eitaa logo
تاملات
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
339 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 آنچه باعث ضمانت بخشیدن به اهداف مرتبط داخلی و خارجی و حفظ و تداوم جمهوری اسلامی می‌شود، فهم و تئوریزه کردن انقلاب از یک‌سو و بازتولید مدام و مستمر ذهنی و عینی و یا به عبارتی بازتولید و این نظام مردمی و عدالت‌محور از سوی دیگر است. 🔹 و چگونه میتوان بدون فهم جوهر انقلاب اسلامی و درک مبانی و اهداف و ارکان و دلالت‌های مرتبط به فلسفه سیاسی آن و نقد فعال سیاست‌ها و عملکردهای حکومت برپایه این فهم و درک، به بازتولید مشروعیت اهتمام ورزید؟!.. آیا می‌توان با دست روی دست گذاشتن و اعتماد صرف به مدیران در سطوح مختلف و احاله امور به تقدیر و سرنوشت، شاهد تحقق اهداف بلند، متعالی و جامع انقلاب اسلامی بود؟ 🔹 کدام دسته از افراد مطلوب به جامعه بوده و تحقق‌‌بخش و پیشبرنده اهداف انقلاب‌اند؟! کسانی که با تکا به اسلامی و با تکیه بر و بهره‌گیری از تجارب ارزشمند بشری به نقد درون‌گفتمانی برنامه‌ها و عملکردها می‌پردازند وراه‌حل ارائه می‌کنند یا کسانی که بنابرهر دلیلی، چه از سرنابینایی و عدم بصیرت، چه از سرعشق و ارادت، چه از سردنیاطلبی و چه از سر عناد و بی‌مهری و یا بی‌تفاوتی به سکوت، توجیه و حتی تطهیر عملکردهای غلط و غیرقابل دفاع می‌پردازند؟! 🔹 درد آنجا مضاعف می‌شود که توجیه‌کنندگان چشم‌بسته، مسلح به ابزار اخلاق می‌شوند و با انواع و اقسام تهمت‌ها و انگ‌های اخلاقی و اجتماعی که البته شائبه قدرت‌طلبی‌های دنیوی نیز درباره آن‌ها منتفی نیست، با تحریک احساسات مذهبی توده‌ها می‌کوشند تا این دسته از افراد را از صحنه خارج کنند. 🔹 درست است که جمهوری اسلامی بر پایه مخالفت مبنایی با جدایی دین و اخلاق از سیاست و یا به عبارتی شکل گرفته و منادی پیوند اخلاق با سیاست است، اما خطری که نظام برخواسته از آرمان‌های متعالی و زمینه‌های مستعد فرهنگی و تاریخی را تهدید می‌کند، سیاسی‌شدن دین و اخلاق، ابزارگرایی دینی و یا به عبارتی است. 🔹 تمام مبنای نظری و آرزوی دیرینه حقیت‌گرایانه دل‌سوخته و دردمند، اخلاقی و دینی شدن حیات سیاسی است، اما اگر هوشیار نباشیم و و اخلاقی را پیشه خود قرار ندهیم، بیش از آنکه شاهد اخلاقی شدن سیاست و رفتارهای سیاسی باشیم، بدون تردید باید شاهد سیاسی شدن اخلاق و دیانت باشیم وکدام مخرب‌تر و جانکاه‌تر است، یا ؟! استفاده ابزاری از هرگونه ارزش عرفی و اجتماعی در جهت تحکیم پایه‌های قدرت به قیمت پرواز دادن اخلاق و دیانت از عرصه سیاست و یا استفاده ابزاری از ارزشهای اخلاقی در جهت تحکیم قدرت و تداوم بخشیدن به منافع و مطامع دنیوی، البته به نام پیوند سیاست و اخلاق؟! چگونه می‌توان پاسدار پیوند اخلاق و سیاست با حفظ جهت دینی و اخلاقی آن بود؟ آیا راهی جز نقد کردن با معیارهای دینی واخلاقی سراغ داریم؟! ✅ 📚 منبع: انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن ⚜️ @Taammolat74
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | شریعتی، شریعتی است! قسمت سوم 🎙رادیو مضمون تنها میانِ دو عدم قدرت و حریت هنرِ خوب مردن جنگِ اُمُلیسم و فُکُلیسم تاریخ در خدمت امروز ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | ، شریعتی است! قسمت سوم 🎙 🔹نسل جوان ما که براساس اسلام و تشیع و با تکیه به آن روح اولیه اسلام حرکتش را آغاز کرده، خودش را در برابر دو خطر جبهه‌ی قدرت‌های ضد انسانی و جبهه‌ی ایدئولوژیهايی که به انسان و نجات انسان تکیه می‌کنند و شعار می‌دهند، تنها احساس می‌کند. برای اینکه تمام پایگاه‌های فکری سیاسی، برای توطئه در اختیار ابرقدرت‌هاست که دست اندرکار تمام دنیا هستند. بنابراین این نسل جوانی که تمام سلاحش آگاهی خودش است و تمام مایه ماندنش احساس مسئولیت فردی‌اش است و در تمام دنیا نه تنها دشمن و نه تنها رقیب بلکه همفکر ظاهری‌اش و همکیشش و هم ملتش و هم ملیتش او را درک نمی‌کند، نمی‌فهمد، تنهایش می‌گذارد، حتی از پشت خنجر می‌زند، وقتی که این اندازه در برابر این همه یورش دائمی ریشه کن کننده تنها می‌ماند، احساس آسیب‌پذیری و احساس خطر و ترس می‌کند. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«اَنتَ‌ کَهفی حینَ تُعییِنی المَذاهبُ فی‌ سَعَتِها» تو امید منی؛هنگامی که راه ها با همه وسعتی که دارند،درمانده‌ام می‌کنند… ⚜️ @Taammolat74
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | مهترين كاري كه در روز و دعاي عرفه بايد انجام بدهيم چيست؟ 🎙 استاد هادی‌زاده 🔹واقعیت را هر کسی در هر گوشه‌ای از دنیا که باشد میتواند تجربه کند. کسی که از حرم بیرون رفته برای برگشت اولین کاری که باید انجام بدهد وقوف است! مایی که به معرف میرسیم و بر اساس معرفت حرکت خود را شروع میکنیم، در ضمن بندگی هم دلمشغول میشویم و از خود غافل می‌شویم. در ضمن بندگی هم یادمان میرود کجا هستیم و کجا می‌رویم! گاه غافل می‌شویم که چه بت‌کده‌ای در وجود ما پابرجاست! در این وقوف چه چیز را باید مورد توجه قرار بدهم؟ در سلوک و راه و قصدی که شروع شده، در این وقوف باید در چه چیز درنگ کرد!؟ چه چیزی ممکن است گمشده من باشد و من را بیدار کند؟! ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما در زیر بار سختی ها و مشکلات و دشواری ها قد خم نمی کنیم. ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم، و یا زخم بخوریم و به خاک بیفتیم و الا هیچ قدرتی پشت ما را نمی تواند خم کند. شهید بهشتی ⚜ @Taammolat74
🔉 سخنرانی علمی 🔶 موضوع |شهید بهشتی و خرد دنیای جدید 🎙 گفتگوی محمود فروزبخش با استاد طاهرزاده برنامه ملت عشق ⏰ 10 تیر 1400 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی علمی 🔶 موضوع |شهید و خرد دنیای جدید 🎙 گفتگوی محمود فروزبخش با استاد 🔹 چهار محور اصلی گفتگو: ۱- چه می‌شود که دو روحانی به هامبورگ می‌روند و یکی می‌شود که در عین حضور در جهان، سختْ متعهد به آموزه‌های دینی است و دیگری آقای محمد می‌شود و تقریباً جایگاه وَحی را منکر می‌شود. ۲- پیشنهاد شهید بهشتی مبنی بر ورود به آموزش و پرورش که استاد طاهرزاده نیز وارد آموزش و پرورش شدند. ۳- جریان ملاقات استاد طاهرزاده با کاظم بجنوردی و صحبت درباره شهید بهشتی و معنویت ایشان در حزب جمهوری. ۴- شخصیت دکتر بهشتی در فهم دیگری، ماورای نگاه کلامی. ⚜️ @Taammolat74
📮 راز ماندگاری و جهانی شدن بهشتی نوع مواجه شدنش با غرب در عین مؤمن بودنش است؛ او در نگاه با غرب افق‌های فهم را در هم ادغام کرد تا به درک بیشتر خرد امروز برسد... او شخصیت آینده تاریخ است نه گذشته؛ شهید بهشتی متوجه شد که جهان بشری آماده نگاه به حقیقت است، با نظر به خرد مدرن او به این واقعیت رسید که جهان در حال کسب آمادگی برای آن افق بزرگ است بهشتی بشر جدید را دید و متوجه شد می‌توان جهانی به واسطه انسان ایرانی شیعه به جهان معرفی کنیم که همه بتوانند در آن افقی که دارد در تاریخ ظاهر می‌شود خود را حاضر ببینند. این به این معنا نیست که آنها شیعه بشوند بلکه در تقابل با غرب، هویت توحیدی خود را آگاه باشند! ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری | بررسی اصول مرتبط با بحث آموزش در قانون اساسی ارائه ازغدی برشی از سلسله جلسات قانون اساسی؛ «بازگشت» 🔹به نظر من امروزه این مفهوم باید بتواند مقوله آموزش رسمی را برای من تبیین بکند. مشخصا مراد از همبستگی ملی در دو بعد است؛ مناسبات و مناسبات بین ملت و ملت. ما به دلیل روندهایی که در حکمرانی جمهوری اسلامی طی شده‌است، در نقطه حساسی ایستاده‌ایم که مقوله همبستگی ملی در یک وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته‌است. 🔹 بشدت مسئله مهم و سرنوشت‌سازی است. سه فرم رابطه بین دولت و ملت را می‌توانیم شناسایی کنیم: فرم حقوقی، فرم اقتصادی، فرم سیاسی. امروزه فرم بر فرم حقوقی و اقتصادی چربیده است. و این نظام ارتباطی است که دارد آن اهداف غایی را شکننده می‌کند. وقتی اقتصاد بیش از حقوق و سیاست در حال چینش مناسبات است، نتیجه بدیهی و لازمه منطقی این فرم ارتباطی است که موج خصوصی‌سازی از آن سردرمی‌آورد! 🔹 اهدافی که برای تربیت رسمی در قوانین و اسناد جمهوری اسلامی ذکر شده است ناظر به فرد نوشته‌شده‌است؛ در حالی که اساسا هدف از تربیت رسمی فردپروری نیست. کاربرد تربیت رسمی است. از اینکه بتواند مناسبات بین دولت-ملت و همبستگی ملی را تامین کند اساسا ناتوان است. ⚜️ @Taammolat74
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | شریعتی، شریعتی است! قسمت چهارم 🎙رادیو مضمون دو فرشته در بند اسلام منهای خلافت جستجوگری در مسیرِ شدن راوی اسلام التقاطی انقلابی، همکار ساواک یا سمپات مجاهدین؟ بازگشت به خویشتن ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | ، شریعتی است! قسمت چهارم 🎙 🔹من شعارِ شیعه یعنی اسلامِ منهای خلافت، یعنی اسلامِ ناب را انتخاب می‌کنم و می‌گویم شیعه همان اسلام است، تلقی مترقی ضدِّ طبقاتی، ضدِّ نژادی، ضدِّ خلافتی از اسلام است، تکیه‌ی شیعه به قرآن و سنت است و دیگر هیچ، عترت اصل اضافی نیست،ملاک فهم درست قرآن سنت است و حسین‌وار عمل کردن و فاطمه‎‌وار زن بودن و زینب‌وار مسئول بودن و امام‌وار مسلمان بودن است و شیعه،اسلام امامت و رهبری و عدل و برابری است.... ⚜️ @Taammolat74
📮 «ﺣﺪود سی‌وسه ﺳﺎل اﺳﺖ ﺗﻼﺷﮕﺮى دارم و در اﻳﻦ سی‌وسه ﺳـﺎل، ﺣﺪود سی‌ویک ﺳﺎﻟﺶ ﻛﺎر دسته‌جمعی داﺷﺘﻪ‌ام. می‌دانید بزرگ‌ترین ﻓﻘـﺮ ﻛﺎرﻫﺎى ﻣﺎ ﭼﻪ ﺑﻮده؟ آﻳﺎ ﻓﻘﺮ ﭘﻮﻟﻰ ﺑﻮده؟ آﻳﺎ ﻓﻘﺮ اﻣﻜﺎﻧﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺑﻮده؟ ﺑﻠﻪ اﻳﻦ ﻓﻘﺮﻫﺎ ﺑﻮده، اذﻳﺘﻤﺎن ﻫﻢ ﻛﺮده و ﻣﻰ‌ﻛﻨﺪ؛ اﻣـﺎ این‌ها بزرگ‌ترین ﻓﻘـﺮ ﻧﺒـﻮده اﺳﺖ. بزرگ‌ترین ﻓﻘﺮ ﻣﺎ، ﺑﻮده اﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨـﻰ ﻫﻤﻴﺸـﻪ ﻫـﺮ ﻛـﺎرى را ﺧﻮاﺳﺘﻴﻢ اﻧﺠﺎم ﺑـﺪﻫﻴﻢ، آدم آن ﻛـﺎر را ﻛـﻢ داﺷـتیم.» شهید بهشتی (ره) ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری | برنامه در حد یک شوخی است!! فرایند تدوین برنامه هفتم و چشم انداز آن ارائه استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی 🔹 این لایحه و سندی است که در آن هیچ حرفی درباره صنعت ساخت و محیط‌ زیست و بحران‌ها و نگرانی‌های مردم، خام فروشی و آشفتگی‌ها وجود ندارد؛ در حالی است که در همان سند اولیه می‌گوید سه برنامه قبلی شکست خورده‌‌اند، اکنون هیچ عبرتی از شکست آن سه سند وجود ندارد و اتفاقا بدتر از آن هم سه سند عمل شده! 🔹 مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید بخش قابل توجهی از اهداف کمی این سند، واقع بینانه نیست! و ارتباطی میان برخی اهداف و احکام مطالبه شده در بخش‌ها وجود ندارد و معلوم نیست هر سال باید چه بکنیم 🔹در ماجرای ، هشدار داده شد که اگر این کار را بکنید کشور را در سال 1401 به آشوب می کشید. لاف زنانه گفتند این کلید نجات است و محیط زیست را بهتر می کند و وضعیت فقرا را بهبود می دهد؛ در حالی که دیدیم در اثر آن خطا، این همه فاجعه های بزرگ انسانی و اجتماعی و محیط زیستی به کشور تحمیل شد. 🔹 خیلی صریح می گویم که این سند، قطعا با هیچ یک از استانداردهای موجود از فهم علمی توسعه و ؛ سند برنامه توسعه نیست. این سند نه پیوندی با مطالعات پشتیبان ادعایی در همین دولت دارد و نه پیوندی با واقعیت های موجود و نه پیوندی با مسائل کشور! 🔹 هشدار می‌دهم و ابراز نگرانی شدید می‌کنم که این سند واقعا بی‌کیفیت است و قادر به حل هیچ یک از مشکلات حاد کنونی نیست! ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍 عسرت انسان انقلابی ✍️ مجتبی نامخواه 🔹بخت بد ارمیاهای پس از جنگ، این است که چارچوب‌های کلان فکری و فرهنگی به ظاهر متنازع در دو سوی سنت و تجدد، هیچ‌گاه نهضت جنگ فقر و غنا را به عنوان نهضتی مقدس از امام خمینی(ره) نمی‌پذیرد؛ گویی سراسر مجلات روشنفکری تا خطابه‌ها و خطبه‌های مذهبی، دست اندرکار تقدس‌زدایی از جنگ فقر و غنا و از رسمیت انداختن کنشگری عدالت‌خواهانه انسان انقلاب است. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
🔹 مسئله از آنجا شروع شد که در دهه پس از ، تفسیری از جنگ، رزمندگی و شهادت ارائه دادند که در آن به مثابه «سکوت نکردن در برابر ظلم به معنای نابرابری» امری غریب می‌نمود. زمانه پس از جنگ، تفسیری از دفاع مقدس را می‌طلبیدکه سیاست و عدالت از آن زدوده و در عوض به میزان قابل توجهی معنویت‌اندود شده باشد. این طلب و تقاضا منشا پیدایش چنین تفسیری از هویت بسیجی شد. 🔹 نیاز کشور به سبب شد چشم‌ها بر برآمدن طبقه‌ای از سوداگران توسعه بسته شود و نوعی از سرمایه‌داری لجام گسیخته، دیگر بار و اینبار پس از انقلاب اسلامی به متن مناسبات اجتماعی بازگردد. انسان انقلاب اسلامی، به مثابه کنشگری عدالتخواه، دیگری این بازگشت ارتجاعی بود؛ بنابراین مهمتر از تقابل‌های اجتماعی دچار یک تقلیل یا دست کم شد. 🔹 رمان بازنمای مناسبی از این تحیر است. بسیجی که در بازگشت تاب شهر ندارد و به جنگل می‌رود؛ او نمی‌تواند وارد شهر شود چون هویتی ندارد. بخث بد ارمیاهای پس از جنگ، این است که چارچوب‌های کلان فکری و فرهنگی به ظاهر متنازع در دو سوی سنت و تجدد، هیچ‌گاه نهضت جنگ فقر و غنا را به عنوان نهضتی مقدس از امام خمینی(ره) نمی‌پذیرد؛ گویی سراسر مجلات روشنفکری تا خطابه‌ها و خطبه‌های مذهبی، دست اندرکار از و از رسمیت انداختن کنشگری عدالت‌خواهانه انسان انقلاب است. 🔹دوران عسرت سوژه انقلابی آغاز شده است. گسست میان امر انقلابی و امر عدالت‌خواهانه. زمانه انسانی را طلب می‌کند که همچنان انقلابی است، اما عدالتخواه نیست. آن‌ها در تلاش هستند به او بفهمانند که انسان انقلابی در گذشته هم عدالتخواه نبوده است؛ بسیجی تنهاست. او در میان شهری پرهیاهو و غریب، چراغ قرمز نقد و امکان و امید و سرزدن نو در افق را در یکسو می‌بیند اما دیگران با او همراه نیستند. بسیجی روشن است اما مردمان شهر این روشنی را نمی‌بینند... همچون روایت کاظم چلیپا در تابلوی بسیجی 📚 نوعدالتخواهی در مصاف با ناعدالت‌خواهی / نشریه نامه جمهور ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری |ایده جنگ فقر و غنای امام(ره) حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه (مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم) 🔹برخی ایده جنگ فقر و غنا را به معنای نبرد میان فقیر و غنی قلمداد می‌کردند ولی آنها درک درستی نداشت اما در این سال‌ها قدرتمند شدند و این ایده را شکست‌خورده و کمونیستی معرفی می‌کنند. 🔹ایده جنگ فقر و غنای امام خمینی(ره)، می‌گوید وجود فقر در جامعه، محصول صرف تنبلی فقرا نیست و اینطور نبوده که همه مشکلات بر عهده شخص باشد. این ایده می‌گوید وجود فقیر در جامعه، به خاطر استضعفاف است، افراد اقشار ضعیف نیستند بلکه به بردگی کشیده شده‌اند و اینجا، استکبار معنا می‌یابد. 🔹تفکر سنتی ما هم با این ایده همراه نشد زیرا در دوره‌ای با پدیده‌ای به نام مارکسیسم اسلامی روبرو شدیم که حتی از مارکسیسم اروپایی هم ضد دین‌تر بود! و اقتصاد را در هیچ کجای جامعه در نظر نگرفت اما امام در مقابل این اندیشه ایستاد. 🔱 @Taammolat74
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | شریعتی، شریعتی است! قسمت پنجم 🎙رادیو مضمون بازگشت به خویشتن پوستین وارونه مصاف سنت و مذهب زبانِ مطالبه‌گر ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | ، شریعتی است! قسمت پنجم 🎙 🔹 در اسلام به جاى قبا و ردا، پوستين به كار رفته، به خاطر اينكه پوستين تنها جامه‌ای است که میان رویه و آسترش، اختلاف میان نهایت زیبایی و نهایت زشتی است، رویه‌اش چشم‌ها را به زیبایی به خود می‌گیرد و آسترش از زشتی وحشت‌آمیز است.و در اسلام از میان مذاهب مختلف در تشیع بیش از همه میان «آنچه که بوده» و «آنچه که هست» فاصله است.فاصله‌ای در حد دو طرف متضاد… ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا