eitaa logo
تاملات
733 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تاملات
🔉 مجموعه برنامه‌های صوتی هفتگی کانال تاملات 🔶 شنبه و یکشنبه‌ها: نقدسینما 🔶 دوشنبه‌ها: برنامه سختانه 🔶 سه‌شنبه‌ها: درسگفتار استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر آقای عبدی 🔷 چهارشنبه‌ها: درسگفتار اقتصاد اسلامی آقای میثمی تهرانی 🔶 پنج‌شنبه‌ها: نشست‌های علمی 🔷 جمعه‌ها: جمعه‌های اندیشه(بازخوانی حدیث پیمانه) ⚜ @taammolat74
عشق همدیگر را فهمیدن و حس کردن است نه یکی شدن ما نیمه ی مکمل میخواهیم نه سایه ی خود را وقتی انگیزه عشق باشد و هدف دوام بخشیدن محصول همیشه عمیق و زیبا است🌷 👤 نادر ابراهیمی ⚜️ @taammolat74
هدایت شده از تاملات
🔰 آزادی از همه اله‌ها ✍️ احمد فردید 🔸...با این همه در آن دوره، یونان و رم از این جهت که طاغوت را اله می‌دانستند، می‌شود نام همه آن‌ها را گذاشت غرب‌زده به غرب‌زدگی غیرمضاعف. نه مضاعف برخلاف غرب‌زدگیِ مضاعفِ جدید، غرب‌زدگیِ مضاعف، در تمام ادوار تاریخی، امری است مختص به تاریخِ جدید در این دوره تاریخی است که انسان می‌شود طاغوت انسان. 🔹اله است و خدایی هم که ثابت می‌کند ظاهراً خدا است اما باطن همان «انسان» و «خویشتنِ خویشِ انسان» و همین است معنی اومانیسم، بشر انگاری جدید در اومانیسم جديد، انسان با وهم و پندار و غرور شیطانی خود، حتی جای طاغوت یونان را می‌گیرد و چنان‌که بعضی‌ها گفته‌اند. از همه بیشتر به امپراتوری رم باز می‌گردد ولی باید دانست که هنوز حالت تاریخی آن طور نبود که امپراتوری رم رسماً دم از أنا الحق خودبنیاد فرعونی بزند. 🔸دوره جدید همه‌اش در أنا الحق خودبنیاد فرعونی است و به این معنی، می‌توان گفت که دوره جدید، غرب‌زده مضاعف و طاغوت‌زده مضاعف و مکر لیل و نهارزده مضاعف وقارعه‌زده مضاعف و نیست‌انگار مضاعف است. 🔹این حرف‌ها که غربی‌ها در باب آزادی می‌زنند، همه و همه رجوعش به یک چیز است: آزادی از همه اله‌ها. الهه سابق و بندگی یک اله که آن هم خود انسان است؛ اعم از این که این خود انسان خود فردی و انانی باشد یا خود جمعی و نحنانی 📚ماهنامه زمانه، مرداد 1384، شماره 35 ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» ✍️ سعید مستغاثی 💠
 نامه‌رسانانی که بسته تمدن یونان را از لای در به داخل اروپا انداختند !

یکی
از ترفندهایی که برخی مورخین و تاریخ پردازان به جای حذف فاجعه بار دوران تمدن اسلامی از تاریخ، به کار گرفتند، محدود نمودن این تمدن به یک نهضت ترجمه و یا حداکثر انتقال علم یونانیان به اروپاییان و تمدن یونان به رنسانس بود. 💢پروفسور زیگرید هونکه، مورخ، پژوهشگر و نویسنده آلمانی که سالها در زمینه تاریخ تمدن تحقیق و پژوهش کرده بود، رساله دکترای خویش را درباره تاریخ تمدن اسلامی و آنچه در تاریخ نگاری غرب از این تاریخ سانسور شده ، تالیف کرد. پرفسور هونکه، عنوان رساله دکترای خود را "خورشید الله برفراز مغرب زمین" گذارد. او در این کتاب در مقایسه تمدن اسلامی با تمدن یونانی می نویسد: 🔸«... شکوفایی تمدن اسلامی دو برابر تمدن یونان بود و همین مسلماناند که خیلی مستقیم تر و چند جانبه تر از یونان، جهان غرب را تحت تاثیر قرار دادند. چه کسی از این واقعیت باخبر است و چه کسی از آن در تاریخ یاد کرده؟ آنچه تاریخ نویسان اروپایی در مورد نقش 800 ساله تمدن اسلامی بیان می کنند، این است که مختصرا می گویند مسلمانان سبب رساندن گنجینه تمدن یونان به اروپا بودند. این تنها چیز مثبتی است که اروپایی ها درباره مسلمانان اظهار کردند، درحالی که با این بیان، نقش مسلمانان را به حد یک نامه رسان تاریخ تخفیف می دهند که گویی اینان بسته تمدن یونان قدیم را از لای درب به داخل اروپای غربی انداخته و رفته اند! 🔹در همین چند سال قبل کتابی منتشر شد درباره تاریخ علم و تمدن اروپا که از ابتدا تا گالیله، کپلر و نیوتن در آن بحث شده بود. یعنی از ابتدای تاریخ تا 1642 میلادی. در یک چنین کتاب 600 صفحه ای همه آنچه مربوط به تمدن اسلامی بود، فقط در دو صفحه، سر و ته اش را هم آورده بودند. 🔸با توجه به این چنین قضاوت های غلط، به نظر می آید به خاطر وظیفه تاریخی، بالاخره باید نسبت به تمدن اسلامی احقاق حق بشود. احقاق حق از کسانی که تا کنون عیسویت و ناسیونالیسم اروپایی عاجز از داوری صحیح و ابراز احترام لازم دربرابر آنان بوده،فعالیت های علمی، هنری و صنعتی شان را تحقیر کرده، بر سهم اساسی آنان در ساختمان تمدن بشری سرپوش گذارده و از بیان آن خودداری می کند...» 🔗 بخش قبل |تمدنی که با تکیه بر خرد و اندیشه رشد کرد! ⚜️ @taammolat74
🔰 سرآغازی بر ژورنالیسم اندیشه ✍️ رسول لطفی 🔸از اوصافِ بشرِ معاصر این است که زندگی‌اش چنان با ژورنالیسم پیوند خورده است که به‌سختی می‌تواند بدون آن زندگی کند. ژورنالیست‌ها شیوه زیستن و نگرش ما را تغییر می‌دهند. تصرف و تسخیر اذهان هدفی است که یک ژورنالیست دنبال می‌کند. امروزه با ظهور و بسط شبکه‌های اجتماعی در سراسر زندگی بشر، شاهد اهمیت روزافزون امر ژورنالیسم هستیم. 🔹ژورنالیست‌های علوم انسانی نیز با بهره‌مندی از شبکه‌های‌ اجتماعی در تلاش برای برساخت اندیشه‌های گفتمان نظری خود هستند. در این روزگاران، نویسندگان تحصیل کرده در علوم انسانی را شاهدیم که با بهره‌گیری از اصول و تکنیک‌های ژورنالیستی، نسبت به دغدغه‌های اجتماعی اظهار نظر کرده و سعی می‌کنند روایت خود را با ادبیات علمی ترویج دهند. 🔸سابق بر این، آنچه از ایده «دانشگاه» در ذهن خطور می‌کرد، محفلی برای تبادل دانش و مباحثات بین اساتید و دانشجویان و هدایت فکری برای جامعه بود. اینک با وجود شبکه‌های اجتماعی و برچیده شدن محدودیت‌های حقیقی و اعتباری، همان مباحثات و نزاع‌ها میان اساتید و دانشجویان با ادبیات ژورنالیستی شکل گرفته است. فارغ از گروه‌های مختلف فکری و علمی با هر گرایش خاص سیاسی و فرهنگی، امروزه دیگر اساتید و روشنفکران و اندیشمندان دست به قلم، فعالانه وارد میدان شده‌اند و مستقیم با بدنه جامعه نخبگانی در ارتباط هستند. 🔹حضور جدی و فعالانه اساتید، روشنفکران و اندیشمندان علوم انسانی در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان در لایوهای بیشمار اینستاگرام، یادداشت‌های تلگرامی و وبینارهای متعدد اینترنتی مشاهده کرد. اگر در گذشته، افراد باید برای خواندن و شنیدن مباحثات فکری بین روشنفکران، انتظار می‌کشیدند و هزینه می‌کردند؛ در حال حاضر با سهولت دسترسی اساتید و روشنفکران مواجهه هستیم. اساتیدی که دغدغه‌های اجتماعی را اولویت خود قرار داده، با پردازش مفاهیم و استنطاق متون، به حل مسائل و پرسش‌های جامعه نخبگانی می‌پردازند. 