🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |مسئله خواندن در ایران امروز
🎙ارائه : دکتر نعمتالله فاضلی
دومین همایش بین المللی خواندن
دانشگاه کردستان
⏰ 11 اردیبهشت 1396
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
@sokhanranihaa_نعمت_الله_فاضلی_مساله_خواندن_در_ایران_امروز_کانال (2).mp3
5.51M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |#مسئله_خواندن در ایران امروز
🎙ارائه : دکتر #نعمتالله_فاضلی
🔹 دکتر فاضلی در این سخنرانی، #جامعه_ایران را یک جامعه «نیمه خوانا» می داند که مساله خواندن در آن، جدی است. جامعه معاصر در یک تکاپوی هم جانبه، برای خوانا شدن و تغییر الگوی ارتباط شخصی به الگوی #ارتباط_مکتوب و مستند تلاش می کند.
🔹جامعه نیمه خوانا روخوانی می کند، اما نمی خواند.
منظور از خواندن، خواندن به مثابه یک #کنش_ارتباطی است که در زندگی روزمره با آن سروکار داریم، نه خواندن به معنای مطالعه یا تفسیر متن.
🔹#خواندن، یک #کنش_انتقادی برای رسیدن به تفکر مستقل و یک فرصت و لحظه وجودی است که امکان توجه کردن را فراهم می کند.
خواندن یک ابزار و تکنیک نیست، بلکه راهی برای بازسازی مفاهیم و پیش فرض های تاریخی و فکری و فرهنگی است.
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری |حمله رحیمپور به شبه علم
حسن رحیمپور ازغدی
🔹متأسفانه مسئولانی که سالیان سال است سمتهای علمی کشور را در انحصار خود نگه داشتند، معیار علمی بودن پژوهشها و کارهای علمی دانشجویان ایرانی را مورد پسند بودن آن در نزد ISI میدانند، حال آنکه به اعتراف مؤسسان آن، نمیدانند چه خدمتی، آن هم به رایگان و یا حتی با هزینههایی، در حقشان میکنند..
🔹 «آی اس آی حدود 60 سال پیش تأسیس و همزمان با جنگ سرد شروع شد. خودشان گفتند ما به جای اینکه کل دانشگاهیان دنیا را پول دهیم، کاری کنیم همه دانشگاههای دنیا مسابقه بگذارند و به ما سرویس ارائه دهند و آنان به صورت مجانی کل یادداشتها و مقالههای دانشگاههای جهان را در اختیار دارند. برای این کار منت هم سرشان میگذارند و پول هم میگیرند و به این کار افتخار هم میکنند.»
🔱 @Taammolat74
غرب، وطن نمیشود، خانه من نمیشود
شرق کهن نمیشود، خانه چرا دگر کنم؟
حمید مصدق
🔱 @Taammolat74
مهرآیین - جامعهشناسی دولتی همه چیز را به عدد تقلیل میدهد.mp3
3.22M
🔉 کلیپ صوتی
🔶 موضوع | واحد آدمها خاطره و قصه است و عدد نیست
🎙 مصطفی مهرآیین
🔹 #جامعهشناسی_دولتی همه چیز را به عدد تقلیل میدهد...
🔹 #محمد_فاضلی جامعهشناسی را نمیفهمد چون هنوز مهندس است... #ذهن_مهندسی همه چیز را در عدد میبیند
⚜️ @Taammolat74
📮توجیه ساختن برای #خردکشی خیانت است، و وظیفه ما، افشای «بازیهای زبانی» این گروههای بیمایه است. باری در این وضع نباید اجازه داد که بازار ایدهها بیش از این اسیر بازیگران مرتجع شود. نباید اجازه داد که رتوریک مبتذل سیاسی موجود جای آرمان تمدنساز و گفتارهای فرهنگساز را بگیرد و اندیشمندان اصیل ما به متفکران مغلوب زمانه خود تبدیل شوند. «#تعدیل_حماقت» ممکن نیست، همانطور که یک «#ارتجاع_متعادل» نیز قابل فرض نیست و تصور یک «#فرصتطلبی_معتدل» هم بیهوده است. باید هر سه را ازبیخ و بن برانداخت.
✍🏻 پیام فضلینژاد
📚 سرمقاله خردکشی خودکشی است
⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | فلسفه چیست؟ و چه میکند؟
ما و پرسش از "چیستی فلسفه"
ارائه دکتر سید #محمد_تقی_طباطبایی
🔹 #فلسفه شاخهای از دانش است که به پرسشهای اساسی درباره #هستی، واقعیت، دانش، ارزشها و #اخلاق میپردازد. فلسفه رشتهای است که به دنبال درک ماهیتِ جهان و جایگاه ما در آن است. فلسفه با طرح پرسشهایی درباره معنای زندگی و جهان و نیز کشف ماهیت تجربه و آگاهی انسان سروکار دارد.
🔹 فلسفه کاربردهای زیادی دارد. اول و مهمتر از همه، به ما کمک میکند تا خود و جایگاه خود را در جهان درک کنیم. فلسفه با طرح پرسشهای اساسی در مورد هستی، واقعیت، دانش، ارزشها و اخلاق، به ما کمک میکند تا نسبت به باورها و مفروضات خود بینش پیدا کنیم. همچنین با آموزش نحوه تجزیه و تحلیل استدلالها و ارزیابی شواهد به ما کمک می کند تا مهارتهای #تفکر_انتقادی را توسعه دهیم. فلسفه علاوه بر کاربردهای عملی خود، نقش مهمی در شکل دادن به تاریخ بشر نیز داشته است.
🔹فیلسوفان دغدغه مسائل اساسی را درباره هستی، دانش، ارزش ها، عقل و زبان دارند. و فیلسوفان به دنبال درک ماهیت واقعیت و تجربه انسانی از طریق تفکر انتقادی و تحلیل هستند. ایشان در جستجوی دانش، اغلب مفاهیم عینی و انتزاعی را بررسی می کنند. فیلسوفان بسته به مکتب فلسفی خود با این مفاهیم به شیوههای مختلفی برخورد میکنند. به همین ترتیب، فیلسوفان در مورد مفاهیم انتزاعی و عملی دیدگاههای متفاوتی دارند.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 کلیپ صوتی 🔶 موضوع | واحد آدمها خاطره و قصه است و عدد نیست 🎙 مصطفی مهرآیین 🔹 #جامعهشناسی_دول
📍 ناجامعهشناسان
چرا اساسا امثال فاضلی را دیگر نمی توان اساسا در سلک جامعه شناسان دانست؟!
✍🏻 میثم مهدیار
چگونه سرمداران توسعه نئولیبرال درصدد هستند خود را در جرگه جامعهشناسان معرفی کنند؟! حال آنکه از اساس و بنیاد درکی از جامعه ندارند
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍 ناجامعهشناسان چرا اساسا امثال فاضلی را دیگر نمی توان اساسا در سلک جامعه شناسان دانست؟! ✍🏻 میثم
🔹اعتقاد به «اصالت جامعه» و اینکه «جامعه گوهر متمایز و مستقلی از فرد فرد و جمع جبری اعضای جامعه دارد» شرط ضروری برای تفکر جامعه شناختی است. اما مهمترین مخالفان باور به اصالت و هویت مستقل جامعه، اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد بودهاند. #هایک به عنوان مهمترین اقتصاددان لیبرال معتقد بود که جامعه اصالتی ندارد و از همین رو عدالت اجتماعی را سراب میدانست. آنها در نهایت جامعه را به مکانیسمهای بازار ( عرضه-تقاضا) تقلیل می دادند.
🔹#محمد_فاضلی هم در سالهای اخیر به پیروی از اقتصاددانان اقتصاد بازار به شدت طرفدار «مکانیسم بازار» و «دولت زدایی» شده است. در همین باره او بارها مخاطبان خود را به خواندن و توجه کردن به منویات #مسعود_نیلی بازارگرا فراخوانده است.
🔹 او سال۹۷ کمپینی با مشارکت دیگر بازار گراها راه اندازی کرد که در آن آزاد سازی قیمت حامل های انرژی را راه حل مشکلات اقتصادی می دانستند. بر اساس گزارش های موجود او همچنین در جلسات کارشناسی مرکز بررسی های استراتژیک درباره گران شدن بنزین از این تصمیم حمایت کرد و تبعات اجتماعی آن را ناچیز بر شمرد.
🔹اوکه در مرکز بررسی های استراتژیک مشغول به کار بود بارها دولتمردان را به گرفتن «تصمیمات سخت» از این جنس تشویق و ترغیب کرده است. در حوزه آب نیز فاضلی شکل دادن به "#بازار_آب" را یکی از مهمترین راهبردهای خود برای مواجهه با بحران آب توصیه می کند. اخیرا نیز فاضلی در یک برنامه اینترنتی مجددا وفق نگاه اقتصاددانان نئولیبرال ایرانی "ارزان بودن انرژی" را از دلایل اصلی بحران #محیط_زیست در ایران بیان کرد.
با این توصیفها یک معتقد به کالایی سازی آب و حاملهای انرژی و الهام پذیری از #نئولیبرال ها چگونه می تواند به اصالت جامعه معتقد باشد و جامعه شناس باقی بماند؟
🔹البته اگر فرصتی پیش آمد نشان خواهمداد که فاضلی پوزیتویست از ابتدا هم درک درستی از جامعه شناسی و محیط زیست و #توسعه پایدار نداشته و از همین رو امثال #عیسی-کلانتری توانستند در پوشش رسانه ای و آکادمیک امثال فاضلی پروژه های هزاران میلیاردی در حوزه آب به جیب بزنند...
⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔉 پادکست صوتی 🔶 موضوع | مداح سلبریتی 🎙 گفتوگو با ریحانه فراهانی/ دانشجوی کارشناسیارشد مطالعات ف
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | فعالیت خیریهٔ سلبریتیها
🎙 گفتوگو با سید احسان شاهقاسمی / عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
مجله صوتی مسیر رسانه
قسمت چهارم
⏰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Rasāvā 04.mp3
34.85M
🔉 پادکست صوتی
🔶 موضوع | #مداح_سلبریتی
🎙 گفتوگو با #احسان_شاهقاسمی
مجله صوتی مسیر رسانه
قسمت چهارم
محورها:
🔹 چرایی فعالیت خیریۀ سلبریتیهای ایرانی
🔹 کلاهبرداری و پولشویی سلبریتیها
🔹کمک به حیوانات توسط سلبریتیها
سردبیر: علی مومنی
#فرهنگ_شهرت
⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | تأملاتی پیرامون ارتجاع مشدد
آیا «نقد اندیشه» فضلینژاد و صورتبندی نظری او ایده جدید و رو به جلویی است؟!
✍🏻 رسول لطفی
🔹 فضلینژاد که بعد از تعطیلی و سرانجام نافرجام شوکران، در فترت به سر میبرد، اینک با نقد اندیشه به میدان آمده است. فعلا مدعایم آن است که «نقد اندیشه» یک عقبگرد در فضای ژورنالیسم اندیشه است. مشخص نیست چه ایدهای دارد. هرچند به دنبال نقادی اندیشه است تا به قول خودش از فروبستگی و انسداد اندیشه و «ارتجاع مشدد» بیرون آید اما پیش از آنکه نقادی بنیادی داشته باشد، یا ایدهای بکر و خلاق، نقادیهایش بیشتر به نقزنی و غرزدن شبیه شده و در دام تکرار مکررات گرفتار شده است.
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📍 یادداشت | تأملاتی پیرامون ارتجاع مشدد آیا «نقد اندیشه» فضلینژاد و صورتبندی نظری او ایده جدید و
🔘 بخش 1 از 2
🔹 #فضلینژاد را شاید همه با قلم تند و تیزش و تفکر نقادش به یاد دارند. ژورنالیستی که حوزه اندیشه را میشناسد و در فرمهای مختلف قوت کار ژورنالیستی خود را نشان داده است. از سرمقالههای خوش قلم و پروندههای خوش خوان و پرمغز او در نشریه #عصر_اندیشه، تا کتاب سهگانهاش پیرامون افشاگری عقبه فکری جریان اصلاحات و بازشناسی #ارتش_سری_روشنفکری در ایران و همچنین برنامه تلویزیونی فاخر #شوکران همگی از آثاری هستند که در ذهنهای اهل اندیشه باقی مانده است.
🔹فضلینژاد بارها نشان داده که اهل اندیشه است و فضای فکری جامعه را خوب میشناسد. او به نوعی فرایند #جریانسازی مسائل انضمامی و اندیشهای را خوب میفهمد، دارای ابتکار عمل در #مفهومپردازی است و در نسبت با عناصر و جریانات فکری حاضر آگاهاندیشی است. یکی از وجوه نظری او چناچه باید هر ژورنالیست حوزه اندیشه چنین باشد، صورتبندیهای جذاب او در نسبت با فضای فکری جامعه است.
🔹 فضلینژاد که بعد از تعطیلی و سرانجام نافرجام شوکران، در فترت به سر میبرد، اینک با #نقد_اندیشه به میدان آمده است. شاید بعد از اتمام مطالعه نشریه و کمی تأمل پیرامون ایده جدید و نشریه تازه او نقدها نوشتم. فعلا مدعایم آن است که «نقد اندیشه» یک عقبگرد در فضای #ژورنالیسم_اندیشه است. مشخص نیست چه ایدهای دارد. هرچند به دنبال نقادی اندیشه است تا به قول خودش از فروبستگی و انسداد اندیشه و «#ارتجاع_مشدد» بیرون آید اما پیش از آنکه نقادی بنیادی داشته باشد، یا ایدهای بکر و خلاق، نقادیهایش بیشتر به نقزنی و غرزدن شبیه شده و در دام تکرار مکررات گرفتار شده است.
🔹 سرمقاله او که شاید تزفکری او در «نقد اندیشه» باشد، نیز موید آن ادعاست. او تلاش دارد چنانکه سابق بر این عرض شد، صورتبندی از وضعیت کنونی ارائه دهد. او جامعه را دچار یک آشفتگی معرفتی میداند که ماحصل بازگشت نیروی ارتجاع است. «#ارتجاع» مفهوم بنیادی او در فهم کنونی جامعه است. او عناصر فعال میدان را در سه نیروی ارتجاع باستانگرا، اسلامگرا و نوگرا مقولهبندی میکند که هر سه در تحمیل وضعیت کنونی به اشتراک رسیدهاند.
⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش 2 از 2
🔹 در این وضعیت حامیان جریان اسلامی را دچار بیخانمانی نظری و دلسردی روانی میداند. او با تشریح این فضا، راهحل را اما در «#سنت_انتقادی» میداند او مینویسد:«مهمترین ابزار شناختی ما برای مبارزه با «سنت ارتجاعی» در جامعه ایران، از قضا به همان سرچشمه ناب سنت باز میگردد، که میتوان از آن با عنوان «سنت انتقادی» یاد کرد. این رویکرد که باید آنرا وجه نقیض ارتجاع مشدد دانست، تنها با ایفای نقش «نخبگان» و فعالیت «شهروندان» در عرصه عمومی تحقق مییابد و بیانگر وجه سوژگی زیست جمعی ماست.»
🔹اصولی نیز برای این سنت انتقادی برمیشمارد که قابل توجه است. اصل «نفی تقدیسسازی»، «طرد تکفیر»، «نقد ناحق»، «فایده عام» و »ملامتگری حاکمان» 5 اصل مهمی است که او یاد میکند و تأکید دارد که «اگر این روند دگرگون نشود، بهزودی اثری از جریان روشنفکری اسلامی باقی نخواهد ماند.» بیش از هرچیز اصل سوم او نکات مهمی دربردارد که به نظر خودم به جد امروز بدان نیازمندیم: «رویکرد انتقادی با حقپنداری خود و ناحقانگاری دیگری ناسازگار است و زمانی قوام میگیرد که پیشتر، حق نقد ناحق را به رسمیت شناخته باشیم. معمولا بسیاری از شرطگذاریهای پیشینی برای انتقاد، مانند شرط «نقد سازنده» یا «نقد دلسوزانه»، صرفا بهانهتراشی برای بستن راه نقد و خاموشی چراغ آگاهی است. ارتقای سطح بحثهای عمومی فقط با کنار گذاشتن پیشفرضها و پیشانگاشتهای همه ما پیرامون اغراض و امیال منتقدان ممکن است.»
🔹من با صورتبندی فضلینژاد پیرامون فضای فکری جامعه مخالفم. ایده محوری او که بر پایه تمرکز بر مفهوم «ارتجاع» است هرچند طرح زیبایی است اما به نظر ناکارآمد است. نیروهای فعال جامعه بعد از دهه نود دچار تغییرات مهمی در بافتار فرهنگی شده است. صورتبندی فضلینژاد و تلاش او برای توضیح آن در مقولهای با عنوان ارتجاع از آنروست که او همچنان عناصر فعال فکری جامعه را در پیش از دهه 90 میداند و در آن متوقف شده است.
🔹حال آنکه باید ابتدا تغییرات محیطی فضای فکری و فرهنگی را درک کرد. تغییرات سیاسی دهه گذشته نیز بر چیدگی عناصر فعال میدان فکری جامعه افزوده است. فارغ از آنکه باید دید فضلینژاد چه میزان در پیشبرد «سنت انتقادی» موفق خواهد بود، باید گفت اساسا ایده «جمع تضادها» در تضاد با «سنت انتقادی» است که به عنوان سازوکار عبور از ارتجاع معرفی شده است.
⚜️ @Taammolat74
♨️ مدرسه راه برگزار میکند:
"نشست تخصصی نقد و بررسی برنامه هفتم توسعه"
با حضور:
🔹 مجتبی نامخواه
(تامین اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد)
🔸مسعود براتی
(دیپلماسی اقتصادی)
🔹 سید سجاد پادام
(اصلاح صندوق بازنشستگی)
🔸 مرتضی فیروز آبادی
(ارتقاء نظام اداری اشتغال)
🔹 حسن حسن خانی
(سیاستهای ارزی و پولی)
🔸 علیرضا رضاپور
(امنیت غذایی و توسعه کشاورزی)
🕓 زمان: شنبه ۲۶ تیر ماه ساعت ۱۶ الی ۱۹
مکان: حسینیه هنر
⚜️ @Taammolat74
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار میکند:
موضوع | مناسک و خیابان
کندوکاو دلالتهای اجتماعی غدیر ۱۴۰۲
🎙با حضور:
🔹دکتر جبار رحمانی
🔹دکتر سینا کلهر
🔹دکتر میثم مهدیار
🔸دبیر نشست: دکتر صابر جعفری
🗓 سهشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲/ ساعت ۱۶ تا ۱۸
*حضور برای عموم آزاد است
📍پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی
📲پخش زندۀ نشست از:
www.aparat.com/rcica.ir
⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه تلویزیونی کلمه
▫️با موضوع بررسی شخصیت و زندگی مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین_صاد)
▫️با حضور حجت الاسلام و المسلمین امیر غنوی (از شاگردان برجسته مرحوم استاد)
🗓 دوشنبه ۲۶ تیر ، حوالی ساعت ۲۳ ، شبکه یک سیما
⚜️ @Taammolat74
➖ در صورتی میتوانیم از امام حسین(ع) استفاده کنیم که بنایمان #احیای_حق باشد وگرنه #عاشورا یک مراسم دینی میشود که ارتباطاش را با زندگیِ امروزین ما از دست داده. در این صورت #شور_زندگی را که با احیاء حق ممکن است، از دست میدهیم و در عین دینداریِ معمولی از #شور_دینداری بهرهمند نیستیم. آری! شور زندگی با احیای عشق به انسانها، به زندگی برمیگردد...
استاد طاهرزاده
🏴فرارسیدن ماه محرم، ایام سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین تسلیت باد 🏴
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عاشورا، نهضت مقدس
🎙 سخنرانی حجتالاسلام محسن قنبریان
جلسه نخست
⏰ دهه اوّل محرّم ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
13980609_Ashora, Nehzat e Moghaddas.m4a
37.78M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عاشورا، #نهضت_مقدس
🎙 سخنرانی حجتالاسلام #محسن_قنبریان
جلسه نخست
🔹 سرمایه شیعه یک “نهضت مقدس”(عاشورا) و یک “دولت مقدس”(حکومت امیرالمومنین) است و لذا به ویژگیهای نهضت مقدس پرداخته شده است. همه نهضتها و انقلابهای اصیل با تأسی از این نهضت مقدس و ارکان آن خواسته شده است و گریزهای اجتماعی-سیاسیای به زمانه معاصر و حرکت اصیل انقلاب اسلامی ایران زده شده است.
🔹دو کارکرد نهضتِ معیار:
1- شاغول وخط کش شدن برای نهضتهای بعد
2- موجب تجدید پذیری نهضتها شود.
🔹حسین در روش هم بی خطا بود نه سازش کرد ونه تروریست شد که بهانه سرکوبش شود. از جنگ طلبی پرهیز داشت مطلقا هم زیر بار ذلت نرفت و بهترین راه را تصویر کرد.
⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | نقد مناسک با یک کلیشه مبتذل
در نقد دوگانهسازیهای حکومتی/غیر حکومتی در تحلیل حوزههای فرهنگی و هنری
✍🏻میثم مهدیار
📂 پرونده : بنبست جامعهشناسی کلاسیک در فهم آیین دینی
🔹 یکی از پربسامدترین و از این جهت مبتذلترین کلیشههایی که در سالهای اخیر در میدان جامعهشناسی ایرانی ساخته و پرداخته شده دوگانههایی چون «حکومتی- دولتی- رسمی/غیرحکومتی- غیردولتی- غیررسمی» بهخصوص در تحلیل حوزههای فرهنگی و هنری است. از این جهت مبتذل که با گذشت زمان بدون آنکه عمق و بسط نظری خاصی پیدا کند صرفا در قالبهای توییتوار تکرار و مناقشه برانگیز شدهاند. شواهد امر نیز حاکی است بهدلیل همین عمق نیافتن بحث، مصرفکنندگان مدام این کلیشه اغلب به تبعات و تناقضات نظری کاربست آن برای خود بیتوجهند.
⚜️ @Taammolat74
👇👇👇
تاملات
📍 یادداشت | نقد مناسک با یک کلیشه مبتذل در نقد دوگانهسازیهای حکومتی/غیر حکومتی در تحلیل حوزههای
🔘 بخش 1 از 3
🔹اگرچه در واکنش به این دوگانهسازی بارها این پرسش را طرح کردهام که بالاخره «منظور از حکومت (دولت/state) در این دوگانه چیست؟ آیا این دوگانه را از منظر «جامعهشناسی دولت» طرح میکنند یا صرفا درقالب یک رتوریک سیاسی روزمره آن را مصرف میکنند؟ یا مثلا آیا منظور از دولتی شدن وجه طبقاتی دولت است؟ اگر هست آیا دولت در ایران وجهی طبقاتی دارد؟ یا وجه بروکراتیک دولت منظور است؟ و اگر هست آیا آنگونه که وبر و دیگر جامعهشناسان سیاسی مدرن طرح میکنند دولت در ایران نیز واجد خصیصههای بروکراتیک اروپامدارانه است؟ و...» اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردهام تا بتوان بحث را پیش برد.
🔹 با این همه بهنظر میرسد این دوگانه حاکمیتی - غیرحاکمیتی توسط سه رویکرد نظری خاص بازتولید میشود: رویکردی که تحتتاثیر رویکردهای شرقشناسانه به تاریخ ایران، تضادی دائمی میان «#دولت_و_ملت» را در جامعهشناسی تاریخی ایران بازشناسی میکند. مثالواره مشهور آن #همایون_کاتوزیان است که تحت تاثیر ایده «شیوه تولید آسیایی» #مارکس و انگلس و ذیل پارادایم «#استبداد_ایرانی» چنین تضادی را جوهر جامعهشناسی سیاسی ایران و به تبع آن جامعهشناسی توسعه، فرهنگی، اقتصادی و معرفتی آن معرفی میکند.
🔹 براساس این ایده بهواسطه آنکه ایران اقلیمی «خشک و پراکنده» بوده از این رو برخلاف تاریخ اروپای غربی، شکلگیری طبقات اجتماعی میانجی دولت و ملت اساسا ممتنع بوده و بهجای یک حرکت تکاملی و رو به پیشرفت با یک جامعه کلنگی واجد حرکتهای دوری تکراری «استبداد- انقلاب- استبداد» مواجه بوده و هستیم که در آن حکومتها «فعال مایشا» و عوام هم منقاد و منفعل و فاقد سوژگی خاصی بودهاند.
🔹 این ایده شرقشناسانه اگرچه فربهترین چتر گفتمانی جامعهشناسی دانشگاهی ایران طی عمر حدود ۸۰ساله خود بوده و جریانهای راست و (با تعجب بسیار) چپ دانشگاهی در ایران خود را ذیل آن تعریف کردهاند اما با پژوهشهای تاریخی که یکی دو دهه اخیر در حوزه تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران صورت گرفته کاربست آن برای تحلیل تاریخ ایران به چالش کشیده شده است.
⚜️ @Taammolat74