تعلیقات
1⃣ یادداشتهایی درباره #طوفان_الاقصی 📚 مجموعه یادداشتهایی که طی چندماه گذشته درباره طوفان الاقصی ب
📌 پروندههای موضوعی #تعلیقات زین پس بههمت برادر سجاد میرزایی، بهصورت جزوه تنظیم و تقدیم میشود.
تعلیقات
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب بخش پنجم (تکمله بخش چهارم) ضرورت سیاستگذاری
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
بخش ششم
🔹 بااین همه دستاورد و کارنامه مثبت، چرا حوزه در اذهان دچار قضاوت منفی میشود؟
🔹 ویترین نامناسب
متأسفانه گاهی چهرههایی بهعنوان #نماد_حوزه در جامعه شناخته میشوند که در واقع نماد #عقلانیت_حوزه امروز نیستند اما تریبون در دست آنهاست و ویترین حوزه را اشغال کردهاند. جامعه بر اساس لایه رویین و پیشروی خود حوزه را قضاوت میکند و تعميم میدهد. بااینکه حوزه مملو از #نخبگان نواندیش و نوآور است که یک عقلانیت راهبردی باید نحوه اتصال آنها به ذهنیت و مرجعیت اجتماعی را تدبیر کند.
🔹 فقدان روایت و تصویر کلان
در حوزه کسی دارای #روایت_کلان از واقعیت حوزه بعد از انقلاب نیست. حتی بسیاری از حوزویان نیز از پیشرفتها و دستاوردها با خبر نیستند. وقتی با #فقر_روایت مواجهیم آنچه غالب میشود #روایت_فقر است یعنی ناداری هاست که بهچشم میآید بهجای داراییها.
🔹 فقدان قرائت فاخر از هویت حوزه
حتی یک گام بالاتر، ما امروز یک #قرائت_فاخر از هویت حوزه نداریم. حوزه چیست؟ در حیات انسان شیعی حوزه چه نقش، و جایگاهی دارد؟ حوزه شیعی در طول تاریخ هزارساله خود چه بوده و چه خطی را دنبال کرده است؟ حوزه پساانقلاب چه هویت جدیدی را رقم میزند؟
ما پاسخهای عمیق و دقیقی بههمین پرسشها نمیدهیم تا حتی در بدو ورود طلبه به حوزه او را سرشار از یک احساس شورانگیز و افتخارآمیز کنیم. نه یک احساس صرف که یک شناخت عمیقِ شورآفرین....
🔹 عدم امتداد دستاوردهای حوزه
حوزه مملو از اقدامات و تولیدات و کنشهای متعدد و متنوع است. بسیاری از این کنشها امتداد یافته اما مبدأ آن برای مصرفکنندگان روشن نیست و بسیاری هنوز در یک #چرخه_مصرف قرار نگرفته است تا جامعه شیرینی محصول حوزه را لمس کند.
#حوزه_پساانقلاب
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#پارههای_دل
پشیمان میشود هر کس برای تو نمیمیرد...
"چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی"
#سیدالشهدا
#لطیفیان
#شعر
🆔@taalighat
📝 انقلاب و خلق امکان انتقام
🔻 قرون متمادی را تصور کنید، قرنهایی که شیعه همواره مورد ظلم بود. باید ستم ها و #مظلومیت ها را تحمل میکرد و تنها آه میکشید. از زمان مغیره بن شعبه ها، زیاد بن ابیه ها و ابن زیادها، همچنین #حجاج بن یوسف ثقفی ها تا دوران اختناق عباسی ها و بعد از غیبت کبری و دوران مغولها گرفته تا همین روزگار قاجاریه و #پهلوی که #انگلیس ها خون میلیون ها ایرانی را ریختند و از ما فقط آه بود که به عیوق میرسید...
🔻 دورانی را تصور کنید که شیعه کشی رسم بود. دورانی که شیعیان نمیتوانستند هیچ ظلمی را از خود دفع کنند چه برسد به جبران. چقدر پدرها و مادرها در داغ فرزندانشان که به ناحق کشته شدند، سوختند. چقدر فرزندانی که پدرانشان از دست دادند، آه کشیدند.
