eitaa logo
تاملات
733 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نخبگان علوم انسانی با کرونا از سر تأمل برخورد کنند! (با تلخیص) ✍️ سیدمهدی ناظمی 🔸ما در حال تجربه یکی از شگفت‌ترین برش‌های تاریخ حیات کشور خود هستیم. این شگفتی‌ها فقط به‌خاطر ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه نیست، بلکه از نظر حیات طبیعی نیز وضع سخت و صعبی یافته‌ایم. این وضع سخت نیازمند تفسیر است، ولی تفسیر قابل توجهی در عرصه عمومی حضور ندارد… عادی جلوه‌دادن وضع، همیشه بهترین راه نیست، زمانی که تفاسیر رایج، ضعف‌وناتوانی خود را نشان می‌دهند، باید تلاش کرد برای ظهور تفاسیر راهگشاتر زمینه سازی کرد. 🔹واکنش اولیه آدمیان به این بحران‌ها، واکنشی که بنابر طبع مألوف و اولیه انسان‌ها، امر قابل انتظاری هم هست، تلاش برای تقلیل بحران و فکر نکردن به وجوه تاریک و شناخته نشده آن است. انسان تمام داشته‌های خود را بکار می‌گیرد تا در برابر فهم امر «جدید» مقاومت و بحران‌ها را به یکی از خدایان منتسب کند. 🔸اینکه می‌بینیم همه روزه در شبکه‌های اجتماعی یا هر رسانه دیگری (چه فرقی دارند با هم وقتی دیگر رسانه مرجعی وجود ندارد؟) هزاران نفر در حال بازتولید ارتجاعی دیدگاه‌های قبلی خود هستند تا وضع موجود را به شکلی توجیه کنند و آن را در چارچوبهای از پیش تعیین شده و عادی قرار بدهند، نه از سر این است که نخواهند کمکی به هم نوعان کرده باشند، بلکه از این روست که راهی پیش چشم خود نمی‌بینند و چون تنها یک راه می‌بینند، هر بن بستی را باز با همان راه همیشه رفته و جواب ناگرفته، تأویل و تفسیر می‌کنند. 🔹تفسیر نکردن ماجرا یا تکرار اقاویل سطحی مندرج در جزوات و شبه-کتابهای دینی، دینی برای مردم باقی نخواهد گذاشت. متولیان امور باید راه را باز کنند و تریبون‌های انحصاری خود را در اختیار دانشمندان دینی قرار دهند تا تفاسیر مذهبی دیگر هم بیان شود، شاید که این کار، از دین و معنویت چیزی را نگه دارد. شرور، از مهمترین عوامل بی دینی در سرتاسر جهان است و پاسخ‌های سطحی رایج به این مسأله که خود برآمده از تعالیم سطحی برخی از دانش آموختگان پس از انقلاب است، در حال آسیب زدن جدی به ایمان مردمان است. 🔸از سوی دیگر، نخبگان علوم انسانی نیز بهتر است به ساحت زبان نزدیکتر آیند و با تأسی به استاد بزرگوار دکتر رضا داوری اردکانی که در مدت کوتاهی سه یادداشت قابل توجه نگاشت، با این ماجرا از سر تأمل برخورد کنند و در میانه سخنان قبلی خود و جزوات دانشجویی و … به دنبال پاسخ نگردند. کرونا یک پدیده پیچیده و چند وجهی است که حیات کلی و نه فردی انسان و نیز تمدن مدرن را تهدید می‌کند. ♦️کرونا علنی شدن بحران عالم و آدم امروز است و این بحران اجازه بی اعتنایی و نادیده گرفته شدن را به کسی نمی‌دهد. ⚜️ @taammolat74
34.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥من معتقدم بعد از کرونا وارد عصرجدیدی از حکمرانی خواهیم شد. 🔸 صحبت‌های جدید علی‌اکبر درباره و مسائل پیرامون آن 🔺 کشوری مثل چرا آمار بالایی از افراد مبتلا به کرونا دارد؟ 🔺چه منافع اقتصادی پشت این داستان وجود دارد؟ ها به دنبال چه منافعی هستند؟ 🔺 اقایان! به جای توییت‌بازی تا صبح به فکر حل مشکل باشند‼️ ⚜ @taammolat74
🔰 رفت. اما سوالی که باقی می‌ماند: 💥 اختصاصی 🔸بابایی را به نوعی می‌توان به حساب آورد که به نوعی منتقد اسلام سیاسی بود و حضور روحانیت در عرصه سیاسی را تضعیف می‌نمود. او معتقد بود، ماهیت روحانی در نسبت با قدرت و سیاست، ماهیت انتقادی بوده ، نه مسئولیت‌پذیری؛ لذا اگر روحانیت در موضع داور و منتقد باقی می‌ماند، بهتر می‌توانست خدمت کند تا اکنون که در مسئولیت‌های مختلف قرار گرفته و باید پاسخگو باشد!! در آثار و یادداشت‌های ایشان انتقادات بسیاری از جمهوری اسلامی وجود دارد. برخی از مواضع فکری ایشان را می‌توان در برنامه زاویه شبکه 4 در مناظره با دکتر ابوطالبی، مشاهده کرد که آرمان‌های انقلاب را تحریف کرده و منتقدانه بر تمدن اسلامی می‌تازد. ♦️از این دست تفکرات و گرایشات مسلک در حوزه علمیه کم نبوده و نیست، اما مساله اصلی رسانه‌هایی است که مروج این مسلک و این افراد هستند. آنهم رسانه‌هایی که به نوعی مربوط به حوزه علمیه و رسانه‌‌های اختصاصی دین و شیعه هستند. 🔹به عنوان نمونه بنده سایت و را بیان کرده‌ام. این دست از رسانه‌ها که رسالت خود را رسانه‌ی دین و دینداران می‌دانند و به بازنمایی اندیشه‌های شیعه برای عموم جریانات فکری و اندیشه‌ای می‌پردازند؛ با ترویج این اندیشه‌های منتقدانه و روشنفکرانه و ترویج این دست از شخصیت‌ها که موضع و گرایش سیاسی مشخصی دارند، چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟! 🧐به راستی در پشت پرده این سایت‌ها چه می‌گذرد؟ و از کجا تامین می‌شوند؟؟!❌ ⚜️ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | جریان‌شناسی تحول فقه در عصر حاضر 🔶 درسگفتاری از حجت الاسلام امین اسدپور 🔸بررسی جریانات متعددی که در راستای کارآمدی و تاثیر فقه بعداز انقلاب اسلامی شکل گرفت. 🔘 بخش دوم ⏰ آذرماه ۱۳۹۸ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
جریان‌شناسی تحول در فقه2.mp3
14.13M
🔉 جریان‌شناسی تحول فقه در عصر حاضر 🔘 بخش دوم 🔶 سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور 🔹در باب فقه معاصر/فقه پویا/فقه روز/فقه فعال و این اصطلاحات، سوالی مطرح می‌شود که این عناوین دقیقا چه تحولی را در فقه رقم می‌زند؟! کجای این مبانی و استنباط می‌خواهد متحول شود تا به برایند و خروجی کارآمد تبدیل شود؟! تحول در کجای این فقه رقم می‌خورد؟! 🔹نسبت سایر علوم و دانش‌ها بر فقه ⚜️ @taammolat74
•••• [ إِلَهِي كَأَنِّي بِنَفْسِي وَاقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ ]🍃 خدایا! گویی من با همه‌ی هستے‌ ام در برابرت ایستاده‌ام. - با حسین (ع)آمده‌ام ...🌸 @taammolat74
✅شهید صدر در پاسخ به کسی که به او پیشنهاد داده‌ بود خودش زندگی‌نامه‌اش را بنویسد: "خون من سرگذشت مرا شرح خواهد کرد، من جز خدمت به اسلام چیز دیگری نمی‌خواهم و اسلام امروز به خون من محتاج‌تر است تا شرح حال زندگی‌ام."❣ 💠 در وصف این شاگرد متفکر خود گفتند: سید محمدباقر مظلوم است چون در شرق به دنیا آمده، اگر در غرب به دنیا می‌آمد میدید غرب درباره او چه می‌گفت! 🌷 ١٩ فروردین، چهلمین سالگرد شهادت شهید صدر ⚜ @taammolat74
🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن ✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار 🔘 بخش ۴ 🔸در جهان اسلام، کسانی مثل فارابی، غزالی، فیض کاشانی و… دغدغه طبقه‌بندی علوم را داشته‌اند. از نظر آن‌ها، علم پایه، علم کلام (الهیات بالمعنی الاخص) می‌باشد. واضح است وقتی الهیات علم پایه می‌شود، جوهرش ـ که «اله» هست ـ در تمام علوم مادون آن تسری پیدا می‌کند. 🔹 از همین روست که شما می‌بینید در عقبه دینی ما، عالمانی مثل ابوریحان بیرونی، خیام و… وجود دارند که محترم‌ بوده و به عالم اسلامی خدمت کرده‌اند، در حالی که آن‌ها عالم دین نیستند. «ابوریحان بیرونی» یک منجم و ریاضی‌دان است، همین‌طور «عطار» ریاضی‌دان است، «ابواسحاق کندی» موسیقی‌دان است و… اما طرفه این‌که خروجی ریاضی و نجوم و موسیقی این افراد، توحید شده و شاگردان آن‌ها موحد تربیت می‌شده‌اند! چرا که در جوهر علوم آن‌ها «اله» حضور داشته است. 