🔸اما به راستی دلیل اقبال نخبگان جامعه به این دست مباحث ژورنالیسم اندیشه‌ای چیست؟ به چه میزان این مباحثات و گفت‌‌وشنودها می‌تواند گره‌های علمی در حوزه علوم انسانی را از میان بردارد و به چه میزان در رشد سطح علمی جامعه مؤثر است؟ ژورنالیست‌های اندیشه تکثر یافته‌ در عصر مجازی، چه میزان در تغییر اذهان نخبگان نسبت به موضوعات و مسائل جامعه تأثیر داشته‌اند؟! مضاف بر این تا چه حد می‌توان به تأثیر و تأثر نخبگان از این فضاها امیدوار بود؟ این دست پرسش‌ها، دغدغه‌هایی است که دیده‌‌بان اندیشه در تلاش است، در شماره‌های آتی پاسخ‌هایی برای آنها بیابد. 📚 سرمقاله نشریه دیده‌بان اندیشه ش7 ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ #پرونده_ویژه | نقد و بررسی اندیشه‌های احمد فردید 🔸۲۵ مرداد ماه سالروز درگذشت سید احمد فردید (با
🔰در پس پرده‌ بایکوت فردید توسط سروش ✍️ گفتگو با دکتر محمد رجبی ⁉️چرا فردید پس از انقلاب مورد هجمه برخی جریانات خاص همچون حلقه سروشیه قرار گرفت تا حدی که تحت همین فشارها مدتی به انزوا کشیده شد؟ در میان مسوولین مختلف کشوری، موضع مقام معظم رهبری درباره فردید چه بود؟ آیا تقسیم معرفت به غروب غربی و معرفت شرقی در نزد فردید، واجد شأن فلسفی هست؟ 👈گروهی که در ابتدای انقلاب در پوستین انقلابیون خزیده و علیه مبانی انقلاب اقدام می‌کردند، پس از بنی صدر به سراغ علَم کردن سروش رفتند، سروشی که صدها مرتبه بدتر از بنی‌صدر بود و اساسا به دلیل سویه‌های جدی پوپری‌اش، به لحاظ مبنایی با اصلِ انقلاب در تعارض بود. همانطور که خود پوپر هم در کتاب "انقلاب یا اصلاح" عنوان می‌کند که :«نباید انقلاب کرد بلکه باید بصورت تدریجی دست به اصلاح امور زد.» 🔹شخصیتی همچون سروش که ناقوس تقلید از پوپر را سر می‌داد بر افواه انداخته و مدعی شدند که او در مقام تئوریسین انقلاب است، البته بعدها مشخص شد که او عضو انجمن حجتیه بوده است... شبکه بسیار گسترده‌ای را سروش به واسطه افرادی که گرایش به حجتیه داشتند راه انداختند و بسیاری از افراد انقلابی، متدین و اهل فضل و فکر را حذف کردند. 🔸مرحوم فردید در همان اوائل انقلاب با توجه به نوع افکار سروش و نفوذی که در بدنه انقلاب پیدا کرده بود، می‌گفت که قطعا حمایت‌هایی از جانب برخی نفوذی‌ها از سروش می‌شود که او توانسته تا این حد درون سازمان‌های انقلابی نفوذ کند، فردید بارها می‌گفت که سروش اصل اسلام را هدف قرار داده است. 🔗 لینک کامل مصاحبه را در اینجا بخوانید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فردید و انقلاب اسلامی 🎙دکتر محمد رجبی طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی پرونده ویژه «ما و سید احمد فردید» ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
04.mp3
18.56M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | و 🎙دکتر پرونده ویژه « » 🔹بررسی شأن علمی و فلسفی دکتر فردید و نقد برخی نگاه‌ها 🔹بررسی رابطه انقلاب اسلامی با فردید 📍«دکتر فردید زمانی غرب را نقی می کرد که ایران پایگاه غرب بود! تمام خیابان های غرب پر از مستشاران انگلیسی و آمریکایی و شوروی و.. بودند! بیست سال قبل از آنکه رژیم پهلوی سقوط کند.» 📍«انقلاب اسلامی از نگاه فردید، دریچه ای‌است به سوی پایان تاریکی و آخرالزمانی که به ظهور حضرت مهدی منجر میشود.» ⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ بازنگری برنامه سختانه 🔸«هاردتاک» به معنی «گفتگوی سخت» نام برنامه‌ تلویزیونی و رادیویی در BBC است
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | گفتگو با شهریار زرشناس برنامه تلویزیونی سختانه (هاردتاک) قسمت دوم ⏰ 23 آذر ١٣٩٦ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گفتگو دخانچی با زرشناس.mp3
22.02M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | گفتگو با برنامه تلویزیونی (هاردتاک) قسمت دوم 🔹دعوا بین دو جناح آرمانگرا معتقد به انقلاب اسلامی با جناح نئولیبرال، جنگ تمام عیار فرهنگی سیاسی اقتصادی و اجتماعی است! من قبول دارم در جبهه انقلاب در طراحی نسخه‌ها در تدوین برنامه ها کوتاهی کردیم اما این جنگ و تضاد وجود دارد. 🔹فضای سیاسی ایران از سال 68 به بعد تقابل بین دو رویکرد را نشان میدهد. رویکردی که عدالت می‌طلبد و رویکرد که سرمایه داری و استثمار را میخواهد و تحت عنوان تعامل با دنیا، وابستگی را تئوریزه و اجرا می کند. 🔗 لینک برنامه قبل را در اینجا بشنوید! 🔻 پ.ن: هر دوشنبه یک قسمت از برنامه سختانه را بارگزاری می‌کنیم. این گفتگو جذاب و چالشی را از دست ندهید! بسیاری از سوالات خود را دریافت میکنید. ⚜️ @taammolat74
گفتے نباش منتظرم خنده ام گرفت من زنده بودنم همه چشم انتظارے است 🍃 ⚜️ @taammolat74
🔰ذات‌انگاری دین ✍️ علی‌رضا شجاعی‌زند 🔸عقبۀ جامعه‌شناسی تحول‌گرا در مطالعات دین، رویکردهای ملحدانه است. بی‌اعتنایی فحوایی جامعه‌شناسان دین از این اعتقاد برخاسته که دین فاقد هرگونه حقیقت و اصالتی است، در همان حال که آثار و پیامدهای اجتماعی گران‌سنگی داشته است و همچنان دارد. 🔹دلایل فقدان حقیقت دین را می‌توان در براهین پوزیتیویستی دربارۀ عدم‌معناداری و تحقیق‌پذیری گزاره‌های دینی یافت و فقدان اصالت دین را در آرای مارکس و دورکیم که آن را روبنا و یک فرآوردۀ اجتماعی شمرده‌اند. 🔸نقصان‌های ناشی از شیئیت‌نگری پوزیتیویستی و کم‌توجهی به فاعلان اجتماعی، بعدها با نقدهای مؤثر فیلسوفان و جامعه‌شناسان آلمانی تاحدی مرتفع شد؛ اما تعمیم‌گرایی ساده‌نگر و بی‌اعتنایی فحوایی همچنان دامن‌گیر جامعه‌شناسی دین باقی ماند و رشد و رواج این رویکردهای هم نتوانست آن‌ها را به‌نحو مطلوبی علاج کند. 🔹رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی به دین، قابلیت‌های بالایی از خود برای رفع برخی از بی‌اعتنایی‌های تحویلی نشان داده‌اند و از این طریق به مواضع همدلانه‌تری در قِبال دین و دین‌داران رسیده‌اند؛ در عین حال، نمی‌توان از آنان در تمامی تقریرهایشان به‌عنوان قائلین به ذات‌انگاری دین یاد کرد. 🔸این بدان روست که اعتنا و هم‌دلی رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی، بیش از آنکه شامل خود ادیان شود، شامل حال دینداران بوده است و افراط در آن می‌توانسته بعضاً به محمل دیگری برای خدشه‌افکنی بر ذات‌انگاری دین بدل شود؛ چراکه با اصالت و محوریت‌دادن به دین‌داران و دین‌داری‌های محقق، اعتنای به خود دین همچنان در محاق باقی مانده است. ⚜️ @taammolat74
🔰چرا مصدق برای جریان غربگرا محبوبیت دارد؟! ✍️ مجتبی دانش طلب 🔸مصدق چهره‌ای ضد انگلیسی بود و با سیاست‌هایش کشور را دچار تحریم و فشار اقتصادی کرد. نمی‌توانست نفت بفروشد و دولتش عملا ورشکسته بود اما همچنان در مذاکرات لجبازی می‌کرد و به هیچ نتیجه‌ای هم نمی‌رسید. به جای عملگرایی دنبال آرمانگرایی و استقلال خواهی بود و به جای واقع‌بینی درباره توان ملت ایران حرف‌های پوپولیستی و شاعرانه می‌زد. 🔹مردم را هم با شعارهایش خسته کرده بود و تک‌روی‌هایش راه را برای کودتای نظامی هموار می‌کرد. پس چرا چنین عنصری بین غربگراها محبوب است؟! چطور می‌شود کسی که کشور را به ورطهٔ تحریمی حتی بدتر از دورهٔ احمدی‌نژاد کشانده دوست داشته باشند و همزمان هم از گستردن مذاکرات و دوستی با آمریکا و انگلیس حرف بزنند؟! 💢پاسخ در یک جمله است: «مصدق سکولار بود». همه تناقضاتی که در تلاقی غربگرایی و محبوبیت مصدق نهفته در ستیز مصدق با جریان مذهبی پاسخ می‌گیرد. مصدق برای اینها قهرمان ملی‌گرایی و دشمنی با انگلیس و مبارزه با استعمار نیست، مصدق قهرمان به نام خود زدن یک نهضت ملی و درافتادن با همه دوستان و همکاران، و به خصوص قهرمان تشخص طلبی و تفرعن در برابر جریان مذهبی است. جریانی که موفق شده جایگاه رهبری سیاسی را از سکولارها پس بگیرد. ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگ‌های گمشده» ✍️ سعید مستغاثی 💠
هر جا اسلام حاکم بود، علم و ادب پیشرفت کرد!

🔸عبدالحسین زرین‌کوب در کتاب «کارنامه اسلام» با‌اشاره به پیشرفت‌های شگرف مسلمین در زمینه‌های مختلف علمی و فکری، نوشت: «آنچه این مایه ترقیات علمی و پیشرفت‌های مادی را برای مسلمین میسر ساخت، در حقیقت همان اسلام بود که با تشویق مسلمین به علم و ترویج نشاط حیاتی، روح معاضدت و تسامح را جانشین تعصبات دنیای باستانی کرد و در مقابل رهبانیت کلیسا که ترک و انزوا را توصیه می‌کرد، با توصیه مسلمین به راه وسط، توسعه و تکامل صنعت و علم انسانی را تسهیل کرد.» 🔹جرجی زیدان مورخ مسیحی هم در کتاب «تاریخ تمدن اسلام»، اسلام را عامل اساسی پیشرفت‌های ملل اسلامی دانسته: «دانش پروری و علم دوستی بزرگان اسلام، سبب شد که روز به روز مولف و کتاب در قلمرو اسلام فزونی یابد و دایره تحقیق وسعت پیدا کند. پادشاه و وزیر و دارا و ندار و عرب و ایرانی و رومی و هندی و ترک و یهود و مصری و مسیحی و دیلمی و سریانی ، در شام و مصر و عراق و فارس و خراسان و ماوراءالنهر و سند و آفریقا و اندلس و غیره در تمام شبانه روز به تالیف مشغول شدند و خلاصه هرجا اسلام حکومت می‌کرد، علم و ادب به سرعت پیشرفت می‌نمود. در این تالیفات گرانبها خلاصه‌ای از تحقیقت بنی نوع انسان از روزگار پیشین تا آن زمان دیده می‌شد و مباحث مهمی از علوم طبیعی، الهی، نقلی، ریاضی، ادبی و عقلی در کتب جمع شده بود و در نتیجه تحقیقات علمای اسلام، علوم مزبور دارای شعب متعدد گشت.» 🔗 بخش قبل |نامه‌رسانانی که بسته تمدن یونان را از لای در به داخل اروپا انداختند! ⚜️ @taammolat74
📮در ۶۷سال پیش، در همین روز، آمریکای تروریست و جنایتکار با انگلیس استعمار پیر، طراحی کودتایی را کردند که دولت ملی مصدق را سرنگون کردند و یک خودفروخته نوکر اجنبی مستبد را دوباره بر ایران مسلط کنند. از غربیها بیشرف تر میتوان سراغ گرفت؟ بله میتوان،ایرانیهای که دل در غربیها بسته اند و حاضرند همه چیزشان را دو دستی در اختیار آنها قرار دهند، از غربیها بیشرف تر هستند. ⚜️ @taammolat74
🔰 مصدق می‌خواست قهرمان باشد! ✍️علی‌اکبر رنجبر کرمانی (پژوهشگر تاریخ معاصر) 🔸در بطن تمامی حوادثی که رخ داد، هماهنگی‌های دقیقی بین انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها وجود داشت و اینگونه نیست که انگلیس به تنهایی کودتا کرده باشند و چون شکست خورد، سپس آمریکایی‌ها وارد عمل شوند. ، نتیجه یک برنامه‌ریزی و هماهنگی از پیش تعیین شده است. کودتای 25 مرداد را تنها انگلیس نکرد بلکه از زمانی که به قدرت رسید، برکناری مصدق در دستور کار قرار گرفت. 🔹در بطن تمامی حوادثی که رخ داد، هماهنگی‌های دقیقی بین انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها وجود داشت و اینگونه نیست که انگلیس به تنهایی کودتا کرده باشند و چون شکست خورد، سپس آمریکایی‌ها وارد عمل شوند. کودتای 28 مرداد، نتیجه یک برنامه‌ریزی و هماهنگی از پیش تعیین شده است. کودتای 25 مرداد را تنها انگلیس نکرد بلکه از زمانی که چرچیل به قدرت رسید، برکناری مصدق در دستور کار قرار گرفت. 