eitaa logo
مدرسه سیاست بینش مطهر
778 دنبال‌کننده
322 عکس
133 ویدیو
54 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آزادی انسان.pptx
43.9K
سرفصل‌ها و پرسش‌های مقرری نخست کتاب 🍀دوره‌علوم‌سیاسی @SyasatMotahar
♦️🔷🔸 توجه اندیشه جویان محترم 🍀 نام این کانال به تغییر خواهد یافت
🔷♦️🔸 🔹مأخذ: کتاب 🔸کشیشی به نام که از دانشکده حقوق دانشگاه ییل در آمریکا فارغ التحصیل شده و در سراسر آمریکا بیش از سخنرانی انجام داده، درباره واقعیت گفته است: 🔸وظیفه مردم آمریکاست که (سرمایه‌دار) شوند. آن هایی که ثروتمند می شوند اعضای جامعه اند. چون ثروت جامعه به دست آنها سپرده شده و آنها این ثروت را به مؤسسات بزرگی تبدیل کرده اند. اما ! چون فقرا به خاطر گناهانشان شده و به فقر مبتلا شده اند. هر فقیری در آمریکا پیدا شود به خاطر ضعف و نقص خودش فقیر شده و به همین دلیل ثروتمندان آمریکا بندگان خوب خدا محسوب می شوند! 🔹گزارش‌های مستند از در @jenayaat 🍀 🔸پیوست‌کتاب 🔸مقرری‌نخست: 🔹 بدون ممکن نیست. @SyasatMotahar
🔷♦️🔸 (۲) کتاب : در سال ۱۹۱۴ یازده هزار نفر از معادن ذغال سنگ کلرادو - که برای خانواده ی سرمایه دار کار می کردند- در اعتراض به ناچیز بودن حقوقشان دست به اعتصاب زده و به همین دلیل همگی اخراج شدند. اما اطراف معادن چادر زده و به اعتراضشان ادامه دادند. با کشتار پلیس به اعتراضات پایان دادند! پس از ورود پلیس به صحنه و ناتوان شدن کلانتر در سرکوب اعتراضات، چند گروهان از وارد کار شدند و با محاصره معدنچیان که با در چادرهایشان نشسته بودند و آن‌ها، ماجرا خاتمه یافت. سپس برای محکم کاری چادرها را هم و صدها نفر از معدنچیان و خانواده هایشان و زخمی و چند هزار نفر دیگر راهی شدند. 🍀 🔸پیوست‌کتاب 🔹 بدون ممکن نیست. @SyasatMotahar
🔷♦️🔸آمریکاوغرب خاندان راکفلرها 🔸خانواده راکفلر ثروتمندترین و با نفوذترین خانواده از نظر مالی و سیاسی در یک صد سال گذشته آمریکا شناخته شده است. این خانواده در سال ۱۹۱۳ (Rockefeller Foundation) را تأسیس کرد که یکی از مهم ترین مراکز کننده سیاست و اقتصاد آمریکا محسوب می شود. 🔸این بنیاد نفوذ چشمگیری در های داخلی و بین المللی کاخ سفید دارد. هرچند این بنیاد در ظاهر در خصوص امور مربوط به بهداشت و آموزش در سطح جهانی فعالیت می کند اما در واقع یک شرکت‌تجاری محسوب می شود که به همراه شبکه های گسترده مالی و اقتصادی خود، مدیریت را در دست دارد. 🔸بنیاد راکفلر بدنه اجرایی سیاسی آمریکا و مراکز حساس این کشور را از طریق عوامل خود در اختیار دارد؛ به طوری که گفته می شود از سال ۱۹۴۵ تاکنون، اکثر قریب به اتفاق که پست های مهم سیاسی را به عهده گرفته اند؛ همگی مدتی در این بنیاد و یا سازمان های تابعه آن فعالیت داشته و یا از کمک های آن استفاده کرده اند. 🍀 🔸پیوست‌کتاب 🔹 بدون ممکن نیست. @SyasatMotahar
