eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
429 عکس
63 ویدیو
30 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
پیغام به نجف برد جبرئیل... یامرتضی علی! پسری داشتی چه شد؟ پیغام علقمه به برد جبرئیل... یامرتضی علی! قمری داشتی چه شد؟ 🆔 @taalighat
سیدی ما کو مثلک الغریب... غریب گیر آوردنت...
شرمنده جانان ز گران جانی خویشم...
بگو چکار کنم آب را صدا نزنی بگو چکار کنم تا که دست و پا نزنی بگو چکار کنم من، بگو چکار کنم... کنار شمر بمانم و یا فرار کنم... برای غارت پیراهنت بمیرم من... چرا لباس ندارد تنت بمیرم من...
خداحافظ ای برادر زینب... به خون غلطان در برابر زینب...
جمع‌بندی اصلاح‌طلبان درباره حجاب با مقدمه سیدمحمد 🔹 دقیقاً در ایامی که ما درگیر مسئله‌های حاشیه‌ای بودیم متنی با عنوان نگاه واقع‌گرایانه به مسئله منتشر شد که حاوی ارزیابی و جمع‌بندی جمعی از حقوقدانان، جامعه‌شناسان و حوزویان با مقدمه سیدمحمد بود. 🔹 کشور قریب به شش ماه است با یک شبه چالش مواجه شده است. زوایای مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و حتی اقتصادی پیدا کرده است. 🔹 از سوی دیگر یکی از مخاطبان اصلی این چالش است که باید به کمک نظام می‌آمد. کلیت حوزه از تا در این ماجرا چه اقدامی از منظر و در مقیاس ملی با رویکرد انجام دادند؟ البته در این مقطع با حجم قابل توجهی روبرو بودیم. 🔹 هرچند در گوشه و کنار حوزه با تلاش‌های طلاب جوان انقلابی روبرو بودیم اما مسئله نسبت و نحوه مواجهه کلان حوزه‌های علمیه با مسائل جاری و کلان انقلاب اسلامی است. 🔻🔻🔻 🆔 لینک مطالعه متن: https://hammihanonline.ir/news/politic/ngah-waq-grayanh-bh-msylh-hjab 🆔 @taalighat
نگاهی به مسئله مدرسه (1) (هشداری درباره مدرسه و بنیاد سلاله تهران) 🔻 یکی از داستان های پر غصه در جمهوری اسلامی مسئله و تا حدودی است. غفلت عجیب از مدرسه و تعلیم و تربیت طی چند دهه گذشته آسیب های فراوانی در پی داشته که نتایج آن پیش روی همه ماست. هر چند انقلاب اسلامی از طریق دیگر ساختارهای فرهنگی خود و سایر چون بسیج، راهیان نور، هیئت و ... کوشید این آسیب را جبران کند و توفیقاتی هم داشت اما این موجب نمی شود چشم بر روی ببندیم. 🔻 اما جریان لیبرال، غرب‌گرا و در این بین آرام ننشته و اقدام به تأسیس مدارسی نموده است که هر یک به عنوان پایگاه تربیت نسل بر خلاف آرمان‌های انقلاب اسلامی قلمداد می شود. گاهی گزارش های موردی به گوش می‌رسد که فلان معلم سر کلاس علیه انقلاب اسلامی و آرمان‌ها با بچه‌ها سخن می‌گوید. این بد است اما بدتر آن است که ساختاری تربیتی بر مبنای این رویکرد بنانهاده شود. می‌توان به فهرستی از مدارس با چنین رویکردی اشاره کرد. 🔻 یکی از مدارسی است که می توان نسبت به آینده نسلی که از این مدرسه خارج می‌شوند نگران بود. چند گزاره درباره این مدرسه: 🔹 در بخش معرفی مدرسه و بنیاد سلاله به مسئله اشاره می‌شود، اما این کلیدواژه هیچ توضیح بیشتری ندارد. هیچ اشاره‌ای به و و بنیادین آموزش و پرورش نمی‌شود اما در عمل ردپای به‌چشم می‌خورد. 