📮اگر آمریکا تهدید هم نمیکرد، #نفتکش ایرانی به #ونزوئلا میرسید. این از حماقت آمریکا بود که به دست خودش یک حماسه برای ایران و یک شرمساری و خفّت مجدد برای آمریکا ببار آورد تا با زبان خودش اعلام کرده باشد نظم نوین جهانی نه آن چیزی است که آمریکا خیال آنرا در سرپرورانده است.
فرزندخواندههای وطنی آمریکا هم احتمالا خشمگین و شرمسارند که ماهها پس از شادمانی ناشی از بلاهتی که برای شورش خوان گوایدو در ونزوئلا داشتند، معادلات طور دیگری رقم خورده است.
درود بر دلاورمردان و ملوانان ایرانی 🇮🇷
✍️ وحید یامینپور
⚜️ @taammolat74
🔰 عصر حیرت و اختلاف فقها بر سر تعیین عید فطر
✍️ مهدی نصیری
🔸 از عصر غیبت از این رو در پاره ای از روایات اهل بیت علیهم السلام با عنوان "عصر حیرت" یاد شده که دست عالمان و فقیهان در بسیاری موارد از فهم و دریافت احکام واقعی خداوند و رسیدن به یقین کوتاه است و چاره ای جز تمسک به منابع و ادله ظنی ندارند و همین امر موجب بروز اختلافات فراوان در فتاوای آنها می شود که یکی از نمونه های آن در معیار و ملاک تشخیص اول ماه قمری و تعیین عید فطر است که گاه موجب آثار روانی و عملی نامطلوبی برای جامعه ایمانی می شود.
🔹یکی از عواملی که می تواند از نتایج منفی این اختلافات در عصر غیبت بکاهد این است که فقها با توجه به وجود عنصر ظن در فتاوای اختلافی به ابتکاراتی دست بزنند که از دامنه اختلافات کاسته و از حیرت نظری و عملی بکاهند
🔸از جمله این ابتکارات تشکیل شورای افتاست که می تواند در نزدیکتر شدن فقیهان به احکام واقعی موثر باشد چه آن که تفاهم اکثریتی از فقها بر سر یک فتوا در برابر فتوای اقلیت می تواند قرینه ای بر درستی آن باشد.
🔹از دیگر ابتکارات، می تواند کوتاه آمدن یک یا چند فقیه از فتوای خود در برابر فتوای دیگر فقها با ملاک هایی چون تسهیل دینداری مردم و کاهش تفرق و چند دستگی در انجام تکالیف شرعی و ... باشد.
🔸 به عنوان نمونه در موضوع رویت هلال می توان با معیارهایی چون دست برداشتن از فتوای شاذ(مانند رویت هلال با چشم مسلح) در برابر فتوای مشهور و یا ارجاع به فتوای فقیه حاکم از اختلافات کاست.
🔹 ممکن است گفته شود فقیه به چه دلیلی باید از استنباط خود کوتاه بیاید؟ پاسخ این است که توجه به عنصر ظن و حیرت در اجتهادات عصر غیبت از یک سو و وجود عناوینی چون مطلوبیت سهولت در شریعت و دینداری و مذمومیت اختلاف و تفرق مذهبی و اجتماعی، می تواند در زمره ادله چنین تنازلها و تفاهم های فقهی باشد
🔸در مذهب و فقه تشیع حتی کوتاه آمدن از احکام قطعی دین به خاطر بروز تزاحمها و موانع اجتماعی و سیاسی و ... نمونه های فراوانی دارد پس تنازل از فتوا یا فتاوایی ظنی و غیر قطعی برای تامین مصالحی اجتماعی امر چندان صعبی نخواهد بود.
⚜️ @taammolat74
تاملات
📮اگر آمریکا تهدید هم نمیکرد، #نفتکش ایرانی به #ونزوئلا میرسید. این از حماقت آمریکا بود که به دست خ
📮اگر کودتای آمریکایی در ونزوئلا پیروز میشد و به جای مادوروی چپگرا، فرد مورد علاقه روزنامه سازندگی و حزب کارگزاران و سایر اصلاحطلبان گرامی روی کار اومده بود، امروز و در شرایط سخت تحریم ونزوئلا به ما شمش طلا میداد؟
چکمهبوسان امپریالیسم علیه منافع ملی ما هستند.
✍️ علیرضا ملوندی
⚜️ @taammolat74
تاملات
📮اگر کودتای آمریکایی در ونزوئلا پیروز میشد و به جای مادوروی چپگرا، فرد مورد علاقه روزنامه سازندگی
🔰 آری اینچنین بود برادر!
✍️ صادق فرامرزی
🔸و سرانجام نخستین نفتکش ایرانی حامل سوخت #با_پرچم_افراشته وارد آبهای ونزوئلا شد... (این را بگذارید گوشه ذهنتان)...
اما یکسال پیش بود، تیرماه یکسال پیش، صبحی از خواب بیدار شدیم و تصاویر استقرار نیروهای بریتانیایی مستقر شده در کف نفتکش ایرانی را دیدیم، نفتکشمان در #تنگه_جبلالطارق به اشغال دزدان دریایی چکمهپوشی درآمده بود که نمیخواستند نفت ایران حتی پنهانی و محدود صادر شود، تصاویری تحقیرکننده که از قضا واقعیت داشتند... گذر زمان کوتاهی ایران را به واکنش متقابل کشاند تا این بار نیروهای دریایی ایران نفتکشی بریتانیایی را توقیف کنند، چشم در برابر چشم، باب گفتگو باز شد و نهایتا نفتکشمان آزاد، (نفتکشها آنها اما با تاخیری به اندازه فاصله بین دو اقدام)
🔹 حرکت نفتکشهای ایرانی به سمت ونزوئلا(دو ملت تحریمی آمریکا) و دریافت طلا در برابر بنزین آغاز یک حرکت جدید بود، خط بطلان به ایده نفت در برابر غذا و نهایتا خط و نشان به جهانی که رئیسش ترامپ باشد... آیا این تبادل اوضاع تهران و کاراکاس را در میانه مشکلاتشان دگرگون میکند؟ خیر!، آیا نظام تحریمها فرو میپاشد؟ خیر! آیا این حادثه اهمیتی دارد؟ آری! خیلی زیاد... حرکت نفتکشهای ایرانی با پرچمی افراشته یک رزمایش مهم ملی در آبهای جهانی بود، یک چشمک مهم از سوی بلوک تحریمیها به سایر دولتها، یک ورود تحریک کننده به حیات خلوت آمریکا و البته سودی انکارنشدنی برای دو دولتی که روزگار سختی را میگذارنند!
