eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
428 عکس
62 ویدیو
30 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
این کشتی باید سوراخ شود! اشاره حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد به رخ‌دادهای جاری در جبهه مقاومت شنبه، ۱۷ آذرماه ۱۴۰۳ ما از آنچه که در غیب عالَم و در پشت پرده ظاهر در جریان است، بی‌خبریم. اما بدانیم امروز خْضر دست‌به‌کار است تا کشتی را سوراخ کند! در ظاهر بسیار تلخ و نگران‌کننده است، اما پایانی مبتنی بر حق و حقیقت دارد! باید بدانیم که ذره‌به‌ذره هستی بر مدار حق و پاکی استوار است و باطل و ناپاکی را پَس می‌زند! ما از جریانِ جاری در غیب هستی بی‌خبریم! هان مشو نومید چون واقف نه‏ای ز اسرار غیب باشد اندر پرده حکمت‏های پنهان غم مخور | فیض کاشانی 🔶 استاد محترم، در جلسه امروز درباره دگرگونی‌هایی که در جبهه مقاومت رخ داده نکات بسیار قابل تأملی را بیان فرمودند. ‎━━━━━━━━━━━━━━ ‎«تــوحــیــد تــشــیّــع» ■ @ShiaTowhid
📝 اهمیت و کارکرد و نسبت آن با جهاد تبیین 1. روایت و واقعیت اجتماعی 🔹 در متن زندگی انسان‌ها واقعیت‌های مختلفی در جریان است، اما همیشه آنچه تبدیل به باور و ذهنیت عمومی می‌شود، عین واقعیت نیست، بلکه نسبتی با واقعیت دارد. عناصر متعددی در ساخت دخیل هستند اما در این میان عنصر روایت جایگاه مهمی دارد. براین اساس نوع نسبت ذهنیت عمومی از واقعیت تابعی از است. این روایت است که باور به و نوع برداشت از واقعیت را شکل می‌دهد. 2. ذهنیت اجتماعی و حرکت اجتماعی 🔹 ذهنیت اجتماعی نسبت به واقعیت‌هاست که افراد و جوامع را شکل می‌دهد. مثبت یا منفی دیدن شرایط، فرصت یا تهدید دیدن موقعیت‌ها همه تابع نظام محاسباتی ماست و نظام محاسباتی ما متأثر از نحوه روایت از واقعیت. نوع روایت از واقعیت می‌تواند موجب حرکت یا توقف و عقب‌گرد شود. موجب تعیین جهت حرکت شود. درهرحال بسته به‌نوع روایت او از موقعیت دارد. 3. ذهنیت اجتماعی و فعل اجتماعی 🔹 جامعه همواره در معرض تصميم و انتخاب است. انتخاب‌های جزئی و کلی، خرد و کلان. ذهنیت اجتماعی نوع، سطح، جهت، زمان و ابعاد را تعيين می‌کند. انتخاب یک ملت، اراده یک ملت، خواست یک ملت همه فعلِ ملی است که متأثر از خوانش ملی از موقعیت‌ها پدید می‌آید. 4. کارکرد روایت واقعی و صحیح 🔹 همواره شیطان در ناحیه تغییر روایت ایستاده است. تغییر و اختلال در یکی از اساسی‌ترین راهبردهای شیاطین است. همان‌طور که قرآن می‌فرماید: ان الشیطان یعدکم الفقر ان الشیطان یخوف اولیائه روایت دستگاه استکبار همواره روایت ضعف‌ها، کاستی‌ها، آسیب‌ها و ترس‌ها و خطرات است. این جنس روایت اثری جز و و بازماندن از حرکت ندارد. 5. جهاد تبیین و روایت 🔹 جهاد تبیین در نقطه مقابل طرح شیطان است. جهاد تبیین، خط است و طرح شیطان ایستادن در نقطه روایت مغلوط و مشوش. حال اگر جامعه‌ای برخوردار از روایت واقعی و صحیح شود، جهت صحیح حرکت را پیدا می‌کند. حرکت پیامبران مبتنی بر همین نقطه کانونی روایت صحیح عالم و خط تبیین بوده است. حال اگر کسی در نقطه مقابل طرح شیطان بایستد و تبیین کند، تبیین او می‌شود مبارزه با طرح شیطان و مبارزه با شیاطین عالم، جهاد است، پس این جنس تبیین می‌شود 6. کارکرد روایت واقعی 🔹 جهاد تبیین به‌معنای پنهان کردن ضعف‌ها نیست، بلکه به‌معنای متوازن بیان کرد دارایی‌ها و ناداری ها و ضعف‌ها و قوت‌هاست و البته ایستادن در نقطه برای عبور از چالش‌ها با تکیه بر سنت‌های الهی از جمله سنت نصرت الهی که قطعی و جاری است. روایت واقعی موجب خودباوری و یک ملت و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی تمدنی او است. پس نسبتی است بین امید و نصرت و روایت واقع. روایت واقع با نگاه به فرصت‌ها ایستادن در نقطه و است. 7. جریان امیدستیز 🔹 حال برخی همواره در نقطه تببین ضعف‌ها، برجسته‌سازی چالش‌ها و چشم‌پوشی بر دارایی‌ها و فرصت‌ها هستند. جریانی که می‌کند، یأس می‌سازد و توقف ایجاد می‌کند و نسلی بی‌انگیزه می‌سازد که توان و اراده ساختن ندارند. این جریان عملاً در بازی می‌کند. 8. ماجرای سوریه و جنگ روایت سخنان وزیر خارجه پیرامون و علل سقوط دولت آن، یک فراز مهم داشت: اینکه جنگ چطور عزم ارتش را و حتی محاسبات بشار اسد را در هم شکست و احساس شکست چگونه موجب رها کردن عقبه ها شد. آری! خیانت، سست عنصری، تطمیع و... جای خود اما ما جنگ روایت را دست‌کم گرفتیم. امروز هم اگر در روایت وقایع غلط عمل کنیم و را جدی نگیریم، مهمترین خاکریز را از دست داده‌ایم. ما باید را جدی بگیریم. روایت مصداق است و اگر ما روایت نکنیم، دشمن روایت خواهد کرد و نتیجه روایت دشمن، عقب‌گرد و شکست و تسلیم است. 🆔 @taalighat
نمی‌دیدم الهی دور تو مشتی حرامی را نمی‌بخشیم یا یهودی‌های شامی را صدای گریه از دروازه‌ی ساعات می‌آید شنیدم از دم دروازه بوی تلخکامی را حرم امروز زیر چکمه‌ی ناپاک ست  کجا پنهان کنم در سینه این بی‌احترامی را امان از شام، امان از را تکرار می‌کردم دوباره یادم آمد سنگ‌ها پشت‌بامی را تصورکن که یک‌سو خیمه‌گاه و یک‌طرف تو در این انتخاب امروز می‌چسبی کدامی را؟ 📌 عباس شاه زیدی 🆔 @taalighat
روایت مقاومت (1) نقد روایت‌های جاری از حاج قاسم 🔹 امروز با یک جستجوی ساده می‌بینیم ده‌ها عنوان کتاب درباره سلیمانی منتشر شده است. اینکه یک شخصیت دارای چنان عظمت و ظرفیت روحی است که می‌توان ساعت‌ها درباره او سخن گفت و از جوانب مختلف شخصیت و زندگی‌اش بهره برد، درجای خود بسیار مهم است. روایت خوش‌قلبی و لطافت روحی حاج قاسم و گرفتن شاخه گل از آن کودک خوب است ولی متوقف شدن در این و بسنده کردن به آن قطعاً غلط و ناشکری نسبت به این امکان بزرگ است. 🔹 اما مسئله این است که رویکرد ما در روایت حاج قاسم تنزل و تقلیل حاج قاسم از یک جریان و مکتب به یک شخص است. ما در دوران فقرِ قرار داریم. نمی‌دانیم چه چیزی را روایت کنیم؟ چه موضوعی را از کدام زاویه روایت کنیم؟ هر موضوعی را در چه مقطعی روایت کنیم؟ ابزار روایت ما غیر از کتاب و مقاله چه باشد؟ اساساً مقوله روایت اجتماعی چیست؟ همه این‌ها موجب شده است نتوانیم از ظرفیت وجودی و مدیریتی حاج قاسم برای انقلاب اسلامی بهره ببریم. 🔹 حاج قاسم استعاره‌ای از کنش بین‌المللی جمهوری اسلامی است. حاج قاسم نماد موفقیت ایران در صحنه رویارویی با استکبار است. با حاج قاسم می‌توان پروژه‌های بزرگ آمریکا و اسرائیل در منطقه را توضیح داد. 🔹 جامعه ما، به‌ویژه جوان ما نمی‌داند انقلاب از طریق حاج قاسم چگونه مقوله را رقم زده است. با حاج قاسم می‌توان توسعه انقلاب اسلامی را توضیح داد. با حاج قاسم می‌توان عقلانیت راهبردی انقلاب را روایت کرد. چگونه سپاه قدس نماد بروز، ظهور و امتداد است و توانسته است به‌صورت گام‌به‌گام استکبار را به عقب براند، امت‌ها را همراه کند، ما را چند گام به امت‌سازی و تمدن‌سازی نزدیک کند و دست برتر را نسبت به آمریکا در منطقه بسازد. 