1_443512758.mp3
12.22M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه #عاشورا
🎙دکتر #احمدحسین_شریفی
جلسه سوم
🔹 قرائتهای حماسی و ظلمستیزانه از حادثه عاشورا
#حادثه_عاشورا
#امام_حسین علیه السلام
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
♨️ برنامه مناظرات دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا را از دست ندهید تا با واقعیت این کشور بحران زده از زبان خودشان بیشتر و دقیقتر آشنا شوید.
🔹 پیشنهاد می شود، صدا و سیما به جای هزینه برای ساخت برنامه های مختلف علیه آمریکا، همین چند مناظره بین بایدن و ترامپ را به صورت زنده و با ترجمه همزمان برای مردم پخش کند تا آمریکا را بدون روتوش ببینند.
⚜ @taammolat74
🔰مهاجر سیار و انسان جهشیافته
🔸شایگان با ارائه دو مدل انسانی متفاوت نوسان بین ارزشهای غربی و شرقی را به نمایش میگذارد. انسان مهاجر میان فرهنگها در نوسان است و به این وضع آگاه، ولی انسان جهشیافته التقاطی است. دلمشغولی اصلیاش زنده ماندن به هر قیمتی است. او هرهریمذهب است، انسانی است شبیه به آن که جلال آلاحمد در غربزدگی ترسیم میکند که نه سنت را خوب میشناسد و نه مدرنیته را.
🔹مهاجر سیار اما انسانی ”بهکلی متفاوت“ است. از یک اقلیم تفکر به اقلیم تفکر دیگر در سفر است. او نیز همچون روشنفکر متعهد به شکاف و ناهمانندی میان اسطوره و عقل واقف است، لیکن برخلاف انسان جهشیافته که درگیر دوپارگی روحی است، مهاجر سیار به این وضع (به وضع خود) کاملاً آگاه است. این نگاه او را نسبت به سنت و جهشهای فرهنگی در فاصله نگاه میدارد. قادر است چندپارگی و نگاه مضاعف خود را در اختیار و تسلط خویش بگیرد.
🔸در واقع، برای مهاجر سیار عرصۀ بینابینی [میان سنت و مدرنیته] زمینۀ پربار تجربه است،چنانکه هرگز در دام هیچکدام از گرایشات نمیافتد، نه در دام سنت و نه در دام مدرنیته. همچون بندبازی از حالتی به حالت دیگر گذر میکند . . . هرچند در اینجا غریب و در آنجا تبعیدی است، اما مأیوس نیست. مهاجر سیار به دلیل حفظ فاصله با این جهانها ”افسونزدوده “ و انسان جهشیافته ”افسونزده “ است.
💢شایگان بر این باور است که انسان فرامدرن امروزی، از افسون قدیم رها شده و در این روزگار انقلاب ارتباطات و فرامدرن دچار افسون دیگری شده است!
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
#اختصاصی
🔶 موضوع | بازخوانی واقعه عاشورا و فهم انسان ایرانی معاصر
🎙 سیدعلی میرفتاح
دیار حبیب
مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو
⏰ روز عاشورا محرم 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
mirfattah.ashooraa99.MP3
38.68M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | بازخوانی واقعه #عاشورا و فهم #انسان_ایرانی_معاصر
🎙 سیدعلی #میرفتاح
مدرسه عالی علوم انسانی #روزگار نو
🔹این نشست در دو جلسه به بازخوانی واقعه عاشورا و نسبت انسان ایرانی معاصر با این واقعه خواهد پرداخت. اینکه حادثه عاشورا چه نسبتی با فکر و فرهنگ و هنر ما دارد و ما چه فهمی از این حادثه بزرگ داریم؟ چه معنایی برای ما یافته است و ما چگونه آن را درمییابیم؟ چگونه بازخوانی شده و چه پیامدهایی داشته است؟ نگاه به عاشورا چه امکانهایی را برای ما میگشاید و این حادثه سترگ چگونه برای ما راهگشاست؟ ما همواره چگونه از آن بهره گرفتهایم و امروز چگونه بهره میگیریم؟
🔹 در این جلسه بخشهایی از مقتل ابومخنف کهنترین منبع تاریخی حادثۀ عاشورا از کتاب تاریخ طبری خوانده شد.
🔗برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری
مجلس چهاردهم
حسینیه اندیشه
⏰ ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
13990613-Moh1442-R14-01-Menbar_Heydari_0.mp3
19.35M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی
🎙حجت الاسلام #محمدصادق_حیدری
مجلس چهاردهم
🔹اقامه خلق حسد در جامعه توسط مدل اداره مادی، از طریق طبقاتیکردن الگوی درآمد و مصرف وضرورت مقابله با آن از طریق تصرف در نظام هماهنگ پرداخت حقوق به دلیل درگیری آن با فرهنگ دین مبنی بر «تعیین طبقات بر اساس زهد انقلابی»
🔹طبقاتی کردن الگوی درآمد و الگوی مصرف، یکی از قواعد مدل اداره استکه منشأ جریان فرمان و دستور میشود و انگیزه افراد را برای کارِ با کیفیتتر شکل میدهد تا از این طریق، به طبقه درآمدی بالاتر ارتقا پیدا کرده و محدودهی مصرف خود را بیشتر کند!
🔹یکی از عوامل مهمی که باعث شده چنین مفاسدی در جامعه اسلامی پیدا شود، تصورهای غلط از عقلائی بودن الگوی درآمد طبقاتی و افزایش حقوق برای مسئولیتهای بالاتر است؛ در حالی که به نظر میرسد خدای متعال و شارع مقدس در این زمینه احکامی برخلاف روند متداول در دنیا جعل کرده است!
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب #اندیشههای_سهروردی
من از استعاره یا ایده کتاب شیخ اشراق شهابالدین سهروردی، «عقل سرخ»، استفاده میکنم. به نظر میرسد در ادامه مسیر حکمت اسلامی بعد از ابنسینا، سهروردی در «عقل سرخ» تلاش میکند بهطور واقعی طرح معرفت و انسانی را که تحقق وجودی دارد، دنبال کند. اگر با نگاه تطبیقی بنگریم، این موضوع با پروژه ایدهآلیسم آلمانی بسیار مشابهت دارد.
با این تفاوت که مشکل ایدهآلیسم آلمانی -که آن هم تعالیگرایی و تحولپذیری و تحقق وجودی را دنبال میکرد- این بود که «خودآگاهی انسان» را به مثابه «غایت تاریخ» در نظر میگرفت اما نهایتا آن را در «فرد» میدید و نمیتوانست با «جامعه»، «امت» و «تمدن»، رابطه رئالیستی برقرار کند. بنابراین معتقدم در پدیدارشناسی انسان و معرفت در کتاب «عقل سرخ» سهروردی، که مثالوارهای از حکمت اسلامی است، انسان و معرفتی است که تحقق وجودی پیدا میکند و تحقق وجودی در معنای اتّمش خودش را در مفهوم «شهادت» پیدا میکند.
شهادت، یک مرتبه بسیار حقیقی از تحقق وجودی است که متاسفانه آن وجه ناسوتگرایانه فرداندیشانهاش، در برخی رهیافتهای ایدهآلیستی به خودکشی تبدیل میشود. این فراتر از جامعهشناسی خودکشی است، در واقع پدیدارشناسی خودکشی هم شرایطی است که به دنبال تحقق وجودی بود اما ما در حکمت اسلامی نقطه اوج تحقق وجودی را در شرایطی میدانیم که انسان کامل به این تحقق وجودی و «فنا» میرسد و مفهوم «فنای اجتماعی» رخ میدهد.
✍️ سید مجید امامی
⚜️ @taammolat74
🔰 اهمیت ژورنالیسم اندیشه
✍️ رسول لطفی
🔸از اوصافِ بشرِ معاصر این است که زندگیاش چنان با ژورنالیسم پیوند خورده است که بهسختی میتواند بدون آن زندگی کند. ژورنالیستها شیوه زیستن و نگرش ما را تغییر میدهند. تصرف و تسخیر اذهان هدفی است که یک ژورنالیست دنبال میکند. امروزه با ظهور و بسط شبکههای اجتماعی در سراسر زندگی بشر، شاهد اهمیت روزافزون امر ژورنالیسم هستیم.
🔹ژورنالیستهای علوم انسانی نیز با بهرهمندی از شبکههای اجتماعی در تلاش برای برساخت اندیشههای گفتمان نظری خود هستند. در این روزگاران، نویسندگان تحصیل کرده در علوم انسانی را شاهدیم که با بهرهگیری از اصول و تکنیکهای ژورنالیستی، نسبت به دغدغههای اجتماعی اظهار نظر کرده و سعی میکنند روایت خود را با ادبیات علمی ترویج دهند.
🔸سابق بر این، آنچه از ایده «دانشگاه» در ذهن خطور میکرد، محفلی برای تبادل دانش و مباحثات بین اساتید و دانشجویان و هدایت فکری برای جامعه بود. اینک با وجود شبکههای اجتماعی و برچیده شدن محدودیتهای حقیقی و اعتباری، همان مباحثات و نزاعها میان اساتید و دانشجویان با ادبیات ژورنالیستی شکل گرفته است. فارغ از گروههای مختلف فکری و علمی با هر گرایش خاص سیاسی و فرهنگی، امروزه دیگر اساتید و روشنفکران و اندیشمندان دست به قلم، فعالانه وارد میدان شدهاند و مستقیم با بدنه جامعه نخبگانی در ارتباط هستند.
🔹حضور جدی و فعالانه اساتید، روشنفکران و اندیشمندان علوم انسانی در شبکههای اجتماعی را میتوان در لایوهای بیشمار اینستاگرام، یادداشتهای تلگرامی و وبینارهای متعدد اینترنتی مشاهده کرد. اگر در گذشته، افراد باید برای خواندن و شنیدن مباحثات فکری بین روشنفکران، انتظار میکشیدند و هزینه میکردند؛ در حال حاضر با سهولت دسترسی اساتید و روشنفکران مواجهه هستیم. اساتیدی که دغدغههای اجتماعی را اولویت خود قرار داده، با پردازش مفاهیم و استنطاق متون، به حل مسائل و پرسشهای جامعه نخبگانی میپردازند.
💢اما به راستی دلیل اقبال نخبگان جامعه به این دست مباحث ژورنالیسم اندیشهای چیست؟ به چه میزان این مباحثات و گفتوشنودها میتواند گرههای علمی در حوزه علوم انسانی را از میان بردارد و به چه میزان در رشد سطح علمی جامعه مؤثر است؟ ژورنالیستهای اندیشه تکثر یافته در عصر مجازی، چه میزان در تغییر اذهان نخبگان نسبت به موضوعات و مسائل جامعه تأثیر داشتهاند؟! مضاف بر این تا چه حد میتوان به تأثیر و تأثر نخبگان از این فضاها امیدوار بود؟ این دست پرسشها، دغدغههایی است که دیدهبان اندیشه در تلاش است، در شمارههای آتی پاسخهایی برای آنها بیابد.
📚 سرمقاله دیدهبان اندیشه شماره 7
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | شرحی بر کتاب فتح خون (شهید آوینی)
🎙وحید یامین پور
جلسه چهارم
هیئت خدام الرضا علیه السلام
⚜️ @taammolat74
⚜️ @yaminpour👇👇👇
4_6030676490708846123.mp3
17.77M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | شرحی بر کتاب #فتح_خون (شهید آوینی)
🎙وحید #یامین_پور
جلسه چهارم
🔹فتح خون، فتنه خواص ساکت
🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا
🎙دکتر احمدحسین شریفی
جلسه چهارم
مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷
⚜️ @taammolat74
⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