🔸 آری اینچنین بود برادر! شما هم میتوانید شریک این پیروزی باشید، حتی شما روزنامههایی که از کودتای آمریکا در خاک این کشورها ذوق کردید، حتی شما رییس جمهوری که تا سال سوم ریاست برای اثبات حسن ظن خود به اوباما به آمریکای لاتین سفر نکردی، حتی شما که سالها مهمترین دوستان ایران را به سخره گرفتید و از ایده سرمایههای بزرگی که آمریکا و اروپا سرازیر ایران میکنند گفتید... آری برادر، چنین است.
🔹جهان، جهان آن رویای مکتوب در آرزوهای #سازندگی و #شرق و #قانون نبود، جهان همین جاست، جایی که حقت را با حقوق بینالملل میگیرند و تو خود باید انگشت در چشمان آن حقوق کنی و حقت را بیرون آوری... همه به این پرچم افراشته افتخار میکنیم، گذشتهها گذشته، روزی #قاسم_سلیمانی را هم بابت حضور در سوریه توبیخ میکردید تا انفجار پاریس رسید، تا حمله به بهارستان رسید و فهمیدید امنیت بها دارد و از قضا شما خون به دل هزینهدادهها کرده بودید، شما صدای گوشخراش حقیقت را دیر میشنوید اما خوب است که بوی پیروزی زود به مشامتان میرسد و در عکسهای یادگاری ظاهر میشوید!
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 انسانشناسی دینی
🔸 استاد حسین سوزنچی
🔹جلسه یازدهم / بخش نخست
🔹🔹انسان شناسی زن و مرد؛ نقد فمنیسم (۶)
🌷حجاب🌷
🔺آنتروپولوژی غربیها با اغلب بحثهایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرتهبرداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متنهای اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رسالههای انسان علامه طباطبایی بهرهبرداری گردد.
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
11. انسانشناسی زن و مرد6.mp3
23.06M
🔉 درسگفتار
🔶 #انسان_شناسی_اسلامی
🕰 جلسه یازدهم / بخش نخست
🔸 استاد #حسین_سوزنچی
🔹 جایگاه زن در فضای غرب و اسلام
🔹اساس پیدایش جامعه در همین منفعت طلبی است. غربی ها منفعت طلبی را غایت کار میکنند در حالیکه از نظر ما بدایت کار است نه اینکه به عنوان وضعیت نادرست معرفی شود. منفعت طلبی به خودی خود چیز بدی نیست اما اینکه غایت کار این بماند بد است.
🔹مساله حجاب
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔰 انقلاب اسلامی و بازسازی هویتی
✍️ حسین کچوئیان
🔸#انقلاب_اسلامی، هم برآیند و نتیجه این بود که #هویت _ما، دینی است و هم اساس و بنیانی برای هویت تازه ما. ازاینرو، این سخن که ایران به #بحران_هویتی دچار است صحیح نیست؛ چون مردمی که مشکل هویتی داشته باشند نمیتوانند روی پایشان بایستند، چه رسد به اینکه انقلاب نمایند و به طور مداوم از هویت جدید خود، در صحنهای که همه نیروها به لحاظ تکنیکی بر او غلبه دارند، دفاع کنند.
🔹هسته اصلی جامعه ایران، دینی است و این هسته، هسته سخت و پایدار تاریخ ایران است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در جامعه ایران، علاوه بر هویت اسلامی، هویت ناسیونالیستی، تجددخواهانه و چپ نیز حضور داشتند و در شرایط مساوی هم فعالیت میکردند؛ یعنی همانگونه که آنها به زندان میرفتند، مسلمانان هم زندانی میشدند.
🔸 در این صحنه، هریک از آنها تلاش میکرد هویت ایران را بر اساس هویت خود بسازد. اما حاصل این تلاشها پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی بود. همین مسئله نشان میدهد هسته جاندار و سخت جامعه ایران، هویت اسلامی است.
🔹در حال حاضر، جامعه ما با مشکل هویتی مواجه است، اما دچار بحران هویتی نیست. مهم آن است که هسته سخت، بنیادی و کانون هویت ما، #هویت_اسلامی است و اگر قرار است ویژگیهای فرهنگی دیگری هم اخذ شود، نباید به این کانون و هسته آسیب بزند. در آن صورت است که ما دوباره با نتایجی که از انقلاب مشروطه و نهضت ملّیشدن نفت به دست آمد، روبهرو میشویم.
📚 ماهنامه زمانه / شماره 67 و 68 / هستها و بایدهای هویّت ما
⚜️ @taammolat74
🔰 تعریف سیستماتیک از تهدید امنیت ملی
✍️ امید رامز
🔸ما به تعریف کاملتر و جامعتر و سیستماتیکی از مفهوم #تهدید_علیه_امنیت_ملی نیازمندیم. تعریفی که تهدید را به نقطه پایانی یک فرآیند بلندمدت محدود نکند. تهدید امنیت ملی در ادبیات امنیتی جمهوری اسلامی معمولا به بروندادها و "معلولها" در حوزه اعتراضهای مردمی و صنفی اتلاق میشود اما در واقع هرگونه اقدامی در جهت ممانعت از وقوع تهدید علیه امنیت ملی باید بر "علتها" متمرکز باشد.
🔹بستن جاده توسط مردمی که آب ندارند، اعتراضات مردمی که نان ندارند، اعتراضات کارگرانی که چند ماه حقوق نگرفتهاند، تجمعات اعتراضی مردمی که از پولشان توسط یک بانک سواستفاده شده، اعتراض صنفی کامیونداران و دهها نمونه دیگر همگی از جنس معلول و در واقع نقطه پایانی تهدیدزایی علیه امنیت ملی هستند که پیش از آن سلسله تصمیماتی اتخاذ شده و مجموعه اقداماتی صورت پذیرفته که به اقدام نهایی مردم منجر شده. محدود کردن اقدام علیه امنیت ملی به واکنشهای مردمی و نادیدهگرفتن کنشهای پیش از آن، نه منصفانه است نه مشکلی را حل میکند.
🔸تهدید واقعی علیه امنیت ملی در واقع فریاد مردمی نیست که صرفا حق قانونی و حیاتی خود را مطالبه میکنند و قبلا ده راه دیگر را رفتهاند و شاید در این بین خطایی هم مرتکب شده باشند؛ تهدید واقعی #سوءتدبیر، #سوءتصمیم و #سوءاقدام مقاماتی است که مردم را خشمگین کرده است.
🔹تهدید واقعی علیه امنیت ملی افرادی هستند که راه #مطالبه_قانونی را بستهاند و اساسا قانون را مصادره کردهاند. تهدید واقعی علیه امنیت ملی رسانهای است، روشنفکری است، منبری است که صدای مطالبه مسالمتآمیز مردم را پیش از تبدیل شدن به فریاد خشمگینانه نمیشنود و انعکاس نمیدهد و در عوض به روابط عمومی فلان شخص یا جریان سیاسی یا حتی کل حاکمیت تبدیل میشود. تهدید امنیت ملی، معمّمی است که زیر باد کولر، همراهانِ میدانیِ مظلومین را تلویحا ابنملجم خطاب میکند.
تهدید علیه امنیت ملی هرگونه اقدامی در جهت زائل کردن #سرمایه_اجتماعی" و #اعتماد_عمومی به حاکمیت است.
💢حال به این پرسش فکر کنیم: چه کسانی تهدیدکننده واقعی امنیت ملی هستند؟ مردم یا مسئولین؟
#غیزانیه
⚜️ @taammolat74
🔰 راز و رمز توئییتهای تیکه دار میرسلیم بر قالیباف چیست؟!
📮هر فردی را #نمایندگان محترم برای ریاست انتخاب می کنند، به منظور #فرماندهی و آقایی کردن بر آنها نیست. بلکه بر خدمت کردن به نمایندگان است تا بتوانند وظایف مقدس خود را به بهترین وجه ایفا کنند: مجلس دردرجه اول نیازمند سخنگویی صادق و مدیری خدوم با تجربه پاک و لایق است و نه آقا بالاسر.
📮هرکس نامزد عضویت در هیئت رئیسه می شود باید #وجدانا بررسی کند انتخاب او چه هزینه ای بر حیثیت #نظام تحمیل می کند.
📮 #شفافیت قضایی با سرپوش گذاردن بر تخلفات پنهان و آشکار افرادی که مماشات با آنها موجب گمراهی منتخبان مردم و ضایع شدن حقوق عمومی وحتی حق #انقلاب اسلامی میشود، سازگار نیست.
و...
📌 نظر شما چیست؟!
⚜️ @taammolat74
🔰 فرار از دانشگاه
چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟
✍️ حمیدرضا جلاییپور
🔘 بخش پنجم| بخش چهارم
💠
نباید دانشگاه را تخفیف داد🔸موسسات خصوصی و غیررسمی آموزش علوم انسانی و علوم اجتماعی را میتوان ذیل مفهوم «راه یا مسیر دوم» (track two) دستهبندی کرد. یعنی دانشگاه را میتوان «مسیر یا راه اول» خواند و این موسسات را راه دوم. 🔹از زمانی که موسسات جدید فکری آموزشی در ایران تاسیس شد، در کنارشان این مسیر دوم حضور داشت، حتی چهل، پنجاه سال قبل از مشروطه این راه دوم قابل شناسایی است که خودش را در #روزنامهها، #ماهنامهها، #محافل_علمی، حسینیهها، ناشران و جلسات خانگی نشان میداد. حتی تجربه برخی از این نهادها در صد سال اخیر قابل مقایسه با این موسسات جدید نیست. مثلا کاری که برخی از نیروهای فکری ۵۳ نفر در رواج واژههای علوم انسانی کردند، بسیار مهم بوده است. 🔸 بنابراین نباید در کاری که این موسسات کردند، اغراق کرد. مثال بعدی برای این مسیر یا راه دوم #حسینیه_ارشاد است. بسیاری از جوانان علاقهمند به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و فارغالتحصیلان و دانشجویان رشتههای فنی-مهندسی و علوم پایه و پزشکی در حسینیه ارشاد با مفاهیم جدید علوم انسانی و علوم اجتماعی آشنا شدند. 🔹نمونه سوم #مسجد_اقدسیه است که سی جلسه آن درباره اسلام ایدئولوژیک بحث شد. نمونه دیگر راه سوم #خلیل_ملکی است که هنوز از نظر فکری اهمیت دارد و کسانی چون #شاهرخ_حقیقی و #همایون_کاتوزیان در تداوم آن کار میکنند، بنابراین سابقه راه دوم اهمیت دارد و خیلی هم وسیع است و در چند موسسه خلاصه نمیشود. آقای#ملکیان سخنرانی میکرد، افراد فراوانی از طبقات و گروهها و جریانهای اجتماعی حضور داشتند. جالب است که آقای ملکیان بسیار فردگراست و همه امور را به فرد تقلیل میدهد و فرو میکاهد (reduce). عنوان بحث ایشان «جامعهسازان مستور» بود. من به عنوان یک جامعهشناس تاکنون نشنیده بودم که کسی در ۲۵ دقیقه بتواند نقش زنان و آدمهای بینام و نشان در تاسیس و تداوم جامعه توضیح بدهد. محافلی که گرد این افراد شکل میگیرد را نباید دستکم گرفت و آنها را تقلیل داد. 🔸نکته سوم اینکه قبول دارم که دانشگاه تجاری و انبوه شده است، اما در رواج #علوم_انسانی و علوم انتقادی، همچنان دانشگاه نقش اصلی را دارد. #هابرماس و #پوپر را دانشگاه معرفی کردند. مهمترین مفاهیم گفتمان ساز و تحرکآفرین در این دو، سه دهه مثل #عقلانیت_انتقادی، معرفتشناسی، #جامعه_مدنی، #توسعه، #توسعه_سیاسی، نقد، #اصلاحات، جنبشهای اجتماعی و... را دانشگاه معرفی کردهاند. 💢موسسات موازی در مقابل چه مفاهیمی را عرضه کردهاند؟ من معتقدم این موسسات و نهادها بیشتر توزیعکننده و مصرفکننده بودند، بنابراین همچنان نباید دانشگاه را دستکم گرفت. این به معنای نقد کردن دانشگاه نیست، اما نباید در تحلیل آن را تخفیف داد. ⚜️ @taammolat74
🔰حاشیهنگاری محسن حسام مظاهری بر نقد نشریهی «دیدبان اندیشه»
💠
نقدی بر یادداشت «کالاییشدن زیارت: از تبرک پرتابل تا زیارت آنلاین»🔸#محسن_حسام_مظاهری جامعهشناس جوانی که در حوزه ژورنالیسم اندیشه فعالیت دارد، او سردبیر نشریات هابیل و فتيان بوده است و هم اکنون در کانال تلگرامی خود فعالیت جدی دارد. پروژه اصلی فکری او بررسی سیر تغییر و تحولات آیینها و مناسک شیعه است و سعی در فهم منطق این تغییرات دارد. او جمهوری اسلامی را متهم به فربهکردن مناسک دینی کرده و تعطیلی مناسک دینی در بحران زیستی جهانی (#کرونا) را بهانه کرده تا «#دين_منهای_مناسک» را تبلیغ و ترویج کند. 🔹در یادداشتی مساله #تبرکجویی شیعیان را زیر ذرهبین نقد برده و برخلاف یادداشتهای گذشتهی خود که از مدلهای مدرن مناسک دینی تعریف و تمجید میکرد، در اینجا مدلهای جدید تبرکجویی را به باد انتقاد میگیرد. به نظر ایشان دو مدل جدید از تبرکجویی وجود دارد که آن را به مثابهی یک کالای اقتصادی تبدیل کرده و چهرهی طبیعی این مساله را از بین برده است. 🔸 اولین مدل اقدام خادمین حرمها در رفتن به بیمارستانها و مراکز مختلف و انتقال پرچم متبرک حرم به آن مکانها برای تبرکجویی مردم است، به نظر ایشان این کار یک نوع زیارت مصنوعی را برای انسانها تداعی میکند و باعث میشود تا دیگر آنها رغبتی برای زیارتهای حضوری و فیزیکی و طبیعی پیدا نکنند. 🔹مدل دوم فروش وسایلی است که عنوان تبرکی بر آن خورده و در فرهنگ عمومی به عنوان #سوغات یک زیارت تلقی میشود مثل فروش نبات یا نان رضوی. طبق نظر آقای مظاهری این کار نیز نتیجهای جز نگاه اقتصادمحور به وسایل مقدس نداشته و معنویت آن را از بین میبرد. اگرچه که نقدهای ایشان نسبت به واردشدن عرصهی معنویت به اقتصاد تا حدی صحیح میباشد ولی نمیتوان با اینگونه استدلالها، متولیان ادارهی حرمها را فروشنده و دکاندار این موضوع دانست، از طرف دیگر بحث سوغاتیهای معنوی یکی از فرهنگهای جاافتاده در بین شیعیان است که فقط مصادیق آن تغییر میکند. از طرف دیگر مساله انتقال پرچم حرمها به بیمارستانها و زندانها نیز از باب ناچاری و برای بهرهبرداری تعداد بیشتری از مردم از معنویتهای موجود است و الا این کار سود اقتصادی برای متولیان این کار نخواهد داشت. ▫️منبع: «دیدبان اندیشه» (ش3 /اردیبهشت 1399) 💠
نقد محسن حسام مظاهری بر این یادداشت:🔸 من فربهی مناسکی را صرفا به سیاستهای مذهبی جمهوری اسلامی تقلیل نمیدهم. همانطور که بارها نوشتهام بخش مهمی از این روند، «طبیعی» است (مطلوب یا نامطلوب). سیاستهای نظام بسیاری مواقع نقش شتابدهنده داشته است. دیگر آنکه من مبلغ و مروج دین منهای مناسک نیستم. برعکس، برای مناسک در دینداری جایگاه منحصربهفرد و مهمی قایلام. البته بشرطها و شروطها. #کرونا_و_دین #کرونا_و_مناسک ⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 تعریف سیستماتیک از تهدید امنیت ملی ✍️ امید رامز 🔸ما به تعریف کاملتر و جامعتر و سیستماتیکی از م
📮اعتراض مردم مظلوم #غیزانیه_اهواز در بی آبی، برگ دیگری از کتاب قطور بی مسئولیتی صاحب منصبانی است که تامین منافع شخصی خویش را بر مصالح ملت ترجیح داده اند.
آقای #روحانی باید بجای نوش دارو بعد از مرگ سهراب، علاج کار قبل از واقعه نماید.
به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
✍️ علیرضا زاکانی
⚜️ @taammolat74
🔰اینهمه هزینه و آخرش هم هیچ، کمی عجیب نیست؟
🔸پس از سالها سریالی در تلویزیون ساخته شد آنهم با نام مظلومترین و بی تکلیف ترین قشر جامعه، یعنی #سرباز.
🔹به کارنامه #هادی_مقدم_دوست که نگاه میکنی کمی انتظارات بالا میرود، رفاقت دیرینه اش با #حمید_نعمت_الله و نوشته های بسیار خوبش در سینما و تلویزیون خودش بار سنگینی بدوش کارگردان کار می گذارد.
🔸روزهای اول پخش در بهترین ساعت بعد از افطار مخاطبین را دعوت به صبوری کرد، و گفتند کمی که بگذرد درست می شود، آقای مقدم دوست ریتمشان کند است، حضور راوی هم کار نوینی است، حتما ارتباط برقرار میکند، بازیها؟؟ حتما بهتر می شوند، روایت به واقعیت؟؟ حتما نزدیکتر می شود، اینکه اصل ساده ای در این ژانر است!!! روزها گذشت اما خبری نشد.
🔹کلیت داستان قرار بود اینچنین باشد: سریال سرباز بر محور زندگی یک زوج، یحیی و یلدا (آرش مجیدی) (الیکا عبدالرزاقی) پایه گذاری شده و اتفاقات ریز و درشت زندگی آنها و اطرافیانشان ، دغدغهها و مطالبات هر کدام از زندگی، سردی و گرمی رابطه این دو نفر و تلاش وتقلاهای مدام آنها برای حفظ این رابطه را به تصویر میکشد. هرکجا هم که متوجه نشدیم قرار است راوی برایمان بگوید، حتی از ذهن کاراکترها هم حرف بزند.
🔸متاسفانه تمام عوامل دست به دست هم دادند که این سریال اصلا پیش نرود، حتی اگر بجای بازیگران این کار از هنرپیشگان هالیوودی هم استفاده میشد یا اگر طراحی صحنه ها و فیلمبرداریش هم جذابتر میشد، باز هم دیده نمیشد، روایت و برداشت شخصی کارگردان و همان نویسنده از موضوع داستان به حدی پراکنده و پر از ایراد است که آدم را به فکر فرو میبرد، براستی بی پولی هم نوشته آقای مقدم دوست بوده؟!
🔹#وضعیت_سفید با آن همه داستان و شخصیت های جذابش هم همینطور؟
متاسفانه سریال با نام مقدم دوست بسیار فاصله دارد، و این هیچ ایراد نیست، در زندگی و کارنامه هر انسانی کارهای ناموفق وجود دارد، اما سوال اصلی از صدا و سیماست, چقدر برای اینکار هزینه شده؟ و تا کی قرار است برای سریالهای اینچنینی که کم هم نیستند هزینه شود و هیچ کسی هم پاسخگو نباشد؟
💢 مگر چقدر از #بیت_المال وجود دارد که برایشان اهمیتی ندارد که چه کسی و چه چیزی می سازد، شما اگر به نانوایی بروید و نان سوخته جلویتان بگذارند پولش را نمیدهید، یا حتی اگر زودتر دادید پس میگیرید، حال هرچقدر برای همان نان سوخته زحمت و رنج کشیده باشند، چرا در صدا و سیما هنوز کسی برای بازخواست بیت المال پا پیش نمیگذارد؟؟ آیا کیفیت در محصول با پول مردم برای مدیران شبکه ها و سازمان مهم نیست؟ آیا باید آقای مقدم دوست را بخشید...
⚜ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 انسانشناسی دینی
🔸 استاد حسین سوزنچی
🔹جلسه یازدهم / بخش دوم
🔹🔹انسان شناسی زن و مرد؛ نقد فمنیسم (۶)
🌷حجاب🌷
🔺آنتروپولوژی غربیها با اغلب بحثهایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرتهبرداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متنهای اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رسالههای انسان علامه طباطبایی بهرهبرداری گردد.
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
11.2 انسان_شناسی زن و مرد6.mp3
27.6M
🔉 درسگفتار
🔶 #انسان_شناسی_اسلامی
🕰 جلسه یازدهم / بخش دوم
🔸 استاد #حسین_سوزنچی
🔹 جایگاه زن در فضای غرب و اسلام
🔹مساله حجاب
🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید.
⚜️ @taammolat74
🔰 خداشناسی تنزیهی
✍️ غلامحسین دینانی
💠چطور می خواهند خدایی را بشناسند که خودش گفته است من شبیه هیچ چیز نیستم؟ با خودتان صادق باشید. نکند به نادانی هایتان ایمان دارید؟ شما به آنچه می دانید ایمان دارید یا به آنچه نمی دانید؟ آیا می شود به مجهول مطلق باور داشت؟
🔸اینجاست که به #تشبیه روی می آورید. اما اگر به تشبیه اعتقاد داشته باشید، خطر بزرگی شما را تهدید می کندو این خطر عبارت است از اینکه خدای شما یک موجود خیالی و آغشته به اوهام می شود. به موجودی بزرگ با قدرتی عجیب و دستانی بزرگ و چشمانی تیزبین تبدیل می شود. خداوند، به موجودی ذهنی که زاییده ی خیال شماست تبدیل و تشبیه می شود.
🔹پس چه باید کرد؟ چاره ای نداریم جز اینکه نه تشبیهیِ محض باشیم و نه تنزیهیِ محض. کار سختی است. باید از تشبیه به #تنزیه برویم. .
📚 کتاب خرد گفتگو، ص ۱۳۹
⚜️ @taammolat74
🔰 فرار از دانشگاه
چگونه علوم انسانی در جامعه مدنی به گردش افتاد؟
✍️ حسین مصباحیان
🔘 بخش ششم|بخش پنجم
💠
دانشگاه ما نهاد تولید علم نیست 🔸دربحث از#آکادمیای_موازی، بحث میشود که در این موسسات قرار است #دانش_عمومی تدریس شود در برابر دانش علمی و تخصصی که در دانشگاهها و آکادمیای رسمی تدریس میشود. 🔹معلوم نیست که در این موسسات دانش عمومی تولید شده باشد، یعنی وقتی درسگفتارهای مختلف موسسات مختلف را میبینید، معمولا و در بیشتر مواقع شرح متنی از یک فیلسوف یا اندیشمند است و رویکردها و مواجهات همان است که در دانشگاه هست، یعنی یک آلترناتیوی در مقابل دانشگاه نمیبینیم، یعنی این موسسات، یک دانشگاه کوچکی در جای دیگر غیر از دانشگاه است و تفاوت معناداری میان آنها با دانشگاهها نمیبینیم. 🔸به نظر من اگر قرار است آلترناتیوسازی مطرح باشد، از طریق مفهوم «تعلیم و تربیت غیررسمی» (informal education) گرامشی ممکن میشود، یعنی دانشی که توسط روشنفکران، گروههای اجتماعی و احزاب سیاسی در قالبهایی چون کتابها، مطبوعات، انجمنهای علمی و سری تولید میشود. 🔹نکته دیگر اینکه در ایران #دانشگاه هیچوقت نهاد تولید نبوده است. دانشگاهی که پهلوی اول در ۱۳۱۳ تاسیس میکند، قرار است به دولت-ملت خدمت کند. مساله دیگر بحث جهانی راجع به دانشگاه است. در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه یورک کنفرانسی بینالمللی با این موضوع برگزار میشود که دانشگاه در جهان در مرحله زوال و اضمحلال کامل است. این ربطی به دانشگاه ایرانی ندارد، یعنی دانشگاه در مرحله #پسااقتصادگرایی و #فردگرایانه مدرن بهسر میبرد و تبدیل به موسسه یا نهادی شده که دنبال مشتری است، نه محل تولید حقیقت و معرفت است و نه محلی برای پیگیری و پیشبرد تحولات اجتماعی و سیاسی است. 🔸این نگرش میگوید دانشگاه در جهان همیشه به قدرت حاکم عمل میکرده و هیچوقت نقشی در ایجاد تحولات اجتماعی نداشته است، بنابراین بحث نقد و ارزیابی عملکرد دانشگاه ایرانی باید در پیوند با دانشگاه جهانی صورت بگیرد. بحث دیگر استقبال از درسگفتارهای این موسسات خصوصی است. 🔹اگر برخی از این موسسات میتوانستند در طرح مسائل اصلی و بینالمللی زمانه ما داشته باشند، موج زیادی ایجاد میکرد، بنابراین باید به آسیبشناسی جدی دانشگاه پرداخت. خود دانشگاهیان بیشتر از همه صلاحیت نقد دانشگاه را دارند، زیرا آنها بهتر از هر کسی میدانند که در دانشگاه چه خبر است، یعنی دانشگاه به صورت ریشهای نقد میشد و یک فضاهای آلترناتیو در درون دانشگاه پدید میآمد، بنابراین اگر قرار است برای دانشگاه آلترناتیوی یافت، این بدیل را نمیتوان در موسسات یا حتی در مطبوعات و جاهای دیگر یافت. دانشگاه را باید در برابر خودش قرار داد. 💢نقد ریشهای و رادیکال دانشگاه منجر به این میشود که تمام ارکان دانشگاه از مدیریت تا دانشجویان به حرف واداشته شوند. دانشگاه در برابر دانشگاه، چیزی است که دریدا آن را دانشگاه در راه یا دانشگاه در حال آمدن (university to come) میخواند. دانشگاه در راه یعنی من تعهد میدهم و کمک میکنم که این دانشگاه بیاید. ⚜️ @taammolat74
🔰 علوم انسانی ایرانی، مصرفِ بحران یا ایدهای برای عبور از بحران؟
✍️ محمدعلی بیگی
🔘 بخش ۳ از ۳ | بخش دوم
🔸پس از آتش زدن کتاب هاریسون و تجویزاتی برای کروناویروس، باب جدال قلمی راجع به طبابت قدیم و جدید دوباره گشوده شد. اما مساله در این میان چیست؟ در باب کروناویروس میدانیم که طبابت جدید فعلا سپر انداخته و پیشنهادی جز مراعات و مراقبتهای بهداشتی ندارد و درمانی نمیشناسد. البته بعضی مدافعان پزشکی جدید برآنند که این دوران نیز خواهد گذشت و چشم بشر به تحقیقات پزشکی و علمی است تا سلامت را بازآورد، اما برخی دیگر نیز برآنند که فقدان راهحل در پزشکی جدید، امری جدی است و نمیتوان به پزشکی اکتفا کرد.
