🔰با نگاه فلسفی چه درسهایی میتوان از کوروش آموخت؟
✍️حمیدرضا سعادت نیاکی
🔸اهل فلسفه در حالت مطلوب و ایدهآل، آگاهانه از گرایش به هرگونه ایدئولوژی می پرهیزند؛ چراکه علیالاصول باید طالب کشف حقیقت باشند و خود را بپایند تا در دام مغالطۀ آرزواندیشی (wishful thinking) درنغلتند. وقتی آرزوی درست بودنِ گزارهای جایگزینِ دلیل درستی آن گزاره شود، مغالطۀ آرزواندیشی رخ میدهد. شکل منطقی این مغالطه چنین است: دلم میخواهد الف درست باشد، پس الف درست است.
🔹آرزواندیشی میتواند موجب شود شخص بهسبب علاقۀ شخصیاش به نتیجهای مشخّص، شواهد و مدارک را به صورت کاملاً جانبدارانه بررسی کند. هنگامی که آرزوها به صورت امیدی در دل شخص باقی بمانند، مغالطه تلقّی نمیشوند؛ اما زمانیکه آرزو به باور تبدیل شود و سپس این باور را درست بپندارند و بر اساس آن، استدلال و به تعبیر دقیقتر، دلیلتراشی (rationalization) کنند، مغالطۀ آرزواندیشی اتفاق میافتد.
🔸مغالطۀ آرزواندیشی ثمرۀ استفادۀ نادرست از قوۀ خیال است. شخص آرزوهایی را که در خیال خود میپرود، دستمایۀ استدلال قرار میدهد و با مقدمهقراردادن آن، نتیجۀ مطلوبِ خود را میگیرد. برای مثال اگر ما ایرانیان بدون هیچ دلیل و مدرک متقنی، صرفاً از آنجا که دلمان میخواهد و فقط بهجهت نقد یا تنفر از نظام موجود به #ناسیونالیسم کور یا باستانگرایی ارتجاعی گرایش پیدا کنیم و با خیالپردازی و بدون مستندی متقن دوران پادشاهان پیش از اسلام را اعصار طلایی به شمار آوریم؛ گویی که در نوع خود آرمانشهر بیبدیلی بودهاند! دچار مغالطۀ آرزواندیشی شدهایم. ساحت اندیشۀ فلسفی از آلودگی به این سنخ خیالات واهی مبرّا است.
🔹 با نگاه نیچه، باستانگرایی واپسگرا و ناسیونالیسم کور مصداقی از برخورد یادوارهای با تاریخ گذشته بهقصد تکرار گذشته است. #نیچه معتقد است تکرار تاریخ با یادوارهسازی محال است. به همین دلیل، برای بازتولید گذشته راهی نمیماند جز افسانهسازی و نقل مدام در فضاهای سرد مجازی برای سرپوشنهادن بر حقارت حقیقیمان در برابر «دیگری». فیلسوفان فرهنگ حین کنارزدن اینگونه برخوردها، با سنخ دیگری از نگاه به گذشته نهتنها موافقاند؛ بلکه لازمۀ تفکر فلسفی میدانند و آن رسیدن به خودآگاهی تاریخی و بهرهگیری از میراث تاریخی- فرهنگی برای گشودن امکاناتی به آینده است.
⚜️ @taammolat74
♨️ برخی از مطالب کانال در نقد روز ساختگی کوروش
🎥 روز کوروش ساختگی است؟؟
🎥 افشاگری مهم دکتر مظفر نامدار (مورخ و تاریخ شناس برجسته)
🎥 سخنان دکتر شهریار زرشناس در نقد کتب درسی تاریخی دانشگاه و تبلیغ باستانگرایی و آریاییگرایی و اسطورهسازی
🎥 باستان گرایی در عصر پهلوی
🎥 روز جعلی کوروش به روایت اسناد
⚜️ @Taammolat74
💠 آنكه می خواهد روزی
پریدن را بیاموزد،
نخست باید ایستادن،
راه رفتن، دویدن
و بالارفتن را یاد بگیرد.
پرواز را با پرواز آغاز نمی كنند...
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |شرح اصول کافی
🎙 آیت الله میرباقری
کتاب الحجة
جلسه دوم
⏰ 6 آبان 1399
⚜️ @mirbaqeri_ir
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
0002Hadith13990806.mp3
13.88M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#شرح_اصول_کافی
🎙 آیت الله #میرباقری
جلسه دوم
🔹 تبیین عنوان اضطرار به حجت
🔹اضطرار در چه ساحتی؟! امورات معنویت یا حتی در مادیات و زندگی دنیوی!؟
.
.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
📮جوانان فرانسه !
از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از #اهانت_به_پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟ آیا معنی #آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
سوال بعدی این است که چرا تردید در #هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
✍️آیتالله خامنهای
⚜️ @taammolat74
🔰 الاهیات لیبرال
✍️ حمید پارسانیا
🔹دموکراسی باحیت و آزادانگاری انسان در زمینه سیاسی، به مطلوبیت و مقبولیت نظام دموکراسی که خواجه نصیرالدین طوسی از آن به مدینه ی جماعت یاد میکند، منجر میشود. تا وقتی هستی مطلق الهی محیط بر آغاز و انجام حیات انسانی است، خداوند مبداء همه ی حقوق است و حاکمیت الهی تئوکراسی حاکمیت آرمانی بشر و شرط تشکیل مدینه ی فاضله شمرده میشود.با انکار غیب و ظهور عریان تفرعن انسان، بدون آن که نیاز به پوشش و نقابی باشد، آدمی در مرکز حق و قانون قرار می گیرد و اراده ی او منشاء تمام حقوق می شود.
🔹 فیلسوفان علوم سیاسی هرگاه قصد تحدید آزادی انسان را میکنند، چاره ای جز تامل در نفس آزادی و تعیین تکالیف از جانب او نمییابند؛ زیرا اباحیت، خداوندی است که تنها از ناحیه خود میتواند محدود شود؛خواست و اراده بشر، حقی است که از ناحیه ی ذات خود تحقق میپذیرد و این امر به حاکمیت مردم و دموکراسی یاد میشود.
🔹 انتقال حق حاکمیت از خداوند به مردم موجب شد حاکمیتهای بشری که تاکنون چهره الهی به خود میگرفتند، در قالب مدینه جماعت و نظام دموکراتیک خود را توجیه کنند.
💢نظام سرمایه داری به دلیل این که امکانات سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی در آن به اقلیتی خاص منحصر میباشد و آنها با استفاده از این امکانات، ذهنیت، خواسته و رای اکثریت را هدایت و کنترل میکنند، دیکتاتوری و استبداد اقلیت مینامند. مدافعان نظام امپریالیستی نیز از همین حربه برای دفاع از خود استفاده می کنند.
⚜️ @Taammolat74
🔰فرانسه و روشنفکری ذاتا الحادی
✍️ سید محمد هاشمی
🔸برخلاف تصور رایج، فلسفه و اندیشه مدرن در تمام تعینات خود لزوما نافی وجود خدا نیست. بیشترین تعارض الهیاتی در دوران مدرن با توحید تشریعی است. بر این اساس انسان، جایگزین خداوند یا جایگزین نماینده خداوند در تنظیم و استقرار قوانین مدنی می شود. اما این لزوما به معنای نفی هرگونه جلوه ایمانی و الهی نبود. خصوصا در فیلسوفان انگلستان و آلمان که حتی در میان بزرگترین ایشان مانند، دکارت، بارکلی، اسپینوزا، کانت و ... مساله دین و الهیات و خداوند و تجربه های معنوی همواره نقش مهمی داشته است. اما فرانسه از همان ابتدا، مدرنیته را با رنگی الحادی تر پذیرفت و انسان جدید فرانسوی نه تنها تشریع ربوبی را نمی پذیرفت بلکه در اصل وجود خدا نیز تشکیک داشت.
🔹 روسو، منتسکیو، دیدِرو، آگوست کنت و بسیاری از فیلسوفان مشهورِ دوران روشنگری و برخی فیلسوفان معاصر مانند سارتر در فرانسه چنین ایده ای داشتند. به همین دلیل اساسا مساله آزادی و #آزادی_بیان در این کشور نه یک ارزش مطلق بلکه یک شعار به شدت مهاجم علیه نهاد دین و ارزش های دینی است.
🔸شاید به همین دلیل است که در این کشورِ آزادی بیان! حجاب در اماکن دولتی و دانشگاهی و مطلقِ حجابِ «برقع» (پوشیه) در تمام محافل عمومی ممنوع و از طرفی دیگر فعالیت نشریاتی مانند #شارلی_اِبدو به شدت پر رونق و مشمول حمایت از دولت مرکزی است.
🔹این کشور از معدود مناطقی در دنیاست که درصد ملحدین (آتئیست یا آگنوستیک) در آن بیش از 50 درصد است. تجارب مسلمانان مقیم اروپا نیز نشان می دهد که زندگی به عنوان مسلمان در کشوری مثلا مانند انگلستان بسیار سهل تر از زندگی در فرانسه است.
🔸 از مصائب روشنفکری ایرانی همین است که آشنایی اولیه اش با مدرنیته و تجدد در دوران قاجار از همین فرانسه آغاز شد و این بعدها به شدت در سیاست، فرهنگ، هنر و علوم انسانی کشور ما موثر افتاد.
🔹با توجه به حمایت اخیر اولین شخصیت سیاسی فرانسه (#مکرون) از ادامه توهین ها به رسول اکرم (ص) اسلام و فضای عمومی این کشور، پیش بینی می شود در آینده حجم این توهین ها بیشتر شود لذا جا دارد که کشور ما و همه علاقه مندان به پیامبر مکرم اسلام موضع محکمی در مقابل این افراد بگیرند.
⚜️ @ofoqemobin
⚜️ @taammolat74
تاملات
📮جوانان فرانسه ! از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از #اهانت_به_پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بی
🔰 پروفسور رابرت فوریسون کیست و آزادی بیان غرب با او چه کرد؟!
در روزهای اخیر، اقدام رئیس جمهور فرانسه در توهین به پیامبر اسلام به بهانه آزادی بیان، با واکنش ملتهای مسلمان در سراسر جهان روبرو شده است. رهبر انقلاب در واکنش به این اقدام تحریکآمیز و توهین آشکار، جوانان فرانسه را خطاب پیام خود قراردادند و پرسشهای مهمی از جمله رابطه آزادی بیان با اهانت به عقائد مذهبی و نیز جرمانگاری تردید در هولوکاست در غرب را طرح کردند.
💢 رفتار دولتهای غربی با کوچکترین سوال و تردید درباره هولوکاست چه بوده است که مورد اشاره رهبر انقلاب قرار گرفت؟
🔸در چند دهه اخیر #افسانه_هولوکاست و داستانهای پیرامون آن دستمایه مظلومنمایی صهیونیستها بوده است. آنها با حربه این داستان تاریخی توانستهاند به مدت بیش از نیم قرن از جهانیان باج بگیرند، هرگاه به دلیل جنایتهایشان مورد بازخواست قرار گرفتند پشت آن پنهان شوند و اگرچه خود یکی از بزرگترین جنایتکاران تاریخ معاصر به شمار میروند اما همیشه خود را به عنوان قربانی معرفی نمایند.
🔹 امروزه هولوکاست به مثابه یک دین جدید در غرب مطرح گشته و چنان تقدسی یافته که کوچکترین مخالفت و حتی تردید در واقعیت آن میتواند بدنامی ابدی و پیگرد قضایی در پی داشته باشد.
#رابرت_فوریسون (Robert Faurisson) استاد سابق دانشگاههای فرانسه است که زندگی حرفهای، آزای و رفاه خود را در راه افشای حقایق مرتبط با هولوکاست قربانی نمود. در پرونده ویژه مشرق، میتوانید از #آزادی_بیان در غرب بخوانید و پشت صحنه #هولوکاست بیشتر آشنا شوید.
🔗برای خواندن این مطلب ویژه اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
🔶 موضوع |شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و توییتهای اخیر
▪️ حسین دهباشی
▪️حامد کاشانی
یادمان شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه
⏰ پنجشنبه ۸ آبان ۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
Kashani-Goftogoo-Dehbashi-13990808~1.mp3
30.06M
🔉 مناظره
🔶 موضوع |#شهادت_حضرت_زهرا سلام الله علیها و توییتهای اخیر
▪️ #حسین_دهباشی
▪️#حامد_کاشانی
🔹انتشار اظهار نظر حسین #دهباشی در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، با واکنشهای انتقادی از سوی عدهای از کارشناسان مذهبی روبرو شد. چندی پیش حسین دهباشی طی توییتی با اشاره نحوه شهادت حضرت زهرا (س) نوشت: خانههای حجاز در صدر اسلام جز پارچهای حائل اساساً در نداشتند، چه رسد به درِ چوبی که آتش بگیرد و مسمار داشته باشد و شکسته شود و اینها. وی پس از اعتراض کاربران توییت خود را حذف کرد اما در توییتی دیگر نوشت نظرم همان بود که نوشتم.
🔹در این مناظره او در نهایت پذیرفت که اشتباه کرده است و گفت:«من میپذیرم به جهت محدودیت توییتر و کم سوادی؛ مقدمهام برای رسیدن به مقصود کامل و صحیح نبود و بسیاری را به اشتباه انداخت و شاید من هم اشتباه کرده باشم. اگر توئیت نوشتم به خاطر این بود که به صورت زیرپوستی محافلی داریم که حتی مقام معظم رهبری و مراجع نیز آن را نهی میکنند و در آن اعمالی صورت میگیرد کهخلاف سیره امیرالمومنین است. این توئیت نگرانی از این مباحث بود.»
⚜️ @taammolat74
📮 دروغ مي گويند. #كنكور اينده تو نيست !
اين عدد و رقم رتبه ، نشانه شخصيت تو نيست !
اين رشته و شهر نوشته شده و نشده در سايت هيچ چيز نيست ، جز اينكه : آنكس كه به دنبال قدرت و حقيقت استعداد خودش برود، آنكس كه براي هم سرنوشتي براي همه بجنگد، انكس كه اينده را در پول نبيند، رستگار است ! الباقي همه ارزومندان روياهاي پول ، طعمه درامد مافياي كنكور و مدارس غير انتفاعي خواهند بود تا ابد!
كنكور نابرابر را رها كنيد، بچسبيد به آينده واقعي تان ، به مهارت، به استعداد، به جنگ براي عدالت.
✍️ مجید حسینی
⚜️ @Taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه چهارم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 5 اردیبهشت 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
درسگفتار مبانی نظری غرب مدرن 4.mp3
20.44M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |مبانی نظری #غرب_مدرن
🎙 #محسن_بهرامی
جلسه چهارم
🔹پارادایم مدرن؛ تمدن مدرن
🔹معنای غرب وشرق:
غرب وشرق عرفانی
غرب وشرق سیاسی
غرب وشرق تمدنی
🔹اطلاقات وادوار تاریخی غرب
💢عصر کاسموسانتریسم
🔗 برای شنیدن جلسه نخست، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔉 مناظره 🔶 موضوع |شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و توییتهای اخیر ▪️ حسین دهباشی ▪️حامد کاشانی ی
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله فاطمیه
✍️ میلاد دخانچی
🔸در امتداد اظهارات حسین دهباشی در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اینبار اما میلاد دخانچی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و از چهرههای شاخص جریان #چپ_نو_مسلمان در اظهاراتی عجیبتر سعی داشت به این مقوله نگاهی داشته باشد. او سعی کرد با تمایز بین غالیگری، تقصیر در جریان تشیع، خود را عقلانیتگرا نشان داده و با اسم عقلانیتگرایی، تشیع را به روانپریشی متهم کند!!
برگرفته از کانال شخصی ایشان
⏰ 8 آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
غالیان و مقوله فاطمیه.pdf
368.6K
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله #فاطمیه
✍️ #میلاد_دخانچی
🔹او در یادداشت اخیر خود که در اینجا بازتاب میشود در مورد تحلیل #شهادت_حضرت_زهرا (س) معتقد است کلیت این واقعه تاریخی مسلم است اما آنچه اختلاف است در جزئیات است و سعی دارد با استناد به کلام کاشف الغطاء و شیخ مفید در مورد برخی جزئیات این قضیه تشکیک کند. او معتقد است یورش به خانه حضرت و خوی استیتگرایی از جانب عمال خلافت، هیچ تردیدی وجود ندارد اما کیفیت یورش و جزئیات آنچه رخ داده محل مناقشه است. گرایشهای عقلگرا مثل شیخ مفید ماجرای سیلی و مسمار را برنتافتهاند!
🔹او در ادامه با بررسی جریان غلو بیان میدارد که ما یک جریان غلو واحد نداریم اما یک رفتار کم و بیش واحد از سمت آنان سراغ داریم و آن اصرار به باطنیگری، حمل باورهایی غیر عقلانی و روانپریشانه درباره جایگاه ائمه است! در ادامه سعی دارد با تحلیل روانکاوانه جریان غلو را در نسبت با جزئیات واقعه شهادت حضرت زهرا(س) بررسی کند و آنرا حوالت به نوعی روانپریشی میدهد که زمینه غلو و ایدئالسازی همان خشم نسبت به قدرت حاکم است!
⚜️ @taammolat74
تاملات
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله فاطمیه ✍️ میلاد دخانچی 🔸در امتداد اظهارات حسین دهباشی در خصوص شهادت حض
📘دانلود pdf |چند نکته درباره مدعیات میلاد دخانچی
#اختصاصی
✍️ محمد خندان
🔸خندان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نویسنده کتاب فرهنگ اتصال: تاریخ انتقادی رسانههای اجتماعی است که سعی کرده با نگاهی انتقادی و مبتنی بر دستگاه مفهومی دخانچی، از حیث روشمندی انتقاداتی را به میلاد دخانچی وارد سازد.
⏰ 10 آبان 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
چند نکته درباره مدعیات میلاد دخانچی.pdf
172.9K
📘دانلود pdf |چند نکته درباره مدعیات #میلاد_دخانچی
✍️ محمد خندان
🔹آنچه در اینجا به اختصار بیان میکنم بیشتر ناظر به تناسب «هدف» ادعایی دخانچی و «ابزار»ی است که برای رسیدن به آن برگزیده است.
آنچه از نوشته دخانچی مستفاد میشود این است که هدف از نگارش یادداشت اخیرش«ایجاد بستری برای گفتگو» بوده است. او از آنها که «غالیان متعصب» مینامدشان شکوه کرده که «هیچ علاقهای به گفتگو ندارند.» و «موقعیت روانشناختی»شان امکان گفتگو را از آنان سلب کرده است.
🔹قبل از هر چیز باید بگویم که دخانچی برخلاف ادعایش صرفا به نقد «غالیان متعصب» نپرداخته است. بلکه در مواضعی کلیت تشیع «روانپریشانه» میداند و تصریح میکند که میخواهد از نیروی انقلابی این روانپریشی استفاده کند و آنرا از کنج خانقاه به کف خیابان بیاورد.
🔹 دخانچی درد عقلانیت ندارد؛ دردش تبدیل عقلانیت نهان روشانه تشیغ سنتی به خشونت خیابانی تشیع مارکسیستی است. او میخواهد روانکاوی تشیع را به ابزاری برای انقلاب چپگرایانه تبدیل کند.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔉 مناظره 🔶 موضوع |شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و توییتهای اخیر ▪️ حسین دهباشی ▪️حامد کاشانی ی
🔰جنگ روانی تاریخی و توقعات اضافی
✍️ محمدصادق کوشکی
1️⃣ حسين دهباشی از نیروهای قدیمی «آشنا» و سازنده اولین فیلم تبلیغاتی روحانی در انتخابات سال ٩٢، در ادامه پروژههای جنگ روانی دولت روحانی، با طرح برخی شبهات تاریخی درباره شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تلاش کرده تا حواس و ذهن نیروهای انقلاب را به سمت و سوی این شبهات و پاسخگویی به آنها منحرف نموده و برای مدتی فشار رسانهای را از روی دولت روحانی کم کند.
🔹 این قبیل حرکات بارها از جانب روحانی، آشنا و سایر اعضای حلقه روحانی انجام شده و متاسفانه هربار به نتیجه رسیده و برای مدتی حواس نیروهای انقلابی را از موضوعات اساسی منحرف کرده است. انشاءالله این بار هوشمندانه با این حقه تکراری برخورد کنیم.
2️⃣ این روزها و پس از نقش آفرینی مکرون در مرحله جدید اسلام ستیزی، برخی نیروهای انقلاب این توقع را مطرح کردند که روحانی، ظریف و ... باید به واسطه جایگاهشان، مواضع جدی و قاطعانهای اتخاذ کنند و پاسخ گستاخی و شرارت مکرون را به گونهای بدهند که شایسته نظام و انقلاب اسلامی و ادعاهای آن باشد.
🔸 از این دوستان عزیز عذر خواهی میکنیم اما ظاهرا پس از ٧ سال هنوز روحانی و اطرافیانش را نشناختهاند! این توقع شبیه توقع میوه دادن درخت چنار است! اگر روحانی یا ظریف بلافاصله پس از گستاخیهای مکرون، پاسخی در خور به آن میدادند دیگر «دیپلمات» نبودند، بلکه «انقلابیونی» بودند که به وجودشان افتخار میکردیم و از ثمرات جهادشان بهرهمند بودیم!
3️⃣ طرح دولت برای انتقال معاملات دام زنده به بورس کالا، حرکت دیگری است برای جارو کردن ته مانده جیب مردم و سرازیر کردن درآمد ناشی از افزایش قیمت گوشت به جیب حامیان روحانی. همان طور که طرح گشایش اقتصادی دولت، پولهای مردم را از بورس جمع کرد و روانه حسابهای حامیان روحانی نمود!
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |شرح اصول کافی
🎙 آیت الله میرباقری
کتاب الحجة
جلسه سوم
⏰7 آبان 1399
⚜️ @mirbaqeri_ir
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
0003Hadith13990807.mp3
12.01M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#شرح_اصول_کافی
🎙 آیت الله #میرباقری
جلسه سوم
🔹 اضطرار به حجت سطوح و دامنه و استمرار آن
🔹نیاز به حجت الهی در جمیع لحظات
🔹نسبت بین اضطرار به خدا در فطرت و اختیار انسان
🔹بررسی دلالت ابتدایی روایت هشام بن حکم
.
.
🔗 برای شنیدن جلسه قبل، اینجا کلیک کنید.
⚜️ @Taammolat74
🔰وقت خداحافظی با مدرکهای دانشگاهی است
🔸 گودهارت دغدغهاش این است که شکاف تحصیلکرده/تحصیلنکرده در لیبرالدموکراسیها چگونه به بنیان اساسیِ نابرابری تبدیل شده است، و عرصۀ سیاست هم به بازیچهای بدل شده که درخدمت و به چنگ نخبگانِ علمی درآمده است. از سوی دیگر، گودهارت، مثل دیوید گریبر، دلمشغول این است که اتکای بیشازحد بر مدارک دانشگاهی و بوروکراسی جوامع را دچار «کار غیرضروری» کرده است.
🔹گودهارت معتقد است معضل جوامعی همچون بریتانیا این است که اسیر و بردۀ معیاری ساده برای موفقیت شدهاند: امتحانات دانشگاهی. موفقیت اقتصادی، عزتنفس، ظهور و بروز سیاسی، و خوشبختی همه و همه گره خورده است به اینکه یک نفر، در فضای بسیطِ بهدور از فرآیندهای علم و استدلالورزی، چه عملکردی در این امتحانات داشته باشد.
🔸دیگر تواناییهای انسانی (که میتوان عنوان «دست» و «قلب» را برایشان به کار برد) تبدیل شدهاند به چارههای بعدیِ افراد: یا به کسانی واگذار میشوند که در تحصیلات دانشگاه شکست خوردهاند، یا اینکه در حاشیۀ کارهای علمی جا میگیرند... این همان معضلی است که از زمان پیدایش استخدامهای شایستگیمحور و ظهور دانشگاههای مدرن در قرن نوزدهم سراغ ما آمده است.
🔹مدرکها روزگاری «نشانهای» بودند از تواناییهای خارقالعادۀ شناختی یا دستکم خبر از امتیازی فرهنگی میدادند. اما حالا که به چیزی عادی تبدیل شدهاند، کارکرد تمایزبخش خود را از دست دادهاند.
💢دورۀ رفاه فزاینده و شکوفایی همهجانبه ازطریق آموزش عالی بود، دیگر به سر رسیده است.
📚 کتاب (سر، دست، قلب)
⚜️ @taammolat74
تاملات
📮 دروغ مي گويند. #كنكور اينده تو نيست ! اين عدد و رقم رتبه ، نشانه شخصيت تو نيست ! اين رشته و شهر نو
🔰به مناسبت اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری
✍️ پوریا آبیار
🔸کنکور کارشناسی سال 99 به دلیل فراگیری کرونا و به هم ریختگی اوضاع، سرانجام پس از فراز و نشیب های فراوان برگزار گردید. البته با تاخیر چند ماهه و تغییر چندباره ی زمان برگزاری، و سرگردانی و آشفتگی داوطلبان. نتایج نهایی آن نیز دیرتر از سال های گذشته، بالاخره جمعه،9آبان 99 اعلام شد.
🔹سعدی، این پدرِ پیرِ اندیشمندِ سرد و گرم چشیده ی آفاق گشته ی همه ی ما، حدود 787 سال قبل، در پایان یکی از حکایت های بوستان، توصیه های جالبی به پدران همیشه ی تاریخ دارد که وقتی امروز «حال و احوال غم انگیزِ» کنکور داده های نتیجه نگرفته را می بینی، متوجه می شوی که برای «مشکل امروزت»، پاسخی 800 ساله داری. اما خب، کو گوش شنوا؟!
🔸منظورم از مشکل امروز و حال و احوال غم انگیز، وضعیت آن دسته از جوانانی است که در 12 سال گذشته، فقط دانش آموز بوده اند و هیچ «پیشه» ای نیاموخته اند. حالا که کنکور برایشان نان و آب نشده، تازه خودشان و خانوادشان یاد این مسئله افتاده اند که ای کاش در این سالها، فرزندشان فقط دانش آموز نبود و «پیشه وری» هم می آموخت.
🔹البته گروه دیگری هم که به امید درآمد و «پیشه» به دانشگاه می روند، این وضعیت را 4 سال به تعلیق می اندازند و اوضاع برایشان وخیم تر می شود چرا که در این سن و وضعیت، راحت تر تن به یادگیری و شاگردی می دهند تا زمانی که 25 ساله اند و برای کاغذ لیسانس و فوق لیسانس شان دنبال درب کوزه می گردند.
🔖خوب است بدانیم که از جمله معانی کلمه ی «پیشه»، «صنعت، هنر و حرفه» است. بالتبع کلمه ی «پیشه ور» نیز به معنای «صنعتگر، صاحب هنر و اهل حرفه» در ادبیات ما به کار رفته است.
🌱اما پیشنهاد و توصیه سعدی:
بسا روزگارا که سختی بَرَد
پسر، چون پدر نازُکش پَروَرَد*
بیاموز فرزند را «دسترنج»
وگر دست داری چو قارون به گنج*
مکن تکیه بر دستگاهی که هست
که باشد که نعمت نمانَد به دست*
به پایان رسد کیسه ی سیم و زر
نگردد تهی کیسه ی «پیشه ور»*
چو بر «پیشه»ای باشدش دسترس
کجا دست حاجت بَرَد پیش کس؟*
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔉 مناظره 🔶 موضوع |شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و توییتهای اخیر ▪️ حسین دهباشی ▪️حامد کاشانی ی
🔰حواشیِ مهمتر از متنِ گفتگوی آقایان کاشانی و دهباشی
✍️ محمدمهدی سلامی
🔹گفتگوی آقایان حامد کاشانی و حسین دهباشی پیرامون توئیت اخیر آقای دهباشی و ادعای حاشیهساز وی در باب مباحث تاریخ اسلام و تشیع تجربهای شیرین از یک گفتگوی آرام، سازنده، چالشی و در عین حال به دور از جنجال و توهین بود و نشان داد که چنین تجربیاتی، حکایت از آن دارد که هنوز هم در این وانفسای رسانهای پرتنش، باب چنین گفتگوهای شیرینی بسته نیست.
🔸میتوان پاسخ ادعاهایی از جنس حسین دهباشی را نه با فحش و ناسزا و عقدهگشایی، که در قالبی معقول، مخاطبپسند و اقناعکننده داد. مطمئناً آنقدری که پاسخهای حجتالاسلام کاشانی، مخاطب دوستدار اهلبیت را قانع کرد، فحاشیهای عدهای در کامنتهای توئیتر، حظ و بهرهای به دست نداد.
✅ این گفتگو نشان داد که بهتر است اگر کسی در حوزهای تخصصی، سررشته ندارد، به هنگام انجام مناظره با یک متخصص، لااقل از مبانی نظریِ اولیه و نیز الفبای روششناختیِ آن حوزه مطلع باشد، وگرنه تا حد امکان اقدام به مناظره نکند.
🔹 یکی از الزامات مهم چنین مناظراتی، سعه صدر طرفین است که موجب پرهیز از کشانده شدن مسیر مناظره به سمت رادیکالیسم میشود. به عنوان نمونه و به نظر نگارنده، صبوریِ کمنظیر جناب آقای کاشانی در پاسخ به شبهات آقای دهباشی، ستودنی بود
🔸 این ماجرا نشان داد که نخبگان جامعه، حتی برای بیان برخی ادعاها و طرح شبهات، میبایست از قالبهای رسانهایِ متناسب با چارچوب بحث استفاده کنند. برگزاری چنین گفتگوهایی، زنگ هشداری برای بچههای انقلابی و حزباللهی است تا بدانند که جایگاه برخی مباحث اندیشهای، بسیار والاتر از مباحث سیاسیِ مرسوم است.
💢 چه بسیارند جوانان متعهد انقلابی که اهتمام جدی به مباحث سیاسی و بصیرتافزایی سیاسی دارند، غافل از آنکه مباحث بنیادین اندیشهای، قطعاً پیشینیتر از مباحث سیاسی است.
⚜️ @taammolat74
🔉 درسگفتار
#اختصاصی
🔶 موضوع |مبانی نظری غرب مدرن
🎙 محسن بهرامی
جلسه پنجم
کانال تلگرامی اشراق
⏰ 10 اردیبهشت 1399
⚜️ @taammolat74 👇👇👇