فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
نگاهی به اهمیت و ابعاد مهمانی ده کیلومتری غدیر
🔻 ساخت و تعالی فرهنگی در گرو شناخت دقیق از واقعیت جاری جامعه است. هر نوع خطای روایت و درک از واقعیت جامعه به خطای محاسباتی در تحلیل و برنامه ریزی های کلان منجر می شود. برخی درصدد هستند که جامعه ایرانی بعد از انقلاب را به ویژه در دو دهه اخیر جامعه ای فاصله گرفته از ارزش های دینی و اسلامی معرفی کنند و نتیجه بگیرند انقلاب اسلامی نتوانسته است رضد فرهنگی و ارتقای دینداری را به همراه داشته باشد. این مسئله یعنی ارزیابی میزان موفقیت جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و دینداری عمومی موضوع پژوهش ها و یادداشت های پردامنه است. تحلیل مهمانی ده کیلومتری غدیر از همین منظر دارای اهمیت است؛ چرا که این جشن به مثابه یک پدیده فرهنگی و برون داد یک واقعیت اجتماعی است. در این یادداشت به برخی زوایای این مسئله اشاره می کنیم:
🔹 زیر پوست شهر به روایت ایمان
🔻 در یادداشت ها، سرمقاله ها و تحلیل های جریان غرب گرا با این تعبیر پربسامد مواجهیم که زیر پوست شهر مملو از فقر فرهنگی، دینی و افول و انحطاط اخلاقی است. اما مهمانی غدیر نشان داد زیر پوست شهر یک لایه عمیق باور دینی در حال حیات و جریان است که کمتر فرصت بروز پیدا می کند. چرا که قالب های بروز اجتماعی در دنیای مدرن تنها برخی زمینه های متناسب با آن فرهنگ را برای بروز فرهنگی ارائه می دهد. در آن قالب ها فقط یک برش خاص از جامعه ظهور می یابد و در نهایت خطای محاسباتی را در پی خواهد داشت. مهمانی ده کیلومتری همانند راهپیمایی اربعین نشان می دهد انگیزه های دینی و باورهای مذهبی در سطوح مختلف اجتماعی به صورت فعال، پویا و زنده حضور دارد. آنچه در زیر پوست شهر می گذرد ایمان است نه انحطاط.
🔹 نیاز کشور به جشن ملی با محوریت مفاهیم دینی
🔻 یکی از نیازهای قطعی فرهنگی کشور، وجود یک جشن ملی بزرگ و برخوردار از هویت دینی همگون با مبانی انقلاب اسلامی است. نمای بیرونی دین داری و ویترین دینداری جامعه ایرانی در بروز و ظهور عمومی محدود به مناسبت های مذهبی ایام سوگواری بود. هرچند در اعیاد دینی مراسمات مذهبی در گوشه و کنار کشور برقرار بود اما این جشن ها تبدیل به نمای پرتلالوء دینداری به چشم نمی آمد. انقلاب اسلامی باید می توانست الگویی از شادی عمومی در مقیاس ملی با محوریت مفاهیم دینی که فصل ممیزه با دیگر الگوی های شادی موجود در دنیای مدرن است را به نمایش بگذارد. مهمانی ده کیلومتری غدیر یک آغاز و پیش درآمد بر طراحی هوشمند این اقدام است. باید توجه داشت این اتفاق یک شروع و آغاز است و برای به بلوغ رساندن آن باید مسیری هوشمندانه و بر اساس اندیشه ورزی در پیش گرفته شود؛ در غیر اینصورت دچار تکرار و عقب گرد خواهد شد.