🔹بههرحال خلایق از پزشکی و طبابت، چه قدیم و چه جدید، نتیجه میخواهند و علم پزشکی اگر در خدمت صحت و سلامت جسم نباشد، مورد توجه کسی نخواهد بود. البته در فقدان نسخههای موثر در درمان، توجه به نسخههای دیگر نیز پیدا میشود و بازار ادعا نیز گرم خواهد شد و این هردو، ناگزیر است.
🔸در پاندمی و شیوع جهانی یک بیماری، از آنجا که همگان از جهت احتمال ابتلا با بیماری مواجه و درگیرند، این منازعه شدت خواهد یافت اما آیا کروناویروس امری صرفا پزشکی است؟ یورگن هابرماس در گفتوگو با لوموند توجه داده که چه دولتها و چه مردم، گرچه هردو میدانند که نسبت به کروناویروس نادانند، اما از تصمیمگیری ناچارند و باید دست به عمل بزنند. این نادانی بهدلیل محدودیتهای پزشکی در شناخت عامل بیماریزای جدید است.
🔹 درست است که ما روی علم بیش از طاقت و قابلیتش حساب باز کردهایم و حدود آن را از نظر دور داشتهایم، اما نکته مهمتر آن است که مسائل مربوط به سلامت، صرفا به علم پزشکی مربوط نمیشوند و اکنون با اظهار ضعف پزشکی، این مطلب روشنتر شده است. هابرماس نیز توضیح داده که بهرغم نادانی، ما ناچار از عمل هستیم.
🔸البته این عمل دیگر صرفا عمل به توصیههای پزشکی نیست. در پاندمی ما با شیوع عمومی مواجهیم و این به اقتصاد و جامعهشناسی و سیاست و... «هم» مربوط خواهد بود و البته اینها در کنار پزشکی میتوانند منشأ اثر باشند. اما مهمتر از آن، تصمیم گرفتن است. برای اتخاذ تصمیم لازم نیست تمام وجوه علمی برای ما روشن باشد؛ علم به حدود دانایی یا همان «علم به نادانی» نیز میتواند منجر به تصمیماتی عاقلانه و محتاطانه شود.
⚜️ @taammolat74
♨️حادثهها و جهل رسانهای
اتفاق تلخی که رسانهای شد، بیشک قلب بسیاری را اندوهناک نمود با این حال مراقب باشیم در میان احساساتی شدن به حق و جریحه دار شدن طبیعی روحیاتمان ، اخبار و حوادث مشابه #جنایت #رومینا_اشرفی رو طوری بازنمایی و روایت نکنند که بخواهند بی دلیل آنرا به کل کشور، #دین، #خانواده_مذهبی تعمیم بدهیم و تصور کنیم این حوادث تلخ در ایران عادی هست و در هیچ کجای دنیا از این خبرها نیست و تمام اتفاقات بد مخصوص ماست ...
پیگیر باشیم
واکنش داشته باشیم
ولی بازی نخوریم ...
💢همچنین قضایای تلخ غیزانیه لبتشنه و رومینا غرقخون نباید ما را از قضایای مهمی چون آغاز مجلس یازدهم و ارسال سوخت به ونزوئلا غافل کند.
🖤با آرزوی #آرامش برای روح #رومینا
⚜️ @ taammolat74
تاملات
♨️حادثهها و جهل رسانهای اتفاق تلخی که رسانهای شد، بیشک قلب بسیاری را اندوهناک نمود با این حال م
🔰 رومینا نام مستعار دخترانی است که هر روز میکُشیم؟
✍️ احسان محمدی، دکترای فرهنگ و ارتباطات
🔸رومینا نام مستعار دخترانی است که هر روز میکُشیم فقط صدایش این همه در نمیآید. تمرین کنیم حواسمان باشد: با متلک پراندن، تحقیر قد و وزن و پیشنهادهای جنسی بیشرمانه هیچ رومینایی را نکُشیم. کلمهها مثل داسها تن نازک زنها را خونین میکنند.
🔹اگر خانوادهای گرفتار رنجی شد با سوال و جواب زخم آنها را تازه نکنیم. با «غیرت، غیرت» کردن، بنزین روی آتششان نریزیم.
🔹با کلمات شیرین هیچ زن و دختری را فریب ندهیم. کلمهها شاید اسباببازیِ لذت ما باشند اما یک دختر ممکن است عمیقاً باورشان کند.
🔹با تکرار «مرد غیرتی جذابه» آدمها را به دام احساسات نیندازیم. غیرت کنترلنشده پدر رومینا الان یک کشور را سوگوار و بدنام کرده است.
🔹ما همان "مردمی" هستیم که به خاطر "حرف"مان ممکن است سر یک دختر با داس بریده شود. سرمان را از زندگی دیگران بیرون بکشیم.
🔹اغراق در هر چیزی فاجعه خلق میکند. در عشق، در غیرت، در پدرسالاری، در فمنیسم، در دین، در بیاعتقادی... اندازه نگهداریم.
🔹همه ما مستعد خشم آنی و قتل هستیم. پارسال نجفی شهردار دانشآموخته و جنتلمن زنش را کُشت، امسال پدر گمنام رومینا دخترش را سلاخی کرد. پناه ببریم به عقل و به خدا از لحظه شومی که خشم، گلوی عقل را میبُرد.
🔹این ماجرا با فاجعه تازهای از یاد میرود، دختری با هزار آرزو حالا در خاک خفته و ما کماکان در حال درّیدن همیم. با کلمهها و دخالتها. با داسها و گلولهها. با حماقتها و وقاحتها.
🔹محاکمه پدر رومینا واجب اما به آینه نگاه کنیم، واقعاً ما قاتل هیچ رومینای دیگری نیستیم؟
⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️حادثهها و جهل رسانهای اتفاق تلخی که رسانهای شد، بیشک قلب بسیاری را اندوهناک نمود با این حال م
🔰 همه حساب و کتابم بهم ریختهاست!
✍️ عطیه همتی
🔸من از صبح هنوز خودم نشدهام کلمههایم داغ است. حرف میزنم از واقعه دهانم داغ میکند. من تخیل قوی دارم. من واقعههایی که دیدهام را بارها مرور میکنم. برای واقعههایی که ندیدهام تصویر میسازم. آن لحظه که پدر داسش را برداشت در خیالاتش چه فکر میکرد؟ آن لحظه که کار را تمام کرده بود از خودش راضی بود؟
🔹رومینا اولین "بابا"یش را کی گفت؟ اولین بار شنیدنش چه حسی داشت؟ از صبح به آن "کربلایی" فکر میکنم که پدر روی اطلاعیه ترحیم چسبانده کنار نامش. آدمها تسلیت چه را قرار است به او بگویند؟ که خدا قاتل دخترت را چکار کند؟
مگر نه اینکه امامی دختر و پسری را در حال گناه دید و روی برگرداند. نکند غیرتش را نداشت؟
🔸فردا به دختران خطارکار چه بگویم؟ بگویم خانه امن است. بگویم هیچ و پدر و مادری نیست که فرزندش را نبخشد. من همه حساب و کتابم بهم ریختهاست. رومیناهای شهر من، رومیناهای کشور من، آقای قاضی شما چیزی بگویید. من جواب جمله "اگر بابایم بفهمد مرا میکشد" را چه بگویم؟ جواب "به بابایم نگوییدها" من از صبح حساب و کتابم بهم ریخته است.
🔹از صبح دارم به درد زایمان مادرش فکر میکنم. به دردی که کشید تا رومینا به دنیا بیاید. به دردی که کشید وقتی دخترش فرار کرد به دردی که کشید وقتی جنازهاش را در خانه دید. من به قانون شرع و جمهوری اسلامی و دیه و قصاص و مدعیالعموم کاری ندارم.
🔸بیایید بروید مادر و برادر رومینا را از خانه فقط بیرون بکشید. ببریدشان توی یک بیابان رهاشان کنید بی ترس همسایه و آبرو، بی مزاحمت منه خبرنگار و رسانهچی فقط جیغ بکشند. همه دردشان را گلوپاره کنند.
وگرنه این زندگی دیگر زندگی نمیشود. نفس کشیدن پوچیست با دختری که در خانه امنش کشتهشدهاست. هیچ قتل دوستپسر دوستدختری را کنارش نگذارید. یک نفر مثلا غیرتش گرفته پاره تنش را پاره پاره کردهاست. مثل کسی که دفتر خاطراتش را پاره میکند.
#رومینا_اشرفی
⚜️ @taammolat74
تاملات
♨️حادثهها و جهل رسانهای اتفاق تلخی که رسانهای شد، بیشک قلب بسیاری را اندوهناک نمود با این حال م
🔰 قاتل #رومینا فقط پدرش نبود!
✍ علیرضا زادبر
🔸آن شب #داس در دست پدر بی شرم و بی شرف رومینا بود اما قاتل این دختر فقط آن پدر نیست. پدر رومینا فقط داس را بلند کرد تا جنون خودش را آرام سازد. افراد، شرایط و #عوامل متعددی این داس را در دست او قرار دادند امروز همانها خودشان را کنار کشیده اند
🔹#رومینا اولین نفر نبود
آخرین هم نخواهد بود
مشکل ما #موج_سواری بر احساسات است. مشکل ما عوام گرایی بجای حل اساسی مشکلات است. حالا که جامعه تحت تاثیر این جنایت قرار دارد همه اظهارنظر میکنند چند روز دیگر اوضاع عادی و به روال قبل برمیگردد. این اظهارنظرها کاملا #پوپولیستی و #پوچ است .
🔸مخالفان دیروز #اعدام امروز به فکر اعدام افتاده اند. وزیر توییت تحلیلی میگذارد. عضو شورای عالی فرهنگی آسیب شناسی میکند جماعت مُروج #خیانت و فرار در سریالهای و فیلم های مزخرف سینمایی داخلی و خارجی ابراز تاسف میکنند. خانم #ابتکار همین امروز بفکر لایحه حقوق زنان افتاده است! جامعه شناسان کجای کارند؟ حوزه علیمه در زمینه حقوق زنان در جامعه اسلامی چه دارد؟
🔹وقتی نجفیِ شهردار، #میترا را کُشت هشتگ نه به اعدام راه انداختند که قصاص خلاف انسانیت است، امروز همانها حرف از #اعدام میزنند.
🔸این ها که گفتم و نوشتم بخشی از موج سواری بر احساسات و #پوپولیسم در مواجه با #معضلات ریشه ای جامعه است
🔹یکی بیاد و بپرسد دختر ۱۳ یا ۱۴ ساله از کجا و با چه وسیله ای با یک مرد شیاد آشنا شده است؟ چقدر جنایت جانی و مالی دیگر باید رخ دهد تا به این نتیجه برسیم فرزندانمان را در فضای مجازی رها نکنیم؟ #سواد_رسانه_ای کجاست؟!
💢اگر قتل رومینا ما را بیدار سازد شاید بجای موج سواری بر احساسات جامعه به سمت حل بنیادین مشکلات سبک زندگی و بحرانهای فرهنگی حرکت کنیم.