🔷♦️🔸استفاده از قاتلان و جنایتکاران زندانی و به آنها در آمریکا در سال 1975 ناو سروان توماس ناروت فاش کرد که محکوم شده نیز برای از زندانها ی نظامی میشدند و مورد آموزش و تربیت قرار می گرفتند تا نسبت به آماده باشند. کتاب ، ولیام بلوم @SyasatMotahar
🔷♦️🔸گزارش از مدرسه های در آمریکا یک مدرسه ی نظامی در امریکا به دلیل آنکه بسیاری از فارق التحصیلان آن در نقض شدید حقوق بشر در امریکای لاتین که اغلب شامل شکنجه و قتل میشود دخالت داشته اند بسیار است: 🔹فارق التحصیلان این مدرسه چند را نیز رهبری کرده اند در 1978 در توصیف تعداد زیاد کودتا های هدایت شده توسط این مدرسه گفت: سراسر آمریکای لاتین این مدرسه را به نام میشناسند این مدرسه مسئول هزاران نفر در دهه 1980 میباشد که موارد آن به شرح ذیل است: 🔹قتل عام اورابا در کلمبیا 🔹قتل عام آلموزوته 🔹ترور آرک بیشاب و اسکار رومرو 🔹تجاوز به چهار کشیش زن و قتل آنان 🔹کشتار پیروان مذهب ژزوئیت در السالوادور 🔹قتل عام لاکانتوتا در پرو 🔹شکنجه و قتل یک کارمند سازمان ملل در شیلی کتاب ، ولیام بلوم @SyasatMotahar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷🔹 فقدان در غرب مدرن @SyasatMotahar 🍀 برمبنای‌نظام‌فکری‌استادمطهری 🔸پیوست 🔸آزادی‌اجتماعی بدون‌آزادی‌معنوی‌ممکن‌نیست
🌺ادعای دروغین (بازنشر) (ره) « ... و به جان خودم كه اگر تاريخ را از روزى كه نهضت اخير آنان آغاز شد، مورد مطالعه دقيق قرار مى دادند و رفتارى را كه با ساير امتهاى ضعيف و بينوا كردند مورد بررسى قرار مى دادند، بدون كمترين درنگى، حكم به آنان مى كردند و مى فهميدند كه: تمام كه مى كنند و خود را مردمى بشر دوست و خير خواه و فداكار بشر معرفى نموده و مى كنند كه در راه به بشريت از جان و مال خود مايه مى گذارند، تا به بشر داده، ستمديدگان را از ظلم و بردگان را از و اسيرى نجات بخشند، همه اش و نيرنگ است و جز ملل ضعيف هدفى ندارند، و تمام همشان اين است كه از هر راه كه بتوانند بر آنها كنند، يك روز از راه و مداخله نظامى، روز ديگر از راه ، روزى با نسبت به سرزمين آنان، روزى با دعوى ، روزى به عنوان ، روزى به عنوان آنان، روزى تحت عنوان و جلوگيرى از تجاوزات ديگران، روزى به عنوان طبقات محروم و بيچاره، روزى ... و روزى ... هيچ انسانى كه را از دست نداده، هرگز به خود كه چنين جوامعى را بخواند و يا آن را بپندارد، هر چند كه دين نداشته باشد و به حكم وحى و نبوت و بدانچه از نظر دين سعادت شمرده شده، آشنا نباشند. چگونه ممكن است طبيعت (كه همه افرادش، اعم از اروپايى و آفريقائيش يا آسيايى و امريكائيش و ... به طور مجهز به قوا و اعضايى يكسان مى باشند) رضايت دهد كه: يك طايفه بنام و تافته جدا بافته، بر سر ديگران ، و مايملك آنان را نموده، خونشان را و عرض و مالشان را به ببرند، و راه همه وجود و حيات آنان را براى اين طايفه هموار سازند، تا جايى كه حتى درك و و آنان را دست بيندازند، و بلائى بر سر آنان بياورند كه حتى انسانهاى نيز آن را نچشيده بودند. ما در همه اين مطالب، تاريخ زندگى اين امتها و آن با است كه ملتهاى ضعيف امروز از دست اين به اصطلاح مى بينند، و از همه جناياتشان شرم آورتر اين جنايات است كه با منطق و افسار گسيختگى، خود را ناميده، به عنوان ! به خورد ملل ضعيف مى دهند.» 🌺ترجمه ، ج4، ص۱۶۸،۱۶۹ 🍀 ♦️پیوست‌کتاب 🔸 :‌ 🔸«آزادی اجتماعی بدون ممکن نیست.» @SyasatMotahar
