تبیین منظومۀ فکری رهبری
علیه انقلاب تبلیغات سازمان یافتهای میشود. کار مطبوعاتی، کار سیاسی و کار دیپلماسیِ بسیار قوی انجام
هر کس تهدیدات بیرونی را توهم بداند- کما اینکه کسانی میخواهند بگویند اینها توهم است- مثل کسی است که شب در جنگلی قرار گرفته، اطرافش را گرگها احاطه کردهاند و منتظر یک لحظه غفلت اویند تا او را بدرند، ولی او بگوید که من خیال میکنم. خیلی خوب؛ خیال میکنی، بگیر بخواب! کسی غیر از خودت که ضرر نخواهد دید. لذا با "خیال میکنم"، این دشمنِ موجود و مترصّد، از میان نخواهد رفت.
#کتاب_هفتم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_دغدغههای_فرهنگی
#فصل_ششم
@daghdaghehayefarhangi
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
همدلی و همکاری کردن، معنایش این است که همدیگر را در راه خدا حفظ کنید. تواصی به صبر و تواصی به حق کنی
خانوادهی خوب یعنی، زن و شوهری که با هم مهربان باشند، با وفا و صمیمی باشند و به یکدیگر محبت و عشق بورزند، رعایت همدیگر را بکنند، مصالح همدیگر را گرامی و مهم بدارند، این در درجه اول. بعد، اولادي که در آن خانواده به وجود میآید، نسبت به او احساس مسئولیت کنند، بخواهند او را از لحاظ مادی و معنوی سالم بزرگ کنند. بخواهند از لحاظ مادی و معنوی او را به سلامت برسانند، چیزهایی به او یاد بدهند؛ به چیزهایی او را وادار کنند، از چیزهایی او را بازدارند و صفات خوبی را در او تزریق کنند. یک چنین خانوادهای اساس همه اصلاحات واقعی در یک کشور است. چون انسانها در چنین خانوادهای خوب تربیت میشوند، با صفات خوب بزرگ میشوند. با شجاعت، با استقلال عقل، با فکر، با احساس مسئولیت، با احساس محبت، با جرئت، جرئت تصمیم گیری، با خیرخواهی ـ نه بدخواهی ـ با نجابت، خب وقتی مردم جامعهای این خصوصیات را داشته باشد، این جامعه دیگر روی بدبختی را نخواهد دید.
#کتاب_هشتم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_اخلاق_وتربیت
#صفحه ۶۸
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
باید به سازماندهی خیلی اهمیّت دهید، زیرا اصل قضیه، سازماندهی است و در چارچوب سازماندهی خوب، آموزش و
سعی بشود دربارهی گزینش، زیاد دقت بشود، در سطوح بالا، آن نیروی مؤمن و با اخلاص را جستجو کنید. ما نمیگوییم به یک مسجد بروید و ببینید چه کسی بهتر عبادت میکند، او را بیاورید، نه، در بین آن کسانی که توانایی کار را دارند، دنبال عنصر تقوا و تعهد و اخلاص بگردید و او را در رأس کار بگذارید.
۱۳۷۰/۶/۳
#کتاب_نهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_تشکیلات
@ketabetashkilat
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
بعضى مردها وقتى میآیند خانه، بجاى اینکه خستگى را از تن زن بیرون کنند، کارى میکنند که خستگى به تن ز
زن از یك عادتی که مرد دارد بدش میآید، این مرد هم بیاعتناست و آن عادت را باز تکرار میکند. این بد است. همین طور زنها. فرض بفرمایید زنهایی هستند که هوسهای شخصی خود را (فلان چیز را بخریم فلان جا برویم و...) بر راحتی و آسایش شوهر ترجیح میدهند. چه لزومی دارد؟ اصل کار، شما دو نفر هستید. همه دنیا فرع شمایند. همدیگر را داشته باشید، با همدیگر مهربان باشید. اگر یك وقتی خدای نکرده یك کدورتی پیش آمد، باید لابهلای محبّت ذوبش کنید و از بین ببرید. نباید یك حرفِ کوچکی را بزرگ کنند و مرتّب کش بدهند، اینها نباید باشد.
#کتاب_دهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_زن_وخانواده
#فصل_سوم
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
چه کسی گفته که باطل هیچوقت در دنیا قادر نخواهد بود که به حق ضربه بزند، یا موقتاً آن را از بین ببرد؟
اوّلین کار دشمن این است که تبلیغ میکند هیچ دشمنی وجود ندارد! دشمن را باید شناخت، ابزارهای دشمن را باید شناخت، حیلههای دشمن را باید شناخت؛ از کجا وارد میشود؟ نقشهی دشمن را بشناسیم. اگر نقشهی دشمن را شناختیم، امکان تدبیر در مقابل این نقشه به وجود میآید؛ اما اگر نقشهی دشمن را نشناختیم، امکان تدبیر وجود نخواهد داشت؛ در پیدا کردن راهِ خودمان اشتباه میکنیم، در عملکردِ خودمان اشتباه میکنیم اگر شما تو جبههی جنگ نظامی، هندسهی زمین در اختیارتان نباشد، احتمال خطاهای بزرگ هست. برای همین هم هست که شناسائی میروند. یکی از کارهای مهم در عمل نظامی، شناسائی است؛ شناسائی از نزدیك، که زمین را بروند ببینند: دشمن کجاست، چه جوری است، مواضعش چگونه است، عوارضش چگونه است، تا بفهمند چه کار باید بکنند. اگر کسی این شناسائی را نداشته باشد، میدان را نشناسد، دشمن را گم بکند، یك وقت میبینید که دارد خمپارهاش را، توپخانهاش را آتش میکند به طرفی، که اتفاقاً این طرف، طرفِ دوست است، نه طرفِ دشمن.
