🔰استفاده ابزاری متصوفه از ادبیات و هنر
🔶هنر یکی از ابزاری است که برای ترویج افکار از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است وجریانهای حق و باطل از این ابزار استفاده بسیار نمودهاند.
🔸جریانهای انحرافی نیز همچون متصوفه درطی زمانهای مختلفی، برای ایجاد جذابیت در جذب افراد و ترویج عقاید و آداب انحرافی خویش استفاده نمودهاند.
🔻اشعار صوفیانه
🔻سماع
🔻تأسیس انتشارات
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42324 📎#تصوف
📎#نقد_دیدگاه_عطار_در_مورد_عمر
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
qandehari-www.ebnearabi.com.mp3
50.74M
⭕️ گزارشی از ارائه دکتر محمد هادی قندهاری در مدرسه بهاره تصوف پژوهی: «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها»
موضوع بحث ایشان «پیشینه وحدت وجود در ادیان و مکاتب» بود. این استاد برجسته دانشگاه آزاد تهران بحث خود را با تبیین تمایزهای تعبیر عرفان اسلامی با عرفان اسلام آغاز کردند و لزوم تفکیک بین عرفان اسلامی مصطلح و معرفت ماخوذ از قرآن و اهل بیت علیهم السلام را خاطر نشان ساختند.
ایشان اشاره کردند که در تقسیمی دیگر، وحدت وجود به دو قسم «وحدت سنخی» و «وحدت شخصی» تقسیم می شود که اولی دیدگاه برخی از فلاسفه حکمت متعالیه و دومی دیدگاه خاص صوفیان است.
استاد قندهاری در ادامه پیشینه نظریه وحدت وجود در مکاتب عرفانی را به پیش از ظهور اسلام و مکاتب اوپانیشاد، ادویتا ودانتا، دائویسم، فیثاغورسیان، پهلوی و خسروانی، رواقیون، نو افلاطونی اسکندرانی و غیره رسانده و درباره هرکدام سخن گفتند.
دکتر قندهاری به عنوان خاتمه بحث خود از اهمیت چهار مسئله بحث کردند: اول: مطالعه ای تطبیقی که یکی از ارزشمندترین روشهای مطالعاتی است. دوم: یاد آوری اصول مشترک بین عرفانهای مختلف با عرفان اسلامی علیرغم تفاوت های فرهنگی و اقلیمی. سوم: آشکار کردن اجمالی تفاوت بنیادین مکتب معرفتی اسلامی با تمام عرفانهای هفتگانه فوق الذکر. چهارم: منابع احتمالی نظریه وحدت وجود در عرفان های پیش از اسلام.
#مدرسه_تصوف_پژوهی
#وحدت_وجود
#علی_افضلی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
ا ﷽ ا
⚜️⚜️⚜️اطلاعیه ثبت نام دوره⚜️⚜️⚜️
⚜️⚜️موسسه آموزش عالی حوزوی خاتم النبیین صلی الله علیه و آله⚜️⚜️
تحت اشراف مرجع عالیقدر آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله
👈دوره تابستانه کوتاه مدت آشنایی فرق و ادیان (شیعه شناسی، وهابیت،بهائیت،تصوف،زرتشت،مسیحیت،یهودیت،عرفان های نوظهور)
برای آقایان و بانوان برگزار می کند.
❇️❇️شرائط ثبت نام:
1️⃣دارای حداقل مدرک دیپلم یا پایه ششم حوزه علمیه
2️⃣تعهد به حضور منظم در کل دوره
♦️زمان شروع دوره: روز شنبه 2 تیر
♦️زمان پایان دوره:روز چهارشنبه 24مرداد
زمان کلاس:👇
شنبه تا سه شنبه
کلاس خواهران ساعت:9:00 الی 12:00
کلاس برادران ساعت: 15:00الی 19:00
✅مزایا:
🔸برگزاری دوره به صورت کاملا رایگان
🔸بهره مندی از اساتید مجرب
🔸اعطای مدرک
🔸اولویت شرکت در دوره های تکمیلی و تربیت مربی
🔰جهت کسب اطلاعات بیشتر:
☎️02537121417
⏰ساعت پاسخگویی:
15:00 الی 19:00
آدرس: خیابان صفائیه، کوچه37، پلاک21،مدرسه باقرالعلوم علیه السلام
✍🏻 لینک ثبت نام از طريق:
🌐
https://digiform.ir/w7d210e7c
♻️لطفا در اطلاع رسانی ما را یاری فرمایید
20 گیگ اینترنت رایگان
سی روزهی همراه اول
برای استفاده از پیامرسانهای #داخلی
کد:
*100*673#
برای دوستانتون هم بفرستین
📌 چهارشنبه
☀️ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۵ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 12 ژوئن 2024 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰پیرسازى و قطب تراشى9️⃣5️⃣ 💢درویش در حالى که ساکت سر در گریبان برده بود لب به سخن
🔶🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰انعکاسى از شرک0️⃣6️⃣
آقاى فاضل: اصولا صورت پرستى در اسلام جز شرک نامى ندارد. اسلام مى گوید حتّى صورت پیغمبر و امام را نباید در عبادت به نظر گرفت. وقتى پیامبر اسلام مکّه را فتح کرد دستور داد همه عکس ها
حتّى عکس پیغمبران را از دیوار خانه کعبه پاک کردند(1) به نظر اسلام در خانه اى که عکس باشد نماز خواندن کراهت دارد. اساس تعلیمات دین اسلام خداپرستى خالص است. صورت ها هر چه باشد و هر نوع، باید هم از لوح کعبه و عبادتگاه زدوده شود و هم از لوح دل ها و به قول سنایى:
کى درآید فرشته تا نکنى *** سگ زد ز دور و صورت از دیوار
این نظر اسلام بود و آن هم نظر رهبران طریقت که مى گفتند مرید باید صورت قطب را در عبادات به نظر آورَد.
ریاضعلى: نظر ارباب طریقت این است که چون همه چیز جلوه گاه خداست و کامل تر از هر موجودى انسان است به خصوص اولیاءِ خدا و اقطاب ما هم از اولیا هستند. ما که دستمان به عالم مجرّد نمى رسد باید به عنوان تماشاى جمال حق، جمال پیران را نمایشگاه قرار دهیم. پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «إنَّ اللّهَ خَلَقَ آدَمَ عَلى صُورَتِهِ; خداوند آدم را به صورت خود آفریده».(2)
(1). قبله اسلام.
(2). بحارالانوار، ج 4، ص 11.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گزارشی از ارائه دکتر محمد هادی قندهاری در مدرسه بهاره تصوف پژوهی: «درنگی در نظریه وحدت وجود؛ پیشینه، ادله و نقدها»
موضوع بحث ایشان «پیشینه وحدت وجود در ادیان و مکاتب» بود. این استاد برجسته دانشگاه آزاد تهران بحث خود را با تبیین تمایزهای تعبیر عرفان اسلامی با عرفان اسلام آغاز کردند و لزوم تفکیک بین عرفان اسلامی مصطلح و معرفت ماخوذ از قرآن و اهل بیت علیهم السلام را خاطر نشان ساختند.
ایشان اشاره کردند که در تقسیمی دیگر، وحدت وجود به دو قسم «وحدت سنخی» و «وحدت شخصی» تقسیم می شود که اولی دیدگاه برخی از فلاسفه حکمت متعالیه و دومی دیدگاه خاص صوفیان است.
استاد قندهاری در ادامه پیشینه نظریه وحدت وجود در مکاتب عرفانی را به پیش از ظهور اسلام و مکاتب اوپانیشاد، ادویتا ودانتا، دائویسم، فیثاغورسیان، پهلوی و خسروانی، رواقیون، نو افلاطونی اسکندرانی و غیره رسانده و درباره هرکدام سخن گفتند.
دکتر قندهاری به عنوان خاتمه بحث خود از اهمیت چهار مسئله بحث کردند: اول: مطالعه ای تطبیقی که یکی از ارزشمندترین روشهای مطالعاتی است. دوم: یاد آوری اصول مشترک بین عرفانهای مختلف با عرفان اسلامی علیرغم تفاوت های فرهنگی و اقلیمی. سوم: آشکار کردن اجمالی تفاوت بنیادین مکتب معرفتی اسلامی با تمام عرفانهای هفتگانه فوق الذکر. چهارم: منابع احتمالی نظریه وحدت وجود در عرفان های پیش از اسلام.
#مدرسه_تصوف_پژوهی
#وحدت_وجود
#علی_افضلی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰استفتاء از مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی در مورد سَران صوفیه
❓❓نظر خود را در مورد كسانى كه به اصطلاح در زمره عرفا از آنها ياد شده (صوفيانى چون: «محى الدّين عربى»، «بايزيد بسطامى»، «حسين بن منصور حلّاج» و «جلال الدّين محمّد بلخى مولوى») به صورت مبسوط و مكفى بيان فرماييد.
✅ ج- با تقدير از توجّه و آگاهى شما. همانطور كه مرقوم داشته ايد اين افراد- كه به اصطلاح، عارف ناميده مى شوند- اكثراً داراى انحرافات فكرى و عقيدتى و روشهاى خرافى مى باشند و سخنانى دارند كه با نصوص قرآن مجيد و احاديث شريفه مخالفت دارد.اين افرادى را كه نام برده ايد طريقه متشرّعه و ملتزمين به احكام و آداب شريعت را نداشته اند. اگر هم برخى، آنها را از عقايد فاسده تبرئه نمايند، براى شخص مسلمان، آراء و عقايدشان حجّت نيست.
قدر مسلّم اين كه اين افراد و آرائشان در طول چهارده قرن در محيط مذهب و تشيّع هيچ گاه مرجع و ملجأ نبوده است.
در همه ادوار و اعصار، رهبران عقيدتى شيعه، افرادى مثل: «ابن بابويه»- پدر «صدوق»-، «صدوق»، «شيخ مفيد» ها، «شيخ طوسى» ها، «علّامه حلى»ها و «مجلسى»ها و صدها و هزارها عالم ديگر از اين قبيل بوده اند كه در ارايه مرزهاى بين كفر و اسلام همواره كلامشان قطعى و قاطع بوده است. اكنون هم راه و صراط مستقيم، همان راه آنها است.
📚 معارف دین، صفحه ۲۶۲
#دیدگاه_علما_در_مورد_تصوف
#علما_تصوف
#آیت_الله_العظمی_صافی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🌿🌸 سلام مولای من🌿🌸
دوست داشتن شما
شیرین ترین اتفاقی است که
هر روز رخ می دهد ...
وقتی دلم بوی یاد شما را می گیرد،
وقتی لبم به ذکر نامتان متبرک می شود،
وقتی جانم به محبتتان معطر می گردد
هزار هزار شکوفه در درونم می شکفد،
بهار می شوم، آرام می گیرم
و زنده می گردم ...
من با شما در نهایت خوشبختی ام ...🌿🌺
💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📎 #ماه_ذی_الحجه