eitaa logo
تاملات
735 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تفاوت فلسفه یونان با فلسفه اسلامی ✍️ دکتر نصرالله حکمت 🔸، یعنی آنچه فیلسوفان مسلمان از کِندی و فارابی به این‌سو با‌عنوان فلسفه اسلامی محقق کرده‌اند، ماهیتاً با فلسفه یونان متفاوت است. به این دلیل که آنچه در یونان و آتن پدید آمده، فلسفه به‌معنای خاص آن و تفکری است که در مواجهه با سوفسطاییان تحقق یافته است؛ یعنی مواجهه فیلسوف یونانی مانند سقراط و افلاطون با تفکر سوفسطایی. 🔹وقتی در جهان اسلام درباره نخستین فیلسوف مسلمان مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم وجه غالب بر تفکر روزگار کندی و فارابی و حتی ابن‌سینا، تفکر سوفسطایی نبوده است. در واقع مواجهه فیلسوف مسلمان، مواجهه با پیامبر(ص) و فضای ایمانی است. در نتیجه، مواجهه با تفکر سوفسطایی اقتضای قدرت را دارد. در واقع فیلسوف می‌خواهد عقل را در اوج درخشندگی و قدرت خود مطرح و همه بالقوه‌های عقل مستقل بشری را بالفعل کند. 💢مواجهه با تفکر ، این ضرورت را دارد که عقل در اوج درخشندگی خود مطرح شود، اما وقتی فیلسوف مسلمان مواجهه‌اش با پیامبر(صلی الله علیه و آله) است و می‌خواهد نسبت میان پیامبر(ص) و فیلسوف و جایگاه عقل را در ارتباط با وحی پیدا کند، طبعاً این نحوه مواجهه، اقتضای نقادی عقل را خواهد داشت و نه برجستگی آنرا. 🔸عقل‌شناسی کندی، فارابی و ابن‌سینا، است. در واقع همه تلاش کندی، فارابی و ابن‌سینا برای مشخص کردن میزان توانایی عقل و نسبت آن با پیامبر(ص) است. به این معنا که آیا این عقل با پیامبر(ص) توافق دارد؟ یا در بخش‌هایی تعارض دارد؟ در صورت تعارض، تکلیف چیست! ⚜️ @taammolat74
🔰بررسی نسبت نظام و دولت‌ها در تجربه جمهوری اسلامی ✍️ دکتر علیرضا شجاعی‌زند 🔸تفاوت‌های داشتن «التزام عملی» با «اعتقاد» به نظام برای تصاحب مسئولیت‌های کلیدی آن آشکار می‌شود و معلوم می‌شود چرا برخی اصرار داشته و دارند که حاکمیت را وادار کنند تا به همان اولی اکتفا کند، و معلوم می‌شود چرا برخی از سیاسیونی که خود را درزمره جریانات داخل نظام هم تعریف می‌کنند، این‌قدر بر روی حذف و بی‌اثرسازی و تأکید دارند و تلاش می‌کنند اصل آن -و نه صرفا عملکردش- را زیر سوال ببرند. 🔹این تلاش‌ها آیا معنا و هدفی جز حذف سازوکارهای صیانتی نظام دارد و نتیجه‌ای جز یا از درون به‌دنبال خواهد داشت؟ اسم هرگونه تلاش برای حفظ این قواعد قانونی و سازوکارهای صیانتی را هم می‌گذارند «» و منظورشان این است که چرا نظام دربرابر راهبردهای مسالمت‌آمیز فروپاشی از خود مقاومت نشان می‌دهد و چرا نمی‌گذارد مخالفان با استفاده از اسب تروای وارد حاکمیت شوند و کنترل مراکز تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و اداره ‌کشور را به‌دست گیرند. 💢 کدام نظام سیاسی باثبات و مشروع و مقتدری را سراغ دارید و [یا] می‌توانید نشان دهید که خود را از کار انداخته باشد و کشورش را درمعرض فریبکاری‌هایی از این‌دست قرار داده باشد. این یعنی گشودن راه دستیابی به مناصب کلیدی حکومت به‌روی نامعتقدان آن نظام، با اسم رمز دموکراسی. ظلم و خیانت دموکراسی‌خواهان به دموکراسی همین است که از این راهبرد پذیرفته‌شده و مقبول در اداره حکومت، برای فروپاشی نظام‌های سیاسی استفاده کرده‌اند و می‌کنند. 🔻پ.ن: مصاحبه بسیار خواندنی و پر محتوا از دکتر را از دست ندهید. ایشان برای تبیین ناهموسی و تلاطمات سیاست‌های دولت‌ها در جمهوری اسلامی به واکاوی رابطه «نظام»، «حاکمیت» و «دولت» پرداخته و بیان می‌کند: « جایگاه طرح و تعقیب آرمان‌ها و تعیین جهت و اتخاذ رویکرد‌های ایدئولوژیک است و محمل رصد و ارزیابی مشروعیت، حال آنکه مسئول رعایت ملاحظات اقتضایی و معطوف به اداره و اجرا و محمول طرح مساله‌ کارآمدی می‌باشد.» لذا طرح مسأله کارآمدی نظام از اساس غلط است. همچنین در ادامه به نامه موسوی خوئینی‌ها و ناکارآمدی دولت روحانی می‌پردازد. 🔗 برای خواندن مشروح این مصاحبه جذاب و قابل استفاده به همراه تحلیل و خلاصه گفتارشان به دیده‌بان اندیشه 10 که به زودی منتشر می‌شود مراجعه کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه نخست کانال تلگرامی اشراق ⏰ 22 فروردین 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی نظری غرب مدرن 1.mp3
21.47M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه نخست 🔹تاریخمندی انسان(هیستوریسیزم) 🔹تاریخمندی هستی شناختی(هیستوریسیزم آنتولوژیک) 🔹تاریخمندی معرفت شناختی(هیستوریسیزم اپیستمولوژیک) 🔹تاریخ و تاریخ نگری چیست؟ 🔻 پ.ن: هر روز این درسگفتار را در کانال تأملات دنبال کنید. ⚜️ @taammolat74
📮، توسل و استغفار برای دفع بلا، اهمیت معجزه‌واری دارد. همه آنچه برای مقابله با کرونا گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد. ✍️ مقام معظم رهبری ⚜️ @taammolat74
🔰 انقلاب اسلامی معجزه‌ای بزرگ برای هدایت قلوب ◾️ ابتدای مسیر سخت انقلاب اسلامی، راه سخت‌تری هم برای پیمایش دارد و همواره بر این نکته پایبند هستیم که نگه‌داشتن انقلاب در مسیر بسیار سخت‌تر از انقلاب کردن است. ◾️ بنابراین موضوع به مراتب از مهم‌تر می‌شود، چرا که تحریم مسئله‌ای اقتصادی است که در طول زمان و با مدیریت درست حل می‌شود (هرچند می‌دانیم که این روزها تحریم و بی بصیرتی مسئولین دولتی کمر مردم را شکسته است) اما تحریف برای نسل‌های بعدی خواهد ماند. ◾️ بهترین زمان برای در دوران سختی رخ می‌دهد، زمانی که همه از اتفاقات مختلف پیش آمده در کشور عصبانی هستند و تحلیل‌ها به سطحی ترین مدل ممکن می‌رسد، اینجاست که نهضت یا قد علم می‌کند تا ریل‌گذاری را تغییر دهد. ◾️ حال اگر در نهادهای انقلابی، مسئولین امر درگیرودار تحریم و جنگ محاسباتی دشمن، اشتباه تاکتیکی کنند و تصمیمی اشتباه بگیرند، سال‌های سال این اشتباه دامن حزب الله را مستقیم یا غیرمستقیم خواهد گرفت. ◾️ همه می‌دانند که امت حزب الله مصداق روایت (انّ المؤمنَ أشدُّ مِن زُبَرِ الحديدِ: "مؤمن محکم‌تر از فولاد است) بنابراین لازم و ضروری است که گاهی در اتخاذ تصمیم‌ها درست موضع‌گیری کنید و مراقب باشید تا نکنید و گرنه در همین نزدیکی‌ها تاریخ شما را قضاوت می‌کند و محکوم به نابودی وافول خوهیم شد. ⚜️ @ponezs ⚜️ @taammolat74
بیا که آینه ی روزگار ، زنگاری است بیا که زخم زبان های دوستان کاری است به انتظار نشستن در این زمانه ی یاس برای منتظران چاره نیست ناچاری است به ما مخند اگر شعرهای ساده ی ما قبول طبع شما نیست کوچه بازاری است چه قاب ها و چه تندیس های زرینی گرفته ایم به نامت که کنج انباری است ! نیامدی که کپرهای ما کلنگی بود کنون بیا که بناهایمان طلاکاری است به این خوشیم که یک شب به نامتان شادیم تمام سال اگر کارمان عزاداری است نه این که جمعه فقط صبح زود بیدارند که کار منتظرانت همیشه بیداری است به قول خواجه ی ما در هوای طره ی تو " چه جای دم زدن نافه های تاتاری است " سعید بیابانکی ⚜️ @taammolat74
