معارف حقه شیعه شریک شوید❤️ @sajadi43 ─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 چهارشنبه ☀️ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۹ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 31 ژانویه 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰عرفا و فلاسفه6️⃣2️⃣ 💢درویش: در خاتمه از این مطلب چشم نباید پوشید که همه استنباطات
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰فلسفه و تعقّل7️⃣2️⃣ 🔶🔶آقاى فاضل: 👈🏻اوّلا ما نمى گوییم همه احکام عقلى مطلقاً حتّى در غیر شرایط لازم صددرصد مطابق با واقع است، ولى از شما مى پرسیم آیا به محض اینکه اشتباهاتى در اندیشه هاى خود یافتیم مى توان همه احکام عقلى را نادیده گرفته، خود را سرگردان وادى شک و سفسطه کنیم. 👌🏻خدا به انسان عقل داده تا بتواند در راه کشف حقیقت از ابزار تفکّر و تعقّل کمال استفاده را بکند، اگر مردم یک مشت کر و لال و بى اندیشه بودند معنى نداشت که خداوند حکیم از عقل و فکر ترّهات انگیز آنها داورى بخواهد. خطاب «(قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ); بگو: دلیلتان را بیاورید»(1) و صدها نظایر آن که متّکى به برهان عقل است متوجّه همین مردم بود که چرا از عقل خداداده کمک نمى خواهند و اگر دلیلى بر ادّعاهاى خود دارند نمى آورند. معلوم مى شود. 👌🏻 مردم مى توانند در راه حقیقت طلبى از سلاح تعقّل کمک خواسته، به واقع دست یابند. غرض ما هم که احکام عقلى را معتبر مى دانیم بیش از این نیست، نه اینکه هرچه عقل ناقص آمیخته به اغراض به ما پیشنهاد کرد پذیرفته، گناه را به گردن عقل بیندازیم. (1). سوره بقره، آیه 111. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
👈🏼 #ابن_عربی و دفاع از #بدعت #معاویة_بن_ابی_سفیان و ستایش او !! ... از جمله عقاید سخیف #اهل_سنت #
👈🏼 می‌گوید: با پدرم بر معاویه وارد شدیم، از ما پذیرایی کرد باهم غذا خوردیم سپس آوردند، معاویه شراب نوشید و به ما نیز تعارف کرد؛ پدرم گفت از وقتی صلی‌الله‌علیه‌وآله شراب را حرام کرده به آن لب نزده‌ام؛ اما معاویه گفت ولی لذتی بالاتر از نوشیدن شراب نیست ... 📚 مسند احمد بن حنبل ج38 ص25و26 .🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شخصیت شناسی داوود طائی 🔶 در روند انتساب خرقه فرقه‌های صوفیه نعمت‌اللهی تا حسن بصری افرادی وجود دارند که جزء اهل‌سنت بوده و با وجود اینکه در زمان اهل‌بیت علیهم‌السلام زندگی می‌کردند، ولی هیچ‌گونه ارتباطی بین آنها و حضرات معصومین علیهم‌السلام گزارش نشده است. 🔶«داوود طائی» یکی از این افرادی است که شاه نعمت ا...ولی که مؤسس سلسله صوفیان نعمت‌اللهی بوده در اشعارش او را در سلسله خرقه‌اش ذکر کرده است. 🔷مورخینی همچون «خطیب بغدادی» برای داوود طائی، اساتید فراوانی ذکر کرده‌اند؛ ولی از بین آنها با «ابوحنیفه» مراوده علمی بسیار داشته و شاکله اصلی فکر او در این رفت‌وآمدها با ابوحنیفه شکل‌ گرفته است. 🔷ابوحنیفه رابطه مسالمت‌آمیزی با معصومین علیه‌السلام نداشته و شواهد بسیاری بر دشمنی ابوحنیفه با حضرات معصومین علیهم‌السلام وجود دارد. https://www.adyannet.com/fa/news/43746 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
سخنی از مرحوم آیةالل‍ه سیّد احمد شبیری زنجانی دربارهٔ مدّعیان مقامات معنوی «... حاصل آن‌که درِ خانهٔ جعفر بن محمّد - سلام الل‍ه علیه - را باید به دلالت این نور پیدا کرد و بعد از آن، متعبّد به فرمایش او شد، و دیگر در حدود اوامر تعبّديهٔ او این نور را نفوذی نیست. پس قبل از وصول به درِ خانهٔ آن حضرت باید به ارشاد و راهنمائیِ همين نور الهی قطع مرحله کرد تا درِ خانهٔ ایشان را گم نکرد. و الّا هرگاه در این مرحله بی‌دلالتِ این نور راه رفتید، غولانِ راه، راه‌تان را زده، از جادّهٔ مستقیم منحرف‌تان خواهند کرد. هرکس به يك عنوانی، خود را برای تو به ریاست باطنی معرّفی خواهد نمود. این همه مذاهب باطله، همه‌اش از تسلیم و تبعیّت یک عدّه از نفوس ضعیفه که از پذیرفتن حرف بی‌برهان تأبّی ندارند بروز نموده. ولی اگر پرسیده می‌شد که: تو به چه دلیل دارای این مقام شدی و آن یکی نشد، این‌قدر مذاهب متشتّته بروز نمی‌نمود. همهٔ این‌ها در اثر قبول کردن حرف بی‌برهان است که از خواصّ این عوامّ کالأنعام است. من ملاحظه می‌کنم هیچ چیز بی‌مایه‌تر و آسان‌تر از این نیست که انسان برای خود مقامی از مقامات معنویّه را ادّعا نماید. زیرا هرطور باشد جمعی به محض حرف ایمان می‌آورند و جمع دیگر پیروی این جمع را دلیل می‌دانند. منتهی او در نزد اشخاصِ باهوش و ادراک، مجلس را با سکوت یا با حرف دوپهلو یا با جملات نامفهوم می‌گذراند. بعد در نزد مؤمنين خالصِ خود آن طرف ورقه را می‌خواند و اظهار می‌دارد که در ناصیهٔ آنها نور هدایت نیافتم، از آن‌رو چندان با آنها گرم نگرفتم! این‌ها نیز اشک شوق از دیده می‌ریزند که ما شرف قبولی یافته‌ایم». 