🔴 شاردیلک ۱۳ (از تئوریسین‌های امپریالیسم انگلیس) بیان می‌کند: در هرکجا که وجود داشته باشد باید آنجا را به زیر خود در آوریم. پل بروک، کتاب
بنابراین: آنچه دیگران در غرب تصور می کنند چیزی جز تأمین و در نتیجه گسترش غرب نیست! اینها مصداق قرار نمی گیرد! در واقع ما باید از را مبنا قرار دهیم استاد مطهری آزادی را بنابراین آزادی اعطایی غرب صرفا در مناطقی است که مطابق کسب یا درراستای یا است. حاکمیت غرب خارج از این حیطه ها بردگی و اسارت را اعمال می کند ولی درون جوامع غربی همین را اعمال می کند. مصادیقی مانند: پوشش، اختلاط زن و مرد، هرزگی، توریسم، و ... در جهت کسب است. چنانکه اساتید محترم نیز تبیین نمودند: زمانی که یک فعل در جهت: 1⃣ : مواردی که فعل یک طرف تأمین‌کننده منافع دیگری باشد، انجام آن، مصداق آزادی قرار نمی گیرد. به عنوان مثال: جواز مصرف مشروبات از سوی مالک کارخانه شراب که افزایش مصرف آن موجب سود بیشتر اوست یا: جواز بی بند و باری از سوی مالک مراکز فحشا که سود حاصله به نفع اوست. 2⃣ : مواردی که بین دو طرف، وحدت عقیده برقرار است، اجازه دادن انجام یک فعل، مصداق محسوب نمی شود. چون هر دو به درستی آن اعتقاد دارند و خلاف آن را نادرست می شمارند. 3⃣ : مواردی که بین دو طرف تساوی و توازن قدرت برقرار است و هیچ یک از طرفین امکان محدود کردن دیگری را ندارد، مجوز دادن به فعل دیگری از مصادیق شمرده نمی شود. مشاهد می کنیم که نظام حاکمیتی غرب و مکتب ، که زیربنای آن بنیان (یوتیلیتاریسم) و منفعت‌گرایی است، چنانچه نسبت به فعل و رفتاری به افراد جامعه داده است، یکی از موارد فوق است و اینها مصداق نیست. بله، البته ممکن است افرادی با دارا بودن های‌انسانی و توحیدی (خودعالی) در جامعه لیبرالیستی غرب حضور داشته باشند که در آن صورت به دلیل رهایی از آزادی افراد دیگری را محترم بشمارند. در این صورت، باز هم نظریه استاد مطهری اثبات می شود که: 🔶 بدون ممکن نیست! لکن آنچه روشن است، آزادی‌اجتماعی به افراد نمی‌دهد بلکه آنها را به بردگی کامل درونی (منفعت‌طلبی شخصی) و بیرونی (منافع سرمایه داری) در می آورد در جهت و بی حد و حصر لیبرال دموکراسی! 🍀 @SyasatMotahar ♦️اولین‌دوره 🔸برمبنای نظام‌فکری 🔸پیوست‌مقرری‌اول/کتاب‌
🍀 @SyasatMotahar ♦️اولین‌دوره 🔸برمبنای نظام‌فکری 🔸پیوست‌مقرری‌اول/کتاب‌
🍀 درنفی‌همه‌تعلقاتست جزتعلق به که عین ذات انسانست وجودانسان دراین تعلق‌است که معنامی‌گیردوبنابراین ، نه حق اوبرای ولنگاری ورهایی ازهمه تعهدات.
🍀 حقیقتی‌انسانی‌است 🔹هر انسان عاقلی آنرا می‌تواند دریابد 🍀 @SyasatMotahar
🍀 نگارش حقوق‌بشر شایسته 🔸اعلاميه حقوق بشر را بايد كسى صادر كند كه انسان را در درجه‌اى از يك ماشينى مى‌بيند، انگيزه‌ها و محرك‌هاى انسان را منحصر به امور و شخصى نمى‌داند، براى انسان قائل است. 🔸 🔸 🔸 اعلاميه حقوق بشر را بايد صادر كند كه به اصل «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» [بقره:۳۰] ايمان دارد و در انسان نمونه‌اى از مظاهر سراغ دارد. 🔸 🔸 🔸كسى بايد دم از حقوق بشر بزند كه در انسان آهنگ تا سرمنزل: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ» [انشقاق:۶] قائل است. 🔸 اعلاميه حقوق بشر شايسته آن سيستم‌هاى فلسفى است كه به حكم «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» [شمس: 7و8] در سرشت انسان قائلند. 🔸 اعلاميه حقوق بشر را بايد كسى صادر كند كه به سرشت بشر است و به حكم «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» [تین:۴] آن را و مى‌داند. 🔸 آنچه شايسته طرز تفكر غربى در تفسير است، اعلاميه حقوق بشر نيست بلكه همان طرز رفتارى است كه غرب عملًا در باره انسان روا مى‌دارد؛ يعنى: 🔸كشتن همه عواطف انسانى، 🔸به بازى گرفتن مميّزات بشرى، 🔸تقدم سرمايه بر انسان، 🔸اولويت پول بر بشر، 🔸معبود بودن ماشين، 🔸خدايى ثروت، 🔸استثمار انسانها، 🔸قدرت بى‌نهايت سرمايه دارى، كه اگر احياناً يك نفر ميليونر ثروت خود را براى بعد از خودش به محبوبش منتقل كند آن سگ احترامى پيدا مى‌كند؛ 🔸انسانها در خدمت يك ثروتمند به عنوان پيشكار، منشى، دفتردار استخدام مى‌شوند و در مقابل او دست به سينه مى‌ايستند و تعظيم مى‌كنند. نظام‌حقوق‌زن‌دراسلام، ص ۱۳۹-۱۴۰ 🍀 @SyasatMotahar
🌺🌺 نکته‌ای از تفسیر استاد جوادی آملی مرتبط با انسان‌شناسی و موضوع / خودعالی‌_خوددانی 💠[پنج مرحله انسان در حیات دنیا] 🔶لذت‌ها [ ] ي دنيا در پنج مرحله خلاصه مي‌شود و همه اين مراحل خمسه هم لهو است و غرور. آياتي كه مصدّر به ﴿اعْلَمُوا﴾ است ناظر به اهميت و هشدار دادن به آن مطلب است: ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي اْلأَمْوالِ وَ اْلأَوْلادِ﴾ فرمود پنج مرحله [ ] دارد: 🔹در مرحله كودكي و نوجواني انسان است و لهو 🔹 در دوران جواني است، 🔹در دوران كهولت دوران است، 🔹در دوران پيري و سالمندي دوران است. 🔸﴿أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ﴾ براي خردسالان كه به بازي هستند. 🔸از دوران خردسالي كه گذشتن از آن بازي‌ها فراغت پيدا مي‌كنند چيزهايي هم آنها را به خود مي‌كند. 🔸از دوران نوجواني گذشته به مرحله جواني كه رسيدند, به زينت‌ها مي‌پردازند, به فكر بازي نيستند به فكر زينت, آراستن‌, لباس‌هاي خوب در بر كردن و همسر گرفتن هستند در اين مرحله. 🔸از اين مرحله كه گذشت، دوران فخرفروشي به مقام و جاه و منصَب و سمت است، وقتي بازنشست نشد، دوران اشتغال به كار است كه دوران كهولت اوست: بين چهل تا 55 و شصت. 