🔰 الاهیات لیبرال ✍️ حمید پارسانیا 🔹انسان چون در فراسوى جايى كه هست، مقصدى نمى‌بيند، همه راه‌ها براى او يكسان و همه گام ها براى او مباح مى‌شود، به همين دليل بايدها و نبايدها راه را به او نمى‌نمايانند، بلكه از جاى پاى او حاصل مى‌شوند. پس نمادى نيست كه راه را از بى راه باز نماياند و مقصدى را ارائه دهد و در ارائه واقع، تنها لفظى بى معناست و در نزد اربابِ بصيرت، حجابِ حقيقت است. 🔹 اباحيت و بر جايگاه كه رب الارباب و خداوندِخداوندگاران بود، تكيه مى زند و صورت تجسم يافته ى او نه در خانه ى خدا كه نشانى از آفريدگار عالم و آدم دارد بلكه بى هيچ پوشش و پرده‌اى در قالب صنم، بت و يا پاره سنگى سترگ در ميدان بزرگ شهر قرار مى‌گيرد تا همگان، همه‌گاه بر محتوای وجود او زندگى خود را سازمان بخشند. 🔹 اين بت كه اگر در چهره ى انسان نباشد، اثرى انسانى است ؛ نشان و نماد شهر و يا تمدنى مى‌شود كه روزهاى بى‌رمز و راز خود را با نام آن آغاز مى‌كند و به پايان می‌رساند. ميدان و يا مجسمه آزادى ـ به معناى اباحيت ـ نماد كدام حقيقت است كه براى انسان راز و رمز باشد؟ اين بت ، نشان غيبت حق و نسيان ياد اوست; زيرا تا يادى از حقيقت باقى باشد، تفرعن آدمى در قالب اساطير، پوششى آسمانى مى يابد. 🔹، ظهور همان تفرعنِ عريان است و همان تعين را كه انسان در آن به سر مى‌برد، ارائه مى دهد. مثل او با آتشى كه در دست دارد به تعبير قرآن كريم، مَثل كسانى است كه چون براى روشن كردن اطراف خود آتش افروزند، خداوند نور آن را برده و آن‌ها را در ظلمات و تاريكى رها مى‌كند. ⚜️ @Taammolat74
🔰 روحانی که دین را ابزار سیاست کند از روحانیت فقط لباسش را دارد! ✍️ رحیم‌پور ازغدی ❓ در باب قیاسی که حسن روحانی در مورد ۷ سال عقب‌نشینی بی‌حاصل و پیاپی خود در برابر آمریکا و خضوع بی‌حساب و بی‌پایان در برابر غرب و امتیازاتی که از جیب ملت بدون مابه‌ازائی داد و با دست خالی، خود و برجامش، نزدیک یک دهه از عمر جمهوری اسلامی را با وعده‌ی سراب، تلف و یک ملت را معطل کرد و این‌همه مشکلات آفرید و هم چرخ‌های اقتصاد کشور را متوقف کرد و هم حقوق هسته‌ای ملت را به باد داد و حال با تحریف تاریخ و برای توجیه خود، امام معصوم (ع) را متهم به سازش با ظلم می‌کند، چه پاسخی دارید؟! پاسخ استاد رحیم‌پور ازغدی را در متن ذیل بخوانید 👇👇👇 ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 روحانی که دین را ابزار سیاست کند از روحانیت فقط لباسش را دارد! ✍️ رحیم‌پور ازغدی ❓ در باب قیاسی
🔰 روحانی که دین را ابزار سیاست کند از روحانیت فقط لباسش را دارد! ✍️ رحیم‌پور ازغدی 🔘بخش 1 از 2 🔸این تنها پرسش بی‌پاسخ این سال‌ها نیست. پرسش‌های بسیاری در این سال‌ها بیهوده به دنبال پاسخگو بوده است. اما در واقع، این وضعیت که امروز میبینیم، مزد ترس است. امروز همه جا و همه تیپ مردم، یک‌صدا شده‌اند که اعتماد به دشمن دین و دنیای مردم، عین نفسانیت و خلاف عقلانیت بود. شاید تنها دستاورد مفید اما ناخواسته تجربه شکست خورده دیپلماسی این شیخ، همین باشد که برای تاریخ ایران می‌ماند. 🔹اما وقتی نوبت به غارت دین مردم هم برسد، سکوت، حرام‌تر می‌شود. آن‌که مذهب را فدای خود و دین را ابزار استفاده سیاسی کند از وجناتش پیداست که از روحانیت، تنها لباسش را دارد. حال آن‌که پیش از این، روحانیت، به سوادش و به معنویت و روحانیتش بود. هر که به نام، روحانی است لزوما به صفت، روحانی نیست. 🔸با وعده‌ی سراب، اقتصاد کشور را به اینجا رساندند. پیش‌تر، معیشت و دنیای مردم را برجامی کردند، حال نوبت به برجامی کردن دین مردم رسیده است. اکنون لحظه‌ای بود که باید کمترین شجاعت مسئولیت‌پذیری را داشته باشند و دیگر حریم پاک اهل بیت (ع) را به وهم و ترس خود نیالایند. 🔹اما این نخستین بار نیست که به امام حسن مجتبی (ع) ستم می‌رود. نسبت سازش را اولین بار معاویه به ایشان بست تا خوارج و افراطیون را بر ایشان بشوراند. مظلوم بزرگ همه دوران‌ها، حسن بن علی (ع) است. شیعه حسن (ع) آن‌ است که عاقبت چون امام حسن (ع)، به دست دشمن، به شهادت رسد و خون بالا بیاورد. تعجبی نیست اگر غرب‌باوران در وقت پاسخگویی، دین و دنیای مردم را قربانی کنند. من امثال قاسم سلیمانی را واجد روحانیت و اهل معنا می‌دانم و امثال حسن روحانی را فاقد آن. ✔️ [ادامه دارد...] ⚜️ @taammolat74
🔰 روحانی که دین را ابزار سیاست کند از روحانیت فقط لباسش را دارد! ✍️ رحیم‌پور ازغدی 🔘بخش 2 از 2 🔸مردم دارند تاوان توهم و وعده‌های چند سیاستمدار با ضریب هوشی پایین را می‌دهند که معلوم شد نه تنها مفهوم عزت و اقتدار ملی را نمی‌دانند بلکه سیاست بین‌الملل هم نمی‌دانند. پایان معامله با شیطان و اعتماد به وعده‌های او، به تعبیر قرآن، فحشای سیاسی و... می‌شود. «الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشا» 🔹وضع مردم، در اقتصاد برجامی بد است. اما خوب شد که همه، همه ماجرا را با چشم خود دیدند. در پایان ۸ سال مدیریت آرمان ستیزان، وقتی برای معلق زدن و طلبکار شدن نمانده، ضمن آن‌که دیگر کسی هم پشت سرشان نمانده و با تخیلات و دروغ‌هایشان تنها مانده‌اند. 🔸در سال‌های حاکمیت این ورژن از روحانیت، درجه اعتماد به لباس روحانیت به طرز بی‌سابقه‌ای تنزل یافت. اقتصاد برجامی و دیپلماسی ترس، در کنار دزدی‌های بی‌سابقه‌ای که این سال‌ها از بیت‌المال شد، ضربات سنگینی به دین و دنیای مردم زد. اما نمی‌شود هر بار پس از تجربه‌های بد، همه پرونده‌ها را سوزاند و دوباره بازی جدید شروع کرد. 🔹آنچه در این سال‌ها با اقتصاد مردم و عزت ایران شد، در تقابل مستقیم با عقلانیت بود. این دستاورد ملی، گران تمام شد اما لازم بود یک بار دیگر، همه توهمات و وعده‌های تسلیم‌طلبان که نه تنها آرمانگرا نبوده‌اند بلکه هرگز واقع‌بین هم نبودند، و این بار، پیش چشم نسل دهه‌ی هشتاد و نود هم محک بخورد و دیگر برای ابد در تاریخ پساانقلاب، به جای آب، سراب ننوشیم. 💢 شانس مردم ما را ببین که آن یکی می‌خواهد با آنجلینا جولی ، خودشان دو نفری مشکلات جهان را حل کنند و این یکی، در پایان هشت سال حکومتش هنوز منتظر ترحم ترامپ و تعهد اوباما و امید جدیدش، جو بایدن است. ⚜️ @taammolat74
🔰مثلث نفوذ؛ تاکتیک گوناگون و هدف مشترک! ✍️ حجت‌الاسلام عالمیان یکی از کلیدواژه‌های پیام امام در ، خطر نفوذ است که با بازخوانی آن می‌توان نتیجه گرفت که گویا ایشان امروز را می‌دید. اما خطر نفوذ چه کسانی؟ 1️⃣ لیبرال‌ها: یکی از جریاناتی که امام نسبت به خطر نفوذ آنان هشدار می‌دهند. جریان و مشخصاً طرفداران نهضت آزادی است. از نگاه ایشان، لیبرال‌ها کسانی هستند که از همه اصول اساسی انقلاب طلب‌کار هستند و انقلابی‌ها را به خاطر گفتن شعار مرگ بر امریکا، اجرای حکم خدا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون، سر دادن شعار نه شرقی و نه غربی و همین طور اشغال مورد بازخواست و شماتت قرار می‌دهند. 2️⃣ متحجرین: جریان تحجر به سرکردگی است. این انجمن که برای ایجاد انحراف در مبارزات نهضت اصیل روحانیت به وجود آمده بود. 3️⃣ سکولارها: خطر آنان در قالب ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست معنا می‌یابد. این جریان به تعبیر حضرت امام به دنبال «القای شعار جدایی دین از سیاست است.» متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‌ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دونشأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می‌آورد.» 🔹 جریان لیبرال، تحجر و گرچه در تاکتیک با هم متفاوتند اما در هدف با هم کاملا مشترکند و این هدف چیزی نیست جز نفوذ! این مثلث مخرب با دو حربه ( انقلابی نمایی و تفرقه افکنی) کاملاً حساب شده به میدان می‌آیند تا دایره نفوذ خود را گسترده نمایند. ⏪حربه اول؛ انقلابی نمایی است. به تعبیر امام در این پیام: «هشدار می‌دهم که علاوه بر این‌که باید مواظب القائات روحانی‌نماها و مقدس‌مآبها باشند، از تجربه تلخ روی کار آمدن انقلابی‌نماها و به ظاهر عقلای قوم که هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتی نکرده‌اند عبرت بگیرند که مبادا گذشته تفکر و خیانت آنان فراموش و دلسوزی‌های بی‌مورد و ساده‌اندیشی‌ها سبب مراجعت آنان به پست‌های کلیدی و سرنوشت‌ساز نظام شود.» ⏪حربه دوم؛ نیز تفرقه افکنی است. حضرت امام در این مورد نیز هشدار می‌دهند که: «دشمنان از دیرباز برای اختلاف‌افکنی … آماده شده‌اند. غفلت از آن، همه چیز را برباد می‌دهد. حال اختلاف به هر شکلی باشد، بدبینی شدید نسبت به مسؤولان بالا باشد یا مرزبندی فقه سنتی و پویا و امثال آن….. اختلاف به هر شکلی کوبنده است. ⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه دوم کانال تلگرامی اشراق ⏰ 26 فروردین 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
درسگفتار مبانی نظری غرب مدرن 2.mp3
19.37M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه دوم 🔹انسان موجود (نسبت مند) است 🔹نسبت مندی، به رفتار وحیات وزندگی انسان جهت میدهد 🔹دازاین 🔹چرا وچگونه تمدن جدید غرب،که برهمه دنیا حاکم است،ایجاد شد؟! 🔹تمدن جدید حاصل ،نسبت جدیدی است که انسان بین خودش وعالم برقرار کرده 💢مدرنیته حاصل نسبتِ استکباری انسان باعالم است 🔗 برای شنیدن جلسه نخست، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
💠 شخصى حکیمی را گفت: من خوشبختى ميخواهم؟ حکیم‌ گفت: نخست "من"را حذف كن كه حكايت ازنفس دارد، سپس"ميخواهم"را حذف كن كه حكايت از ميل و خواسته دارد. اكنون آنچه با تو باقى می‌ماند خوشبختى است...🌷 ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |شرح اصول کافی 🎙 آیت الله میرباقری کتاب الحجة جلسه اول ⏰ 05 آبان 1399 ⚜️ @mirbaqeri_ir ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
0001Hadith13990805.mp3