🔸اهمیت این نکته زمانی درک می‌شود که بدانیم امروزه برخی از افراد قرآن تدریس می‌کنند اما خروجی آن‌ها افرادی سکولار است نه موحد! این سؤال برای ما باید مهم باشد که چرا در گذشته، از درون کلاس درس موسیقی، موحد بیرون می‌آمده و امروزه از کلاس‌های قرآن ما سکولار؟ به نظر می‌رسد، ریشه این امر به تأثیر علم پایه در ماهیت و نتایج علوم مادون آن برگردد. 🔹در بحث «جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم دینی»، مهم‌ترین مسأله برای ما باید دست‌کاری در طبقه‌بندی علوم مدرن باشد. اگر نتوان از طبقه‌بندی علوم مدرن دست برداشت، تمام مسأله‌هایی که حل می‌شود، درون کانتکست و زمینه‌ای خاص معنا می‌یابند که طراح آن ما نیستیم و این یعنی آب به آسیاب دشمن ریختن؛ یعنی پاسخ اسلامی به مسایل غربی دادن و… ♦️با تأمل در طبقه‌بندی علوم در عالم مدرن، درمی‌یابیم که پزشکی در لایه سوم، یعنی حوزه کنش‌ها قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر؛ پزشکی در طبقه‌بندی علوم در عالم مدرن، تنها در ریلی که ریاضی و فیزیک طراحی کرده‌اند، فعالیتش را جلو می‌برد. بنا بر این، بحث‌های انسان‌شناسی فلسفی، به‌ویژه برای پزشکی باید از این حیث مهم باشد که متعلق پژوهش آن انسان می‌باشد. واضح است که در این حوزه، هر درکی از انسان، بر فرمول مواجهه درمانی آن اثر می‌گذارد. ⚜️ @taammolat74
🔰درباره فراغت و تفکر ✍️ سید محمدتقی چاوشی 🔸لنین در وصف جامعۀ بی‌طبقه مارکس، به زیبایی و درستی می‌نویسد: هرآشپزی حاکم می‌شود. این جملۀ معروف که بارها دیده و شنیده‌ایم ناظر به سادگی حکومت در دوره‌ای است که درختِ مجاهدت‌ها و پایمردی‌های پرولتاریا به‌بارنشسته و ثمر داده است. نیز می‌تواند ناظر به وضع هر حکومتی باشد و نه دوره‌ای خاص. 🔹به‌خصوص اگر نیچه را به یاد داشته باشیم که می‌گفت: اهتمام به امور عوام و ادارۀ دولت و نظام، برازندۀ میانمایگان است و این گروه به خوبی بر انجام چنین اموری تواناست. ریشۀ تمام این فرمایشات و تفکرات، یافتِ ارسطو و افلاطون در وصف پولیس (دولتشهر) است. ارسطو مهمترین بارزۀ اهالی پولیس را "فراغت" می‌داند؛ کسانی که اهل پولیس هستند ساعاتی فراغت دارند و فکر می‌کنند. 🔸وی برای دهقانان اهلیتِ عضویت در پولیس قائل نیست و از سوی دیگر چوپانان که فراغتی دارند و ساعاتی فرصت و مجالی برای اندیشیدن و به خود التفات داشتن برایشان مهیاست، از اهالی پولیس می‌داند. بنابراین انسان حیوان متفکر است و نه بارکش و کارگر. تفکر بدون "فراغت" فراهم نمی‌آید. اهالی سیاست گویا تمام فرصت خود را برای "زیستن و اندیشیدن" فدای شهرت و اعتبار کرده‌اند. 🔹(بی‌سببی نبود که هگل، خودآگاهی و حیات را قابل انفکاک نمی‌دید و نمی‌خواست.) اینک و در ایام اشاعۀ ویروس جدید که اکثریت افراد ناگزیرند و استطاعت آن دارند تا در منزل بمانند، مجالی برای زیستن و اندیشیدن فراهم آمده است؛ لکن بر اهالی فلسفه فرض است که به واقعیت فراغت بیندیشند و بر عوام سزاوار است که ازین فرصت بهره گیرند. نتیجۀ این ایام ناگوار که ظاهراً و بالمرّه باخت است، به نظر می‌رسد تنها بدین نمط و بر این وجه سرتاسر بُرد و سعادت فرهنگ ما باشد؛ یعنی بدون تفکر که در این وضع اسفبار ناامیدی، یگانه امید می‌تواند باشد، هیچ سعادتی برای این فرهنگ متصور نیست؛ تفکر در سایۀ فراغت تنها مسیر خروج از حقارت است؛ تنها شیوۀ به خود بازگشتنِ ما که مسلماً هیچ وجه تاریخی ندارد و نیازمند هیچ عقبه‌ای نیست. ⚜️ @taammolat74