🔹 شهریه این مدرسه در مقطع ابتدایی حدود 150 میلیون تومان است یعنی بیش از دوبرابر شهریه گران‌قیمت‌ترین مدرسه غیرانتفاعی شمال تهران. یعنی تنها یک قشر خاص مدرسه هستند. بسیاری از خانواده‌های مرفه و دارای نفوذ سیاسی و اقتصادی مخاطب اصلی این مدرسه هستند. گویی تربیت فرزندان ایشان به عنوان اثرگذاران نسل بعدی یکی از اهداف می تواند باشد. 🔹 مدرسه تنها براساس مصاحبه با والدين، دانش‌آموز می‌پذیرد. طبق گزارش برخی افرادی که این فرآیند را طی کرده اند، در جلسه مصاحبه به صورت صریح درباره عقاید و افکار و جهت‌گیری‌های سیاسی خانواده و حتی پدربزرگ‌های دانش‌آموز سوال می‌شود. جلسه مصاحبه مستقیما توسط مدیر مدرسه برگزار می شود. بنابر اظهارات برخی والدین، مدرسه تعمد دارد فرزندان خانواده‌های و را ثبت‌نام نکند. 🔹 این مدرسه، یک مجتمع آموزشی است. یعنی تنها با یک واحد آموزشی مواجه نیستیم بلکه ذیل این عنوان مشغول فعالیت اند. از طرفی در اطلاعات سایت مدرسه می بینید که مجموعه مدارسی به عنوان معرفی می شوند. این سبک از همکاری یعنی شعاع اثرگذاری چندبرابر می شود. 🔹 سبک کار مدرسه از حیث مدرسه داری و طراحی برنامه های آموزشی و تربیتی در تراز بسیار خوبی قرار دارد. 🔹 نکته دیگر این‌که سلاله معلمان خود را جهت دانش‌افزایی به کشورهای اروپایی چون اعزام می‌کند. 🔹 اما مدیر و موسس مدرسه فردی است به نام آقای که بنابر گزارش روزنامه ایران در سال‌های گذشته، سابقه دستگیری در ، سابقه ارتباط با خانواده و رفاقت با پسران هاشمی رفسنجانی و... را دارد. حالا پیدا کنید پرتقال فروش را... 🔹 آیا به ده سال آینده می اندیشیم؟ آیا به مختصات نسلی که در این مدارس تربیت می شوند فکر می کنیم؟ آیا می دانیم در ده سال آینده با یک شبکه اجتماعی و دارای اقتصادی و سیاسی بالا مواجهیم که می توانند مقدرات مملکت را به دست بگیرند و مسیر انقلاب را به سمت دیگری ببرند؟ 🔻 آیا می‌دانیم در کلاس‌های بسیاری از این دست مدارس وقتی دانش‌آموز کتاب را باز می‌کند و نگاهش به عکس خمینی کبیر می افتد، معلم به او می‌گوید این رهبر انقلابی است که امروز ما را بیچاره کرده است... 🔻 راستی آیا با یک وابسته به جریان اصلاحات مواجهیم؟ آیا در مدیریت طیفی از مدارس کشور دخیل است؟ چه حجمی از مدارس ما در اختیار این است؟ ➖➖➖➖➖➖ برای آشنایی بیشتر با بنیاد سلاله به پیوند زیر مراجعه کنید 🔻🔻 خانه - بنیاد سلاله | Solaleh Foundation https://www.solaleh.org/ 🆔 @taalighat
تعلیقات
#دیدار_رهبری #کوتاه‌نوشت (3) 🔹 دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی روی دیگر ضعف در نهادهای متولی تب
(4) 📝مسئله اصلی: ضعف در عقلانیت تبلیغ 🔻 بعد از سخنان مهم مقام معظم رهبری در جمع طلاب و حوزویان واکنش‌های مختلفی از سوی نهادهای حوزوی مطرح شد که عمدتاً نگران‌کننده بود، از این زوایه که اگر تحلیل ما از سخنان معنادار ایشان این است، در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید. 🔻 اول باید دید مطالبه رهبری دقیقا چه بود و ما چه چیزی از آن برداشت کردیم؟ 📍معنای گزاره "تبلیغ وظیفه اول حوزه است" چیست؟ آیا این گزاره به تغییر یک نظام ارزشی در جامعه حوزوی اشاره دارد یا در پی تغییر کارکردی است؟ 📍روش اول شدن تبلیغ در حوزه چيست؟ بیانیه دادن؟ دعوت طلاب؟ رشته تبلیغ زدن؟ یا تحول در نظام آموزشی؟ 📍نسبت ساختار فعلی نهادهای تبلیغی حوزه با این دوران جدید چیست؟ 📍مفهوم و مختصات تبلیغ مدنظر رهبری چیست؟ آیا اکتفا به همین اعزام مبلغ در ایام محرم و صفر است یا فراتر از آن به زیست جدید اشاره دارد؟ 🔹 اگر به این دست پرسش‌ها پاسخ ندهیم، کنش و مدل حوزه 5 سال آینده با حوزه امروز تفاوت چندانی نخواهد داشت. 🔻 کوتاه اینکه مسئله و درد اصلی در نبود ساختار، سازمان و حتی بودجه نیست، مسئله است. این تعبیر به‌معنای نادیده گرفتن همه تلاش‌ها و دستاوردهای جریان عظیم تبلیغی نیست بلکه نقد و ایستار فکری حوزه در مسئله تبیلغ است. به چند مؤلفه از این ضعف یا فقر عقلانیت اشاره می‌کنم: 1⃣ آیا نهادهای تبلیغی و یا مدیریت کلان حوزه در عرصه تبلیغ ویژه در مقیاس را نشانه گرفته است؟ منظورم عبارت‌های کلی مثلا بصیرت افزایی و... نیست. يعني آیا ما برای و طرحی داریم که بگوییم از طریق نهاد تبلیغ در پی ساخت جامعه با فلان مختصات روشن هستیم؟ 2⃣ به‌عبارت دیگر آیا ما بر اساس یک دستگاه تحلیلی دقیق که برخاسته از و باشد، تحلیلی نسبت به وضعیت جامعه در بازه‌های مختلف داریم تا نسبت به آن وضعیت سامانه تبلیغی را فعال کنیم؟ 3⃣ آیا ما یک معین و مشخص را هدف گرفته‌ایم تا بگوییم ما با نهاد تبلیغ می‌خواهیم جامعه را از این نقطه به نقطه دیگر انتقال دهیم؟ 4⃣ بر فرض وجود چنین مطالعات پیشینی که بنده از آن بی‌خبرم، آیا افراد متناسب با این هدف را تربیت کرده‌ايم و داریم؟ 5⃣ آیا پیش از تحول در نظام ارزشی جامعه، برنامه و مدلی برای تحول در حوزه داریم تا مناسبات حوزویان با پدیده تبلیغ را تغییر دهیم؟ 6⃣ آیا تبلیغ را اعزام مبلغِ حتی متخصص در ایام تبلیغ می‌دانیم یا تبلیغ را نوعی هوشمند حوزویان با متن جامعه می‌دانیم؟ آیا تبلیغ را می‌دانیم که هر کنش اجتماعی در آن معنادار خواهد بود؟ آیا برای طراحی این زیست متفاوت طرحی برای تحول نظامات حوزوی در دست داریم؟ 7⃣ آیا بین چندین مجموعه تبلیغی متعدد در حوزه برقرار است؟ که همه باهم بتوانند را هدف بگیرند و به‌سمت آن حرکت کنند؟ 8⃣ نسبت طرح جامع تبلیغ با چیست؟ نسبت تبلیغ با تحول چیست؟ ✅ نبود هر یک از این عناصر و ده‌ها عنصر دیگر از این جنس را فقر یا می‌نامیم. تبلیغ زمانی برخوردار از عقلانیت لازم خواهد بود که به این پرسش‌ها و ده‌ها پرسش از این دست به درستی پاسخ دهد. 🆔 @taalighat
لینک یادداشت‌هایی با عنوان هایی در حاشیه 🔻🔻🔻 1⃣ لزوم بازنگری در سیاست‌های کلان حوزه https://eitaa.com/taalighat/1049 2⃣ تلاش برای بازسازی مناسبات نهاد روحانیت و جامعه https://eitaa.com/taalighat/1050 3⃣ دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی یا ناامیدی از نهادهای متولی تبلیغ https://eitaa.com/taalighat/1051 4⃣ مسئله اصلی: ضعف در عقلانیت تبلیغ https://eitaa.com/taalighat/1092 🆔 @taalighat
🖤 تا توی قم اگه هر شب دنبال بزمی و باصفا هستی یا مقتل شهدای فاطمیه برو یا گلزار شهدا مجلس الحسینی دوتا دلسوخته... دوتا با غیرت... دوتا روضه با عشق و بی‌ریا... قامت کمان نمود که یارش بایستد... حقش نبود شمر کنارش بایستد... 🆔@taalighat