#کتاب_دوازدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_دشمنشناسی
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
#پیام_صبحگاهی
#خود_را_سیراب_کنید. 🔻
♦️من توصیه میکنم این کتابهائی که در شرح حال سرداران است یا آنچه که در گزارش روزهای جنگ و سالهای دشوار اول بالخصوص نوشته شده، این را جوانها بخوانند. خود را سیراب کنید از معرفت به آنچه که گذشته است در تاریخ انقلاب.
۱۳۸۷/۰۲/۱۴
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
انسان اگر هر انحرافى پیدا کند، انحراف عملى، انحراف روحى، انحراف عقلى، برگرداندن این انحرافات را به م
عدل یک پیام شخصی نیست؛ بلکه یک نظام اجتماعی است. اینطور نیست که هر کس فقط در محیط خود، عادلانه رفتار کند. این کافی نیست. عدل معنایش این است که باید جامعه قائم به قسط باشد. "لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ" قانون، عادلانه؛ اجرا، عادلانه؛ نظارت، عادلانه؛ قضاوت، عادلانه؛ تقسیم، عادلانه. در قلمرو حیات اجتماعی، چیزی که به عنوان هدف معیّن شده است، عدالت اجتماعی است. ... "قسط" با "عدل" فرق میکند. عدل یک معنای عام است. عدل همان معنای والا و برجستهای است که در زندگی شخصی و عمومی و جسم و جان و سنگ و چوب و همه حوادث دنیا وجود دارد. یعنی یک موازنه صحیح. عدل این است.
#کتاب_سیزدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_عدالت_اجتماعی
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
نفْس کار احترام دارد، نفْس تحرّك و تلاش در جهت درست داراى احترام است؛ این نگاه اسلام است. همهچیز ب
نفس "کار" از نظر اسلام، عمل صالح است. این که "إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ* إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ" این عمل صالحی که انسان را از خسران خارج میکند، این فقط نماز خواندن و روزه گرفتن و زیارت رفتن و ذکر گفتن نیست؛ آنها هم هست؛ اما کارِ وظیفهی زندگی را خوب انجام دادن هم عمل صالح است و یکی از مهمترینهایش "کار" است.
در روایت وارد شده است که اگر پیغمبر میدید یک آدم جوانی و قادر بر کاری نشسته است، تنبلی میکند و کار انجام نمیدهد، میفرمود: "سقط من عینی" از چشمم افتاد. کار، عمل صالح است.
#کتاب_چهاردهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_اقتصاد
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
تبیین منظومۀ فکری رهبری
تا قبل از مشروطیت، ما یک موقعیتی از آن قبیل که یک موج فکری ایجاد کند تا به فکر مقولهای مثل آزادی
... آن نقیصه عبارت از این بود که از چند سال قبل از مشروطه - شاید از دو سه دههی قبل از مشروطه - تفکرات غربی بتدریج به وسیلهی عوامل اشرافی، شاهزادهها و عوامل سلطنت، داخل ذهن یک مجموعهای از روشنفکران راه باز کرده بود. روشنفکر هم که میگوئیم، در آن دوران اولیه، روشنفکر مساوی است با اشرافی. یعنی ما روشنفکر غیراشرافی نداشتیم. روشنفکران درجهی اول ما همین رجال دربار و وابستگان و متعلقین به آنها بودند؛ اینها از اول با فکر غربی در زمینهی آزادی آشنا شدند. لذا شما وقتی که وارد مقولهی آزادی در مشروطیت میشوید - که یک مقولهی خیلی پرجنجال و شلوغی هم هست - میبینید همان گرایش ضد کلیسائی در غرب که شاخصهی مهم آزادی بود، در اینجا هم به عنوان ضد مسجد و ضد روحانیت و ضد دین بروز پیدا میکند. خب، این یک قیاس معالفارق بود. اصالً جهتگیری رنسانس، جهتگیری ضد دینی بود، ضد کلیسائی بود؛ لذا بر پایهی بشرگرائی، انسانگرائی و اومانیسم پایهگذاری شد. بعد از آن هم همهی حرکات غربی بر اساس اومانیسم بوده، تا امروز هم همین جور است. با همهی تفاوتهائی که به وجود آمده، پایه، پایهی اومانیستی است؛ یعنی پایهی کفر است، پایهی شرك است ...عین همین آمد اینجا.
#کتاب_پانزدهم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_آزادی
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری