eitaa logo
تاملات
742 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
341 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📮 پیشنهاد ویژه سوره‌های قرآن را یک دور به ترتیب نزول بخوانید، نه ترتیب فعلی که بعدتر تنظیم شده. این کار کمک می‌کند تدوین تدریجی کتاب مقدس و تکوین دین اسلام و فرهنگ اسلامی را بهتر درک کنیم. بدون فهم «اسلام مکی» و گذر از آن، فهم و درک «اسلام مدنی» ممکن نیست. ‏برخی قرآن‌پژوهان، این سیر نزول را در جداولی (با تخمین قابل قبول) منظم کرده‌اند؛ ازجمله آیت‌الله محمدهادی معرفت در کتاب «علوم قرآنی». ✍️ محسن حسام مظاهری ⚜️ @taammolat74
❇️ صبوحانه (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔸دکتر حسنعلی رحمتی برای ماه رمضان پیشنهاد خوب و مناسبی را با عنوان "صبوحانه" طرح و اجرا کرده است. 🔹او می‌گوید از چند سال قبل آرزو داشته با این سوال که «قرآن درباره فضای مجازی چه پیام هایی برای ما دارد؟» قرآن را مطالعه کند. حال به برکت آغاز ماه رمضان، اینرا عملی کرده است. 🔸او می‌گوید آنچه می‌بینید تفسیر قرآن نیست، بلکه *نکته‌ها و ایده‌هایی* است که با تامل در آیات قرآن، از منظر اخلاق فناوری اطلاعات، به آن رسیده است. 🌸امید که در ماه قرآن، هر صبح، صبوح تان از می معرفت آکنده و صبوحی‌تان مداوم باشد.🌸 ⚜ @taammolat74 👇👇👇
❇️ (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔘 شماره 1 🌙سوره حمد: 🌅الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ (حمد/2) 🔸1. در نگرش خدا-محور به هستی، فضای مجازی به خاطر منافعی که دارد، یکی از نعمت هایی است که خداوند به انسان عطا کرده است. از این رو اخلاقا حمد وسپاس از او لازم است. این کار نه لزوما به صورت زبانی، که باید به صورت عملی باشد. استفاده اخلاقی و درست از این فضا، مصداق بارز حمد عملی است. 🌅 الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ (حمد/3) 🔸1. انتساب دو صفت «بخشنده و مهربان بودن» به خداوند و تکرار آن در ابتدای سوره ها (به جز یک سوره) بیان گر اهمیت این دو صفت است. 🔸2. گذشتن از خطاهای دیگران در فجازی، به ویژه لغزش های سهوی و کوچک، پیامدهایی چون پیشگیری از جدال های بیهوده یا ایجاد کدورت وناراحتی اعضای گروه ها را به دنبال دارد. لغزش هایی چون ارسال شکلک های شیطنت آمیز، یا افزودن شخص به گروه های دیگر بدون کسب اجازه از او، کلمات توهین آمیز اتفاقی و ناشی از خطای تایپی نمونه هایی از لغزش های قابل گذشت است. 🔸3. مهربانی: شبکه های اجتماعی یک فضای تعاملی و زندگی گروهی افرادی است که از نظر سنی، جنسیتی، عقاید و باورها و روحیات با یکدیگر متفاوت و گاه متضاد هستند. یکی از شرایط همزیستی در این فضا، مهربانی و عطوفت نسبت به یکدیگر است. ⚜️ @taammolat74
⁩🔰 مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با قرارگرفتن صداوسیما در زیرمجموعه رهبری در چهارم اردیبهشت ۱۳۶۸، دستور بازنگری در را خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، رییس جمهور وقت کشور صادر کردند. پس از تشکیل یک هیات پنجاه نفره، جلسات شورای بازنگری از همان ماه آغاز به کار کرد.‌ ‌ ✅ شورای بازنگری، صداوسیما را که براساس قانون اساسی زیر نظر یک شورای سرپرستی اداره میشد، زیرمجموعه رهبری قرار داد و مدیریت آن را در یک نفر منصوب رهبری متمرکز کرد. آیت‌الله خامنه‌ای از مخالفان این پیشنهاد اصلاح قانون بود. 🔽بخشی از استدلال و مواضع ایشان را از نظر می‌گذرانیم:‌ ‌ 🔸[اگر صداوسیما زیر نظر رهبری قرار بگیرد] سیئات صداوسیما دامن رهبر را خواهد گرفت، این را هم چیز کمی نگیرید. به هر حال سوء تفاهم‌هایی در مردم هست یک وقت یک غفلتی پیش می‌آید همه مردم را به رهبر بدبین می‌کند. یا برنامه نداشته‌اند، [یا] نتوانسته‌اند آن برنامه را ارائه بکنند، خوب همه این چیزها متوجه رهبر خواهد شد که به نظر می‌رسد که این هیچ مصلحت نیست. ‌ 🔹[اما] اگر بخواهيم تمركز باشد آنچنان كه امام فرمودند، و هم بتوان نظارت كرد و مسؤوليت خواست، ما بايد يك نفر را معين كنيم و مسؤول بگذاريم آن هم به نظر مي‌رسد مناسب‌تر از همه رئيس جمهور است. [و] اگر اشتباهی، خطايی بود دستگاه‌های سؤال‌كننده كشور می‌توانند يقة رئيس جمهور را بگيرند و بگويند آقا چرا صداوسيما اين جوری است؟‌ ‌ 📚 منبع: مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی ‌ ⚜️ @taammolat74
32.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 با مرگ و تنهایی چه کنیم؟! 🔷 سخنانی از دکتر الهی قمشه‌ای پیرامون لزوم بهره‌مندی از قرآن و تدبر و استفاده از آن. 🔸ایشان در این سخنرانی به بیان دیدگاه قـرآن کـه "انسان مرگ را میچشد: كل نفس ذائقـة المـوت" می پردازند و نیز اشاره ای به انس با خـدا با توجه به آیه " و هو معکم اینما کنتم" میکنند. 🔹 هنر میتواند انسان را از غصه ها نجات بدهد. 🔸مطالب قرآن خطاب به تمام انسانهاست و به داستان ها و احوالات خود ما اشاره دارد و صرفا بیان احوالات گذشتگان نیست. 🔹بشارت در این است که مرگ نفی کنندهٔ هستی مانیست و این مایی ما بامرگ اجتماع ضدین نخواهد بود بلکه ماهستیم و مرگ نیز هست و ما با او ملاقات می کنیم. بنابراین بیم و هراس مرگ که عموماً از آن تصور نیستی می شود ازمیان می رود ومرگ به دیداری بدل می شود که ما باحقیقتی ازحقایق هستی خواهیم داشت و امـا تهـدید آن نیز روشن است کـه ستمکاران و خود پرستان بدانند که آن مرگی که از وی می گریزند درحقیقت زشتی اعمال خود آنها است که پیش از مـرگ به سبب غفـلت به زشتی آن نمی اندیشیدند و با دیدارمرگ آگاهی ژرفی برایشان حاصل میشود زیرا به نزد آگاهی مطلق پیش می روند. ⚜ @taammolat74
📖 دانلود pdf | کتاب عصر حیرت مهدی نصیری 🔸مهدی نصیری پژوهشگر، و مدیر مسئول فصلنامه اعتقادی-معرفتی است. او که واجد رویکردی موسوم به نواخباری‌ست بر رجحان آیات و روایات در خردورزی بشری تاکید کرده و امکان تحقق عقل مستقل را نمی‌پذیرد. 🔹 نصیری که صاحب تالیفاتی همچون "اسلام و تجدد" در زمینه مواجهه اسلام با مبانی مدرنیته، آثار و لوازم مختلفش همچون تکنولوژی و علم مدرن است، "فلسفه از منظر قرآن و روایات" که درباره نگاه مستنبط نصیری از دین در نوع مواجهه با فلسفه است و... این بار به سراغ نگارش کتابی درباره وضع حکمرانی، تمدن سازی و دولت در عصر غیبت رفته است. 🔸کتاب به سراغ موضوعی چالشی و البته بسیار مهم در وضع حاضر ما رفته است و نگاه خاصی که آن را نمایندگی می‌کند نیز بر اهمیت و چالشی بودن مسئله دمیده است. باید منتظر واکنش‌های علمی که از جانب اساتید و محافل علمی نسبت به کتاب خواهد شد بود. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
¤ عصر حيرت 《مهدى نصيری》 .pdf
2.85M
📖 | کتاب عصر حیرت مهدی نصیری 🔸ادعای در این کتاب این است که غیبت امام معصوم (ع) به ویژه وقتی که با تمدن فراگیر و مسیطر جدید همراه می‌شود، مانع تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز دین است و حتی در صورت استقرار یک حکومت دینی با محوریت ولایت فقیه، امکان تحقق چنان تمدنی در حد مطلوب و قابل قبول وجود ندارد و تنها نسبت محدودی از آن مقدور و میسور است. 🔹نصیری معتقد است: این ادعا به هیج وجه نافی وظیفه اصلاحگری در عصر غیبت و تلاش برای به دست گرفتن قدرت سیاسی در صورت امکان نیست، اما مسأله این است که امر اصلاح و تلاش برای تحقق احکام و آرمان‌های دینی در روزگار عدم دسترسی به امام معصوم به ویژه در شرایط سیطره تمدن ماتریالیستی و اومانیستی مدرن با موانع و تنگناهایی مواجه است که دایره مقدور و ممکن آن را محدود می‌کند و عدم توجه به این محدودیت می‌تواند نتایج زیان باری، هم برای دین و هم نظام دینی، داشته باشد. 💠این کتاب در هشت فصل و چهار پیوست به نگارش درآمده است. ⚜ @taammolat74
🔰حسن آقامیری، پیامبر اباحی‌گری تاملی در افکار و رفتارهای سید حسن آقامیری ✍ محمدامین رضایی 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸 "برای انسان گرد هم آمدیم" این جمله را در سر در اینستاگرامش نوشته، احتمالا میخواهد بگوید به سبک رفتار او عمل میکند، این روزها "گام به گام با موسی صدر" مجموعه آثار امام موسی صدر را میخوانم، ایده امام موسی صدر هم گفتگو بود، حتی به کلیسا رفت و برای مسیحی ها صحبت کرد، با خیلی ها سر میز نشست اما او یک مجتهد باسواد بود، ریشه ای و مبنایی بحث میکرد، با تیپ های مختلف، اما دچار بی موضعی نمیشد؛ تسامح در گفتگو به عنوان یک روش او را به تسامح و تساحل فکری_رفتاری و حتی بالاتر استحاله نرساند، اگر چه امام موسی صدر اصلا قابل قیاس با سیدحسن اقامیری نیست اما میخواهم بگویم وقتی اندیشه نباشد، وقتی مبنا نداشته باشی حتی اگر بخواهی از سیره رفتاری یک مصلح اجتماعی هم الگو بگیری به این بی هویتی دچار میشوی؛ شهوت جذب تو را تبدیل به یک آدم خنثی میکند؛ آن وقت دین هم میشود ابزار جلو رفت در این بی هویتی نه عامل رشد و تکامل. 🔹وقتی کسی مبنا داشته باشد شبیه سید حسن نصرالله، جولیا پتطرس خواننده زن لبنانی که برای گفتمان مقاومت آهنگ میخواند در جوابش میگوید: شما برای گفتمان مقاومت در لبنان آهنگ خوانده اید تشکر میکنم؛ البته من آهنگ شما به لحاظ فقهی نمیتوانم آهنگ شما را گوش بدهم، یا سلبریتی معروف لبنانی که نه حجاب دارد نه عقاید سیدحسن را قبول دارد درخواست میکند کفشت را بعد از استفاده برایم بفرست تا به عنوان بهترین هدیه در خانه ام نگه دارم، مبنا داشتن اینطور رفتارها را جهت میدهد، مبنا که باشد هر روز از اصولت دست بکشی تا بتوانی با بعضی افراد بی اصول مشهور همراه و هم گفتگو بشوی؛ ایده امام موسی صدر گفتگو برای نزدیک شدن و حل اختلافات بود نه اصول فروشی و استحاله شدن. 🔸من نیز معتقدم به گفتگو با افراد با سلایق مختلف، آنها که من را میشناسند به این سیره شهادت میدهند، اما به صراحت میگویم حسن آقامیری تقریبا رو به تمام شدن هست، نه به لحاظ اجتماعی بلکه به لحاظ ایدیولوژیک، او دیگر رسما را تئوریزه میکند آن هم با ادبیات دینی و این خطرناک ترین کار موجود است! اگر فساد و اباحیگری را صرفا تایید یا ترویج میکرد باز میشد کاری کرد اما او برای اباحیگری بنیان معرفتی کاذب تولید میکند؛ به انسان ها خصوصا جوان ها شبه بینش میدهد، در وجود آنها گرایش تولید میکند تا به خود جرئت رفتار باطل را بدهند، من اینجا میخواهم یک جمله تاریخی و سنگین بگویم: حسن آقامیری را میتوان نامید، جمله سنگینی است اما این آئین و مکتب اوست، او به واسطه حمایت چهرهای معروف و تیم رسانه ای ش هر روز دارد این مکتب را جلو میبرد و البته پایان او تلخ است چون جبهه حق کم از این پیامبران دروغین به خود ندیده، اما زنده و استوار باقی مانده است 🔹البته این را هم باید گفت: حسن آقامیری تولید آنهایی است که معتقد به گفتگو نیستند و میخواهند در منبرهای یک طرفه با تکان دادن انگشت دینداری را برای نسل جدید ترویج کنند، اگر در باب گفتگوهای عالمانه با سلایق مختلف باز بود امروز امثال آقامیری اینقدر بزرگ نمیشدند؛ این همه جوان جذبش نمیشدند، وقتی بازار گفتگو با جنس اصل گرم نباشد، بدل ها رشد میکنند. 🔗برای خواندن بخش قبلی یادداشت اینجا کلیک کنید. ⚜ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مارا به دعا کاش نسازند فراموش رندان سحرخیز که صاحب نفسانند... 🔸رمضان، ماه از «منيت» و «ماديت» بريدن و پركشيدن در هواي لاهوت و «سیر به سوی خدا»ست.   ⚜ @taammolat74
تاملات
❇️ صبوحانه (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔸دکتر حسنعلی رحمتی برای ماه رمضان پیشنه
❇️ (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔘 شماره ۲ 🌙 سوره حمد 🌅 إيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعين‏ (حمد/5) 🔸1. یافتن عوامل موثر بر ترک رذائل اخلاقی در فجازی یکی، یا مهم ترین، دغدغه اخفاپژوهان (محققان حوزه اخفا) و دیگر سیاستگزاران این عرصه است. جدای از عوامل بیرونی (از قبیل نظارت و فیلترینگ و محدود کردن) عوامل درونی و معنوی نیز می تواند در این زمینه نقشی مهم تر از عوامل بیرونی داشته باشد (چرا که اختیاری و همیشگی و غیرقابل دور زدن است). 🔸2. کاربری که فقط خدا را عبادت می کند در واقع به او عشق می ورزد و او را همیشه ناظر اعمال خود می داند. از این رو فضای مجازی را هم محضر خداوند می داند و در آن مرتکب کاری نمی شود که محبوب و معبود را بیازارد؛ حتی اگر نظارت های بیرونی هم نباشد، 🔸3. فضای مجازی در کنار منافع و خیرات فراوان خود، به دلائلی چون امکان ناشناس ماندن، وجود انسان های بی اخلاق، کثرت محتواهای غیراخلاقی، و تنوع و جذابیت فراوان، لغزشگاه هولناکی برای ارتکاب رذائل اخلاقی نیز هست که نجات از آن بسیار دشوار است. از این رو، استعانت و یاری گرفتن از خداوند، اراده و انگیزه افراد را برای رهایی از آفات اخلاقی این فضا افزایش می دهد. در آیات 6 و 7 همین سوره (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم‏. صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّين‏) که از خداوند درخواست هدایت می شود، نیز موید آن است که برای درست زیستن باید از خداوند یاری طلبید. 🌅اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيم‏ (حمد/6) 🔸1. در تفکر اخلاقی اسلام گرچه هدف نهایی زندگی و راه رسیدن به سعادت، تقرب به خداوند است(نظریه قرب الاهی)، ولی برای این کار نقشه راهی طراحی شده که «صراط مستقیم» نامیده می شود. از این نکته می توان دریافت که رسیدن به مقصد جز با پیمودن مسیر درست ممکن نیست. 🔸2. فضای مجازی هم، مثل فضای حقیقی، مجالی برای کنشگری اخلاقی افراد است. از این رو لازم است اولا هدف غایی (و البته اهداف میانی و ابتدایی) فعالیت اخلاقی در این فضا ترسیم شود، ثانیا بایدها و نبایدها و راه رسیدن به این اهداف مشخص گردد. این کار علاوه بر چارچوب نظری، باید همراه با ارائه راهکارهای عملی و مشخص هم باشد (توجه داشته باشیم که اخلاق فناوری اطلاعات زیر مجموعه اخلاق کاربردی است). طراحی «کدهای اخلاقی» متناسب با هریک از عرصه های فعالیت در فجازی می تواند در این زمینه موثر باشد. مثلا مشخص شود برای لایک کردن یا فوروارد کردن، یا تدوین پروفایل چه نکاتی باید مراعات شود تا شخص رفتارش از نظر اخلاقی درست و موجب تقرب الی الله شود. ⚜ @taammolat74
تاملات
📖 دانلود pdf | کتاب عصر حیرت مهدی نصیری 🔸مهدی نصیری پژوهشگر، #ژورنالیسم_اندیشه و مدیر مسئول فصلنام
🔰 "عصر حیرت" یا "عصر حسرت!" ✍️ مهران صولتی (جامعه‌شناس و ژورنالیست‌اندیشه اصلاح‌طلب) 🔸مهدی نصیری؛مدیر مسئول روزنامه و دردهه ۷۰ مدتی است که دچارتحول و بازاندیشی دراندیشه‌های پیشین خود شده و مدافع نظریه دین حداقلی شده است. 🔹نصیری البته درسطح نظری همچنان مـدافع نظـریه دین حداکثری است ولی معتـقد است که در روزگار حاکمیت جمهوری اسلامی نمی‌توان این ایده را محقق کرد. 🔸نصیری در مصـاحبه اش با سال نامـه نوروزی به تفصیل در مورد نظریه‌اش با عنوان عـصر حـیرت سخـن گفته و کـوشیده است تا با رویکردی واقع گرایانه از جمهوری اسلامی دعـوت کند تا از بلند پروازی‌های خود درباره تحقق دست شسته و دنیایی بهتر را برای مردم ایران به ارمغان آورد. دنیای بهتری که می تواند دینداری مطلوب تری را برای مردم به همراه آورد. 🔹نصیری به صراحت اذعان می کند که در بازاندیشی مواضع گذشته خود اکنون به ضـرورت حاکـمیتی مبتنی بر رواداری در ایران دست یافته و معتقد است که آینده متعلق به حکومتی است که بتواندمشارکت موثر شهروندان خود در تصمیم گیری‌ها را فراهم نماید. 🔸نصیری حتی در اظهار نظری بدیع بیان میکند که جمهوری اسلامی باید از برخی ادعاهای خود دست کشیده و حتی برخی امور ناسازگار با دین را به بهای آباد کردن دنیا و دین ایرانیان بپذیرد! 🔹مصاحبه نصیری به ویژه برای کسانی که سیرتحولات معرفتی دهه ۷۰ را از سر گـذرانده اند خـواندنی و دلپذیر جـلوه می کند ولی می‌‌تواند به مـا یادآوری کند که اکنون در عصر حسرت در نسبت با آن ایام به سر می بریم! 🔸دهـه ای کـه می توانست با تداوم تلاش های تئوریک و آغاز دیالوگی ثمربخش میان روشنفکران دینی و سکولار بر سر موضوعاتی مانند رابطه دین با ، و و ... عصر نوینی را در ایران رقم زند. 🔹درآن سالها باتصدی مسئولیت در نشریات کیهان و صبح کوشید تا یک تنه حضورروشنفکرانی مانندسروش را درجامعه ناامن سازد. زدن اتهـام جـاسوسی، انتقال جهت دار مـحتوای سخنرانی‌ها، حمایت از هجوم انصار حزب الله به محـافل فرهنگی همـچون کتابفروشی مرغ آمین، پایین کشیدن فیلم‌های روی پرده و اقداماتی از این دست هم در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی صورت می گرفت. 🔸 تجـربه مـوفق مـجله کـیان در برقـراری یک گـفت و گـوی سازنـده میان روشنفکران با یکدیگر همان چیزی بود که در سال های بعد دیگر تکرار نشد واین نبود مگر بدلیل جهد فراوان نصیری و اخلافش درسیاسی کردن فعالیت نخبگان فکری این مرز و بوم. 🔹بنابر این به نظر می رسد نصیری درکنار گام نهادن درمسیر خانه تکانی فکری که بخشی از آن در ابتدای یادداشت آمـد، نیازمند روشنی بخشیدن به نقش موثر خود در تحـریف حـقیقت و تقدیس خشونت در نیمـه اول دهه هفـتاد نیز هست تا دیگـران بتوانند تجـدید نظـر او در مـواضع گذشته اش را صادقانه تلقی کنند! 🔻پ.ن: چه خوب آقای صولتی و امثال ایشان به تطهیر چهره‌هایی مثل سروش پرداخته‌اند!! درحالی که براندازی نرم انقلاب اسلامی از سوی با تئوری اصلاحات دین، شواهد بسیاری دارد. ⚜ @taammolat74
تاملات
🔰 "عصر حیرت" یا "عصر حسرت!" ✍️ مهران صولتی (جامعه‌شناس و ژورنالیست‌اندیشه اصلاح‌طلب) 🔸مهدی نصیری؛م
🔰 تنها جاهلان، ادعای عصمت و تشبه به پیامبران و امامان (علیهم السلام) را دارند. توضیحی پیرامون یادداشت مهران صولتی ✍️مهدی نصیری یادداشت آقای مهران صولتی را در نقد مواضع اخیرم در گفتگو بانشریه "صدا" مـلاحظه کـردید، ضمن تشکر از ورود ایشان به این موضوع، در باره مکتوبشان نکات زیر گفتنی است: 🔸 بنده (تا جایی که حافظه ام یاری می کند) هیچ گاه در دوران کیهان و صبح و پیش و پس از آن، همـراه و همدل با برخوردهای خشونت آمیز از نوع حمله وتخریب مراکزفرهنگی و هنری ومطبوعاتی نبودم و بلکه مخالف بودم و این نوع واکنش ها را مضر به جریان فکری وفرهنگی نقد روشنفکران چپ و راست و یا روشنفکران دینی می‌دانستم. 🔹حتی یک بار همین برادران مهاجم، بخاطر چاپ تصویری درمجله به موسسه کیهان(سال 68 یا69)حمله کردند و شیشه‌های موسسه را شکستند و کمترین اعتنایی هم به بنده و روزنامه نکردند و اگر من هم در اتاقم نبودم و دم دستشان قرار می‌گرفتم شاید بی نصیب ازحملات نمی‌ماندم! 🔸جالب این بود که در همـان وقت برخی از روزنامـه‌های اصلاح طلب و روشنفکران، با هشتک! "خیاط در کـوزه افـتاد" و "شتر خشونت در خانه کیهان خوابید" از حادثه استقبال و بسی بابت آن شادی کردند! 🔹در ایام کیهان و صبح نه تنها با حمله فیزیکی به مراکز فرهنگی موافق نبودم بلکـه حتی با تجمعات و تظاهـرات دوستان تند و خشن و فـاقد تحلیل انقـلابی و حزب اللهی، در موضـوع حجاب نیز مـوافق نبودم و باری به خاطر بی اعتنایی به تجمع چند ده هزار نفری علیه بدحجابی در میدان ولی عصر (سال 69)مورد توبیخ وشماتت آقای خاتمی نماینده ولی فقیه درموسسه کیهان قـرار گـرفتم کـه از عدم انعـکاس خبری برجسته این رویداد تعـبیر به لیبرال منشی کرده بود. 🔸 در مـوارد معـدودی کـه نشریه‌ای یا فیلـمی اقـدام به توهین و هتک مقدسات و ارزشها می‌کرد و از مدار اندیشه‌ورزی خارج و قوانین را صریحا نقض می‌کرد، طبیعتا بنده ضمن نقدجدی این موارد، خواهان وپیگیر برخورد قانونی وقضایی نیز بامتخلفان بودم و امروز نیز درمواردی این چنین،مدافع برخورد قانونی هستم، چه آنکه توهین و هتک مقدسات و ...را مانع و رادع آزاد اندیشی در بستری بی تنش و مفید می‌دانم. 🔹 در دوران "کیهان" و "صبح" منتقـد جـدی و پیگیر روشنفکـران چپ و راست و متمایل به غرب و نیز طیفی از روشنفکران دینی با محـوریت دکتر سروش بودم. این انتقـادات در قالـب اخـبار، مقـالات و گفـتگو‌ها و باری نیز انتشار یک ویژه نامه در صبح در نقد دنبال می‌شد و حتی در دورانی دو نشریه از موسسه کیهـان بر سر دیدگـاه‌های آقای سروش نزاع قلمی داشتند. 