تاملات
♨️بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در روز عید قربان ✳️ بخش نخست دشمنی، امروز با ملّت ایران زیاد
🔰برای این خلأ بزرگ فکری کنیم و گرنه ول معطلیم!
✍️ سیده راضیه حسینی
🔸رهبر انقلاب جبهه اهالی رسانه را خیلی صریح مشخص کردند: «شکستِ #جریان_تحریف». رسانهها و فعالان شبکههای اجتماعی باید حقیقت موضوعات را برای جامعه روشن کنند و نگذارند تحریف حقایق باعث سستشدن #اراده_عمومی در مقابل جریان تحریم شود.
🔹اما در تمام سالهایی که جریان انقلاب اهمیت رسانه را فهمیده، یک جای خالی بزرگ در فعالیت رسانهایاش وجود داشته: «ضعف در ارتباط با عموم مردم»؛ چه در فرم محتوا و چه در کانال ارتباطی.
🔸 تجربه نشان داده رسانهها و فعالان شبکههای اجتماعی اگر دوباره صرفا به تکرار و تحلیل این جملات کلیدی بسنده نکنند، در بهترین حالت شروع به تولید محتواها با قالبهای همیشگی و برای مخاطب همیشگی خواهند کرد. کلیشههای رجزخوان، فرم تکراری و محتواهای عصاقورتداده و رسمی. همه اینها هم در یک حلقه محدود از خودیها میچرخد. ازین رسانه و کانال به رسانه و کانال دیگر با مخاطبان مشترک که اغلب همفکر خودمان هستند.
🔹 این خلأ بزرگ ،حالا و در این عرصهای که رهبرانقلاب مورد تأکید قرار دادهاند، بیشتر و جدیتر خودش را نشان خواهد داد. چون مخاطب اصلی جریان تحریف، ذهن و #اراده_عامّه مردم است و اتفاقا در تمام این سالها، جبهه رسانهای جریان ضدانقلاب و غربگراها توانستهاند با افکار عمومی ارتباط موثرتری را با #افکار_عمومی برقرار کنند.
💢 تعارف را کنار بگذاریم؛ برخلاف مخاطبینِ ثابت ما، بخش اعظم ذهنیت «عموم مردم» را کانالهایی با محتوای غیررسمی جهتدهی میکند؛ آن هم با قالبهایی مثل سرگرمی و عکسنوشت و پیامهای ساده فورواردی در شبکههای اجتماعی. به همین خاطر محدودشدنِ ما به متنهای سیاسی و رسمی، فکر و حرف ما را در یک حلقه بسته نگه میدارد؛ حتی اگر به بهترین ادبیات تبیین کرده باشیم و بزرگترین ابهامات و شایعات را پاسخ داده باشیم.
✅ باید به فکر شناخت کانالهای موثر ارتباط با «عموم مردم» باشیم؛ وگرنه دوباره ولمعطیم.
⚜️ @taammolat74
🔰 تضاد مرگ اندیشی در اندیشه مذهبی با سکولار
✍️ آرمان شهرکی
🔸مرگ یا بهتر است بگوییم رویارویی با مرگ یکی از مهمترین معضلات رودرروی #بشر_مدرن است. به قطعویقین میتوان گفت که سزاواری مرگ چونان موضوعی برای اندیشیدن، غالبا از آن جهت است که مترادف است با “محوِ” همیشگی بدن و لذا خود. به قول #کیرکگارد {Søren Kierkegaard} متالهِ دانمارکی، من از از مرگ نمیهراسم چون وقتی من هستم او نیست و وقتی او هست من نیستم. بگذریم که در همین گفتهی این #فیلسوف نیز نقصی عظیم نهفته که همانا غفلت از “احتضار” {dying} است،
🔹برای یک فرد مذهبی، مرگ، پایان کار نیست و مذهب از مجرای یک سری اعمال و افعال در غایت خویش در پی تعالی بدنِ ناسوتی است، از همین روست که میتوان از “قشنگیِ حیرتآورِ” مرگ سخن گفت. مرگی که تنها در نام، مرگ است و بهواقع، “درسِ زندگی” است. میتوان از اهمیّت دین به مثابه منبعی که جهتگیریهای متفاوت به مرگ را تسهیل میکند سخن گفت.
🔸به عبارت دیگر #نگاه_سکولار به مرگ، که آن را در کل نفی نموده و لباس هویّت را تنها به تن و تجسّد میدوزد، و دیدگاه مذهبی به مرگ که از زیبایی و قشنگیِ مرگ یا اندیشیدن بدان سخن میگوید، در واقع دو قطب متضّاد هستند ! در یک سطح وسیعتر، دین، سنّتا برای آدمیزادگان و به قول پیتر برگر {Peter Berger}، جامعهشناسی اتریشی “سایهساری مقدّس” {Sacred Canopy} فراهم آورده که ذیلِ چترش میتوانند به دیدی مشترک از جهان، بدن و هویّت، دست یابند.
⚜️ @taammolat74
♨️ درسگفتار استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔸 مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو، در ترم تابستانی خود که به صورت مجازی برگزار میشود، سلسله جلساتی را با موضوع فقه امامیه و معاصرت برقرار نموده است.
🔹در این درسگفتار حجتالاسلام والمسلمین استاد #محمدحسین_عبدی مؤلف کتابهای «رهیافتیبهدانش فقه»، «منشورفقه»، «فقهمسائل مستحدثه»، «منهاجالشريعة»،«المنهاجفیمبادیالاجتهاد»،«المحرزفیشرحالموجز»،«الأساسفيأصولالفقه»و«جستاریدرساختارشناسی تبویبیعلم اصول» با نگاهی به متون فقه اماميه،طی12جلسه به بحث دربارهی موضوع مذکور میپردازد.
💢 این جلسات که به صورت هفتگی برگزار میشود موضوعات مختلفی از قبیل استعداد اهداف، منابع، مبادی، مناهج، موضوعات، حکم، ساختار، تاریخ، ارتباط، اجرایی، متون و پیشروی میپردازد. در کانال تاملات به صورت هفتگی در روزهای سهشنبه به این درسگفتار اختصاص داده شده و مباحث این استاد بازنشر میشود.
⚜️ @taammolat74
⚜️ @Roozegareno_ac
تاملات
♨️ درسگفتار استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر 🔸 مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو، در ترم تابستان
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام محمدحسین عبدی
درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو
جلسه نخست
⏰ ۸ مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74
⚜ @feghahat_3 👇👇👇
F.m.1.mp3
14.73M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |جستاری در #استعداد_فقه_امامیه در حل مسائل معاصر
🎙حجت الاسلام #محمدحسین_عبدی
درسگفتارهای مدرسه عالی روزگار نو
جلسه نخست
🔹 فقه مفرداتی (تناثری) و حل مسائل معاصر در حد نظریات، محتاج فقه ترکیبی است. فقه ترکیبی، پویا و فقه مفرداتی، ایستا است. فقه پویا در مقابل فقه ایستا است، نه فقه سنتی! فقه سنتی می تواند قرائتی ایستا و پویا داشته باشد. فقیه معاصر مشکلات را به مسائل تحلیل می کند واز استعداد فقه برای حل آن بهره می برد.
🔻 پ.ن: هر سهشنبه به این درسگفتار خواهیم پرداخت.
⚜️ @taammolat74
🔰سیره پایدار
✍️ اصغر طاهرزاده
🔸ابنابيطالب(ع) نمونهي کامل يک انسان است و چون معصوم است سيرهي او شامل مرور زمان نميشود تا کهنه شود، او نمونهي عالي حيات بر روي زمين است، ما بايد زندگيها را با سيرهي آن حضرت هماهنگ کنيم و لذا نمي توان گفت دنياي مدرن آن سيره و روش را نميپذيرد، زيرا ملاک درست زندگي کردن بر روي زمين امامان معصوماند و نه فرهنگ مدرنيته.
🔹سيرهي اميرالمؤمنين(ع) به جهت ارتباطي که با ملکوتِ عالم دارد و منطبق بر سنن ثابت هستي است، عوضشدني نيست و ابزارهاي جديد نبايد ما را از سيرهي آن حضرت جدا کند که در آن صورت گرفتار اضمحلال ميشويم.
🔸عدالت و معنويت و سادهزيستي و عبوديت از نواميس عالم هستي است که در شخصيت حضرت علي(ع) نمايان است. همهي تصميمگيريها بايد بر مبناي اصول شخصيت آن حضرت باشد تا به شکست دچار نشود. غفلت از سادهزيستي طوري شد که امور فرعي در زندگيها عمده گشت.
🔹با توجه به سيرهي علي(ع) است که بايد پرسيد چرا بايد زندگي مردم سخت و پرهزينه شود و فرصت زندگي معنوي از دست برود و حرص جاي آن را بگيرد و عدالت زير پا گذارده شود؟ به اميد اينکه بتوانيم در بستر انقلاب اسلامي به تمام زواياي فرهنگ غدير توجه کنيم و از آن بهره بگيريم.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگهای گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگهای گمشده»
✍️ سعید مستغاثی
💠
قرنهایی که به نام دانشمندان اسلامی نامگذاری شد!🔸«جرج سارتن» در کتاب وزین و معتبر خود به نام «مقدمهای بر تاریخ علم»، علاوه بر اینکه جزء جزء تاریخ علم را از 10 قرن پیش از میلاد مسیح تا 14 قرن پس از آن میکاود و نشانههای آن در هر گوشهای از این کره خاکی را بیرون کشیده و بر صفحه کاغذ مینگارد، اعصار و قرون مختلفی را به نام دانشمندانی مینگارد که در هر قرن و عصر موثرتر از دیگران بودند، نامگذاری کرده و در این نامگذاریها از قرن هشتم میلادی به بعد (که تمدن اسلامی در جهان معاصرش گسترش مییابد.) تمامی قرون و اعصار را به نام #دانشمندان_اسلامی نام نهاده است؛ همچون عصر #جابر_بن_حیان، عصر #زکریا_رازی، عصر #بیرونی، عصر #ابوالوفاء_بوزجانی، عصر #مسعودی و عصر #قطب_الدین_شیرازی و... . 🔹دکتر مهدی #گلشنی، بنیانگذار گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف در باره علل رشد علم در جهان اسلام میگوید: «جالب این که خود محققین ودانشمندان غربی هم به این موضوع توجه کرده که علت رشد علم در جهان اسلام، اصرار قرآن بوده است. جرج سارتن میگوید اگر بخواهیم اوج تمدن اسلامی را درک کنیم باید به نقش محوری قرآن توجه کنیم. یعنی برای دانشمندان مسلمان، #قرآن یک نقش محوری داشته است.» 🔗 بخش قبل | جوایز نوبل سال 1000 میلادی فقط برای مسلمانان ⚜️ @taammolat74
🔰ضرورت تبیین جایگاه خیال
✍️سیدمیثم میرتاجالدین
🔸عدم ساختار مبتنی بر اصول دینی در حوزه خیال و نداشتن نظام منسجمی از تقوای تخیل، اصلیترین ریشه تحریف، یلگی و رهایی «زبان حال» بوده و مهمترین نقطه ضعف #هنردینی است. ما اکنون باید با این پرسشها که «جایگاه خیال در معرفتشناسی دینی کجاست و حدود قبض و بسط آن چیست و مناسک خیال در سطوح مختلف آن چگونه به دست میآید»، ذهن #نخبگان جامعه را به پاسخگویی و حل ریشهای این مسائل معطوف نماییم.
🔹نبود ساختار در #مدیریت_خیال، این اجازه را به هر هنرمندی میدهد تا مطابق تمایلات خود، مرغ خیال را بر صفحه حوادث تاریخی نظیر مصائب اهل بیت به پرواز درآورد. بهعبارت دیگر #فقه_شیعی همانگونه که به بخش قابلتوجهی از امور زندگی مانند سخن گفتن ورود کرده و برای آن حد و حدودی را معین نموده است تا یک انسان مؤمن در مقام عمل بتواند حد خود را شناخته و پا را فراتر از گلیم تقوا دراز نکند؛ هرگز در مقوله خیال به چنین حد، حدود و ساختاری مبتنی بر منطق حجیت ورود نکرده است، لذا #هنرمند_آئینی نمیداند در ساحت اهل بیت تا چه اندازه مجاز به پروراندن خیال و وارد کردن قوه تخیل است.
🔸البته میان بیتقوایی در خیال، یعنی آنجا که هنرمند از پروراندن هرگونه خیال باطل و شهوت آلودی اباء ندارد؛ با عدم ساختارمندی خیالی که قصد سیر در عالم ملکوت را دارد، تفاوت فاحشی است، اما همین نبود ساختارمندی و نداشتن حدود برای تخیل، فضای مناسبی را برای ورود نفسانیات و گاه شیطنت فراهم میآورد.
🔹دراینباره دستکم میدانیم خیال مجاز به آزادی بیحد و حصر نیست و باید برای آن ساختاری پدید آورد تا از خطوط قرمز تخطی نکند، اما اندازه دخالت خیال مشخص نیست و این زمانی نگرانکننده است که بدانیم در طول تاریخ، تخطی خیال، منجر به تحریف وقایع مهم حول محور اهل بیت شده و بیتقوایی در قوه تخیل، زمینه بروز انواع و اقسام انحرافات در روضهها و داستانپردازیها و افسانهسراییها و پدیدایی اوهام گشته است.
🔸بهطور مثال در برخی امور قدسی مانند ذات خداوند متعال که حتی مرغ عقل توانایی پرواز ندارد یا در ملکوتی که جبرئیل به عنوان ملک مقرب آستان کبریایی خدا وجبی اجازه فراتر رفتن ندارد، چطور به خیال اذن ورود بدهیم؟ آیا همین نشانهای نیست بر اینکه خیال هرگز نمیتواند بدون داشتن مناسک و حدودی برای قبض و بسط، رها و یله جولان دهد؟
⚜️ @taammolat74
🔰 نهضت ترجمههای لیبرالی جریان بروکراتهای فرهنگی در کشور
✍️ شهریار زرشناس
🔸طیفی از #بروکراتهای_لیبرال صفت فرهنگی که عمدتا در سالهای دهه 60 و 70 و حتی بخشی از سال های آغازین دهه 80 مسئولیت های مهم و تاثیرگذراری در بخش های سیاستگذاری و اجرا در حوزه های فرهنگی وم طوبعاتی داشتند، بادر پیش گرفتن رویکردهای جهتدار مغرضانه عملا فضایی برای فعالیت گسترده #باندهای_روشنفکری #آتهئیست و #روشنفکران_دینی التقاطی پیدد آوردند.
🔹این طی از اوائل دهه 1360 با سیاستگذاریهای انحرافی، فضا را برای به راه افتادن طوفانی از ترجمه آثار فلسفی و ادبی و سیاسی و روانشناسی لیبرالی مهیا کردند. در این دوره است که آثاری چون «انقلاب»، «خشونت»، «توتالیتاریسم»، «امپریالیسم لیبرال» از هانا آرنت (ایدئولوگ لیبرال صهیونیست آمریکایی آلمانی الاصل) و «جباریت» و «قطره اشکی در اقیانوس» و «زندگی سیاسی »از مانس اشپربر(نویسنده لیبرال) و «1948» و «قلعه حیوانات» و «درورد بر کاتولونیا» از #جورج_اورول (رمان نویس لیبرال مسلک خدمتکار سازمان سیا در جنگ سرد )و «ظلمت در نیمروز» و «گفتگو با مرگ» از آرتو کوئیستلر (نویسنده یهودی همکار سازمان سیا) به منظور تخطئه و نفی هر نوع آرمانگرایی و انقلاب و ترویج آراء لیبرالی منتشر شد
🔸همزمان آثاری از کارلوس کاستاندا و سوزوکی و آلن واثر که مروج عرفان های انحرافی سکولاریست و مذاهب جعلی چون #ذن_بودیسم و #تائوئیسم و مروج نحوی معنویت سکولاریسم غیر دینی شدیدا فرویدگرا و موید نظام تمدن اومانیستی بودند؛ به طور گسترده ترجمه و ترویج گردید.
📚 نقد حال
⚜️ @taammolat74
🔰وای به حال کسی که اندیشهاش مزاحم خودش باشد!
✍ شهید مطهری
🔹عادت به فکر و اندیشه، البته اندیشههای عالی و لطیف و همچنین عادت به دعا و نیایش و استغفار و ذکر حق، وحشت را از بین میبرد و انس میآورد.
🔸آدمی که از تنهایی وحشت میکند از خودش وحشت میکند، زیرا در تنهایی ذهن به باطن منعطف میشود و افکار دور و دراز به مغزش میآید. خود به خود به فکر میافتد که «مِن أین؟ و فی أین؟ و الی أین؟» [از کجا آمدهایم؟ کجا هستیم؟ و به کجا میرویم؟]
🔹بعضی افراد اساساً عقل را مزاحم حساب میکنند و برای رهایی از چنگال عقل مزاحم، به امور بیهوشکننده از تریاک و شراب و قمار و موسیقی پناه میبرند.
🔸وای به حال کسی که عقلش یعنی اندیشهاش و بهتر بگوییم اندیشههای ناپاکش مزاحم خودش باشد. وای به حال آن کس که خودش و افکار و اندیشههای خودش شر و موذی خودش باشد و برای رهایی از این موذی دست به دامن تریاک و قمار بشود.
📚یادداشتهای استاد مطهری، ج۱۳، ص۱۰۸
⚜ @taammolat74
♨️ سیری در مبانی اقتصاد اسلامی
🔸حجتالاسلام علی میثمی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگر فرهنگستان علوم، در طی درسگفتاری به بحث استراتژیک و بلند مدت "مبانی اقتصاد اسلامی" پرداخته است.
🔹ایشان که مسلط به مبانی فقهی؛ اصولی و اقتصادی شهید صدر(ره) هستتد، گفته است که بیش از دو سال، در حال مطالعه و فیش برداری و تحقیق تخصصی در مورد این موضوع است.
🔸ایشان پیشنهاد دادهاند جهت آمادگی ذهنی دوستان، #کتاب_اقتصادنا شهید صدر را تهیه کرده و از الان اقدام به مطالعه دقیق و مباحثه آن بنمایند تا استفاده کامل و جامع از این بحث صورت پذیرد.
🔹 ضمنا بناست که در انتهای هر جلسه به صورت حاشی ای به سوالات اقتصادی مربوط به موضوعات روز نیز پاسخ داده شود.
⚜ @taammolat74
تاملات
♨️ سیری در مبانی اقتصاد اسلامی 🔸حجتالاسلام علی میثمی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگ
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در مبانی نظری اقتصاد اسلامی
🎙حجتالاسلام علی میثمی تهرانی
مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره)
جلسه نخست
⏰ ۷ مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی اقتصاد اسلامی.جلسه۱.mp3
11.99M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در #مبانی_نظری_اقتصاد_اسلامی
🎙حجتالاسلام #علی_میثمی تهرانی
مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره)
جلسه نخست
🔹 این اقتصاد مال ما نیست، مربوط به تاریخ جدیدی است و اساسا با فهم فقهی ما بنیادی تفاوت دارد. اقتصادی که شهیدصدر میآورد معادل اسلامی این اقتصاد است! لذا نگاه ما به گذشته نیست و به حال و آینده نظر داریم...
🔻پ.ن:
این درسگفتار را چهارشنبهها در کانال تاملات دنبال کنید!
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰غدیر و حضورآن در آینده تاریخ
✍️ اصغر طاهرزاده
🔸#غدير به معني حاكميت امام معصوم بنيانگذاري شد ولي جرياني قدرتمند و با برنامهريزيِ به ظاهر همهجانبه بهزعم خود، غدير را در #سقيفه دفن كرد و نه تنها علی(ع) را از صحنه تصميمگيري جامعه خارج نمود، تا هيچ جاي پايي در تاريخ اسلام از آن حضرت نماند زيرا نگران حضور علي(ع) و غدير در آينده تاريخ بودند، ولي با اينهمه غدير در نهضت حسين(ع) به صحنه آمد، و باز فرهنگ سقيفه نهتنها حسين(ع) را كه متذكر برگشت به غدير بود، شهيد كردند، بر جسد مبارك آن حضرت اسبها تازاندند تا حتي بدن او نمانَد، چون نگران حضور غدير در آيندة تاريخ بودند.
🔹ولي همواره حضور غدير با روش خاص ائمه(ع) و به صورتهاي مختلف در تاريخ ادامه يافت و مكتب امامصادق 4000 دانشمند صاحبنظر در امور اسلامي تربيت نمود و حضور غدير را در تاريخ به نمايش گذارد. باز هم غدير؛ تاريخ را شكافت و #انقلاب_اسلامي به صحنه آمد و با انقلاب اسلامي سيرتاريخي غدير در زمان غيبت به تماميت خود رسيد و يك قدم ديگر به تحقق كامل غدير باقي نمانده است و آن ظهور وجود مقدس امام معصوم يعني حضرت مهدي(عج) بر رأس امور است!
💢حال در چنين شرايط تاريخي اگر جايگاه خود را بشناسيم متوجه ميشويم كه بايد با حضور همهجانبه اسلام وارد صحنه شد و قدرت اسلام را در همة ابعاد تربيتی، سياسی و اقتصادی به ميان آورد. ديگر زمانه از اسلام انتظار نقشآفريني بزرگتري را ميطلبد، چرا كه به واقع در شرايط تاريخي معاصر، اسلامِ تأثيرگذاري به صحنه آمده است تا در صحنة «نفي ظلمات غرب» و «اثبات نور اسلام» نقشآفريني كند.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگهای گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگهای گمشده»
✍️ سعید مستغاثی
💠
تصویری از شهرهای دوران تمدن اسلامی در سال هزار میلادی🔸پرفسور زیگرید هونکه (مورخ، پژوهشگر و نویسنده کتاب «خورشید الله بر فراز مغرب زمین» بر اساس اسناد و شواهد معتبر تاریخی، تصویری از شهرهای مهم دوران تمدن اسلامی مثل بغداد و قاهره و قرطبه و... ترسیم کرده که شاید امروز برایمان شگفت آور باشد. هونکه مینویسد:« سال 1000 میلادی است، اکنون یکی از کتاب فروشیهای #بغداد به نام ابن ندیم، فهرستی در اختیار عامه گذاشته است که شامل تمام کتابهایی است که تا این زمان به زبان عربی بیرون آمده است. خود این فهرست ده جلد و شامل #نجوم ، #ریاضیات ، #فیزیک ، #شیمی و #طب است. 🔹نام شهر قرطبه (کوردوبا) و دانشگاههایش و کتابخانهاش، دانشآموزان را از همه جای مغرب و حتی از مشرق هم به خوش جلب میکند. در قاهره صدها کتابخانهدار مشغول کار در دو کتابخانه که مجموعا دو میلیون و دویست هزار جلد کتاب دارد، هستند. این مقدار کتاب، بیست برابر کتاب های لوله شده(طومار) است که شهر #اسکندریه سابق، در آن بحبوبه شکوفاییاش در کتابخانه منحصر به فردش دارا بود... 🔸در همین سال است که ابوالقاسم (زهراوی) آن اثر جراحی را تدوین میکند که صدها سال مرجع اصلی طالبین این علم باقی میماند و در همین سال نیز البیرونی، گردش زمین به دور خورشید را شرح میدهد و آنهم بر اساس جهانبینی ارسطویی اسلامی. و باز هم در همین سال است که الحسن الهیثم، قوانین چشم و بینایی را کشف کرده و با دوربین عکاسی جعبهای، به آزمایش میپردازد. 💢در همین سال که جهان اسلام به سوی عالیترین دوران طلایی تاریخاش میشتافت، اروپا با ترس در انتظار آخرالزمان یعنی به آخر رسیدن عالم، از نظر تاریخی، جغرافیایی و سیارات بود. 🔗 بخش قبل | قرنهایی که به نام دانشمندان اسلامی نامگذاری شد! ⚜️ @taammolat74
🔰 بوردیو و نقد میدان دانشگاه
🔸#بوردیو جامعهشناس شهیر فرانسوی است که از تأثیرگذارترین اندیشمندان قرن بیستم محسوب میشود. او در کتاب انسان دانشگاهی، با نگرشی انتقادی و رهاییبخش و بیپروا به مطالعه میدانی گسترده نظام آموزشی فرانسه میپردازد و بدون تعارف و مجامله، مشكلات دانشگاهها و دانشگاهیان فرانسوی زمانه خودش را عیان میسازد.
🔹در کتاب #انسان_دانشگاهی یکی از بحث های بسیار مهم بوردیو رابطه بین شناخت شهودی و شناخت آکادمیک است. شناخت، دانشی است که با گفتمان دانش و عقل آکادمیک در پیوند است و بوردیو چالشهای شدیدی بین این دو شناخت قائل است.
🔸آنچه بوردیو در این زمینه نمیپذیرد این است که بعد از #انقلاب_فرانسه، عقل آکادمیک دولتی یا همان دانشگاه، دانش مردمی یا شهود عقلی را بی اعتبار کرد. مثل این پرسش که آیا پدر و مادر بیشتر درباره تربیت فرزند میدانند یا متخصص تربیت؟! در نظام مدرن گفتمان عمومی دانش، عقل سلیم را زیر سوال میبرد و در نهایت میگوید که متخصص علوم تربیتی بهتر میداند که فرزند را چگونه باید تربیت کرد. به عنوان مثال گفتمان پزشکی دقیقا نظام عقل سلیم و شناخت شهودی را از کار میاندازد و ما را در مقابل پزشک به کودک تبدیل میکند.
🔹در حال حاضر نظامهای دانشگاهی چه در حوزه علوم طبیعی و چه حوزه علوم انسانی خود را در برابر رقیبی میبینند که خارج از میدان دانش است. مثلا جنگی که بین دانشنامهها با ویگی پدیا وجود دارد همین است. دانشنامه منشا دانش درون میدان است. در این بین نظام دانشگاهی وقتی از پس ویکیپدیا بر نمیآید، از ابزارهای خشونتآمیز استفاده میکند.
⚜️ @taammolat74
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی
🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه اصلی و اساسی بوده که موجب تغییرات اساسی در جریان فکری و فرهنگی کشور شده است. #چپ_نو_مسلمان نیز یکی از این جریانات بوده که در چند سال اخیر سعی کرده اندیشههای خود را طرح سازد. میلاد دخانچی نیز یکی از چهرههای اصلی ایدئولوگ این جریان فکری است.
🔹در این کانال سعی داریم به نقد و بررسی ایده #میلاد_دخانچی با عنوان «#پسااسلامیسم» بپردازیم. تیرماه همین امسال بود که کتاب وی با همین عنوان چاپ شد و واکنشهایی را دربرداشت. دخانچی که به تازگی دکترای رشته مطالعات فرهنگی در کانادا را گرفته است از مسالهی خوداگاهی تاریخی سخن میگوید و اسلامیسم را جریانی توصیف میکند که خوداگاهی ما را به سمت عاملیت پیش میبرد.
📩دوستان نیز میتوانند نکات خود را نسبت به این مساله برای کانال ما ارسال کنند.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه
📚معرفی کتاب | پسااسلامیسم
▪️ مولف : میلاد دخانچی
▪️ناشر کتاب : آرما
▪️سال نشر : 1399
▪️تعداد صفحات : 224
▪️نوبت چاپ : دوم
🔸با استناد به تجربه سیاسی پیامبر و امامان اسلام هیچگاه صاحب الگو راهبرد و ساختار منسجمی برای اداره دولت مدرن نبوده است اثر حاضر با رویکرد بازنگری رابطه مذهب و سیاست در ایران به این مهم میپردازد!
⚜️ @taammolat74
تاملات
📚معرفی کتاب | پسااسلامیسم ▪️ مولف : میلاد دخانچی ▪️ناشر کتاب : آرما ▪️سال نشر : 1399 ▪️تعداد صفحات
💠 ایده مولف در این کتاب:
🔸کتاب پیش رو در پی اثبات این گزاره است: رابطۀ مذهب و سیاست در ایران نامتوازن شده است و احتباج به بازنگری دارد. طبیعی است که این بازنگری نمیتواند و نباید به حذف روابط قدرت و مذهب منجر شود؛ بلکه راه حل در ایجاد توازن بین این دو است. البته ایجاد این توازن ممکن نیست، اگر آن دو از یک جنس تلقی شوند؛ چراکه اساساً ایجاد توازن تنها بین دو امر متضاد و متکامل، معنیدار است.
🔹با استناد به تجربه سیاسی پیامبر و امامان شیعه، اسلام هیچگاه صاحب الگو، راهبرد ساختار منسجمی برای ادارۀ دولت مدرن (استیت) نبوده است. به زبان سادهتر، سازهای به نام استیت اسلامی هیچگاه وجود نداشته و نخواهد داشت و ارجاع به مدینه النبی و تجربۀ حکومت حضرت علی برای کشف مکانیسم های پیچیدۀ حکمرانی معروف به استیت مدرن، از خبط روششناسی عمدهای رنج میبرد. این اما به هیچ وجه به معنای غیرسیاسی بودن مذهب نیست؛ بلکه برعکس، چنین گزارهای بیش از پیش دخالت مذهب در امر سیاسی را ترغیب میکند.
🔸مذهب غیرسیاسی به همان اندازه واجد پارادوکس است که مفهوم استیت اسلامی و اگر نمیتوان از استیت اسلامی سخن به میان آورد، قطعاً و باید دربارۀ کیفیت و ماهیت استیت مسلمانان سؤالات جدی معرفتی طرح کرد. رابطۀ استیت و مذهب همچون رابطۀ سیاست و فرهنگ از نسبت تضاد و تکامل پیروی میکند.
🔹آنها در عین حال که متضادند، امکان تکمیل یکدیگر را دارند. استیت از خطوط عمودی قدرت پیروی میکند و مذهب از خطوط افقی. این خطوط میتوانند به جنگ دائمی با یکدیگر بپردازند یا به صح نسبی و توازن برسند. اما آنها هیچگاه یکی نیستند.
💢پسااسلامیسم درصددِ طرح پرسشهایی برای ایجاد توازن بین مذهب و سیاست در دوران مدرن است.
⚜️ @taammolat74
📘دانلود جزوه pdf | مقدمهای بر چپ نو مسلمان
♨️ ویژهنامه جریان چپ نو؛ نوشته میلاد دخانچی
🔸آنچه در این نوشتار تحت عنوان «چپ ِنو مسلمان» و یا «پسااسلامیسم» مدنظر است نخستین بار ذیل مفهوم «چپ اسلامی» در حوزه عمومی مطرح شد، مفهومی که به نظر غلط انداز میآید،
🔹 مخصوصا شرایطی که «چپ» آن هم از گونه اسلامی آن، پیش از هر چیز، تداعی کننده فاشیسم مجاهدین خلق(منافقین)، بلاهت فکری آغشته به خشونت فرقان، دولت گرایی و اقتدارگرایی و پاک کردن رقبا از پهنه سیاسی، نبود التزام به گفتگوی فرهنگی، مخالفت محض با مالکیت خصوصی، تبدیل شدن به ابزاراستعمار، چرخشهای زیگزاگی به سمت نئولیبرالیسم و دشمنی با هرگونه نمود اقتصاد رقابتی است.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مقدمه ای بر چپ نو مسلمان.pdf
3.32M
📘دانلود جزوه pdf | مقدمهای بر #چپ_نو_مسلمان
🔸پر واضح است که در تبیین چپ نو مسلمان، «چپ» نه تنها هیچ پیوندی با تلقی رایج از این مفهوم ندارد، بلکه برعکس، پسااسلامیسم در تلاش پدیدار کردن خوانشی نوین از مفهوم «چپ» است.
🔹همچنین به کار بردن پسوند «اسلامی» دارای دشواری های معرفت شناسی جدی است. چرا که این پسوند، ادعای حقانیتی متکلمانه را همراه خود دارد، حال آنکه مفهوم چپ مسلمان فراگیرتر بوده و طیفهای گوناگونی از کنشگران را که به اشکال مختلف می خواهند با سنت خود در گفتگوی سازنده باشند در درون خود جای می دهد. اما چپ نومسلمان چیست؟!
🔻پ.ن:
این جزوه بسیار خوبی برای فهم جریان چپ نو مسلمان از زبان خودشان است!
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب پسااسلامیسم
◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین)
گفتگو پیرامون ایده چپ نو مسلمان
در سه بخش
⏰ ۱۰ تیر ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
قسمت اول.mp3
17.54M
🔉 مناظره
🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب #پسااسلامیسم
بخش نخست
◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین)
⚜️ @taammolat74
قسمت دوم.mp3
11.87M
🔉 مناظره
🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب #پسااسلامیسم
بخش دوم
◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین)
⚜️ @taammolat74
قسمت سوم.mp3
12.42M
🔉 مناظره
🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب #پسااسلامیسم
بخش سوم
◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین)
⚜️ @taammolat74