📚 الکلام یجرّ الکلام، ج۱، ص۳۵ - ۳۶ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🖊آیت الله العظمی جوادی آملی: «تنها عاملی كه وجود پربركت امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) را ياری كرد، همان ايمان بود، كه ذات اقدس اله فرمود: ﴿إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ﴾[۱] فرمود: ﴿وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ﴾[۲] ؛ او واقعاً برای اسلام قيام كرد و در اين قيامش هم خالصاً لوجه الله بود و همان طوری كه در نصيحتها می‌فرمود: ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی﴾[۳] ، قيامش هم واقعاً لله بود و اگر قيام لله باشد اين بركات فراوان را هم دارد.» ۸۶/١١/١٢ 🔶امام خمینی رحمة‌الله علیه، الگوی شخصیتی که با سلوک و تبعیت از دستوراتی دینی، مراحل سلوک عرفانی را طی کرده و توانست نشان دهد که کسانی که در مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام تربیت شوند، می توانند با اقتدا به امام العارفین امیرالمؤمنین علیه‌السلام، عرفان و حماس را با یکدیگر جمع کنند. پی‌نوشت: [۱]سوره محمد(ص‌)آیه ۷ ‌[۲]سوره حج آیه ۴۰ [۳]سوره سبأ آیه ۴۶ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 پنجشنبه ☀️ ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۰ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 1 فوریه 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰نقش فلاسفه8️⃣2️⃣ ⏪ثانیاً صرف اینکه در استنباطات حکما و فلاسفه اشتباهاتى وجود داشت آیا وجدان به ما اجازه مى دهد دور همه علوم آنها خطّ بطلان بکشیم و حتّى در علومى مانند حساب «دو دو تا چهار تا» که ثابت و مسلّم است تردید کنیم و حربه تکفیر براى آنان برداریم و مانند غزالى (صوفى) یکباره فلاسفه را احمق و ملحد بخوانیم و تکفیر دانشمندانى بزرگ مانند افلاطون، ارسطو، سقراط، فارابى، بوعلى سینا را واجب بشماریم؟(1) 👌🏻البتّه توجّه دارید که ما نمى خواهیم مطلقاً به دفاع از حریم فلسفه و مسائل فلسفى بپردازیم همین قدر مى گوییم که تفکّرات فلاسفه بزرگ در راه پیشرفت فکرى بشر خالى از تأثیر نبوده و ما باید تا حدّ لزوم از نتایج افکارشان قدردانى کنیم. هرگز نمى توان گفت تفکّرات فارابى، ابن سینا، خواجه نصیرالدّین طوسى، صدرالدّین شیرازى و مانند اینها در جامعه بشرى و اسلامى پوچ و بى مقدار است، امانت علمى به ما چنین اجازه اى نمى دهد. ⏪وانگهى غرض از استدلالات عقلى فقط تفکّرات زاییده مغز فلاسفه نیست، بلکه منظور آن سلسله افکار صحیحى است که در پرتو چراغ تعقّل و راهنمایى دیدبان شرع درست از آب درآید. نام این دسته تفکّرات را استنباطات عقلى مى گذاریم. ⏪ناگفته نمانَد که این طرز فکر، خود از راهنمایى هاى قرآن و روایات است.(2) خطبه هاى امیرمؤمنان على(علیه السلام)و نیز مناظراتى که ائمّه(علیهم السلام)خصوصاً امام صادق و امام رضا(علیهما السلام) با ارباب ادیان و منکران توحید مى کردند نمونه اى از تفکّر عقلى است. 👌🏻و کتاب هاى مهمّ نهج البلاغه، توحید، عیون اخبارالرّضا(علیه السلام)و بحارالانوار شاهد مدّعاست، با این حال چگونه مى توان حقایق عقلى را منکر شد؟ 💢درویش ریاضعلى: هرگز نمى توان حقایق عقلى و وجدانى را انکار کرد. 🔶آقاى فاضل: غرض ما هم این است، امّا کشف و شهودى که عرفا مبناى عقاید و آراءِ خود قرار داده اند بحث جداگانه اى دارد و در آینده به شرح آن مى پردازیم. (1). تاریخ تصوّف و زهد و تصوّف به نقل از تهافت الفلاسفه و المنقذ من الضلال غزالى. (2). رک: علاّمه طباطبائى، شیعه در اسلام، بحث فلسفه. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 السلام علی الرضیع الصغیر 🌸 ای نسیم عفو از آب و هوای گنبد است 🌸 هر سحر کل حرم از آن معطر می شود 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا