eitaa logo
تاملات
724 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | سال های زندگی امام حسین(ع) 🎙 دکتر احمد پاکتچی مطالعات شیعه در غرب ⏰ سال 1398 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | سال های زندگی (ع) 🎙 دکتر . 🔹پاکتچی دین‌شناس و زبان شناس، متخصص علوم قرآن و حدیث، عضو شورای عالی علمی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سرپرست کنونی پژوهشکده دانشنامه نگاری در پژوهشگاه علوم انسانی است. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری مجلس دوازدهم حسینیه اندیشه ⏰ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام مجلس دوازدهم 🔹محیط تنوع و تغییر دائمی در همه کالاها، به عنوان منشا انگیزش اجتماعی در برنامه‌های توسعه (رذیله حرص در مقابل ایثار) 🔹مدل و ماشین متداول اداره جوامع، برای تحریک و برانگیختن مردم و ایجاد انگیزش اجتماعی، نیازمند سوخت متناسب با هدف دنیاپرستی است که سوخت این ماشین و مدل توسعه، خلق «حرص» نام دارد. زیرا آنچه که باعث تحریک یک جامعه می‌شود این است که دائما دنبال مطامع و لذات دنیا بدوند و به هیچ سطحی از آن قانع نشوند! 🔹اشتباه است که علت این چالش، صرفا مسئولین نفوذی یا غربزده و لیبرال معرفی شوند زیرا این چالش (عدم بستر حضور انگیزه‌های الهی در فعالیت‌های اقتصادی)، از لوازمات مدل اداره رایج در جهان است و نخبگان حوزوی و دانشگاهی نسخه و مدل جایگزینی تولید نکرده‌اند، تا مسئولین طبق آن عمل کنند. 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
🔰 بازاندیشی و آسیب‌شناسی درس خارج حوزه علمیه قم 🔸آقای احمد مبلغی از اساتید و پژوهشگران جدی حوزوی و صاحب نظر در باب فقه الاجتماع هستند. اخیرا کتابی از ایشان با عنوان (درس خارج و گام‌های اجتهاد) منتشر شده است که واقعا کتاب مفید و مبسوطی است و بنا داشته توضیحات مفیدی نسبت به مقوله درس خارج در حوزه علمیه را ارائه بدهد. 🔹ایشان معتقد است عمق‌گرایی و کیفی‌اندیشی را دو ویژگی‌ مهم درس خارج است و بیان دارد: برای اینکه حوزه علمیه بتواند عمق، دقت، توانایی و توانمندی‌های خود را در عرصه علم فقه به نمایش بگذارد باید بازتعریف دقیق‌تری از درس خارج در جهت استحصال ظرفیت‌های نهفته در تجارب گذشته در خصوص آن به انجام برساند. 🔸امروز کتاب جدید آقای مبلغی رو داشتم مطالعه می‌کردم، و به نظرم رسید که بخشی از این کتاب را که با عنوان آسیب‌شناسی درس خارج هست رو بازنشر بدم. نظرات خود را نسبت به تحلیل آقای مبلغی برای بنده بفرستید... ⚜️ @taammolat74
🔰آسیب‌شناسی درس خارج ✍️ احمد مبلغی 🔸 نیز بسان هر پدیده بشری، ممکن است دچار آفت و آسیب‌هایی شود و در نتیجه، کارکرد و روند حرکت آن به سوی اهداف مورد نظر، دچار خلل هایی شود. بدین جهت، بایسته و ضروری است که همواره به رصد و پایش دقیق و دلسوزانه‌ای نسبت به آن پرداخته شود و از نقد درس خارج به مثابه فرصتی جهت تکمیل و ارتقاء آن استفاده گردد. 🔹فلسفه اولیه درس خارج آن است که به طور نوعی، سبب پیدایش توانایی در شرکت کنندگان گردد، اما اگر خلاف این وضعیت رخ دهد، باید تمام مراحل این پدیده را مورد بازنگری قرار داد و به تصحیح و تکمیل آن پرداخت. 🔸در هر صورت باید با واقع نگری به آسیب‌شناسی این گونه مسائل پرداخت و به دنبال کشف تمامی عناصر دخیل در کاهش کارکرد درس خارج بود و سهم هر عامل، سرچشمه های پیدایش آن و نیز راه های پیشگیری ویا درمان هر کدام را مشخص کرد. 📚 درس خارج و گام‌های اجتهاد ، ص 66 و 67 ⚜️ @taammolat74
‍ 🔰مغز دعا، سکوتِ پس از خواندن است! ✍️ مسعود ریاعی 🌷دعا کردن حرف زدن نیست.. اگر فقط حرف بزنی، از کیفیت دعا خارج شده‌ای. دعا کردن، فراخواندن است و آنگاه سکوت... درست است که ابتدایش با خواندن است، اما آن فقط یک مقدمه است. اصل با خاموشیِ تو آغاز می‌شود. این یعنی‌: پس از فراخوانی خداوند، تو باید سکوت کنی، باید ساکن و خاموش شوی، تا او بر تو ببارد و برخوردارت کند. زیرا تو، تنها در سکوتی می‌توانی او را دریافت کنی. برخی چند جمله به عنوان می‌خوانند و بعد الفرار! این دعا کردن نیست. بِاِیست، خاموش شو و اجابتش را دریافت کن. دعا، خود یک تمام است...💐 ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | بازخوانی واقعه عاشورا و فهم انسان ایرانی معاصر 🎙 سیدعلی میرفتاح دیار حبیب مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو ⏰ روز تاسوعا محرم 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | بازخوانی واقعه و فهم 🎙 سیدعلی مدرسه عالی علوم انسانی نو 🔹این نشست در دو جلسه به بازخوانی واقعه عاشورا و نسبت انسان ایرانی معاصر با این واقعه خواهد پرداخت. اینکه حادثه عاشورا چه نسبتی با فکر و فرهنگ و هنر ما دارد و ما چه فهمی از این حادثه بزرگ داریم؟ چه معنایی برای ما یافته است و ما چگونه آن را درمی‌یابیم؟ چگونه بازخوانی شده و چه پیامدهایی داشته است؟ نگاه به عاشورا چه امکان‌هایی را برای ما می‌گشاید و این حادثه سترگ چگونه برای ما راهگشاست؟ ما همواره چگونه از آن بهره گرفته‌ایم و امروز چگونه بهره می‌گیریم؟ ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری مجلس سیزدهم حسینیه اندیشه ⏰ ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام مجلس سیزدهم 🔹ضرورت تغییر در بافت صادرات و واردات بر مبنای انگیزش ایثارمحور و ظلم ستیز 🔹 مبارزه با اقامه خلق حرص و حفظ هویت دینی و انقلابیِ جامعه و نظام 🔹سوخت ماشینها و مدل‌های اداره دنیاپرستان صفت حرص است که آثاری چون اضطراب، احساسفقر همیشگی، همّ و غم و... را در پی دارد اما در مقابل آن اخلاق ایثار و درگیری با مظالم داخلی و خارجی قرار دارد که سوخت ماشین و مدل اداره الهی است. 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب منزلت شهاب‌الدین سهروردی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار با اهمیت است. تمامی اندیشه اسلامی متأثر از یونان نیست. بررسی ارسطو و الهیات شفای ابن‌سینا، نشان می‌دهد نوآوری‌های زیادی در اندیشه‌های ابن‌سینا درباره اصول فلسفی وجود دارند که در فلسفه یونان وجود نداشتند. این جریان بدیع ادامه داشت تا به سهروردی رسید. شهاب‌الدین سهروردی به عنوان دومین مؤسس حوزه فلسفی در تاریخ فلسفه اسلامی، اصول فلسفی خودش را در بررسی حمکت مشاء به‌دست آورد. نمی‌توان بدون سیر در سنت تاریخ فلسفه، به تأسیس حوزه‌ای جدید دست یافت. به همین دلیل سهروردی بررسی وسیعی در اندیشه‌های فارابی و ابن‌سینا انجام داد و ضمن تحلیل مسائل متداول در این فلسفه، توانست به فلسفه اشراق دست پیدا کند. ✍️ حسین سیدعرب ⚜️ @taammolat74