🔸و از دوران كهولت كه گذشت به دوران پيري و شيخوخيت رسيد ديگر نه اهل لعب است نه گرفتار لهو و كودكانه و نوجوانانه است نه مي‌تواند زينت كند خود را «و لن يصلح العطار ما أفسد الدهر»[۱] نه مقامي دارد او فخر كند فقط به جمع مال و نوه و اولاد مي‌كند اين قدر داشتم و اين قدر دارم اين از ما است اين قدر دارم اين قدر دارم اين قدر دارم اين قدر دارم اين قدر دارم تا بميرد. از شروع مي‌شود تا ؛ ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ ٭ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾[۲] اين آخرين خطر دامن‌گير ابناي دنيا است. فرمود: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾ به جاي اينكه به دنبال كوثر برويد گرفتار تكاثر شديد. 🔹اين طور نيست كه اگر ما نفس را آرام و نكرديم او ما را رها كند اگر ما او را سرگرم و مهار نكرديم او مهار مي‌كند ما اگر او را به وادار نكرديم، او ما را به تكاثر مي‌كند، اگر اهل مال است او را به مال و زمين و باغ گرفتار مي‌كنند؛ اگر طلبه است و معمم است به شركت‌كننده‌گان در بحث گرفتار مي‌كند اين‌طور نيست كه او كسي را رها بكند اين‌طور نيست كه كسي از نجات پيدا بكند. اگر امام جماعت است او را به تكاثر مأمومين گرفتار مي‌كند و اگر نويسنده است به تكاثر خوانندگان كتاب گرفتار مي‌كند. كم كسي است كه از تكاثر نجات پيدا كند. اينكه گفتند خود را مواظب باشيد اين است. آن كسي كه از آمدن و رفتن يك عده و پاي وعظ او يا به پاي بحث او يا به پشت سر او خوشحال مي‌شود معلوم مي‌شود او هنوز گرفتار است عمري در تحت است و خيال مي‌كند تحت است و دارد كارهاي مثبت انجام مي‌دهد. 🔻بدترين وضع براي ما است كه ما ندانيم در تحت چه كسي هستيم و خود را نسنجيم، اگر خود را سنجديم معلوم مي‌شود كه اين كارهاي ما «لله» است يا «للهويٰ»: ﴿أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾[3] شايد اگر ابراهيم خليل(سلام الله عليه) بود چه اينكه هست به ما هم‌ بگويد: ﴿أُفِّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ﴾[4] لازم نيست انسان در برابر يك كند، همين كه در برابر خضوع مي‌كند: ﴿أُفِّ لَكُمْ وَ لِما مِنْ دُونِ اللّهِ﴾ شامل حال او مي‌شود. و معلوم مي‌شود هنوز ما گرفتار هستيم و در داريم كه مي‌گوييم من خوشم آمد اين است و به من برخورد اگر به من برخورد و من خوشم مي‌آيد و من دوست دارم و من مي‌پذيرم و من مطرح است معلوم مي‌شود ما هنوز عتاب ﴿أُفِّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ﴾ خواهيم بود. اين‌چنين نيست كه تكاثر فقط درباره مال‌داران و زراندوزان باشد حبالي از حبائل شيطان رجيم است. 🔸 اين تعبير از مرحوم شيخ بهايي (رضوان الله عليه) است كه قرآن كريم به حسب ادوار پنج‌گانه كه: يك دوره، انسان كودك است يك دوره نوجوان است يك دوره جوان است يك دوره به كهولت رسيده، يك دوره به شيخوخيت مي‌رسد . [1] . بلاغات النساء، ص137. [2] . سوره تکاثر، آيه1 و 2. [3] . سوره جاثيه، آيه23. [4] . سوره انبياء، آيه67. 🍀 @SyasatMotahar