🔹 ضرورت عبور از افسردگی اجتماعی دهه گذشته
🔻مشکلات اقتصادی و ناامیدی های پدیدآمده از رنج هایی که بر اثر بی تدبیری و ترک فعل های گسترده در دهه گذشته که محصول مدیریت غرب گرای ناامید و افسرده بود، موجب شد نوعی افسردگی در جامعه ایرانی به وجود آید. از ابتدای دهه نود و با روی کارآمدن #دولت_اعتدال چرخ های پیشرفت و تحول در کشور رو به کندی نهاد و مشکلات متراکم اقتصادی و اجتماعی زندگی مردم را متأثر کرد. دولت انقلابی و مردمی باید گامی موثر برای عبور اجتماعی از این فضای دردآور را فراهم می کرد. عبور از این افسردگی ها هر چند باید با کار و تحول و رشد اقتصادی اتفاق بیافتد اما بهره گیری از مولفه ها و ابزارهای فرهنگی بی تردید مسیر را هموار می کند. «#جشن_ملی» یک رویداد در مقیاس کنش یک ملت است که در آن روز همه مردم با همه سلایق متنوع احساس شادمانی و سرور و حال خوب دارند. حکومت باید بتواند چنین زمینه و فرصتی برای فاصله گرفتن از مشکلات جاری در زندگی مردم را فراهم سازد. جشن #غدیر از این زاویه دارای اهمیت و قابل مطالعه است.
#مهمونی_ده_کیلومتری
#جشن_ملی
#تحلیل
🆔 @taalighat
فاصله ذهن ما تا ذهن جوان امروز
(تحول در مرجعیت های فکری جامعه)
🔻 برای آنهایی که دنیا را از دریچه #ایتا نگاه میکنند و یا قبلتر از گسترش شبکههای اجتماعی از ورودیهای محدودی چون #کیهان و جوان و وطن امروز و ایران میدیدند و میبینند: همه چیز آرومه... ما در حال فتح الفتوح هستیم و انقلاب هر روز در پی تحقق آرمانی در پس آرمان دیگر است. جواب همه #شبهات هم روشن است و کلی کلیپ و تحلیل بصیرت آفرین داریم برای حل شبهه. کسی هم که کانال فارس و تسنیم و رجا و... ندارد حتما #اخبار_20:30 میبیند و بصیرتش ارتقا مییابد.
🔻 اما همه واقعیت جامعه این نیست. امروز منابع و ورودی دستگاه #تحلیل حداقل بخشی از جامعه و جوانان با ورودی و منابع ما متفاوت است. امروز بهشدت شاهد تحول در #منابع_خبری و #مرجعیت_فکری و تحلیلی هستیم. امروز بخش زیادی از جامعه تلویزیون جمهوری اسلامی را نمیبیند. بسیاری از چیزهایی که برای خبر معمولی است به گوش او هم نرسیده و دنیا و ایران را از دریچه دیگر و با عینکی متفاوت میبیند.
🔻 حدود یکسال پیش بعد از چندسال مجدد #تلگرام نصب کردم. فقط هم در کانالهای ضد انقلاب و یا اصلاحطلب عضو شدم تا ببینم چه خبر است. کافی است یک جوان عادی و یا یک انقلابی معمولی فقط یک هفته بخشی از تحلیلها و اخبار و یادداشتهای این افراد یا کانالها را بخواند به راحتی نسبت به انقلاب، آینده، ایران و... #ناامید و بدبین و افسرده و معترض و حتی ضدانقلاب میشود. #اینستاگرام و #تلگرام و #توئیتر و... برای خودشان جنگلی هستند که هیچ در و پیکری ندارند.
🔻 و ما نمیدانیم در ذهن آن جوانی که دیروز به خیابان آمد و شعار داد چه میگذرد. حتی گاهی نمیخواهیم باور کنیم که او دارای دنیای متفاوتی است و تا به دنیای او راه نیابی نمیتوانی با او وارد #گفتگو شوی. او #انقلاب آنطور که ما میبینیم، نمیبیند، او آنچه را ما دستاورد میدانیم هزیمت و شکست میداند.