🔹ما از حاج قاسم یک شهید برجسته دارای فضائل اخلاقی ساختیم، و هشتک را برجسته کردیم دقیقا همان زمانی که آقا گرا دادند که حاج قاسم است. حاج قاسم باید نماد خواست، مباهات و آرزوهای همه ایرانیان و محور باشد نه متعلق به جامعه حزب‌اللهی. چه آنکه مقاومت یک امر ملی است و مربوط به همه ایران است و مقاومت در نقطه ایستاده است، نه در ناحیه خواست بخشی از ایرانیان. 🔹 از سوی دیگر تمرکز بر روایت سیره اخلاقی حاج قاسم و عدم توسعه روایت کنش کلان و راهبردی او به‌جای آنکه باشد، قعودساز است. روایت حاج قاسم باید باشد، انسان‌هایی که بتوانند در سطوح حاج قاسم عزم کنند، طراحی کنند، دوراندیش شوند، اهل طراحی راهبردی باشند، اهل جمع‌سازی باشند و به آن آرمان را در مقیاس امت اسلامی دنبال کنند. روایت حاج قاسم باید دارای ظرفیت در بین نسل جدید باشد. ➖➖➖➖➖➖ 📝یادداشت مرتبط: مرد میدان یا قهرمان ملی؟ https://eitaa.com/taalighat/838 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعلیقات
روایت مقاومت (1) نقد روایت‌های جاری از حاج قاسم 🔹 امروز با یک جستجوی ساده می‌بینیم ده‌ها عنوان کتاب
روایت مقاومت (2) فرصت ماجرای سوریه برای ساخت وحدت ملی حول مقاومت (مقاومت، امنیت، وحدت ملی) 🔹 ما در مسئله روایت عموماً و روایت مقاومت خصوصاً دچار نارسایی هستیم. ماجرای سوریه در عین اینکه ضربه مهمی به جریان مقاومت بود اما توضیح زوایایی از آن می‌تواند موجب وحدت ملی بین ایرانیان شود. 🔹 جامعه ایران مدت‌هاست در معرض انشقاق و عدم وجود منفعت مشترک است. تا زمانی که جامعه ایران دارای یک نشود، نمی‌تواند را با قوت دنبال کند. اما طرف دیگر ماجرا روایت‌سازی از خواست این ما یا جامعه ایرانی است. جریان‌های مختلف می‌کوشند مطلوب خود را به‌عنوان خواست همه جامعه معرفی کنند و با پشتوانه رسانه، آن را عمومی سازی کنند. مانند که تبدیل به استعاره رفاه ایرانیان شد. درحالی که تهی از واقع بود. 🔹 ماجرای سوریه و روایت مقاومت ظرفیت ایجاد انسجام اجتماعی و شدن ایرانیان را دارد. و از سوی دیگر ظرفیت معرفی یک را. یک خواست مشترک را. یک درد و دغدغه عمومی را. 🔹 شاید جوانی با خود بگوید اگر انقلاب اسلامی نشده بود این همه مشکل نداشتیم. از تهدید اسرائیل تا داعش و... . اما باید برای مردم بازگو کرد که مسئله اسرائیل است. مسئله جغرافیای راهبردی جهان اسلام است و این غده سرطانی تا رؤیای خود را محقق نکند همواره توسعه می‌یابد و خط منابع انرژی در منطقه را تصرف می‌کند. ایجاد کمربند حائل مقابل توسعه سرطان است. چیزی که با فروریختن دیوار بخشی از مقاومت در سوریه، می‌بینیم سر باز کرده است و چطور وحشیانه می‌تازد و جلو می‌آید. رهاورد مقاومت، امنیت است. حفظ امنیت منطقه، به‌ویژه ایران در مقابل هرگونه تعرض و تجاوز. محور منافع مشترک همه ایرانیان است. کسی نیست که امنیت و تمامیت ارضی ایران را نخواهد. پس همین امر می‌تواند محور حول مسئله مقاومت باشد. 🔹 روایت صحیح نوع حضور ما در سوریه هم از زاویه امنیت و هم از زاویه شریعت نشان‌دهنده جمهوری اسلامی است. این فرصت مناسبی است برای تقویت اعتماد عمومی به سیاست‌های کلی نظام اگر درک درستی از آن داشته باشیم. 🔹 آری مقاومت و هردو هزینه دارد ولی هزینه مقاومت به مراتب کمتر از هزینه سازش است. و ماجرای سوریه به‌صورت عینی به همه ما نشان می‌دهد نفع مشترک همه ما در انتخاب مقاومت است. اگر مقاومت را درست روایت کنیم، محور وحدت ملی می‌شود. 🆔 @taalighat