🔸جبهه ملی یک حزب متشکل نیرومند و صاحب عزم و اراده نبود. برخی از آنان جاه‌طلب بودند و به همین دلیل به مصدق نزدیک شده بودند. جبهه ملی‌ها همچنان محو آمریکا بودند. حزب ایران که ستون فقرات جبهه ملی است، پس از اعلام دکترین مبنی بر مبارزه با کمونیسم، از این دکترین حمایت کرد. جبهه‌ ملی‌ها نه تنها هیچ کاری نکردند، بلکه از دکترین آیزنهاور (عامل کودتای 28 مرداد) هم دفاع و حمایت کردند. 🔹اعضای حتی یک اعلامیه هم پس از کودتای 28 مرداد ندادند. پس از کودتا در منزل آیت‌الله زنجانی نهضت مقاومت ملی با حضور مذهبی‌ها تشکیل شد، اما ملیون پای کار نیامدند و همان نهضت مقاومت ملی را هم ملی مذهبی‌ها پای کارش آمدند؛ کسانی مانند دکتر شیبانی و مرحوم سحابی و ... که البته همان ها هم جز چند تا اعلامیه کار دیگری نکردند و نهضت در سال 35 عملا بی اثر و بی‌وجود شده بود. 💢جبهه ملی‌‌ها پس از کودتا به دنبال زندگی و معیشت خود رفتند و منتظر ماندند تا آمریکا در سال 1339 و در دولت کندی، فضا را باز کند و آنان بتوانند جبهه ملی دوم را شکل بدهند. از نهضت مشروطه تا به امروز، هیچ نیرویی به جز نتوانسته است اقدام موثر سیاسی در ایران انجام بدهد. آیا نفت را مذهبی‌ها ملی کردند یا ملیون؟ آیا را مذهبیون به نتیجه رساندند یا دیگران؟ اینها مسلمات تاریخی است. جبهه ملی و نهضت آزادی، حدود 50 سال با شاه و پهلوی مخالفت کردند، اما به نتیجه‌ای نرسیدند. وقتی که نهضت امام اوج گرفت، مردم همراه شدند، شاه از کشور رفت و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. ⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf |دکتر مصدق در گذر تاریخ ✍️ دکتر منوچهر محمدی 🔸در این مقاله با طرح 5 پرسش در حول مواضع دکتر مصدق، می‌کوشد پس از تقسیم زندگی سیاسی ایشان به سه دوره قاجار، رضاخان و شاه، شخصیت و رفتار سیاسی وی را با نگاهی تاریخی، واقع بینانه و مستند بررسی کند و نقش واقعی وی در نهضت ملی شدن نفت را به تحلیل بگذارد. عاقبت با رد دو نظریه درباره شخصیت دکتر مصدق، نظریه خویش را طرح می‌کند! کتاب نقد/ سال چهارم / شماره سیزدهم ⏰ زمستان 1378 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
دکتر مصدق.pdf
349.6K
📘دانلود pdf |دکتر مصدق در گذر تاریخ ✍️ دکتر منوچهر محمدی 🔸آیا مرحوم دکتر مصدق در تمام دوران زندگی سیاسی خود، مبارزی علیه استبداد و امپریالیزم بوده و در همین راستا عمل می‌کرده است؟! 🔹آیا واقعا ملی شدن صنعت نفت ایران، کار دکتر مصدق بود و او رهبری نهضت ملت ایران را در این حرکت ضدامپریالیسمی بر عهده داشت یا ایشان بر موجی سوار شدند که قبل از او توسط رهبران مذهبی و ملی دیگری ایجاد شده بود؟! 🔸آیا دکتر مصدق در طول زندگی سیاسی خود، دارای مواضع ضداجنبی به ویژه علیه انگلیس داشته است؟! 🔹در ملی شدن صنعت نفت، آیا دکتر مصدق بر حرکت توده‌ای و مردمی تکیه داشت؟ 🔸آیا دکتر مصدق در زیست سیاسی خود دموکرات، لیبرال و ملی بود؟ به عبارت دیگر آیا صاحب مکتب خاصی در زمینه اندیشه سیاسی می‌باشد؟ ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نقدی بر جایگاه ایتومولوژی در روش شناسی احمد فردید 🎙دکتر مهدی فدایی طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی پرونده ویژه «ما و سید احمد فردید» ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
05.mp3
9.04M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |نقدی بر جایگاه در روش شناسی احمد 🎙دکتر مهدی پرونده ویژه « » 🔹 تبیین ایتیمولوژی(ریشه‌شناسی) 🔹ایتیمولوژی از منظر فردید 🔹نقدی مختصر بر نگاه فردید بر ایتیمولوژی 📍«فردید وقتی از تغییر معان سخن می گوید معتقد است ما چیزی به عنوان انتقال معنا در طول تاریخ نداریم بلکه از تحریف و استحاله درونی واژه سخن میگوید لذا هیچ انتقال تاریخی از منظر فردید وجود ندارد بلکه انحراف تاریخی داریم.» ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو جلسه سوم ⏰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
F.m.3.mp3
15.2M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |جستاری در در حل مسائل معاصر 🎙حجت الاسلام جلسه سوم 🔹 مبادی فقه نیز استعدادی خاص به فقه برای ورود به حل مسائل معاصر می دهد. سید علی قزوینی (ره) تکامل در مبادی فقه را عمده اسباب اقواییت ملکه استنباط می داند و در میان این مبادی، اصول فقه را مقدم بر بقیه می شمارند. استعداد بحث های لفظی در علوم عربیّت و الفاظ منطق و مباحث لفظیه اصول فقه، بُعد دیگری از استعداد زبان شناسی عمومی فقه امامیه و زبان شناسی روانی و زبان شناسی حقوقی است. 🔹در کنار استعداد علوم استظهاری، بحث بررسی اَسناد روایی نیز برای گسترش قلمرو فقه در مواجهه با مسائل معاصر در پرتو انجذاب معرفتی مهم است. حوزه فقاهت در جبهه مواجهه مسائل معاصر، با میمنه ای عقلی و میسره ای نقلی و عقبه ای ادبی و قلبی که در آن صاحب ملکه قرار دارد به مصاف حل مسائل معاصر می رود. 🔗 جلسه دوم را در اینجا بشنوید. 🔻 پ.ن: هر سه‌شنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت. ⚜️ @taammolat74
به دریا دل بزن تا بگذری از موج رسوایی نمی‌رنجد غریق عشق از طوفان تنهایی به‌جز آیینه وقتی همدمی پیدا نخواهی کرد چه رنجی می‌بری از دیدن تکرار زیبایی🌹 ⚜️ @taammolat74
🔰چگونه به تفکر فلسفی بپردازیم؟ ✍️سید یحیی یثربی 🔸فلسفه، اندیشیدن است. اندیشیدن یک خاصیت دارد و آن اینکه مدام برای ما پرسش ایجاد می‌کند و برای پرسش‌هایش جواب می‌خواهد. بکوشید هرچه می‌شنوید و هرچه مطالعه می‌کنید را نخست خوب بفهمید، چون تا چیزی را نفهمید، نمی‌توانید درباره‌اش فکر کنید! آنگاه به سراغ علل و عوامل آن بروید و درباره‌اش فکر کنید: من باید درس بخوانم! چرا؟ این سؤالی است که آن را تفکر ایجاد می‌کند و پاسخ این چرا را باید خودتان با تفکر پیدا کنید. 🔹تفکر فلسفی دو کار می‌کند؛ یکی اینکه، حوزه آگاهی انسان را توسعه می‌دهد و دیگر اینکه، گزاره‌هایی را که می‌دانید با توجیه عقلی همراه می‌سازد، یعنی چراهای شما پاسخ پیدا می‌کنند. در نتیجه، تفکر فلسفی علم را توسعه می‌دهد. از اینجاست که فلسفه پیشگام علم است. 1️⃣جرئت اندیشه داشته باشید. یعنی فقط چشم به راه دیدگاه دیگران نباشید. بکوشید تا خودتان دیدگاهی داشته باشید. 2️⃣در همه تلاش خود، فهمیدن را اساس کارتان قرار دهید. ببینید آنچه را که قصد اندیشیدن درباره‌اش دارید، می‌فهمید یا نه؟ بیشتر مردم چیزهایی را می‌خوانند، اما آنها را نمی‌فهمند. حتی گاهی یک جمله یا یک بیت معروف را یک عمر تکرار می‌کنند، بی‌آنکه هرگز معنی‌اش را بفهمند! 3️⃣ وقت بگذارید. کار و زندگی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در هر شبانه روز چند ساعتی به مطالعه و بحث و گوش دادن بپردازید. ⚜️ @taammolat74
🔰 فیلسوف‌ها و گلادیاتورها ✍️ محسن آزموده 🔸 یکی از آفات فضای روشنفکری و فرهنگی ما ساختن آدمک‌ها و بتواره‌های سیاه و سفید از متفکران و اندیشمندان و سپس تاختن به آنها یا ستایش و مدح آنهاست، بدون این که احتمالا خود آن متفکران، روح‌شان از این موضوع خبردار باشد. متاسفانه این بار باید پذیرفت این مشکل از فضای مطبوعاتی ما به طور خاص و الزامات «ژورنالیسم» به طور عام ناشی می‌شود. 🔹فضای «ژورنالیسم»، به دنبال «ساده‌سازی» افکار و اندیشه‌هاست و از هر متفکری یک یا دو ایده مشهور را به صورت ساده‌شده(simplified) و احتمالا غلط‌انداز، برجسته می‌کند و بر اساس آن یک چهره یا «فیگور» می‌سازد. مثال بارز و آشکار این امر در فضای فکری و روشنفکری ایران در دهه‌های شصت و نیمه نخست هفتاد رخ داد، در مورد مارتین هایدگر و کارل پوپر، یعنی یکی به نماد تجددستیزی بدل شد و دیگری نشانه و نماد تمام قد دفاع از تجدد. 🔸آن‌گاه این دو بت‌واره رویاروی یکدیگر قرار گرفتند و این طور وانمود شد که انگار دو دشمن خونی هستند. در سایه این «انگ»ها که البته ریشه در برخی اندیشه‌هایشان داشت، دیگر وجوه فکری آنها مورد غفلت قرار گرفت، تا این که تازه از اواخر دهه هفتاد به تدریج با ترجمه و انتشار آثار خود این فیلسوفان، مشخص شد که این تقلیل‌گرایی و بت‌واره ساختن از متفکران، تا چه اندازه رهزن فکر و اندیشه است. 🔹در فضای فکری-روشنفکری ما، فیلسوفان و اندیشمندان به گلادیاتورهایی تخیلی بدل می‌شوند که با مفاهیم و عبارات، با یکدیگر می‌جنگند، منتها نه جنگی خودخواسته و مختارانه، بلکه دقیقا چنان که شرایط گلادیاتوری اقتضا می‌کند، در این ستیز ناگزیرند و برای خوشایند و بدآیند اربابان و در این جا خالقان‌شان به جان هم افتاده‌اند، یک جنگ مصنوعی که البته به قتل و خونریزی واقعی اندیشه‌ها، یعنی پایمال شدن آنها به دلیل فهم ناشدن می انجامد. 🔸 البته می توان استعاره جنگ و ستیز را برای تعاطی و تضاد و تعامل میان اندیشه‌ها و ایده‌ها حفظ کرد و متفکران را ستیزه‌جویانی بی‌رحم و شجاع و بدون تعارف خواند، به شرط آن که آنها را شوالیه‌هایی خودانگیخته و جنگجویانی خودآئین در نظر آورد که نه همچون گلادیاتورها دست‌وپایشان بسته به امیال و هوس‌های اربابان‌شان است، بلکه بر اساس رانه خرد و نیروی استدلال مبارزه می‌کنند که اگر غیر از این باشد، دیگر عنوان اندیشمند و متفکر به آنها دادن، روا و جایز نیست. 💢به تعبیر دقیق‌تر، متفکر و اندیشمند نیز مثل همه انسان‌ها از شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی محیط پیرامون متاثر است، اما نهایتا به حکم تفکر و خرد، اگر فکری داشته باشد، باید او را بر اساس استدلال‎‌ها و مفاهیمی که خلق کرده سنجید، نه بر اساس بت‌واره‌های معوج و گمراه‌کننده. ⚜️ @taammolat74