🔻 چه نهادی متولی رصد است:
✔️ رصد مرجعیت های فکری جدید
✔️ رصد منابع خبری جدید
✔️ پایش و طبقهبندی محتوای تولیدی این مراجع و منابع جدید
✔️ پایش و طبقهبندی شبهات و گرههای ذهنی که ایجاد میشود
✔️ آینده پژوهی وضعیت فکری و تحلیلی آتی جامعه براساس این سنخ نگرش
(پاسخ به این پرسش که سامانه تحلیلی ذهن جامعه نسبت به حوادث خرد و کلان چگونه خواهد شد)
✔️ طراحی مرجعیت و منابع جدید پاسخگو
✔️ تولید محتوای متناسب با گرههای ذهنی ایجاد شده
✔️ طراحی فرآیند رسیدن محتوا به مخاطب اصلی و نه بازتکرار آن در چرخه باطل از جامعه انقلابی برای انقلابی
#تحلیل
#پیشنهاد
#مرجعیت_فکری
🆔 https://eitaa.com/taalighat
تعلیقات
فاصله ذهن ما تا ذهن جوان امروز (تحول در مرجعیت های فکری جامعه) 🔻 برای آنهایی که دنیا را از دریچه
✅ اسامی و آدرس برخی از کانالهایی که در مطلب بالا به آن اشاره شد
🔻🔻🔻
🔹آينده (این کانال بهنوعی انعکاس دهنده حجم وسیعی از محتوای تولیدشده در فضای اصلاحات است)
https://t.me/A_pajhohi
🔹محسن رنانی
https://t.me/Renani_Mohsen
🔹محمد فاضلی
https://t.me/fazeli_mohammad
🔹پویش فکری توسعه
https://t.me/PooyeshFekri
🔹مجتبی لشکربلوکی
https://t.me/Dr_Lashkarbolouki
🔹اندیشه دینی معاصر
https://t.me/andishedinimoaser
🔹مصطفی تاجزاده
https://t.me/Mostafa_Tajzadeh
🔹وحید اشتری
https://t.me/ghabl_enghelab
🔹مصطفی ملکیان
https://t.me/mostafamalekian
🔹محسن کدیور
https://t.me/Mohsen_Kadivar_Official
🔰️ اینها تنها بخش بسیار کوچکی از فضای تولید تحلیل منفی و ناامیدکننده است و این فهرست بسیار بالابلندتر از این چند کانال است که بهصورت نمونه معرفی شد.
🆔https://eitaa.com/taalighat
#دیدار_رهبری
#کوتاهنوشت (1)
لزوم بازنگری سازمان حوزه در سیاستهای کلان خود
🔻بیانات امروز رهبری لایههای مختلف و #مخاطب متعدد داشت. یکی از این مخاطبین مهم این بیانات مدیریت حوزههای علمیه است.
🔻 #حوزه سالیانی است که برای وجوه ارتباط اجتماعی خود فکری نمیکند. رسالت خود را تنها در علم ورزی تعریف کرده است. در سالهای مدیریت جناب آقای #اعرافی آنچه برجستگی داشت تقویت مقوله علمی بود از #درختواره تا #فقه_معاصر که البته مورد تمجید رهبری هم بود.
🔻 اما نگاه به #مناسبات_اجتماعی حوزه فاقد برنامهریزی مجزا و مستقل بوده است. از تربیت نیروی متخصص تا تولید محتوا. شايد این تلقی در نهاد حوزه وجود داشته است که این مسئله تنها از وظایف #سازمان_تبلیغات و #دفتر_تبلیغات است.
🔻 مدیریت حوزه علمیه حتی در طراحی نظام آموزشی و تربیتی خود نگاهی به رسالتهای اجتماعی طلبه ندارد. آنچه در سبد تعلیمات حوزه برجسته است چیز دیگری است.
🔻 بیانات اخیر رهبری در راستای تغییر نگرش در لایه #سیاستگذاری حوزههای علمیه نیز قابل ارزیابی است.
📌ادامه دارد...
#مرکز_مدیریت_حوزه
#بازنگری_سیاستی
#سیاستگذاری
🆔 @taalighat
تعلیقات
#دیدار_رهبری #کوتاهنوشت (1) لزوم بازنگری سازمان حوزه در سیاستهای کلان خود 🔻بیانات امروز رهبری ل
#دیدار_رهبری
#کوتاهنوشت (2)
تلاش برای بازسازی مناسبات نهاد روحانیت و جامعه
🔻 حوزه در سالهای نه چندان دور دارای ارتباطات گسترده اجتماعی بوده است. در حدود دو سه دهه گذشته حتی مراجع تقلید نیز به سادگی در دسترس مردم بودند و ارتباط مستقیم با مردم را بخشی از #سبک_زندگی خود میدانستند. همین تعاملات نوعی #تبلیغ اثرگذار عینی بود.
🔻 اما امروزه فرهنگ ارتباط اجتماعی رو به افول نهاده است. بسیاری از بزرگان حوزه حتی برای طلاب در دسترس نیستند چه برسد برای عموم جامعه. این #انقطاع_اجتماعی خسارتهای فراوانی در پی داشته است. بخشی از جامعه حوزوی رسالتهای اجتماعی خود را به حداقل رسانده است و بخشی از حوزه دچار نوعی عزلت نشینی شده است.
🔻بهنظرم آقا تلاش کردند بهنوعی گامی در مسیر یک #اصلاحات_صنفی و درون حوزوی بردارند. ایشان دیروز بر اساس یک سیر تاریخی بیان کردند از شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی تا علامه مجلسی تا قرون اخیر همه فقها و مجتهدین تراز اول اهل تبلیغ بودند. يعنی تبلیغ بخشی از زیست عالمان شیعه در طول تاريخ بوده است. دلالت این بیانات دعوت بزرگان حوزه به این عرصه است و اینکه مبادا تبلیغ را کسر شأن خود بداند.
🔻 زاویه ورود آقا زاویه #تغییر_نظام_اولویت ها و #تغییر_نظام_ارزشی در بین بزرگان، مسئولین و عموم حوزویان است. اینکه حوزه باید بهسمت #جامعهگرایی حرکت کند و تغییر نگرش کلان دهد، مهمترین بخش صحبت ایشان است.
✅ چندماه پیش از این در یادداشتی با کلیدواژهی #رسانه_اجتماعی از ضرورت بازسازی ارتباطات اجتماعی حوزه نوشتم:
👇👇
https://eitaa.com/taalighat/725
#رسانه_اجتماعی
#انقطاع_اجتماعی
#ارتباطات_اجتماعی
#نهاد_روحانیت
#بزرگان_حوزه
#تبلیغ
🆔 @taalighat
تعلیقات
#دیدار_رهبری #کوتاهنوشت (2) تلاش برای بازسازی مناسبات نهاد روحانیت و جامعه 🔻 حوزه در سالهای نه
#دیدار_رهبری
#کوتاهنوشت (3)
🔹 دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی روی دیگر ضعف در نهادهای متولی تبلیغ؟
🔻 این از اولین جملاتی بود که آقا بر زبان آوردند: "نسبت به تبلیغ نگرانم"
این جمله را از یک منظرر یک #توبیخ_رهبرانه و یک #گلایه_راهبردی از همه نهادهای متولی امر تبلیغ میدانم. هرچند محتوای بیانات ایشان سطوح مختلفی دارد که به آن میپردازیم اما یک سطح از آن را باید در لایه #نقد_سازمانی تحلیل کرد.
بانگاهی به شرح وظایف #سازمان_تبلیغات و #دفتر_تبلیغات و #معاونت_تبلیغ حوزه علمیه میبینیم که این مجموعهها بهصورت شفاف و واضح و از زوایای مختلف در امر #تبلیغ مسئول شناخته شدهاند و اساساً تأسیس آنها بههمین منظور بوده است. به لینکهای زیر مراجعه کنید 🔻🔻🔻
سازمان تبلیغات اسلامی
https://nehzat.ir/fa/clist/166,1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
http://www.dte.ir/Portal/Home/
معاونت تبلیغ حوزه
https://www.balagh.ir
🔻 سوال: مگر بنا نبود این همه نهاد تبلیغی از #سازمان_تبلیغات و #دفتر_تبلیغات و #معاونت_تبلیغ و سفیران هدایت و... همین کارها را کنند؟ مگر این مأموریتها چیز جدیدی است؟ چرا آقا این مأموریت را مجدد بازسازی محتوایی میکنند و با وجود همه این مجموعهها سخن از لزوم تأسیس کانون یا کانونهای تبلیغی جدیدی میزنند؟
🔻آیا اگر نهادهای متولی امر تبلیغ در ساماندهی این امر بهصورت دقیف و هوشمندانه کوشیده بودند اکنون با چنين موضعی از جانب رهبری مواجه میشدیم؟ آیا نباید کمی درباره راهی که طی کردهایم به دیده تردید نگاه کنیم؟ آیا وقت بازخوانی روند نیست؟
🔻 بیشک منکر مجاهدتهای برادران عزیزم در این مجموعهها نیستم. میدانم برادر عزیزی چون آقای قمی و همکارانش چگونه با همه وجود تلاش میکنند ولی باید در نگاهی کلان خروجی مجموع اقدامات را تحلیل کرد.
📍اما مسئله و درد اصلی کجاست؟
#سازمان_تبلیغات
#دفتر_تبلیغات
#معاونت_تبلیغ_حوزه
#مدیریت_حوزه
#توبیخ_رهبرانه
🆔 @taalighat
تعلیقات
#دیدار_رهبری #کوتاهنوشت (3) 🔹 دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی روی دیگر ضعف در نهادهای متولی تب
🔹 جناب آقای #اعرافی بازهم در راستای حمایت از بیانات رهبری #بیانیه دادند و پیش از این طی چندین یادداشت نوشتم که بیانیه، درمان دردها نیست. متن بیانیه ایشان 🔻🔻
https://eitaa.com/hawzahnews/48661
#شعر
گفتند: فطرسیُّ و برو با حسین باش
تا روز حشر وقف دم «یاحسین» باش
🆔 @taalighat
🔹 یک آسیب درون جبههای
🔻 یک آسیب در حال زیاد شدن است. برادران انقلابی و دغدغهمندی که بعد از نگارش تنها یک کتاب اقدام به تاسیس یک مؤسسه میکنند. بااینکه مؤسسه مطالعاتی یا مرکز مطالعات راهبردی... دارای بار معنایی و کارکردی خاصی است.
🔻 اینکه بعد از زحماتی که برای نگارش یک کتاب کشیدهایم احساس کنیم دیگر بهنوعی مرجعیت و سطحی از تکیهگاه بودن فکری رسیدهایم غلط است.
🔻 به قسمت "سایر محصولات" سایت یکی از این #مؤسسات_نوظهور مراجعه کردم، فقط همان یک کتاب را نشان میداد!!!
🔻 آسیب بالاتر اینکه نویسنده این یک کتاب بعد از مدتی باهمان #یک_کتاب تبدیل میشود به #استاد مطرح و نظریهپرداز!
🔻 بگذاریم کمی بیشتر پخته شویم، بیشتر کار کنیم، بیشتر سرد و گرم بچشیم تا کارهای متقن و قابل اعتنا انجام دهیم.
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#مؤسسات_نوظهور
#تعجیل_در_بروز_اجتماعی
🆔@taalighat
🔻 در یکماه اخیر چند #انتصاب در برخی نهادهای انقلابی اتفاق افتاده که واقعاً نگرانکننده است. حیف که اشاره مستقیم نشاید کرد.
🆔@taalighat
☘ نشسته بودم پای کار، که زهرا و زینب اومدن گفتن بابا ما برای #محرم ی کاری کردیم. گفتم: چکار؟ گفتند: برای بچهها پرچم "#یاحسین" درست کردیم.
☘ دوتایی رفته بودند توی اتاق با وسایل کاردستی شون ی عالمه پرچم درست کردند.
از کودکی به عشق حسین آشنا شدیم
#محرم
#سیدالشهدا
#عشق_کودکی
🆔 @taalighat
توصیه عارف واصل مرحوم آیتالله تألهی همدانی به طلاب:
☘ خدا را تبلیغ کنید نه خود را...
#آیتالله_تألهی
#تبلیغ
🆔 @taalighat
مدتها بود در حسرت سفر #کربلا بودم
با دل بیقرار و پای ناتوان که یارای حرکت بهسمت دوست ندارد باید سوخت و ساخت...
اما همینکه شب اول محرم رسید، دلم آرام شد.
انگار رسیدم به کربلا، انگار دستم رسید به دامن ارباب...
محرم، هیئت، روضه همه صحن و سرای خاص #سیدالشهداء است...
آقاجانم! ممنون که اجازه دادید به محرم برسیم...
اما اولین شعری که دیشب بر زبانم جاری شد این بود:
هنوز بار گناهی که داشتم، دارم...
به سینه شعلهی آهی که داشتم، دارم
شرمنده بودیم از این سنگین باری که احساس کردم اجازه ورود به ماه محرم همان ندای #إرفع_رأسک ارباب است...
صدبار اگر توبه شکستی باز آ
کین درگه ما درگه نومیدی نیست
اما این قدم اول است، ما به ماه محرم رسیدیم ولی کاش به #وادی_محرم هم مَحرم شویم و این بار شب دهم بتوانیم به #قافله_سیدالشهداء ملحق گردیم...
نامحرمان و گناهکاران را به خیمه حسین راهی نیست... و راهی نداریم حز عنایت و نگاه شما...
فطرس، زهیر، حر... همه از یک قبیلهایم
قومِ شکسته پر که شمایش شفا دهید
همیشه عاشق حبیب بن مظاهر بودهام، #حسرت لحظهای که سیدالشهداء او را به آغوش کشید در دلم بود، حسرت نامه "و من الغریب الی الحبیب" حسرت عاشقانههای او با امام...
در حسرت لحظاتی حبیب گونه ...
#کربلا
#محرم
#وادی_محرم
#سیدالشهدا
#فطرس
#دلنوشته
❤️🖤❤️🖤❤️🖤
🆔@taalighat
🔹 عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات مذهبی
یادداشت بعدی را ملاحظه بفرمایید
https://eitaa.com/taalighat/1064
🔻🔻🔻
عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات
🔻 گاهی عادت داریم انسانهایی که نزدیک مان هستند را قدر ندانیم، کار آنها را ترجمه و تحلیل نکنیم و خیلی ساده از کنار آن عبور کنیم.
🔻 #عباسی_ولدی قریب به یک دهه است با نگارش دهها جلد کتاب در زمینههای تربیتی بهتنهایی اندازه یک مؤسسه عریض و طویل کار کرد. متن تولید کرد، منبع و مرجع فکری تولید کرد، بهسمت ایجاد #جریان_تربیتی حرکت کرد هرچند شاید هنوز با آن فاصله دارد.
🔻 فکر کنم آثارش امروز به بیش از 50 جلد رسیده است. آثاری که هم تنوع در محتوا دارد، هم جذابیت در طراحی و گرافیک و هم ایجادکننده نوعی تغییر نگرش در مخاطب است که همه جای مطالعه و #تحلیل دارد.
🔻 اما آنچه امروز اهمیت دارد کاری است که #عباسی_ولدی این روزها در قالب #هیئت_نوجوانان شروع کرده است. حرکت او امروز واقعاً ویژه است، جای مطالعه و #الگوسازی و تقدیر دارد. به چند ویژگی کار او اشاره میکنم:
1⃣ #عباسی_ولدی قبل از منبر استاد #میرباقری برای نوجوانان منبر میرود. کاملاً جدی بهنحوی که بچهها احساس میکنند در یک برنامه مهم و اختصاصی خودشان شرکت کردهاند.
2⃣ فعلاً نسبت به محتوای #منبر نظر نمیدهم شاید نقدی داشته باشم. اما بهلحاظ قالب، منبر #داستانمحور است. این مدل از ارائه منبر بهشدت برای بچهها جذاب است.
3⃣ زبان، #لحن و بیان بهشدت صمیمی، دوستانه و دوستداشتنی است. این احساس #صمیمیت جذابیت دوچندانی برای منبر ایجاد میکند.
4⃣ فضای جلسه با قالبهای مرسوم متفاوت است. بچهها از اینکه بین منبر صحبت کنند، سؤال بپرسند، شوخی کنند، منعی ندارند و آزادانه در هیئت مینشینند. سخنران آغوشش بهروی اقتضائات این سن باز است.
5⃣ منبر او، #منبر_تعاملی است. سخنران سوال میکند، برای روز بعد به بچهها تکلیف میدهد تا بنویسند، فکر کنند و بعد جواب خود را به #عمو_عباسی بدهند و درباره آن صحبت کنند.
6⃣ اما یکی از جذابترین بخشهای کار #عباسی_ولدی بعد از منبر است که میآید و ساعتی بین بچهها مینشیند و با آنها #گعده میکند. از سر و کولش بالا میروند و با او ساده و راحت گفتگو میکنند. این بخش شاید اثرگذارترین قسمت این پکیج است.
6⃣ اما آنچه کار #عباسی_ولدی را ویژه کرده است #صداقت او در تعامل با بچهها است. افراد زیادی دیدم که کار کودک و نوجوان میکنند ولی بسیاری از رفتارها و خندهها و بازیها #تصنعی است. اما عباسی ولدی با همه وجود بچهها را دوست دارد، صادقانه و پدرانه و این #صداقت را بچهها با وجودشان درک میکنند.
♻️ #نوجوانان مهم هستند، باید احساس کنند که آنها را مهم میدانیم و جدی میگیریم. این احساس را به آنها منتقل کنیم و با همین جدیت برای شان وقت بگذاریم. اما با امثال این #الگو
#عباسی_ولدی
#عمو_عباسی
#نوجوانان
#الگوسازی
#جریان_تربیتی
#نسل_جدید
#تربیت_نسل
#هیئت_ثارالله
#روایت_جبهه_انقلاب
🆔 @taalighat
☘ تا باد چنین بادا...
بحمداللَّه هر روز از گوشه و کنار کشور خبرهایی خوبی از بروز و ظهور هیئات جوانان بهگوش میرسد، تصاویر بالا مربوط به هیئت نوجوانان مسجد محمدیه قم است. توضیح بیشتر در پست بعدی
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat/1069
تعلیقات
برکات دهه هشتادی ها و دهه نودی ها (نگاهی به فعالیت بچههای مسجد محمدیه قم)
🔻 عزاداری محرم ظرف بروز مجموع ظرفیتهای نهفته در دل جامعه مذهبی است. بستری که امکان ظهور و تجلی تواناییها، داراییها و سرمایههای فراوان ما را فراهم میکند. اینکه چرا محرم چنین ظرفیتی دارد مستقلاً باید بحث شود.
🔻 اما هنوز دهه اول به پایان نرسیده با رصد گوشه و کنار کشور میبینیم چه اتفاقات بزرگ و خیره کنندهای در حال رخ دادن است. تقریباً هیچ کوی و برزنی نیست که اثری از عزای سیدالشهدا نداشته باشد. در این میان برخی موارد را میتوان بهعنوان یک #پدیده_فرهنگی مورد مطالعه قرار داد. در یادداشت قبل از #عباسی_ولدی گفتم و امروز از یک پدیده خودجوش دیگر.
🔻 آنچه در هیئت جوانان #مسجد_محمدیه قم میگذرد نیز قابل تأمل و تقدیر است. به چند ویژگی مهم این هیئت اشاره میکنم:
1⃣ محور اصلی هیئت و مراسم عزاداری #مسجد_محمدیه نوجوانان و جوانان هستند. از آشپزی گرفته تا رسانه و تدارکات و امور هنری و تزئینات و انتظامات، یعنی بچهها خودشان هیئت را اداره میکنند و کار را از خودشان میدانند. این بچهها فقط مخاطب نیستند بلکه خودشان #هیئتگردان هستند.
2⃣ #مباشرت نوجوانان در اجرای کار هیئت یعنی یک دوره کلاس #تربیت_ولایی آن هم با سخنرانی برادر عزیزی چون شیخ #علی_مهدیان و مداحی برادر خوش نفسی مثل هادی خادم
3⃣ این هیئت فقط هیئتِ محرم نیست بلکه در طول سال بچهها درگیر مسائل #انقلاب اند. یک کار تمییز فرهنگی شان گعده گفتگوی شبهای ماه مبارک رمضان بود که هر شب جمع میشدند و پیرامون مسئلههای مهم انقلاب بحث میکردند یعنی کارگاه تمرین #تفکر و #تحلیل، پس میشود اسمشان را گذاشت #هیئت_انقلاب
4⃣ نشاط، پویایی، کثرت جمعیت #نوجوان و #جوان در جلسه خیره کننده است، يعنی با یک #هیئت_زنده مواجه میشویم نه جمعی راکد و هیئتی با تصنعات و تعارفات. هیئتی در محله باجک قم با جمعیتی بننسبت چشمگیر که تا حدود 2 هزار نفر تخمین زده شده.
لینک کانال بچههای مسجد محمدیه
https://eitaa.com/fadaeyan_ir
5⃣ هیئت بدون #پشتوانه نیست، تکیهگاه دارد، بزرگتر دارد، #استاد دارد، و این #بزرگتر داشتن است که به کارش اصالت و قدرت و سلامت میدهد چرا که بسیاری از هیئات خوب جوان برخی از این ویژگیها را داشتند، اما چون بزرگتر ندارند کار به نتیجه نمیرسد...
☘ خدا قوت به بچههای خوب #مسجد_محمدیه و بزرگترهایی که بزرگی کردند و پشت سر این جوانان #تکیهگاه شدند.
✅ الحمدلله چقدر این روزها از این جنس خبرهای خوب در گوشه و کنار کشور به گوش میرسد. اما بیش از نیاز به خوشحالی، نیاز به تحلیل و #طراحی و الگوسازی و #ارتقاء و #خطمشیگذاری داریم، غفلت نکنیم... این سرمایه عظیم و رأس المال ما در #جنگ_تمدنی و هجمه فرهنگی است...
#مسجد_محمدیه
#دهه_هشتادی
#خبر_خوب
#روایت_جبهه_انقلاب
#تحلیل
#محرم
#سیدالشهدا
🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 https://eitaa.com/taalighat
عشاق الحسین...
❤️ حوالی سال 1386 بود که #حاج_مهدی مطلبی پای ما رو به هیئت عشاق الحسین تهران باز کرد و کمکم شدیم دلداده #حاج_قربون
❤️ #حاج_قربون یک مداح و روضهخوان خاصه، مجلسش هم متفاوته، حاج قربون به خلاف خیلیها از خوندن گریزانه، بیشتر سعی میکنه مستمع باشه تا خوننده، بیشتر #سینهزن باشه تا مداح، بیشتر #گریهکن باشه تا روضهخوان، از دیدهشدن فراریه
❤️ #حاج_قربون حوزوی است و تا مکاسب را در تهران تدریس میکنه، منبرش هم واقعا قابل استفاده است...
❤️ #حاج_قربون متفاوته، معمولا نمیخونه ولی وقتی هم میخونه اهل تنوع در سبک و آهنگ جدید نیست، قربون #اهل_ذکر است، یکی دو ساعت فقط با چندتا ذکر سینه میزنند، مستمع ش هم همینطوری تربیت شده، دنبال سبک جدید نیست، اهل ذکر گفتن #عاشقانه است باهمین ذکرا دوساعت بهسینه میزنند:
🔻🔻🔻
واویلا علی المظلوم...
بُنیَّ بُنیَّ قتلوک ذبحوک و من الماء منعوک...
حسین جانم، حسین جانم، حسین جانم جانم جانم حسین جانم...
❤️ بعد از مدتها یکی دو شبی است بعد از منبرم، خودم رو بهسرعت رسوندم به #عشاق_الحسین و در کمال تعجب #حاج_قربون خوند و با اون خلوص عجیبش غوغایی کرد و فقط میگفتم #حاج_مهدی روحت شاد که بانی این خیر شدی
❤️ اما امشب دیگه نخوند، فقط اون آخر مجلس وایساده بود و برای خودش سینه میزد، آخر جلسه توی تاریکی اومدم از مجلس بیام بیرون دیدم قربون از حال رفته و ی گوشه غش کرده...
#پیرغلام
#حاج_قربون
#عشاق_الحسین
🆔 @taalighat
#ادب_عاشقی
🖤 پیرغلام سیدالشهدا جناب #حاج_اصغر_زنجانی میفرمودند:
🖤 روز هفتم محرم #آب رو بر کاروان سیدالشهداء علیه السلام بستند، به حرمت #عطش اهل حرم از روز هفتم کمتر آب بنوشید...
➖➖➖➖
🔹 مطالبی درباره حاج اصغر زنجانی🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat/318
https://eitaa.com/taalighat/319
#حاج_اصغر_زنجانی
#سیدالشهدا
#عطش
#محرم
➖➖➖➖
🆔 @taalighat