🔰دخانچی، پسااسلامیسم، استیت ایرانی ✍️ محمدجواد نجارزاده 🔘 بخش 2 از 3 🔸به نظرم مهم ترین سؤالی که می توان از دخانچی پرسید این است که چرا پروژه اش در نهایت ما را از استیت عبور نمی دهد؟! دخانچی به خوبی می داند که ما در باتلاق گیر افتاده ایم و داریم فرو می رویم اما نهایت پروژه اش هرگز این نیست که ما از باتلاق در بیاییم بلکه می‌خواهد چوبی برایمان پیدا کند تا به آن چنگ بزنیم و در این باتلاق غرق نشویم. 🔹من البته نمی گویم چرا دخانچی ما را از باتلاق در نمی آورد چون طبیعتا کار دشواری است و این توان او نیست اما او حتی مسئله اش عبور از باتلاق نیست و این چیزی است که ناراحت کننده است. 🔸انقلاب اسلامی تا زمانی ارزش مند است که بتوان آن را تمدنی نگاه کرد و ذیل آن بتوان دنیای جدیدی خلق کرد و به نظر می آید پروژه انقلاب اسلامی همین بوده. عبور ما از عالم مدرن یا به عبارت بهتر عبور از سوژه خود بنیاد. لکن امروز این انقلاب گرفتار استیت با تمام وجوه آن شده است. گمان من این است که امام راحل و یاران پاکش از ابتدا تا همین حال تلاش هایی کرده اند که معضلات استیت دامن ما را نگیرد و ما از استیت عبور کنیم. 🔹نشانه هایی از این تلاش ها را می توان در تاریخ انقلاب مشاهده کرد. جنگ هشت ساله ما جایی است که در آن به رزمندگانی از خود عراق، لبنان،سوریه و افغانستان گره خوردیم و این جنگ با معادلات استیت مدرن جلو نرفت و آن چیز که موتور محرک جنگ بود رزمندگان داوطلب بودند. از آغاز انقلاب اسلامی می‌توان بر هم خوردن معادلات دولت_ملت رایج را مشاهد کرد و البته به نظر می آید ج.ا در روابط خارجی نیز با قواعد معمول عمل نکرده است. در ادامه پدیده هایی مثل اربعین با معادلات رایج استیت قابل فهم نیستند. ⁉️گذشته از این موارد شواهد دیگری را نیز می‌توان پیدا کرد اما مسئله اصلی اینجاست که چرا دخانچی گامی برای ایجاد قبیله فرم در ایران بر نمی دارد؟! ⁉️چرا دخانچی قبیله فرم را به عصر پسا ظهور حواله می دهد و دوباره نسخه ایجابی اش را ذیل چهار دپارتمان اصلی استیت(لویاتان، لیبرالیسم، مارکسیسم، آنارشیسم) می پیچد؟! 💢 البته به نظر می آید این مسئله در اندیشه دخانچی نتیجه آن است که او مذهب را فقط در جایگاه امر واقع می بیند که ان شاء الله در روز های آینده در این باره می نویسم و این مسئله را مورد پرسش قرار می دهم. ⚜️ @taammolat74
45.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مبادا «انقلاب عالمان» تبدیل به «حکومت جاهلان» شود! خاندان‌های حکومت‌گر به‌دنبال موروثی کردن قدرت و ثروت خود از راه خویشاوندسالاری در کشور هستند. برخی می‌گویند دوران عدالتخواهی تمام شده، اما کجاست مطهری زمان که گفت اعتبار عدالت حتی ناشی از قانون نیست که با آن تهدید و محدود شود، بلکه مشروعیت قانون و قانون‌گذار ناشی از عدالت است. جمهوری اسلامی به اپوزیسیون خود تبدیل شده است و همهٔ ارکان کلیدی آن در حال رقابت سیاسی با یکدیگرند. بخشی از مردم و نخبگان تصور می‌کنند که رفتار هیات حاکمه، دیگر قابل فهم نیست و «پیش‌بینی‌پذیریِ سیستم» از بین رفته است. اگر نظام بازطراحی نشود، «انباشت بحران» سبب می‌شود که سیستم از پا دربیاید. «تحجر سازمان‌یافته» به‌دنبال دستکاری در مبانی انقلاب است‌‌ وقتی اندیشه تعطیل شود، «ماشین احمق‌سازیِ مردم» روشن می‌شود. ابرقدرت‌ها می‌خواهند ایران را نیمه‌جان و در نزاع نگه دارند. توازنِ عدالت، آزادی و استقلال در جمهوری اسلامی به هم خورده است. ⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | شرحی بر کتاب فتح خون (شهید آوینی) 🎙وحید یامین پور جلسه سوم هیئت خدام الرضا علیه السلام ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @yaminpour👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | شرحی بر کتاب (شهید آوینی) 🎙وحید جلسه سوم 🔹فتح خون، دشواری تشخیص محکمات از متشابهات 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه عاشورا 🎙دکتر احمدحسین شریفی جلسه سوم مسجد چهارده معصوم سال ۱۳۹۷ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @ahmadhoseinsharifi👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | علل و عوامل خوانشهای متعدد از حادثه 🎙دکتر جلسه سوم 🔹 قرائت‌های حماسی و ظلم‌ستیزانه از حادثه عاشورا علیه السلام 🔗 برای شنیدن قسمت قبل، اینجا رو کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
♨️ برنامه مناظرات دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا را از دست ندهید تا با واقعیت این کشور بحران زده از زبان خودشان بیشتر و دقیقتر آشنا شوید. 🔹 پیشنهاد می شود، صدا و سیما به جای هزینه برای ساخت برنامه های مختلف علیه آمریکا، همین چند مناظره بین بایدن و ترامپ را به صورت زنده و با ترجمه همزمان برای مردم پخش کند تا آمریکا را بدون روتوش ببینند. ⚜ @taammolat74
🔰مهاجر سیار و انسان جهش‌یافته 🔸شایگان با ارائه دو مدل انسانی متفاوت نوسان بین ارزش‌های غربی و شرقی را به نمایش می‌گذارد. انسان مهاجر میان فرهنگ‌ها در نوسان است و به این وضع آگاه، ولی انسان جهش‌یافته التقاطی است. دلمشغولی اصلی‌اش زنده ماندن به هر قیمتی است. او هرهری‌مذهب است، انسانی است شبیه به آن که جلال آل‌احمد در غرب‌زدگی ترسیم می‌کند که نه سنت را خوب می‌شناسد و نه مدرنیته را. 🔹مهاجر سیار اما انسانی ”به‌کلی متفاوت“ است. از یک اقلیم تفکر به اقلیم تفکر دیگر در سفر است. او نیز همچون روشنفکر متعهد به شکاف و ناهمانندی میان اسطوره و عقل واقف است، لیکن برخلاف انسان جهش‌یافته که درگیر دوپارگی روحی است، مهاجر سیار به این وضع (به وضع خود) کاملاً آگاه است. این نگاه او را نسبت به سنت و جهش‌های فرهنگی در فاصله نگاه می‌دارد. قادر است چندپارگی و نگاه مضاعف خود را در اختیار و تسلط خویش بگیرد. 🔸در واقع، برای مهاجر سیار عرصۀ بینابینی [میان سنت و مدرنیته] زمینۀ پربار تجربه است،چنان‌که هرگز در دام هیچ‌کدام از گرایشات نمی‌افتد، نه در دام سنت و نه در دام مدرنیته. همچون بندبازی از حالتی به حالت دیگر گذر می‌کند . . . هرچند در اینجا غریب و در آنجا تبعیدی است، اما مأیوس نیست. مهاجر سیار به دلیل حفظ فاصله با این جهان‌ها ”افسون‌زدوده “ و انسان جهش‌یافته ”افسون‌زده “ است. 💢شایگان بر این باور است که انسان فرامدرن امروزی، از افسون قدیم رها شده و در این روزگار انقلاب ارتباطات و فرامدرن دچار افسون دیگری شده است! ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | بازخوانی واقعه عاشورا و فهم انسان ایرانی معاصر 🎙 سیدعلی میرفتاح دیار حبیب مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو ⏰ روز عاشورا محرم 1399 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | بازخوانی واقعه و فهم 🎙 سیدعلی مدرسه عالی علوم انسانی نو 🔹این نشست در دو جلسه به بازخوانی واقعه عاشورا و نسبت انسان ایرانی معاصر با این واقعه خواهد پرداخت. اینکه حادثه عاشورا چه نسبتی با فکر و فرهنگ و هنر ما دارد و ما چه فهمی از این حادثه بزرگ داریم؟ چه معنایی برای ما یافته است و ما چگونه آن را درمی‌یابیم؟ چگونه بازخوانی شده و چه پیامدهایی داشته است؟ نگاه به عاشورا چه امکان‌هایی را برای ما می‌گشاید و این حادثه سترگ چگونه برای ما راهگشاست؟ ما همواره چگونه از آن بهره گرفته‌ایم و امروز چگونه بهره می‌گیریم؟ 🔹 در این جلسه بخش‌هایی از مقتل ابومخنف کهن‌ترین منبع تاریخی حادثۀ عاشورا از کتاب تاریخ طبری خوانده شد. 🔗برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام محمدصادق حیدری مجلس چهاردهم حسینیه اندیشه ⏰ ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ ⚜️ @taammolat74 ⚜️ @hoseiniyehandisheh👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی 🎙حجت الاسلام مجلس چهاردهم 🔹اقامه خلق حسد در جامعه توسط مدل اداره مادی، از طریق طبقاتیکردن الگوی درآمد و مصرف وضرورت مقابله با آن از طریق تصرف در نظام هماهنگ پرداخت حقوق به دلیل درگیری آن با فرهنگ دین مبنی بر «تعیین طبقات بر اساس زهد انقلابی» 🔹طبقاتی کردن الگوی درآمد و الگوی مصرف، یکی از قواعد مدل اداره استکه منشأ جریان فرمان و دستور می‌شود و انگیزه افراد را برای کارِ با کیفیت‌تر شکل میدهد تا از این طریق، به طبقه درآمدی بالاتر ارتقا پیدا کرده و محدوده‌ی مصرف خود را بیشتر کند! 🔹یکی از عوامل مهمی که باعث شده چنین مفاسدی در جامعه اسلامی پیدا شود، تصورهای غلط از عقلائی بودن الگوی درآمد طبقاتی و افزایش حقوق برای مسئولیتهای بالاتر است؛ در حالی که به نظر می‌رسد خدای متعال و شارع مقدس در این زمینه احکامی برخلاف روند متداول در دنیا جعل کرده است! 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
💠 نکاتی در باب من از استعاره یا ایده کتاب شیخ اشراق شهاب‌الدین سهروردی، «عقل سرخ»، استفاده می‌کنم. به نظر می‌رسد در ادامه مسیر حکمت اسلامی بعد از ابن‌سینا، سهروردی در «عقل سرخ» تلاش می‌کند به‌طور واقعی طرح معرفت و انسانی را که تحقق وجودی دارد، دنبال کند. اگر با نگاه تطبیقی بنگریم، این موضوع با پروژه ایده‌آلیسم آلمانی بسیار مشابهت دارد. با این تفاوت که مشکل ایده‌آلیسم آلمانی -که آن هم تعالی‌گرایی و تحول‌پذیری و تحقق وجودی را دنبال می‌کرد- این بود که «خودآگاهی انسان» را به مثابه «غایت تاریخ» در نظر می‌گرفت اما نهایتا آن را در «فرد» می‌دید و نمی‌توانست با «جامعه»، «امت» و «تمدن»، رابطه رئالیستی برقرار کند. بنابراین معتقدم در پدیدارشناسی انسان و معرفت در کتاب «عقل سرخ» سهروردی، که مثال‌واره‌ای از حکمت اسلامی است، انسان و معرفتی است که تحقق وجودی پیدا می‌کند و تحقق وجودی در معنای اتّمش خودش را در مفهوم «شهادت» پیدا می‌کند. شهادت، یک مرتبه بسیار حقیقی از تحقق وجودی است که متاسفانه آن وجه ناسوت‌گرایانه‌ فرداندیشانه‌اش، در برخی رهیافت‌های ایده‌آلیستی به خودکشی تبدیل می‌شود. این فراتر از جامعه‌شناسی خودکشی است، در واقع پدیدارشناسی خودکشی هم شرایطی است که به دنبال تحقق وجودی بود اما ما در حکمت اسلامی نقطه اوج تحقق وجودی را در شرایطی می‌دانیم که انسان کامل به این تحقق وجودی و «فنا» می‌رسد و مفهوم «فنای اجتماعی» رخ می‌دهد. ✍️ سید مجید امامی ⚜️ @taammolat74