🔸کیهان فرهنگی مروج اندیشه ها و آراء سروش و روزنامه کیهان با مدیریت من منتقد این آراء بود و در عین حـال در یک مـوسسه و در ذیل یک سرپرستی بودیم. اکـنون نیز منتقد جدی مبانی روشنفکری مدرن و دینی هستم و البـتـه بـرخی از این روشنفـکـران از جمـله آقـای سـروش دچـار دگرگونیهای شگرف وشگفت و غریبی شده‌اند که باید در جای خود مورد نقد وتحلیل قرارگیرد اما انکار نمیکنم که باتوجه به دیدگاه عصر حیرت بعضا در لون و لحن و نحـوه نقـادی‌ام نه تنها نسبت به روشنفکـران بلکـه همـه کسانیکه مانند من فکر نمیکنند تغییراتی حاصل شده است که به مرور به تشریح آنها خواهم پرداخت. 🔹به هیچ وجه منکر وجود خطا و اشتباه درسال های گذشته عمرم و ایام کیهان و صبح و بعد از آن نیستم. چنین ادعـایی تنها از یک انسان غیر معصوم مخبط و دچار جهل مرکب بر می آید. همه ما به اندازه نادانی ها و ناآگاهیهایمان در معرض افراط و تفریط هستیم و پیوسته نیازمند محاسبه خود و کسب آگاهیها و تجارب بیشتر و مهمتر از همه اتکال به دستگیری و خطاپوشی خداوند متعال. 🔸همچنین منکرظهورتغییراتی درنگاهم به مسائل فرهنگی وسیاسی و اجتماعی نیستم کـه در یک سیر طولانی حداقل بیست ساله و به تدریج حاصل شده و ازحدود پانزده سال پیش به اینسو به نشر دیدگاههای جـدید و خلاف مشهورم درباره و و و اخیرا مبحث کلامی و فقهی ـ کـه همگی به زعم خـودم در یک خـط منطقی قراردارند ـ انجامیده واکنون درحال توضیح وگفتگو در باره این موضوع هستم. این دیدگـاه سئوالات و مـجادلات عـدیده ای را بر انگیخته است که ان شاء الله اگر عمری باقی بود و از ایام کرونایی به سلامت عبور کنم، به پاسخ آن ها خواهم پرداخت. ⚜ @taammolat74
📮حتما دقایقی از ساعات رازآمیز روزه‌داری خود زا به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز "تفکر"! با خود و خدای خود خلوت کنید. خصوصا به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیندیشید، امید است ابوابی از معرفت به روی‌تان باز شود. ✍️ توصیه‌ آیت‌الله کشمیری ⚜️ @taammolat74
🔰تحلیلی انتقادی بر کتاب عصرحیرت ✍️ رضا کریمی 🔸مهدی نصیری با کتاب تازه خود می‌گوید اثر غیبت، حیرت است و عصر غیبت نمی‌تواند ظرف تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز اسلام باشد و مراجعه به فقها مانند تیمم بدل از وضو است. پس امکان تحقق تمدن اسلامی در حد مطلوب وجود ندارد. همچنین نظریه «مشروط بودن ظهور به تحقق تمدن و جامعه سازی اسلامی» را رد می‌کند. نصیری در این کتاب به موضوعاتی که می‌تواند نظریه او را نقد کند نیز پاسخ می‌دهد؛ روایاتی که برتری قم در ظهور را ثابت می‌کنند نقد می‌کند و تقریر مشهور از قاعده لطف در غیبت را نمی‌پذیرد. 🔹البته نصیری که در پایان این کتاب تکثر (که از مشهورات معرفت مدرن است) را توصیه و تجویز می‌کند که با دیدگاه انتقادی او به مدرنیته ناهماهنگ به نظر می‌رسد. همچنین تحلیل او درباره روایات «نهی از قیام قبل از قائم» قابل نقد است. 🔸در این کتاب نویسنده بارها تأکید می‌کند که این ادعا به هیچ وجه نافی وظیفه اصلاح‌گری نیست و انقلاب اسلامی را قیامی در دفاع از کیان دین و مذهب می‌داند و دیدگاه او با دیدگاه مشهور منسوب به انجمن حجتیه در باب قعود و عدم قیام تفاوت اساسی دارد. او حتی به ولایت مطلقه بیش از ولایت مقیده فقیه گرایش دارد. 🔹به طور کلی این کتاب دارای محتوایی بسیار چالش برانگیز و در عین حال مهم و حیاتی است و بحث و گفتگو و نقد درباره نظریه آن نهایتاً به حال شیعیان و ایرانیان و حکومت اسلامی مفید خواهد بود. 🔗 ادامه مطلب را در لینک ذیل بخوانید: 🌐 https://vrgl.ir/o2N1S ⚜️ @taammolat74
42.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (بهشت اینجا آرزو کردن حرومه.‌‌..) 🔸مراسم مناجات شب اوّل ماه رمضان سال ١٣٩٩ 🔹حرم مطهر امام رضا (عليه‌السّلام) ⚜ @taammolat74
❇️ (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔘 شماره ۳ 🌙 سوره بقره 🌅ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقين‏. الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون‏. (بقره/2-3) 🔸1. از این آیات و دو آیه بعدی فهمیده می شود که برای هدایت دیگران، متقن بودن محتوای پیام (در اینجا، قرآن) و معتبر بودن حامل پیام (در اینجا، پیامبر) کافی نیست؛ بلکه در مخاطب هم باید شرایطی (چون ایمان به غیب و اهتمام به عبادات) وجود داشته باشد تا آمادگی جذب پیام را داشته باشد. 🔸2. بنابراین، کسانی که در صدد اصلاح رفتارهای کاربران فضای مجازی هستند (از شهروندان عادی جامعه، مانند پدر و مادر، گرفته تا مسوولان نهادهای حاکمیتی متصدی سیاستگذاری برای فضای مجازی، مانند مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی، یا حتی نهادهای غیرحاکمیتی متصدی تبلیغ و تربیت، از قبیل حوزه های علمیه) علاوه بر این که بسته های هدایتی شان برای کاربران این فضا باید معقول، منطقی، واقع بینانه و جذاب باشد، بایستی پذیرش آن توسط کاربران را نیز فراهم کنند. به عنوان مثال، کاربری که، به هر دلیل، اعتقاد دینی نداشته باشد یا به مبلغان دین یا حتی مدیران جامعه اعتماد نداشته باشد، راهکارهای ارائه شده از سوی آنان درباره را نیز نمی پذیرد؛ سهل است که حتی ممکن است از روی عمد، خلاف آن عمل کند. 🔸3. نقش «اقناع پذیری کاربران» و «اعتماد/بی اعتمادی» آنان به مدیران جامعه در اخلاقی شدن فضای مجازی موضوعی است که باید به طورجدی بررسی و از سوی مسوولان جامعه مورد تامل قرار گیرد. تجربه سال های اخیر موید این موضوع است. مثلا به رغم فیلتر کردن برخی پیام رسان های خارجی، و تبلیغات برای حضور در پیام رسان های داخلی، کاربران ازآن استقبال نکردند که یکی از دلائل آن، عدم و کافی نسبت به این موضوع بود. ⚜️ @taammolat74
