eitaa logo
تعلیقات
1.1هزار دنبال‌کننده
349 عکس
50 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 معصومیه و 💢 ✅ همه معصومیه را به ، کنش گری سیاسی و فعالیت های اجتماعی آن می شناختند. معصومیه کانون فعالیت های سیاسی در قم بود. سال های 84 و بعد از آن سال 88 قبل و بعد از انتخابات معصومیه شور و حرارت خاصی داشت. ✅یک جمله معروف از چهره های سرشناس نقل شده بود که اگر می خواهید قم را فتح کنید باید دو جا را بگیرید: فیضیه و معصومیه. آری، معصومیه خار چشمی شده بود برای غیر انقلابی ها. ✅ آری ما هم به برخی اقدامات و رفتارها در طیف انقلابی معصومیه انتقاد داشتیم ولی این ها، موجب نفی و انکار اصل مسئله نبود. معصومیه در عین اینکه یک مدرسه علمیه بود، بچه ها کار علمی می کردند، درس می خواندند به معنویت توجه داشتند اما در کنار آن نسبت به خود بی خیال نبودند. ✅ برای مثال در سال های 86 تا 89 چند نوبت اتفاقاتی در سطح منطقه و جهان افتاد که نیاز به موضع گیری به هنگام داشت. از حمله به تا کشیدن پیامبر اعظم ص در دانمارک، بچه ها به صورت خودجوش چند دستگاه اتوبوس اجاره کردند برای حرکت به سمت تهران و اعتراض در مقابل های مصر و عربستان و دانمارک و وزارت خارجه. ✅ اینکه طلبه بداند باید برای یک بین المللی اهل واکنش و باشد، رنج سفر را بر خود هموار کند و چند ساعتی از راحتی حجره نشینی بگذرد، تا اعتراض عملی خود به یک ظلم را نشان دهد، همین ارزشمند بود. حال اینکه گاهی در مصداق یا روش اقدام سیاسی اشتباه کند، طبیعی است و اقتضای سن جوانی و کمی تجربه. ✅ آقای این حد از احتمال خطا نسبت به عملکرد بچه ها را پذیرفته بود و اجازه تمرین برای رشد کردن را به آن ها می داد نه اینکه با هر اقدامی آن ها را محاکمه کند که چرا چنین و چنان. 🔰️ به هر روی معصومیه بود. بود. نفس می کشید و از نفس کشیدنش یک قم به تکاپو می افتاد. @yadhaa
معصومیه هم مهم بود، هم محوری و هم در همه مدارس اما اقدامات سیاسی منحصر در بسیج نبود. خیلی ها با اینکه عضو رسمی بسیج نبودند، اهل اقدام و کنش سیاسی بودند. ✅ برخی از جلوه های اقدام و کنش سیاسی معصومیه اینطور بودند: 🔻سلسله های تحلیل سیاسی؛ که معمولا به صورت هفتگی و بر اساس مسائل اصلی و جاری آن مقطع کشور برگزار می شد و در آن شخصیت های سیاسی، فکری، لشگری و چهره های ملی حضور پیدا می کردند. این نشست ها نه تنها در بین طلاب اثرگذار بود که در قم دارای محوریت بود و از همه شهر برای حضور در آن می آمدند. 🔻 ؛ بسیج معصومیه نقش محوری و هماهنگ کننده بین همه بسیج های مدارس را داشت و اگر حادثه ای در کشور رخ می داد می توانست همه را جمع کند و تصمیم گیری برای نحوه حضور طلاب و روش موضع گیری آن ها در آن حادثه را برنامه ریزی کنند. از سوی دیگر دانشگاه های کشور و مجموعه های خارج قم، معصومیه را محور ارتباط می دانستند. یعنی اگر کسی از دانشگاهی در تهران قصد ارتباط گیری با قم را داشت، سراغ معصومیه می آمد. 🔻 برای پیگیری دغدغه های کلان ملی؛ رهبری معظم انقلاب برای مقابله با صادر شده بود و رؤسای قوا کار چندانی برای تحقق آن نکرده بودند. بچه ها تصمیم گرفتند مقابل منزل مرحوم آیت الله شاهرودی به عنوان رئیس قوه قضائیه تجمع کنند و تحقق فرمان رهبری را مطالبه کنند. 🔸 در دانمارک علیه پیامبر اسلام کشیده شده بود. بچه ها تصمیم گرفتند مقابل و وزارت خارجه تجمع کنند و اعتراض رسمی طلاب و حوزه های علمیه را به گوش ایشان برسانند. 🔹 بعد از جنایت در نیز تجمعی مقابل و مصر داشتیم. همراهی وزارت خارجه با دغدغه های انقلابی کمک خوبی برای پیگیری این جنس دغدغه ها بود. به خلاف فضایی که امروز در کشور حاکم است. ♨️ اهمیت بسیج و اقدام سیاسی به همین کارها نبود، این اقدامات نمود و برون داد یک روح کلی حاکم بود که توضیح خواهم داد انشالله.... @yadhaa
1 💢 تصویری از تجمع مقابل سفارت عربستان در اعتراض به خیانت حکام عرب درباره غزه. تهران 1387 @yadhaa
💢 تجمع طلاب مقابل سفارت عربستان در های انگلیسی و عربی @yadhaa
💢 متن اطلاعیه و فراخوان معصومیه برای تجمع مقابل سفارت عربستان. 1387 @yadhaa
🔻🔻 معیار برای تشخیص مدرسه و چیست؟ پاسخ به این پرسش، بحثی پردامنه می طلبد اما به مناسبت یادداشت اخیر، تنها اشاره ای به آن می کنم: ✔️ برخی مدرسه ای که طلبه تربیت کند را مدرسه معیار و موفق می دانند. ✔️ برخی مدرسه ای که طلبه و درس خوان تربیت کند را مدرسه موفق می دانند. ✔️ اما آیا نیستند مدارسی که طلبه نماز شب خوان زاهد و انقلاب و نظام تربیت می کنند؟ ✔️ آیا نیستند مدارسی که رتبه های علمی چنین و چنان دارند ولی هیچ نسبتی با ها و دغدغه های نظام بطور سیستماتیک ندارند؟ 📝 ویژگی کلیدی و محوری معصومیه جمع بین سه عنصر و و به معنای عام آن یعنی و انقلاب محوری بود. اگر این سه عنصر کنار هم و در سطوح مختلف نباشند، شاهد مدرسه ای خواهیم بود اگر نگویم بی خاصیت. ✅ معصومیه خیلی ها بود چون در کنار علم و اخلاق، روح در بین بچه ها موج میزد. شاید کسی هم دچار کج سلیقگی یا تشخیص غلط بود ولی جریان کلی مثبت ارزیابی می شد. ✅ معصومیه نسبت به حوادث جاری و کلان بی تفاوت نبود. در صحنه و در وسط میدان بود. البته و متفاوت بود. برخی چاره را در تجمع می دیدند و برخی در نگارش یک مقاله یا یک کار بلند مدت. لطف ماجرا به این بود که جزئی از زندگی طلبه ها بود. 💢 تجمع و بیانیه و نشست سیاسی همه بهانه هایی برای در صحنه بودن و اعلام عدم بی تفاوتی به مسئله ها بود. این نباید از دست برود... 🆔 @yadhaa