📍شیعیان و آوارگان سوری را دریابیم دیشب متن شکوائیه ای به‌دستم رسید از که بعد از سقوط بشار از کشور به لبنان عزیمت کردند و در کنار مزار سیده خوله پناه گرفته‌اند. متن گزارش می‌داد که چه حجمی زن و بچه در سرما و بدون امکانات مانده‌اند و نیز حاکی بود از ناراحتی و گلایه ایشان از ایران! در دلشان شکایتی است که چرا برای لبنان و غزه داشتید اما ما را فراموش کردید! واقعیت این است که ایران و چشم امید شیعیان در دنیا هستند. از طرفی رخدادهای اخیر موجب شده حجم نیاز گسترده‌ای فراهم آید که شاید پوشش همه آن کار ساده‌ای نباشد. اما به‌هر‌حال حواسمان باشد اکنون چشم امید نیز به ایران و وظیفه شناس آن است. اگر کاری از دست کسی برمی‌آید بسم‌الله... 🆔 @taalighat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤ رهبر انقلاب: در کنار مجاهدان فلسطین و حزب‌الله می‌ایستیم و هرچه بتوانیم کمک می‌کنیم 🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران: ✏️ ما در کنار مبارزین فلسطین ایستاده‌ایم، در کنار مبارزان مجاهد فی‌سبیل‌اللّه حزب‌اللّه ایستاده‌ایم و از اینها حمایت میکنیم هرچه بتوانیم به اینها کمک میکنیم. ✏️ امیدواریم ان‌شاءاللّه اینها ببینند آن روزی را که دشمن خبیثشان در زیر پاهای آنها لگدمال میشود. ۱۴۰۳/۹/۲۷ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
تعلیقات
📍شیعیان و آوارگان سوری را دریابیم دیشب متن شکوائیه ای به‌دستم رسید از #شیعیان_سوری که بعد از سقوط ب
روایت مقاومت (3) روایت نقش ایران و محور مقاومت برای جهان اسلام (مقاومت منادی آزادی و کرامت ملت‌ها ) مناسبات ما و جهان اسلام و نیز ما و جهان عرب یکی از مسائل پردامنه، راهبردی و مهمی است که بخش‌های مهمی از آن مغفول مانده است. به‌هر‌حال یکی از پیش‌نیازهای توسعه و صدور انقلاب از یک‌سو و تشکیل جبهه امت اسلامی در مقابل غرب از سوی دیگر توجه به این حوزه است که در یادداشت‌های بعد ذیل عنوان امت‌سازی بسط خواهم داد انشالله. اما اینکه با وصف انقلابی و شیعی چه نسبتی با جهان اسلام و جهان عرب دارد، و ذهنیت حاکم در افکار عمومی و افکار نخبگان این کشورها چیست، نیازمند رصد و تحلیل است. موقعیت کنونی، فرصتی برای اصلاح و جهت‌دهی به این ذهنیت است. ایران طرف مذهب نایستاده بلکه طرف امت اسلامی ایستاده و حمایت او از آرمان فلسطین و نیز جنس حضور او در دیگر کشورها گواهی بر صدق مدعاست. یکی از ورودی‌های بحث روایت نحوه تعامل ایران با کشورهای حوزه مقاومت است: 🔹 مقاومت برای دیگر کشورها ارمغان و را به‌همراه داشته است. مقاومت در هیچ کشوری بدون خواست رسمی آن جامعه و دولت وارد نشده. از طرفی مقاومت برای آن‌ها امکان استقلال، آزادی از استعمار و کمک به تقویت ساخت درونی آن کشور و حفظ تمامیت ارضی آن کشور است. ما در هیچ کشوری دنبال کشورگشایی نبودیم. دنبال توانمندسازی ملت‌ها و حتی و تکنولوژی به آن کشور بودیم. دنبال توانمندسازی ملی و ارتقای توان ساختاری آن کشور بودیم. در سوریه از جوانان آن کشور لشگری چندده هزار نفری بومی ساختیم. ارتش آن کشور را در مقابل دشمن توانمند و به فنون و روش‌های جدید رزم مسلط کردیم. این یعنی حفظ عزت و کرامت و آزادی آن ملت. 🔹 حال مقایسه کنید آنچه را آمریکا و اروپا و و دیگر شرکای عرب امروز برای سوریه به ارمغان آورد. کشوری که تمام زیرساخت‌های نظامی آن در حال نابودی است. خاک آن در حال تجزیه شدن بین قدرت‌های مختلف است. دانشمندانش به‌عنوان پیشران های پیشرفت در حال ترور، تمامیت ارضی نابود، تروریست‌ها در جولان و... ما کنش ایران را برای حتی مردم سوریه و جهان عرب توصیف و روایت نکردیم. 🆔 @taalighat