🔰نصیری چرا از «نمی‌شود» می‌گوید؟ (مهدی نصیری؛ از کیهان تا عصر حیرت) ✍️ سعید قبادی (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران) 🔘 بخش ۱ از ۲ 🔸مهدی نصیری این روزها با انتشار کتاب «» و طرح ابعاد مختلف عدم امکان تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت، نقل محافل حوزوی و دانشگاهی شده است. آنچه موجب توجه بیشتر به نظریه عصر حیرت شده، سیر تطور افکار نصیری است که پس از دوره طولانی اندیشه و عمل در عرصه مشهورات، مشاهده تنگناها و بن‌بست‌ها و فاصله بسیار بین آنچه وعده داده و محقق شده، حاصل شد. 🔹نصیری پیش از این بود. فعالیت حرفه‌ای را در کیهان شروع کرد و پس از چندی مدیر مسئول آن شد و در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اوایل دهه ۷۰ که اوج تقابل جریان و نیروهای انقلابی بود، در آن قلم می‌زد. در خاطراتش بارها از تمجید رهبر انقلاب از عملکردش در کیهان یاد کرده است. پس از مدتی از روزنامه جدا شد و هفته‌نامه‌ای تأسیس کرد تا بتواند با دقت و تأمل بیشتری به مسائل بپردازد و از شتاب کار روزنامه‌نگاری فاصله بگیرد. گزارش‌های تحقیقی نصیری در نشریه «» و افشای مفاسد اقتصادی در اوایل دهه ۷۰ دوران جدیدی را برای او رقم زد. نصیری می‌گوید ما در نشریه، گزارش فساد فلان وزارت‌خانه را منتشر کردیم، بعد از ما شکایت کردند و دادگاه به نفع ما حکم داد، اما شاهد بودیم که هیچ برخوردی با آن وزیر صورت نگرفت. 🔸مواجهه‌های مکرر و از نزدیک با مسائل اصلی کشور، عدم حصول نتایج مورد نظر، ناکامی مطالبه‌گری‌ها و ناکارآمدی ساختارها، او را رهسپار قم کرد تا بنیادی‌تر به ریشه‌یابی مسائل بپردازد که چرا آنچه که تصور و وعده داده می‌شد که با وقوع و استقرار نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی محقق خواهد شد، نشد! 🔹این شرح حال کوتاه از سرگذشت ، از این باب اهمیت دارد که نمی‌توان به راحتی با زدن برچسب‌های معمول او را به ضدیت با انقلاب و... متهم و به تبع آن، وی را طرد کرد. او در مقام نظر، و پس از سال‌ها تحقیق و تدبر در علوم دینی به نتایجی رسیده است که با مشهورات فعلی که از آنها با عنوان گفتمان انقلاب اسلامی و اسلام ناب یاد می‌شود، تفاوت دارد. ⚜️ @taammolat74
🔰نصیری چرا از «نمی‌شود» می‌گوید؟ (مهدی نصیری؛ از کیهان تا عصر حیرت) ✍️ سعید قبادی (دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران) 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸دال مرکزی مدعای نصیری این است که در عصر غیبت به دلیل عدم دسترسی به امام معصوم و بهره‌مندی از فیوضات ایشان، امکان رسیدن به تمدن تراز اسلامی وجود ندارد. این عدم دسترسی به امام در کنار سیطره مدرنیته اساسا فضایی را ایجاد کرده است که بسیاری از آنچه به عنوان احکام اسلامی از آن یاد می‌شود محل تردید است. یک مورد آن اختلاف فتاوایی است که مراجع تقلید در مسائل مختلف با هم دارند. 🔹او تأکید می‌کند که البته این بدین معنا نیست که نباید در عصر غیبت به سمت تشکیل حکومت اسلامی رفت یا به دلیل عدم دسترسی به امام، مردم در ضلالت و گمراهی کامل به سر می‌برند، بلکه باید با نگاه روشن و دقیق به صورت مسئله نگاه کرد و با آگاهی با مسائل موجود مواجه شد، اینکه ما قرار نیست تمدان تراز اسلامی به وجود بیاوریم، بلکه با لوازم موجود نهایتا بتوانیم به حد محدودی از آن (زیر پنجاه درصد به تعبیری) برسیم. همین موجب می‌شود تا اولا اهداف واقع‌بینانه‌تری را برای جامعه ترسیم کنیم و ثانیا در صورت نرسیدن به آنچه که از اجرای احکام اسلامی وعده داده شده است، دچار سرخوردگی نشویم. 🔸نصیری نقطه آغاز دیدگاه خود را نقد این اندیشه بیان می‌کند که برای تحقق حکومت، جامعه و تمدن تراز دین، تفاوت چندانی بین وضعیت حضور انبیا و امام معصوم (علیهم السلام) و عدم حضور آنان وجود ندارد و در عصر غیبت در صورت قبضه قدرت سیاسی از سوی فقها، آنان از عهده این مطلب در حد قابل قبولی برمی‌آیند. سیطره تمدن مدرن بر جهان که بر مدار نفسانیت شکل گرفت، تغییرات بنیادی در انگاره‌های وحیانی و دینی ایجاد کرد و خود معلول فقدان حاکمیت معصوم در جهان است نیز، از نظر او از موانع اصلی تحقق تمدن تراز است. 🔹او در این کتاب با استناد به آیات، روایات، نظرات فقها و اندیشمندان بزرگ اسلامی در ادوار مختلف بیان می‌کند که حضور مبسوط‌الید امام معصوم، همراه با حاکمیت بدون مانع و همراه با اقبال مردمی شرط اساسی تحقق تمدن تراز اسلامی است. از واقعه سقیفه و پس از آن عاشورا به عنوان انحرافات بزرگی در جامعه اسلامی پس از پیامبر اکرم (ص) یاد می‌کند که امر هدایت را با مشکلات و نقصان جدی مواجه کرده است که جز با ظهور امام این مشکلات مرتفع نمی‌شود. به کارکرد فقه و فقها در عصر غیبت می‌پردازد و این مدعا را که در صورت اجماع فقها بر حکمی هر چند اگر نادرست باشد طبق قاعده لطف مورد تأیید شارع مقدس خواهد گرفت، رد و در جمع‌بندی نهایی نتایجی را که حاصل از نگاه کلامی عصر حیرت است در چهار محور سیاسی، اجتماعی، فقهی و معرفتی بیان می کند. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 اردشیر زاهدی و درسی که به غرب‌گرایان می‌دهد ✍ مهدی محمدی 🔸این گفت‌وگوی با بی‌بی‌سی فارسی است. بی‌بی‌سی تلاش می‌کند او را وادار کند که بگوید بنای دفاع از جمهوری اسلامی ندارد. 🔹ظاهرا مواضع چند ماه گذشته او علیه آنچه تلویحا می‌نامد، بر حقوق بگیران‌ ملکه سخت‌گران آمده. در عوض زاهدی می گوید که به حاج قاسم افتخار می‌کند، می‌کرده و خواهد کرد. 🔹 که او هم چندان با جمهوری اسلامی بر سر مهر نیست تازگی‌ها در مقاله‌ای بلند تلویحا استدلال کرده بود روشنفکری به طور سیستماتیک علیه ایران عمل می‌کند و کار اگر دست روشنفکرها باشد، در مقابل کسی مثل ترامپ، ایران را هم به باد می‌دهند؛ جمهوری اسلامی که جای خود دارد. 🔸 حالا اردشیر زاهدی هم، پس از یک عمر خدمت به امریکا، پیرانه سر، ظاهرا فهمیده غربگرایی بویژه از نوع خارج نشینش علیه قلمروی به نام ایران عمل می‌کند و دستش اگر برسد خاک ایران را به رییس جمهور وایتکس خورها هبه خواهد کرد. پس از نود و سه سال، شاید حقش باشد که های تازه به دوران رسیده اندکی در سخنش تامل کنند، شاید چیزی فهمیدند و زودتر از نود سالگی به دردشان خورد! ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی | واکاوی ابهامات "عصر حیرت" 🔶گفت‌وگوی انتقادی با مهدی نصیری 🔸انجمن در گفت‌وگویی انتقادی با ، مشي فكري و سياسي او و نظرات تازه‌اش درباب مدرنیته، حکومت فقهی، عصر غیبت و.. را به نقد و بررسی می‌گذارد. 🔹مهدی نصیری مدیرمسوول روزنامه و که کارنامه مطبوعاتی مشخصی دارد، این روزها حرف‌های جدیدی می‌زند که بسیاری معتقدند با مواضع سابق او تفاوت کرده است؛ دیدگاه‌هایی که او در کتابی با نام عصر حیرت آنها را گردآورده است. 🔸ادعای اساسی او که در کتابی با عنوان «» این است که غیبت امام معصوم (ع) به ویژه وقتی که با تمدن فراگیر جدید همراه می‌شود، مانع تحقق دولت و جامعه و تمدن تراز دین است و حتی در صورت استقرار یک حکومت دینی با محوریت ولایت فقیه، امکان تحقق چنان تمدنی در حد مطلوب وجود ندارد و تنها نسبت محدودی از آن مقدور است. 🔹او بدون نفی وظیفه اصلاح‌گری و تلاش برای به دست گرفتن قدرت سیاسی در عصر غیبت، معتقد است امر اصلاح و تلاش برای تحقق احکام و آرمان‌های دینی در روزگار عدم دسترسی به امام معصوم، به ویژه در شرایط سیطرۀ ، با موانعی مواجه است که دایرۀ مقدور و ممکن آن را محدود می‌کند و عدم توجه به این محدودیت می‌تواند نتایج زیان‌باری، هم برای دین و هم نظام دینی، داشته باشد. 🔻واکاوی این دیدگاه‌ها و بررسی ابهامات آن، موضوع گفت‌وگوی انتقادی صدرا صدوقی، روزنامه نگار حوزه اندیشه با مهدی نصیری است که در ادامه می‌توانید دانلود کنید. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5834703545378540006.mp3
20.95M
🔉 واکاوی ابهامات عصر حیرت 🔶گفت‌وگوی انتقادی با مهدی نصیری 🔸بررسی سیر تطور موسیقی سازی در فقه شیعه 🔹یک حکومت دینی مثل نظام جمهوری اسلامی تنها در حد ۳۰ درصد توان اصلاح دارد. 🔹اگر بار بزرگ تمدن‌سازی را به گردن نظام بیندازیم، چه بسا دچار شکست شود. 🔹می‌گویند من تغییر کرده‌ام، بله تغییر کرده‌ام. ما که معصوم نیستیم. مرحوم آیت‌الله بروجردی در برخی موارد در یک دوره دو دهه‌ای در یک موضوع سه نظر داشت. 🔹حق نداریم افراد را متهم به سوءنیت و انحراف کنیم، مثلا مرحوم بازرگان در موضوع علم‌زدگی از نگاه ما دچار برداشت اشتباه بوده، ولی چرا او را به سوء نیت و انحراف برانیم؟! 🔹بعضی مدعی شده اند من تمام مشکلات موجود در جمهوری اسلامی را می‌خواهم با اشاره به غیبت امام زمان(عج) و مدرنیته توجیه کنم، در حالی که این طور نیست. 🔹مدرنیته واقعا غول است. نه این که کاملا راه اصلاح را ببندد، ولی مثل یک زمین شوره زار است که بذر فقه و دین در آن بسیار سخت می روید... در حوزه حتی یک جزوه ۱۰۰ صفحه ای برای توضیح مدرنیته نیست و این را باید فاجعه نامید. ⏰ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌷 مناجات‌خوانی ▶️ (اومدم تنهای تنها.‌‌..) 🔹مناجات ماه مبارک رمضان با عنوان "تنهاترین" ⚜ @taammolat74
❇️ (ایده یابی قرآنی برای زیست اخلاقی در فضای مجازی) 🔘 شماره ۴ 🌙 سوره بقره 🌅 إنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ. خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ. (بقره/6-7) 🔸 1. «کفر» از نظر لغوی به معنای «پنهان کردن و پوشاندن» است. انسان های کافر به گونه ای دیده خود را نسبت به حقایق بسته اند که هیچگونه تذکری برای آنها فایده ندارد (نرود میخ آهنین در سنگ). به خاطر این رفتارشان است که خداوند توفیق فهم حقیقت را از آنها گرفته است. طبیعتا چنین انسان هایی نه تنها خود زیان می بینند که به دیگران نیز ضرر می زنند. 🔸 2. یکی از معضلات اخلاقی فضای مجازی کسانی هستند که گمان می کنند این فضا ارث پدری و ملک خصوصی آنان است و در آن هرکاری خواستند می تواننند انجام دهند؛ بدون این که به تبعات کارهای خود برای دیگران بیاندیشند. این خودبینی، حقیقت ستیزی و مسوولیت گریزی درمورد برخی چهره هایی که فاقد فضیلت خاصی هستند ولی به مدد همین فضای مجازی مشهور شده اند بیشتر نمود دارد. تذکرات و هشدارهای دیگران به رفتارهای غیراخلاقی این افراد نه تنها هیچ تاثیری بر آنان ندارد، بلکه به هراندازه فالوئر و ممبرهای شان افزایش می یابد در انجام رفتارهای غیراخلاقی جرات و وقاحت بیشتری پیدا می کنند. 🔸 3. تجربه نشان داده یکی از مهم ترین عوامل تجری و تداوم اخلاق گریزی چهره های مشهور در فجازی، استقبال دیگران از آنها است. به همین دلیل، کسانی که صفحات این افراد را پیگیری می کنند یا مطالب مربوط به آنها را برای دیگران منتشر می کنند، یا بیننده پخش زنده (لایو) کارهای آنها هستند و در ذیل مطالب شان لایک و کامنت می گذارند نیز در پیامد بی اخلاقی های آنان شریک، و به خاطر تمایل (هرچند ناخواسته شان) به گسترش زشتی ها، در دنیا از نظر اخلاقی قابل سرزنش و در آخرت مستحق عذاب هستند: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» (نور/19). 🔸 4. مسوولیت گریزی برخی کاربران و بی توجهی آنها به تذکرات دیگران، بی معنای بی تفاوتی و عدم امر به معروف و نهی از منکر در قبال رفتارهای آنها نیست. خوشبختانه امورزه علاوه بر امکان نظارت بر این افراد توسط پلیس فتا،‌ و در مورادی دستگیری و اِعمال مجازات قانونی نسبت به آنها، راهکارهایی در خود فجازی برای ممانعت از کارهای غیراخلاقی این افراد وجود دارد؛ که از آن جمله است گزارش دادن (Report) به مسوولان شبکه های اجتماعی. در موارد گوناگون دیده شده که آنها به این گزارش ها توجه کرده اند و نه تنها صفحات این افراد را بسته اند که امکان راه اندازی صفحه یا کانال جدید را هم به آنها نداده اند. ⚜️ @taammolat74
🔰وارثان پروتستانتیسم و سلفی گرایان مدرن ✍️ سجاد اسلامی 🔸اهل ظاهر با تعمیق و باطنی گری میانه ای ندارند و می کوشند تا قرآن را به ظواهر آیات تقلیل دهند و به نام اهل بیت عصمت و طهارت که خود اندیشه تاویل را در میان شیعه به یادگار گذاشته اند با تاویل و تفلسف و کنکاش های عقلانی و عرفانی پیرامون آیات مبارزه کنند و سد راه فیلسوفان و عارفان راستین گردند. 🔹اخباریگری که به اوج خود رسید به جنگ با قرآن رفت و قرآن را محرف خواند و صحبت از دخل و تصرف های حکومتی در آن به میان آورد تا بدینگونه این کتاب مبین را در برابر اندیشه امامت بر زمین بزند و امامت را بر آن فائق و پیروز گرداند ۰ سلفی گری نیز که به اوج خود رسید بوسیله ی قرآن به جنگ با امامت رفت تا جائیکه امامت را در برابر قرآن قربانی و ذبح نمود. 🔸این دو قربانی در پروتستانتیسم با یکدیگر جمع می شوند و امامت و خاتمیت در اندیشه پروتستانی با یکدیگر به زیر کشیده می شوند، روشنفکران لیبرال که اندیشه پروتستانتیسم را به ایران می آورند سبب می شوند تا سلفی گرایان و نئو وهابیان ایرانی ، از پشت عینک پروتستانتیسم راه سلف صالح را در پیش بگیرند. 🔹آنانکه قرآن را کتاب خدا می دانند و برای آن منزلت "فرامکانی - فرازمانی " قائل می شوند نمی توانند برای پیامبر که بر او قرآن نازل گشته است و امامان که مفسر این کتاب الهی اند بعنوان قابل وحی ، سلوک فرازمانی و فرامکانی قائل نشوند ۰ البته این گفتار هم چنانکه بوسیله تقصیر و کوتاهی در مقامات پیشوایان دینی ، دامن خود را نیالوده است ؛ آب خود را نیز در جوی شیخی مسلکان جاری نمی سازد و به الوهیت و ربوبیت پیامبر و اهل بیت " ع " نیزقائل نمی گردد ۰ پیامبران و امامان ولایت دارند و ولایت آنان ، برای عاشقان و سالکان طریق الی الله هویدا و آشکار گشته است. ⚜️ @taammolat74
🔰نباید دینداری به مناسک فروکاسته شود. ✍ حمید پارسانیا 🔸نباید دینداری را به سویه مناسک و آیین‌های بیرونی آن فروبکاهیم؛ بلکه نسبت آن با باطن دینداری را هم باید ببینیم. به‌علاوه، در ‌این‌ ایام کرونایی، باید زایش‌ این باطن و ‌ایجاد آیین‌ها و فعالیت‌های نوین اجتماعی مبتنی بر دین را مشاهده کنیم. امری که نمونه قبلی آن را در کنش‌های گستردهٔ دیندارانه در پشتیبانی از جنگ تحمیلی سراغ داریم. 🔹در گذشته هم هستهٔ اسلام سنتی، توسط علما بر مراسمات و آیین‌های نوپدید اشراف داشته و انحرافات آن را کنترل کرده است. چنین نیست که مناسک نوپدید ارتباطی با دینداری عالمان نداشته باشد. از منظر دیگر، پدیده‌ای مانند تقیه نشان می‌دهد که با وجود از دسترس خارج‌شدن مناسک مورد قبول دین در شرایط تقیه، بازهم امکان حفظ دین وجود دارد. تحلیل‌ این همه در شرایطی است که توجه شود دین و دینداری نباید به ظاهر و لایه مناسکی دین کاسته شود. 💢 در وبینار دانشگاه باقرالعلوم «دینداری اجتماعی در ماه رمضان کرونایی»، با حضور حمید پارسانیا و تقی آزادارمکی مطرح شد. گزارش این وبینار را در لینک ذیل بخوانید👇 🌐 mshrgh.ir/1064180@taammolat74