9.53M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙 آیت الله جلسه اول 🔹کلیات لازم برای ورود و روش پرداختن به روایات کتاب الحجة کافی 🔹 فهم معارف اهل بیت در نظام خودش فارغ از چارچوب‌های نظری فلسفی و عرفانی و ... 🔹اعتبار سنجی روایات و اصول کافی ⚜️ @Taammolat74
🔰 الاهیات لیبرال ✍️ حمید پارسانیا 🔹انسان چون در فراسو جايى كه هست، مقصدى نمى‌بيند، همه راه‌ها براى او يكسان و همه گام‌ها براى او مباح مى‌شود. پس نمادى نيست كه راه را از بیراه باز نماياند و مقصدى را ارائه دهد و در ارائه واقع، تنها لفظى مهمل و بى‌معناست و در نزد اربابِ بصيرت، حجابِ حقيقت است. 🔹 «ليبراليسم» از شعارهاى اجتماعى ديگرى است كه هم زمان با ظهور ، به عنوان يك اصل بديهى در ذهنيت جامعه غربى مطرح شد. ليبراليسم به معناى اباحيت و آزاد انگارى بشر است. آنگاه كه معرفت الهى عهده‌دار هدايت آدمى است و هويت انسان در چهره ى الهى آن تعبير و تأويل مى شود، انسان زندگى فردى و اجتماعى خود را مجراى قوانينى مى‌يابد كه به مقتضاى فطرت الهى او از طريق صاحبان معرفت ربوبى انبيا و اوليا اعلام مى‌شوند. 🔹 مباح بودن همه امور در قياس با انسان كه همان و آزاد انگارى بشر از تمام تكاليف و احكام الهى است، نوعى آزادى را به ارمغان مى‌آورد كه در برابر حريت و آزادگى دينى و فلاح و رستگارى انسان از تعينات خَلقى و خُلقى است. اين آزادى كه در ابتدا جواز تعين و تقيد بشر را به آنچه حدود عقلى پنداشته مى‌شود و پس از آن به تمام قيودِ مادى و طبيعى صادر مى‌كند، در فرهنگ دينى مذموم است. 🔹 اعراض آدمى از حقيقتى كه محيط بر اوست و نسيان او از فطرتى كه عين نياز و ربط به آن حقيقت است، آزادى از هر امرى را كه نسبت الوهيت و ربوبيت به انسان و حق فرمان و نهى بر بشر را داشته باشد، به عنوان اصلى بنيادين و به صورت روح حاكم و جارى بر اعلاميه جهانى در مى آورد. ⚜️ @Taammolat74
🔰 سطحی‌نگری مدرن ✍️ امیرابراهیم رسولی 📍 مهرماهی آکنده از گرانی و کرونا فکر و اندیشه را از اولویت خارج نموده و نوعی از سطحی نگری مدرن در فضای مجازی عرصه را به آرمانهای فکر و اندیشه ایرانی در طبقات مختلف اجتماعی از دانشگاه و مدرسه تا دیگر نهادها تنگ کرده است. پایین آمدن سطح مطالعه در رسانه های مکتوب همچون روزنامه و مجله و افزایش زمان چرخش افراد در فضای مجازی باعث شده میزان توجه به شایعات بازار شایعه پروری را افزایش داده به نوعی که روزی نیست رسانه ها درحال تکذیب اخبار نباشند. مهمترین عامل دراین بین عدم تعمیق در پرداخت مسائل در فضای مجازی و نوع انتقال آسان است. درچنین شرایطی شایعه محورحقایق شده و افراد آنچه می‌بینند را بدون فکر و تامل وبا سرعت باور و به دیگران منتقل می‌کنند. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 سطحی‌نگری مدرن ✍️ امیرابراهیم رسولی 📍 مهرماهی آکنده از گرانی و کرونا فکر و اندیشه را از اولویت
🔰 سطحی‌نگری مدرن ✍️ امیرابراهیم رسولی ۱. بزرگ نمایی جاهلانه اتفاقات مختلف در جامعه امروز ما همانند ظرفی سفالی در دستان سفالگر ؛بزرگ و شکل میگیرد به نحوی که دغدغه همه افراد درسطوح مختلف اجتماعی میشود. وقتی به عمق اتفاق توجه می‌کنیم مسئله بزرگی نبوده اما بزرگ نشان داده شده و ذهن افراد را به نوعی از دیگرامور مهم منحرف کرده است. رشد جهل حاصل بزرگنمایی اتفاقات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی ست که جامعه را از تفکر و تعمق دورکرده و سرگرم مسائل دم دستی میکند. ۲. سکوت متفکران؛ اوجگیری لمپن ها با ورود مسائل ریز و درشت و جابجایی سطح دغدغه ها مراجع اجتماعی و فکری و فرهنگی به تدریج کم رنگ و لمپن ها پررنگ شده اند. آنان که صرفا بازی کلمات و مقداری از سخنوری را آموخته اند نقش محوری یافته و باکنارزدن و تخریب مراجع مهم گذشته به تاخت وتاز در عرصه شهرت تمام توجهات جامعه رامعطوف خود کرده اند. در این اوضاع احترام بزرگترکوچکتری قربانی شهوت شهرت شده لذا متفکران عرصه های مختلف از دانشگاه تا فرهنگ وسیاست ترجیح میدهند سکوت کرده درگوشه ای منزوی شوند. ۳.سستی امید ؛ ویروس سرخوردگی فشار اقتصادی ازسمتی و فقدان آرامش اجتماعی وپرداخت به مسائل هرزه و بیهوده درجامعه باعث سستی امید به آینده وزندگی خواهدشد وویروس سرخوردگی به تمامی رده های سنی منتقل میشود. تکرار مسائل و اتفاقات یاس آلود و فقدان راهکارهای موثر فضای اجتماعی راسرد و هرروز مستعد اتفاق سطحی دیگری میکند والبته این وضع اجتماع رابه آتش زیرخاکسترتبدیل خواهد نمود. 🔸سطحی نگری مدرن امروز به بیماری اجتماعی جامعه تبدیل شده که جز با ترویج قوه عقلانیت و تفکر درمان نمیشود. مراجع فکری واندیشه ای در دانشگاه و حوزه و تمامی نهادهای اثرگذارباید درکنارهم قرارگرفته و جهادی فراگیر رابرای تغییر شرایط موجود آغازکنند. رونق محافل اندیشه ورزی؛ مطالبه گری عاقلانه از دولت ؛تولید انگیزه های اجتماعی ؛پرهیزاز مجادلات بیفایده میتواند دراین مسیر موثرباشد. 🔹باید بتوانیم درعرصههای مختلف فکری و اندیشه ای درجامعه امروز وبنابه شرایط و اوضاع اجتماعی واقتصادی درسنین مختلف به باز تولید مفاهیم بپردازیم. بازتولید مفاهیم و آرامانهایی که برای افراد مهم بوده واینک کمرنگ شده با نگاهی نو و راهکارهایی جذاب و نوآور میتواند امید را درجامعه زنده کند.دغدغه بچه های نسل نو باید مورد کنکاش قرارگیرد و تناسب آن با آرمانهای تاریخی سنجیده و به راهکارهای عملی و دست یافتنی تبدیل شود. 🔸باید بتوانیم درباتلاق اقتصادی با هنر اندیشه ورزی و عقل محوری جامعه را ازسطحی نگری مدرن نجات داد وگرنه بی تفاوتی و گذشت زمان لطمات فرهنگی کنونی را عمیق ترخواهد کرد. ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روز جعلی کوروش به روایت اسناد حتی در زمان پهلوی روزی به نام کوروش وجود نداشت ، روزی جعلی که با فشار صهیونیست ها و نفوذی ها در داخل ایران بر سر زبان ها افتاده است و یک عده ناآگاه آن را قبول میکنند. به شایعات مجازی توجه نکنیم . ⚜️ @taammolat74
تاملات
🎥 روز جعلی کوروش به روایت اسناد حتی در زمان پهلوی روزی به نام کوروش وجود نداشت ، روزی جعلی که با فش
📮ملی گرا اگر حقیقتا ملی گرا باشد شرف دارد بر غرب گرا! اما حقیقت آن است که در کشور همیشه توسط ترویج شده است؛ آن هم نه بخاطر ایران که به واسطه مقابله با اسلام! آنان که ادعا ملی گرایی داشتند یا گرد دیگ پلو سفارت انگلستان جمع بودند یا در جلسات شبانه سفیر آمریکا شرکت کردند! ؛ کاپیتولاسیون آمریکایی را غربگرایان پذیرفتند و ملی گرایان استقبال کردند؛ فقط حضرت بود که لب به اعتراض گشود و از ایرانی دفاع کرد! فرزندان معنوی امام بودند که اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک ایران جدا شود، اما کارنامه ی ملی گرایان و غرب گرایان پر است از این دست خیانت ها! حتی اگر هم روزی بخواهد لب به سخن