⚜ @taammolat74
تاملات
♨️حادثهها و جهل رسانهای اتفاق تلخی که رسانهای شد، بیشک قلب بسیاری را اندوهناک نمود با این حال م
🔰رومینا و یک پرسش
✍️ امیررضا مافی
🔘 بخش ۱ از ۲
🔸آقای رضا اشرفی، سی و هفت ساله، دختر نوجواناش، رومینا را به دلیل فرارش با مردی در روستای سفیدسنگان استان گیلان، به طرز فجیعی به قتل رسانده است. امروز همهی صفحههای ملت همیشه در صحنهی مجازی، عکس تلخ آگهی ترحیم این دختر معصوم بود و همه اهالی فن دربارهی آن داد سخن برآوردند و اسلام، جمهوری اسلامی، قوانین کشور و آخوندها را مسبب معرفی کردند.
🔹حالا فرض کنید آقای رضا اشرفی، به جای ارتکاب این قتل منحوس، پس از پیدا کردن دختر چهارده ساله و پسر یا مرد سیسالهی فراری، میگفت: حالا که کار از کار گذشته به عقد آنها رضایت میدهم. امروز همهی صفحههای ملت همیشه در صحنهی مجازی، عکس رومینا را به عنوان سند دیگری از «کودک همسری» و «کودک آزاری» منتشر و اسلام، جمهوری اسلامی، قوانین کشور و آخوندها را مسبب این فاجعه معرفی میکردند.
🔸سوال: چه کسی به آقای رضا اشرفی و همهی مایی که ممکن است در موقعیت او قرار بگیریم آموزش داده در چنین بزنگاهی، چه باید بکنیم؟ قتل فرزند یا تندادن به ازدواج او، یا راههای بیشمار دیگر که به ذهن دوستان صاحبنظر میرسد حتما؟
🔹خیلیها فرمودند فیلم خانهی پدری جناب عیاری. آقای رضا اشرفی چند درصد ممکن بود که در روستای سفیدسنگان خانهی پدری را ببیند و در بزنگاه، چنین عملی را مرتکب نشود؟ و اساسا خانهی پدری چگونه است؟
🔸بعضی فرمودند اسلام غلط کرده به پدرِ قاتل، حکم قصاص نمیدهد، دیگران فریاد برآوردند که باید کمپین اعدام این پدر راه بیفتد.
بعضی دیگر موضوع را کلی قلمداد کردند و به این بهانه گفتند قوانین کودک همسری، حق طلاق، حضانت فرزند و چه و چه... باید تغییر کند، اسلام باید به روز شود و... .
بعضی موضوع را جهانشمولتر کردند و نوشتند اصلا قوانین انسانی باید جای قوانین اسلام بنشیند و الخ.. سوال این حقیر اما هنوز پابرجاست
✔️[ادامه دارد...]
⚜️ @taammolat74
🔰رومینا و یک پرسش
✍️ امیررضا مافی
🔘 بخش ۲ از ۲
💢 سوال این حقیر اما هنوز پابرجاست: آیا رضا اشرفیها آموزش دیدند با دختری که در یک محیط کوچک جسارت گریختن از خانه را مییابد، چگونه برخورد کنند؟ از او بزرگتر؟ معلمان مدرسه، مدیران، امام جماعت مسجد یا هر متولی دیگری در بخش و شهرستان و استان؟ آیا خود شما آموزش دیدید که در بزنگاه چگونه عمل کنید؟
🔹آری، از این ماجرا دردآورتر و فغانانگیزتر نیست که دختر نوجوانی، به هر دلیلی توسط پدرش به قتل برسد. ما همه غمگینیم. اما رومینا هم واقعیت متورم دیگری است که خیلی زود عادی میشود و این تکثیر، این فراواقعیت متورم، معنای رخداد را مبتذل و رومینا را به عکساش تقلیل میدهد و پاسخ هر پرسشی را ممتنع میسازد.
🔶دوستان عزیز!
ملت همیشه در صحنهی مجازی! بزرگواران همواره در حال واکنش! سروران اهل اینستاگرام و توئیتر و هشتگ، برای یک بار هم که شده زبان به کام بگیرید و جای واکنش و فحش دادن و باید و نباید کردن، بگویید برای اصلاحِ «عمل در بزنگاه» چه باید کرد؟ پیشنهاد دهید جای افسوس خوردن، تحلیل کنید جای انتشار عکس مقتول و ببینید خودتان در بزنگاههای زندگیتان، بنا به عرف، تربیت، فرهنگ، هنجارها و... چگونه عمل میکنید. دوستان، بنویسید راه سوم رضا اشرفی (که هیچ حقی نداشت در قتل فرزندش) چه بود؟ اگر شما پدر بودید چه میکردید؟ با زخم زبان اهالی؟ با سرشکستگی؟ با عشق به فرزند؟ با صلاح او در ازدواج نکردن؟ شما چه میکردید؟
🔹بزنگاهها لحظاتی در زندگی هستند که زمان تامل و تعمق وجود ندارد و عوامل متعدد دخیل، تصمیم آنی را پیچیده و سخت میکنند. همهی ما به نحو غریزی در بزنگاه صورت مسأله را پاک میکنیم، یا از آن میگریزیم؟ راه دیگرش اما آموختنی است، بیآنکه بدانیم متولی این آموزش کیست؟ حالا میتوانید یقهی جمهوری اسلامی، آخوندها و حتی قوانین کشور را بگیرید و البته توامان، یقهی روشنفکرها، ملت همیشه در صحنهی مجازی، ملت همیشه در حال تخدیر، سخنرانان و اینفلوئنسرها باید در دستتان باشد و جای باد کردن در این واقعیت متورم بپرسید، از خودتان بپرسید راه سوم رضا اشرفی و چه کسی باید به او میآموخت؟
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
♨️ #اختصاصی
🔶 انسانشناسی دینی
🔸 استاد حسین سوزنچی
🔹جلسه دواردهم
🔹🔹انسان قبل از دنیا
🔺آنتروپولوژی غربیها با اغلب بحثهایی که با عنوان انسان شناسی اسلامی نوشته شده بسیار تفاوت دارند و در این درسها سعی شده با پرهیز از گرتهبرداری و تقلید، نسبتی بین این دو حوزه برقرار شود و از متنهای اسلامی، از کتاب هستی و هبوط (آقای پارسانیا) و رسالههای انسان علامه طباطبایی بهرهبرداری گردد.
🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال تاملات بارگذاری میشود.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