04.mp3
18.56M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#فردید و #انقلاب_اسلامی
🎙دکتر #محمد_رجبی
پرونده ویژه « #ما_و_احمد_فردید »
🔹بررسی شأن علمی و فلسفی دکتر فردید و نقد برخی نگاهها
🔹بررسی رابطه انقلاب اسلامی با فردید
📍«دکتر فردید زمانی غرب را نقی می کرد که ایران پایگاه غرب بود! تمام خیابان های غرب پر از مستشاران انگلیسی و آمریکایی و شوروی و.. بودند! بیست سال قبل از آنکه رژیم پهلوی سقوط کند.»
📍«انقلاب اسلامی از نگاه فردید، دریچه ایاست به سوی پایان تاریکی و آخرالزمانی که به ظهور حضرت مهدی منجر میشود.»
⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ بازنگری برنامه سختانه 🔸«هاردتاک» به معنی «گفتگوی سخت» نام برنامه تلویزیونی و رادیویی در BBC است
🔉 گفتگو
🔶 موضوع | گفتگو با شهریار زرشناس
برنامه تلویزیونی سختانه (هاردتاک)
قسمت دوم
⏰ 23 آذر ١٣٩٦
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
گفتگو دخانچی با زرشناس.mp3
22.02M
🔉 گفتگو
🔶 موضوع | گفتگو با #شهریار_زرشناس
برنامه تلویزیونی #سختانه (هاردتاک)
قسمت دوم
🔹دعوا بین دو جناح آرمانگرا معتقد به انقلاب اسلامی با جناح نئولیبرال، جنگ تمام عیار فرهنگی سیاسی اقتصادی و اجتماعی است! من قبول دارم در جبهه انقلاب در طراحی نسخهها در تدوین برنامه ها کوتاهی کردیم اما این جنگ و تضاد وجود دارد.
🔹فضای سیاسی ایران از سال 68 به بعد تقابل بین دو رویکرد را نشان میدهد. رویکردی که عدالت میطلبد و رویکرد که سرمایه داری و استثمار را میخواهد و تحت عنوان تعامل با دنیا، وابستگی را تئوریزه و اجرا می کند.
🔗 لینک برنامه قبل را در اینجا بشنوید!
🔻 پ.ن: هر دوشنبه یک قسمت از برنامه سختانه را بارگزاری میکنیم. این گفتگو جذاب و چالشی را از دست ندهید! بسیاری از سوالات خود را دریافت میکنید.
⚜️ @taammolat74
🔰ذاتانگاری دین
✍️ علیرضا شجاعیزند
🔸عقبۀ جامعهشناسی تحولگرا در مطالعات دین، رویکردهای ملحدانه است. بیاعتنایی فحوایی جامعهشناسان دین از این اعتقاد برخاسته که دین فاقد هرگونه حقیقت و اصالتی است، در همان حال که آثار و پیامدهای اجتماعی گرانسنگی داشته است و همچنان دارد.
🔹دلایل فقدان حقیقت دین را میتوان در براهین پوزیتیویستی دربارۀ عدممعناداری و تحقیقپذیری گزارههای دینی یافت و فقدان اصالت دین را در آرای مارکس و دورکیم که آن را روبنا و یک فرآوردۀ اجتماعی شمردهاند.
🔸نقصانهای ناشی از شیئیتنگری پوزیتیویستی و کمتوجهی به فاعلان اجتماعی، بعدها با نقدهای مؤثر فیلسوفان و جامعهشناسان آلمانی تاحدی مرتفع شد؛ اما تعمیمگرایی سادهنگر و بیاعتنایی فحوایی همچنان دامنگیر جامعهشناسی دین باقی ماند و رشد و رواج این رویکردهای هم نتوانست آنها را بهنحو مطلوبی علاج کند.
🔹رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی به دین، قابلیتهای بالایی از خود برای رفع برخی از بیاعتناییهای تحویلی نشان دادهاند و از این طریق به مواضع همدلانهتری در قِبال دین و دینداران رسیدهاند؛ در عین حال، نمیتوان از آنان در تمامی تقریرهایشان بهعنوان قائلین به ذاتانگاری دین یاد کرد.
🔸این بدان روست که اعتنا و همدلی رویکردهای تفهمی و پدیدارشناختی، بیش از آنکه شامل خود ادیان شود، شامل حال دینداران بوده است و افراط در آن میتوانسته بعضاً به محمل دیگری برای خدشهافکنی بر ذاتانگاری دین بدل شود؛ چراکه با اصالت و محوریتدادن به دینداران و دینداریهای محقق، اعتنای به خود دین همچنان در محاق باقی مانده است.
⚜️ @taammolat74
🔰چرا مصدق برای جریان غربگرا محبوبیت دارد؟!
✍️ مجتبی دانش طلب
🔸مصدق چهرهای ضد انگلیسی بود و با سیاستهایش کشور را دچار تحریم و فشار اقتصادی کرد. نمیتوانست نفت بفروشد و دولتش عملا ورشکسته بود اما همچنان در مذاکرات لجبازی میکرد و به هیچ نتیجهای هم نمیرسید. به جای عملگرایی دنبال آرمانگرایی و استقلال خواهی بود و به جای واقعبینی درباره توان ملت ایران حرفهای پوپولیستی و شاعرانه میزد.
🔹مردم را هم با شعارهایش خسته کرده بود و تکرویهایش راه را برای کودتای نظامی هموار میکرد. پس چرا چنین عنصری بین غربگراها محبوب است؟! چطور میشود کسی که کشور را به ورطهٔ تحریمی حتی بدتر از دورهٔ احمدینژاد کشانده دوست داشته باشند و همزمان هم از گستردن مذاکرات و دوستی با آمریکا و انگلیس حرف بزنند؟!
💢پاسخ در یک جمله است: «مصدق سکولار بود». همه تناقضاتی که در تلاقی غربگرایی و محبوبیت مصدق نهفته در ستیز مصدق با جریان مذهبی پاسخ میگیرد. مصدق برای اینها قهرمان ملیگرایی و دشمنی با انگلیس و مبارزه با استعمار نیست، مصدق قهرمان به نام خود زدن یک نهضت ملی و درافتادن با همه دوستان و همکاران، و به خصوص قهرمان تشخص طلبی و تفرعن در برابر جریان مذهبی است. جریانی که موفق شده جایگاه رهبری سیاسی را از سکولارها پس بگیرد.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگهای گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگهای گمشده»
✍️ سعید مستغاثی
💠
هر جا اسلام حاکم بود، علم و ادب پیشرفت کرد!🔸عبدالحسین زرینکوب در کتاب «کارنامه اسلام» بااشاره به پیشرفتهای شگرف مسلمین در زمینههای مختلف علمی و فکری، نوشت: «آنچه این مایه ترقیات علمی و پیشرفتهای مادی را برای مسلمین میسر ساخت، در حقیقت همان اسلام بود که با تشویق مسلمین به علم و ترویج نشاط حیاتی، روح معاضدت و تسامح را جانشین تعصبات دنیای باستانی کرد و در مقابل رهبانیت کلیسا که ترک و انزوا را توصیه میکرد، با توصیه مسلمین به راه وسط، توسعه و تکامل صنعت و علم انسانی را تسهیل کرد.» 🔹جرجی زیدان مورخ مسیحی هم در کتاب «تاریخ تمدن اسلام»، اسلام را عامل اساسی پیشرفتهای ملل اسلامی دانسته: «دانش پروری و علم دوستی بزرگان اسلام، سبب شد که روز به روز مولف و کتاب در قلمرو اسلام فزونی یابد و دایره تحقیق وسعت پیدا کند. پادشاه و وزیر و دارا و ندار و عرب و ایرانی و رومی و هندی و ترک و یهود و مصری و مسیحی و دیلمی و سریانی ، در شام و مصر و عراق و فارس و خراسان و ماوراءالنهر و سند و آفریقا و اندلس و غیره در تمام شبانه روز به تالیف مشغول شدند و خلاصه هرجا اسلام حکومت میکرد، علم و ادب به سرعت پیشرفت مینمود. در این تالیفات گرانبها خلاصهای از تحقیقت بنی نوع انسان از روزگار پیشین تا آن زمان دیده میشد و مباحث مهمی از علوم طبیعی، الهی، نقلی، ریاضی، ادبی و عقلی در کتب جمع شده بود و در نتیجه تحقیقات علمای اسلام، علوم مزبور دارای شعب متعدد گشت.» 🔗 بخش قبل |نامهرسانانی که بسته تمدن یونان را از لای در به داخل اروپا انداختند! ⚜️ @taammolat74
📮در ۶۷سال پیش، در همین روز، آمریکای تروریست و جنایتکار با انگلیس استعمار پیر، طراحی کودتایی را کردند که دولت ملی مصدق را سرنگون کردند و یک خودفروخته نوکر اجنبی مستبد را دوباره بر ایران مسلط کنند.
از غربیها بیشرف تر میتوان سراغ گرفت؟ بله میتوان،ایرانیهای که دل در غربیها بسته اند و حاضرند همه چیزشان را دو دستی در اختیار آنها قرار دهند،
از غربیها بیشرف تر هستند.
⚜️ @taammolat74
🔰 مصدق میخواست قهرمان باشد!
✍️علیاکبر رنجبر کرمانی (پژوهشگر تاریخ معاصر)
🔸در بطن تمامی حوادثی که رخ داد، هماهنگیهای دقیقی بین انگلیسیها و آمریکاییها وجود داشت و اینگونه نیست که انگلیس به تنهایی کودتا کرده باشند و چون شکست خورد، سپس آمریکاییها وارد عمل شوند. #کودتای_28_مرداد، نتیجه یک برنامهریزی و هماهنگی از پیش تعیین شده است. کودتای 25 مرداد را تنها انگلیس نکرد بلکه از زمانی که #چرچیل به قدرت رسید، برکناری مصدق در دستور کار قرار گرفت.
🔹در بطن تمامی حوادثی که رخ داد، هماهنگیهای دقیقی بین انگلیسیها و آمریکاییها وجود داشت و اینگونه نیست که انگلیس به تنهایی کودتا کرده باشند و چون شکست خورد، سپس آمریکاییها وارد عمل شوند. کودتای 28 مرداد، نتیجه یک برنامهریزی و هماهنگی از پیش تعیین شده است. کودتای 25 مرداد را تنها انگلیس نکرد بلکه از زمانی که چرچیل به قدرت رسید، برکناری مصدق در دستور کار قرار گرفت.
🔸جبهه ملی یک حزب متشکل نیرومند و صاحب عزم و اراده نبود. برخی از آنان جاهطلب بودند و به همین دلیل به مصدق نزدیک شده بودند. جبهه ملیها همچنان محو آمریکا بودند. حزب ایران که ستون فقرات جبهه ملی است، پس از اعلام دکترین #آیزنهاور مبنی بر مبارزه با کمونیسم، از این دکترین حمایت کرد. جبهه ملیها نه تنها هیچ کاری نکردند، بلکه از دکترین آیزنهاور (عامل کودتای 28 مرداد) هم دفاع و حمایت کردند.
🔹اعضای #جبهه_ملی حتی یک اعلامیه هم پس از کودتای 28 مرداد ندادند. پس از کودتا در منزل آیتالله زنجانی نهضت مقاومت ملی با حضور مذهبیها تشکیل شد، اما ملیون پای کار نیامدند و همان نهضت مقاومت ملی را هم ملی مذهبیها پای کارش آمدند؛ کسانی مانند دکتر شیبانی و مرحوم سحابی و ... که البته همان ها هم جز چند تا اعلامیه کار دیگری نکردند و نهضت در سال 35 عملا بی اثر و بیوجود شده بود.
💢جبهه ملیها پس از کودتا به دنبال زندگی و معیشت خود رفتند و منتظر ماندند تا آمریکا در سال 1339 و در دولت کندی، فضا را باز کند و آنان بتوانند جبهه ملی دوم را شکل بدهند. از نهضت مشروطه تا به امروز، هیچ نیرویی به جز #مذهب نتوانسته است اقدام موثر سیاسی در ایران انجام بدهد. آیا نفت را مذهبیها ملی کردند یا ملیون؟ آیا #نهضت_مشروطه را مذهبیون به نتیجه رساندند یا دیگران؟ اینها مسلمات تاریخی است. جبهه ملی و نهضت آزادی، حدود 50 سال با شاه و پهلوی مخالفت کردند، اما به نتیجهای نرسیدند. وقتی که نهضت امام اوج گرفت، مردم همراه شدند، شاه از کشور رفت و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
⚜️ @taammolat74
📘دانلود pdf |دکتر مصدق در گذر تاریخ
✍️ دکتر منوچهر محمدی
🔸در این مقاله با طرح 5 پرسش در حول مواضع دکتر مصدق، میکوشد پس از تقسیم زندگی سیاسی ایشان به سه دوره قاجار، رضاخان و شاه، شخصیت و رفتار سیاسی وی را با نگاهی تاریخی، واقع بینانه و مستند بررسی کند و نقش واقعی وی در نهضت ملی شدن نفت را به تحلیل بگذارد. عاقبت با رد دو نظریه درباره شخصیت دکتر مصدق، نظریه خویش را طرح میکند!
کتاب نقد/ سال چهارم / شماره سیزدهم
⏰ زمستان 1378
#مصدق
#نهضت_ملی
#کودتا28مرداد
#ملی_شدن_صنعت_نفت
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
دکتر مصدق.pdf
349.6K
📘دانلود pdf |دکتر مصدق در گذر تاریخ
✍️ دکتر منوچهر محمدی
🔸آیا مرحوم دکتر مصدق در تمام دوران زندگی سیاسی خود، مبارزی علیه استبداد و امپریالیزم بوده و در همین راستا عمل میکرده است؟!
🔹آیا واقعا ملی شدن صنعت نفت ایران، کار دکتر مصدق بود و او رهبری نهضت ملت ایران را در این حرکت ضدامپریالیسمی بر عهده داشت یا ایشان بر موجی سوار شدند که قبل از او توسط رهبران مذهبی و ملی دیگری ایجاد شده بود؟!
🔸آیا دکتر مصدق در طول زندگی سیاسی خود، دارای مواضع ضداجنبی به ویژه علیه انگلیس داشته است؟!
🔹در ملی شدن صنعت نفت، آیا دکتر مصدق بر حرکت تودهای و مردمی تکیه داشت؟
🔸آیا دکتر مصدق در زیست سیاسی خود دموکرات، لیبرال و ملی بود؟ به عبارت دیگر آیا صاحب مکتب خاصی در زمینه اندیشه سیاسی میباشد؟
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقدی بر جایگاه ایتومولوژی در روش شناسی احمد فردید
🎙دکتر مهدی فدایی
طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی
پرونده ویژه «ما و سید احمد فردید»
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
05.mp3
9.04M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |نقدی بر جایگاه #ایتومولوژی در روش شناسی احمد #فردید
🎙دکتر مهدی #فدایی
پرونده ویژه « #ما_و_احمد_فردید »
🔹 تبیین ایتیمولوژی(ریشهشناسی)
🔹ایتیمولوژی از منظر فردید
🔹نقدی مختصر بر نگاه فردید بر ایتیمولوژی
📍«فردید وقتی از تغییر معان سخن می گوید معتقد است ما چیزی به عنوان انتقال معنا در طول تاریخ نداریم بلکه از تحریف و استحاله درونی واژه سخن میگوید لذا هیچ انتقال تاریخی از منظر فردید وجود ندارد بلکه انحراف تاریخی داریم.»
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی
درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو
جلسه سوم
⏰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
F.m.3.mp3
15.2M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در #استعداد_فقه_امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام #محمدحسین_عبدی
جلسه سوم
🔹 مبادی فقه نیز استعدادی خاص به فقه برای ورود به حل مسائل معاصر می دهد. سید علی قزوینی (ره) تکامل در مبادی فقه را عمده اسباب اقواییت ملکه استنباط می داند و در میان این مبادی، اصول فقه را مقدم بر بقیه می شمارند. استعداد بحث های لفظی در علوم عربیّت و الفاظ منطق و مباحث لفظیه اصول فقه، بُعد دیگری از استعداد زبان شناسی عمومی فقه امامیه و زبان شناسی روانی و زبان شناسی حقوقی است.
🔹در کنار استعداد علوم استظهاری، بحث بررسی اَسناد روایی نیز برای گسترش قلمرو فقه در مواجهه با مسائل معاصر در پرتو انجذاب معرفتی مهم است. حوزه فقاهت در جبهه مواجهه مسائل معاصر، با میمنه ای عقلی و میسره ای نقلی و عقبه ای ادبی و قلبی که در آن صاحب ملکه قرار دارد به مصاف حل مسائل معاصر می رود.
🔗 جلسه دوم را در اینجا بشنوید.
🔻 پ.ن: هر سهشنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت.
⚜️ @taammolat74
به دریا دل بزن تا بگذری از موج رسوایی
نمیرنجد غریق عشق از طوفان تنهایی
بهجز آیینه وقتی همدمی پیدا نخواهی کرد
چه رنجی میبری از دیدن تکرار زیبایی🌹
⚜️ @taammolat74
🔰چگونه به تفکر فلسفی بپردازیم؟
✍️سید یحیی یثربی
🔸فلسفه، اندیشیدن است. اندیشیدن یک خاصیت دارد و آن اینکه مدام برای ما پرسش ایجاد میکند و برای پرسشهایش جواب میخواهد. بکوشید هرچه میشنوید و هرچه مطالعه میکنید را نخست خوب بفهمید، چون تا چیزی را نفهمید، نمیتوانید دربارهاش فکر کنید! آنگاه به سراغ علل و عوامل آن بروید و دربارهاش فکر کنید: من باید درس بخوانم! چرا؟ این سؤالی است که آن را تفکر ایجاد میکند و پاسخ این چرا را باید خودتان با تفکر پیدا کنید.
🔹تفکر فلسفی دو کار میکند؛ یکی اینکه، حوزه آگاهی انسان را توسعه میدهد و دیگر اینکه، گزارههایی را که میدانید با توجیه عقلی همراه میسازد، یعنی چراهای شما پاسخ پیدا میکنند. در نتیجه، تفکر فلسفی علم را توسعه میدهد. از اینجاست که فلسفه پیشگام علم است.
1️⃣جرئت اندیشه داشته باشید. یعنی فقط چشم به راه دیدگاه دیگران نباشید. بکوشید تا خودتان دیدگاهی داشته باشید.
2️⃣در همه تلاش خود، فهمیدن را اساس کارتان قرار دهید. ببینید آنچه را که قصد اندیشیدن دربارهاش دارید، میفهمید یا نه؟ بیشتر مردم چیزهایی را میخوانند، اما آنها را نمیفهمند. حتی گاهی یک جمله یا یک بیت معروف را یک عمر تکرار میکنند، بیآنکه هرگز معنیاش را بفهمند!
3️⃣ وقت بگذارید. کار و زندگی خود را به گونهای تنظیم کنید که در هر شبانه روز چند ساعتی به مطالعه و بحث و گوش دادن بپردازید.
⚜️ @taammolat74
🔰 فیلسوفها و گلادیاتورها
✍️ محسن آزموده
🔸 یکی از آفات فضای روشنفکری و فرهنگی ما ساختن آدمکها و بتوارههای سیاه و سفید از متفکران و اندیشمندان و سپس تاختن به آنها یا ستایش و مدح آنهاست، بدون این که احتمالا خود آن متفکران، روحشان از این موضوع خبردار باشد. متاسفانه این بار باید پذیرفت این مشکل از فضای مطبوعاتی ما به طور خاص و الزامات «ژورنالیسم» به طور عام ناشی میشود.
🔹فضای «ژورنالیسم»، به دنبال «سادهسازی» افکار و اندیشههاست و از هر متفکری یک یا دو ایده مشهور را به صورت سادهشده(simplified) و احتمالا غلطانداز، برجسته میکند و بر اساس آن یک چهره یا «فیگور» میسازد. مثال بارز و آشکار این امر در فضای فکری و روشنفکری ایران در دهههای شصت و نیمه نخست هفتاد رخ داد، در مورد مارتین هایدگر و کارل پوپر، یعنی یکی به نماد تجددستیزی بدل شد و دیگری نشانه و نماد تمام قد دفاع از تجدد.
🔸آنگاه این دو بتواره رویاروی یکدیگر قرار گرفتند و این طور وانمود شد که انگار دو دشمن خونی هستند. در سایه این «انگ»ها که البته ریشه در برخی اندیشههایشان داشت، دیگر وجوه فکری آنها مورد غفلت قرار گرفت، تا این که تازه از اواخر دهه هفتاد به تدریج با ترجمه و انتشار آثار خود این فیلسوفان، مشخص شد که این تقلیلگرایی و بتواره ساختن از متفکران، تا چه اندازه رهزن فکر و اندیشه است.
🔹در فضای فکری-روشنفکری ما، فیلسوفان و اندیشمندان به گلادیاتورهایی تخیلی بدل میشوند که با مفاهیم و عبارات، با یکدیگر میجنگند، منتها نه جنگی خودخواسته و مختارانه، بلکه دقیقا چنان که شرایط گلادیاتوری اقتضا میکند، در این ستیز ناگزیرند و برای خوشایند و بدآیند اربابان و در این جا خالقانشان به جان هم افتادهاند، یک جنگ مصنوعی که البته به قتل و خونریزی واقعی اندیشهها، یعنی پایمال شدن آنها به دلیل فهم ناشدن می انجامد.
🔸 البته می توان استعاره جنگ و ستیز را برای تعاطی و تضاد و تعامل میان اندیشهها و ایدهها حفظ کرد و متفکران را ستیزهجویانی بیرحم و شجاع و بدون تعارف خواند، به شرط آن که آنها را شوالیههایی خودانگیخته و جنگجویانی خودآئین در نظر آورد که نه همچون گلادیاتورها دستوپایشان بسته به امیال و هوسهای اربابانشان است، بلکه بر اساس رانه خرد و نیروی استدلال مبارزه میکنند که اگر غیر از این باشد، دیگر عنوان اندیشمند و متفکر به آنها دادن، روا و جایز نیست.
💢به تعبیر دقیقتر، متفکر و اندیشمند نیز مثل همه انسانها از شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی محیط پیرامون متاثر است، اما نهایتا به حکم تفکر و خرد، اگر فکری داشته باشد، باید او را بر اساس استدلالها و مفاهیمی که خلق کرده سنجید، نه بر اساس بتوارههای معوج و گمراهکننده.
⚜️ @taammolat74
🔰بسط اندیشه در طرح ادبیات
✍️ علی صفایی حائری
🔸مطالعه بیش از دویست هزار صفحه ادبیات، در مدت زمان کوتاهی، بیشتر از آن جهت برایم ضروری بود که احساس میکردم که دانشمندان وادیبان شرق و غرب، ذهن انسان گرفتار جنگ و سرگشتهی ماشین و سرعت را با ادبیات تغذیه میکنند و اساس نفی خدا و نفی مذهب و نفی رسالت و وحی و معاد، در میان طنزها و تمسخرها و یا تجزیه و تحلیلهایی از درد و رنج در انسان و ظلم و ستم در جامعه و تفاوت و تبعیض در آفرینش ریخته میشود.
🔹حرفهای کافکا و هدایت و تحلیلهای پوچگرای غربی و آمریکای لاتینی و طرحهای نواگزیستانسیالیسمی و مارکسیسمی و تلفیقی از این همه را باید از زبان ادبیات میشنیدی و جواب میگفتی.
💢پسرم! نمیبینی که چقدر کار در پیش رو داری، ولی هنوز بازی و سرگرمی قسمت زیادی از ذهن و وقت شما را در خود گرفته؟!
📚 نامههای بلوغ، ص 54
⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️ سیری در مبانی اقتصاد اسلامی 🔸حجتالاسلام علی میثمی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگ
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در مبانی نظری اقتصاد اسلامی
🎙حجتالاسلام علی میثمی تهرانی
مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره)
جلسه دوم
⏰ 28 مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Imported_مبانی اقتصاد اسلامی.جلسه۲.mp3
13.2M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در #مبانی_نظری_اقتصاد_اسلامی
🎙حجتالاسلام #علی_میثمی تهرانی
جلسه دوم
🔹 تبیین نگاه سیستمی به اقتصاد
🔗لینک جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
🔻پ.ن:
این درسگفتار را چهارشنبهها در کانال تاملات دنبال کنید!
⚜️ @taammolat74
⚜️ @meisamee
| پیامبرﷺ فرموند ؛ |
شهادٺ حسين(؏) حرارٺے در دلهاے
مؤمنان افروخٺہ ڪہ ٺاابد خاموشے
ناپذير اسٺ ..🖤
⚜️ @taammolat74
🔰سلبریتیهای آکادمیک
✍️میترا فردوسی (پژوهشگر مطالعات فرهنگی)
🔸روزنامهها پر شدهاند از سلبریتی های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دانشگاهی! امکان دارد مقاله ای در روزنامه به موضوعات عمیق و پیچیده بپردازد، اما معمولا با تصویر یکی از ۱۰ سیاستمداری منتشر می شود که عکس شان می باید در هر گزارش خبری وجود داشته باشد، چون سلبریتی هستند!» این بخشی از یادداشت جورج مونبیو، نویسنده گاردین است.
🔹او در این مقاله داد سخنش را برای یک هشدار بزرگ از خلط مفهومی بزرگی که در مورد سلبریتی ها و روشنفکران به وجود آمده است بلند کرده است. جریانی که مانند سیل هم رسانه ها و رسالت شان را مخدوش می کند، هم مخاطبان را در بهترین حالت، به توده هایی بی خاصیت تبدیل می کند و هم سپهر مفهومی روشنفکری را بهم می ریزد.
🔹یکی از این ها گروهی از روشنفکران دانشگاهی هستند که با استفاده از ظرفیت های جهان رسانه های نوین و ابزارهای ارتباطی جدید، سلبریتی بودن را به فقط استاد دانشگاه بودن ترجیح داده اند و پست های اینستاگرامی و تلگرامی و توئیتهایشان از تعداد فعالیتهای دانشگاهی بیشتر است. آنها با تسلط به مختصات ژانر سلبریتی، توانسته طرفدارها و دنبالکنندگان زیادی پیدا کنند و در مورد هرچیزی اظهارنظر کنند.
💢اهمیت کار روشنفکران عمومی و مردم مدار در شرایط امروز جامعه چیست؟ به نظر شما وقت و زمانی که هر کدام از سلبریتی های آکادمیک صرف بارگذاری و به اشتراک گذاشتن و تولید محتوا در کانال تلگرامی یا شبکههای اجتماعی دیگر میکنند اگر صرف تولید یک کتاب، یا یک جریان فکری علمی شود، در درازمدت موثرتر نیست؟
↙️ #فرهنگ_شهرت
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگهای گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگهای گمشده»
✍️ سعید مستغاثی
💠
شیمی به عنوان یکی از علوم، از مبدعات مسلمین است!🔸پرفسور #فوآد_سزگین (مدیر انستیتو و موزه علوم و تمدن اسلامی دانشگاه گوته فرانکفورت) درباره ابداع رشته شیمی می گوید: "...جابر ابن حیّان را می توانیم به عنوان کیمیاگر و دانشمند شیمی معرفی کنیم. جابر ابن حیّان به وسیله گردآوری رساله ها و کتابچه هایی که به دستش رسیده بود، تا آستانه ایجاد یک رشته علمی جدید پیش رفت. از وی، صدها کتاب پر از نظریه ها و استدلال های فیلسوفانه بجای مانده است.هنگامی که این کتابها را بررسی می کنیم، می بینیم که حیّان آغازگر روش آنالیز کمی و کیفی در علم شیمی بوده است. علم شیمی در جهان اسلام با جابر ابن حیّان، به اوج خود رسیده بود..." 🔹#گوستاو_لوبون، مورخ و نویسنده کتاب "تمدن اسلام و عرب درباره مقام علمی جابر بن حیان می نویسد: "... رساله های جابرب در شیمی، دایره المعارف شیمی جدید است که بسیاری از فرمول ها، دستورالعمل ترکیبات شیمیایی و عملیاتی در آنها آمده است، در حقیقت در مفهوم آزمایشگاه را به جهان آموخت و...پدر شیمی جدید نه لاوازیه و نه هیچیک از هم عصران او نبودند، بلکه شیمیدانان بزرگ مسلمان بودند..." 🔸#ویل_دورانت مورخ و نویسنده معروفترین تاریخ تمدن، در جلد چهارم از کتاب "#تاریخ_تمدن" خود درباره جابر بن حیان و علم شیمی می نویسد: "... در علم شیمی که بزرگترین ابزار و مایه تفاخر عقل نو به شمار می رود، (جابر بن حیان) روش علمی تجربی را نفوذ داد. راجر بیکن که پانصد سال پس از جابر بن حیان این روش را به اروپا شناسانید، آن را از مسلمین اسپانیا اقتباس کرده بود و ایشان نیز به نوبه خود از شرق اسلامی دریافت کرده بودند ...شیمی به عنوان یکی از علوم، تقریبا از مبدعات مسلمین است..." 🔗 بخش قبل |هر جا اسلام حاکم بود، علم و ادب پیشرفت کرد! ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰بسط اندیشه در طرح ادبیات ✍️ علی صفایی حائری 🔸مطالعه بیش از دویست هزار صفحه ادبیات، در مدت زمان کو
🔰حاشیهای بر برشی از کلام آقای صفایی
✍️ دکتر روزبهانی
🔸اگر تنها و تنها این یک پاراگراف مبنای داوریمان درباره آرای عین صاد باشد این نظر نشان میدهد ایشان رمان و ادبیات را با مجلس درس و بحث علمی یکی گرفته اند. فهم ادبیات و هنر در چنین ساحتی سبب اشتباهات بعدی و نگارش کتابهایی همچون جریانشناسی داستان نویسان و ادیبان شده و در نهایت اصلا مواجهه ای با ادبیات بمثابه ادبیات نخواهد داشت. ادبیات و اثر هنری شانی سوای صدق و کذب منطقی دارند و راوی و توصیف گرند، نه فلسفه، دین یا حتا علم.
🔹صحبت نفی نیست، صحبت تفکیک ساحتها و دانستن اینکه ممکن است دویست هزار صفحه ادبیات خواند و وارد ساحت ادبیات نشد. آنچه عین صاد میگوید درباره اثر ادبی نیست بلکه ناظر به اندیشه و اعتقادات یا کنش سیاسی است. میتوان از زاویه دیگری هم اثر را بررسی کرد و اما خود اثر رخ می نماید.
🔻 پ.ن بنده:
به نظر میرسد محل کلام آقای صفایی بحث بر سر فهم ادبیات برای ادبیات نیست و اساسا چنین دغدغهای برای او موضوعیت ندارد. استاد تربیتی در پی فهم چالشها و موانع هدایت است. بحث اینجاست که آیا فهم ادبیات برای ادبیات نافی طرح ادبیات برای بسط اندیشهها هست یا خیر؟! و از این منظر ادبیات ظرافتی در طرح امر ژورنالیسم اندیشه دارد.
⚜️ @taammolat74