🔻 حال تصور کنید در همان قرنها یک شخصیت برجسته جهان اسلام و تشیع را ناجوانمردانه شهید میکردند. تنها #بغض گلوگیر بود که نصیب مردم میشد و دندانهایی که از خشم و غیرت بر هم ساییده میشد و انتقامهایی که گرفته نمیشد.
🔻 اما #روحالله از پس #قرنها_مظلومیت شیعه سر برآورد. روحالله دادخواه قرنها بغض گلوگیر شیعه بود. امروز با شهادت حاج قاسم ها و حاج عمادها و اسماعیل هنیه ها، مسئله ما #اصل_انتقام نیست بلکه سخن از #کیفیت_انتقام است و این دو فرع بر #امکان_انتقام هستند. خمینی کبیر برای شیعه امکان انتقام را فراهم آورد. این عزتی است که نباید فراموش کنیم.
🔻 ما در چهار دهه از عمر انقلاب به اندازه چند قرن فریادهای فروخته شیعیان غیور و مظلوم راه پيموده ایم. چنانکه امروز دیگر از ظلم ظلمه و فراعنه عالم فقط دندان به دندان نمیفشاریم و آه حسرت نمیکشیم، بلکه چشم در چشم خصم از #انتقام_سخت میگوییم. امروز انقلاب نهتنها غربت را از شیعه ایران اسلامی زدوده که به حنجره شیعیان و مسلمانان جهان امکان فریاد داده و #ایران شده است ام القری #مستضعفان_جهان
#انقلاب
#انتقام
#امام_خمینی
#مستضعفین
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب بخش ششم 🔹 بااین همه دستاورد و کارنامه مثبت، چر
📝 حوزهای که نمیشناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب
بخش هفتم
سطوح مختلف نخبگان و ناتوانی در توصیف و معرفی نخبگان
🔻 همانطور که اشاره شد معمولا نقطه اتصال جامعه و روحانیت یا منبری ها و مبلغین عزیز هستند و یا #بلاگر_طلبهها، در نتیجه جامعه از آشنایی با طیف گسترده دیگری از روحانیت محروم میماند.
🔻 #فقر_روایت و توصیف نخبگان
اساساً کسی متولی روایت حوزه و روایت نخبگان حوزه برای عموم جامعه و جامعه نخبگانی نیست، لذا برداشت از روحانیت محدود به چند چهره مشخص میماند که البته بیتردید در جای خود ارجمند و ارزشمند هستند.
🔻 مسئله فقط شناخت نخبگان حوزه نیست، بلکه مسئله #توصیف_نخبگان است. چه آنکه بسیاری از نخبگان را میشناسیم اما توصیف درستی از ظرفیتهای آنها نداریم. و بالاتر اینکه توان توصیف آنها را نیز نداریم. دراین یادداشت کوشیدم مسئله #توصیف_راهبردی را توضیح دهم:
https://eitaa.com/taalighat/1413
🔹 و بهعنوان مثال در این یادداشت کوشیدم نگاهی به ظرفیت آیتالله تحریری در تهران بیاندازم:
https://eitaa.com/taalighat/1414
🔹 و دراین مجموعه یادداشتها موارد متعددی را متعرض شدم:
https://eitaa.com/taalighat/1418
🔹 حتی نیاز به معرفی جوانان حوزوی را بهعنوان یک مسئله مهم میدانم و در یادداشتی تلاش شد طیفی از نخبگان جوان و انقلابی حوزه (نسل جدید طلاب انقلابی) معرفی شوند:
https://eitaa.com/taalighat/1100
🔹 بهعنوان نمونه باز هم میتوان به موارد متعددی از نخبگانی که عموم جامعه و جامعه نخبگانی شناختی از آنها ندارند و حتی در خود حوزه نیز شاید آنچنان شناختهشده نباشند، اشاره کرد که یادداشتهای تفصیلی دیگری میطلبد تا یک به یک افرادی را نام ببریم و توصیف کنیم. مسئله اولاً افراد نیستند، بلکه مسئله زاویه دید ما به ظرفیتهای موجود است.
#حوزه_پساانقلاب
#توصیف_راهبردی
🆔@taalighat
#لینک
🔻فهرست یادداشتهایی باعنوان: "حوزه ای که نمی شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی"
🔹بخش اول: ابعاد رشد و تحول حوزه پساانقلاب (1)
https://eitaa.com/taalighat/1658
🔹بخش دوم: ابعاد رشد و تحول حوزه پساانقلاب (2)
https://eitaa.com/taalighat/1659
🔹بخش سوم: زاویه قرائت رشد حوزه
https://eitaa.com/taalighat/1660
🔹بخش چهارم: فقر روایت و عدم ارائه تصویر کلان حوزه
https://eitaa.com/taalighat/1669
🔹 بخش پنجم: ضرورت سیاستگذاری نحوه بازنمایی دین و روحانیت در رسانه
https://eitaa.com/taalighat/1671
🔹 بخش ششم: بااین همه دستاورد و کارنامه مثبت، چرا حوزه در اذهان دچار قضاوت منفی میشود؟
https://eitaa.com/taalighat/1682
🔹بخش هفتم: سطوح مختلف نخبگان و ناتوانی در توصیف و معرفی نخبگان
https://eitaa.com/taalighat/1686
🆔@taalighat
تعلیقات
#لینک 🔻فهرست یادداشتهایی باعنوان: "حوزه ای که نمی شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی" 🔹بخش
📌 درباره این موضوع تاکنون 7 یادداشت تقدیم شد. بناداشتم زوایای دیگری از جمله "حوزه پساانقلاب و علوم انسانی" را نیز مطرح کنم اما گمانم طرح مسئله نیاز به یک نشست مستقل و ارائه تفصیلی دارد.
انشاالله در فرصتی دیگر زوایای دیگر این موضوع را ادامه میدهیم. از ابراز لطف عزیزان بابت یادداشتهای اخیر سپاسگزارم.
انشاالله بهشرط توفیق موضوع قبلی یعنی "چه باید کرد" که درباره آینده کنشگری جبهه انقلاب بود را ادامه خواهیم داد.
#حوزه_پساانقلاب
🆔@taalighat
تعلیقات
#پارههای_دل پشیمان میشود هر کس برای تو نمیمیرد... "چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی" #سیدال
#پارههای_دل
خبر داری که تو رفتی به کوچهگردی افتادم
به من از تو فقط هجران رسید آن هم چه هجرانی...
#عقیلة_العرب
#لطیفیان
🆔@taalighat
تعلیقات
#یادگاری جبهه انقلاب و مسئله بزرگترها ☘ یک مفهوم بسیار اثرگذار در بین قدیمیها، مفهوم #بزرگ و بزرگ
#نکته
1) یک آفت جدی در جبهه انقلاب، چه در سطح کلان آن و چه در سطح خرد و زندگی شخصی برخی از انقلابیها، #فقدان_بزرگتر و حتی میل به #نفی_بزرگتر و در نهایت #خودبزرگبینی است.
2) #بزرگتر (اگر واجد صلاحیتهای لازم باشد) مهم است چون نقش #ریشه را برای جوان دارد. جوان بدون بزرگتر، معمولاً بیریشه است.
3) داشتن استاد و راهنما و #بزرگتر مهم است چون مجرای دستیابی به مبنا است، جوان بدون بزرگتر معمولاً فاقد #مبنا است. انسان بدون مبنا هم با هر بادی این سو و آن سو میرود بدون استحکام و استقرار
🆔@taalighat
❤️🖤 بفرمایید روضه...