هدایت شده از تعلیقات
☘ همیشه بی‌مقدمه وارد ماه‌ها و زمان‌های خوب می‌شویم و احساس می‌کنیم چرا آماده نیستیم. ☘ چندی دیگر طلیعه ماه است و ایام ندای "ملک داعی" و کم‌کم ماه و بعد هم ضیافت بزرگ ماه خدا... ☘ کمی خودمان را آماده کنیم که برای به دوش کشیدن بارهای سنگینی که ما را به آن فراخوانده جز با شانه‌های ستبری که با آبیاری و در کوره گداخته شده باشد، نمی‌توان قدم از قدم برداشت... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
روایت مقاومت (3) روایت نقش ایران و محور مقاومت برای جهان اسلام (مقاومت منادی آزادی و کرامت ملت‌ها )
روایت مقاومت (4) 📝 روایت پیشرفت، روایت عصر مقاومت (عبور از دوگانه مقاومت _ پیشرفت) دوگانه کاذبی است که این روزها بیشتر در آن دمیده می‌شود ولی سابقه‌ای طولانی دارد. همانطور که در یادداشت‌های قبلی گذشت یک انگاره فراگیر این است که مانع است. مقاومت باعث شده ما نتوانیم به قله‌ها برسیم. مقاومت همه دارایی مملکت را هزینه جنگ کرده است و به پیشرفت ایران متعهد نبوده است. در حالی‌که ما در سایه مقاومت توانستيم به پیشرفت برسیم. حتی بالاتر اینکه اگر مقاومت نبود، پیشرفت هم نبود. به‌نوعی روایت مقاومت است و بالعکس. در این یادداشت کوشیدیم نسبت مقاومت و پیشرفت را تبیین کنیم: https://eitaa.com/taalighat/1853 غلبه این دوگانه کاذب موجب شده است حتی در ذهن ما انقلابی‌ها نیز اخبار پیشرفت کشور برجسته نمی‌شود، پژواک و تکرار نمی‌شود، تبدیل به حس غرور و برخورداری و پیروزی نمی‌شود و در یک جمله گویی باور نمی‌شود. در همین هفته‌ای که گذشت چندین مورد خبرهای خوب از پیشرفت‌ها و دستاوردهای جدید ایران منتشر شد اما زیر آوار اخبار و تحلیل‌های منفی دیگر گم شد. تحلیل این آسیب جدی از منظر تغییر در جای دیگر بحث خواهد شد. پس با مسئله‌ای جدی مواجهیم نه در نسبت با فقط قشر منتقد و مخالف که در نسبت با عموم جامعه حتی طیفی از انقلابیون. امروز به‌عنوان یک حس فراگیر به‌چشم نمی‌آید. کسی هم در کشور متولی این پروژه اجتماعی نیست. پروژه‌ای که عناصر متعددی در پدیداری آن دخیلند و بعدا تفصیلا درباره آن گفتگو خواهیم کرد. حال اجمالاً باید چند امر را ثابت کنیم: 1. ما در حوزه‌های مختلف پیشرفت کرده‌ایم. 2. این پیشرفت متکی و وابسته به مقاومت بوده است. 3. بدون مقاومت، امکان این سطح و نوع از پیشرفت وجود نداشته است. و از سوی دیگر: این روایت را باورپذیر کرده و تبدیل به باور عمومی کنیم. به فناوری روایت، نهاد روایت و عقلانیت راهبردی روایت دست یابیم. مسئله این است که در مکانیسم و نارسایی داریم. نمی‌توانیم پیشرفت را تبیین کنیم، باورپذیر کنیم و آن را تبدیل به باور عمومی کنیم. در یادداشت بعدی ایده‌ای جزیی برای روايت پیشرفت ارائه می‌کنیم. باید بتوانیم فهرستی از ایده‌ها در این زمینه تولید کنیم تا کم‌کم به فناوری روايت دست‌یابیم. 🆔 @taalighat
رحمة الله به عشاق ❤️ 🆔 @taalighat