📮تیم سازنده پایتخت۶،همان تیم پایتخت۵ و ماقبل آن است،مشکل آنها نیستند،مدیران بالای سر آنها تغییر کرده اند،ستون پنجم فرهنگی دشمن در سازمان مارادونا نیست،خود غضنفر است،کسی که به اشتباه از او خواسته شده اشکال راپیدا کند،اگر اشکالات و افتضاحات قبلی سیما پیدا و اصلاح شد،این نیز میشود باور کنید پیرمدیران خسته مشکل اصلی سیما هستند،اگر نه همین تیم با اوج در پایتخت۵ ادای احترام به مدافعان حرم و امنیت حاصل از جانفشانی آنها کرد و امروز خروجی آنها مورد سوال خیلی از دوستداران پایتخت است. آب از سر چشمه سیما گل آلود است،وادادگی فرهنگی آنها برای همه مسجل است. ✍️ سید محمود رضوی ⚜️ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | نظام سازى يا نظام يابى 🔶 سخنرانی علمی حجت الاسلام ملک‌زاده 🔸تبيين ديدگاه و روش شهيد صدر در دستيابى به نظامهاى اجتماعى از منظر اسلام؛ ⏰ زمان: چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
نظام سازی یا نظام یابی - 4بهمن97.mp3
20.24M
🔉 نظام سازى يا نظام يابى 🔶 سخنرانی علمی حجت الاسلام ملک‌زاده 🔸تبيين ديدگاه و روش شهيد صدر در دستيابى به نظامهاى اجتماعى از منظر اسلام؛ 📖 گزارش مکتوب نشست: https://goo.gl/afXhbq 🌷 به مناسبت سالروز شهیدصدر (ره) ⚜️ @taammolat74@mabaheth
♨️ رهبر معظم انقلاب در روز نیمه شعبان به صورت تلویزیونی سخنرانی خواهند کرد. 🔹ایشان روز پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹ مصادف با نیمه شعبان، سالروز ولادت باسعادت قائم آل محمد (عج) با ملت شریف ایران مستقیم سخن خواهند گفت. 🔹سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی ساعت ۱۱ صبح از شبکه‌های رسانه ملی و همچنین از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و حساب‌های اینستاگرام و توئیتر این پایگاه به زبان‌های مختلف و زنده پخش خواهد شد. ⚜ @taammolat74
🔰 کدام صدر به انقلاب نزدیکتر است؟! ✍ امین فرج اللهی ♦️ "واقعیت آن است که اساسا نگاه مرحوم موسی صدر به اسلام با نگاه امام‌خمینی و اصول انقلاب متفاوت است. اسلامِ نابِ امام خمینی با اسلامِ شاید به تعبیرِ این روزها رحمانیِ مرحوم موسی صدر از زمین تا آسمان متفاوت است." ⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 کدام صدر به انقلاب نزدیکتر است؟! ✍ امین فرج اللهی ♦️ "واقعیت آن است که اساسا نگاه مرحوم موسی صدر
🔰 کدام صدر به انقلاب نزدیکتر است؟! ✍ امین فرج اللهی 🔸یک. از سخنرانی و پیامها گرفته تا خاطرات. "موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر" هم در طول سال نشستها، دوره های آموزشی، سیر مطالعاتی و سمینارهای مختلفی برگزار می کند. نتیجه اینکه بخشی از نسل جوان مشتاق دین و مذهبمان یا جذب افکار و آراء مرحوم صدر می شوند و یا ایشان را به عنوان الگویی مطلوب در ذهنشان قبول دارند. 🔹 دو: در مقابل اما پسرعموی او «شهید محمدباقر صدر» وضع دیگری دارد. چندکتاب محدود درباره اش پیدا میکنید که البته برخی‌شان در سالهای اخیر به برکت همان «موسسه امام موسی صدر» خوب توزیع شده اند. نه موسسه ای به نامش هست، نه برای افکار و آرائش دوره های آموزشی و سیرمطالعاتی برگزار میشود و نه هیچ اقدام ترویجی دیگر. 🔸 سه: واقعیت آن است که اساسا نگاه مرحوم موسی صدر به اسلام با نگاه امام‌خمینی و اصول انقلاب متفاوت است. اسلامِ نابِ امام خمینی با اسلامِ شاید به تعبیرِ این روزها رحمانیِ مرحوم موسی صدر از زمین تا آسمان متفاوت است. مرحوم موسی صدر معرّفِ اسلام و تشیعی است که بتواند در جامعه ی هفتاد و دو فرقه‌ای لبنان مروج «همزیستی مسالمت‌آمیز مذاهب» باشد. 🔹او اصلا نگاهی به تاسیس نظام سیاسی اسلامی ندارد و در عالیترین سطح، تشیع را به عنوان یک جنبش موفق اجتماعی در جامعه ی چندپاره لبنان در نظر دارد. چیزی که با الگوی امام‌خمینی خیلی متفاوت است. شاید به همین خاطر است که دکترمحمود سریع‌القلم که از اساس با نگاههای اسلامِ ناب امام موافقتی ندارد و نظریه‌پرداز وابستگی سیاسی و اقتصادی به آمریکاست، درباره اش کتاب «پیشوایی فراتر از زمان» را می‌نویسد و از مدل او در « ترکیب دین با واقعیت های زمان و مکان» تمجید می‌کند. شاید به همین خاطر است که آنهایی که در برابر« اسلامِ ناب امام خمینی» «اسلامِ رحمانی» را عَلم کرده‌اند، نام «امام‌صدر» را بر نیزه زده کرده‌اند. مشی سیاسی مرحوم صدر هم با مشی سیاسی امام متفاوت است، نوع نگاه و تعاملشان با رژیم پهلوی، با حاکمان مرتجع عرب و خیلی چیزهای دیگر. مساله ای که باعث شد مرحوم صدر تا سال 55 و 56 برخلاف امام با رژیم پهلوی تعارضی نداشته باشد. 🔸 چهار: اما برخلاف مرحوم موسی صدر، شهید محمدباقر صدر از نظر فکر اسلامی به نگاه اسلامیِ امام‌خمینی بسیار نزدیک است. تئوری «مرجعیت صالحه»‌اش باعث می‌شود از سالهای تبعید امام به عراق حامی قوی ایشان باشد. سخنرانیها و تلگرافهایش در دفاع از شخص امام-آن هم در حالی که خود در عراقِ تحت حاکمیت رژیم بعث ساکن است-دلگرمی مبارزین است. 🔹 فتوای تکفیر حزب بعث توسط او صادر می‌شود. جمله ی معروف «ذوبوا فی الخمینی» خطاب به شاگردانش از زبان او صادر می شود و برای پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی رساله می نویسد. اسلامِ در صحنه و مبارزش، برخلاف پسرعمویش معتقد به تاسیس نظام اسلامی است. 🔸 پنج: غرض اینکه در حق شهیدصدر اجحاف کرده‌ایم. در این سالها فامیلهای مرحوم موسی صدر زیر سایه‌ی جمهوری اسلامی، مدلی از اسلامِ مطلوب جامعه لبنان را ترویج کرده‌اند که با توجه به پیوندِ اطرافیانِ مرحوم صدر و اصلاح‌طلبان، چندسالی است در قالب «اسلامِ رحمانی» به عنوان رقیب «اسلامِ نابِ امام» مطرح شده است. اما در برابرش، شهیدمحمدباقر صدر که هم اسلامی که عرضه میکرد و هم مشی سیاسی‌اش به «اسلامِ نابِ امام» و «اصول انقلاب» نزدیکتر بود به خاطر آنکه فامیلهای درجه یکش برایش موسسه‌ی آنچنانی نزدند و هر سخنرانی‌اش را به عنوان کتاب و جزوه‌ای مستقل و با صفحه‌بندی و جلد شیک منتشر نکردند گمنام مانده است. ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | جریان‌شناسی تحول فقه در عصر حاضر 🔶 درسگفتاری از حجت الاسلام امین اسدپور 🔸بررسی جریانات متعددی که در راستای کارآمدی و تاثیر فقه بعداز انقلاب اسلامی شکل گرفت. 🔘 بخش سوم ⏰ آذرماه ۱۳۹۸ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
جریان‌شناسی تحول در فقه3.mp3
9.33M
🔉 جریان‌شناسی تحول فقه در عصر حاضر 🔘 بخش سوم 🔶 سخنرانی حجت الاسلام امین اسدپور 🔹در باب فقه معاصر/فقه پویا/فقه روز/فقه فعال و این اصطلاحات، سوالی مطرح می‌شود که این عناوین دقیقا چه تحولی را در فقه رقم می‌زند؟! کجای این مبانی و استنباط می‌خواهد متحول شود تا به برایند و خروجی کارآمد تبدیل شود؟! تحول در کجای این فقه رقم می‌خورد؟! ⚜️ @taammolat74
💐 ﷽ 🔰مولاے من مہـدی جـان •••• چارده قرن، جهان منتظرِ یک روز است کِی ز کعبه خبر آید بسلامت از تو نامِ مهدی به فلَک قُلقله انداز شده مانده در کعبه فقط خواندنِ نامت از تو مادرت فاطمه فرمود که یارِ تو شویم طاعت از ما، تو بیا! امرِ مُدامت از تو (عج)🍃🌷 ⚜️ @taammolat74
🔰 حقیقت امامت از منظر علامه طباطبایی (ره) 🔸 اینان به حقیقت به معنای امامت پی نبرده اند؛ زیرا در بحث امامت روشن شد که وظیفة امام تنها بیان صوری معارف و راهنمایی ظاهری مردم نیست و امام چنان که وظیفه راهنمایی صوری مردم را به عهده دارد، همچنان ولایت و رهبری باطنی اعمال را به عهده دارد و اوست که حیات معنوی مردم را تنظیم می‌کند و حقائق اعمال را به سوی خدا سوق می‌دهد. 🔹بدیهی است که حضور و غیبت جسمانی امام، در این باب تاثیری ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم، اشراف و اتصال دارد، اگر چه از چشم جسمانی ایشان مستور است و وجودش پیوسته لازم است اگر چه موقع ظهور و اصلاح جهانیش تا کنون نرسیده است. 📚شیعه در اسلام، ص ۲۳۰ ⚜ @taammolat74
🔰 ویروس کرونا و نظم تمدنی جهان ✍ آیت‌الله سیدمهدی میرباقری ♦️《بیماری‌ای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یک‌وجهی. ما با یک امرِ میان‌رشته‌ای و بلکه مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد. وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانش‌های وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانش‌های تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگی‌هایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است.》 ⚜ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 ویروس کرونا و نظم تمدنی جهان ✍ آیت‌الله سیدمهدی میرباقری ♦️《بیماری‌ای که اخیراً فراگیر شده و به
🔰 ویروس کرونا و نظم تمدنی جهان ✍️ آیت‌الله سیدمهدی میرباقری 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔹امروز این بیماری با تهدیدِ سلامت بشر و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، فضای سیاست، فرهنگ و اقتصادِ جهانی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و نوعی گسست اجتماعی ایجاد کرده است، به طوری که بعضی از صاحب‌نظران جهانی دربارۀ دنیای شروع به نظریه‌پردازی کرده‌اند. این حوادث نشان می‌دهد که این واقعه، جدی‌تر و فراتر از یک پدیدۀ یک‌بُعدیِ بهداشتی و پزشکی است. 🔸به نظر می‌رسد با در نظر گرفتنِ گستردگی و بزرگیِ این واقعه، و فرضِ پایداریِ این شرایط، این احتمال وجود دارد که در کنارِ همۀ جنبه‌هایی که عرض شد، مقصد جدی‌تر و بزرگ‌تری هم در پشت‌صحنه وجود داشته باشد و آن، عبور دادنِ جامعه جهانی از نظم کنونیِ زندگی به یک سامان و نظم جدید است. 🔹دربارۀ این جنبه، دو احتمال هست و ما باید این احتمالاتِ مختلف را در نظر بگیریم و طراحی‌های خود را متناسب با آنها دنبال کنیم. این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحت‌تأثیرِ هدایت‌های الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیده‌ها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را به‌تدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرت‌ها به‌سمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد. 🔸اما در نقطۀ مقابل، این هم محتمل است که مهلت شیطان هنوز تمام نشده باشد و خدای متعال مهلتی به شیاطینِ جن و انس داده باشد و دستگاه ابلیس و شیاطین انس از این فرصت استفاده کنند و با طراحی‌های بزرگ و پنهان در پشتِ صحنه، به‌دنبالِ تغییر مفهوم و سازوکارهای حُکمرانی بر جهان و ایجاد یک نظم پیچیده‌تر مادی، یعنی عبور از حاکمیت کنونیِ قدرت‌های مادی بر جهان به‌سمتِ حاکمیت مجازی و و سایبری باشند که فضایی مدیریت‌پذیرتر، خشک‌تر و سخت‌تر است. 🔹این طراحی‌ها ممکن است توسط دست‌های پشتِ صحنۀ قدرت در جهان انجام شود؛ کمااینکه در بعد از جنگ جهانی، صحنه را به گونه‌ای مدیریت کردند که جامعه بشری را به پذیرشِ یک حاکمیت جهانی، و محدود کردن اختیارات دولت_ملت‌ها، واداشتند و تحت عنوانِ سازوکارهایی برای تحقق صلح پایدار، سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و زیرمجموعه‌های آن را بر جهان حاکم کردند و فضایی از رعب و هراس و اضطراب و گریز از جنگ را در جامعه جهانی به وجود آوردند. آنها آسیب را به حدّی گسترده کردند که حتی کشورهایی که مستقیماً درگیر آن جنگ‌ها نبودند، به پذیرش این نظم جهانی و سیطره قدرت‌ها از طریقِ شبکۀ سازمان‌های بین‌المللی تن بدهند. 🔸می‌دانید بیش از هفتاد میلیون کشتۀ رسمی در آن جنگ‌ها بوده که بسیاری از آنها مربوط به کشورهای درگیر است، ولی در ورای آن، کشورهایی که درگیر جنگ جهانی نبودند، شاید ده‌ها میلیون کشته‌های خاموش داده‌اند و این هم طراحی همان کسانی بوده که این جنگ‌ها را هدایت می‌کردند تا بتوانند آن کشورها را هم به نقطۀ پذیرشِ این نظم نوین جهانی بر محور قدرت‌های برندۀ جنگ برسانند و نیز آنها را در نقطۀ آسیب‌پذیری قرار بدهند که مسلط بر اوضاع نشوند. 🔹علی‌ایّ‌حال، همان‌طور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم می‌تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد مهیا کند. ⚜ @taammolat74
🔰 ویروس کرونا و نظم تمدنی جهان ✍️ آیت‌الله سیدمهدی میرباقری 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸این دورکاری‌ها و این تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از به و ایجاد بستر برای پذیرشِ حل‌و‌فصل امور (تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی) در فضای مجازی، و قرائن فراوان دیگر به‌ویژه قرار گرفتن در شرایطِ یک رزمایش بزرگِ زیست در فضای مجازی، که آخرین مقاومت‌ها در برابرِ آن در حال فروریختن است و...، مؤیداتی بر این احتمال است که شاید چنین پشتِ صحنه‌ای وجود دارد تا بتوانند سیطره بلامنازع مجازی بر جهان پیدا کنند. گمان من این است که این بیانی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند و اشاره کردند که ما در فضای مجازی هم باید قوی بشویم، شاید با توجه به این نکته بوده باشد. 🔹این احتمال و فرضیه ممکن است معارضاتی داشته باشد، از جمله اینکه اگر چنین مقاصدی در کار باشد، پس چرا این بیماری دامن اروپا و آمریکا را هم گرفته است؟ در پاسخ باید گفت: منافاتی ندارد، چون در جنگ جهانی هم کل جامعۀ جهانی ناامن شد و جهان به سمتی کشیده شد که شعار نظم نوین و صلح پایدار را بپذیرند. 🔸به هر حال، ما باید احتمالات و فرضیه‌ها، به‌خصوص احتمالات و و استراتژیک را در نظر بگیریم و صحت و سُقم آنها را دنبال کنیم و برنامه‌ریزی و رزمایشِ متناسب برای مواجهۀ فعال و هوشمندانه با آن انجام دهیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. نباید فرضیه‌های بزرگ را صرفاً با چند قرینۀ خُردِ مخالف رد کرد. البته این فرض هم دور از نظر نیست که این ویروسِ منحوس اما هوشمند، از همان آغاز هم با هدفِ ایجاد گسست اجتماعی از یک طرف، و شکل‌دهی به پیوست و انسجامِ مجازی و کلبۀ الکترونیکی از طرف دیگر، مهندسی و مدیریت شده باشد. 🔹به نظر می‌رسد اگر آن نهادها و ساختارهایی که باید پشتیبانیِ فکری کنند، شکل گرفته بود و مسیر خودش را طی می‌کرد، امروز می‌توانست دربارۀ این مسائل، نظر کارشناسی بدهد، ولی تلقی حقیر این است که اکنون، شبکۀ نیروهای جوان و فعال و به‌خصوص نیروهای ، و نخبگان، فضاهای اندیشه‌ورزی در این زمینه‌ها را باید به‌سرعت فراهم کنند و بستر این فرضیه‌ها را بررسی کنند و سپس به‌دنبال یک طراحی همه‌جانبه و سازوکار جامعی در مقابلِ این پدیده، با ابعادی که برای آن مفروض است، داشته باشند و در برنامه‌های خود، علاوه بر حوزه بهداشت و حوزه جنگ‌های بیولوژیکی که بخشی از کار هستند، به این فرضیه‌ها هم توجه کنند. اگر مقیاس این بحران، عبور دادنِ جامعه جهانی به‌سمتِ یک حکمرانی بلامنازع جدید باشد و ظرفیت چنین تصرفاتی فراهم آمده باشد، باید تحرکات و اقدامات متناسب با آن طراحی و عملیاتی شود و این کار نیاز به فعالیت‌هایی در لایه‌های مختلفِ بنیادی، راهبردی و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی دارد و بعد اقدام گسترده در صف به‌صورت یک شبکه منسجم انجام بگیرد. 🔸شکی نیست که تاب‌آوری جامعه دینی در برابر این ابتلا بسیار بیشتر از جامعه مادی و مدرن است. این ویروس می‌تواند برخلاف همۀ طراحی‌ها، ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. این ویروس می‌تواند به ظهور شکاف‌ها و ضعف‌های فراوانِ مستتر در نظم مدرن (از جمله اصالت منافع فردی) منتهی گردد. از طرف دیگر، امروز، تمدن غرب یک تمدنِ بی‌رقیب نیست. در رقابت تمدنی بین جبهۀ غرب و جبهۀ اسلام، اگر مقاومت کنیم و موضع‌گیری و برخورد آگاهانه و فعال در مقابلِ طراحی‌های غیرانسانی غرب داشته باشیم، نتیجۀ متفاوتی رقم خواهد خورد و فروپاشی تمدن غرب تسریع خواهد شد. 🔹راه ما آماده شدن برای مواجهه با احتمالات است و این آمادگی چیزی نیست جز در عرصه‌های مختلف اقتصادی، مجازی، علمی و فرهنگی. ⚜ @taammolat74
📮امروز، بیست‌وهفتمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی است. حکیم هنرمندی که معلم اندیشه‌ها و سلوک فکری و فرهنگی جوانان انقلابی است. کتابهای او برای جوانانی چون ما که در اواخر دهه هفتاد پا به دانشگاه گذاشتند، در کوران سیطره‌ی لیبرالیسم و غرب‌پرستی حاکم در آن سالها، نقطه‌ی اتکا و افق امیدبخشی بود که اعتماد به نفس انقلابی ما را حفظ می‌کرد. هنوز هم پس از سالها کتابهایی بهتر از آثار او که با زبانی ساده حقیقت انقلاب اسلامی و ماهیت غرب و غرب پرستی را آشکار کند، سراغ ندارم. ✍ وحید یامین‌پور @taammolat74
🔰 ابتذالِ بی‌پایان تلویزیون ✍ علیرضا آل یمین 💠دو سه روز پیش دوست نازنینی خواست برای جلسه‌ای با مدیران ارشد تلویزیون با موضوع؛ طرح پیشنهاد و انتقاد در حوزه فیلم و سریال‌سازی مطلبی بنویسم. آنچه نوشتم را با اندکی تغییر به اشتراک می‌گذارم. 🔸دوست عزیزم! دو سه روزی‌ست که فکر می‌کنم اینجا چه بگویم و چه بنویسم. اما از هر طرف که رفتم جز ناامیدی نیفزود. 🔹چشم امیدی به این جلسات ندارم که در آن سنگ بنای راهی نو در رسانه و فرهنگ‌ گذاشته شود. یا اگر به فرض محال عقلای قوم‌ بنشینند و عقل‌هایشان را یک‌کاسه کنند و به این نتیجه برسند که راه را کج آمده‌اند چنان همت و حمیتی در سازمان سنگین تلویزیون نیست که بخواهد خودش را به نقطه سرِ خط برساند و طرح نویی دراندازد. 🔸رفیق عزیز! نخبه‌ترین انقلابی در حوزه فرهنگ و رسانه بود. اما تلویزیون او را هم برنتافت، چنان که تا امروز هم برنمی‌تابد. حال آنکه آوینی برای تلویزیون چه در سر داشت غیر از این‌که تلویزیون رسانه‌ی پیشانی بلند و پیشرویی باشد، بی‌خوف از ویدئو و ماهواره و الخ. 🔹در دوره‌ای که اوج بگیر و ببندهای سیاسی و فرهنگی بود و انقلابیون تندرو در غیاب فرزانگانی همچون بهشتی و مطهری نه اعتقادی به دیالوگ داشتند و نه دل‌نگران زندگی انقلابی در دهکده‌ی مک‌لوهانی بودند تفکر و نگاه پست‌مدرن آوینی محکوم به سانسور و تحدید بود. هم‌آن ساختار فکری که اتفاقا هم‌چنان ضرورت این روزهای تلویزیون است. چه‌آنکه بر این باورم؛ آوینی اگر مانده بود، با آن ذهن سرکش و جانِ پویا در دهه‌ی نود می‌زیست، با تمام مختصات فکری و ضروریات زمانه‌اش. 🔸اندوه عمیقی‌ست که حزب‌اللهی‌ها و مدیران ریش‌دار رسانه و فرهنگ از تمام آوینی، گنجینه‌ی آسمانی را خوانده‌اند که مجموعه گفتار متن روایت فتح است و حلزون‌های خانه به دوش، فردایی دیگر، توسعه و تمدن مبانی غرب هم صرفا زینت الکتابخانه‌ها شده‌اند. 🔹رفیق جان! تا وقتی‌ تلویزیون، این رسانه‌ی تک‌ساحتی تن به گفتمان نخبگانی ندهد و این گفتمان را در تمام سطوح سازمان منتشر نکند هم‌چنان شاهد تکثیر و‌ جولان نفوذی‌های ستون پنجم که زائیده‌ی بلاهت مدیرانند خواهیم بود. ♦️تلویزیون چون قدرت و شهامت مواجه با اندیشه را ندارد ناگزیر برای جذب مخاطب تن به ابتذال داده است.♦️ 🔸 تا وقتی این تنها رسانه‌ی فراگیر ملی با میل ملالت‌بار مدیران فسیلِ بی‌سواد و ترسو اداره شود؛ پرطرفدارترین ساخته‌اش، مبتذل‌ترین آنها خواهد بود. @taammolat74
📮 آرمان‌خواهی انسان مستلزم صبر بر رنجهاست. پس برادر خوبم، برای جانبازی در راه آرمان‌ها یاد بگیر که در این سیاره رنج صبورترین انسان‌ها باشی‌. ✍ سید مرتضی آوینی ⚜ @taammolat74