بگشاید از حماسه بچه رزمنده های لباس خاکی فکه و شلمچه و... خواهد گفت؛ سلام بر ابراهیم خواهد داد و از حاج قاسم و حججی هایی که برای اینکه فرهادهای وطنش خواب شیرین ببینند و طعم تلخ جنگ را در همدان و کرمانشاه نچشند از زندگی و زن و فرزند گذشتند خواهد گفت ، نه از کت و شلوار پوش های کرواتیِ ادکلن فرانسوی زده که لاتین را بهتر از پارسی صحبت می کنند! ✍️ زمانه ⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن 🎙 محسن بهرامی جلسه سوم کانال تلگرامی اشراق ⏰ 31 فروردین 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
درسگفتار مبانی نظری غرب مدرن 3.mp3
15.09M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع |مبانی نظری 🎙 جلسه سوم 🔹چرا و چگونه تمدن مدرن فعلی بوجود آمد؟! 🔹سیرخطی تاریخ 🔹فلاسفه مطرح کننده اندیشه ترقی 💢مدرنیته حاصل نسبت جدید انسان باعالم است 🔗 برای شنیدن جلسه نخست، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔰با نگاه فلسفی چه درس‌هایی می‌توان از کوروش آموخت؟ ✍️حمیدرضا سعادت نیاکی 🔸اهل فلسفه در حالت مطلوب و ایده‌آل، آگاهانه از گرایش به هرگونه ایدئولوژی می پرهیزند؛ چراکه علی‌الاصول باید طالب کشف حقیقت باشند و خود را بپایند تا در دام مغالطۀ آرزواندیشی (wishful thinking) درنغلتند. وقتی آرزوی درست بودنِ گزاره‌ای جایگزینِ دلیل درستی آن گزاره شود، مغالطۀ آرزواندیشی رخ می‌دهد. شکل منطقی این مغالطه چنین است: دلم می‌خواهد الف درست باشد، پس الف درست است. 🔹آرزواندیشی می‌‌تواند موجب شود شخص به‌سبب علاقۀ شخصی‌اش به نتیجه‌ای مشخّص، شواهد و مدارک را به‌ صورت کاملاً جانبدارانه بررسی کند. هنگامی که آرزوها به صورت امیدی در دل شخص باقی بمانند، مغالطه تلقّی نمی‌شوند؛ اما زمانی‌که آرزو به باور تبدیل شود و سپس این باور را درست بپندارند و بر اساس آن، استدلال و به تعبیر دقیق‌تر، دلیل‌تراشی (rationalization) کنند، مغالطۀ آرزواندیشی اتفاق می‌افتد. 🔸مغالطۀ آرزواندیشی ثمرۀ استفادۀ نادرست از قوۀ خیال است. شخص آرزوهایی را که در خیال خود می‌پرود، دستمایۀ استدلال قرار می‌دهد و با مقدمه‌قراردادن آن، نتیجۀ مطلوبِ خود را می‌گیرد. برای مثال اگر ما ایرانیان بدون هیچ دلیل و مدرک متقنی، صرفاً از آنجا که دلمان می‌خواهد و فقط به‌جهت نقد یا تنفر از نظام موجود به کور یا باستان‌گرایی ارتجاعی گرایش پیدا کنیم و با خیال‌پردازی و بدون مستندی متقن دوران پادشاهان پیش از اسلام را اعصار طلایی به شمار آوریم؛ گویی که در نوع خود آرمان‌شهر بی‌بدیلی بوده‌اند! دچار مغالطۀ آرزواندیشی شده‌ایم. ساحت اندیشۀ فلسفی از آلودگی به این سنخ خیالات واهی مبرّا است. 🔹 با نگاه نیچه، باستان‌گرایی واپس‌گرا و ناسیونالیسم کور مصداقی از برخورد یادواره‌ای با تاریخ گذشته به‌قصد تکرار گذشته است. معتقد است تکرار تاریخ با یادواره‌سازی محال است. به همین دلیل، برای بازتولید گذشته راهی نمی‌ماند جز افسانه‌سازی و نقل مدام در فضاهای سرد مجازی برای سرپوش‌نهادن بر حقارت حقیقی‌مان در برابر «دیگری». فیلسوفان فرهنگ حین کنارزدن این‌گونه برخوردها، با سنخ دیگری از نگاه به گذشته نه‌تنها موافق‌اند؛ بلکه لازمۀ تفکر فلسفی می‌دانند و آن رسیدن به خودآگاهی تاریخی و بهره‌گیری از میراث تاریخی- فرهنگی برای گشودن امکاناتی به آینده است. ⚜️ @taammolat74