🎥پخش زنده تصویری مراسم از صفحه اختصاصی هیئت در لینک زیر:
https://www.aparat.com/yazeinab/live?eitaafly
هادی خادم الحسینی
اسلام میرزایی
https://eitaa.com/yazeinaba_ir
📝 تجليل از یک اقدام مهم در راستای معرفی اندیشه فقهی رهبر معظم انقلاب
🔻 #حجاب_معاصرت موجب شده است رهبری سیاسی بر وجاهت و شخصیت علمی رهبر معظم انقلاب سایه بیفکند. رهبر انقلاب که دانشآموخته مکتب فقهی بزرگان فقاهت است، امروز کمتر ازاین زاویه شناخته میشود. در این ایام غلبه حجاب معاصرت اما گاه اقدامات قابل تقدیری بهچشم میآید که درخور تمجید است که به آن اشاره میکنیم:
🔻 آیتالله محمد #محمدی_قائینی از اساتيد برجسته و انقلابی دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و از شاگردان مرحوم آیتالله العظمی شیخ جواد تبریزی بوده که در کنار فقه و اصول از اساتيد مبرز فلسفه، عرفان و تفسیر نیز بهشمار آمده و در ردیف شاگردان قدیمی و برجسته درس تفسير حضرت آیتالله جوادی آملی است. این #جامعیت در نوع خود قابل اعتنا و اهمیت است.
🔻 اما یک #اقدام_مهم از جانب این استاد معظم، عبور از سد حجاب معاصرت و توجه و بهرهمندی از مباحث فقهی مقام معظم رهبری است. ایشان در سالتحصیلی 1400 درس خارج فقه خود را با محوریت کتاب #ثلاث_رسائل_فی_الجهاد اثر رهبر معظم انقلاب قرار داد. اتفاقی که تا پیش از آن و در سطح یک استاد برجسته حوزه و در لایه دروس خارج رسمی حوزه سابقه نداشت (هرچند بعدها دفتر حفظ و نشر آثار رهبری در قم اقدام به برگزاری دوره تابستانه با محوریت کتب رهبری نمود.)
🔻 در فضای علمی حوزه هنگامی یک متن بهعنوان #متن_محوری_درس_خارج انتخاب میشود دارای اتقان علمی، استحکام مبانی، قابلیت نقد و بررسی و توسعه دانش حول آن باشد. از سویی متن محوری درس خارج، بهطور طبیعی ذهن طلبه را به خود و سبک کار علمی خود معطوف میدارد. یعنی متن محوری هم بهلحاظ #نظام_ارزشی علمی و هم بهلحاظ اثر تربیتی بر طلبه، مهم است.
🔻 انتخاب اثر فقهی رهبری تلاشی در راستای #معرفی_اندیشه فقهی، برجستهسازی، #ترویج و جلب انظار حوزویان به آثار و اندیشههای فقهی ایشان بود. این اقدام گام مهمی برای هدف مذکور بود. پس از پایان این دوره، عملاً کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد رهبری یک دوره بهصورت مبسوط و در وزان درس خارج تدریس شده و بسط داده شده بود.
🔻 استاد محمدی قائینی در گام دوم در نشستهای متعددی به بررسی #مکتب_فقهی_رهبری پرداختند.
https://eitaa.com/ghaeeni/1337
و اکنون در تابستان 1403 بههمت حوزه علمیه اهواز در حال تدریس فشرده درس خارج فقه با محوریت تقریرات درس #خارج_فقه_غنا مقام معظم رهبری هستند.
🔻 معرفی بُعد فقهی و علمی رهبر معظم انقلاب گامی مهم برای ایجاد شناختی دقیق از رهبر معظم انقلاب است. بهنوبه خود وظیفه دیدم این اقدام را معرفی نموده و از استاد گرامی تجلیل نمایم و تأکید کنم ادامه این دست اقدامات موجب ارتقای حوزههای علمیه است.
➖➖➖➖➖➖
🔻 پینوشت:
📌نگاهی به سوابق علمی استاد محمدی قائینی
https://eitaa.com/ghaeeni/46
📌 نگاهی به ویژگیهای تدریس خارج استاد محمدی قائینی
https://eitaa.com/ghabas/16
#استاد_محمدی_قائینی
#مکتب_فقهی_رهبری
#ظرفیتشناسی_نخبگان
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat